Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Verwijderd
[ Voor 74% gewijzigd door Sprite_tm op 22-11-2006 18:59 ]
Verwijderd
Na wat gezoek op internet naar utp testers kwam ik een simpel schematje tegen. Na enkele aanpassingen voldeed dit aan mijn eisen. Zo heb ik aan de zender ook 8 ledjes toegevoegd en heb ik een 555 gebruikt (deze had ik nog liggen) ipv een ander IC om pulsen te genereren.
Als je aan beide kanten van je utp kabel de zender en de ontvanger aansluit dan gaan in volgorde de 8 leds branden, bij een onderbreking zal de led van die draad niet oplichten. Bij kortsluiting zullen er 2 leds tegelijk branden en al de draden niet in de juiste volgorde zijn aangesloten (of als je een crossed kabel gebruikt) zullen de leds in een andere volgorde oplichten.
Het ingebouwde geheel:
Het schema, voor wie dit ook wil bouwen.
Tenslotte nog een vraagje. Op het werk hebben wij testertjes zoals deze maar dan met 4 ledjes per kant, 1 Led per aderpaar dus. Als alles juist is gaan de 4 leds in de juiste volgorde groen branden, als er 2 draadjes gewisseld zijn dan gaat die led rood branden. Hoe is dit te maken?
uCtje.Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 18:50:
Heb enkele dagen geleden één van mijn projectjes afgewerkt, een utp kabeltester. Na de zoveelste lan party waar je zit te klooien 20 verschillende kabels om zeker te zijn dat je kabel wel werkt besloot ik dit handige toostelletje te bouwen.
Na wat gezoek op internet naar utp testers kwam ik een simpel schematje tegen. Na enkele aanpassingen voldeed dit aan mijn eisen. Zo heb ik aan de zender ook 8 ledjes toegevoegd en heb ik een 555 gebruikt (deze had ik nog liggen) ipv een ander IC om pulsen te genereren.
Als je aan beide kanten van je utp kabel de zender en de ontvanger aansluit dan gaan in volgorde de 8 leds branden, bij een onderbreking zal de led van die draad niet oplichten. Bij kortsluiting zullen er 2 leds tegelijk branden en al de draden niet in de juiste volgorde zijn aangesloten (of als je een crossed kabel gebruikt) zullen de leds in een andere volgorde oplichten.
Het ingebouwde geheel:
[afbeelding]
Het schema, voor wie dit ook wil bouwen.
Tenslotte nog een vraagje. Op het werk hebben wij testertjes zoals deze maar dan met 4 ledjes per kant, 1 Led per aderpaar dus. Als alles juist is gaan de 4 leds in de juiste volgorde groen branden, als er 2 draadjes gewisseld zijn dan gaat die led rood branden. Hoe is dit te maken?
4 uitgangen 4 ingangen. (andere kant van de kabel worden de bij elkaar horende paren "kort gesloten").
En je weet bij welke uitgang welke ingang hoort. Komt het niet overeen met hoe het zou moeten laat je een rood ledje branden.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Zit ie verkeerd om gaat de rode led branden
Verwijderd
Kan je dan de volgorde van de draden nog bepalen?MewBie schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:06:
[...]
uCtje.
4 uitgangen 4 ingangen. (andere kant van de kabel worden de bij elkaar horende paren "kort gesloten").
En je weet bij welke uitgang welke ingang hoort. Komt het niet overeen met hoe het zou moeten laat je een rood ledje branden.
edit: Misschien wel als je 4 verschillende weerstanden gebruikt om de aderparen de verbinden. Of zoek ik het nu veel te ver?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 19:53 ]
Mijn laatste brouwsel, een numitron klok, geheel opgebouwd met 4000 logica, de behuizing is uit zwart en mat plexiglas.
*klik* voor een closeup
Ik moet alleen de vettige vingers nog van de buisjes halen zie ik
Een scope clock
En een klok met Deze monsters staat nog op de planning ( buisje rechts is een ZM1040, die heeft 30mm cijfers )
Een labvoedinkje 0-30V 0-3A
*klik* voor binnenwerk
Een wat 'grotere' uitvoering, constructie is ongeveer gelijk aan de bovenstaande, alleen dan 3x en met wat extra opties ( tracking U en I, output enable ) *work in progress*
Een Buizen koptelefoon versterker volgens Dit ontwerp. ( 6SL7 voor 2x 6SN7 eind )
Vrije bedrading *klik* voor een stukje binnenwerk
[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 23-11-2006 00:32 ]
Bi-zar! *buigt diep*
Erg netjes afgewerkt, ziet er echt top uit.
* Swaptor wenst dat hij ook ooit iets dergelijks kan (na veel leerwerk)
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Voor meer uitleg: Deze site is handig
Aangezien de sturing redelijk eenvoudig is (via LCD-driver IC PCD8544 van philips) zou het niet zo moeilijk zijn om het LCD schermpje te herbruiken en je eigen tekst/afbeeldingen er op te plaatsen.
Omdat ik nog geen tijd/zin heb om een µC sturing ervoor te maken (met een PIC of zo) heb ik m'n oude printerkabel doorgeknipt
Enkele uren gepruts en getokkel later was dit het resultaat:

Omdat het schermpje met de PC verbonden is (Via de printerpoort) is het mogelijk om bewegende beelden te maken. (met een µC zit je dan direct met te weinig RAM
Om alles in werking te zien: YouTube filmke
Verwijderd
Zijn de schema's hiervan openbaar. ? Momenteel ben ik zelf bezig met een simulator te bouwen en dit zou daar mooi in passen.
Damn dat ziet er wel goed uit *respect.
Mijn toekomstplannen beginnen bij het aanschaffen van een PIC demoboard en een incircuit debugger.
Verwijderd
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:28:
[...]
Zijn de schema's hiervan openbaar. ? Momenteel ben ik zelf bezig met een simulator te bouwen en dit zou daar mooi in passen.

De chippies zijn 4511 gevallen.
de microcontroller heb ik niet getekend, je gebruikt in principe alleen output poortjes. Of dat nou de paralelle poort is of een uC maakt niet uit (mits er minimaal 5v uit komt).
1. Maak alle enable pinnen hoog.
2. Op de ABCD pinnen zet je een BCD (binary coded digit, 0000 = 0, 0001 = 1 enz) waarde.
3. Vervolgens maak je een Enable pin laag zodat de waarde op het segmentje komt te staan.
4. Herhaal je stap 1 tot 4, maar dan met het volgende Enable pinnetje
Dat schuifregister is nog makkelijker, die heeft 3 pinnen. Clock, Data en Pulse. In geval van een 8 bit register schrijf je een byte er naartoe.
1. zet op de Data pin de waarde van bit 1 van je byte
2. geef een puls op de Clock lijn
De data staat nu in het register. Bij elke puls op de Clock schuift hij 1 op.
3. herhaal stap 1, maar nu de volgende bit pakken
3. Als je dat 8x gedaan hebt (in geval van een 8bit register), geef je een puls op de Pulse pin, de data komt dan op de output pinnen te staan.
Sine jij freakSine schreef op donderdag 23 november 2006 @ 00:28:
Dan zal ik ook nog maar eens een paar projecten er tegenaan gooien...
Mijn laatste brouwsel, een numitron klok, geheel opgebouwd met 4000 logica, de behuizing is uit zwart en mat plexiglas.
*klik* voor een closeup
[afbeelding]
Ik moet alleen de vettige vingers nog van de buisjes halen zie ik
Een scope clock
[afbeelding]
En een klok met Deze monsters staat nog op de planning ( buisje rechts is een ZM1040, die heeft 30mm cijfers )
Een labvoedinkje 0-30V 0-3A
*klik* voor binnenwerk
[afbeelding]
Een wat 'grotere' uitvoering, constructie is ongeveer gelijk aan de bovenstaande, alleen dan 3x en met wat extra opties ( tracking U en I, output enable ) *work in progress*
[afbeelding]
Een Buizen koptelefoon versterker volgens Dit ontwerp. ( 6SL7 voor 2x 6SN7 eind )
Vrije bedrading *klik* voor een stukje binnenwerk
[afbeelding]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Het is basically een LPC2103 (=ARM-proc op 70MHz) gekoppeld aan een Nokia 5110 display. Op de ARM draait een Chip8-emulator, maar de bedoeling is dat het boardje ook als experimenteerboard gebruikt gaat kunnen worden. De lui van hackaday hadden semi-beloofd om de uC alvast op het uiteindelijke board voor te solderen en verder is het allemaal DIP, dus ik denk dat ik een redelijke kans maak...
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Ik had al eerder een ISP-breadboard-expansie-dingetje gemaakt (bij de ATmega32 zitten die pinnen op vrijwel exact de goede volgorde), maar nu mijn (kloon) AVR-JTAG-module binnenkwam moet ik die natuurlijk ook aan kunnen sluiten he
Brakke phonepic:
Rechtsonder het losse ISP-ding. Ik zie ook net dat ik de pinheaders voor ISP en JTAG precies verkeerd om op heb gezet
Daar kwam ik achter nadat ik in Eagle het ding eens nagetekend had. Draadjes bieden overigens zoveel meer (3D) vrijheid dan Eagle
Het geheel komt verticaal op een breadboard te staan en ben ik meteen van het aansluitprobleem af. Zie in een breadboard aan 5 pinnetjes naast elkaar maar eens fatsoenlijk een weerstand, 4 condensatoren, een kristal en een spoel te zetten, terwijl die widebody al de helft van je rij afdekt
Iets serieuzer werk is de ethernet <> µC waar ik een samenkopen-actie van heb opgezet. Daarvan verwacht ik binnenkort de testprinten binnen te krijgen. Die heb ik wel erg nauwkeurig getekend, eerst een goed schema enzo, voordat deelnemers conclusies gaan trekken uit dat breadboard-geval
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het is trouwens geen ethernet PIC, het is dan wel een chip van MichoChip, hij komt uit een andere familie. Deze zet alleen ethernet om naar SPI, het enige dat te programmeren valt is het filter (of firewall, zo je wilt).
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik was van plan de door Microchip zelf geschreven stack te gebruiken. Het sample-programmaatje van een van de modules die je op een STK500 kunt steken doet al vrij aardig wat ik wil
Dat is trouwens ook de stack die TuxGraphics gebruikt
[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 28-11-2006 21:44 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
De IP-stack is uIP
De AVR ENC28J60 driver komt van de Procyon AVRlib
Rhàshan - Aditu Sunlock
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Naar aanleiding van het vorig genoemde topic ben ik eens gaan zien naar de voedingen, en op een avond bracht men pa dit mee van zijn werk (een 70 watt voeding)

Ik zeer tevreden, maar hij is eventjes in de kast blijven liggen
Openmaken:

Wat de meesten doen is een weerstand of een lampje ergens in het circuit zetten, omdat de voeding anders niet opspringt. Alleen vind ik het raar dat nog niemand er aan heeft gedacht de interne fan te gebruiken

Nu dat gedaan was, werd het tijd eens wat kabeltjes door te knippen

Op de ATX connector heb ik gemerkt dat een oranje en een bruine draad in 1 pin zaten, en ik heb het getest: zonder die connectie werkt de voeding dus ook niet

En hier nog eens de 3 tesamen:

Om je voeding te doen starten moet je dus de groene kabel met een gnd kabel verbinden, en aangezien er nergens een schakelaar op deze voeding was, heb ik er maar 1tje ingestoken. Eerst een ander circuit afgebroken.. To bad.. het desolderen lukt echt nog niet goed! maar uiteindelijk was hij verlost van zijn oude circuitje. Ik heb dan maar met een hamer en nagel een gat in die zijkant geklopt

En dan begon ik te solderen (de schakelaar werkte dus
Nu dus wachten tot mama of papa me eens naar de winkel voert, dan koop ik ineens een 5tal bananenstekkers (+pluggen)
En nog een laaatste beeld: dit is waar 'alles' gebeurt, een plank aan de muur in de kelder (tussen alle rommel)
1. Een ventilator trekt (zeker op 5V) te weinig stroom om als minimun belasting te dienen.
2. Je hebt nu belasting op de 12V lijn weggehaald en op de 5V lijn geplaatst, waardoor je 12V lijn nu nog sterker onderbelast is.
Verwijderd
Heb je uberhaupt geprobeert om de voeding aan te krijgen met de fan op de originele aansluiting? Dat werkt gewoon bij vrijwel alle voedingen, alleen kunnen sommige voedingen er niet goed tegen (gaan niet aan of gaan gewoon kapot).tokesnugerd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:59:
Eehm, en HOE komt het dan dat dit werkt ?? ik heb het al een 30 keer geprobeerd, enkel met deze fan.. en hij doet het telkens ! misschien toch maar eens uittesten he
Overigens moet je alle lijnen belasten, niet alleen de 5v lijn.
Verwijderd
Internet ventilator? =/SA007 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:58:
Waarom denk jij in godsnaam dat de internet ventilator doorlussen goed is als belasting?
Het werkt in ieder geval, ik heb zelf ook zo'n voeding gebouwd (ik was de persoon met het idee), en het werkt perfect.
Eerst proberen, dan zagen.
alhoewel je ook behoorlijk... hete... zaakjes van het internet af kan halen hoor
[ Voor 64% gewijzigd door iceheart op 29-11-2006 22:28 ]
1. ik had de voeding zonder hem opengemaakt te hebben aangesloten op de stroom en dan Groene pin met zwarte verbonden. Geen resultaat.
2. idem maar dit keer probeer ik eens met een EXTERNE fan.. hij start!
3. idem maar dit keer met de interne fan.. werkt perfect
Je kan toch moeilijk zeggen dat het onmogelijk, als het hier werkt.. ofwel heb ik een supervoeding, ofwel heb ik toverkrachten. (ofwel hebben jullie deze mogelijkheid misschien nooit uitgeprobeerd..)
dacht ik.
Verwijderd
Op het moment dat je 'm het meeste nodig hebt zit er een andere belasting op -.-iceheart schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:30:
of... hij doet het wel, maar betrouwbaar is iets anders, en op het moment dat je m t meeste nodig hebt knalt ie eruit. te weinig belasting, dan start ie mss wel op, maar het is een risico.
Er is een verschil tussen werken en het goed doen. De voeding zal wel werken maar buiten zijn specificaties waardoor je risico loopt dat hij kapot gaat.tokesnugerd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:35:
Lol, als je iets betrouwbaar wilt, dna zou'k maar gaan zien naar iets professioneler. deze belasting is naar mijn mening genoeg, (ahja, anders zou ie niet opstarten). Jullie willen het eeecht niet geloven he, oke.. ik zal wel een filmpje maken (hang ik er meteen een lamp aan vn 70 watt, zal je wel ni veel vn zien, want voltage is veel te laag:D) hopelijk geloven jullie het dan wel.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Nu ben ik eens aan het nadenken welke waarden/voltages ik aan een bananenstekker zou hangen, en welke ik niet ozu gebruiken.
Wat is bv het nut van -12 V ?
ik ben al zeker dat ik gnd, 3.3V, 5V en 12V ga gebruiken.. maar wat ben ik nu met de standby kabel enzo ??
ook als de voeding uitgeschakeld is...
[ Voor 28% gewijzigd door DP Kunst op 02-12-2006 18:52 ]
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
- Power Ok (+5V & +3.3V is ok)
- +5 VDC Standby Voltage (max 10mA)
- -12 VDC
- Power Supply On (active low)
- -5 VDC
-12V kan handig zijn als je analoge schakelingen gaat bouwen: een opamp wil je bijv. graag met een positieve EN een negative spanning voeden. Daar kan je goed +12 en -12 volt voor gebruiken.tokesnugerd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 16:06:
Voila, vandaag nieuwe schakelaar gemonteerd, en deze doet het wel nog
Nu ben ik eens aan het nadenken welke waarden/voltages ik aan een bananenstekker zou hangen, en welke ik niet ozu gebruiken.
Wat is bv het nut van -12 V ?
ik ben al zeker dat ik gnd, 3.3V, 5V en 12V ga gebruiken.. maar wat ben ik nu met de standby kabel enzo ??
Hmmz, hier komt dus m'n sig
- +3.3 VDC
- +5 VDC
- +12 VDC
- -12 VDC
- GND
Misschien kan je dat even vragen aan degene die de voeding zal gaan gebruikentokesnugerd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 19:35:
dus, alsk et goed heb moete er dus deze plugs inkomen:Zou dit volstaan ?
- +3.3 VDC
- +5 VDC
- +12 VDC
- -12 VDC
- GND
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik zal beginnen met deze aansluitingen, de overige kabeltjes steek ik dan ergens weg. ik heb wel ergens een voeding gezien waarbij iemand 5 gnd kabels aan 1 connector had gehange, waar is dit goed voor ?
En ten laatste: Kan het zijn dat de voeding meer spanning gaat leveren als er een lampje of motor op staat (in dit geval op de 5V), anders moet ik toch eventjes opnieuw gaan meten
na heel veel leuke projecten op GoT te bekeken te hebben kreeg ik ineens een idee
het leek me wel leuk om een soort kastje te maken waarop bijvoorbeeld 20 ledjes zitten 10 voor core 1 en 10 voor core 2. als er bijvoorbeeld 10% van beide cores worden gebruikt van de processor dan gaat er bij de bovenste en onderste rij 1 lampje branden. dus je kunt nu het cpu gebruik zien
maar nu komt het GROTE probleem. ik ben namelijk pas 14 jaar en ken dus nog niet zoveel over de elektronica. maar het leek me wel leuk om toch zelf zo'n dingetje te maken! maar is dit allemaal mogelijk? (zonder al teveel geld uit te geven) en zouden jullie mee willen werken aan dit mini projectje? of is dit al allemaal uitgevonden?
alvast bedankt,
Blizzard2005
Voor 2 cores zul je andere software nodig hebben en als je 20 led's wilt aansturen kun je de LED's niet allemaal aan de parallele poort hangen omdat daar niet genoeg pinnen voor aanwezig zijn. Mss is het daarom op dit moment nog iets te hoog gegrepen als er hier geen tutorial voor is, maar je kunt natuurlijk al wel beginnen met de versie voor een single core processor en bv een hard disk activity VU meter bouwen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/80
EDIT: nu is er een klein probleempje het programma start niet er komt dit te staan:
could not start PDH monitor
wat is het probleem?
[ Voor 36% gewijzigd door Bliz op 11-12-2006 18:09 ]
Dat komt me bekend voor, ik heb dat een tijd geleden ook gehad toen ik een LED bar had gemaakt aan de LPT poort.Blizzard2005 schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:21:
bedankt! ik ga meteen de spullen halen en een single core meter maken en misschien nog wat puzzelen voor die 2e core
EDIT: nu is er een klein probleempje het programma start niet er komt dit te staan:
could not start PDH monitor
wat is het probleem?
Bij mij wou dat programma ook niet werken. Volgens mij omdat het Windows 98 only was. Ik heb er toen ook geen oplossing voor gevonden.
Verwijderd

pwm regeling voor m'n casefans
schema.
Hij is zware overkill voor slechts 2 ventilatortjes (dit ding gaat tot 10A ofzo
De 5v draad op de foto is trouwens niet aangesloten, het is 12v pwm.
Nog een klein gelukje, mijn kast heeft een deurtje, ik was alleen vergeten te meten hoe groot de knop mocht zijn. Die was dus zo'n 5mm te groot, maar toch ging 't deurtje gewoon dicht

Zijn die gaten dus toch nog nuttig
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 21:45 ]
Volgens mij heb ik hem een jaar geleden ofzo wel eens gebouwd en werkte hij goed onder XP. Ik had toen wel op deze manier de LED's aangesloten:ThinkPadd schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:07:
[...]
Dat komt me bekend voor, ik heb dat een tijd geleden ook gehad toen ik een LED bar had gemaakt aan de LPT poort.
Bij mij wou dat programma ook niet werken. Volgens mij omdat het Windows 98 only was. Ik heb er toen ook geen oplossing voor gevonden.
[ Voor 48% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 11-12-2006 21:46 ]
Ik had toen op m'n pc wel de nodige extra dll files staan voor communicatie met de parallelle poort. Mogelijk zou dat het probleem kunnen zijn.
Het lampje bleek doorgebrand, ff in de rommelbak gezocht naar een geschikte fet en ik vond er eentje die bij kortgesloten gate en source 2 à 20mA levert, dit schema in de plaats van het glas gestoken, en ik kan weer veilig de weg op
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Was dat niet inpout32.dll?sebastius schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:16:
Dat, en misschien een DLL erbij om het in Windows XP aan de praat te krijgen. DLportIO ofzoiets heette die toch?
Ik meen me te herinneren dat ik die tijdens m'n stage een keer nodig heb gehad. Ik draaide daar wel Windows 2000 trouwens, maar voor XP moet ie ook wel werken denk ik.
Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.
Ik heb iets soortgelijks voor m'n fiets gemaakt:naftebakje schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:34:
Ik heb zondagavond een erg klein projectje gedaan, het voorlicht van mijn fiets werkte niet.
Het lampje bleek doorgebrand, ff in de rommelbak gezocht naar een geschikte fet en ik vond er eentje die bij kortgesloten gate en source 2 à 20mA levert, dit schema in de plaats van het glas gestoken, en ik kan weer veilig de weg op

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/52
Er zijn verschillende DLL's waarmee je met je programma de parallelle poort aan kon sturen. inpout32.dll was kun je bv met je eigen Visual Basic programma de parallelle poort aansturen.BamiHap schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:58:
[...]
Was dat niet inpout32.dll?
Ik meen me te herinneren dat ik die tijdens m'n stage een keer nodig heb gehad. Ik draaide daar wel Windows 2000 trouwens, maar voor XP moet ie ook wel werken denk ik.
Programma's die een character LCD aansturen via de parallelle poort gebruiken bijna altijd dlportio. Om de cpu activity meter aan de praat te krijgen zou je eens dlportio kunnen installeren (ff googlen voor een download link). Mss dat het werkt...
Je hebt nog wel 4 clock-lijnen... 4*8=32_l_Arjan_l_ schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:40:
Je hebt software nodig die uitleest welke processor gebruikt wordt. Die zou dat aan de parallele poort door kunnen geven en LEDjes laten branden. Voor 1 core staat er hier een tutorial: http://casemods.pointofnoreturn.org/cpumeter/index.html Die is vrij simpel na te bouwen.
Voor 2 cores zul je andere software nodig hebben en als je 20 led's wilt aansturen kun je de LED's niet allemaal aan de parallele poort hangen omdat daar niet genoeg pinnen voor aanwezig zijn. Mss is het daarom op dit moment nog iets te hoog gegrepen als er hier geen tutorial voor is, maar je kunt natuurlijk al wel beginnen met de versie voor een single core processor en bv een hard disk activity VU meter bouwen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/80
Blizzard 2005:
kijk eens naar het discolitez schema
Paar buffer ic'tjes die je met de kloklijnen openstuurt; werkt perfect!
In VB ofzo moet er toch wel redelijk simpel een applicatie te schrijven zijn die doet wat jij wilt, hierover staat iets in de faq geloof ik (iig hoe je een parpoort aanstuurd).
Nu nog software schrijven en dan heb ik hopelijk snel een pingable boardje
Ik heb namelijk geen 1k5 ohm weerstand bij de hand en wel een 1k ohm.
Zou dit net zo goed werken of loop ik het risico om alles te slopen?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
In de planning staat al een tijdje om mijn in schooltijd gemaakte decimale klok weer een nieuw leven in te blazen. Er lijkt iets mis te zijn met de voeding maar ook het kastje kan wel eens een keer wat netter gemaakt worden.

Op het moment heb experimenteel een ontlaadtray voor mijn accupacks van mijn 1:18 RC auto gemaakt. Heb de spullen al voor een wat nettere uitvoering.

Dit ontlaad de cellen tot een gelijk niveau van 0.8v per cel waardoor bij het laden de kans groot is de cellen weer gelijk maximaal vol komen voor maximale prestaties.
Op het rooster staat ook een computerlader bestaande uit 6 computerladers die de cellen appart vol laadt.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Diodes: 1n5408
weerstanden: 0.47 ohm / 1 watt (is voldoende)
De klemmen zijn van die universele gereedschapklemmen waar je schroevendraaiers in vast kunt klemmen, even in 2 helften knippen...
[ Voor 42% gewijzigd door memphis op 19-12-2006 18:41 ]

Een 8-kanaals bordje om via de printerpoort discolampen te schakelen d.m.v. triacs. Heb er ook zelf een programma voor geschreven, werkt erg goed
(btw: die LED's zitten nu nog op de print en worden gevoed door die rode draadjes, maar als het printje ingebouwd wordt in de behuizing (waar nog naar gezocht wordt
Schema komt van www.discolitez.com, waarvan ik de TRIAC-schakeling gebruik. Heb echter wel wat aanpassingen gedaan:
- MOC3043 gebruikt ipv MOC3041 (gebruikt maar 5 mA ipv 15 mA);
- LED-indicators (van Circuits Online gejat)
- Grotere condensator over de belasting (20 nF of meer ipv 10 nF) om te zorgen dat inductieve last goed geschakeld wordt. Bij een te kleine capaciteit springt de triac te laat aan waardoor de lamp slecht brandt)
Is best een leuk projectje moet ik zeggen (en ik bouw het voor een vriend dus het kost mij geen geld
Verwijderd
*zwaaiSprite_tm schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:07:
En om meteen maar even het goede voorbeeld te geven: Ik heb hier nog altijd een tweetal enc28j60s
Echter, als iemand zich verveelt: bij Futurlec hebben ze nu alcohol sensors voor een paar dollar. Daar zijn wel leuke dingen mee te maken lijkt me
Bij onze modelrace club hebben we een aantal jaren geleden een transponder gestuurd telsysteem gekocht (Chronit, failliet gegaan in 2004
Op de start-finish lijn wordt een meetlus neergelegd, die deze signalen opvangt en naar een decoder stuurt. Deze decoder wordt weer aangesloten op een computer en deze houdt bij welke transponder wanneer is langsgekomen (en de naam van de rijder, wagennummer, aantal afgelegde ronden, rondetijden etc.)
Onze oude decoder bood de mogelijkheid om een stoplicht aan te sturen, dmv een option-poort aan de achterkant. Daar kon je voor een hoop geld een speciale kast voor kopen. Of een externe startknop, zodat je niet met de muis hoeft te pielen op het scherm. Maar zelf een combinatie van beiden maken is natuurlijk leuker
Over het nieuwe systeem later meer.
Grote grijze kast = oude Chronit decoder
rode kastje = nieuwe AMB decoder
witte knoppenkast (rechts) is de reden van deze post
Hoe werkt het:
De timing-software geeft aan de decoder door dat de race gestart is. Als je in de software aangeeft ook automatische stoplicht controle aan te zetten, krijgt de decoder een signaal en schakelt een optocoupler "geleidend" Hiervan zijn er drie (rood/geel/groen licht). Onze kast gebruikt die optocouplers om relais te bedienen, die ons stoplicht schakelen.
Wat zit er verder in?
Om het voor onze vrijwiligers eenvoudig te houden (je kent het wel, oude mensen die computers eng vinden) hebben we de startprodecure van een race vereenvoudigd.
Buitenkant knoppenkast
Buitenkant knoppenkast, Grote foto
De kast is gemaakt van een stukje plastic dakgoot. Daar alle gaten in geboord en vervolgens een zelfklevend A4'tje (geprint met alle plaatjes en aanwijzingen) er overheen geplakt. Daar weer plakplastic overheen om het zaakje strak af te werken. Vervolgens alle gaten "doorgeprikt" met een mes, en alle knopjes erin geduwd. Het overtollige papier is naar binnen geduwd, zo zijn er geen randjes papier / plakplastic te zien rondom de knoppen.
Achterkant met connectors
Een minuut voor de start drukt de vrijwilliger op de rode knop. De rode lamp van het stoplicht gaat branden. 10 seconden voor de start wordt er op de gele knop gedrukt. Het gele licht gaat aan, en tegelijk de rode uit. Op 0 seconden wordt de groene knop ingedrukt, de decoder krijgt een startpuls. Deze puls wordt doorgegeven aan de timing-software en start de klok. Dat wordt teruggemeld aan de decoder, die vervolgens de optocoupler voor het groene licht geleidend maakt.
Als de race is afgelopen, geeft de timing-software dat door aan de decoder. Deze doet vervolgens het groene licht uit, en de rode aan.
Verder zitten er nog wat schakelaars op om de lampen direct aan te kunnen zetten (handig bij het kijken of alle lampen nog heel zijn), een keuzeschakelaar tussen handbediening of via de computer en wat controlelampjes.
Nu hebben we een nieuw systeem gekocht, maar dit mist helaas de mogelijkheid om direct een stoplicht aan te sturen. Dat wordt dus weer zelf knutselen...
Een wens van de rijders was om tijdens de race te kunnen zien hoe lang ze nog moeten rijden. Een mooie kans om dat ook gelijk in te bouwen, als we toch weer gaan knutselen. We zijn van plan een formule1 startprocedure te maken, aangestuurd door een microcontroller. de uc doet dan de timing van het stoplicht, onafhankelijk van de timingsoftware op de pc.
Wordt dus vervolgd. Ooit...
Voorlopig lussen we de startknop door naar het groene licht, en moeten we zelf de lichten bedienen. En ondertussen heel veel meten, denken en prutsen
Edit:
meer foto's hier
[ Voor 8% gewijzigd door APClll op 07-04-2007 15:25 . Reden: meer uitleg geplaatst ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Ik heb die Chronit systeem te koop zien staan bij RCJ, nu snap ik waarom
[ Voor 26% gewijzigd door memphis op 05-04-2007 19:39 ]
Het eerste idee ging uit naar een paar 555-timers, die je met schakelaars "aan of uit" kon zetten, zodat verschillende aftel-tijden mogelijk zijn. Maar omdat de mogelijkheid ontbreekt om te detecteren wanneer de race is afgelopen, blijft het behelpen. Ivm geluidsoverlast is een stoplicht handiger dan luidsprekers
Als we toch iets nieuws kopen, kan die paar centen aan onderdelen voor een nieuwe knoppenkast er ook nog wel bij.
Weet je toevallig wat de werking is van die geschakelde uitgang achterop die decoder? Is dat signaal hoog tijdens een getimede sessie, of alleen tijdens een transponder-hit?
[ Voor 14% gewijzigd door APClll op 19-04-2007 22:27 . Reden: typo ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
http://support.amb-it.com/kb/showAnswers.jsp?System=59
Gewoon even testen of anders een relais of een CD4066 gebruiken
De uitdaging wordt het voorkomen van een aparte timing in de knoppenkast, en het signaal gebruiken wat Sparc aanbiedt. Anders moet je steeds wat aanpassen als de race langer of korter duurt (training, race etc.)
Edit:
In de documentatie is alleen niets terug te vinden over die geschakelde uitgang. Wel over fotocellen, synchronisatie pulsen of de externe startknop. Alleen dat die max 50 mA kan schakelen. Ik wil graag weten wanneer die schakelt...
Morgen maar even doormeten.
Edit 2
De ideeën zijn weer wat verder omhoog geborreld. Het gaat een microcontroller-gestuurde, zelf-timende knoppenkast worden. Ik heb me even uitgeleefd in m'n tekenprogramma om jullie op de hoogte te houden...
[ Voor 44% gewijzigd door APClll op 19-04-2007 22:25 ]
Verwijderd
Ik heb echter niet erg veel te posten op dit gebied dus ik kijk gewoon even wat rond naar jullie creaties. Zitten erg leuke dingen bij, ga zo door! (Zo lang het maar niet te veel stroom vreet want dat warmt de aarde op

Het probleem/slachtoffer. Harddisk was nog prima, scherm niet. Voor een prikkie (25 euro) gekocht.

De onderdeeltjes, via eBay besteld. Meteen een accu meebesteld voor de 'gereedschapjes' die ik daarbij kreeg, en joh voor die 3 euro meer kun je beter de accu ook vervangen. Totale kosten incl verzenden ongeveer 25 euro. Okee, iets duurder dan ik had gehoopt maar goed.
iPod van binnen

Ja hij was écht stuk

Resultaat van een kwartiertje werk. iPod gaat in een nieuw projectje komen, mijn eigen gemaakte wekker. Ik hou van klokken, gekke manieren om tijd weer te geven en van muziek. Eigenlijk was deze reparatie niet nodig, maar ik vond het leuk om eens zo'n ding open te hebben en te fixen.
Verwijderd
Mag ik vragen waar je die iPod zo goedkoop hebt kunnen vinden? Als ik kijk op 2dehands sites (Marktplaats, ....) dan vragen ze voor een kapotte iPod nog altijd lomp veel geld...
WHOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAA!! Sine, jezus man, ben je half robot ofzo? Dat ziet er echt superstrak uit!
@Maleadt: ik denk dat ik dat ook ga doen, maar ik wil het meteen onnodig moeilijk aanpakken en draadloos maken met weggooispul. Ik moet nog even nadenken hoe, maar het moet toch wachten tot ik allerlei andere dingen gefikst heb, waaronder 3 tft's :-s.
Ik durf gewoon mn eigen beunprojecten niet te posten omdat ze niet kunnen tippen aan wat hier wordt gepost. Man, wat een geweldig spul. Zit ik te klooien met drie NPN transistortjes...
edit: sorry, nieuw in het topic, ik ben aan het reageren op een paginaatje of 2 terug. Kan gebeuren.
[ Voor 7% gewijzigd door mux op 25-05-2007 15:32 ]
Verwijderd
Ik ben op het moment bezig om een klok met wekker functie te maken. Nu ben ik nog bezig met het klok gedeelte. Ik wil de hele klok opbouwen met IC's uit de 74xxx en 4000 series. Het project staat stil vanwege drukte met school (je kent dat wel: einde van het schooljaar, moet je van alles nog gaan doen).
Het klokgedeelte, een keer op een saaie middag in een breadboardje geprikt. Is ook nog niet af. De 4511 BCD - 7 segment converters worden nog vervangen door 4543 beestjes (die hebben een mooiere 6 en 9
Basicly exact hetzelfde maar leds ipv 4511/7segment displays.
Staat op de lijst van dingen die ooit nog wel 's afgemaakt kunnen worden...
JUIST posten als je een beun-projectje hebt. Dit topic IS daar juist voor toch?ssj3gohan schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:31:
Ik durf gewoon mn eigen beunprojecten niet te posten omdat ze niet kunnen tippen aan wat hier wordt gepost. Man, wat een geweldig spul. Zit ik te klooien met drie NPN transistortjes....
(Overigens: voor alle beunprojectjes, zie mijn sig.. uiterst interessant voor het geld, en NEE het is niet mijn eigen IA, heb er wel zelf besteld
Ik volg met veel interesse dit topic, vind het erg leuk wat hier allemaal gemaakt word
Ik heb zelf hier nog een oude Sagem MY C5-2 telefoon, waar de aansluiting aan de onderkant is afgebroken, waardoor hij niet meer wil opladen. Ik heb de draadjes van de oplader al binnenin de telefoon gesoldeerd, en hij laad weer op.
Maar wat kan ik met deze telefoon doen? Niemand in m'n familie heeft interese in de telefoon, en verkopen brengt ook niks op omdat hij toch niet helemaal goed meer is.
Het is nog een best leuke telefoon, kleurenscherm, extern scherm, camera e.d

Ik zat zelf al te kijken of ik 1 van de schermpjes kon aansluiten, maar ik zou niet weten of dat kan.
het buitenste LCD heeft nog de meeste kans denk ik.
9 van de 10, of beter, 95 van de 100 LCD's die in apparaten zitten, worden aangestuurd door controllers die speciaal daarvoor gemaakt zijn.
Misschien dat je even kan googlen, maar ik vrees dat je er weinig mee kan.
Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.
Heb een externe ontspanner op mijn camera gebouwd. Nu kan ik foto's maken zonder dat ik me camera vast hoef te houden == meer kans op scherpe foto's
De cam:

Jup van de aldi
Foto's van de mod heb ik niet, het is nogal lastig om foto's te maken van een camera als je geen 2e hebt
De koelplaat. De fannetjes worden op een ghetto-manier vastgezet met tie-rips.
En dit zijn de fans zelf; professioneel gesloopt van een paar 486-koelblokjes. Ze zijn niet nieuw, maar ze zullen ook niet zo verschrikkelijk vaak aangaan, dus dat boeit niet echt.
Deze NTC gaat de temperatuur aanvoelen. Zit dmv de schroefdraad vast aan het koelblok
De schakeling zelf. Jaaja, ik moet eigenlijk een print gebruiken en het vastzetten met iets beters dan hot glue, maar hell, het werkt.
Hoe zit het inelkaar? Ik ben te lame om een schakeling te tekenen, maar globaaly werkt het als volgt: de 24V uit de hoofd-trafo van de voeding word gelijkgericht en afgevlakt tot de voeding voor het geheel. De NTC is samen met een weerstand geschakeld als spanningsdeler en aan de inverterende kant van een opamp gehangen. De andere kant hangt aan een potmeter die ook als spanningsdeler geschakeld is. De opamp werkt als comparator: de uitgang word hoog zodra de temperatuur meer is dan ingesteld is met de potmeter. De uitgang is geknoopt aan een BC550'je die dan weer vrolijk de fans aanzwengelt.
^^ typische Sprite_tm oplossing
Ik heb hier nog een paar verdwaalde regelprintjes liggen uit voedingen, werken ook prima, gewoon aansluiten en je hebt een fan regeling.
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ah, of ik kan mn vriendin op tactische momenten uitnodigen, zij heeft een föhn :-)
Je moet een heteluchtpistool hebben (verfafbrander).
Maareuh, dit is allemaal eigenlijk een beetje off-topic
[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 04-06-2007 19:43 ]
Verwijderd
De standaard voeding is nogal lomp en raar gevormd, zodat hij eigenlijk nergens normaal inpast als je hem eens mee moet nemen. Daarom dus een kleinere
Hij is niet voor permanent gebruik geschikt, de trafo is eigenlijk te zwak (geen idee hoeveel VA dat ding is). De spanning kakt in van 27V naar 20 als de heater aangaat
Daar heb ik ook even misbruik van gemaakt, met een simpele opamp schakeling heb ik nu ook een heater indicator led (schaamteloos het idee van sprite_tm gejat

http://fotos.sa007.nl/Cam_remote
Kan nu op de pc commando geven om een foto te maken en kan nu dus ook timelapse filmpes maken, waar ik atm ook mee bezig ben, als test, er is nl geen zak te zien