Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het 'kleine projectjes'-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

MALEADt schreef op woensdag 22 november 2006 @ 13:40:
hier ook mn bijdrage aan het topic :)

Onlangs heb ik op de site van Maxim-IC enkele temperatuursensors besteld (de DS18S20), en nu is alles *eindelijk* volledig functioneel :P

Hardware interface is simpel (1-wire protocol): aan de seriële poort een eenvoudig controllertje, en alle sensors hangen er in parallel aan.
Ha gaaf! :)
Die heb ik sinds gister ook liggen en ga ik eens aan een microcontroller prikken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Dat handel je dan maar met hem persoonlijk af.

[ Voor 74% gewijzigd door Sprite_tm op 22-11-2006 18:59 ]

Verwijderd

Heb enkele dagen geleden één van mijn projectjes afgewerkt, een utp kabeltester. Na de zoveelste lan party waar je zit te klooien 20 verschillende kabels om zeker te zijn dat je kabel wel werkt besloot ik dit handige toostelletje te bouwen.
Na wat gezoek op internet naar utp testers kwam ik een simpel schematje tegen. Na enkele aanpassingen voldeed dit aan mijn eisen. Zo heb ik aan de zender ook 8 ledjes toegevoegd en heb ik een 555 gebruikt (deze had ik nog liggen) ipv een ander IC om pulsen te genereren.

Als je aan beide kanten van je utp kabel de zender en de ontvanger aansluit dan gaan in volgorde de 8 leds branden, bij een onderbreking zal de led van die draad niet oplichten. Bij kortsluiting zullen er 2 leds tegelijk branden en al de draden niet in de juiste volgorde zijn aangesloten (of als je een crossed kabel gebruikt) zullen de leds in een andere volgorde oplichten.

Het ingebouwde geheel:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/vskaders/jurgen/got/lantester_small.jpg

Het schema, voor wie dit ook wil bouwen.

Tenslotte nog een vraagje. Op het werk hebben wij testertjes zoals deze maar dan met 4 ledjes per kant, 1 Led per aderpaar dus. Als alles juist is gaan de 4 leds in de juiste volgorde groen branden, als er 2 draadjes gewisseld zijn dan gaat die led rood branden. Hoe is dit te maken?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 23:50
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 18:50:
Heb enkele dagen geleden één van mijn projectjes afgewerkt, een utp kabeltester. Na de zoveelste lan party waar je zit te klooien 20 verschillende kabels om zeker te zijn dat je kabel wel werkt besloot ik dit handige toostelletje te bouwen.
Na wat gezoek op internet naar utp testers kwam ik een simpel schematje tegen. Na enkele aanpassingen voldeed dit aan mijn eisen. Zo heb ik aan de zender ook 8 ledjes toegevoegd en heb ik een 555 gebruikt (deze had ik nog liggen) ipv een ander IC om pulsen te genereren.

Als je aan beide kanten van je utp kabel de zender en de ontvanger aansluit dan gaan in volgorde de 8 leds branden, bij een onderbreking zal de led van die draad niet oplichten. Bij kortsluiting zullen er 2 leds tegelijk branden en al de draden niet in de juiste volgorde zijn aangesloten (of als je een crossed kabel gebruikt) zullen de leds in een andere volgorde oplichten.

Het ingebouwde geheel:
[afbeelding]

Het schema, voor wie dit ook wil bouwen.

Tenslotte nog een vraagje. Op het werk hebben wij testertjes zoals deze maar dan met 4 ledjes per kant, 1 Led per aderpaar dus. Als alles juist is gaan de 4 leds in de juiste volgorde groen branden, als er 2 draadjes gewisseld zijn dan gaat die led rood branden. Hoe is dit te maken?
uCtje.
4 uitgangen 4 ingangen. (andere kant van de kabel worden de bij elkaar horende paren "kort gesloten").
En je weet bij welke uitgang welke ingang hoort. Komt het niet overeen met hoe het zou moeten laat je een rood ledje branden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb zo'n ding 's opengemikt, zit gewoon een dualcolor led in, en dan de 4 aderparen langslopen, waar een dualcolor led aanhangt.
Zit ie verkeerd om gaat de rode led branden :P

Verwijderd

MewBie schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:06:
[...]

uCtje.
4 uitgangen 4 ingangen. (andere kant van de kabel worden de bij elkaar horende paren "kort gesloten").
En je weet bij welke uitgang welke ingang hoort. Komt het niet overeen met hoe het zou moeten laat je een rood ledje branden.
Kan je dan de volgorde van de draden nog bepalen?

edit: Misschien wel als je 4 verschillende weerstanden gebruikt om de aderparen de verbinden. Of zoek ik het nu veel te ver?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 19:53 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 20:27
Dan zal ik ook nog maar eens een paar projecten er tegenaan gooien...

Mijn laatste brouwsel, een numitron klok, geheel opgebouwd met 4000 logica, de behuizing is uit zwart en mat plexiglas.

*klik* voor een closeup
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/nixie/KIF_3679.JPG
Ik moet alleen de vettige vingers nog van de buisjes halen zie ik :P

Een scope clock
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/KIF_2238s.JPG

En een klok met Deze monsters staat nog op de planning ( buisje rechts is een ZM1040, die heeft 30mm cijfers )

Een labvoedinkje 0-30V 0-3A

*klik* voor binnenwerk
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2782.JPG

Een wat 'grotere' uitvoering, constructie is ongeveer gelijk aan de bovenstaande, alleen dan 3x en met wat extra opties ( tracking U en I, output enable ) *work in progress*
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_3175.JPG

Een Buizen koptelefoon versterker volgens Dit ontwerp. ( 6SL7 voor 2x 6SN7 eind )

Vrije bedrading *klik* voor een stukje binnenwerk
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/AMP/KIF_3534.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 23-11-2006 00:32 ]

Repareren doe je zo.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Überwhoa! @ Sine.
Bi-zar! *buigt diep*
Erg netjes afgewerkt, ziet er echt top uit.
* Swaptor wenst dat hij ook ooit iets dergelijks kan (na veel leerwerk)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

'k heb al een tijdje een oude GSM liggen (Nokia 5110) en omdat ik wist dat daar leuke dingen mee te doen zijn ben ik eens gaan googlen. Wat blijkt: De datasheets van het LCD zijn vrij op internet te vinden en de aansluitingen op de print (in de GSM) ook.

Voor meer uitleg: Deze site is handig :)

Aangezien de sturing redelijk eenvoudig is (via LCD-driver IC PCD8544 van philips) zou het niet zo moeilijk zijn om het LCD schermpje te herbruiken en je eigen tekst/afbeeldingen er op te plaatsen.

Omdat ik nog geen tijd/zin heb om een µC sturing ervoor te maken (met een PIC of zo) heb ik m'n oude printerkabel doorgeknipt :P en deze verbonden (via enkele zeners, om de 5V spanning van de printerpoort naar 3.3V te brengen) naar de stuurlijnen van de LCD driver in de GSM.

Enkele uren gepruts en getokkel later was dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.showyourprojects.com//projects/project95/Nieuwe%20afbeelding.jpg

Omdat het schermpje met de PC verbonden is (Via de printerpoort) is het mogelijk om bewegende beelden te maken. (met een µC zit je dan direct met te weinig RAM :( )

Om alles in werking te zien: YouTube filmke

Verwijderd

Zijn de schema's hiervan openbaar. ? Momenteel ben ik zelf bezig met een simulator te bouwen en dit zou daar mooi in passen.

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 14:04
Damn dat ziet er wel goed uit *respect.

Mijn toekomstplannen beginnen bij het aanschaffen van een PIC demoboard en een incircuit debugger.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:28:
[...]

Zijn de schema's hiervan openbaar. ? Momenteel ben ik zelf bezig met een simulator te bouwen en dit zou daar mooi in passen.
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/datasheets/drawings/segment%20displays/segment.png
De chippies zijn 4511 gevallen.
de microcontroller heb ik niet getekend, je gebruikt in principe alleen output poortjes. Of dat nou de paralelle poort is of een uC maakt niet uit (mits er minimaal 5v uit komt).

1. Maak alle enable pinnen hoog.
2. Op de ABCD pinnen zet je een BCD (binary coded digit, 0000 = 0, 0001 = 1 enz) waarde.
3. Vervolgens maak je een Enable pin laag zodat de waarde op het segmentje komt te staan.
4. Herhaal je stap 1 tot 4, maar dan met het volgende Enable pinnetje :)

Dat schuifregister is nog makkelijker, die heeft 3 pinnen. Clock, Data en Pulse. In geval van een 8 bit register schrijf je een byte er naartoe.
1. zet op de Data pin de waarde van bit 1 van je byte
2. geef een puls op de Clock lijn
De data staat nu in het register. Bij elke puls op de Clock schuift hij 1 op.
3. herhaal stap 1, maar nu de volgende bit pakken
3. Als je dat 8x gedaan hebt (in geval van een 8bit register), geef je een puls op de Pulse pin, de data komt dan op de output pinnen te staan.

Verwijderd

dank je wel voor je schema en nette uitleg. Dit moet mij zo wel lukken.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:53

Yucko

One clown to rule them all !

Sine schreef op donderdag 23 november 2006 @ 00:28:
Dan zal ik ook nog maar eens een paar projecten er tegenaan gooien...

Mijn laatste brouwsel, een numitron klok, geheel opgebouwd met 4000 logica, de behuizing is uit zwart en mat plexiglas.

*klik* voor een closeup
[afbeelding]
Ik moet alleen de vettige vingers nog van de buisjes halen zie ik :P

Een scope clock
[afbeelding]

En een klok met Deze monsters staat nog op de planning ( buisje rechts is een ZM1040, die heeft 30mm cijfers )

Een labvoedinkje 0-30V 0-3A

*klik* voor binnenwerk
[afbeelding]

Een wat 'grotere' uitvoering, constructie is ongeveer gelijk aan de bovenstaande, alleen dan 3x en met wat extra opties ( tracking U en I, output enable ) *work in progress*
[afbeelding]

Een Buizen koptelefoon versterker volgens Dit ontwerp. ( 6SL7 voor 2x 6SN7 eind )

Vrije bedrading *klik* voor een stukje binnenwerk
[afbeelding]
Sine jij freak >:)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik ben zelf ook bezig geweest met de hackaday-printplaat-ontwerp-contest en het lijkt me geen kwaad kunnen jullie alvast een voorproefje te geven van wat het is:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc4/tmb-img_1781.jpg
Het is basically een LPC2103 (=ARM-proc op 70MHz) gekoppeld aan een Nokia 5110 display. Op de ARM draait een Chip8-emulator, maar de bedoeling is dat het boardje ook als experimenteerboard gebruikt gaat kunnen worden. De lui van hackaday hadden semi-beloofd om de uC alvast op het uiteindelijke board voor te solderen en verder is het allemaal DIP, dus ik denk dat ik een redelijke kans maak...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

my god ik wil ook wat cools maken nog voor die contest maar als ik dit zie... Dan heb ik er meteen een hard hoofd in. Maak je ook nog de backlight ledjes beschikbaar?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmm, had ik idd kunnen doen, maar de ledjes zijn smd en zitten niet in het scherm, maar op de printplaat van de Nokia. Ik denk niet dat de gemiddelde n00b die ervanaf kan krijgen en op mijn pcb kan krijgen... maar misschien is het wel een idee om de pads ervoor op te nemen in de beschrijving etc.

• sebastius

sebastius

Ik denk dat de gemiddelde n00b zoals jij ze noemt dit ding ook nooit zal kopen :) en trouwens, SMD is prima te solderen hoor!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, klopt (ik heb die tqfp-unit er ook zonder al te veel problemen opgekregen) maar de ervaring leert dat de gemiddelde beginner met z'n 50W-soldeerbout gemiddeld through-hole-componenten prima erop kan krijgen, terwijl SMD-ledjes gereduceerd worden tot een gesmolten hoopje plastic. En kopen zal het wel niet worden, ik ga ervanuit dat hackaday de boardjes weg gaat geven.

• Paul
  • Laatst online: 10:04
De meeste van mij projectjes zijn nog niet veel verder gekomen dan een breadboard :+ Ik ben daarom momenteel met een ATmega32 inclusief kristal, condensatortjes en de andere meuk van de hardware design guidelines en ISP + JTAG-connectoren op wat experimenteerprint aan het zetten zodat het niet mijn halve breadboard in beslag neemt :P
Ik had al eerder een ISP-breadboard-expansie-dingetje gemaakt (bij de ATmega32 zitten die pinnen op vrijwel exact de goede volgorde), maar nu mijn (kloon) AVR-JTAG-module binnenkwam moet ik die natuurlijk ook aan kunnen sluiten he :P

Brakke phonepic:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b9721e75456daa993b5dd88045783ea0/thumb.jpg
Rechtsonder het losse ISP-ding. Ik zie ook net dat ik de pinheaders voor ISP en JTAG precies verkeerd om op heb gezet :P Ik moet de bovenste rij van beiden nog aansluiten en PortA nog van een kabeltje + pinstrip voorzien. Tevens zitten PortC en PortD eigenlijk omgedraaid :+
Daar kwam ik achter nadat ik in Eagle het ding eens nagetekend had. Draadjes bieden overigens zoveel meer (3D) vrijheid dan Eagle :P En met experimenteerboard moet je wel met draadjes in de weer (als je geen eurokaart wilt gebruiken voor een ATmega32 en 6 pinheaders :P) aangezien al je sporen 80 mil zijn ofzo :+

Het geheel komt verticaal op een breadboard te staan en ben ik meteen van het aansluitprobleem af. Zie in een breadboard aan 5 pinnetjes naast elkaar maar eens fatsoenlijk een weerstand, 4 condensatoren, een kristal en een spoel te zetten, terwijl die widebody al de helft van je rij afdekt :P Die spoel zit (meervoud, AVCC deelt er nog een met AREF) in smd achterop trouwens. Het eerste SMD-ding dat ik ooit (met succes) gesoldeerd heb. Als je maar flux gebruikt is dat niet eens zo spannend :P

Iets serieuzer werk is de ethernet <> µC waar ik een samenkopen-actie van heb opgezet. Daarvan verwacht ik binnenkort de testprinten binnen te krijgen. Die heb ik wel erg nauwkeurig getekend, eerst een goed schema enzo, voordat deelnemers conclusies gaan trekken uit dat breadboard-geval :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b39faeacffbe21a480f233f21941311c/thumb.png

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

lopt die samenkopen actie voor die ethernet pic nog

• Paul
Zie de link in mijn sig voor meer info. In het kort: Nee :P Lang verhaal: hij is in afronding :)

Het is trouwens geen ethernet PIC, het is dan wel een chip van MichoChip, hij komt uit een andere familie. Deze zet alleen ethernet om naar SPI, het enige dat te programmeren valt is het filter (of firewall, zo je wilt).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja ik weet om welke chip het gaat ik heb hem al gesampled en hoop dat die snel binnenkomt Moet enkel die andere zut nog hebben zoals condensatortjes/spoeltjes en dergelijke. Die software die je in je microcontroller gaat zetten, Is dat de ethernut software of heb je zelf een rudimentaire IP stack gehacked.

• Paul
ethernut gaat via een (geemuleerde?) ISA-bus, toch?

Ik was van plan de door Microchip zelf geschreven stack te gebruiken. Het sample-programmaatje van een van de modules die je op een STK500 kunt steken doet al vrij aardig wat ik wil :P
Dat is trouwens ook de stack die TuxGraphics gebruikt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 28-11-2006 21:44 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je gaat toch een Atmel gebruiken kan je die code zo makkelijk porten van PIC naar AVR

• Paul
Het is schijnbaar niet direct de Microchip-code dus ik bn maar eens op bronjacht gegaan :P

De IP-stack is uIP
De AVR ENC28J60 driver komt van de Procyon AVRlib

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

@Sine: Die scope-klok is eigenlijk wel erg leuk! Kun je me wat meer vertellen over hoe je die precies gemaakt hebt? Ik neem aan de buis in X/Y mode rauw aansturen? Zou wel leuk zijn om een stuurbaar vector-display als project te maken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Ik wist niet goed of mijn 'mod je voeding' project wel thuis hoorde in dit topic, dus heb ik hem maar hier gepost.

Naar aanleiding van het vorig genoemde topic ben ik eens gaan zien naar de voedingen, en op een avond bracht men pa dit mee van zijn werk (een 70 watt voeding)
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding1.jpg

Ik zeer tevreden, maar hij is eventjes in de kast blijven liggen :D Eergisteren ben ik dan eens echt begonnen.

Openmaken:
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding2.jpgAfbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding3.jpg

Wat de meesten doen is een weerstand of een lampje ergens in het circuit zetten, omdat de voeding anders niet opspringt. Alleen vind ik het raar dat nog niemand er aan heeft gedacht de interne fan te gebruiken :? Als je deze van zijn normale plaats uit het circuit verwijderd en dan gewoon aansluit aan 5V en gnd, dan heb je je basisbelasting. (hier zie je het niet zo goed, 2 stukjes plakband zijn de verbindingen)... men vriend heeft me der nog eventjes op gewezen dat dit zijn idee was :D bedankt hiervoor dus ;)
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding4.jpg

Nu dat gedaan was, werd het tijd eens wat kabeltjes door te knippen 8) ze allemaal dus :D
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding5.jpg

Op de ATX connector heb ik gemerkt dat een oranje en een bruine draad in 1 pin zaten, en ik heb het getest: zonder die connectie werkt de voeding dus ook niet :D (daarom deze verbinding)
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding6.jpg

En hier nog eens de 3 tesamen:
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding7.jpg

Om je voeding te doen starten moet je dus de groene kabel met een gnd kabel verbinden, en aangezien er nergens een schakelaar op deze voeding was, heb ik er maar 1tje ingestoken. Eerst een ander circuit afgebroken.. To bad.. het desolderen lukt echt nog niet goed! maar uiteindelijk was hij verlost van zijn oude circuitje. Ik heb dan maar met een hamer en nagel een gat in die zijkant geklopt :D (en dan afgeveild).. ik kom van voor de tijd dat ze de boormachine hadden uitgevonden :D
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding9.jpg

En dan begon ik te solderen (de schakelaar werkte dus :) ) MAAR, erna niet meer :D de schakelaar was plots een draadje geworden: in elke stand liet hij de stroom door. (en er was geen vals contact -> schakelaar naar de r**t)
Nu dus wachten tot mama of papa me eens naar de winkel voert, dan koop ik ineens een 5tal bananenstekkers (+pluggen)

En nog een laaatste beeld: dit is waar 'alles' gebeurt, een plank aan de muur in de kelder (tussen alle rommel)

Afbeeldingslocatie: http://omegarevolution.com/tokesnugerd/Bestanden/Other%20files/Voeding/Voeding10.jpg

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Waarom denk jij in godsnaam dat de internet ventilator doorlussen goed is als belasting?

1. Een ventilator trekt (zeker op 5V) te weinig stroom om als minimun belasting te dienen.
2. Je hebt nu belasting op de 12V lijn weggehaald en op de 5V lijn geplaatst, waardoor je 12V lijn nu nog sterker onderbelast is.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Eehm, en HOE komt het dan dat dit werkt ?? ik heb het al een 30 keer geprobeerd, enkel met deze fan.. en hij doet het telkens ! misschien toch maar eens uittesten he ;)

Verwijderd

tokesnugerd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:59:
Eehm, en HOE komt het dan dat dit werkt ?? ik heb het al een 30 keer geprobeerd, enkel met deze fan.. en hij doet het telkens ! misschien toch maar eens uittesten he ;)
Heb je uberhaupt geprobeert om de voeding aan te krijgen met de fan op de originele aansluiting? Dat werkt gewoon bij vrijwel alle voedingen, alleen kunnen sommige voedingen er niet goed tegen (gaan niet aan of gaan gewoon kapot).
Overigens moet je alle lijnen belasten, niet alleen de 5v lijn.

Verwijderd

SA007 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:58:
Waarom denk jij in godsnaam dat de internet ventilator doorlussen goed is als belasting?
Internet ventilator? =/
Het werkt in ieder geval, ik heb zelf ook zo'n voeding gebouwd (ik was de persoon met het idee), en het werkt perfect.

Eerst proberen, dan zagen.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
autocorrect wss, internet==interne :P

alhoewel je ook behoorlijk... hete... zaakjes van het internet af kan halen hoor ;) niet dat ik er ervaring mee heb uiteraard >:)

[ Voor 64% gewijzigd door iceheart op 29-11-2006 22:28 ]

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Kzal me even verduidelijken:

1. ik had de voeding zonder hem opengemaakt te hebben aangesloten op de stroom en dan Groene pin met zwarte verbonden. Geen resultaat.
2. idem maar dit keer probeer ik eens met een EXTERNE fan.. hij start!
3. idem maar dit keer met de interne fan.. werkt perfect

Je kan toch moeilijk zeggen dat het onmogelijk, als het hier werkt.. ofwel heb ik een supervoeding, ofwel heb ik toverkrachten. (ofwel hebben jullie deze mogelijkheid misschien nooit uitgeprobeerd..)

• iceheart
of... hij doet het wel, maar betrouwbaar is iets anders, en op het moment dat je m t meeste nodig hebt knalt ie eruit. te weinig belasting, dan start ie mss wel op, maar het is een risico.

dacht ik.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Lol, als je iets betrouwbaar wilt, dna zou'k maar gaan zien naar iets professioneler. deze belasting is naar mijn mening genoeg, (ahja, anders zou ie niet opstarten). Jullie willen het eeecht niet geloven he, oke.. ik zal wel een filmpje maken (hang ik er meteen een lamp aan vn 70 watt, zal je wel ni veel vn zien, want voltage is veel te laag:D) hopelijk geloven jullie het dan wel.

Verwijderd

iceheart schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:30:
of... hij doet het wel, maar betrouwbaar is iets anders, en op het moment dat je m t meeste nodig hebt knalt ie eruit. te weinig belasting, dan start ie mss wel op, maar het is een risico.
Op het moment dat je 'm het meeste nodig hebt zit er een andere belasting op -.-

• iceheart
...oops... mss is dat idd een puntje ja :+

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
tokesnugerd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:35:
Lol, als je iets betrouwbaar wilt, dna zou'k maar gaan zien naar iets professioneler. deze belasting is naar mijn mening genoeg, (ahja, anders zou ie niet opstarten). Jullie willen het eeecht niet geloven he, oke.. ik zal wel een filmpje maken (hang ik er meteen een lamp aan vn 70 watt, zal je wel ni veel vn zien, want voltage is veel te laag:D) hopelijk geloven jullie het dan wel.
Er is een verschil tussen werken en het goed doen. De voeding zal wel werken maar buiten zijn specificaties waardoor je risico loopt dat hij kapot gaat.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
* SA007 gebruikt deze techniek zelf ook, maar voedingen zonder minimum belasting zijn geen lang leven beschoord, heb er al menig een door kapot zien gaan (zeker 8), die wel werken, maar gewoon stukgaan naar enkele wekern/maanden gebruik.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ehm.. I don't care :D ik pak wel een andere voeding als ik deze stuk is, dan heb ik ineens nog wat oefening aan solderen enzo.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Voila, vandaag nieuwe schakelaar gemonteerd, en deze doet het wel nog :D

Nu ben ik eens aan het nadenken welke waarden/voltages ik aan een bananenstekker zou hangen, en welke ik niet ozu gebruiken.

Wat is bv het nut van -12 V ?

ik ben al zeker dat ik gnd, 3.3V, 5V en 12V ga gebruiken.. maar wat ben ik nu met de standby kabel enzo ??

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 15:54
staat er niet standaard 5V op de stand-by stekker ?
ook als de voeding uitgeschakeld is...

[ Voor 28% gewijzigd door DP Kunst op 02-12-2006 18:52 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

• Power Ok (+5V & +3.3V is ok)
  • +5 VDC Standby Voltage (max 10mA)
  • -12 VDC
  • Power Supply On (active low)
  • -5 VDC
Wat kan ik met deze dingen doen ? lijken deze wel nuttig ?

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

tokesnugerd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 16:06:
Voila, vandaag nieuwe schakelaar gemonteerd, en deze doet het wel nog :D

Nu ben ik eens aan het nadenken welke waarden/voltages ik aan een bananenstekker zou hangen, en welke ik niet ozu gebruiken.

Wat is bv het nut van -12 V ?

ik ben al zeker dat ik gnd, 3.3V, 5V en 12V ga gebruiken.. maar wat ben ik nu met de standby kabel enzo ??
-12V kan handig zijn als je analoge schakelingen gaat bouwen: een opamp wil je bijv. graag met een positieve EN een negative spanning voeden. Daar kan je goed +12 en -12 volt voor gebruiken.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

dus, alsk et goed heb moete er dus deze plugs inkomen:
  • +3.3 VDC
  • +5 VDC
  • +12 VDC
  • -12 VDC
  • GND
Zou dit volstaan ? :D

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
tokesnugerd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 19:35:
dus, alsk et goed heb moete er dus deze plugs inkomen:
  • +3.3 VDC
  • +5 VDC
  • +12 VDC
  • -12 VDC
  • GND
Zou dit volstaan ? :D
Misschien kan je dat even vragen aan degene die de voeding zal gaan gebruiken *O* , maar het lijkt mij idd voldoende.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

ehm, ikzelf ? :D maar, ik ben een nieuweling op het electronicavlak, en ik weet dus nog niet goed wat ik ga nodig hebben. (en op deze manier kan ik ineens men fysica wat oefenen :D inwendige weerstand berekenen, toepassing van formules etc.)

Ik zal beginnen met deze aansluitingen, de overige kabeltjes steek ik dan ergens weg. ik heb wel ergens een voeding gezien waarbij iemand 5 gnd kabels aan 1 connector had gehange, waar is dit goed voor ?

En ten laatste: Kan het zijn dat de voeding meer spanning gaat leveren als er een lampje of motor op staat (in dit geval op de 5V), anders moet ik toch eventjes opnieuw gaan meten :D

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-11 23:40
Hallo,

na heel veel leuke projecten op GoT te bekeken te hebben kreeg ik ineens een idee :)

het leek me wel leuk om een soort kastje te maken waarop bijvoorbeeld 20 ledjes zitten 10 voor core 1 en 10 voor core 2. als er bijvoorbeeld 10% van beide cores worden gebruikt van de processor dan gaat er bij de bovenste en onderste rij 1 lampje branden. dus je kunt nu het cpu gebruik zien :D.

maar nu komt het GROTE probleem. ik ben namelijk pas 14 jaar en ken dus nog niet zoveel over de elektronica. maar het leek me wel leuk om toch zelf zo'n dingetje te maken! maar is dit allemaal mogelijk? (zonder al teveel geld uit te geven) en zouden jullie mee willen werken aan dit mini projectje? of is dit al allemaal uitgevonden?

alvast bedankt,

Blizzard2005

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je hebt software nodig die uitleest welke processor gebruikt wordt. Die zou dat aan de parallele poort door kunnen geven en LEDjes laten branden. Voor 1 core staat er hier een tutorial: http://casemods.pointofnoreturn.org/cpumeter/index.html Die is vrij simpel na te bouwen.
Voor 2 cores zul je andere software nodig hebben en als je 20 led's wilt aansturen kun je de LED's niet allemaal aan de parallele poort hangen omdat daar niet genoeg pinnen voor aanwezig zijn. Mss is het daarom op dit moment nog iets te hoog gegrepen als er hier geen tutorial voor is, maar je kunt natuurlijk al wel beginnen met de versie voor een single core processor en bv een hard disk activity VU meter bouwen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/80

• Bliz
bedankt! ik ga meteen de spullen halen en een single core meter maken en misschien nog wat puzzelen voor die 2e core ;)
EDIT: nu is er een klein probleempje het programma start niet er komt dit te staan:
could not start PDH monitor

wat is het probleem?

[ Voor 36% gewijzigd door Bliz op 11-12-2006 18:09 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34
Blizzard2005 schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:21:
bedankt! ik ga meteen de spullen halen en een single core meter maken en misschien nog wat puzzelen voor die 2e core ;)
EDIT: nu is er een klein probleempje het programma start niet er komt dit te staan:
could not start PDH monitor

wat is het probleem?
Dat komt me bekend voor, ik heb dat een tijd geleden ook gehad toen ik een LED bar had gemaakt aan de LPT poort.

Bij mij wou dat programma ook niet werken. Volgens mij omdat het Windows 98 only was. Ik heb er toen ook geen oplossing voor gevonden. :(

Verwijderd

regenachtige dag, een paar herrieschoppende ventilators en wat elektronica:

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/pwm.jpg

pwm regeling voor m'n casefans :Y) Heel simpel met een ne555 timer ic.
schema.

Hij is zware overkill voor slechts 2 ventilatortjes (dit ding gaat tot 10A ofzo :P ), maar het werkt prima. Op 5V maakte m'n casefans nog steeds herrie en op een lagere spanning starten ze niet ('t zijn een stel Papst fans uit een server, puur gemaakt op verplaatsen van veel lucht). Nu lopen ze heel traag zonder problemen.

De 5v draad op de foto is trouwens niet aangesloten, het is 12v pwm.

Nog een klein gelukje, mijn kast heeft een deurtje, ik was alleen vergeten te meten hoe groot de knop mocht zijn. Die was dus zo'n 5mm te groot, maar toch ging 't deurtje gewoon dicht 8)7
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/paspesies.jpg
Zijn die gaten dus toch nog nuttig :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 21:45 ]

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:07:
[...]

Dat komt me bekend voor, ik heb dat een tijd geleden ook gehad toen ik een LED bar had gemaakt aan de LPT poort.

Bij mij wou dat programma ook niet werken. Volgens mij omdat het Windows 98 only was. Ik heb er toen ook geen oplossing voor gevonden. :(
Volgens mij heb ik hem een jaar geleden ofzo wel eens gebouwd en werkte hij goed onder XP. Ik had toen wel op deze manier de LED's aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000034.gif

[ Voor 48% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 11-12-2006 21:46 ]

• Bliz
werkt hij ook goed op een andere xp pc? want sommige pc's hebben nog resten van onderdelen op hun pc staan..

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
In het weekend heb ik pas weer een desktop pc tot m'n beschikking. Ik zal proberen hem dan nog te testen.
Ik had toen op m'n pc wel de nodige extra dll files staan voor communicatie met de parallelle poort. Mogelijk zou dat het probleem kunnen zijn.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Je moet je pooort ook nog in de goede modus hebben staan in de bios.

• sebastius

sebastius

Dat, en misschien een DLL erbij om het in Windows XP aan de praat te krijgen. DLportIO ofzoiets heette die toch?

• naftebakje
Ik heb zondagavond een erg klein projectje gedaan, het voorlicht van mijn fiets werkte niet.
Het lampje bleek doorgebrand, ff in de rommelbak gezocht naar een geschikte fet en ik vond er eentje die bij kortgesloten gate en source 2 à 20mA levert, dit schema in de plaats van het glas gestoken, en ik kan weer veilig de weg op :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BamiHap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-10 20:20
sebastius schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:16:
Dat, en misschien een DLL erbij om het in Windows XP aan de praat te krijgen. DLportIO ofzoiets heette die toch?
Was dat niet inpout32.dll?
Ik meen me te herinneren dat ik die tijdens m'n stage een keer nodig heb gehad. Ik draaide daar wel Windows 2000 trouwens, maar voor XP moet ie ook wel werken denk ik. :/

Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.

• ThinkPad
naftebakje schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:34:
Ik heb zondagavond een erg klein projectje gedaan, het voorlicht van mijn fiets werkte niet.
Het lampje bleek doorgebrand, ff in de rommelbak gezocht naar een geschikte fet en ik vond er eentje die bij kortgesloten gate en source 2 à 20mA levert, dit schema in de plaats van het glas gestoken, en ik kan weer veilig de weg op :)
Ik heb iets soortgelijks voor m'n fiets gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/pic/000052.jpg

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/52

:)

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
BamiHap schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:58:
[...]

Was dat niet inpout32.dll?
Ik meen me te herinneren dat ik die tijdens m'n stage een keer nodig heb gehad. Ik draaide daar wel Windows 2000 trouwens, maar voor XP moet ie ook wel werken denk ik. :/
Er zijn verschillende DLL's waarmee je met je programma de parallelle poort aan kon sturen. inpout32.dll was kun je bv met je eigen Visual Basic programma de parallelle poort aansturen.
Programma's die een character LCD aansturen via de parallelle poort gebruiken bijna altijd dlportio. Om de cpu activity meter aan de praat te krijgen zou je eens dlportio kunnen installeren (ff googlen voor een download link). Mss dat het werkt...

• Bliz
kan iemand even de dll'tjes enz. opzoeken want ik download toch weer het verkeerde ;)

• sebastius

sebastius

Nou wat denk je, pak Google es, en de handleiding die bij je tooltje zit. Zelf problemen oplossen, dat stimuleren wij altijd graag.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
_l_Arjan_l_ schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:40:
Je hebt software nodig die uitleest welke processor gebruikt wordt. Die zou dat aan de parallele poort door kunnen geven en LEDjes laten branden. Voor 1 core staat er hier een tutorial: http://casemods.pointofnoreturn.org/cpumeter/index.html Die is vrij simpel na te bouwen.
Voor 2 cores zul je andere software nodig hebben en als je 20 led's wilt aansturen kun je de LED's niet allemaal aan de parallele poort hangen omdat daar niet genoeg pinnen voor aanwezig zijn. Mss is het daarom op dit moment nog iets te hoog gegrepen als er hier geen tutorial voor is, maar je kunt natuurlijk al wel beginnen met de versie voor een single core processor en bv een hard disk activity VU meter bouwen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/80
Je hebt nog wel 4 clock-lijnen... 4*8=32

Blizzard 2005:

kijk eens naar het discolitez schema

Paar buffer ic'tjes die je met de kloklijnen openstuurt; werkt perfect!

In VB ofzo moet er toch wel redelijk simpel een applicatie te schrijven zijn die doet wat jij wilt, hierover staat iets in de faq geloof ik (iig hoe je een parpoort aanstuurd).

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Misschien een idee om weer gewoon ontopic door te gaan? Problemen oplossen enzo doe je maar in een eigen topic; dit is bedoeld om resultaten te posten.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
En om meteen maar even het goede voorbeeld te geven: Ik heb hier nog altijd een tweetal enc28j60s liggen, wat basically netwerkkaarten-in-een-chippie zijn. Het idee was om daar wat interessants mee te doen, maar ze zijn altijd blijven liggen. Tot vandaag: ik heb toch maar es een experimenteerprintje inelkaar gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc4/tmb-img_1804.jpg
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc4/tmb-img_1805.jpg

Nu nog software schrijven en dan heb ik hopelijk snel een pingable boardje :)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 21:04
Een klein vraagje tussendoor; hoe kritiek is die 1k5 ohm bij de 1-wire interface?
Ik heb namelijk geen 1k5 ohm weerstand bij de hand en wel een 1k ohm.
Zou dit net zo goed werken of loop ik het risico om alles te slopen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• memphis
  • Laatst online: 00:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Grappig topic, moet toch weer wat vaker over GOT snuffelen ;)

In de planning staat al een tijdje om mijn in schooltijd gemaakte decimale klok weer een nieuw leven in te blazen. Er lijkt iets mis te zijn met de voeding maar ook het kastje kan wel eens een keer wat netter gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/got/klok.jpg

Op het moment heb experimenteel een ontlaadtray voor mijn accupacks van mijn 1:18 RC auto gemaakt. Heb de spullen al voor een wat nettere uitvoering.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/tooms/ftp/m18/pic8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/tooms/ftp/m18/pic9.jpg

Dit ontlaad de cellen tot een gelijk niveau van 0.8v per cel waardoor bij het laden de kans groot is de cellen weer gelijk maximaal vol komen voor maximale prestaties.
Op het rooster staat ook een computerlader bestaande uit 6 computerladers die de cellen appart vol laadt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hoe zit die ontlader precies in elkaar? Ik heb dezelfde cellen voor mijn Asso RC18T en wil er ook wel een ontlader voor bouwen. (hoewel niet echt nodig, ik heb ongematchte cellen en rij eigenlijk alleen recreatief)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• memphis

memphis

http://members.tripod.com/Sarconastic/equaliser.html

Diodes: 1n5408
weerstanden: 0.47 ohm / 1 watt (is voldoende)

De klemmen zijn van die universele gereedschapklemmen waar je schroevendraaiers in vast kunt klemmen, even in 2 helften knippen...

[ Voor 42% gewijzigd door memphis op 19-12-2006 18:41 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/lightcontrol1.jpg

Een 8-kanaals bordje om via de printerpoort discolampen te schakelen d.m.v. triacs. Heb er ook zelf een programma voor geschreven, werkt erg goed :) Heb alleen nog een zooi 400 V condensators nodig om inductieve belasting (PAR-lampen met trafo's vooral) fatsoenlijk te kunnen schakelen. Als alles goed gaat wordt hij met oud & nieuw voor het eerst in de praktijk gebruikt op een feest :*)

(btw: die LED's zitten nu nog op de print en worden gevoed door die rode draadjes, maar als het printje ingebouwd wordt in de behuizing (waar nog naar gezocht wordt :P) komen die LEDs in de behuizing te zitten en gaan die rode draadjes dus weg).

Schema komt van www.discolitez.com, waarvan ik de TRIAC-schakeling gebruik. Heb echter wel wat aanpassingen gedaan:
- MOC3043 gebruikt ipv MOC3041 (gebruikt maar 5 mA ipv 15 mA);
- LED-indicators (van Circuits Online gejat)
- Grotere condensator over de belasting (20 nF of meer ipv 10 nF) om te zorgen dat inductieve last goed geschakeld wordt. Bij een te kleine capaciteit springt de triac te laat aan waardoor de lamp slecht brandt)

Is best een leuk projectje moet ik zeggen (en ik bouw het voor een vriend dus het kost mij geen geld :+ )

Verwijderd

Sprite_tm schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:07:
En om meteen maar even het goede voorbeeld te geven: Ik heb hier nog altijd een tweetal enc28j60s
*zwaai :). De mijne zijn hier ook nog pingable, maar heb er nog verder niet echt een nuttig project voor bedacht :P. Helaas de komende tijd waarschijnlijk geen kleine projectjes voor mij, ik ben nog druk met mn homecontrol systeem :).

Echter, als iemand zich verveelt: bij Futurlec hebben ze nu alcohol sensors voor een paar dollar. Daar zijn wel leuke dingen mee te maken lijkt me :P.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:42

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Laten we dit draadje weer eens wakker maken :+

Bij onze modelrace club hebben we een aantal jaren geleden een transponder gestuurd telsysteem gekocht (Chronit, failliet gegaan in 2004 :X ). Zo'n telsyteem werkt met transponder die in auto's worden ingbouwd en continu een signaal uitzenden.

Op de start-finish lijn wordt een meetlus neergelegd, die deze signalen opvangt en naar een decoder stuurt. Deze decoder wordt weer aangesloten op een computer en deze houdt bij welke transponder wanneer is langsgekomen (en de naam van de rijder, wagennummer, aantal afgelegde ronden, rondetijden etc.)

Onze oude decoder bood de mogelijkheid om een stoplicht aan te sturen, dmv een option-poort aan de achterkant. Daar kon je voor een hoop geld een speciale kast voor kopen. Of een externe startknop, zodat je niet met de muis hoeft te pielen op het scherm. Maar zelf een combinatie van beiden maken is natuurlijk leuker :P
Over het nieuwe systeem later meer.

Afbeeldingslocatie: http://mrt.andrepc.nl/plugins/gallery/includes/image.php?pic=L2hvbWUvaHR0cGQvdmhvc3RzL2FuZHJlcGMubmwvc3ViZG9tYWlucy9tcnQvaHR0cGRvY3MvZ2FsbGVyeS9BTUIgdGVsc3lzdGVlbSB0ZXN0cy9BTUItdGVsc3lzdGVlbTAwMy5qcGc=&h=280&w=350
Grote grijze kast = oude Chronit decoder
rode kastje = nieuwe AMB decoder
witte knoppenkast (rechts) is de reden van deze post ;)

Hoe werkt het:
De timing-software geeft aan de decoder door dat de race gestart is. Als je in de software aangeeft ook automatische stoplicht controle aan te zetten, krijgt de decoder een signaal en schakelt een optocoupler "geleidend" Hiervan zijn er drie (rood/geel/groen licht). Onze kast gebruikt die optocouplers om relais te bedienen, die ons stoplicht schakelen.

Wat zit er verder in?
Om het voor onze vrijwiligers eenvoudig te houden (je kent het wel, oude mensen die computers eng vinden) hebben we de startprodecure van een race vereenvoudigd.

Afbeeldingslocatie: http://mrt.andrepc.nl/plugins/gallery/includes/image.php?pic=L2hvbWUvaHR0cGQvdmhvc3RzL2FuZHJlcGMubmwvc3ViZG9tYWlucy9tcnQvaHR0cGRvY3MvZ2FsbGVyeS9BTUIgdGVsc3lzdGVlbSB0ZXN0cy9BTUItdGVsc3lzdGVlbTAwNC5qcGc=&h=280&w=350
Buitenkant knoppenkast
Buitenkant knoppenkast, Grote foto

De kast is gemaakt van een stukje plastic dakgoot. Daar alle gaten in geboord en vervolgens een zelfklevend A4'tje (geprint met alle plaatjes en aanwijzingen) er overheen geplakt. Daar weer plakplastic overheen om het zaakje strak af te werken. Vervolgens alle gaten "doorgeprikt" met een mes, en alle knopjes erin geduwd. Het overtollige papier is naar binnen geduwd, zo zijn er geen randjes papier / plakplastic te zien rondom de knoppen.

Afbeeldingslocatie: http://mrt.andrepc.nl/plugins/gallery/includes/image.php?pic=L2hvbWUvaHR0cGQvdmhvc3RzL2FuZHJlcGMubmwvc3ViZG9tYWlucy9tcnQvaHR0cGRvY3MvZ2FsbGVyeS9BTUIgdGVsc3lzdGVlbSB0ZXN0cy9BTUItdGVsc3lzdGVlbTAwNS5qcGc=&h=280&w=350

Achterkant met connectors

Een minuut voor de start drukt de vrijwilliger op de rode knop. De rode lamp van het stoplicht gaat branden. 10 seconden voor de start wordt er op de gele knop gedrukt. Het gele licht gaat aan, en tegelijk de rode uit. Op 0 seconden wordt de groene knop ingedrukt, de decoder krijgt een startpuls. Deze puls wordt doorgegeven aan de timing-software en start de klok. Dat wordt teruggemeld aan de decoder, die vervolgens de optocoupler voor het groene licht geleidend maakt.

Als de race is afgelopen, geeft de timing-software dat door aan de decoder. Deze doet vervolgens het groene licht uit, en de rode aan.

Verder zitten er nog wat schakelaars op om de lampen direct aan te kunnen zetten (handig bij het kijken of alle lampen nog heel zijn), een keuzeschakelaar tussen handbediening of via de computer en wat controlelampjes.

Nu hebben we een nieuw systeem gekocht, maar dit mist helaas de mogelijkheid om direct een stoplicht aan te sturen. Dat wordt dus weer zelf knutselen...

Een wens van de rijders was om tijdens de race te kunnen zien hoe lang ze nog moeten rijden. Een mooie kans om dat ook gelijk in te bouwen, als we toch weer gaan knutselen. We zijn van plan een formule1 startprocedure te maken, aangestuurd door een microcontroller. de uc doet dan de timing van het stoplicht, onafhankelijk van de timingsoftware op de pc.

Wordt dus vervolgd. Ooit...
Voorlopig lussen we de startknop door naar het groene licht, en moeten we zelf de lichten bedienen. En ondertussen heel veel meten, denken en prutsen 8)

Edit:
meer foto's hier

[ Voor 8% gewijzigd door APClll op 07-04-2007 15:25 . Reden: meer uitleg geplaatst ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• memphis

memphis

Het AMB systeem heeft de mogelijkheid om via een externe knop te starten, een stoplichtschakeling is zo gemaakt als je de groene lamp koppelt aan die start-ingang, een paar timertjes moet voldoende zijn .

Ik heb die Chronit systeem te koop zien staan bij RCJ, nu snap ik waarom ;)

[ Voor 26% gewijzigd door memphis op 05-04-2007 19:39 ]

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Dat is inderdaad het plan, de aansluiting voor de externe startknop gebruiken.

Het eerste idee ging uit naar een paar 555-timers, die je met schakelaars "aan of uit" kon zetten, zodat verschillende aftel-tijden mogelijk zijn. Maar omdat de mogelijkheid ontbreekt om te detecteren wanneer de race is afgelopen, blijft het behelpen. Ivm geluidsoverlast is een stoplicht handiger dan luidsprekers ;)

Als we toch iets nieuws kopen, kan die paar centen aan onderdelen voor een nieuwe knoppenkast er ook nog wel bij.

Weet je toevallig wat de werking is van die geschakelde uitgang achterop die decoder? Is dat signaal hoog tijdens een getimede sessie, of alleen tijdens een transponder-hit?

[ Voor 14% gewijzigd door APClll op 19-04-2007 22:27 . Reden: typo ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• memphis

memphis

Van de AMB site:

http://support.amb-it.com/kb/showAnswers.jsp?System=59

Gewoon even testen of anders een relais of een CD4066 gebruiken

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Die startknop is het probleem niet, dat werkt hetzelfde als bij onze oude decoder. Alleen de draden even omzetten naar andere pinnen. Dat heb ik al werkend >:)

De uitdaging wordt het voorkomen van een aparte timing in de knoppenkast, en het signaal gebruiken wat Sparc aanbiedt. Anders moet je steeds wat aanpassen als de race langer of korter duurt (training, race etc.)

Edit:
In de documentatie is alleen niets terug te vinden over die geschakelde uitgang. Wel over fotocellen, synchronisatie pulsen of de externe startknop. Alleen dat die max 50 mA kan schakelen. Ik wil graag weten wanneer die schakelt...

Morgen maar even doormeten.

Edit 2

De ideeën zijn weer wat verder omhoog geborreld. Het gaat een microcontroller-gestuurde, zelf-timende knoppenkast worden. Ik heb me even uitgeleefd in m'n tekenprogramma om jullie op de hoogte te houden... ;)

Afbeeldingslocatie: http://mrt.andrepc.nl/images/knoppenkast-idee-klein.gif

[ Voor 44% gewijzigd door APClll op 19-04-2007 22:25 ]

Verwijderd

erg leuk topic!

Ik heb echter niet erg veel te posten op dit gebied dus ik kijk gewoon even wat rond naar jullie creaties. Zitten erg leuke dingen bij, ga zo door! (Zo lang het maar niet te veel stroom vreet want dat warmt de aarde op :P)

• sebastius

sebastius

Afbeeldingslocatie: http://s166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/iPod/th_IMG_4498.jpg
Het probleem/slachtoffer. Harddisk was nog prima, scherm niet. Voor een prikkie (25 euro) gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/iPod/th_IMG_4496.jpg
De onderdeeltjes, via eBay besteld. Meteen een accu meebesteld voor de 'gereedschapjes' die ik daarbij kreeg, en joh voor die 3 euro meer kun je beter de accu ook vervangen. Totale kosten incl verzenden ongeveer 25 euro. Okee, iets duurder dan ik had gehoopt maar goed.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/iPod/th_IMG_4501.jpg
iPod van binnen

Afbeeldingslocatie: http://s166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/iPod/th_IMG_4504.jpg
Ja hij was écht stuk :)

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/iPod/th_IMG_4503.jpg
Resultaat van een kwartiertje werk. iPod gaat in een nieuw projectje komen, mijn eigen gemaakte wekker. Ik hou van klokken, gekke manieren om tijd weer te geven en van muziek. Eigenlijk was deze reparatie niet nodig, maar ik vond het leuk om eens zo'n ding open te hebben en te fixen.

Verwijderd

Mag ik vragen waar je die iPod zo goedkoop hebt kunnen vinden? Als ik kijk op 2dehands sites (Marktplaats, ....) dan vragen ze voor een kapotte iPod nog altijd lomp veel geld... :(

• sebastius

sebastius

Oh, via via een kennisje.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Sorry dat ik in zekere zin de topicregels overtreed hiermee maar:

WHOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAA!! Sine, jezus man, ben je half robot ofzo? Dat ziet er echt superstrak uit!

@Maleadt: ik denk dat ik dat ook ga doen, maar ik wil het meteen onnodig moeilijk aanpakken en draadloos maken met weggooispul. Ik moet nog even nadenken hoe, maar het moet toch wachten tot ik allerlei andere dingen gefikst heb, waaronder 3 tft's :-s.

Ik durf gewoon mn eigen beunprojecten niet te posten omdat ze niet kunnen tippen aan wat hier wordt gepost. Man, wat een geweldig spul. Zit ik te klooien met drie NPN transistortjes...

edit: sorry, nieuw in het topic, ik ben aan het reageren op een paginaatje of 2 terug. Kan gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 25-05-2007 15:32 ]

Verwijderd

Om maar wat leven in dit topic te blazen.
Ik ben op het moment bezig om een klok met wekker functie te maken. Nu ben ik nog bezig met het klok gedeelte. Ik wil de hele klok opbouwen met IC's uit de 74xxx en 4000 series. Het project staat stil vanwege drukte met school (je kent dat wel: einde van het schooljaar, moet je van alles nog gaan doen).

Het klokgedeelte, een keer op een saaie middag in een breadboardje geprikt. Is ook nog niet af. De 4511 BCD - 7 segment converters worden nog vervangen door 4543 beestjes (die hebben een mooiere 6 en 9 :) )

Afbeeldingslocatie: http://img66.imageshack.us/img66/4898/pic01033dp5.jpg

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb hier al jaren een 2/3 af versie van iets vergelijkbaars liggen, alleen dan binair.
Basicly exact hetzelfde maar leds ipv 4511/7segment displays.

Staat op de lijst van dingen die ooit nog wel 's afgemaakt kunnen worden...

• Jochem_
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:31:
Ik durf gewoon mn eigen beunprojecten niet te posten omdat ze niet kunnen tippen aan wat hier wordt gepost. Man, wat een geweldig spul. Zit ik te klooien met drie NPN transistortjes....
JUIST posten als je een beun-projectje hebt. Dit topic IS daar juist voor toch?

(Overigens: voor alle beunprojectjes, zie mijn sig.. uiterst interessant voor het geld, en NEE het is niet mijn eigen IA, heb er wel zelf besteld :) )

• ThinkPad
Hoi,
Ik volg met veel interesse dit topic, vind het erg leuk wat hier allemaal gemaakt word :D

Ik heb zelf hier nog een oude Sagem MY C5-2 telefoon, waar de aansluiting aan de onderkant is afgebroken, waardoor hij niet meer wil opladen. Ik heb de draadjes van de oplader al binnenin de telefoon gesoldeerd, en hij laad weer op.

Maar wat kan ik met deze telefoon doen? Niemand in m'n familie heeft interese in de telefoon, en verkopen brengt ook niks op omdat hij toch niet helemaal goed meer is.

Het is nog een best leuke telefoon, kleurenscherm, extern scherm, camera e.d

Afbeeldingslocatie: http://www.actu-mobile.com/sagem/139-sagem-MY-C5-2.jpg

Ik zat zelf al te kijken of ik 1 van de schermpjes kon aansluiten, maar ik zou niet weten of dat kan.

het buitenste LCD heeft nog de meeste kans denk ik.

• BamiHap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-10 20:20
Mwoa, reken er maar niet op...
9 van de 10, of beter, 95 van de 100 LCD's die in apparaten zitten, worden aangestuurd door controllers die speciaal daarvoor gemaakt zijn.
Misschien dat je even kan googlen, maar ik vrees dat je er weinig mee kan.

Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, mijn mod van gisteravond/vanmiddag:

Heb een externe ontspanner op mijn camera gebouwd. Nu kan ik foto's maken zonder dat ik me camera vast hoef te houden == meer kans op scherpe foto's ;)

De cam:
Afbeeldingslocatie: http://www.gejanssen.com/nieuwecamera/aldi410z3.jpg
Jup van de aldi :)

Foto's van de mod heb ik niet, het is nogal lastig om foto's te maken van een camera als je geen 2e hebt :P

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
spiegel _/-\o_

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik doe normaliter vrij veel met digitale pruttel, dus meestal heb ik aan een vaste spanning van 5V of 3.3V genoeg. Soms is een labvoeding wel verrekte handig, tho', daarom heb ik een oude Conrad 30V/3A-voeding staan. Het nadeel van het kreng is echter dat 'ie nogal snel warmte genereert (het is een trafo/lineaire regelaar-combo) en dan in de over-temperature-stand schiet. Zeker als je 'm gebruikt om een accu op te laden ofzo, kan het best irritant zijn. Ik heb dus besloten om even een tweetal fannetjes erin te zetten, plus een regeling die ze alleen aan laat slaan als dat nodig is.
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-IMG_2093.JPG
De koelplaat. De fannetjes worden op een ghetto-manier vastgezet met tie-rips.
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-IMG_2094.JPG
En dit zijn de fans zelf; professioneel gesloopt van een paar 486-koelblokjes. Ze zijn niet nieuw, maar ze zullen ook niet zo verschrikkelijk vaak aangaan, dus dat boeit niet echt.
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-IMG_2095.JPG
Deze NTC gaat de temperatuur aanvoelen. Zit dmv de schroefdraad vast aan het koelblok
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-IMG_2097.JPG
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-IMG_2096.JPG
De schakeling zelf. Jaaja, ik moet eigenlijk een print gebruiken en het vastzetten met iets beters dan hot glue, maar hell, het werkt.

Hoe zit het inelkaar? Ik ben te lame om een schakeling te tekenen, maar globaaly werkt het als volgt: de 24V uit de hoofd-trafo van de voeding word gelijkgericht en afgevlakt tot de voeding voor het geheel. De NTC is samen met een weerstand geschakeld als spanningsdeler en aan de inverterende kant van een opamp gehangen. De andere kant hangt aan een potmeter die ook als spanningsdeler geschakeld is. De opamp werkt als comparator: de uitgang word hoog zodra de temperatuur meer is dan ingesteld is met de potmeter. De uitgang is geknoopt aan een BC550'je die dan weer vrolijk de fans aanzwengelt.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
willyfreak, hoe wil je met spiegels een foto maken als je cam in stukken ligt :P

^^ typische Sprite_tm oplossing :)
Ik heb hier nog een paar verdwaalde regelprintjes liggen uit voedingen, werken ook prima, gewoon aansluiten en je hebt een fan regeling.

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Hey even een vraagje: Ik heb gisteren me Zalman voedingtje gesleeved en een paar overbodige stekkers verweiderd. Hoe kun je het beste die loze draden isoleren? Tape vind ik niet echt een oplossing en ik heb gisteren ook nog lopen zoeken op Conrad maar ik weet natuurlijk niet hoe die dingen heten die ik zoek 8)7

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

• Paul
Krimpkous :) Of lossolderen, maar dat gaat vaak lastig omdat er 100 draadjes samengesoldeerd zitten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Dat heb ik nou ook, ik zit constant met tape en Hot "Sprite_TM" Glue (r) te klooien, maar misschien moet ik maar eens een föhn en krimpkousjes kopen.

Ah, of ik kan mn vriendin op tactische momenten uitnodigen, zij heeft een föhn :-)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De lucht uit een haarfohn is te koud voor krimpkous...

Je moet een heteluchtpistool hebben (verfafbrander).

• naftebakje
Vlammetje uit een aansteker (5cm onder de krimpkous om roet/verbranden te voorkomen) werkt ook goed, desnoods kan je ook met je soldeerbout over de krimpkous wrijven (niet met de punt zelf, want soldeer zal daar niet meer hechten, en het stinkt nogal).

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik kan een heteluchtpistool aanraden; die krengen kosten op bepaalde momenten bij bepaalde Duitse discountzaken (ik zal de naam, Aldi, niet noemen :P ) slechts een tientje ofzo, en je kan 'm meteen gebruiken om allerhande shit makkelijk te kunnen desolderen.

Maareuh, dit is allemaal eigenlijk een beetje off-topic :) Het gaat hier over interessante projectjes, niet hoe die projectjes inelkaargezet kunnen worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 04-06-2007 19:43 ]

Verwijderd

Zojuist even een mini Weller Magnastat voeding gemaakt :)
De standaard voeding is nogal lomp en raar gevormd, zodat hij eigenlijk nergens normaal inpast als je hem eens mee moet nemen. Daarom dus een kleinere :)
Hij is niet voor permanent gebruik geschikt, de trafo is eigenlijk te zwak (geen idee hoeveel VA dat ding is). De spanning kakt in van 27V naar 20 als de heater aangaat :P
Daar heb ik ook even misbruik van gemaakt, met een simpele opamp schakeling heb ik nu ook een heater indicator led (schaamteloos het idee van sprite_tm gejat :) ).

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/weller_mini2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/weller_mini.jpg

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, in de navolging van mijn externe sluiterknop mod op mijn medion digitale camera heb ik er nu een pc bediening voor gemaakt.

http://fotos.sa007.nl/Cam_remote

Kan nu op de pc commando geven om een foto te maken en kan nu dus ook timelapse filmpes maken, waar ik atm ook mee bezig ben, als test, er is nl geen zak te zien :P
Pagina: 1 2 Laatste