Jan-E schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:42:
En het hengelen naar overheidsfinanciering leidt ook al nergens toe:
http://webwereld.nl/nieuw...ntegeld-in-glasvezel.html
Opta en NMa: geen gemeentegeld in
glasvezel
Gepubliceerd: Maandag 21 december 2009
Auteur: Tonie van Ringelestijn
De Opta en de NMa gaan in tegen EZ. Zij stellen dat gemeenten terughoudend moeten zijn met het financieren van
glasvezel.
Telecomtoezichthouder Opta en mededingingsautoriteit NMA reageren op beleid van het ministerie van Economische Zaken. De twee hebben zaterdag een brief gepubliceerd, waarin ze ingaan op de Handreiking die EZ onlangs naar gemeenten stuurde.
In de brief schrijven Opta en NMa dat de uitrol van
glasvezel het beste aan 'de markt' kan worden overgelaten. Met andere woorden: kabelbedrijven en KPN doen nu voldoende aan de invoering van breedband. Overheden moeten daarom terughoudend zijn in de financiering van
glasvezel in woonwijken.
Hoewel ik een persoonlijke voorkeur heb voor
glasvezeltechnieken, om verschillende redenen, ben ik het op zich wel met dit statement eens: terughoudendheid in overheidsfinanciering is belangrijk, om niet een bepaalde technologie of branche te bevoordelen (en daarbij de concurrentie te benadelen). Kijkend naar
Amsterdam: hier heeft de gemeente wel geld in gestoken, en dat is nou niet echt een daverend succes gebleken. Dat heeft weinig met de technologie te maken, maar meer met de strategie van de uitbaters.
Echter, terughoudendheid betekent niet direct 'helemaal geen overheidsfinanciering'. Als je bijvoorbeeld dit statement leest:
Opta hekelt 'heilig verklaren' glasvezel
De betekenis van glasvezel voor consumenten wordt schromelijk overschat, vooral door politici in Den Haag. Overheden moeten zich veel bescheidener opstellen en zeker geen financiële bemoeienis inbrengen.
Dat zei Chris Fonteijn,voorzitter van de toezichthouder Opta vanmorgen in zijn toespraak op het congres Telecom Time in het WTC in Rotterdam. "Glasvezel zou zo ongeveer het enige middel zijn om met breedband in de toekomst economische en maatschappelijk voordelen te behalen maar je ziet dat de supersnelle verbindingen vooral worden gebruikt om films, tv-series en muziek te downloaden en niet voor de veel beloofde nieuwe diensten", aldus Fonteijn.
Hij vervolgt: "We moeten nog maar afwachten wat de consument straks echt meer kan doen met een glasvezelaansluiting dan nu met een breedband verbinding over de tv-kabel of koper. We moeten nog maar zien hoe het afloopt met de echt nieuwe diensten. Want het gaat erom wat de gebruiker eraan heeft en niet wat er wordt geroepen over de mogelijkheden die er eventueel ooit zullen ontstaan. We horen vooral over nieuwe producten die nog in de lucht hangen."
Hij vindt het dan ook onjuist dat politici in Den Haag, bij provincies en gemeenten zich hard maken voor de aanleg van glasvezelnetten: "Het lijkt wel of glas heilig verklaard is in Den Haag. Maar wat doe je ermee? Hoe realistisch zijn de projecties waar politici mee schermen?"
De noodzaak om in een hoog tempo tot de aanleg van glasvezelnetten tot woningen te komen met politieke steun ziet Fonteijn niet zitten: "Ik geloof niet dat we in Nederland echt ellende gaan meemaken als we de komende drie of vier jaar consumenten niet massaal van glas zouden voorzien."
De Opta-baas vreest dat de politieke storm voor glasvezelnetten straks ook Brussel bereikt: "Glas is sexy. Iedereen moet het kennelijk hebben, en straks waarschijnlijk mevrouw Kroes ook in haar nieuwe rol. Maar ik vind dat de overheid de glasvezelnetten niet als fundamenteel maatschappelijke nutsdienst tot stand hoeft te brengen."
Het al dan niet tot stand komen van glasverbindingen tot aan woningen (FttH) vindt Fonteijn vooral een zaak voor de markt. Overheden moeten zich er hooguit mee bemoeien met faciliteren en stimuleren, dat wil zeggen in het bijeen brengen van partijen en het vlot verlenen van benodigde vergunningen.
Als ik in de zaal gezeten had bij het doen van deze uitspraken had ik gezegd: beste mijnheer Van Esch, uhm, excuus, Fonteijn, hoeveel betaalt de VECAI u hiervoor? Het herinnerde me aan dit artikel:
Het toverwoord glasvezel (opinie)
Deze week vindt in New York een internationale conferentie plaats over breedband. Glasvezel is zoals zo vaak een toverwoord.
Als het gaat over breedband lijkt glasvezel een soort Holy Grail. Een recept tegen alle kwalen: tegen vergrijzing (“zorg op afstand wordt mogelijk”), tegen onvoldoende scholing (“online leren”), tegen ouderwets vermaak (“HDTV via internet”), en de laatste tijd als recept tegen de economische malaise.
Zoals zo vaak vaak met 'Holy Grails': als je er eens goed naar gaat kijken, blijken er toch mitsen en maren aan te zitten. Laten we de proef op de som nemen.
Volgende generatie netwerken
Onlangs verscheen er in de VS een interessant rapport (pdf) over “Next Generation Networks” en het belang daarvan voor een nieuwe generatie breedbandtoepassingen. Laten we “Next Generation Networks” maar vertalen met “toekomstvaste netwerken”. Dat zijn netwerken die downloadsnelheden mogelijk maken van 20 tot maarliefst 50 Mbps en upload van 10.
Dit zijn de technische eisen in de definitie, en het maakt dan niet uit met welke techniek aan die eisen wordt voldaan. Dat kan mobiel zijn (Wimax of LTE), maar ook vast. Dat laatste kan via glasvezel naar ieder huis (FttH), naar een straatkastje (FttC) of een kabelnetwerk dat is uitgerust met de Docsis 3.0-techniek. Overigens bestaat het kabelnetwerk al voor het grootste gedeelte uit glasvezel.
Nederland is uniek
Als we deze definitie op Nederland projecteren, zien we een geweldig beeld. Vrijwel heel Nederland is bekabeld (uniek in de wereld) en vrijwel alle kabelaansluitingen maken al gebruik van Docsis 3.0 (uniek in de wereld). De eisen voor een toekomstvast netwerk zijn in ons land al gehaald. Whow!
Mijn conclusie is niet verrassend: er is géén Holy Grail om onze breedbandtoekomst te verzekeren. En áls er een is, is dat het kabelnetwerk: toekomstvast en ruim beschikbaar!
Glasvezel niet heilig verklaren, geen holy grail... Prachtig.

Mijn reactie op Rob van Esch' artikel (staat in de reacties) in a nutshell: het brondocument waar hij naar verwijst (onderzoek naar de breedbandmarkt) zegt dat 50Mbit/sec 'snel breedband' is, omdat dat het snelste is wat de markt op dit moment al levert. RvE zegt dan: dus dat is future proof. En vervolgens zegt hij: als dat er al is, waarom nog verder gaan? Terwijl het onderzoek juist zegt:
By aggressively supporting the deployment of next-generation broadband networks, governments have short-circuited the system interdependency paradox, and caused the future to arrive faster by fostering an environment where next-generation Web applications can be developed without concerns that customers would lack the requisite infrastructure to take advantage of them.
Als we dan terugkijken naar de heer Fonteijn's opmerking over 'geen noodzaak' voor
glasvezel omdat de applicaties er nog helemaal niet zijn: nee duh! Ze zijn er niet omdat de basis, een high-speed, betrouwbare, synchrone en low-latency internetverbinding bijna niet verkrijgbaar is. Dus waarom zou iemand daar diensten voor maken? Je kan ze aan de straatstenen niet kwijt!
Fonteijn is volgens mij gewoon een oude man, en zit totaal op de verkeerde plek. Als we als Nederland een front-runner willen zijn in de ICT-industrie, dan moeten we zo'n man zsm kwijtraken op die positie. Stilstand is achteruitgang.