Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:52:
Ik zit er aan te denken om in m'n nieuwe systeem voor het eerst een aparte schijf te zetten voor het systeem zelf, Vista dus. Ik dacht aan een Raptor 36 Gb, die is nog redelijk betaalbaar. Ik doe dat natuurlijk vooral omdat 'ie snel is.
Nu wil ik op die schijf ook ALLE echt basic software zetten voor het systeem (utilities, anti-virus, Word, etc. etc.). De rest (games, Pinnacle video, Sonar, etc. etc. en natuurlijk alle data) wil ik dan zetten op een Seagate 320 Gb schijf.
Ik zag in de openingspost dat Vista zo'n 12 Gb beslaat. Klopt dat nog steeds? Als ik Vista Home Premium neem (dus de eerste versie die echt een beetje interessant is, toch?) heb ik dan wel genoeg aan die 36 Gb Raptor? Of moet ik dan toch wel een 74 Gb schijf nemen...?
M'n huidige XP systeem beslaat maar 10 Gb op een 19 Gb partitie. Een partitie vond ik handig maar het slaat verder weinig op omdat het dezelfde hd is natuurlijk.
Op die 320 schijf wil ik ook een image zetten van de Raptor zodat ik makkelijk alles kan restoren bij eventuele problemen. Dus hoe kleiner die schijf is, hoe beter, lijkt mij.
Kort gezegd: welk formaat/hoeveel Gb heb ik nodig voor Vista plus alle (laat ik maar zeggen) hulpprogramma's?
Aan 36 GB heb je meer dan genoeg. Ik heb hier Ultimate draaien op een 15 GB partitie en heb net iets minder dan 5 GB over. En ik heb toch elk programma wat ik veel gebruik erop staan, waaronder office 2003 en Newsleecher, die twee nemen de meeste ruimte in bij mij. Mijn XP heb ik op mijn laptop op een 10 GB part gezet, nog net iets meer dan 5 GB over. Op mijn computer heb ik XP op de C: partitie nog 7 GB over. Verschil zit hem in de grootte van de Pagefile (computer uit, heeft toch 3 GB intern) en of Hibernate aanstaat (laptop heeft 1 GB RAM). Tenzij je grote programma's erop gaat zetten die meer dan 10 GB in nemen, kan je prima uit de voeten met 36.
Voor de mensen die het pijltje van de snelkoppeling weg willen hebben: ga naar het register en pas de volgende sleutel aan: HKEY_CLASSES_ROOT\lnkfile > IsShortcut. Geef deze een andere naam of verwijder hem en de pijl is weg.
Mensen die de optie Open folder in command prompt weer willen hebben: Als je shift ingedrukt houd komt het er als optie bij. Soms werkt het niet bij een map, in zo'n geval kan de volgende sleutel aangemaakt worden: [HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Open Command Prompt Here\command]
@="cmd.exe /k pushd %L"
Quotes zijn niet nodig, bij @ wordt de (Default) value bedoelt.
Om vervolgens voor snelkoppelingen de tekst "Shortcut" te verwijderen bij elke nieuwe snelkoppeling pas je de volgende sleutel en waarde aan: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer en dan de sleutel "link" aanpassen van 1e naar 00.
Bron:
http://www.betaone.net/forum/archive/?t-21761.html
Edit:
@Sjah
Dit is hetzelfde als de Junk mail filter update voor Outlook als je geen Outlook hebt geïnstalleerd, publisher updates als je geen Publisher hebt en meer van die ongein. Bovendien zijn deze updates wel handig, voor als je Windows Defender toch eens wilt gebruiken, hoef je niet meteen te kijken of je wel de laatste versie hebt, wordt toch automatisch geïnstalleerd. Misschien als je dmv nLite straks Windows Defender eruit kan halen, dan die updates ook niet meer hebt.
Edit2:
Voor de snelkoppelingicoon, je kan ook de XP manier gebruiken. In HKLM\software\microsoft\windows\currentversion\explorer een nieuwe key aanmaken met de naam "Shell Icons", daarin een stringwaarde met de naam 29 en waarde Shell32.dll,50 (of welke index je ook wilt hebben als icoontje). Dit is allemaal getest en werkt bij mij prima.
[
Voor 11% gewijzigd door
Hero of Time op 23-11-2006 20:37
]