Ik doe normaliter vrij veel met digitale pruttel, dus meestal heb ik aan een vaste spanning van 5V of 3.3V genoeg. Soms is een labvoeding wel verrekte handig, tho', daarom heb ik een oude Conrad 30V/3A-voeding staan. Het nadeel van het kreng is echter dat 'ie nogal snel warmte genereert (het is een trafo/lineaire regelaar-combo) en dan in de over-temperature-stand schiet. Zeker als je 'm gebruikt om een accu op te laden ofzo, kan het best irritant zijn. Ik heb dus besloten om even een tweetal fannetjes erin te zetten, plus een regeling die ze alleen aan laat slaan als dat nodig is.

De koelplaat. De fannetjes worden op een ghetto-manier vastgezet met tie-rips.

En dit zijn de fans zelf; professioneel gesloopt van een paar 486-koelblokjes. Ze zijn niet nieuw, maar ze zullen ook niet zo verschrikkelijk vaak aangaan, dus dat boeit niet echt.

Deze NTC gaat de temperatuur aanvoelen. Zit dmv de schroefdraad vast aan het koelblok

De schakeling zelf. Jaaja, ik moet eigenlijk een print gebruiken en het vastzetten met iets beters dan hot glue, maar hell, het werkt.
Hoe zit het inelkaar? Ik ben te lame om een schakeling te tekenen, maar globaaly werkt het als volgt: de 24V uit de hoofd-trafo van de voeding word gelijkgericht en afgevlakt tot de voeding voor het geheel. De NTC is samen met een weerstand geschakeld als spanningsdeler en aan de inverterende kant van een opamp gehangen. De andere kant hangt aan een potmeter die ook als spanningsdeler geschakeld is. De opamp werkt als comparator: de uitgang word hoog zodra de temperatuur meer is dan ingesteld is met de potmeter. De uitgang is geknoopt aan een BC550'je die dan weer vrolijk de fans aanzwengelt.