Afkortingen niet meer in hoofdletters?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
De laatste paar dagen is me opgevallen dat veel afkortingen ineens niet meer met hoofdletters geschreven worden. Zo staat in nieuws: Rechter beveelt Riaa schadeclaims te rechtvaardigen niet RIAA maar Riaa, gebruikt de schrijver van nieuws: Nvidia wil plaats ATi innemen in Intel-igp-markt niet CEO en IGP, maar ceo en igp en wordt tenslotte in nieuws: Spec gaat virtualisatiebenchmark ontwikkelen van Spec en niet SPEC gesproken (terwijl ze zichzelf wel SPEC op hun website noemen). Is dit een bewuste schrijfstijl de laatste paar dagen? Persoonlijk vind ik het erg onprettig lezen, vandaar dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

crisp

Devver

Pixelated

Riaa en Spec kan je zien als eigennamen. En waarom ze het in Amerika nodig vinden om bepaalde gewone afkortingen in caps te schrijven heb ik nooit begrepen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
crisp schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:02:
Riaa en Spec kan je zien als eigennamen. En waarom ze het in Amerika nodig vinden om bepaalde gewone afkortingen in caps te schrijven heb ik nooit begrepen.
Dat ben ik met je eens, maar gaat dat ook inhouden dat we voortaan 'Amd' en 'Ibm' in plaats van 'AMD' en 'IBM' zien? Waar ligt de scheidslijn tussen het wel of niet gebruiken van hoofdletters dan precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 20:43

crisp

Devver

Pixelated

AMD spreek je uit als afkorting, net als IBM. In die zin kan je het niet niet echt als eigennaam beschouwen. Je zegt echter niet er-ie-aa-aa of es-pee-ee-cee

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Achter de schermen is (sinds gisteren eigenlijk) besloten om inderdaad zoveel mogelijk afkortingen in lowercase te schrijven, tenzij het om namen zoals AMD gaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
We zijn inderdaad - eigelijk al een lange tijd - bezig om afkortingen die voor onze bezoeker bekend zijn, of op een andere manier aan elkaar uitgesproken worden en veelal uit hoofdletters bestaan, zoveel mogelijk in onderkast te schrijven. Op deze manier willen we een minder schreeuwerige tekst aan onze bezoekers voorschotelen en afstappen om afkortingen in bovenkast te schrijven. Zoals * crisp al opmerkt zijn voornamelijk afkortingen die 'uitgesproken' kunnen worden, door ons rigoreus aangepakt. Riaa en Spec zijn goeie voorbeelden, maar ook afkortingen zoals cpu, gpu en igp worden door ons voortaan met kleine letters geschreven. Uiteraard hebben we ook overwogen om AMD, ATi en nVidia te laten beginnen met een hoofdletter en voor de rest in kleine letter te schrijven, maar gezien dat je daar al een hoofdletter in hebt staan en veelal de letters apart uitspreekt, zijn die die groep woorden/afkorteringen nog zo gebleven. Of dat op ook zo blijft, daar kan ik nog niks over zeggen, aangezien we daar het nog niet over eens zijn - en dat onderwerp is al een hele lange tijd aan discussie onderhevig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-04 11:57
G33rt schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:38:
Persoonlijk vind ik het erg onprettig lezen, vandaar dit topic :)
Dat is idd persoonlijk, maar dit is ook vooral een kwestie van gewenning. Niet alleen maar op het web in fora, in chatsessies en in sms'jes, maar ook daarbuiten - en los van de eerder genoemde voorbeelden - is het bij de modernen al langer meer en meer gebruikelijk om CAPS niet vaker te gebruiken dan noodzakelijk is. Vroegâh schreven we ook nog met eerbied en ontzag TV, LCD en CD en DVD, maar zelfs de conservatieve Van Dale noteert een aantal van die termen inmiddels in onderkast. Hoofdletters zullen door de redactie - *grofweg* - worden beperkt tot het begin van een zin, eigennamen van personen en bedrijven en van producten, en tot een aantal grootheden (W, V, GHz, MHz, GB, et cetera) zoals we die al langer schrijven. Persoonlijk vind ik dat dit een rustiger tekstbeeld oplevert, zéker in schrijfsels zoals bij ons, waarbij de (technische) afkortingen je vaak om de oren vliegen en dan een kapitalenfeest opleveren, dat een haastig naar het Engels vertaalde gebruiksaanwijzing uit het Verre Oosten niet zou misstaan. Met alle respect voor Aziaten overigens :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Cookie op 15-11-2006 17:17 ]

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:03
nieuws: MP3.com: muziek van 'independents' delen weer toegestaan

Is het nou MP3.com, Mp3.com of (!)mp3.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
't is 'mp3', maar Mp3.com is een eigennaam (bedrijfsnaam) en begint dus met een hoofdletter :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
Vergeten jullie niet dat afkortingen met een reden met hoofdletters worden geschreven? Sommige dingen worden op deze manier echt lastig om te lezen, bijvoorbeeld "dram-orderportefeuille".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Moet je mij niet vertellen ;)

Het is echter onmogelijk om iedereen tevreden te stellen en na rijp beraad is besloten een consequente en eenvoudige regel aan te houden, door hoofdletters zoveel mogelijk te vermijden. Daar kunnen we het al dan niet mee eens zijn, maar eens de beslissing genomen is, is het zaak ons daaraan te houden en maar alvast aan het idee te wennen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03 23:25
Robin schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 19:49:
We zijn inderdaad - eigelijk al een lange tijd - bezig om afkortingen die voor onze bezoeker bekend zijn, of op een andere manier aan elkaar uitgesproken worden en veelal uit hoofdletters bestaan, zoveel mogelijk in onderkast te schrijven. Op deze manier willen we een minder schreeuwerige tekst aan onze bezoekers voorschotelen en afstappen om afkortingen in bovenkast te schrijven. Zoals * crisp al opmerkt zijn voornamelijk afkortingen die 'uitgesproken' kunnen worden, door ons rigoreus aangepakt. Riaa en Spec zijn goeie voorbeelden, maar ook afkortingen zoals cpu, gpu en igp worden door ons voortaan met kleine letters geschreven. Uiteraard hebben we ook overwogen om AMD, ATi en nVidia te laten beginnen met een hoofdletter en voor de rest in kleine letter te schrijven, maar gezien dat je daar al een hoofdletter in hebt staan en veelal de letters apart uitspreekt, zijn die die groep woorden/afkorteringen nog zo gebleven. Of dat op ook zo blijft, daar kan ik nog niks over zeggen, aangezien we daar het nog niet over eens zijn - en dat onderwerp is al een hele lange tijd aan discussie onderhevig ;).
Voortaan cpu dan maar uitspreken als kuhpuu, gpu als guhpuu en igp als ichp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Proxy schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 04:40:
[...]
Voortaan cpu dan maar uitspreken als kuhpuu, gpu als guhpuu en igp als ichp?
Flauw, als je wc, cd, dvd, tv, lcd, svp en dvd ergens in een tekst tegenkomt spreek je dat zeker ook als wus, st, tuf, lust, sufp en duft uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08
crisp schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:12:
AMD spreek je uit als afkorting, net als IBM. In die zin kan je het niet niet echt als eigennaam beschouwen. Je zegt echter niet er-ie-aa-aa of es-pee-ee-cee
Maar hoe schrijf je ATi dan? Ikzelf spreek het als aparte letters uit maar ik heb mensen gekend die het als naam uitspraken (aatie)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
NitroX infinity schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:21:
[...]

Maar hoe schrijf je ATi dan? Ikzelf spreek het als aparte letters uit maar ik heb mensen gekend die het als naam uitspraken (aatie)
Ik spreek het ook uit als aa-tee-ie, en hoor het ook vrijwel nooit anders. Voor ATi bestaan wmb derhalve twee opties, ATI (vergelijkbaar met AMD en IBM) of ATi als je de notatie in hun logo via het 'donorprincipe' overneemt. Sinds een aantal jaren heeft Tweakers.net, waar dat opportuun leek, het donorprincipe (op instigatie van ondergetekende trouwens en zonder de term 'donorprincipe' in dit verband toentertijd te kennen) op zijn eigen wijze toegepast op bedrijfs- en merk- of productnamen, zoals bij ATi, nVidia, de iPod, GeForce, et cetera. Helemaal doorgevoerd is dat donorpincipe bij ons ook weer niet, we schrijven bijvoorbeeld geen intel of intel, en ook geen DELL, maar Intel en Dell :) . De vraag is of we (lees: de redactie) ons de vrijheid blijven gunnen dergelijke namen op onze eigenwijze wijze te blijven schrijven, of voortaan 'zuiver op de graat' Nvidia, ATI, en Ipod gaan schrijven. Er valt - zoals zovaak - overal wat voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Maar goed, dan heb je leuk de merknamen veranderd, daar kan ik me wel iets bij indenken. Ik vind het echter onlogisch dat afkortingen klein geschreven worden. Als je daar van af wil, dan kan je (zover ik weet) twee dingen doen:
1) Punten plaatsen. FSB -> f.s.b.
2) Vol uit schrijven. FSB -> front side bus.

De huidige optie vind ik zelf niet netjes, en verwarrend.
FSB -> fsb.

Voor de afkorting fsb zal het niet erg rampzalig zijn, maar zoals hier ook word aangegeven:
frim schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:27:
Vergeten jullie niet dat afkortingen met een reden met hoofdletters worden geschreven? Sommige dingen worden op deze manier echt lastig om te lezen, bijvoorbeeld "dram-orderportefeuille".
Die dram is wel vervelend te lezen, gezien dat ook (min of meer) een Nederlands woord is.
Van Dale:
dram·men (onov.ww.)
1 [inf.] aandringen, aanhoudend zeuren, zaniken

dram·me·rig (bn.)
1 dwingerig
Mensen zeggen wel eens "wat is hij een drammer", of "jij bent een dram", oké dat is dan taalkundig ook niet correct, maar het zorgt wel voor verwarring (denk ik).

En wat willen jullie dan gaan doen met MB? Dat is ook een afkoring, en is geen naam. Als je MB echter veranderd in mb, dan verlies je opeens een berg bits.
MB = MegaByte
mb = megabit

Dus als je MB wil vertalen naar mb, dan moet je altijd een berekening doorvoeren, om het juiste aantal te vermelden. Of mag je er dan ook Mb van maken? Ik denk het zelf niet omdat het geen naam is, dus schrijf je het niet met een hoofdletter (of tenzij het aan het begin van de zin staat natuurlijk).
Ach, ik lul ook maar wat. Om nou te zeggen dat ik "heel goed" ben in taal, nee dat niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 14-11-2006 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Anoniem: 37691 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:06:
[knip]

En wat willen jullie dan gaan doen met MB? Dat is ook een afkoring, en is geen naam. Als je MB echter veranderd in mb, dan verlies je opeens een berg bits.
MB = MegaByte
mb = megabit

Dus als je MB wil vertalen naar mb, dan moet je altijd een berekening doorvoeren, om het juiste aantal te vermelden.
Beter voorbeeld vind ik eigen lijk GHz, het wordt consequent zo geschreven terwijl het eigenlijk dan ook klein zou zijn :? waarom is dan fsb klein GHz met groot.
Note: ik voel me eigenlijk niet bevoegd hier een opmerking over te maken maar ik doe het toch. Voor gevallen als mij kan het namelijk snel een gewoonte worden foute zaken over te nemen in de schrijfwijze

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
teun-v schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:18:
[...]
Beter voorbeeld vind ik eigen lijk GHz, het wordt consequent zo geschreven terwijl het eigenlijk dan ook klein zou zijn :? waarom is dan fsb klein GHz met groot.
Note: ik voel me eigenlijk niet bevoegd hier een opmerking over te maken maar ik doe het toch. Voor gevallen als mij kan het namelijk snel een gewoonte worden foute zaken over te nemen in de schrijfwijze
"GHz" is een eenheid en niet zozeer een afkorting. Sure, het is een afkorting van gigahertz, maar de functie die 't meestal heeft is als eenheid van een bepaalde grootheid... Zodra je eenheden foutief gaat schrijven, dan ben je wel erg diep gezonken IMO :X En de eenheid hertz komt weer van de Duitse natuurkundige Heinrich Rudolf Hertz, dus de eenheid 'hz' gebruiken is sowieso foutief.

Verder zou ik persoonlijk als enige geldige reden een afkorting niet met hoofdletters schrijven als het woord dermate ingeburgerd is, zoals 'LASER', wat je tegenwoordig dus vaker ziet als 'laser', of merknamen. Maar zoals ik 't hier lees (en vaak in artikelen ook wel), wordt er nowadays chronisch een lowercase() over elke afko gehaald.. :/ Erg storend IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Bij een eenheid als GHz weet ik ook wel dat je dat zo schrijft maar en zijn meer dan genoeg afkortingen waarvan ik de betekenis niet weet, bijvoorbeeld LASER zoals jij zegt, het is in dit geval dan ingeburgerd maar dat geld niet voor alle afkortingen en daar bij wijs ik even op mijn signature.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien is de uitleg die de taalunie geeft wel interessant.

o.a.:
Afkortingen voor namen van bedrijven, instellingen, organisaties, instanties, landen en staten krijgen bijna altijd hoofdletters.
Dus RIAA zou ik niet als Riaa schrijven.

Het voordeel van afkortingen in hoofdletters te schrijven is dat je ziet dat het een afkorting is. Als er ceo staat, dan zou ik al gauw denken "wat is een ceo", terwijl CEO duidelijk een afkorting is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Osiris schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:23:
[...]
Verder zou ik persoonlijk als enige geldige reden een afkorting niet met hoofdletters schrijven als het woord dermate ingeburgerd is, zoals 'LASER', wat je tegenwoordig dus vaker ziet als 'laser', of merknamen. Maar zoals ik 't hier lees (en vaak in artikelen ook wel), wordt er nowadays chronisch een lowercase() over elke afko gehaald.. :/ Erg storend IMO
Helemaal mee eens. Ik, en waarschijnlijk meerdere tweakers, zijn gewend om afkortingen als FSB, MHz, MB, Gbit en dergelijke te lezen zoals ik ze nu schrijf. Door het klein maken van verschillende afkortingen ga ik ze 'interpreteren' als woorden. Vervolgens kijk ik er opnieuw naar en zie ik dat daar FSB tussen dat getal en het volgende woord is gepropt. Het is in mijn beleving erg storend om al die kleine afkortingen weer te 'decoderen' naar het bekende FSB, MHz, enz.

Wat is nou de drijfveer om - sinds een week ofzo - ineens af te wijken van de gewoonte?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18
Have to agree, ik vind het nieuwe gebruik van kleine letters ook verwarend. Minder overzichtelijk en minder duidelijk. Met betrekking tot merknamen en (geregistreerde) handelsnamen sta je trouwens niet helemaal vrij of je ze wel of niet in kleine danwel hoofdletters schrijft, meestal zijn daar richtlijnen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 23:57
NitroX infinity schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:21:
[...]

Als we het toch over ATi hebben: aangezien het een afkorting is van Array Technologies Incorporated zou dat het eigenlijk als ATI geschreven moeten worden, maar de huidige schrijfwijze komt van het logo van het bedrijf geloof ik? Overigens wordt nVidia ook nog steeds zo geschreven terwijl ze zichzelf ondertussen NVIDIA noemen. Hoewel dat wat schreeuwerig is en verder geen afkorting is, zou Nvidia wel kunnen imho, net zoals ABN Amro zo hier geschreven wordt en niet ABN AMRO.

Wel ben ik het met bovenstaande mensen eens dat er naar mijn smaak nu teveel in lowercase wordt geschreven. Afkortingen zijn wel zo makkelijk te herkennen als zodanig met hoofdletters. Dingen die bijna iedereen kent zoals tv, laser en mogelijk zelfs usb (bijna iedereen heeft wel zo'n flash stick tegenwoordig) zijn niet storend maar zaken als FSB en DRAM vind ik wel prettiger lezen zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

frankknopers schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:23:
[...]

Helemaal mee eens. Ik, en waarschijnlijk meerdere tweakers, zijn gewend om afkortingen als FSB, MHz, MB, Gbit en dergelijke te lezen zoals ik ze nu schrijf. Door het klein maken van verschillende afkortingen ga ik ze 'interpreteren' als woorden. Vervolgens kijk ik er opnieuw naar en zie ik dat daar FSB tussen dat getal en het volgende woord is gepropt. Het is in mijn beleving erg storend om al die kleine afkortingen weer te 'decoderen' naar het bekende FSB, MHz, enz.
Hier ben ik het ook wel mee eens (al is MHz een verkeerd voorbeeld omdat die wel zo geschreven wordt ;)). Ik vind het ook lastig lezen en ik heb ook regelmatig een "huh?" moment tijdens het lezen van zinnen en dan moet ik heel bewust bedenken wat die cpu nu betekent. Het is gezegd dat in deze tijd zo weinig mogelijk hoofdletters gebruikt worden, maar ik vind het zelf (juist voor deze doelgroep) eigenlijk lastiger lezen op deze manier (en heb eigenlijk ook nooit gehoord van klachen over onrustige tekst).

Nu ben ik bekend met het feit dat veranderingen altijd kritiek opleveren :). Maar ik heb het idee dat hier meer uit een puristisch /progressief oogpunt besloten is dit te wijzigen dan uit signalen van lezers dat dit onrustig is. Persoonlijk vind ik de huidige manier van schrijven namelijk onrustiger lezen (al oogt de tekst met minder kapitalen inderdaad rustiger als totaalplaatje).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Op persoonlijke titel

Ik denk zelf dat de tekst er inderdaad rustiger uitziet als je het totaalplaatje bekijkt, maar zodra je gaat lezen, moet je je veel meer concentreren om bij de les te blijven en niet onbewust over een afkorting heen te lezen waarna je denkt 'huh?'

Met de regel dat alles klein geschreven wordt, verhelp je echter wel het probleem dat je moet gaan beslissen wanneer een afkorting/letterwoord als 'gangbaar' beschouwd wordt. Voor tv en cpu spreekt dat voor zich, maar is dat voor bvb hdcp of hdmi nu wèl of niet zo. Nu weegt die oplossing voor het probleem imo niet op met de nieuwe problemen die dat met zich meebrengt, maar dat is iets waar over te discussiëren valt.

Ik was en ben er nog steeds niet voor te vinden, maar ik heb besloten het een kans te geven en een poging te doen om eraan te wennen. Time will tell

[ Voor 9% gewijzigd door Yoeri op 14-11-2006 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:03
Ik ben het wel eens met JvS.

Sommige afkortingen zijn dermate ingeburgerd dat ze wel als lower-case geschreven kunnen worden (zoals cd-rom, dvd...), maar andere afkortingen zoals CPU en GPL zie je nergens in lower-case staan. Ik zag laatst op de FP "gpl" staan en toen had ik wel even een "wtf?"-moment.

Toen schoten er een paar woorden door mijn hoofd:

1) onprofessioneel

2) MSN

3) SMS

4) niveauverlaging

(NOFI)

Ik snap ook wel dat de tekst rustiger lijkt als alle afkortingen in lower-case geschreven worden, maar... "het hoort niet zo" ;) ( = niet ingeburgerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Een mooi compromis is natuurlijk kleine kapitalen gebruiken :)

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleinkapitaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 00:33
Cookie schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:06:
[...]
Ik spreek het ook uit als aa-tee-ie, en hoor het ook vrijwel nooit anders. Voor ATi bestaan wmb derhalve twee opties, ATI (vergelijkbaar met AMD en IBM) of ATi als je de notatie in hun logo via het 'donorprincipe' overneemt. Sinds een aantal jaren heeft Tweakers.net, waar dat opportuun leek, het donorprincipe (op instigatie van ondergetekende trouwens en zonder de term 'donorprincipe' in dit verband toentertijd te kennen) op zijn eigen wijze toegepast op bedrijfs- en merk- of productnamen, zoals bij ATi, nVidia, de iPod, GeForce, et cetera. Helemaal doorgevoerd is dat donorpincipe bij ons ook weer niet, we schrijven bijvoorbeeld geen intel of intel, en ook geen DELL, maar Intel en Dell :) . De vraag is of we (lees: de redactie) ons de vrijheid blijven gunnen dergelijke namen op onze eigenwijze wijze te blijven schrijven, of voortaan 'zuiver op de graat' Nvidia, ATI, en Ipod gaan schrijven. Er valt - zoals zovaak - overal wat voor te zeggen.
Waarom uitspreken als aa-tee-ie? Echt raar hoor. Je zegt toch ook niet P-a-n-a-s-o-n-i-c of I-n-t-el?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Betekent dit trouwens ook dat GoT vanaf nu Got is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Dancing_Animal schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:50:
[...]

Waarom uitspreken als aa-tee-ie? Echt raar hoor. Je zegt toch ook niet P-a-n-a-s-o-n-i-c of I-n-t-el?
ATi staat voor Array Technologies Incorporated, zijn Panasonic en Intel afkortingen? Nee, dus dat is een beetje onzinnig argument ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Dus als iets een afkorting is spreek je de letters los uit, ook al kan het gewoon in 1 keer, zoals ATI. Weer wat geleerd :). Dus je hebt geen SOA, maar een S-O-A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Hoe spreek jij AMD uit? Als 'ahmt' oid? En uitspraak is iets persoonlijks, als je aahtie wilt zeggen mag dat, wil je ah-tee-ie zeggen, ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 07:51
Dancing_Animal schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:50:
[...]

Omdat het een afkorting is voor Array Technologies Incorporated en Intel en Panasonic zijn namen.. En afkortingen spreken we doorgaans uit in aparte letters (aa uu bee) of wat het betekent (alstublieft).
Maar dat is eigenlijk offtopic.

Edit: damn, moet eerst eens refreshen voordat ik reply de volgende keer..

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 15-11-2006 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat betreft ATI:
Spelling of ATI in Copy
The ATI name should only be spelled in all UPPERCASE letters.
Maar dat vond men toen ik het opperde in het ATI-nieuwsdiscussietopic al geen goed idee, "omdat met het als ATi gewend was te schrijven".

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Hahn schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:58:
Hoe spreek jij AMD uit? Als 'ahmt' oid? En uitspraak is iets persoonlijks, als je aahtie wilt zeggen mag dat, wil je ah-tee-ie zeggen, ook goed.
Ehhh als eh A-M-D :). Ok is persoonlijk blijkt wel en in ieder geval dus niet altijd consequent (A-M-D en SOA).
Om O-T te gaan, ik vind afgekort woorden als RIAA mooier staan dan Riaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
serkoon schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:28:
Een mooi compromis is natuurlijk kleine kapitalen gebruiken :)

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleinkapitaal)
Klinkt nog niet eens zo slecht nee :) <span style="font-variant:small-caps;text-transform:lowercase;">OMGWTFBBQ</span> valt reuze mee qua schreeuwerigheid.

@Klaus_1250: scherp :D _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Algemeen kan gesteld worden dat een acroniem een woord is waarvan de letters een afkorting vormen. Een acroniem is dus uitspreekbaar, net als een woord. Een ‘normale’ afkorting is dat niet, daarvan worden de letters één voor één uitgesproken.
Sommige acroniemen worden geheel met hoofdletters geschreven (NAVO), andere met kleine letters (havo), en weer andere met beide (Avro).
RIAA mag dus gewoon geschreven worden als Riaa.

En aangezien GoT een acroniem is, mag het prima op die manier geschreven worden. Het is zelfs gebruikelijk lidwoorden met een kleine letter te schrijven in een acroniem, of ze zelfs weg te laten.

[ Voor 30% gewijzigd door CodeCaster op 15-11-2006 00:10 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

OMGWTFBBQ valt reuze mee qua schreeuwerigheid.
Even zien ;).

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Op persoonlijke noot wil ik even zeggen dat ik de keuze om af te wijken van de schrijfwijze die gangbaar is op zo'n beetje elke andere techsite een vage keuze is die misschien uit taalkundig oogpunt netjes is, maar vanuit leesbaarheid en herkenbaarheid binnen de doelgroep niet. Ik vraag me dan ook af of taalpurisme in deze kwestie nou echt zoveel belangrijker is dan herkenbaarheid. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
-NMe- schreef op woensdag 15 november 2006 @ 05:19:
Op persoonlijke noot wil ik even zeggen dat ik de keuze om af te wijken van de schrijfwijze die gangbaar is op zo'n beetje elke andere techsite een vage keuze is die misschien uit taalkundig oogpunt netjes is, maar vanuit leesbaarheid en herkenbaarheid binnen de doelgroep niet. Ik vraag me dan ook af of taalpurisme in deze kwestie nou echt zoveel belangrijker is dan herkenbaarheid. :)
Je bedoelt dat 't obscuren van afkortingen de leesbaarheid en herkenbaarheid verhoogd? :o (En dan heb ik 't over de zwaar irritante non-merknaam lowercase afko's die niet 'ingeburgerd' zijn zoals 'laser'...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik weet niet wat jij precies bedoelt, maar ik vind het lowercase schrijven van sommige afkortingen (zoals onder andere SPEC Spec) dus niet netjes omdat het afwijkt van de schrijfwijze zoals die op zo'n beetje elke andere techsite geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-05 13:48
-NMe- schreef op woensdag 15 november 2006 @ 05:19:
Het is geen taalpurisme, want als we het groene boekje aan zouden houden zou veel meer worden geschreven zoals het altijd al werd geschreven. Het is een poging om vernieuwend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik vraag me af waarom je dat zou moeten willen, als daarmee de herkenbaarheid van een product (of andere afkorting) in het geding komt. Wat voor voordeel heb je er überhaupt van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Is hier verder al wat mee gedaan en eventueel klein kapitaal overwogen? In nieuws: Opnieuw rechtszaak over chipontwerpen AMD bijvoorbeeld wordt 'sse' geschreven en ik vind het er niet duidelijker op worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Rafe schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 12:19:
Is hier verder al wat mee gedaan en eventueel klein kapitaal overwogen?
Overwogen wel, en hoewel het een grappig idee is, kan ik enerzijds nog niet overzien hoe dit uitpakt in iedere browser. Zoals Wiki al schrijft, echte kleinkapitalen zijn apart ontworpen letters, en verkleinde kapitalen zijn 'valse kleinkapitalen', die niet altijd goed uitpakken. Kleinkapitalen zie ik hier dan ook als een vleesch-noch-vis-oplossing, die het tot dusver bestaande probleem van wanneer schrijf je iets wel en wanneer niet in onderkast/kapitalen en de consistente richtlijn daarvoor, voor de redactie niet oplost.
In nieuws: Opnieuw rechtszaak over chipontwerpen AMD bijvoorbeeld wordt 'sse' geschreven en ik vind het er niet duidelijker op worden :).
Duidelijker misschien niet, maar als je de rest van de tekst wel goed kunt lezen, kun je sse-instructies ook prima lezen lijkt me. Ik zie het dus niet als een probleem, alleen dat het enige gewenning met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sse SSE SSE

Small-tag geen optie @ FP?
en de ondersteuning van SSE-instructies maar liefst twaalf patenten

[ Voor 47% gewijzigd door CodeCaster op 24-11-2006 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 12:51:
sse SSE SSE

Small-tag geen optie @ FP?

[...]
En hoe weten we dan welke afkortingen we wel en welke niet als kleinkapitaal moeten schrijven? Dat blijft namelijk nog immer ambigu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik heb net, toen GoT ff down was, wat nieuws gelezen op de FP, maar ik heb besloten om de FP voor onbepaalde tijd links te laten liggen.

Ik irriteer me ma-te-loos aan de lowercase afkortingen, serieus. Het hoort niet, het moet niet, het zou nooit moeten gebeuren, maar jullie doen 't wel.

Sorry, maar ik ga géén artikelen lezen waarvan ik elke keer denk: "AARRRRGGHHH"... Misschien overdreven, maar so be it.

:w Frontpage

My two cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoewel ik het met je eens ben dat het irritant is, kan ik niets anders zeggen dan dat mensen die op hoge poten vertrekken meestal de daad niet bij het woord voegen. Of in jouw geval: niet meer dan anders. Blijkbaar had je nu, na een halve maand, pas de wijziging in kwestie door, dus zoveel kwam je al niet op de FP. :)

Overigens had ik eerder vandaag (gisteren eigenlijk :P) nog een post geplaats waarin ik mijn vraag herhaalde; we zien in de loop van morgen wel of die post nog gerecoverd wordt. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom de FP-crew denkt een taalrevolutie teweeg te gaan brengen, wanneer de rest van de techsites niet met ze meegaat, en gegeven het feit dat taal nog nooit onderhevig geweest is aan een revolutie. Taal evolueert, revoluties zijn er om regeringen ten val te brengen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Mee eens... Ik vind het ook bizar irritant.

Afkortingen dienen ten alle tijden met hoofdletters geschreven te worden, dit niet doen is ernstig storend.

"Om het een rustiger beeld te geven", je bedoelt dus om alles er hetzelfde uit te laten zien zodat het minder leesbaar wordt? Laten we dan ook gelijk leestekens afschaffen, en koppen, en afbeeldingen.

Weet je wat pas rustig is? Helemaal geen tekst meer op de frontpage.

De t.net frontpage in 2007

(En ik spreek RIAA ook altijd uit als R I A A, en dan dus in het Amerikaans dus ar ie e e. Hoe spreken jullie het dan uit? Riaaaaaaaaaaa? Ria a ?)

Ik vind dit echt een hele rare gang van zaken....

(Overigens kwam ik ook al een hele tijd niet meer op de frontpage, de reden: De bergafwaartse gang sinds al een hele tijd. Majah als het forum het niet doet klik je eens de frontpage door)

En ik vind wat NME zegt eigenlijk best wel schokkend... eigenlijk geef je aan dat mensen toch niet vertrekken. Ik neem aan dat je het anders bedoelt want het komt bizar arrogant over (of het nu waar is of niet)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 25-11-2006 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
-NMe- schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 01:43:
Hoewel ik het met je eens ben dat het irritant is, kan ik niets anders zeggen dan dat mensen die op hoge poten vertrekken meestal de daad niet bij het woord voegen. Of in jouw geval: niet meer dan anders. Blijkbaar had je nu, na een halve maand, pas de wijziging in kwestie door, dus zoveel kwam je al niet op de FP. :)
True :+ Maar ik denk, laat ik eventjes m'n gevoelens uiten :P Beetje de klassificatie 'mateloos irritant' bespreekbaar maken enzo. :)
Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 01:45:
Mee eens... Ik vind het ook bizar irritant.

Afkortingen dienen ten alle tijden met hoofdletters geschreven te worden, dit niet doen is ernstig storend.

"Om het een rustiger beeld te geven", je bedoelt dus om alles er hetzelfde uit te laten zien zodat het minder leesbaar wordt? Laten we dan ook gelijk leestekens afschaffen, en koppen, en afbeeldingen.
Best irritant inderdaad:
de iphone is nog altijd met veel geheimzinnigheid omgeven maar uit de orders die diverse taiwanese en japanse bedrijven mochten ontvangen zou blijken dat er in elk geval twee behoorlijk verschillende modellen in de maak zijn apple zou onderdelen voor twaalf miljoen mobieltjes hebben besteld waarvan er voorafgaand aan de release ongeveer 4,2 miljoen stuks zouden worden opgeleverd in totaal zouden er gedurende 2007 negen miljoen relatief eenvoudige gsms met een ingebouwde muziekspeler worden gemaakt terwijl er drie miljoen exemplaren met een geavanceerder ontwerp op stapel staan die 3g-telefoon zou in elk geval een draadloze internetverbinding een volledig toetsenbord en videofunctionaliteit aan boord krijgen
Nee, 't weglaten van dingen die een overduidelijke functie hebben, verhoogt de leesbaarheid niet echt 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door Osiris op 25-11-2006 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119987

Osiris schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 01:36:

Sorry, maar ik ga géén artikelen lezen waarvan ik elke keer denk: "AARRRRGGHHH"... Misschien overdreven, maar so be it.
Nou best wel ja, maar je bent vrij om te doen wat je wilt. Denk alleen dat internetten in het algemeen al een straf voor je is als je op zulke "details" al over de spreekwoordelijke pis gaat.

Hoedanook, ik ben van mening dat niet ingeburgerde afkortingen inderdaad met hoofdletters moeten worden aangeduid. Echter zie ik dit niet als een halszaak en zullen er weinig lezer zijn die hier over vallen. Het is natuurlijk aan de auteur de keus wanneer een afkorting voldoende is ingeburgerd maar bij twijfel gewoon lief caps doen.

Krijg trouwens een enorm gevoel van mug en olifant enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tjah, met zo'n houding kunnen ze alles erdoor douwen natuurlijk...

Met dit soort rare sprongen zullen ze snel genoeg merken dat de vaste leden dit niet in dank afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18
Klaus_1250 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:53:
Betekent dit trouwens ook dat GoT vanaf nu Got is?
Yep! :P Zat ik ook al te denken :)

En EU op de frontpage schrijf je toch ook niet als Eu? ;)
In de artikels die momenteel op de frontpage staan, staat ook ICT, LPCM, AC3, LUT, CAD, Pocket PC-OS, ... Waar trekken jullie de grens dan? Jullie zeggen net dat MP3 als mp3 gespeld moet worden maar dan moet het ook ac3, cad en Pocket PC-os zijn. Of IM als im?
Tegenwoordig zijn afkortingen schering en inslag en een heleboel van die afkortingen in één tekst geeft inderdaad een nogal schreeuwerige indruk. Maar door sommige afkortingen in hoofdletters te schrijven, wordt een tekst er toch iets gemakkelijker leesbaar door.
Waarom niet gewoon de juiste schrijfwijze nemen? Volgens Van Dale is het wel sms maar ook CPU, URL en EHBO. Er zit een logica achter hoor! Net zoals cd en dvd met kleine letters wel goed is. Al schrijf ikzelf het meestal met grote letters wat eigenlijk niet volledig correct is. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 25-11-2006 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 119987 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 01:55:
[...]

Nou best wel ja, maar je bent vrij om te doen wat je wilt. Denk alleen dat internetten in het algemeen al een straf voor je is als je op zulke "details" al over de spreekwoordelijke pis gaat.
Irritaties komen voort uit niet waargemaakte verwachtingen. Bij Tweakers.net verwacht ik professionaliteit. "World of Tweaking" is ondertussen al, wat, 6 jaar achter ons? Dan mag je toch wel iets verwachten, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119987

Osiris schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 02:11:
[...]

Irritaties komen voort uit niet waargemaakte verwachtingen. Bij Tweakers.net verwacht ik professionaliteit. "World of Tweaking" is ondertussen al, wat, 6 jaar achter ons? Dan mag je toch wel iets verwachten, nietwaar?
Beetje offtopic maar vooruit, als ik naar de kwaliteit van een (tech) website kijk dan zijn er een aantal criteria die ik belangrijk vind. Zaken als correctheid, schrijfstijl, zinsopbouw en hoeveelheid spelfouten bijvoorbeeld. Nou zeg ik niet dat tweakers op al deze punten goed scoort maar zaken als al dan niet gebruik van hoofdletters bij sommige afkortingen staan een stuk lager op mijn lijstje. Vandaar dat ik de auteurs hiet niet echt kwalijk neem, ik verwacht dan ook geen 100% perfectie. Natuurlijk is deze verwachting bij ieder persoon verschillend net als de irritatiefactor van het hele hoofdletter verhaal, en over persoonlijke dingen valt nou eenmaal vaak niet te twisten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 01:45:
En ik vind wat NME zegt eigenlijk best wel schokkend... eigenlijk geef je aan dat mensen toch niet vertrekken. Ik neem aan dat je het anders bedoelt want het komt bizar arrogant over (of het nu waar is of niet)
Nee, het is domweg een constatering van een feit dat ik al eerder gezien heb, en niet alleen op deze site. Mensen die het hardst moord en brand schreeuwen leggen zich het eerst bij de nieuwe situatie neer. Als site moeten we veel meer oppassen dat we de stille menigte te vriend houden. ;) Ik probeer dus zonder meer niet arrogant over te komen, ik presenteer gewoon iets wat mijn (forum)ervaring mij geleerd heeft. Bovendien had ik, gezien Osiris' reactie, nog gelijk ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, ik zeg dan ook: Of het nou waar is of niet (het is volgens mij ook wel waar). Maar het komt alsnog arrogant over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
veel woorden zoals al eerder aangegeven als FSB en bv. CEO zijn gewoon prettiger en duidelijker als het gewoon normaal met hoofdletters wordt geschreven. Afgelopen week heb ik bij heel veel artikelen 't gevoel gehad alsof 't was overgetikt door iemand die geen verstand had van waar 't over ging. Zolang er gewoon termen worden gebruikt vind ik persoonlijk dat gewoon hoofdletters moet gebruiken.

Of 't artikel "schreeuwerig" oogt, mja gebeurt wel is, maar je weet wel dat 't een term is ipv miss een hele vreemde tikfout. Merknamen, bedrijven, etc, gewoon schrijven zoals 't bedrijf 't voorschrijft, 't moet wel heel erg worden als ik over een tijdje lees Ibm ipv IBM, net als Ati ipv ATi, het klopt gewoon niet als je het anders schrijft.

Wat eerder werd genoemt over bv. USB als usb te schrijven vind ik ook niet kloppen omdat USB ook gewoon een term is, en zeg nou eerlijk, als je usb leest doe je er net ff een seconde langer over om te weten dat het over USB gaat. Tuurlijk als je een lap tekst hebt waarin je in 4 regels alle technische aspecten achter elkaar neerpleurt ziet het idd beetje schreeuwerig uit, ligt niet aan de afkortingen maar aan de schrijfstijl.

3.6GHz, 2GB DDR2-RAM, 500GB SATA-2, blaat

ja dat leest idd niet prettig, maar ach, je snapt 'em wel ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:34

Spoooky

Core temp 37°C

Waar het volgens mij om draait is gewoon leesbaarheid. En hoe gangbaar het is om iets met/zonder hoofdletters te schrijven.

Bij voorbeeld inderdaad RIAA... als ik riaa of Riaa lees moet ik toch echt ff hard denken wat er bedoeld wordt. Een klein aantal keren in een tekst boeit mij niet zo... Maar als je zowat iedere zin moet analyseren, wordt het toch echt vervelend! Als zowel de hoofdletter-variant als de niet-hoofdletter-variant gangbaar is... gebruik dan wat leesbaarder is. En een stuk met veel hoofdletters ziet er inderdaad onrustig uit, maar als het onleesbaar is omdat je zo min mogelijk hoofdletters wilt gebruiken, ga je je doel voorbij.

Dus houd het leesbaar en gangbaar.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
-NMe- schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 02:37:
[...]

Bovendien had ik, gezien Osiris' reactie, nog gelijk ook. :+
offtopic:
Alleen m.b.t. het gedeelte dat ik sowieso nooit op de FP kwam. :+ Ik ben toch écht van plan er ook niet meer te komen, ook al verveel ik me nog zo ;) Dus in dat opzichte ga ik (hoop ik :P) wel zo'n kansloze stijfkop zijn die zich ook aan z'n woord houdt. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 25-11-2006 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien is het een goed idee om iedere keer als iemand zich stoort aan foutief gebruik van hoofdletters hij dit gaat posten hier in het spel en tikfoutjes topic. Op die manier kan de crew ook een beter beeld krijgen van welke afkortingen echt irritant zijn als ze niet met hoofdletters geschreven worden en welke wel.

Om even een extreem voorbeeldje te geven: via :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Als je het wil melden als een afkorting in hoofdletters zou moeten, doe dat dan hier en niet in het spel- en typefoutentopic. Het is namelijk volgens onze regels geen spel- of typefout. Als je die regels veranderd wil zien, moet je in een los topic (zoals deze :) ) gaan discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maak dan een heel nieuw topic aan voor het melden van dat soort zaken, met een duidelijke topic start. Dan is het voor de mensen die dit topic niet hebben doorgelezen ook duidelijk.

Ik wist overigens niet dat de Nederlandse spellingsregels door tweakers.net bepaald werden...

offtopic:
Let toch eens op je woorden, ik weet dat het niet zo bedoelt is maar het komt echt bizar arrogant over en das niet echt prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Is het niet mogelijk om dit gewoon instelbaar te maken? Als je alle afkortingen in een <span> met een bepaalde class zet, kan je via DHTML en CSS (text-transform: capitalize | uppercase | lowercase | none) iedereen laten kiezen hoe ze het willen hebben. Enigste wat je dan aan extra werk hebt is de afkortingen in een <span> zetten (of nog beter, in een abbr / acronym tag, kunnen blinden/slechtzienden waarschijnlijk ook waarderen), via JS een CSS-attribute/value voor de class in stellen en het geheel in je profiel (of een andere plek) instelbaar te maken.

Last, echte eenduidigheid kan ik toch nog niet vinden op Tweakers. VoIP is niet voip, maar IPTV is wel iptv. En in een ander artikel is ICT ict, maar staat er diverse keren een link / titel van een andere website vermeld met ICT als afkorting. Dan gebruik je in 1 artikel zowel ict als ICT als afkortingen :?

[ Voor 25% gewijzigd door Klaus_1250 op 25-11-2006 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Klaus_1250 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 17:38:
Is het niet mogelijk om dit gewoon instelbaar te maken? Als je alle afkortingen in een <span> met een bepaalde class zet, kan je via DHTML en CSS (text-transform: capitalize | uppercase | lowercase | none) iedereen laten kiezen hoe ze het willen hebben. Enigste wat je dan aan extra werk hebt is de afkortingen in een <span> zetten (of nog beter, in een abbr / acronym tag, kunnen blinden/slechtzienden waarschijnlijk ook waarderen), via JS een CSS-attribute/value voor de class in stellen en het geheel in je profiel (of een andere plek) instelbaar te maken.

Last, echte eenduidigheid kan ik toch nog niet vinden op Tweakers. VoIP is niet voip, maar IPTV is wel iptv. En in een ander artikel is ICT ict, maar staat er diverse keren een link / titel van een andere website vermeld met ICT als afkorting. Dan gebruik je in 1 artikel zowel ict als ICT als afkortingen :?
inprincipe zou ik dat nog veel liever zien dat alle afkortingen gewoon acronym's zijn, als je er overheen hovert zie je ook gelijk wat 't is, kan je wel roepen: da's ontzettend veel werk!

onzin, website komt toch al uit een database, dus wordt dmv PHP of ASP (of iets anders, don't care) opgehaalt, dus kan je ook wel een scriptje schrijven die de afkortingen vervangt door 't stukje acronym... kan je altijd afkortingen gebruiken als je 't wilt, maar als je niet weet wat de afkorting inhoud hoef je niet direct te gaan googlen.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Moet het niet dhtml, css, php en asp zijn? ;)

Zoals ik al eerder zei, kan je afkortingen zoals sms, cd en dvd perfect in kleine letters schrijven. Dat is trouwens ook de schrijfwijze bij Van Dale. Dit zijn afkortingen die tegenwoordig zodaning ingeburgerd zijn in alle lagen van de bevoling dat we ze niet meer zien als afkortingen. Er zijn waarschijnlijk zelfs een pak mensen die niet eens beseffen dat het een afkorting is of waarvan het de afkorting is! Net zoals de afkorting "laser" die hier al eerder werd aangehaald. Je zou die afkortingen bijna kunnen beschouwen als gewone woorden die door iedereen in de gesproken taal gebruikt worden.

Er zijn echter ook specialistische afkortingen waarvan wij wel weten wat het is maar die nog steeds niet door iedereen gebruikt worden. Afkortingen zoals CPU, URL, HTML, ISDN, HTTP die zelfs in de Van Dale staan maar ook door hen in hoofdletters geschreven worden. Een groot deel van die afkortingen zijn voor velen van ons hier dagelijkse kost waardoor wij ze als vanzelfsprekend beschouwen. Maar ik ben zeker dat als ik tegen enkele personen uit mijn onmiddellijke omgeving zou spreken over een CPU of een URL ze vreemd zouden opkijken. Terwijl ze wel al gehoord hebben van een processor en weten wat een link is. Dit zijn afkortingen die nog niet bij iedereen ingeburgerd zijn en dus ook niet veelvuldig gebruikt worden in de gesproken taal. Vooral dit laatste zorgt er voor dat het prettiger leest als afkortingen als URL en CPU in hoofdletters gebruikt worden terwijl we minder problemen hebben met sms of dvd. We beseffen nog steeds dat URL en CPU afkortingen zijn terwijl dit bij sms en dvd al minder het geval is omdat die al diep ingeburgerd zijn.

Afkortingen zoals ASP, CSS, FTP, AAC, CAD zijn zelfs nog veel minder gekend bij het grote publiek waardoor het zelfs nog veel minder logisch is die in kleine letters te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik volg al enige tijd deze discussie, en ben het op vrijwel alle punten eens met de mensen die zeggen dat er weer échte afkortingen gebruikt moeten worden. Omdat alle argumenten eigenlijk al genoemd zijn (iig, die ik bedenken kan), heb ik ook weinig toe te voegen, op een "with stupids" na. De oplossing om afkortingen OP DEZE MANIER te gebruiken lijkt me dan ook niet verkeerd.

Ik zag nu alleen wel 'n héél erg toepasselijke Google-ad onderaan deze pagina staan..:
Afbeeldingslocatie: http://xs209.xs.to/xs209/06476/ad_capital.png.xs.jpg

Kunnen jullie dat ook niet aanpassen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
-NMe- schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 01:43:
Taal evolueert, revoluties zijn er om regeringen ten val te brengen. :P
d:)b

Niet dat ik me er erg aan gestoord heb in de afgelopen tijd, maar ik lees dan ook nog maar 1-2 nieuwsberichten per dag. Maar het "rustiger tekstbeeld" klinkt een beetje als een vnu manager die de inhoud tóch niet bekijkt, maar de site alleen maar layout-technisch bekijkt >:).

Het is voor zover ik weet gebruikelijk om gebruikelijke afkortingen volgens de gebruikelijke stijl te doen. Dat is een langzaam verlopend proces, cd en dvd hebben de eindfase bereikt, cpu nog niet en hdmi al helemaal niet. Eventueel kunner er zelfs nog puntjes in gegooid worden, maar dat is in de US zo ongebruikelijk dat alle geleende afkortingen dat al bij voorbaat niet hebben.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Wonderbaarlijk dat de redactie weer eens meent af te moeten wijken van de officiële regels. Of afkortingen al dan niet met hoofdletters worden geschreven heeft alles te maken met waar de letters voor staan. Gaat het om een afgekorte eigennaam dan moet deze, net als de beginletters van de eigennaam zelf, gewoon met hoofdletters geschreven worden. Dus AMD net zo goed als RIAA. De manier waarop afkortingen worden uitgesproken mag m.i. geen argument zijn voor of tegen hoofdlettergebruik. Een voorbeeld van een afkorting die als woord uitgesproken kan worden, is RET (Rotterdamse Elektrische Trammaatschappij). Echter iedere Rotterdammer spreekt het uit als er ee tee. Wat ik hiermee wil aangeven is dat de uitspraak nooit absoluut zeker is; of er wel of geen sprake is van een eigennaam is dat wél.

Nederlandse afkortingen horen natuurlijk nog steeds met puntjes, dus imho in correct Nederlands dient als m.i. te worden geschreven. Andere voorbeelden: t.e.a.b., m.b.v., o.a., maar jl. omdat jongstleden één woord is.

Ga a.j.b. geen taalregels uitvinden als ze al bestaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Men is tot inkeer gekomen?

nieuws: Brein claimt sluiten 'topsite' internetpiraterij

Overigens is het hier nog niet helemaal in orde met de hoofdletters, maar het rijtje afkortingen is erg goed zo.

Het is OnsNet ipv Onsnet
Zo ook EduTel ipv Edutel
En Stichting BREIN, maar gezien BREIN goed uit te spreken is en dusdanig vaak gebruikt wordt kan Brein er ook mee door.

FTP aan de andere kant vind ik wel kwalijk dat het ftp genoemd wordt, het wordt wel veel gebruikt maar je spreekt het ook duidelijk uit als F-T-P, je kan het eigenlijk niet anders zeggen. IMHO is het dus duidelijker wanneer FTP ook met hoofdletters geschreven wordt (en helemaal niet storend)

Zo ook P2P wat ook in Nederland op de Amerikaanse wijze wordt uitgesproken, wanneer je dit storend vind kun je natuurlijk ook gewoon peer-to-peer schrijven (eventueel ook met stippellijn etc).

Verzin ajb 1 standaard, overleg die hier met de mensen die zich eraan storen en hou je daarbij

Het verkrachten van afkortingen is 1 ding, maar 4 stijlen in 1 artikel is nog veel storender... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad.... :|

Iemand van de crew een reactie hoe het nu precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Nee hoor, vergeet dat maar rustig :) . De auteur in kwestie heeft zich alleen een beetje vergist.
nieuws: Brein claimt sluiten 'topsite' internetpiraterij

Het is OnsNet ipv Onsnet
Zo ook EduTel ipv Edutel
En Stichting BREIN, maar gezien BREIN goed uit te spreken is en dusdanig vaak gebruikt wordt kan Brein er ook mee door.
De 'kamelennotatie', waarbij er twee hoofdletters in een naam gehanteerd worden, behoort nog (steeds) tot ons rijtje schrijfgewoontes. We schrijven dus nog steeds bijvoorbeeld GeForce, MacBook, en in dit geval dus ook OneTel en EduTel. Los van de kamelennotatie houden we onszelf wel het recht voor om acronymen en eigennamen een kopje kleiner te maken wat het aantal kapitalen betreft. Stichting BREIN wordt bij ons dus stichting Brein, UltraSPARC wordt UltraSparc, JEDEC, wordt Jedec en RIAA, wordt Riaa. Zoals je zelf al aangeeft t.a.v. 'stichting Brein' is flexibiliteit t.a.v. het gebruik van hoofdletters geboden, iets wat de redactie zelf, door de dagelijkse praktijk, zelf natuurlijk al langer inzag. Door de Taalunie wordt er bijvoorbeeld gesteld dat de meeste spellingregels niet van toepassing zijn op eigennamen, en een afwijkende schrijfwijze kan worden overgenomen volgens het 'donorprincipe'. Dat donorpincipe wordt deels door de redactie toegepast, zoals bijvoorbeeld bij iPod, MacBook, GeForce, et cetera. Echter, als we gpu-maker nVidia eens als voorbeeld nemen: de een zal zeggen 'eigennamen moeten met hoofdletters :7 , dús Nvidia', een ander zegt 'Nee, die 'n' moet klein, want dat doet nVidia zelf ook, nVidia dus'. Echter, volgens nVidia's grafici schrijf je nVIDIA (zie hun logo), en de pr-mensen noteren het liefst NVIDIA in al hun uitingen, dus wat doen we als redactie zijnde met deze schreeuw om aandacht en met het donorprincipe? Niet domweg toepassen dus. Mogen we als redactie ook nog onze eigen principes er op na houden :) ? Ja, en dat moeten we ook wel. Wij kiezen er op dit moment voor om 'nVidia' te schrijven midden in een zin. En aan het begin van een zin? 'nVidia' handhaven vanwege de 'herkenbaarheid en consequentheid', Nvidia omdat een zin met een hoofdletter *moet* beginnen, of NVidia zoals sommige redacties doen, als uitkomst van optelsom á la nVidia-plus-hoofdletter-aan-'t-begin-van-een-nieuwe-zin? Zoals je ziet is er niet als vanzelfsprekend één keiharde en eenduidige uitkomst aan te wijzen.

Wat dat geroep over dat de redactie (slaafs) 'dé spellingsregels moet navolgen' betreft: de diverse instanties, taalpuristen en naslagwerken zijn het zelf niet eens over allerlei spellingswijzes en notaties en die regels zijn ook niet sluitend t.a.v. het gebruik van afkortingen, onderkast, vreemde woorden en technische termen e.d. Het is niet voor niets dat allerlei redacties zelf aanvullende en/of afwijkende richtlijnen opstellen. De Volkskrant heeft al decennia het zogenaamde Stijlboek bijvoorbeeld, en voor zover ik weet is o.a. de Volkskrant en andere media het niet eens met de Taalunie en de recentste spelling. We zouden dus bepaald niet de eerste noch de enigen zijn, die er op detailpunten een eigen beleid op nahouden, een beleid dat zich verder wél op de regels van de Taalunie (het Groene Boekje) baseert.

Een aantal details van onze nieuwe richtlijnen zijn nog niet helemaal vastgesteld, maar dat in het hoofdlettergebruik stevig het mes gezet wordt staat al wel vast, en dat gaat ook niet teruggedraaid worden. Ook niet op basis van dat een aantal bezoekers komt klagen, vanwege de eerste ontwennings- en lichte aanpassingsverschijnselen. Dat laatste valt te verwachten als er een verandering wordt doorgevoerd en verbaast dan ook niet. De spellingsrichtlijn en woordenlijst van de Tweakers.net-redactie zijn echter geen onderwerpen die via een of ander semi-democratisch proces met bijna een miljoen (grotendeels uit bèta's bestaande) lezers totstandkomen. Dat is iets wat de redactie zélf moet doen.

Daarnaast moet je ook bedenken dat we op het internet zitten, dat het taalgebruik onder (jonge) internetters, forumgebruikers, bloggers, chatters en sms'ers soms een 'eigen leven' leidt, en dat we als redactie een traditie hebben om af en toe creatief en eigenzinnig met dingen - waaronder taal- en woordgebruik - om te gaan. daarbij komt dat de diverse naslagwerken nu eenmaal achter de hedendaagse (turbo)taalontwikkelingen aan lopen, ontwikkelingen die onder andere ook op deze website een opgang (kunnen) maken. Wat voor de één een 'vreemd woord' is, is voor de ander al 20 jaar jargon. Je mag er op Tweakers.net vanuitgaan, dat de meeste lezers niet alleen niet meer opkijken van termen als tv, cd, dvd en sms, maar ook niet meer van cpu, gsm, adsl, hd-dvd, lcd, led, sram-module, ict, et cetera. In managementbladen wordt ook niet moeilijk gedaan over termpjes als ict, ceo, en hr-management. Je vraagt je misschien de eerste keer als je een afko in onderkast ziet wat het ook alweer is, maar daarna weet je het. De betekenis of identiteit zelf wordt door HOOFDLETTERS niet duidelijker. Onze collega's van het computertijdschrift PCM en ondernemersblad Management Team blijken dit soort onderkastnotities al langer te hanteren en zijn daarin niet de enigen. Dat op de PCM-website daar niet altijd consequent de hand aan wordt gehouden is een ander verhaal, hun redactievoorschriften zijn echter duidelijk.
FTP aan de andere kant vind ik wel kwalijk dat het ftp genoemd wordt, het wordt wel veel gebruikt maar je spreekt het ook duidelijk uit als F-T-P, je kan het eigenlijk niet anders zeggen. IMHO is het dus duidelijker wanneer FTP ook met hoofdletters geschreven wordt (en helemaal niet storend)

Zo ook P2P wat ook in Nederland op de Amerikaanse wijze wordt uitgesproken, wanneer je dit storend vind kun je natuurlijk ook gewoon peer-to-peer schrijven (eventueel ook met stippellijn etc).
We maken onderscheid tussen namen van personen, bedrijven en organisaties en producten enerzijds, en namen voor puur technische zaken (technologieën, standaarden en formats) anderzijds. Die laatste categorie termen schrijven we zoveel mogelijk in onderkast, met uitzonderingen daarop: we handhaven hoofdletters in afkortingen als 2GHz, 1,5MHz, 65W, 12V, 512MB, e.d. Wat hier vóór spreekt, is dat het zowel voor de redacteurs als lezers een te herkennen opdeling is en tegelijk wordt het hoofdlettergebruik fiks teruggeschroefd. Je bestrijdt een chronische welles/nietes-discussie over welke termen en afkortingen als 'vreemd' of als gekend beschouwd mogen worden. Ook levert het een voorspelbaar spellingsresultaat op voor termen en namen die (nog) niet in een woordenlijst staan. Stel - ik zeg stel - er wordt volgende week een consortium van bedrijven opgericht met als naam 'UD DVD Forum' wat hier staat voor ultra dense digital versatile disc forum, met als doel een volgende standaard op het gebied van dvd's te formuleren en te promoten. Dan weten wij nu al dat we straks bijvoorbeeld het volgende kunnen schrijven: 'Het UD DVD Forum publiceert eind volgende maand een white paper voor de inmiddels vastgelegde ud-dvd-standaard. Naar verwachting zullen medio 2007 de eerste standalone ud-dvd-spelers en ud-dvd-titels op de markt gebracht worden, door respectievelijk Suny en Dusney. Kort daarna zullen ook de eerste ud-dvd-r's en ud-dvd-rw's op de schappen liggen, met een capaciteit van 250GB.'

Wat ftp-servers en p2p betreft, dat is prima leesbaar als je de rest van deze tekst ook kunt lezen, inclusief de komma's, aanhalingstekens, en punten. In het Witte Boekje van de Taalunie staat het - vergelijkbare - b2b, en niet B2B, maar dat slechts ter illustratie. Het is in mijn ogen niet meer dan een beetje wennen.

Dat Amerikanen graag (zo)veel (mogelijk) kapitalen gebruiken, is genoegzaam bekend, meer nog dan de Duitsers, die 'slechts' alle zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter eerbiedwaardigen. Amerikanen bouwen ook graag neo-neo-neoclassicistische gebouwen en stikstofoxide uitbrakende vehikels (suv's). Veel tech-site-schrijvers en -bezoekers mogen zich dan misschien graag laten domineren of hersenspoelen door het kapitalenfeest van de de anglo-amerikaans geöriënteerde engineers, technocraten en marketeers, maar daar hoeven wij als redactie dan nog niet aan mee te doen, IMHO :) .

Om terug te komen op je opmerking dat er 4 'stijlen' zouden zijn, zal ik proberen het samen te vatten. Grofweg gelden de volgende principes (waarop uitzonderingen te maken zijn door en op aangeven van de redactie):

Voor hoofdletters gelden in de basis de normale spellingregels. Hoofdletters aan het begin van een zin, en bij het begin van eigennamen van personen, bedrijven en instellingen en bij productnamen. Het donorprincipe wordt (nog) toegepast op namen, maar met restricties. Kamelennotaties kunnen worden overgenomen zoals in bijvoorbeeld MacBook, UltraSparc, en ook afwijkend geschreven namen als nVidia en iPod. Hoofdletter-'misbruik' in namen doen we niet aan mee, dus geen nVIDIA. Acronymen onder eigennamen, dwz als naamwoorden uit te spreken afkortingen van meer dan drie letters, als Jedec en Riagg ( ;) ) , krijgen alleen een beginhoofdletter. Acronymen voor technische begrippen die een zelfstandig naamwoord zijn, kunnen volledig in onderkast; (de) laser. Technologieën, formats en andere technische zaken als cd, dvd, cd-rw, jpeg, wmv, rdram, gaan in onderkast, ook als daar een eigennaam van een organisatie aan ten grondslag ligt (bijvoorbeeld bij DVD en JPEG). Eenheden blijven normaliter geschreven zoals op Tweakers.net te doen gebruikelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Wel een aparte discussie dit, aangezien een afkorting (behalve een taalkundige) simpelweg met hoofdletters geschreven dient te worden. Als de rechthebbende van de naam hier zelf een afwijkende spelling van maakt, dan kan je ervoor kiezen om die typografie aan te houden, maar zomaar een variant verzinnen is ten eerste raar omdat je het jezelf nodeloos lastig maakt (een hele regel met uitzonderingen verzinnen terwijl er gewoon simpele regels bestaan en je anders het voorbeeld van de rechthebbende kan nemen), en ten tweede fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Integrated Electronics ;) (bron: wikipedia)

Maar om mijn mening te verkondigen: kleine lettertjes leest onprettig. Als ik Riaa lees denk ik aan de buurvrouw.

[ Voor 24% gewijzigd door RSpliet op 29-11-2006 18:50 . Reden: Blind vinkje ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Anoniem: 76345 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:38:
Wel een aparte discussie dit, aangezien een afkorting (behalve een taalkundige) simpelweg met hoofdletters geschreven dient te worden.
'dient'...? Neen. Gij denkt dat alles op spellingsgebied waterdichtgetimmerd is ende gebeiteld staat in stenen tafelen? In welk museum kunnen we de gevonden scherven daarvan bewonderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Nou ja. Bedankt voor jouw uitleg maar ik vind het toch maar met twee maten en twee gewichten werken hoor. :)
Die laatste categorie termen schrijven we zoveel mogelijk in onderkast, met uitzonderingen daarop: we handhaven hoofdletters in afkortingen als 2GHz, 1,5MHz, 65W, 12V, 512MB, e.d.
Duh! :D Natuurlijk moet je daar de hoofdletters in handhaven! :) Dat zijn normen waar je je moet aan houden. Indien je ook maar zou overwegen om die in kleine letters te schrijven, is al helemaal fout :)
IMHO :)
Nou ja, ik snap het nog niet volledig of dit nu in hoofdletters of kleine letters moet ;) Ah ja, het zal wel wennen zeker. Al heb ik toch tweemaal onderstaande zin opnieuw moeten lezen:
De belangenorganisaties Stobi, Fiar en Ict~Office hebben het vertrouwen in de Nederlandse Thuiskopieheffing opgezegd.
Ik had niet meteen door dat het ict was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mooie post, Cookie, maar ik zie nog steeds nergens een reden wáárom de vernieuwing nodig was. Je maakt je punt dat er niet altijd evenveel duidelijkheid is in de bestaande spellingsregels, maar is dat een excuus om er dan maar je eigen regels op na te houden die van elke andere standaard afwijken, om nog maar niet te spreken over de verloren herkenbaarheid die erbij komt kijken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Om het met andere woorden en minder uitgebreid te zeggen: ik vind het opmerkelijk dat er zoveel moeite genomen wordt om een dergelijke verandering door te voeren, terwijl de winst in de praktijk niet merkbaar is, in tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Cookie schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:48:
'dient'...? Neen. Gij denkt dat alles op spellingsgebied waterdichtgetimmerd is ende gebeiteld staat in stenen tafelen? In welk museum kunnen we de gevonden scherven daarvan bewonderen?
Toch wel:
regel 17.C
Een initiaalwoord of letterwoord schrijven we zonder punten. We nemen de hoofdletters van de afgekorte woorden over. Als een organisatie zelf een schrijfwijze hanteert die afwijkt van deze regel, dan volgen we het donorprincipe* en respecteren we die schrijfwijze.
Bron: Woordenlijst Nederlandse Taal (het vroegere Groene Boekje)

Dit komt uit de leidraad. Misschien niet in steen gebeiteld, maar via Google te vinden en last updated on 19 januari 2006 lijkt me toch nog niet echt museumwaardig. En deze organisatie is toch wel een autoriteit op dit gebied.

Overigens wel een dijenkletser: iemand die echt denkt dat er in Nederland zaken zijn waar geen regels voor bestaan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Cookie:

Erg bedankt voor je uitgebreide reactie, het is mij nu helemaal duidelijk wat jullie standpunt is.

Als ik het zo kort mag samenvatten:

Jullie houden je eigen regels erop na, maar hebben deze regels nog niet dusdanig duidelijk intern gecommuniceerd waardoor er op het moment wat fouten gemaakt worden hier en daar.
Ook zijn jullie ondanks verzet vanuit de trouwe lezers niet van plan de regels nog aan te passen.

Als deze conclusie zo klopt dan is dat voor mij genoeg reden om de frontpage vanaf nu links te laten liggen.

Het is niet alleen omdat het gewoon niet lekker leest maar ook omdat bij de crew (of een gedeelte van de crew) het idee heerst dat mensen toch niet weggaan. Bij deze dus 1 persoon die wel weggaat...

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 178962 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:50:
Het is niet alleen omdat het gewoon niet lekker leest maar ook omdat bij de crew (of een gedeelte van de crew) het idee heerst dat mensen toch niet weggaan. Bij deze dus 1 persoon die wel weggaat...
offtopic:
Ho even, ik had het over "in het algemeen", en er zullen best uitzonderingen zijn op de "regel" die ik postte. Daarnaast ben ik het ook nog eens gewoon met jouw standpunt eens, dus ik zie niet hoe dat idee waar je het over hebt relevant is in deze discussie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Wat als jullie zo'n zin willen neerzetten dan: ;)

Ria van het Riagg vindt dat de Riaa riant verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-05 13:48
Anoniem: 76345 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:26:
[...]

Toch wel:

[...]

Bron: Woordenlijst Nederlandse Taal (het vroegere Groene Boekje)

Dit komt uit de leidraad. Misschien niet in steen gebeiteld, maar via Google te vinden en last updated on 19 januari 2006 lijkt me toch nog niet echt museumwaardig. En deze organisatie is toch wel een autoriteit op dit gebied.

Overigens wel een dijenkletser: iemand die echt denkt dat er in Nederland zaken zijn waar geen regels voor bestaan! :D
Als je even verder leest op de door jezelf aangehaalde pagina, zie je ook dat pc met kleine letters moet. Hetzelfde geldt voor led, lcd, cd en dvd (zoek maar op die woorden in de woordenlijst, je zult zien dat die met kleine letters worden geschreven). Ook staat er in de richtlijn (die je dus zelf net aanhaalt) dat
Als het donorprincipe niet speelt, dan hangt het gebruik van hoofdletters bij letterwoorden die een eigennaam* aanduiden af van de lengte.
Deze stelling wordt verder gespecificeerd met de volgende opmerkingen:
- een letterwoord van drie letters of minder wordt volledig met hoofdletters geschreven
Dus: AMD, ATI en VIA
- een letterwoord van vier letters wordt volledig met hoofdletters geschreven als het gaat om een (openbare) instelling, een vereniging, een politieke partij.
Volgens deze regel zou het dus wel RIAA moeten zijn, maar geen Brein (is namelijk > 4 letters)
- in alle andere gevallen gebruiken we alleen een hoofdletter aan het begin van het letterwoord
Volgens die regel is het dus Brein, Jedec, ..

Kortom: de opmerking dat volgens het Groene Boekje alle afkortingen met hoofdletters moet worden geschreven is zeker onjuist.

Het enige waar we duidelijk van afwijken met het nieuwe afkortingenbeleid is deze regel:
(1) Een initiaalwoord of letterwoord dat we ontlenen aan een andere taal, behoudt zijn spelling zolang we het als vreemdtalig aanvoelen.
We hebben er voor gekozen om de toevoeging 'zolang we het als vreemdtalig aanvoelen' zeer ruim geïnterpreteerd en er voor gekozen om computertermen standaard als niet-vreemtalig te behandelen, en dus ram, dram, hd-dvd, en png te schrijven. Over bepaalde afkortingen zijn nog discussies gaande, maar voor een hoop afkortingen is het al wel duidelijk dat ze gewoon met kleine letters moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sorry voor de schop, maar als jullie "operating system" gaan afkorten als "os" dan wordt de verwarring IMO toch echt te groot. Uiteraard tenzij Microsoft zijn koeien genetisch manipuleert of iets dergelijks. :P
nieuws: Microsoft licht EU-wijzigingen Vista toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

-NMe- schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:53:
Sorry voor de schop, maar als jullie "operating system" gaan afkorten als "os" dan wordt de verwarring IMO toch echt te groot. Uiteraard tenzij Microsoft zijn koeien genetisch manipuleert of iets dergelijks. :P
nieuws: Microsoft licht EU-wijzigingen Vista toe
Nou ja, het icoon voor longhorn was natuurlijk wel een stier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik wil hier nogeens de aandacht op vestigen. :)

nieuws: PHP-producent Zend zoekt naar goed bedrijfsmodel

Hier worden niet minder dan 3 manieren gebruikt om PHP te schrijven. In de titel en de URL staat PHP, in het artikel php en in de title van het 2e plaatje met het boek staat Php (al kan ik me voorstellen dat dat automatisch gebeurt door de software van de FP).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Laat ik vooropstellen dat dit niet noodzakelijk mijn persoonlijke voorkeur is, maar dat deze post louter bedoeld is om uit te leggen waarom dat zo is:
  • PHP: de naam van de organisatie (PHP Group) of de naam van het aan te schaffen / downloaden product (PHP 5.2.0)
  • php: verwijzing naar de programmeertaal, code of bestanden, vergelijkbaar met andere technologieën (wifi, ...)
  • Php: zie 'php', maar aan het begin van een zin

[ Voor 33% gewijzigd door Yoeri op 02-02-2007 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Yoeri schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:17:
Laat ik vooropstellen dat dit niet noodzakelijk mijn persoonlijke voorkeur is, maar dat deze post louter bedoeld is om uit te leggen waarom dat zo is:
  • PHP: de naam van de organisatie (PHP Group) of de naam van het aan te schaffen / downloaden product (PHP 5.2.0)
  • php: verwijzing naar de programmeertaal, code of bestanden, vergelijkbaar met andere technologieën (wifi, ...)
  • Php: zie 'php', maar aan het begin van een zin
Nou wordt ie wel heel ingewikkeld :+
Ik zie de logica erachter niet (waarom het product wel "PHP" maar de programmeertaal niet?) maar de consistentie wel. :)
Blijf ik het wel verwarrend vinden, dat was minder toen alles in hoofdletters was.
[edit]
Waarschijnlijk willen jullie niet de door de makers gegeven naam "PHP" overrulen met "php", maar vind je dat dat niet geldt voor de taal "php"?

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 02-02-2007 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het product "PHP" ís de programmeertaal "PHP". Het ontgaat me dan ook waarom jullie twee verschillende schrijfwijzen eraan overhouden. Als je dan al kleine letters wil gebruiken, ben dan wel consistent, want dit ziet er gewoon erg ongelukkig uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
-NMe- schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:12:
Het product "PHP" ís de programmeertaal "PHP". Het ontgaat me dan ook waarom jullie twee verschillende schrijfwijzen eraan overhouden. Als je dan al kleine letters wil gebruiken, ben dan wel consistent, want dit ziet er gewoon erg ongelukkig uit. :)
Misschien bedoelen ze een beetje het principe van de taal en een framework, zoals bij .NET en C#. C# als taal en .NET als framework. Php als taal en PHP als framework?
Maar liever gewoon in hoofdletters. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op dit moment is zoals Yoeri zegt de bedoeling het met kleine letters te schrijven als het over de technologie, de programmeertaal, de code of de bestanden gaat. Net zoals we jpeg en niet JPEG schrijven. Aan het begin van een zin wordt het dan Php.

Als we het over de naam van de organisatie hebben,de PHP Group, of over de naam van het product hebt, de aan te schaffen en te installeren software/toolssuite zoals PHP 5.2.0, dan volgen we het donorprincipe en schrijven we het in hoofdletters.

Dat ik het in dit nieuwsbericht in de titel met hoofdletters had gedaan was een foutje die ik over het hoofd had gezien :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het wordt er inderdaad allemaal veel logischer op... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ah jullie doen maar. Ik begrijp het best wel dat het wat overzichtelijker en minder schreeuwerig wordt. En met zoiets als "xps-documentformaat" heb ik niet echt problemen. Maar een zin als "De tweede wijziging op beveiligingsgebied betreft Patchguard, het systeem dat wijzigingen in de kernel van het os moet voorkomen." vraagt inderdaad om problemen. Als jullie echt zo nodig regeltjes willen toepassen dan is het eigenlijk niet OS of os maar bs. (niet de afkorting van bullshit maar van besturingssysteem). Of schrijf gewoon besturingssysteem volluit want eigenlijk heeft dat geen afkorting. Een os is een gecastreerde stier en geen nederlandstalige afkorting.
Jullie schrijven trouwens nog steeds ATi. Controleer maar alle recente berichten op de FP (excuseer, fp is het zeker?). Terwijl als jullie de regels consequent zouden toepassen het eigenlijk ATI zou moeten zijn. Officieel is het ook ATI.

Trouwens:
http://vrttaal.net/taalda...ijven/tips/st-10101.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Waarom (in datzelfde artikel) staat er wel "Mac OS X", moet dat ook niet "Mac os x" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 15:40

Jan Laros

Aerschtuner

Erkens schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:05:
Waarom (in datzelfde artikel) staat er wel "Mac OS X", moet dat ook niet "Mac os x" zijn?
Nee, want het is de naam van het product :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jan Laros schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:15:
[...]

PHP niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jan Laros schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:15:
[...]

Jullie gaven organisaties toch ook andere namen? Waarom producten dan niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 15:40

Jan Laros

Aerschtuner

In genoemd geval volgens mij niet, want Zend maakt producten rond de táál php. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook af en toe de regels erbij moet pakken (en ze ook af en toe verkeerd interpreteer :P).
Pagina: 1 2 Laatste