[auto] remlichtenergernis

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 22:16
Ik moet nu toch even wat kwijt.

Dagelijks rij ik m'n vaste route over de A2 tussen m'n huis en big city Utrecht. Dat betekent dus praktisch elke dag geheel of gedeeltelijk filerijden. Bumper-aan-bumper kachel je in een sukkeldrafje over het strakke asfalt in de hoop dat het deze keer iets vlotter doorrijd dan de vorige keer...

Hoe dan ook. Waar ik me mateloos aan irriteer - en dat is eigenlijk al een hele tijd zo - is het feit dat ontieglijk veel automobilisten, zodra ze in de file, voor een rood verkeerslicht of voor weet ik veel wat staan, om de 1 of andere reden onnodig het rempedaal ingedrukt houden. Op zich niet zo erg, ware het niet dat voor mijn idee de remlichten van (redelijk) nieuwe auto's zó verschrikkelijk, oogverblindend fel branden, dat ik dikwijls de neiging krijg om maar een zonnebril op te zetten 8)

Vanmiddag ook weer: rij ik achter zo'n dikke Audi (op zich een hele mooie wagen) met van die led-verlichting. Die krengen schijnen zó fel in je giechel, dat het gewoon niet leuk meer is om er pal achter te staan. Maar ja, een gat van 20 meter openlaten is ook weer zowat...

Kijk, dat remlichten een bepaalde functie vervullen die de verkeersveiligheid ten goede komt: oke. Maar zodra je stil staat en achter je heeft zich ook al een hele rij gevormd, zou ik zeggen: trek dan de handrem aan ofzo. Volgens mij ook nog beter voor je remschijven.

Ben ik de enige op de weg, of zijn er meer die m'n ergernis delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:18

tozzke

aka tozzert

en juist die dikke wagens zijn vaak uitgerust met een automaat :)

in m'n golf en bedrijfswagen zet ik hem gerust even op de handrem of gewoon in z'n vrij zonder de voet op de rem, maarja... in m'n thunderbird is het toch prettiger imo om het voetje op de rem te houden en loslaten als het weer wat gaat rollen

[ Voor 65% gewijzigd door tozzke op 20-11-2006 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:32
Ikzelf moet vaak mijn rem inhouden om te voorkomen dat ik ga rollen.
Maar vind het zelf ook irritant inderdaad.

Verder had die audi waarschijnlijk een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waar maak je je druk om?

Ik vind het wel relaxed dat de remlichten ongeveer de enige lichten zijn die men niet zelf hoeft te bedienen want er zijn zat "morons" op de weg die een auto van een dikke ton rijden maar dan te gierig zijn om daar knipperlichten bij te kopen of een schakelaar om die mistlampen voor/achter/beiden uit te kunnen zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

- Als iedereen de handrem bij stoplichten gebruikt kost dat zo 2-4 auto's die niet meer door kunnen rijden door de tijd die het in beslag neemt.
- Hier in limburg, is het wel handig om je voet op de rem te houden als je de handrem niet gebruikt.
- Je hebt wel gelijk met die felheid tegenwoordig, werd laatst ook verblind door zo'n rode zee van licht.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 20-11-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 50683 schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:57:
- Als iedereen de handrem bij stoplichten gebruikt kost dat zo 2-4 auto's die niet meer door kunnen rijden door de tijd die het in beslag neemt.
- Hier in limburg, is het wel handig om je voet op de rem te houden als je de handrem niet gebruikt.
- Je hebt wel gelijk met die felheid tegenwoordig, werd laatst ook verblind door zo'n rode zee van licht.
:?

Als ik bij een stoplicht als eerste sta, staat zowel mijn voet niet op het rempedaal alswel de handrem niet aangetrokken. Maar alleen als er al 2 achter me staan (in verband met niet oplettende anderen en/of doorschieten bij kop-staart-botsing).

Ik snap niet zo goed waarom een handrem erger is dan de gewone voetrem; in beide gevallen moet je een handeling verrichten om de auto weer los te krijgen en naar mijn mening is de handrem dan sneller omdat je zo goed als tegelijkertijd gas kan gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:15

MBV

Als het donker is, is het wel gruwelijk irritant. Soms kan je amper voorbij die remlichten kijken om te anticiperen of meneer de bumperklever alleen beetje bijremt of echt remt :(. En bij een stoplicht net zo: je wordt compleet verblindt soms...

Laat ze gewoon na 5 sec stilstand op halve kracht gaan branden, schakeling zit er toch al in. Wat gebeurt er als je snel langs een LED-remlicht kijkt? Dan zie je een aantal stippen op je netvlies, en geen streep, omdat die dingen op 50Hz knipperen ofzo, net zoals oude TV's. Iets waar ik me ook aan kan storen.
Maarja, 't is veiliger, toch? 1/10 sec minder reactietijd voor degene achter je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

rem inhouden in de file of voor het stoplicht word aangeleerd tijdens rijlessen...

dit ivm het doorschieten als iemand je van achter aan zou rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

koekoek2003nl schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:06:
rem inhouden in de file of voor het stoplicht word aangeleerd tijdens rijlessen...

dit ivm het doorschieten als iemand je van achter aan zou rijden..
Serieus; hou je je rem nog indrukt als je a) stilstaat en b) er 200 man achter je staat? Voor mij hoeft het niet hoor; de kans dat 200 man alsnog achterop rijdt is net zo groot als dat die Airbus A380 op volle snelheid achteraan aansluit op de N217 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

MBV schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:59:
Wat gebeurt er als je snel langs een LED-remlicht kijkt? Dan zie je een aantal stippen op je netvlies, en geen streep, omdat die dingen op 50Hz knipperen ofzo, net zoals oude TV's. Iets waar ik me ook aan kan storen.
:D :D Heel irritant inderdaad, die led-remlichten :X elke keer dat er een auto met zulke dingen langsrijdt (ook normale led-lichten trouwens) schrik ik elke minuut wel ofzo, omdat ik denk dat ie opeens remt (omdat dat ding in mn ooghoek ofzo knippert), erg irritant :)
En dat remmen voor stoplichten... volgens mij (ik rijd beide) zijn het echt niet altijd mensen met automaat, ook met handbak zie ik het regelmatig gebeuren. Als je eenmaal weet wat een automaat allemaal doet kan je ze ook vrij snel herkennen zodra het stoplicht op groen springt. Bij een automaat is het nou eenmaal ondoenlijk om naar P te gaan elke keer (als je op een helling staat, that is... dan zet ik m niet in N :P), en je krijgt even een flits van het achteruitlicht?... je moet er sowieso je rempedaal bij ingedrukt houden. In onze automaat-auto zit de handrem sowieso als klein pedaaltje ongeveer tegen de deur aan, niet in het midden bij de hand dus. Het is het mij in elk geval niet waard dat ding steeds in te drukken en daarna los te halen, meestal sta je toch niet lang te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Nu online

Soggy

vroemmmm

Ligt het aan mij of wordt iedereen ook steeds intoleranter? Er zijn toch zat andere dingen om je druk over te maken dan andermans remlichten?

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Knipperlichten van bepaalde nieuwe auto's zijn soms ook irritant fel, op het witte af bijna.

Maar ook voorlichten zijn tegenwoordig volgens mij (logisch ook) feller dan ooit.
Op slecht/niet verlichte wegen waar vaak de markering ook nogal eens onzichtbaar is als het regens heb ik wel eens het gevoel dat ik echt op de gok rijd als ik een tegenligger tegenkom.
Het licht is dan zo fel dat je gewoon een paar tellen helemaal niets meer ziet.
Ik dacht eerst 't zal m'n eigen nachtblindheid wel zijn, maar hoor steeds meer mensen om me heen die er last van hebben.
Vind ik persoonlijk nog irritanter dan felle remlichten.

Waar ik me wel aan stoor zijn mensen die midden op de snelweg de rem aantikken zonder aanleiding, zonder dat er uberhaupt iets voor ze rijdt :X

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Soggy schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:18:
Ligt het aan mij of wordt iedereen ook steeds intoleranter? Er zijn toch zat andere dingen om je druk over te maken dan andermans remlichten?
Ben je tolerant als je last van felle lampen hebt maar er niet over klaagt ?
Zoals ik hierboven beschrijf vind ik de moderne lichttechnieken er niet altijd veiliger op worden, en dat mag toch best bediscussieerd worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:23:*knip*

Waar ik me wel aan stoor zijn mensen die midden op de snelweg de rem aantikken zonder aanleiding, zonder dat er uberhaupt iets voor ze rijdt :X
Of die zonder reden het gas laten teruglopen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

als het kan laat ik vaak me rem los, omdat ik zet zelf, met als TS ook wel irri vind als dat remlicht recht in je mik schijnt.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAX3400 schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:59:
[...]
Als ik bij een stoplicht als eerste sta, staat zowel mijn voet niet op het rempedaal alswel de handrem niet aangetrokken. Maar alleen als er al 2 achter me staan (in verband met niet oplettende anderen en/of doorschieten bij kop-staart-botsing).
Handig als je op een heuvel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:23:
Knipperlichten van bepaalde nieuwe auto's zijn soms ook irritant fel, op het witte af bijna.

Maar ook voorlichten zijn tegenwoordig volgens mij (logisch ook) feller dan ooit.
Op slecht/niet verlichte wegen waar vaak de markering ook nogal eens onzichtbaar is als het regens heb ik wel eens het gevoel dat ik echt op de gok rijd als ik een tegenligger tegenkom.
Het licht is dan zo fel dat je gewoon een paar tellen helemaal niets meer ziet.
Ik dacht eerst 't zal m'n eigen nachtblindheid wel zijn, maar hoor steeds meer mensen om me heen die er last van hebben.
Vind ik persoonlijk nog irritanter dan felle remlichten.
Dat noemen ze groot licht ;) Xenon is op provinciale wegen vaak minder verblindend dan gewoon halogeen, omdat ze automatisch de goede hoogte aannemen enzo. Ze schijnen nooit boven horizontaal uit, waar een zwaar-beladen bestelbus zwaar kan verblinden.
Knipperlichten viel me laatst op toen ik bij het station stond te wachten op mijn lift. Stond een peugeotje te wachten met alarmlichten aan, kon ik ook nauwelijks langs kijken. Maar normaal is het wel prettig dat die dingen opvallen :) Minder erg dan remlichten iig
Cruise-control uit-knopje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
Soggy schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:18:
Maar natuurlijk. Interessanter is de vraag waar de trend van felle (rem)verlichting vandaan komt. Veiligheid door zichtbaarheid, ookal word de mede-weggebruiker soms letterlijk verblind? Of speelt er ook een subtiele pimp-factor mee (ledjes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:37

4x2

lộn xộn quá

Dat zijn mensen die niet weten dat je de cruise control ook met de koppeling uit kan schakelen.

Vind het zelf overigens ook erg irritant, klap meestal de zonneklep naar beneden als ik voor een stoplicht sta zodat ik er iig niet meer recht in hoef te kijken.
Snap sowieso het nut niet, je hebt kans dat je remschijven krom trekken, op de handrem is een stuk sneller als je m in de versnelling laat staan (wat overigens ook slecht is tov in de vrij zetten :P) en als je als laatste in de rij staat druk je de rem toch even in als dr auto's achterop komen en laat je m daarna weer los ?

Als ik een eigen auto heb dan maak ik er denk ik zo'n 50W halogeenspotje in, gericht op iemands achteruitkijkspiegel, dan maar terug irritant doen :+
Dan nog eenzelfde spotje gericht op die apen die constant met verstralers/mistlichten voor rijden en 4 van die krengen als 'achteruitrijlichtjes' (ofwel: wie gaat bumperkleven krijgt 200W irritant licht in zn smoel).

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 21:39

flexje

got-father

Ik heb ook van die LED-lampjes achterin, ik druk mijn rem altijd expres in zodat de gezichten achter mij rood worden. Vind ik leuk :)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 50683 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:34:
[...]

Handig als je op een heuvel staat.
Diesel, my man... Diesel... Ik weet het; slecht voor het milieu en nog slechter voor de koppeling, maar op een heuvel laat ik 'm gewoon in de versnelling staan (meestal de eerste); geen rode remlichten, geen handrem en sneller weg dan iemand die wel een vorm van rem erop heeft staan.

offtopic:
Met bovenstaande handeling de rij-examinator ook verbaasd laten staan maar wel geslaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 15:17

RSP

flexje schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:38:
Ik heb ook van die LED-lampjes achterin, ik druk mijn rem altijd expres in zodat de gezichten achter mij rood worden. Vind ik leuk :)
hehe, grappig dat merk ik ook wel eens op, niet dat ik 't expres doe maar ik weet wat je bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RSP schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:39:
[...]

hehe, grappig dat merk ik ook wel eens op, niet dat ik 't expres doe maar ik weet wat je bedoelt :)
Soms handig om toch te zien of die dame achter je bij het stoplicht (of de man, afhankelijk van je voorkeuren) wel leuk is in het schemerlicht? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

misschien om hun cruise control uit te schakelen?
Daar betrapt ik mezelf soms op :X hoewel ik steeds vaker even me Koppelingspedaal pak of het knopje op het stuur maar rem is gewoon het makkelijkste omdat die het directste reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

MAX3400 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:39:
[...]

Diesel, my man... Diesel... Ik weet het; slecht voor het milieu en nog slechter voor de koppeling, maar op een heuvel laat ik 'm gewoon in de versnelling staan (meestal de eerste); geen rode remlichten, geen handrem en sneller weg dan iemand die wel een vorm van rem erop heeft staan.

offtopic:
Met bovenstaande handeling de rij-examinator ook verbaasd laten staan maar wel geslaagd
En ik maar denken dat dieselmotoren altijd zo stonken (dus recirculatie aan \o/), blijken het je koppelingsplaten te zijn 8)7
Anoniem: 46077 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:42:
[...]

misschien om hun cruise control uit te schakelen?
Daar betrapt ik mezelf soms op :X hoewel ik steeds vaker even me Koppelingspedaal pak of het knopje op het stuur maar rem is gewoon het makkelijkste omdat die het directste reageert
heh, omdat je direct voelt dat de auto afremt? Ik heb het eigenlijk nog maar 1x gedaan, en dat was in een noodsituatie (vrouwmens dat denkt te kunnen rijden zonder uit te kijken, en besluit met stevig snelheidsverschil (80 vs 120) naar de linkerbaan te schuiven). Ik vind de koppeling direct zat werken, in de ene auto (handbak) voel ik dan direct het gaspedaal terugkomen (daar staat mijn voet dan ondertussen, in nieuwere auto's zal dit niet zo werken denk ik :P), in de andere (automaat) doe ik het met t knopje op het stuur, wat handig bij mijn duim zit :) In die handbak zit het op de richtingaanwijzer, daarom met de koppeling dus.

[ Voor 44% gewijzigd door DataGhost op 20-11-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAX3400 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:39:
[...]

offtopic:
Ken ik, doe ik ook wel 's (met benzine btw).
Maar is niet aan te raden om hele dagen te doen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

MAX3400 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:10:
[...]

Serieus; hou je je rem nog indrukt als je a) stilstaat en b) er 200 man achter je staat? Voor mij hoeft het niet hoor; de kans dat 200 man alsnog achterop rijdt is net zo groot als dat die Airbus A380 op volle snelheid achteraan aansluit op de N217 ofzo.
ja, ik ga niet 4000x in mijn achteruitkijkspiegel kijken hoeveel man er precies achter me zitten...

ik doe wat ik lekker vind, na een tijdje haal ik mijn voet eraf en dan ga ik heel anders zitten en misschien later doen ik mijn voet weer op de rem... boeie ik rijd een vw jetta uit 1987 dus zo vel zijn die lampen niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Rood van oplichting of rood van woede? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 21:39

flexje

got-father

Wie weet, misschien van wat anders ;) ;)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 50683 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:46:
[...]

Ken ik, doe ik ook wel 's (met benzine btw).
Maar is niet aan te raden om hele dagen te doen denk ik
Neuh, alleen als ik net een bruggetje op rij (binnenstad Leiden of Den Haag ofzo) en er staat iemand bovenop te wachten. Dan ga ik daar netjes achter staan maar niet met de rem erop ofzo.
koekoek2003nl schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:46:
[...]

ja, ik ga niet 4000x in mijn achteruitkijkspiegel kijken hoeveel man er precies achter me zitten...

ik doe wat ik lekker vind, na een tijdje haal ik mijn voet eraf en dan ga ik heel anders zitten en misschien later doen ik mijn voet weer op de rem... boeie ik rijd een vw jetta uit 1987 dus zo vel zijn die lampen niet...
Heeeel vet! Je hebt gelijk dat je lampjes niet meer optimaal zullen zijn maar wel een fijne auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

MBV schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:35:
[...]

Dat noemen ze groot licht ;) Xenon is op provinciale wegen vaak minder verblindend dan gewoon halogeen, omdat ze automatisch de goede hoogte aannemen enzo. Ze schijnen nooit boven horizontaal uit, waar een zwaar-beladen bestelbus zwaar kan verblinden.
Knipperlichten viel me laatst op toen ik bij het station stond te wachten op mijn lift. Stond een peugeotje te wachten met alarmlichten aan, kon ik ook nauwelijks langs kijken. Maar normaal is het wel prettig dat die dingen opvallen :) Minder erg dan remlichten iig

[...]

Cruise-control uit-knopje ;)
Ik weet wel 't verschil tussen normaal en groot licht, maar ook normaal licht verblindt aardig soms.
En ook al schijnt verlichting nooit boven 'horizontaal' uit, er zijn zat auto's waar de lampen hoger gepositioneerd zijn dan mijn ooghoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 12:47

DinX

Motormuis

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:52:
[...]

Ik weet wel 't verschil tussen normaal en groot licht, maar ook normaal licht verblindt aardig soms.
En ook al schijnt verlichting nooit boven 'horizontaal' uit, er zijn zat auto's waar de lampen hoger gepositioneerd zijn dan mijn ooghoogte.
4 woorden: terreinwagen + slecht afgestelde xenon :X

Eigenlijk quasi alle terreinwagens met xenon :{ Voornamelijk die BMW's zelfs tbh.

[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 20-11-2006 22:02 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

DinX schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:01:
[...]

4 woorden: terreinwagen + slecht afgestelde xenon :X

Eigenlijk quasi alle terreinwagens met xenon :{ Voornamelijk die BMW's zelfs tbh.
mja, die kan je meestal afstellen he, bij al onze Volvo's in elk geval wel. Sommige mensen weten het niet, draaien m voor de lol helemaal omhoog 'kan ik lekker ver zien :D', of eh. vergeten het een keer? geen idee :+ maar het is vrij standaard volgens mij.

@mensen met koppelingsplaten ipv remmen: als je stilstaat slijten je remmen niet, je koppelingsplaten wel (als je ze als rem gebruikt). Misschien dat het handig is om te zeggen dat koppelingsplaten naar mijn weten al niet zo goedkoop zijn, en dat je bij bepaalde modellen auto's de _HELE MOTOR_ eruit moet (laten) lichten om de koppelingsplaten te vervangen. Duur grapje dus :) Het lijkt mij die seconde eerder wegrijden niet waard eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DataGhost schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:05:
[...]

mja, die kan je meestal afstellen he, bij al onze Volvo's in elk geval wel. Sommige mensen weten het niet, draaien m voor de lol helemaal omhoog 'kan ik lekker ver zien :D', of eh. vergeten het een keer? geen idee :+ maar het is vrij standaard volgens mij.

@mensen met koppelingsplaten ipv remmen: als je stilstaat slijten je remmen niet, je koppelingsplaten wel (als je ze als rem gebruikt). Misschien dat het handig is om te zeggen dat koppelingsplaten naar mijn weten al niet zo goedkoop zijn, en dat je bij bepaalde modellen auto's de _HELE MOTOR_ eruit moet (laten) lichten om de koppelingsplaten te vervangen. Duur grapje dus :) Het lijkt mij die seconde eerder wegrijden niet waard eigenlijk.
[flauw modus]
tsja, heb je gelijk in,maar in geval van lease auto is het meestal voor de volgende eigenaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Moreel verwerpelijk misschien, maar dat doe ik altijd als er een auto achter me zit te drukken en hij inmiddels zo dicht achter me zit dat ik zijn koplampen niet meer kan zien. Vaak begrijpen ze de boodschap dan wel :P En nee, ik rijdt niet als een oud wijf.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
DataGhost schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:05:
[...]
@mensen met koppelingsplaten ipv remmen: als je stilstaat slijten je remmen niet...
Dat vraag ik me dus af. Ik heb me wel eens laten vertellen dat, zolang je remblokken tegen de schijf gedrukt zitten, de warmte-afvoer niet gelijkmatig plaatsvindt, zodat je vroeg of laat kromme remschijven krijgt.

Ik vond het best aannemelijk. Weet alleen niet of het ook werkelijk zo is met die schijven van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:03
Gunner schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:10:
[...]

Moreel verwerpelijk misschien, maar dat doe ik altijd als er een auto achter me zit te drukken en hij inmiddels zo dicht achter me zit dat ik zijn koplampen niet meer kan zien. Vaak begrijpen ze de boodschap dan wel :P En nee, ik rijdt niet als een oud wijf.
Ik ook hoor vaak zitten ze echt bijna in je bumper terwijl je al tegen de 140 aanzit 8)7 meestal schrikken ze dan wel even gelukkig.

Maare ik laat ook altijd de rem los als ik stil sta als ik op een helling sta voor stoplicht of file altijd handrem en ja ik woon ook in limburg. 4de rijles was al hellingproef op hand en voetrem.

Meestal erger ik me aan die dikke duitse bakken die echt veel te fel licht hebben als je achter ze staat dat je er echt door verblind wordt. Automaten haat ik ook in de file met dat zenuwachtige geknipper van laten rollen en afremmen. Die dingen zijn gewoon niet gemaakt voor file rijden. Het zal best fijn rijden maar het is rete irritant om erachter te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 12:47

DinX

Motormuis

Gunner schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:10:
[...]

Handrem nemen, dan gaan je lichten niet aan :X

O-)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Gideon schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:13:
[...]

Dat vraag ik me dus af. Ik heb me wel eens laten vertellen dat, zolang je remblokken tegen de schijf gedrukt zitten, de warmte-afvoer niet gelijkmatig plaatsvindt, zodat je vroeg of laat kromme remschijven krijgt.
Dat is alleen als je warme remmen hebt, bij normaal gebruik is dat niet zo heel erg slecht. Hangt ook van de kwaliteit van je schijven af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik gebruik echt nooit m'n handrem. Heb er echt zo'n hekel aan als mensen dat doen. Ken mensen die elke keer als je stilstaat de handrem aantrekken. De hele tijd dat kut geluid :X

Liever die rem ingedrukt houden gewoon..
Wel laatst m'n kromme schijven laten vervangen :+

offtopic:
en buiten dat doet m'n handrem het niet goed

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 20-11-2006 22:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

[...]

Ik vond het best aannemelijk. Weet alleen niet of het ook werkelijk zo is met die schijven van tegenwoordig.
Mja, zoals Timmert al zegt is het bij normale personenauto's niet zo'n denderend verschil, omdat je eigenlijk niet zo hard remt. Auto's waar het echt een issue is hebben meestal geventileerde remschijven voor zover ik weet, vooral voor op circuitgebruik waar je constant hard aan het optrekken/remmen bent, toch wel iets ruiger dan in de stad van stoplicht naar stoplicht :+
En met dat soort auto's sta je niet erg vaak stil met de rem erop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
4x2 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:38:
[...]Dat zijn mensen die niet weten dat je de cruise control ook met de koppeling uit kan schakelen.
[....]
Hm ik doe ook nog wel eens met de rem de cruise control uit, in sommige auto's moet je echt heel ver de koppeling indrukken en dat is niet echt een leuk geluid met 120+ :P Dan maar 1sec ff remmen. Uiteraard in auto's met een knopje op het stuur en een fatsoenlijke resume gebruik ik die.

Ik heb verder nooit echt last van die felle lampen, nu het wat donkerder wordt en als het regent is het soms wel een beetje verblindend, maar liever dát dan die mensen die met regen en schemer nog zonder of slechts met stadslicht rijden.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Winnetou schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:56:
[...]
Hm ik doe ook nog wel eens met de rem de cruise control uit, in sommige auto's moet je echt heel ver de koppeling indrukken en dat is niet echt een leuk geluid met 120+ :P Dan maar 1sec ff remmen. Uiteraard in auto's met een knopje op het stuur en een fatsoenlijke resume gebruik ik die.

Ik heb verder nooit echt last van die felle lampen, nu het wat donkerder wordt en als het regent is het soms wel een beetje verblindend, maar liever dát dan die mensen die met regen en schemer nog zonder of slechts met stadslicht rijden.
Hm, dat is vreemd... ik hoef m eigenlijk alleen maar aan te raken... Als ik m richting een centimeter indruk ga ik eens kijken of er niet iets stuk is, en als de situatie dat vereist ga ik op de rem staan :+ maar meer dan 1 of 2 millimeter hoef ik m volgens mij niet in te drukken 8)7 komt geen aangrijpingspunt aan te pas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

Klippy

Still Game

Ik gebruik ook nooit de handrem, alleen als ik ga parkeren.
Ik heb gewoon geleerd de rem en koppeling ingedrukt te houden bij een normaal stoplicht. en zo heb ik het ook altijd gedaan. Vorige auto had ook geen 3e remlicht en de normale remlichten zaten vrij laag dus daar had niemand last van.
Nieuwe auto heeft wel en mooie led-balk en die zit net boven ooghoogte meestal van de bestuurder achter me dus ik let er wel meer op. Meestal wel de rem los dus als er mensen achter me staan, maar hier in het zuiden heb je nogal wat straatjes die net niet helemaal horizontaal zijn dus dan hou ik gewoon de rem er op, dan moet je maar weg kijken.

Vind het zelf oo kniet irritant zo'n remlicht voor me eigenlijk. Kan zoiets goed negeren. Volgens mij als je je daar eenmaal aan ergert, dan ga je er nog meer op letten.
Dat is net als met die Xenon koplampen bij die SUV's zoals iemand zegt. ALs je gewoon voor je kijkt op je eigen weghelft heb je daar amper last van. Als jij al denkt "Daar komt weer zo'n Xenon SUV hoor!" kijk je er vanzelf naar en zie je inderdaad een minuut lang een witte vlek voor je ogen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:52:
[...]

vergeet niet dat zo ongeveer geen enkele leasebak een 0-kilometer-controle krijgt, waarin bijv de afstelling van de koplampen wordt geregeld. Heel irritant als je op de fiets zit, je ziet dan echt geen steek meer :(

@Dataghost: bij xenon wordt dat automatisch gedaan op basis van het gewicht.
[...]

Ik heb wel gelezen dat Corvette-rijders van het vorige type elke 3 maanden nieuwe remmen nodig hadden, ivm scheurtjes. Waarschijnlijk door het vele optrekken/afremmen, en wachten voor het stoplicht met de voet op de rem.

offtopic: ik zag laatst een S40, die heeft normaal 4 achterlichtjes die 5 jaar meegaan. Daarvan waren er 3 stuk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

crisp

Devver

Pixelated

Als ik op een vlakke weg sta en er staan al wat auto's achter me dan laat ik meestal wel mijn rem los, anders niet. Ook tijdens filerijden probeer ik zo min mogelijk te remmen. Bij veel stoplichten is echter het voorste gedeeltje vaak nogal hobbelig waardoor je nogal eens een stuk achteruit gaat op het moment dat je dan je rem loslaat...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

voor mij is 't trouwens ook een beetje een sport om zo soepel mogelijk tot stilstand te komen, dus vlak voor je stilstaat de rem los te laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Je moet doen wat je niet laten kunt. Ik vervang liever kromme remschijven dan een koppeling....

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

Klippy

Still Game

Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 00:54:
voor mij is 't trouwens ook een beetje een sport om zo soepel mogelijk tot stilstand te komen, dus vlak voor je stilstaat de rem los te laten :)
Doe ik ook altijd, maar dan laat ik hem net los tot het punt waarop hij niet meer aangrijpt. Je remlichten blijven dan gewoon branden en als ik stil sta rem ik weer een beetje om niet te gaan rollen.
Dus qua remlichten moet dat weinig uitmaken.

En sommige mensen geven vanzelf gas of laten hun eien rem ook los als ze je remlichten weer uit zien gaan voor je stilstaat, heb je er opeens een in je bumper hangen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Da's helemaal de sport ja, om zonder 'schok' stil komen te staan op een lichte helling, waarbij je idd weer op tijd je rem intrapt om niet weg te rollen *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 50683 schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:57:
Punt 1 is dikke onzin. Als je je auto op de handrem zet heb je inderdaad even nodig om je handrem eraf te halen, je hebt hem natuurlijk al in de 1 staan en de linker voet op de koppeling en de rechter op het gaspedaal.

Alternatief is de rem intrappen met je, juist ja, rechter voet. Die rechter voet moet je dan nog van rem- naar gaspedaal brengen. Dat duurt echt even lang als de handrem eraf halen. Het allersnelst is geen rem gebruiken, maar dat is gewoon soms geen optie :)

Een reden om soms de rem te gebruiken is om achterop komend verkeer te signaleren dat er een file aan het ontstaan is. Als ik 's morgens vanuit Enschede richting Almelo rijdt op de A35 staat het meestal aan het eind in die scherpe bocht (mensen uit de omgeving kennen het wel) stil. Daar kom je dus met 120km/u aanrijden (want niemand houdt zich aan de 80km/u max die je de laatste km mag rijden). Bij verkeerslichten die net op groen zijn gesprongen is het als achterste auto ook wel 's fijn om aan te geven dat ondanks dat het groen is, er nog geen beweging in de rij komt. Je kent het wel: soms vraag je je af waar mensen op wachten ;)

Ik vind het trouwens wel weer een puntje van "waar maak je je druk om" 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 21-11-2006 07:11 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

in de file probeer ik er altijd een sport van te maken om zo min mogelijk te remmen en alles op de koppeling en uitrollen in te schatten. Is ook wel zo prettig voor de ahcterliggers omdat er ja dan niet zo'n schokremgolf doorzet naar achterliggers.

In de stad, aan het einde van files e.d. druk ik altijd op mijn rem als ik de (bijna) laatste ben. Ik ben nu twee keer in praktische stilstand achterop gereden, welliswaar met lage snelheden. En pas ook weer; afrit snelweg, ik ga er met een meisje af (reed achter mij) we stonden een minuut te wachten botst er een busje bij haar op (!) (nog steeds rood) gelukkig mij niet geraakt. Maar voor zulk soort sukkels die overdag op een lange afrit nog steeds blind zijn ben ik wel heel bewust met mijn remlicht om gaan gaan.

Wellicht nog een tip voor de echt hardnekkig klevers. Soms, heel soms, gooi ik mijn mistachterlicht aan (ik heb er twee achterop) zelfde effect zonder dat je remt en ook dan wordt de boodschap wel duidelijk.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 15:51

TwoR

Gekleurde stippen

tja het werd in de eerste post genoemd en daarna niet meer. Automaat. Als je dan de rem loslaat gaat ie automatisch rijden. En dus moet je de rem inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

TwoR schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 07:28:
tja het werd in de eerste post genoemd en daarna niet meer. Automaat. Als je dan de rem loslaat gaat ie automatisch rijden. En dus moet je de rem inhouden.
valt wel mee hoor

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 15:51

TwoR

Gekleurde stippen

oja inderdaad, nouja het is nog vroeg zullen we dan maar zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

TwoR schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 07:39:
[...]

oja inderdaad, nouja het is nog vroeg zullen we dan maar zeggen :P
En als je dus eens goed oplet zie je het verschil tussen gelijk zachtjes beginnen te rollen zodra de rem (deels) losgelaten wordt, met een seconde later pas een hardere accelleratie, en geen enkele beweging tot een seconde nadat de rem los is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Als je trager bent met de handrem dan met het rempedaal moet je misschien maar eens wat aan je snelheid gaan werken. In een wachtrij voor een rood licht kan de eerste in de rij inderdaad een fractie van een seconde later vertrekken wanneer hij de handrem op heeft én niet in versnelling staat. Immers, deze moet dan zowel versnellingspook als handrem bedienen met één hand. Maar je moet al aanzienlijk motorisch gestoord zijn als je dat niet lukt in 1 tot hoogstens 2 seconden. Voor de andere handremwachters in de file geldt dit niet. Zij kunnen de wagen reeds in versnelling zetten en de handrem lossen. Op een helling zal vertrekken vanaf de handrem zelfs sneller gaan dan met het rempedaal omdat je de motor al op toeren kunt jagen vlak voor je de handrem lost.

Als je op het rempedaal wacht voor een licht zonder in versnelling te staan, moet je ook nog je voeten verplaatsen en de versnellingsppok bedienen. Dus daar verlies je ook een fractie van een seconde.

In de praktijk zal het verschil onmerkbaar zijn omdat de meeste mensen (helaas) veel trager reageren op de rood-groen-overgang dan dat ze hun wagen kunnen bedienen. Sommigen hebben na 5 seconden nog steeds niet door dat het kleurtje veranderd is, of ze moeten eerst hun mok koffie kunnen wegzetten of de krant die ze probeerden te lezen op te vouwen.

Trouwens als je de verkeerssituatie kent kun je de wagen al klaar zetten in versnelling vlak voor het groen wordt en dan is er nauwelijks verschil tussen een handrem- en een voetremstart.

En voor die persoon die zich ergert aan het geluid van de handrem. Wist je dat je de handrem ook met de knop ingedrukt omhoog kan trekken? Dan hoor je niets.

Kortom, wat zien we weer een hoop ongefundeerde vooroordelen in deze thread...

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat doe ik ook wel eens. Gewoon om te kijken wat voor mensen er in die auto zitten. Dan zie je in je spiegel inderdaad van die rode gezichten :)
mahi schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:00:
Als je trager bent met de handrem dan met het rempedaal moet je misschien maar eens wat aan je snelheid gaan werken. In een wachtrij voor een rood licht kan de eerste in de rij inderdaad een fractie van een seconde later vertrekken wanneer hij de handrem op heeft én niet in versnelling staat. Immers, deze moet dan zowel versnellingspook als handrem bedienen met één hand. Maar je moet al aanzienlijk motorisch gestoord zijn als je dat niet lukt in 1 tot hoogstens 2 seconden.

En voor die persoon die zich ergert aan het geluid van de handrem. Wist je dat je de handrem ook met de knop ingedrukt omhoog kan trekken? Dan hoor je niets.

Kortom, wat zien we weer een hoop ongefundeerde vooroordelen in deze thread...
Is dat ook niet beter voor je handrem (ipv dat geratel?)

Met de handrem ben ik juist sneller weg als met de voetrem want je hoeft je voeten inderdaad niet te verplaatsen (en voor een stoplicht laat ik hem gewoon in de versnelling staan) alleen voetrem is gewoon makkelijker. Om dezelfde reden ga ik vaak in zijn drie door bochten heen, het gaat niet sneller, maar is wel makkelijker want je hoeft niet terug te schakelen. En om dezelfde reden halen mensen de cruisecontroll met hun rem er af (ik doe het ook op als ik met een auto met cruisecontroll rijdt, maar het knopje op het stuur om hem er af te halen werkt daar ook niet helemaal lekker).

Gelukkig heb ik niet zo'n nieuwe auto met ledlichten, want als ik het zo teruglees doe ik er alles aan om jullie te iriteren ;) (waar je je druk over maakt, ik heb me nog nooit gestoord aan remlichten)

[ Voor 68% gewijzigd door Marzman op 21-11-2006 10:29 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
Ik doe dit ongeveer 10x per dag.. Het is voor mij de 'luie' manier om de cruise-control eraf te zetten. Ik heb de auto met 140km/h op de cruise-control staan en als ik dan op een langzamere auto voor me af (200mtr achter hem) rij dan tik ik even de rem aan waardoor de cruise-control eraf slaat en de auto gas mindert zodat ik weer met 120km/h achter de voorganger aan kan sukkelen.

Kan me voorstellen dat dit irritant is als je met 140 achter me aan rijdt.. maargoed. vaak let ik er niet op wat er achter me zit als ik hem van de cruise af gooi.. Tja dat krijg je.. als je veel kilometers maakt wordt je rijgedrag wat.. tja.. lui enzo.
Moreel verwerpelijk misschien, maar dat doe ik altijd als er een auto achter me zit te drukken en hij inmiddels zo dicht achter me zit dat ik zijn koplampen niet meer kan zien. Vaak begrijpen ze de boodschap dan wel En nee, ik rijdt niet als een oud wijf.
en
Wellicht nog een tip voor de echt hardnekkig klevers. Soms, heel soms, gooi ik mijn mistachterlicht aan (ik heb er twee achterop) zelfde effect zonder dat je remt en ook dan wordt de boodschap wel duidelijk.
En vervolgens schrikt die klever zich gek en gooit alle ankers uit.. En een milliseconde later klappen er drie auto's die vlak achter die klever reden (omdat jij 100 reed en er een hele trein achter je zat) achterop hem.

Maargoed. beetje de pot en de ketel en verwijten enzo.. Vooral als je mijn bovenstaande verhaaltje leest :+

[ Voor 31% gewijzigd door FragDaddy op 21-11-2006 11:03 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

4x2 schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:38:
[...]

Dat zijn mensen die niet weten dat je de cruise control ook met de koppeling uit kan schakelen.
Automaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Hmmz, zonder alle pagina's te hebben gelezen heb ik hier ook nog wel een vraag over eigenlijk...

Ik reed een paar weken geleden van Luxemburg terug naar Groningen, en bij Nijmegen op de Waalbrug oid moest ik op een gegeven moment vol in de ankers, omdat ik zag dat er 80 meter verder iemand ineens van links naar rechts schoot en ook vol in de ankers hing (ik reed ook links, met 120 ofzo, was niet extreem druk, gewoon doorrijden). Maar nou was de grap dus dat ik al fors remde voordat die kerel uberhaupt naar links dook, omdat ik aan zijn remlichten DACHT te zien dat hij heel hard remde, m.a.w. het leek alsof die remlichten feller oplichtten als die knakker harder remde. Tenminste, zo verklaarde ik het later maar aan mijn vriendin, die nogal verbaasd was dat ik zo snel zag dat ik ook vol in de remmen moest....Maar eigenlijk weet ik het nog steeds niet zeker of dat het nou was :P

Iemand die dat toevallig weet?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FragDaddy schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:56:
En vervolgens schrikt die klever zich gek en gooit alle ankers uit.. En een milliseconde later klappen er drie auto's die vlak achter die klever reden (omdat jij 100 reed en er een hele trein achter je zat) achterop hem.

Maargoed. beetje de pot en de ketel en verwijten enzo.. Vooral als je mijn bovenstaande verhaaltje leest :+
Bumperkleven is onnodig en asociaal. Vaak gebeurt het dat ik moet remmen voor mijn voorganger. Dan boeit het me echt niet of die bumperklever achter me daar van schrikt. Moet ie maar niet zodanig op mijn bumper hangen want dan zal het me jeuken of hij in mijn kofferbak zit een paar seconden later.

Don't get me started over mensen die mijn 2 seconden afstand houden gebruiken om hun bak er tussen te knallen. Vind je het gek dat niemand dan nog 2 seconden afstand in acht neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 21-11-2006 11:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kamstra schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:11:
Hmmz, zonder alle pagina's te hebben gelezen heb ik hier ook nog wel een vraag over eigenlijk...

Ik reed een paar weken geleden van Luxemburg terug naar Groningen, en bij Nijmegen op de Waalbrug oid moest ik op een gegeven moment vol in de ankers, omdat ik zag dat er 80 meter verder iemand ineens van links naar rechts schoot en ook vol in de ankers hing (ik reed ook links, met 120 ofzo, was niet extreem druk, gewoon doorrijden). Maar nou was de grap dus dat ik al fors remde voordat die kerel uberhaupt naar links dook, omdat ik aan zijn remlichten DACHT te zien dat hij heel hard remde, m.a.w. het leek alsof die remlichten feller oplichtten als die knakker harder remde. Tenminste, zo verklaarde ik het later maar aan mijn vriendin, die nogal verbaasd was dat ik zo snel zag dat ik ook vol in de remmen moest....Maar eigenlijk weet ik het nog steeds niet zeker of dat het nou was :P

Iemand die dat toevallig weet?
Ik denk niet dat lampen nog feller branden als je harder op je pedaal trapt. Ws. gewoon weer van die felle ledjes waardoor het verschil behoorlijk is met normale achterlichten.

Wat ik wel ken is dat de remlichten gaan knipperen bij een noodstop om achteropkomend verkeer te waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Een automaat heeft ook een koppeling ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Misschien een idee om ervoor te zorgen dat de remlichten een maximale aantal lumen schijnen. Dat je ze eerder opmerkt lijkt me een fabel behalve onder zware omstandigheden,
maar daar geld een andere regel voor.
Grotere afstand houden.

Zelf probeer ik bij dergelijke lichter op iets anders te focussen.
Want het mag dan misschien wel leuk lijken om je remmen ingedrukt te houden om je achterbuurman te irriteren,
maar als die vervolgens wegrijdt met twee blindspots door het felle licht dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

koekoek2003nl schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:32:
[...]

Een automaat heeft ook een koppeling ;) ;)
maar geen koppelingspedaal die je kan indrukken dus tik je eventjes het rempedaal aan

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

stelletje luie zwijnen! Elke auto met automaat heeft een pause en een resume knop :( Onnodig om daar je koppeling voor te slijten of je rem aan te tikken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 4629 heeft auto met automaat en geen pause knop.

Wel resume, voor als je de rem hebt aangetikt.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 21-11-2006 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 04-06 13:31

reuzekind

Ik geloof in GoT

Pauseknop? Resumeknop? Ik heb ze beide niet, geloof ik. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Verkeerd gelezen, het ging over cruise controls icm automaten :)

[ Voor 28% gewijzigd door reuzekind op 21-11-2006 13:51 ]

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb in 20 verschillende auto's gereden. Mercedes is het makkelijkste: apart pookje met 4 richtingen.

Omhoog = sneller / vastzetten
omlaag = langzamer / vastzetten
naar voren = pause = gas los
naar achteren = resume = oude snelheid hervatten
naar voren en achteren weet ik niet zeker, kan zijn dat ik ze verwisseld heb.

Citroen C5 is net zoiets.
Opel (vorige generatie) had 3 knopjes: cancel (CC uit, snelheid vergeten), resume, en pause.
BMW heeft ze op het stuur zitten: aparte knopjes voor sneller/langzamer/fix en een knop voor pause/resume als ik het me goed herinner.
Audi A6 heeft ook ziets, weet ik niet meer precies.
Irritantste was de Toyota grote bus (hoe heet dat kreng?): apart knopje voor CC aan/uit, dan een fix knopje, dan op resume om met CC te beginnen. Verder wel een pauzeknop. En dat allemaal op 3 knopjes die je niet kan zien :( Net zo irritant als de navigatie in een XC90 :(

Wat voor auto heb jij dan reuzekind?
@hlpdsk: gekke amerikanen... :P

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 21-11-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 04-06 13:31

reuzekind

Ik geloof in GoT

Ik heb een Mercedes 280SE, maar ik las het verkeerd. Ik dacht dat het over automaten an sich ging, maar het ging hier over de combinatie van automaten met een cruise control :)

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BMW heeft ook een pookje om de zaak in te stellen. Plus knopjes op het stuur. Pookje voor 1 km of 10 km harder en zachter navenant hoe je duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Ja die nieuwe ledlampen zijn fel ja, maar ach ik hou gewoon dan maar die 20 meter open 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Oudere BMW's hebben de cc-bediening op het stuur, nieuwere hebben een hendeltje achter het stuur. Als je dat hendeltje eenmaal gewend bent, werkt het een stuk prettiger omdat je de cc volledig op de tast kunt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:34:
Ik heb in 20 verschillende auto's gereden. Mercedes is het makkelijkste: apart pookje met 4 richtingen.

...

Net zo irritant als de navigatie in een XC90 :(
Dat in die Mercedes lijkt me alleen maar onhandig, maar dat kan zijn omdat ik die zelf niet gezien/gebruikt heb en me er dus weinig bij voor kan stellen :)
Navigatie in de XC90 is niks mis mee, het werkt erg fijn zelfs :) Je moet alleen eventjes doorkrijgen hoe het gaat met de knopjes, maar verder is het erg intuitief. Pijltjes kan je gewoon voelen, en de back/enter-knop zijn te onderscheiden doordat de ene een verhoginkje erop heeft. Ik zou al niet eens meer weten welke, gaat gewoon automatisch :P Als je het echt heel irritant vindt zit er nog een afstandsbediening bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Femme schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:34:
Oudere BMW's hebben de cc-bediening op het stuur, nieuwere hebben een hendeltje achter het stuur. Als je dat hendeltje eenmaal gewend bent, werkt het een stuk prettiger omdat je de cc volledig op de tast kunt bedienen.
Ik heb wel regelmatig dat ik de cc te pakken heb ipv de richtingaanwijzer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:34:

Citroen C5 is net zoiets.
Opel (vorige generatie) had 3 knopjes: cancel (CC uit, snelheid vergeten), resume, en pause.
BMW heeft ze op het stuur zitten: aparte knopjes voor sneller/langzamer/fix en een knop voor pause/resume als ik het me goed herinner.
Audi A6 heeft ook ziets, weet ik niet meer precies.
Irritantste was de Toyota grote bus (hoe heet dat kreng?): apart knopje voor CC aan/uit, dan een fix knopje, dan op resume om met CC te beginnen. Verder wel een pauzeknop. En dat allemaal op 3 knopjes die je niet kan zien :( Net zo irritant als de navigatie in een XC90 :(

Wat voor auto heb jij dan reuzekind?
@hlpdsk: gekke amerikanen... :P
toon volledige bericht
Ik vind die Volvo manier met knopjes op het stuur echt heel handig. Je weet na een paar keer echt wel welk knopje welke is dus op de tast bedienen is dan geen probleem meer. Bij o.a. Renault en Mercedes (SLK :P) vind ik het wel handig dat je ook de snelheid digitaal in het display krijgt, kun je iets beter de grenzen opzoeken ;)
De CC van sommige Mitsubishi's is echt vaag, wel +, - set en cancel maar geen resume. Je probeert dan echt zo lang mogelijk die CC erop te houden wat niet altijd bevorderlijk is voor de situatie.

Sommige auto's hebben ook 2 resumes, dat is ook erg handig. Eentje op 105 en eentje op 125 ofzo en je kunt bijna zonder het gaspedaal aan te raken rondrijden. Alleen met bijv. inhalen geef ik nog wel eens gas bij.
Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:00:
[...]Ik heb wel regelmatig dat ik de cc te pakken heb ipv de richtingaanwijzer :P
Haha dit komt me ook bekend voor :P Bij sommige auto's zitten ze echt bijna op de plek van de richtingaanwijzers..

[ Voor 7% gewijzigd door Winnetou op 21-11-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij bv. een recente 5-serie is dat ook nog eens vrijwel hetzelfde pookje. Zit alleen iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:00:
[...]

Ik heb wel regelmatig dat ik de cc te pakken heb ipv de richtingaanwijzer :P
Het vergt wel enige gewenning, maar daarna is het imo echt makkelijker.

De oude 5-serie heeft vijf knoppen op het stuur. Voor newbies is dat handig omdat ze op het stuur de betekenis van de knoppen kunnen aflezen, maar de juiste knop vinden zonder te kijken is lastiger dan een hendel in vier richtingen bewegen. Zo'n hendel kan ook nog tactische feedback geven door er een weerstand in te verwerken die bijvoorbeeld correspondeert met een versnelling of vertraging in stappen van 10 ipv 1km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@DataGhost: die knopjes zitten net te ver weg, en ze zitten achter het stuur waar je niet kan zien wat je doet. Mercedes is IMHO het meest intuïtieve systeem wat er is. Het boeit eigenlijk niet welk systeem standaard zou worden, áls er maar een standaard kwam. Nu is het in elke auto zoeken naar de CC...
@HlpDsk: dat is pas irritant met de mercedes als je het niet gewend bent: grotere pook voor de knipperlichten zit lager dan normaal, en je hebt een pookje voor de cruise-control. Dat gaat soms fout ;)

@Femme: dat is dan wel ideaal (nieuwe mercedes met digitaal display heeft dat ook, dacht ik). Maar 1 grote catch: kan hij dan wel netjes 10km/u harder gaan? Veel van die dingen hebben de neiging om de kickdown mee te pakken om maar zo snel mogelijk 130 te rijden :( Is leuk hoor, als je alleen bent, maar als chauffeur zorgde ik altijd dat ik iets harder reed dan de cruise-control stond ingesteld voor ik op resume drukte. Zeker als je een dikke diesel hebt voelt dat anders soms oncomfortabel aan. Ja, ook in die (verder geweldige) A6 3.0 TDI V6.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 21-11-2006 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 06:18

tozzke

aka tozzert

overigens meen ik toch ergens gelezen te hebben dat er nieuwere auto's zijn waarbij de druk op het rempedaal wel af te lezen is aan de remlichten (in 2 standen ofzo). Of was het alleen maar dat wanneer de auto een noodstop registreert de alarmlichten erbij genomen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook leuk .. cc bijstellen in een BMW .. per ongeluk pookje hoger pakken .. pookje terug halen .. en onbedoeld je voorligger groot licht seinen. Ga dat maar eens uitleggen in je Beierse bak. Stereotype weer bevestigd :+

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 21-11-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:37:
Ook leuk .. cc bijstellen in een BMW .. per ongeluk pookje hoger pakken .. pookje terug halen .. en onbedoeld je voorligger groot licht seinen. Ga dat maar eens uitleggen in je Beierse bak. Stereotype weer bevestigd :+
de kip en het ei kwestie...

volgens mij is dat alleen maar gedaan zodat ze altijd nog kunnen zeggen 'ik dacht dat het m'n CruiseControl was!!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:37:
Herkenbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukkig inmiddels wel de subtiliteit van de richtingaanwijzer te pakken. De 1e 30 keer vloekte ik omdat hij steevast bij het aftikken de andere kant op aan sloeg. Maar goed gelukkig zit er in de nieuwste generatie de 3-keer-knipperen-en-dan-uit functie door heel licht te tappen. Maar nog steeds bij harder tappen dat ie doorgaat tot je 'm aftikt en daar moet je wel even op oefenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De mechanische dingen vind ik wat dat betreft echt veel duidelijker. Audi bijv heeft het ook mechanisch: aantikken = 3x, langer omhoog houden is tot je loslaat, en doordrukken blijft hij hangen. Veel prettiger dan een ding wat niet blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het voordeel van een BMW is natuurlijk dat het gebruik van de knippers optioneel is }>

Of: knipper naar links aan, grootlicht pookje bij de hand, teller ergens rond frituurwaardes, en Vorwärts O-)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 21-11-2006 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn old volvo heeft t zelfs, gewoon zachtjes aantikken en hij springt uit zichzelf weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

grootlicht bij de hand? Om hem uit te zetten zeker?

Vergeet dat mistlicht niet trouwens >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:15

GaMeOvEr

Is een hork.

Femme schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:34:
Woei, heb ik ook een nieuwere dan? Ik heb een hendeltje!

;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:26:
Het voordeel van een BMW is natuurlijk dat het gebruik van de knippers optioneel is }>

Of: knipper naar links aan, grootlicht pookje bij de hand, teller ergens rond frituurwaardes, en Vorwärts O-)
Hehehehe, koning. ;)

Een maat van me heeft een tijdje terug een Mercedes gekocht, niks overdreven groots, een C180 Elegance (met "Volausstättung", de hele flikkerse bende erin). Hij was een klein bakkie gewend en keek op van het respect (in de meest mafioso zin des woords) dat 'ie kreeg: Iedereen aan de kant enzo. Werelds hoor.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik ga dus no way aan de kant voor andere auto's ivm status, hooguit voor 'n dikke 8+ cilinder om het geluid te horen, maar never voor 'n Mercedes of andere non-exoot :P

Dat mensen soms voor mij wel aan de kant gaan kan ik alleen maar aanmoedigen :P

FF ontopic; vanavond ff een uurtje op remlichten gelet, maar ik kan niet echt zeggen dat ik me stoor aan felle remlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Ik hou ook altijd mijn rem ingedrukt bij het stoplicht... heb geen zin in handremgedoe en om nou een koppelingsplaat te gaan verslijten als rem...
Nadeel is namelijk dat ik meestal voor stoplichten sta waar de weg een beetje helt...

Status? Als ik mijn 109 naar links kalefater ga jij echt wel aan de kant hoor... niet dat ik er goed vanaf kom als we zouden botsen, maar het idee dat er zo'n grote bak op je afkomt wordt je niet blij van... Niet dat ik a-sociaal kan rijden in dat ding, met 95km/u is het op hoor, maar het idee...
Wellicht is een Voddenwagen Golf al even zwaar, maar ja: size does matter ;)
Maar ik ga ook niet aan de kant voor Duits ijzer hoor; a man's got to do, what a man's got to do... :)

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 23544 op 21-11-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Voet op de rem betekent kans op kromme remmen, betekent ongeveer 400 euro onderhoudskosten.

Handremmetje losjes erop en je staat ook stil. Ik kan me er wat bij voorstellen hoor, bij sommige auto's is de handrem in werking stellen echt een hel, sommige moeten tot het plafond voordat ze remmen, sommige gaan te zwaar omhoog of juist te zwaar naar beneden. Maar geen zin is onzin.

Mijn handremmetje gaat de eerste drie klikjes redelijk licht maar bij de eerste sta je al goed vast, ik gebruik hem nooit bij het parkeren zelf dus hij is lekker strak :P M'n vriendin zet haar auto altijd op standje achterbak, dat ding hengelt nog net niet door de auto :|

[ Voor 61% gewijzigd door Pixal op 21-11-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Anoniem: 23544 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:52:
Ik hou ook altijd mijn rem ingedrukt bij het stoplicht... heb geen zin in handremgedoe en om nou een koppelingsplaat te gaan verslijten als rem...
Nadeel is namelijk dat ik meestal voor stoplichten sta waar de weg een beetje helt...

Status? Als ik mijn 109 naar links kalefater ga jij echt wel aan de kant hoor... niet dat ik er goed vanaf kom als we zouden botsen, maar het idee dat er zo'n grote bak op je afkomt wordt je niet blij van... Niet dat ik a-sociaal kan rijden in dat ding, met 95km/u is het op hoor, maar het idee...
Wellicht is een Voddenwagen Golf al even zwaar, maar ja: size does matter ;)
Maar ik ga ook niet aan de kant voor Duits ijzer hoor; a man's got to do, what a man's got to do... :)
A: Een 109 vind ik gaaf 8)
B: Jouw 109 is minuscuul en licht vergeleken met mijn gebakje :+
C: Sowieso heb ik 't niet op tegenliggers op dezelfde baan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De poster Atmosferic hierboven geeft het al aan: Bestuurders worden steeds gemakzuchtiger. Bekrachtigde ramen, stuur, stoel, de hele mikmak moet tegenwoordig gemakkelijker.

De handrem aantrekken bij het stoplicht is er niet meer bij, want jeemig dat ding moet je met de hand bedienen en is niet bekrachtigd met een motortje en poepoe wat is dat lastig allemaal. Zie het maar als de Gates-generatie.

Ik erger me ook wel eens aan die rooie fakkels (3 stuks tegenwoordig!) die in m'n bek schijnen bij het stoplicht. Voor mij is het tegenwoordig een reden om - als er plaats is - niet achter die auto maar er naast te gaan staan. Of een meter of 5 tussenruimte laten. Of gewoon de ogen dicht doen - tegen de tijd dat je getoeter achter je hoort weet je wel dat je aan kunt rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 21-11-2006 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:08
Gemakzucht...

groot licht is echter zeer effectief >:)

Tja, vind het zelf ook irritant als je er achter staat en het schijnt recht in je ogen waardoor het verblind... mgoed, er is zoveel waar ik me aan erger op de weg :/ Zelf doe ik er niet aan mee. Bij elke mogelijkheid dat de auto gaat rollen gaat de handrem er op.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:33:
Ik ga dus no way aan de kant voor andere auto's ivm status, hooguit voor 'n dikke 8+ cilinder om het geluid te horen, maar never voor 'n Mercedes of andere non-exoot :P

Dat mensen soms voor mij wel aan de kant gaan kan ik alleen maar aanmoedigen :P

FF ontopic; vanavond ff een uurtje op remlichten gelet, maar ik kan niet echt zeggen dat ik me stoor aan felle remlichten.
Ik heb ook weinig respect voor dure auto's. Mijn Jumper is toch groter >:)

Maar ik hou altijd de rem ingetrapt als ik stil sta, soms laat ik hem heel voorzichtig los, maar zodra ik voel dat de bus weer gaat rollen (ik sta nooit vlak lijkt het wel, vooruit of achteruit) trap ik de rem weer in.
Ik heb zelf geen last van de remlichten van voorliggers: ik zit zelf zo'n 2 meter boven de weg (stoel in hoogste stand), ik kijk overal overheen. Maar ik vind het wel leuk om te zien hoe de remlichten in het donker de boel in een rode gloed zetten, vooral de borden bij afritten van snelwegen (ga terug!) doen het goed.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van de week ook een vervelend voertuig gezien, die had in de achterlichten niet de 5 watt lampjes die er normaal in moeten maar die van de mistlamp erin zitten. Dat was me toch een potje irritant, zo iemand zouden ze ook van de weg moeten halen. Dat moet je toch doorhebben als je die lampjes erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:08
Anoniem: 105758 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:51:
Van de week ook een vervelend voertuig gezien, die had in de achterlichten niet de 5 watt lampjes die er normaal in moeten maar die van de mistlamp erin zitten. Dat was me toch een potje irritant, zo iemand zouden ze ook van de weg moeten halen. Dat moet je toch doorhebben als je die lampjes erin zet.
Nee. Een bolletje is een bolletje. Als je er iemand op aanspreekt is het al snel "hij brandt toch". Wat is je punt.

zo werkt dat tegenwoordig |:(

Whoop!

Pagina: 1 2 Laatste