Toon posts:

Vragen over Novell BorderManager

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen!

Sinds een geruime tijd is Novell Netware al draaiende op het MBO waar ik netwerkbeheerder ben. Via slim.nl heb ik bordermanager aangeschaft tezamen met Netware 5.1. Op het moment van spreken heb ik Netware 4.11 draaien met BorderManager 3.5 om bordermanager te testen.

Bordermanager heb ik al geïnstalleerd op de server en ik ben nog bezig met het configureren dmv inetcfg.nlm. Kortom: ik moet nog het een en ander lezen om het geheel in te kunnen voeren.

Ik heb hierbij wat vragen die ik jullie wil stellen:
- Is het met bordermanager mogelijk om objecten boven een bepaalde grootte (bijvoorbeeld 500 kb) te weigeren zodat leerlingen niet meer kunnen downloaden? Dit omdat er internet via de kabel via een linuxserver gedistribueerd wordt en de kosten de spuigaten uitlopen vanwege het veelvuldige downloaden.
- Is het mogelijk om werkstations op een bepaalde locatie gedurende bepaalde tijden van internet-toegang af te schermen?

Verder nog handige tips ivm bordermanager zijn altijd welkom! Gezien de koppeling van Novell met het internet ben ik nog enigszins een newbie, onder linux ben ik al wel een beetje bezig geweest met firewallen.

Alvast bedankt :)

• unixguru
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 09:28
Op donderdag 01 februari 2001 11:11 schreef DENZ het volgende:
Bordermanager heb ik al geïnstalleerd op de server en ik ben nog bezig met het configureren dmv inetcfg.nlm.

Ik heb hierbij wat vragen die ik jullie wil stellen:
- Is het met bordermanager mogelijk om objecten boven een bepaalde grootte (bijvoorbeeld 500 kb) te weigeren zodat leerlingen niet meer kunnen downloaden? Dit omdat er internet via de kabel via een linuxserver gedistribueerd wordt en de kosten de spuigaten uitlopen vanwege het veelvuldige downloaden.
- Is het mogelijk om werkstations op een bepaalde locatie gedurende bepaalde tijden van internet-toegang af te schermen?
Configureren mbv inetcfg?? Bordermanager configureer je mbv nwadmin!!!

Bordermanager gebruikt een kleine TSR voor de authenticatie (lang geleden, dus alles ff uit mijn hoofd). Volgens is dit een soort sleuteltje wat je binnen Windows ergens in de buurt van de tijd ziet staan. Dit is een normale applicatie, dus kun je die mbv van je NWAdmin beperken tot bepaalde gebruikers, of beperken in tijd. Heb je daarnaast ook ZENWorks draaien, dan zou je hem kunnen toewijzen aan een (groep van) werkstation(s)

Volgens mij is de beperking op het niet downloaden niet mogelijk. Welke beperking je hier ook opstelt, een beetje slimme leerling omzeilt die toch wel.

Dit is binnen GroupWise trouwens wel mogelijk. Hierin kun je aangeven dat een mailtje wat binnenkomt, of uitgaat, niet groter mag zijn als x aantal kb's

Verwijderd

Topicstarter
Via NWadmin?? Als ik bijvoorbeeld een serverobject aanklik dan kan ik daar geen gegevens over subnetten, ip-adressen en routes en dergelijke invoeren. Ik zie verder ook geen tool in nwadmn95 staan waarmee ik dat zou kunnen doen...... oftewel ik moet nog zat dingen uitvinden *aaaaaargh*

Ik heb trouwens al getracht een ip-adres en subnetmask aan de server te koppelen.

• unixguru
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 09:28
In de NWAdmin moet je rechtsklikken op het server object waar je bordermanager hebt geinstalleerd. Hier moeten ergens onderaan een aantal pagina's zijn (3?) waar je bordermanager instellingen in kunt voeren. Als je die pagina's niet hebt, dan heb je waarschijnlijk niet de plugins (goed) geladen. Hoe dit precies zit weet ik niet (meer), dus dat moet je dan zelf even uitvogelen. support.novell.com kan je hoogstwaarschijnlijk hier een stuk mee op weg helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Stenks :) Ik weet nou in ieder geval waar ik het een beetje moet gaan zoeken. Ik ga in ieder geval even op novell-support kijken en dit weekend ga ik maar het een en ander lezen denk ik ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1