Raid10 op Asus P5WDeluxe werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01 16:55
Er zijn meerdere topics over dit bord i.c.m. Sata/Raid op diverse controllers.
Echter nergens een woord over Raid10, dus vandaar dit nieuwe draadje.

Setup:
Asus P5W DH Deluxe ----- BIOS versie 1407 (beta 1503 durf ik nog niet aan - teveel problemen)
Intel E6600 Core2Duo 2,4 proc
Team DDR2 800 2 GB
HIS X1950XTX video
Creative X-Fi Music...
4x Samsung 2504C harddisks SATA2
1x Raptor 150

De raptor hangt als single bootable schijf aan de JMicron. Ondanks dat veel mensen hiermee problemen hebben werkt dit bij mij verder prima. OVer de setup van de schijven valt te twisten. Ik had achteraf ook liever 2x raptor 74 gb in raid 0 gehad en twee grotere schijven in raid 1, maar ik had al 3 Samsungs, dus voor Raid 10 hoefde ik er nog maar 1 bij te kopen...

Ik heb het Asus manual gevolgd, 3 Samsungs op Intel controller, 1 samsung op EzRaid1 Silicon controller. De jumper op default Raid 1 en in Bios onder DH feature ' Enabled' gekozen.
Vervolgens reboot, CTRL+I voor de Intel Raid config en de array als Raid 10 opgezet.

Vreemde is dat hier al een verschil is met de plaatjes in het manual: daar staan alle vier schijven als member disk, in de array. Bij mij is de schijf op EzRaid1, die als external wordt weergegeven (beperking van die poort) een non member disk. Daarom wordt de Raid10 array ook degraded weergegeven. Ik dacht eerst aan een kapotte harddisk, echter omwisselen met andere schijven geeft hetzelfde beeld en die schijven hebben tot nu toe allemaal prima gewerkt...

Er kwam een melding bij dat repair van de array in het OS gaat gebeuren, dus ik sluit af en reboot. WinXp wordt van de raptor geladen, maar zover komt het niet want na de twee Sata/Raid schermen van Intel en JMicron, verschijnt er weer een lijst met autodetect, waarbij de Samsungs nu als 3rd master, 3rd slave, 4th master en 4th slave worden aangeduid. De external disk, dus die Samsung op de Ezraid1 wordt wel gevonden en getoond maar hierop volgt een error:

4th Master hard drive error
EzBackup Raid Mode will change
Press F1 to resume.

Vervolgens kom je of in het Bios of begint hij wel te booten vanaf de raptor, maar hangt winXP bij het welkomstscherm. Hij loopt niet echt vast, maar er gebeurt verder ook niks meer. Als je in het Bios kijkt is bij Advanced/DH Feature de waarde veranderd naar Disabled terwijl het manual zegt dat dit Enabled moet zijn. Als je dit weer terugzet op enabled, krijg je weer die error met F1 to resume...

Kortom de handleiding volgen werkt niet. Ergens loopt het bij anders. Dus ik hoop dat iemand weet welke stap of setting ik mis om Raid10 aan de praat te krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door Koelie73 op 10-11-2006 17:30 ]

Verwijderd

het gaat fout met het feit dat de schijf op de ez raid poort as external aangegeven wordt.
Dat moet niet.
Ik kan me even niet herinneren waar ik de jumper op heb staan (dacht dat niks uit maakt) maar je moet ez raid verder disablen in de bios!

Het gaat enkel werken als de 4 schijven in de intel raid bios allemaal hetzelfde staan.
Dus geen external schijven!

Zo draai ik mijn raid 0 van 4 schijven ook.

en 1503 is bij mij een stuk probleemlozer als 1407, maar dat helpt je bij dit probleem helemaal niks.

probleem met de jmicron is dat die onder zware belasting je hele systeem omver trekt dus daar zou ik NOOIT m'n bootschijf aan willen hangen.
Persoonlijk zou ik liever een raid 5 gehad hebben als een raid 10, dan had je je raptor op de intel raid kunnen hangen, evenveel effectieve ruimte gehad, en geen schijf bij hoeven kopen!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 17:39 ]

• Koelie73
Hmm op zich klinkt dat logisch, echter heb ik wel ergens gelezen, dat het normaal is dat bij Raid10 die 4e schijf als external wordt weergegeven. Dit omdat die poort niet Smart capable is en de ID niet kan uitlezen. Maarik kan het even niet terugvinden. Als je in de manual in hoofdstuk 5.4.5 kijkt op pag. 5-63 zie je een plaatje waar ook een van de schijven als external wordt weergegeven tijdens de Raid10 setup. Maar daar zie je ook dat het wel een member van de array is. En bij mij is het dus een non member...

Ik kan me niet voorstellen dat het ermee te maken heeft, maar voorheen had ik 3 samsungs in raid5. Ik heb die complete array verwijderd en ben opnieuw begonnen met een Raid10. Echter kom je nergens een format van de schijven tegen. Het feit dat je de complete array delete, lijkt mij hetzelfde als een partitie wissen. Dus het lijkt me sterk dat er nog een " restant" raid 5 opgeslagen is waardoor er maar 3 drives member zijn. Of het zou in de mbr moeten zijn....

• Koelie73
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:33:

Persoonlijk zou ik liever een raid 5 gehad hebben als een raid 10, dan had je je raptor op de intel raid kunnen hangen, evenveel effectieve ruimte gehad, en geen schijf bij hoeven kopen!
Er zijn diverse sites waar afstand genomen wordt van Raid5. Als een schijf niet in een keer stuk gaat, maar langzaam, dan is de kans groot dat je data op de twee goede schijven toch garbled is. Ik heb er belang bij dat het zo betrouwbaar mogelijk ge-backupped wordt. Raid10 is dan een betere oplossing dan raid 5. Ik kan zo gauw de link niet vinden maar in een ander draadje had iemand een verwijzing naar een paar sites hierover en dat was voor mij doorslaggevend. Een van de samsungs in mijn raid 5 was overleden en ik had wat corrupted files op die andere twee. Toen ben ik er nog eens ingedoken. Ik heb heel veel foto's en die voor 75 euro heb ik toch wat meer redundancy.
Moet het wel werken...

Verwijderd

als ik tijd heb zal dit weekend mijn raid set eens goed documenteren, want dit is een nogal veel voorkomend probleem te zijn.

Zolang de schijf geen member is van de raid set gaat het zeker niet werken.

dat external gebeuren kreeg ik enkel als ik 2 schijven aan de ez raid poorten hing (dacht ik toch).
ik heb er een tijd op zitten vissen en uiteindelijk is het toch gelukt.
Heb je al verschillende jumper settings geprobeerd? Volgens mij heb ik de hele ez raid jumper verwijderd, maar dat weet ik niet zeker.

ik snap je raid 5 bezwaar.
Ik werk dagelijks professioneel met raid (meestal raid 1 maar toch nog flink wat raid 5) en heb er nog nooit dat soort problemen mee gehad. verder zijn schijven niet zo duur dus een raid 10 is begrijpelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 18:00 ]

• Koelie73
Wat me net nog opviel bij het bekijken van de Raid10 array in de Intel Raid Config is dat de totale grootte staat op 2047 GB... Ik heb 4 schijven van 250 Gig. Dus totaal 1TB. Dus geen 2... En dan zou je nog zeggen dat Raid10 halveert t.b.v. de mirror. Dus 500 GB effectief... Of maak ik een denkfout?

• Koelie73
Catscit, een soortgelijke discussie hadden we ook al in dit draadje:

4 S-ATA schijven aansluiten op P5W DH Deluxe

<off topic>:

Heb je die trage doorvoer naar die JMicron nog kunnen oplossen met een driver update?
Want mijn raptor doet het hier prima op die JMicron poort, maar dat is een Sata I schijf en misschien is die van jou Sata-II en belast dat die poort teveel...

• Koelie73
Het is gelukt!!!

Het duurde even, maar na alle pogingen heb ik het uiteindelijk toch voor elkaar...

Omdat ik via het Bios niet verder kwam, ben ik een stap terug gegaan en heb alle
schijven als Sata ipv Raid schijven ingesteld en windows opgestart.
Omdat ik twee nieuwe schijven erin had zitten, die nog niet geformatteerd waren,
was dat misschien de oorzaak van mijn problemen.

Hieronder het stappenplan voor wie hetzelfde wil gaan doen. Volgens mij is
het behalve voor Raid10 grotendeels ook handig voor het installeren van meer dan 3 JBOD
op het Asus P5W DH Deluxe bord:

Enige verschil kan zijn, dat mijn systeem van een schijf op de JMicron controller boot.
Als je daarop geen bootable disk hebt, dan is het een kwestie van de Windows install CD
alvast in de DVD/CD drive doen.

Misschien zijn niet alle stappen nodig, maar ik geef maar gewoon aan wat ik heb gedaan:

- comp. uit. 3 Schijven op Intel Sata/Raid controller (zwarte), 1 schijf op Silicon EzRaid #1 (oranje)
Letop, hier ging ik ff de mist in: In mijn kast was het te vol om goed te zien welke EzRaid 1 is.
Je zou denken de linker, maar het is dus de rechter... HIj moet op nummer 1, anders werkt de
crossover naar Intel's controller niet...

Jumper nummer 2 (RAID_SEL) moet op default staan, dus de twee buitenste bezet...

- PC aan, en kijk op de Intel Raid Config page even of alle 4 schijven erbij staan (eentje als external)
Als hier nog disks als member staan ingesteld, CTRL+I om op te starten en alle arrays of single
Raid disks instellen als non member. Alles moet delete worden... Let op als je nog een bestaande
array met data hebt: Die wordt gewist!!

- Na exit even CTRL+ALT+DEL, want nu moet je even het Bios in... Dus hit DEL for setup....
In BIOS check je (maar dat zou al goed moeten staan), dat alle IDE schijven op Raid staan en
Bootrom enabled.

In Advanced naar onderste optie DH Feature Page en die moet Enabled staan... Later gaat deze
via een error message weer terug, maar dat is eenmalig...

Als je een bootable harddisk met Windows op de JMicron hebt, dan moet je even als harddisk 1
die harde schijf instellen en checken dat deze in de bootvolgorde op 1 staat.

Save en Exit.

- Als het goed is start de PC nu Windows op vanaf je bootdisk (JMicron) en zonder Raid, maar met
4 Sata schijven.

---------- Alleen als je geen bootable harddisk op JMicron hebt: ----------

Als je geen bootable drive op JMicron hebt, dan zou nu vanzelf de CD met Windows setup moeten beginnen. Dat wil je echter nog niet, want je hebt nog geen Raid array. BIj mij werden de schijven niet goed herkend en ik weet niet waarom... Waarschijnlijk omdat ze nog unallocated waren...
Je zou even kunnen proberen om toch via CTRL+I de Intel Raid config op te starten en een array te maken. Als de disksize niet de helft van je totaal is (bij raid10) dan klopt er iets niet. Ook moet je checken dat de External schijf een member disk is. Als deze non member blijft met een degraded Raid array dan werkt het niet... Misschien is het dan een optie om de nieuwe schijven op een andere PC aan te sluiten en er een grote partitie op aan te maken... Daarna nogmaals proberen....
Als het lukt om de array met 4 member disks aan te maken kan je Windows erop zetten. Wel effe via F6 de juiste driver laden (Intel ...7R..).

------------------

vervolg als je wel bootable drive op JMicron hebt:

- In windows klik je met rechts op My computer en dan Manage. Vervolgens Disk Management.
Bij mij waren Disk 0 t/m 3 de 4 Sata schijven en Disk 4 mijn bootdisk.

- Als het nieuwe schijven zijn, op alle vier: Create Partition, max. volume en vervolgens een (quick)
format. Check alle schijven ok en correcte diskspace.

- Reboot...

- Tijdens Intel Raid config screen, CTRL+I drukken.
Create Raid, Kies Raid10 (in dit geval)...
De size zou nu moeten kloppen (helft van het totaal). Bij mij stond hier eerst dus een verkeerde
waarde, waarschijnlijk omdat twee schijven nieuw waren... Stel in op max getal (preset) en hit
Enter. Als het goed is zijn nu alle 4 schijven member disk. Eentje staat op External; dat is normaal
(zie manual). Exit en continue boot... Nu krijg je de error van een failure van een van de schijven en
dat EzRaid setting in Bios is veranderd (Hij wordt weer disabled) . Als het goed is komt deze error
maar 1x langs.

Het zou kunnen dat in het Bios de bootvolgorde is veranderd. In dat geval toch nog weer even het
Bios in en je drive aan JMicron 1st bootable maken.

- Windows weer opstarten. Je hebt nu een Raid10 in windows, maar de array is nog unallocated...

- Start Intel Storage Manager. Eventueel hier te downloaden als je hem nog niet hebt geinstalleerd.

http://downloadfinder.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21

- Volgens mij kan je in deze manager niet de array partitioneren... Mij is het in ieder geval niet gelukt.

Ik weet niet of het de juiste manier is, maar ik heb weer via right-click My Computer -> Manage -> Disk Management het een en ander ingesteld. Je ziet nu 1 grote array en die kan je partitioneren.
Echter is er alleen een optie simple en wordt het schijf type dynamic. Ik weet niet of het correct is, maar het werkt in ieder geval. Je kan nu de partities nog eens formatteren als je wilt en ze zijn klaar voor gebruik.

Als die laatste stap niet klopt, of er moet nog een belangrijke instelling gedaan worden m.b.t. striping/mirroring, laat het me dan ff weten. Ben blij dat ik die crossover en Raid10 werkend heb, maar verbaasd me dat je verder niet echt iets kan instellen mbt het raid10 schijfgebruik...

Er zullen niet veel mensen een bootable disk hebben op de Jmicron controller, maar eventueel kan je een spare drive even eraan hangen als workaround. Veel mensen hebben problemen met het gebruik van meerdere schijvne op dit bord dus misschien kan dit verhaal iig gedeeltelijk helpen...

Verwijderd

Leuk voor een raid 10 maar voor iets anders is het veel te ingewikkeld.

Zie pagina 5-31 van de manual, 4x non raid disk, maar geen external, dat moet je uitgangspunt zijn.

dat doe je door:
- ez raid disabled in de bios (dh features optie)
- maar 1 schijf op de oranje poorten
- ez raid jumpers NIET default laten staan, dus niet 2 gebridged. Ik weet even niet welke ik heb, ik heb volgens mij helemaal geen jumper erop zitten.

Dan kun je dus een raid 0, een raid 5 of een jbod set maken.

Voor raid 10 moet je volgens de manual inderdaad met ez raid op enabled werken, vraag me af of dat niet makkelijker kan. Als ik het zo zie in de manual ben je beter af als je 4 non raid schijven ziet staan die ook nog geen van allen external zijn, dan moet je daar vervolgens simpel ene raid 10 van kunnen maken door gewoon raid 10 te selecteren.

Ik kan dit zelf even niet testen want dan ben ik m'n raid 0 kwijt...
Ik heb wel m'n intel matrix raid instellingen bekeken en daar staat dus geen schijf op external. En ook ez raid staat disabled bij mij

• Koelie73
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 23:38:
Leuk voor een raid 10 maar voor iets anders is het veel te ingewikkeld.
Raid 10 was het uitgangspunt; zie titel thread... ;)

Ik geef toe, het is een hele lijst, maar als je voor de rest vastloopt, kan dit misschien helpen.
En het zal ongetwijfeld makkelijker kunnen. Probleem was dat ik de schijven in Intel Raid config niet goed herkend kreeg, voordat ik ze in windows had geinitialiseerd... Ik volgde precies het manual, maar kwam er pas uit toen ik eerst in Windows die schijven ging configureren. Leek me wel handig om dat stappenplan even te delen... Voor Raid 0, 1 en 5 gaat het een stuk makkelijker. Raid5 had ik ook in 5 min. werkend, maar die crossover was lastiger. Mijn jumper is trouwens al die tijd op default blijven staan en het werkt prima. Scheelt een hoop geklooi in je kast, want hij zit precies achter de videokaart...

[ Voor 5% gewijzigd door Koelie73 op 11-11-2006 02:04 ]

• Koelie73
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 23:38:

Zie pagina 5-31 van de manual, 4x non raid disk, maar geen external, dat moet je uitgangspunt zijn.
Dit is een inleidend verhaal met een algemeen plaatje maar zo krijg je het voor Raid10 dus niet voorelkaar. Zie pagina 5-63, bij punt 10: Een van de schijven (SATA2 op ExRaid1) is external...
En je moet die DH Feature enablen om die crossover voor elkaar te krijgen. Jij hebt een ander type Raid, dus misschien dat het daarom bij jou anders werkt. Het maakt ook verder niet uit hoe het gepresenteerd wordt, als het maar werkt...

Misschien nog een change in versie 1503 van het Bios waarbij dit wordt opgelost?
Heb nog geen changelog van de beta kunnen vinden...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft niks met moederborden te maken ;)
Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers dus.

Verwijderd

volgens mij is hier in de biosen nooit iets veranderd.

Als je echt die ez raid enabled moet hebben om raid 10 enabled te krijgen is dat mooi knudde.

Als ik een herinstall doe zal ik het eens proberen, ik ga binnenkort een areca aanschaffen om van het sata performance gezeur met dit mobo af te zijn en dan kan ik het wel even testen :)

het trage jmicron probleem is nog steeds maar gedeeltelijk opgelost.
Als ik bijv vmware 4 vms laat starten van de jmicron drive dan kan ik onboard sound wel vergeten, de muis stottert, usb werkt niet behoorlijk meer, netwerk wordt traage n de cpu belasting is dan maar 10% of zo dus daar ligt het niet aan.

edit:
ik zie net dat ik 1.14 heb en dat er dus ook een 1.17 is, die ga ik nu meteen proberen!

result:
benchscores zijn iets omlaag gegaan, es kijken of het geetter nu wel minder is.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 14:27 ]

• Koelie73
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:21:
edit:
ik zie net dat ik 1.14 heb en dat er dus ook een 1.17 is, die ga ik nu meteen proberen!
Vreemde is dat op Asus site die 1.17 drivers alleen op de download page van het P5B bord staan.
Bij het P5W staan nog steeds de 1.09 drivers. Ik heb de 1.17 er nu een tijdje opstaan en geen problemen. De chipset is op beide borden tenslotte ook dezelfde...

• Koelie73
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:21:
het trage jmicron probleem is nog steeds maar gedeeltelijk opgelost.
Als ik bijv vmware 4 vms laat starten van de jmicron drive dan kan ik onboard sound wel vergeten, de muis stottert, usb werkt niet behoorlijk meer, netwerk wordt traage n de cpu belasting is dan maar 10% of zo dus daar ligt het niet aan.
Ik had een X-Fi besteld maar vanwege de slechte levertijd moest ik het eerst een tijdje met de onboard sound doen. Toen ik de X-Fi er voor het eerst bijprikte had ik binnen een dag ook allerlei instabiliteitsproblemen en een heel traag systeem met korte mouse freezes en af en toe een BSOD. Deze waren allemaal driver gerelateerd. Ik had onboard sound wel uitstaan in het BIOS, maar het leek wel of de drivers nog 'actief' waren op de achtergrond. Ik had toen ook een gefailde harddisk in Raid5 gehad maar die was eruit en degraded was het systeem nog steeds onstabiel (terwijl het eigenlijk alleen de snelheid kan beinvloeden).
Toen ik via system restore een paar stappen terug ging (naar voordat ik on board sound had geinstalleerd) was alles ok. Ik heb toen echter ook die JMicron driver geupdate naar 1.17 dus wat nou tot die verbetering heeft geleid weet ik niet...

Hebje al eens geprobeerd wat er gebeurd als je onboard sound even uit zet? Misschien ook even de drivers weghalen dan...

• Koelie73
Toch weer wat problemen met mijn Raid10 opstelling, al weet ik niet of het te maken heeft met Raid10 zelf, of dat de oorzaak ergens anders ligt... Op mijn Raid10 staan muziek, foto's, en alle Documenten, dus het is belangrijk dat ik erop kan vertrouwen dat alles goed werkt...

Vanochtend vond ik in een paar mappen van mijn documenten corrupted files. Het waren allemaal ingescande documenten in jpg formaat. Deze waren wel te openen maar kleuren waren niet correct, of de helft ontbrak... Stress natuurlijk... :( Meteen alle foto's gecheckt en vreemd genoeg waren daar geen corrupted files bij. Toen mp3's. Hier wel een aantal unreadable files maar Id3 tag en alles was wel intact. Gelukkig heb ik nog een externe USB harddisk waar alles wel correct op staat....

Echter wil ik eerst de oorzaak vinden voordat ik het opnieuw ga proberen...
Mogelijke oorzaken:

- Voordat ik Raid10 had opgezet had ik dus Raid5. In die setup is toen een schijf gefailed (anderhalve week geleden). Het systeem toen een week degraded gebruikt, maar dat is op zich geen probleem, alleen een risico. Toen meteen twee schijven erbij gezet en er Raid10 van gemaakt.
Daarvoor moest ik echter van data op de degraded Raid5 een backup maken. Deze is later teruggezet op de Raid10. Aangezien bij Raid5 een brakke schijf die langzaam stuk gaat voor corruptie kan zorgen is dit een mogelijke oorzaak. Dan zou ik al corrupte files gebackupped hebben zonder het te merken. Echter draai ik al een paar dagen zonder problemen en pas vanavond kreeg ik opeens problemen met CHKDSK etc. (zie hieronder).

- Vanavond had ik twee keer een BSOD veroorzaakt door BTKRNL, dus de bluetooth driver. De tweede keer veroorzaakte de reboot een verify en repair van mijn Raid10 die een paar uur duurde.
Inmiddels heb ik bluetooth er even afgeknikkerd en tot dusver ok.

- Echter is het vreemde dat ik tot vanavond dus nooit CHKDSK heb zien draaien bij opstarten XP. Vanavond opeens wel en het vond 4 pagina's cross linked records en errors in indices. Ik dacht dat dit alleen een FAT32 probleem is. Mijn schijven op de Raid zijn NTFS. Alle foto's die hij heeft gerepareerd zijn weer leesbaar en goed. Echter een aantal mp3's hebben nu een filesize 0 en moet ik vervangen.

- Toen ik iTunes 7.02 heb geinstalleerd, kreeg ik na exit altijd een window: Saving iTunes Music files of zoiets. Ook had ik een keer een stuk of 500 mp3's dubbel (dubbele file kreeg een "1" erachter).

Verder draait systeem goed (HD Tach, PcMark, Stresstests geen probleem). Maar ik wil nu de Raid10 opnieuw formatteren en dan mijn goede backups terugzetten.
Maar ik wil dus even weten wat de juiste methode is... Vorige keer heb ik in Disk Management van windows gepartitioneerd. De partities worden nu weergegeven in Windows Disk Management als:

Layout: simple
Type: Dynamic
Primary NTFS partitions.

Ik ben me niet zeker van die simple en dynamic... Zie hier:

http://www.microsoft.com/...ain/operate/11w2kada.mspx

Het eerste stukje vertelt over volumes en Raid. Zo te zien hoort simple bij Volumes en zou je bij Raid geen 'simple' moeten hebben. Dynamic lijkt wel ok. Als ik in Windows disk management de raid array wil partitioneren, kan ik trouwens hier niks anders kiezen. Hij komt er zelf mee. Als ik daarna in de Intel MAtrix Storage Console kijk, staat er gewoon een Raid10 (striping en mirroring) met status normal. Ik kan hier geen partitions aanmaken... Ik kan wel kiezen voor twee soorten cache instellingen:

- Voor de Raid 10 array: Volume Write-back cache enabled -> bij mij 'No', dus disabled.
Volgens mij is deze alleen voor Raid5 en klopt mijn setting dus...
- Voor de harddisks zelf: Hard drive write cache enabled -> bij mij "Yes" dus aan.
Volgens mij gebruikt hij dan z'n buffer, maar als er iets fout gaat zorgt het voor corrupte files.

Is dit correct? Kan ik er vanuit gaan dat Raid10 gewoon goed is opgezet en dat het normaal werkt? Kan een verkeerde setup ervoor zorgen dat op Raid10 mijn data verkeerd/corrupt wordt weggeschreven en ik er pas achterkom als ik zo'n file wil benaderen? Of is dit een ander probleem? Misschien mijn memory (test ok) of weer een brakke harddisk (SMART geeft geen problemen aan)? Of komt het toch door die eerdere diskfail in Raid5 en kan ik Raid10 gewoon vertrouwen. Ik heb geen zin om elke keer al mijn files te checken omdat ik niet weet of ik mijn array kan vertrouwen. Nu had ik mazzel dat mijn backup op de USB drive nog wel goed was, maar als je er te laat achterkomt is ook je backup al een keer corrupted weggezet...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Koelie73 schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:02:
Ik ben me niet zeker van die simple en dynamic... Zie hier:

http://www.microsoft.com/...ain/operate/11w2kada.mspx

Het eerste stukje vertelt over volumes en Raid. Zo te zien hoort simple bij Volumes en zou je bij Raid geen 'simple' moeten hebben. Dynamic lijkt wel ok.
Let op dat je niet in de war raakt met OS-based softwareRAID. Zie ook RAID FAQ.
Als ik in Windows disk management de raid array wil partitioneren, kan ik trouwens hier niks anders kiezen. Hij komt er zelf mee. Als ik daarna in de Intel MAtrix Storage Console kijk, staat er gewoon een Raid10 (striping en mirroring) met status normal. Ik kan hier geen partitions aanmaken...
Dat kun je alleen vanuit disk management doen. Tijdens het aanmaken van een volume kun je de grootte opgeven.
Ik kan wel kiezen voor twee soorten cache instellingen:

- Voor de Raid 10 array: Volume Write-back cache enabled -> bij mij 'No', dus disabled.
Volgens mij is deze alleen voor Raid5 en klopt mijn setting dus...
- Voor de harddisks zelf: Hard drive write cache enabled -> bij mij "Yes" dus aan.
Volgens mij gebruikt hij dan z'n buffer, maar als er iets fout gaat zorgt het voor corrupte files.
Caching zou ik zoveel mogelijk inschakelen, dat is beter voor de performance. Als je liever voor betrouwbaarheid gaat, dan zou ik write-back uitschakelen en/of voor write-thru kiezen.
Is dit correct? Kan ik er vanuit gaan dat Raid10 gewoon goed is opgezet en dat het normaal werkt? Kan een verkeerde setup ervoor zorgen dat op Raid10 mijn data verkeerd/corrupt wordt weggeschreven
Datacorruptie komt alleen door hardwarematige problemen en niet door instelfouten en ik er pas achterkom als ik zo'n file wil benaderen?
Of is dit een ander probleem? Misschien mijn memory (test ok) of weer een brakke harddisk (SMART geeft geen problemen aan)?
SMART zegt niks. Test de schijven met het tooltje van de HDD fabrikant, zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Of komt het toch door die eerdere diskfail in Raid5 en kan ik Raid10 gewoon vertrouwen. Ik heb geen zin om elke keer al mijn files te checken omdat ik niet weet of ik mijn array kan vertrouwen. Nu had ik mazzel dat mijn backup op de USB drive nog wel goed was, maar als je er te laat achterkomt is ook je backup al een keer corrupted weggezet...
Je hebt de slechte schijf dus opnieuw in de RAID10 array gebruikt? Dat zou ik dus niet doen. Test de schijven stuk voor stuk met de 'snelle' test met het tooltje. Mocht je een foutmelding krijgen, dan zou ik gelijk een RMA doen. Zie dus ook de eerdergenoemde FAQ-link.

• Koelie73
BalusC schreef op maandag 13 november 2006 @ 06:41:
[...]
Je hebt de slechte schijf dus opnieuw in de RAID10 array gebruikt? Dat zou ik dus niet doen. Test de schijven stuk voor stuk met de 'snelle' test met het tooltje. Mocht je een foutmelding krijgen, dan zou ik gelijk een RMA doen. Zie dus ook de eerdergenoemde FAQ-link.
Nee hoor ik had die brakke schijf in Raid5. Deze is vervangen door een nieuwe en ik heb er nog een bijgekocht om Raid10 te kunnen bouwen. Maar ik zal toch alle 4 schijven even testen met een Samsung tooltje. Het kan best zijn dat mijn corrupte files beschadigd zijn toen die schijf in Raid5 failde. Schijnt een van de keerzijdes van Raid5 te zijn... Maar nu had ik in Raid10 met die goede schijven allemaal cross-linked files. En ik vraag me af waardoor dat komt....
Pagina: 1