4 S-ATA schijven aansluiten op P5W DH Deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 770 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb er toch maar even een topic voor geopend omdat ik op het forum geen eenduidig antwoord kan vinden.

Vanmiddag door onverklaarbare reden de hele PC door de war en supertraag. Na alles gecontroleerd te hebben bleek er iets niet goed te zitten in de RAID0 configuratie die ik gemaakt had, dus da's gelijk de laatste keer...

Nu wil ik dus 4 S-ATA schijven aansluiten maar sommige topics zeggen dat je het beste 1 schijf kan aansluiten op de EZ-RAID connector onder de 3 S-ATA aansluitingen van de Intel connector. Andere topics zeggen weer dat je net zo goed de J-Micron connector kan pakken (maar daar word weer over gesproken dat die connector waardeloos is...)

Tot nu toe dus:

1x Windows HD: Intel controller (rode S-ATA 1 connector)
2x data/backup HD's: Intel controller (zwarte S-ATA 3 & 4 connector)

Waar hang ik nu die 4e schijf aan? De J-Micron controller of aan 1 van de EZ-RAID connectors (oranje) onder de Intel conroller (alhoewel ik ook gelezen heb dat dit voor mensen niet werkt).

Alvast bedankt voor de gouden tip ;)

Verwijderd

4 schijven aan de intel controllr werkt, je moet dan 1 van de 2 oranje connectoren gebruiken.
je ziet dan 4 schijven in the intel raid bios, en je kutn dar raid sets aan maken indien gewenst.

Ik heb 4 schijven in raid 0, dus het kan ZEKER.

De jmicron performed matig en trekt een bus dicht als je hem zwaar belast, ik heb in totaal 5 schijven aan mijn p5w dh

je kunt ook de manual lezen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 09:57 ]

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 22:25
Is in dat opzicht de JMicron een goede poort om een SATA optical drive aan te hangen? Die hebben de performance toch niet nodig. In PATA was het altijd zo dat een optical drive en een HD op een kanaal combineren leidde tot verminderde performance op dat kanaal, is dat met SATA nog steeds zo?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sammy schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:02:
Is in dat opzicht de JMicron een goede poort om een SATA optical drive aan te hangen? Die hebben de performance toch niet nodig. In PATA was het altijd zo dat een optical drive en een HD op een kanaal combineren leidde tot verminderde performance op dat kanaal, is dat met SATA nog steeds zo?
Of een S-ATA Optical goed werkt op de controller die jij noemt hangt af van of de controller uberhaubt S-ATA opticals ondersteund. Lang niet alle S-ATA controllers doen dit namelijk. Als het goed is zou dat terug moeten kunnen vinden in de specificaties van de controller.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft niks met CPU's, mobo's of geheugen te maken, maar met HDD's en I/O controllers :)
Topicmove Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers dus.

Mijn inbreng: soldeer bij voorkeur die JMicron controller eruit :+ en gebruik alleen de Intel controller. Die kan gewoon 4 schijven aansturen, dus hoe je op 3 schijven komt snap ik niet :)

• -Leon-
BalusC schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:52:
Heeft niks met CPU's, mobo's of geheugen te maken, maar met HDD's en I/O controllers :)
Het was inderdaad een latertje vanacht en zie nu ook dat ie verkeerd staat :S

@BalusC
Toen ik gisteravond lang aan het zoeken was naar het antwoord op mijn vraag kwam ik verscheide topics tegen waarin vermeld stond dat je geen losse S-ATA schijven kon hangen aan die EZ-RAID controller maar deze alleen voor RAID-opstelling kon gebruiken, vandaar ;)

Tnx voor de tips iig, hij gaat dus fijn aan een oranje kabeltje bij de Intel Controller!! _/-\o_

• -Leon-
Nou, gaat toch niet helemaal goed :(

De HD die aan de EZ-RAID1 connector hangt (oranje connector) word niet herkend in windows en ook niet in de Intel Storage Manager (Ctrl + I tijdens boot).

Ik heb in de bios de IDE Configuration instelling gezet op RAID en S-ATA BOOTROM enabeld. Tijdens opstarten kom ik netjes in de Storage Manager maar er staan maar 3 schijven (de 3 schijven die op de rode + 2 zwarte connectors zitten van de Intel Controller).

Iemand die me effe hier doorheen kan helpen of me kan vertellen wat ik verkeerd doe??? :$

Ik wil dus GEEN RAID opstelling maken maar gewoon 4 aparte schijven eraan hangen...

** EDIT **

Even een korte update:
Zodra ik de schijf loskoppel van de oranje connector en er daarna weer aankoppel dan zie ik tijdens het POST scherm wel dat ie herkend word. Zodra ik mogelijkheid krijg om via Ctrl + I de Storage Manager in te duiken en zie ik in een flits van een seconde een blue screen verschijnen en reboot me PC dus. Daarna komt die schijf niet meer in beeld. Niet tijdens POST screen en niet in Storage Manager...
Die heb ik dus wel gelezen (of ik ben zo blind als een vink)

[ Voor 40% gewijzigd door -Leon- op 06-11-2006 16:22 ]

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01 16:55
Ik heb een raptor 150 aan de JMicron hangen en een Raid 5 (3x Samsung) aan de Intel Sata/Raid controller... Had eerst ook problemen om die raptor (die ik er later bij hing) herkend te krijgen. Via EzRaid poort 1 lukte me ook niet.. Zodra je een 2e harddisk aan het mobo hangt, verschijnt er een extra optie in Bios om harddisk volgorde in te stellen. Je kunt dan je nieuwe schijf main schijf maken en daarvan booten. Je moet dan uiteraard bij install windows even de juiste driver laden via F6...

Het probleem wat jij had met je PC had ik ook: traag, maar ook allemaal vage klachten... Memory (Team) en harddisks gecheckt en allemaal ok... Mijn X-Fi op PCI #2 gaf opeens harde kraak en ruis toen ik windows opstartte. Mijn LAN poort had nog maar de helft bandbreedte (speedtest). Ik ben er nog niet uit wat de oorzaak is van al die vage klachten... Ik had niet overklokt, alleen het memory voltage naar 2,1 gezet (standaard in AUTO wordt dat 1,8V. Het geheugen kan volgens doosje op 2 a 2,2V) Uiteindelijk met system restore paar stappen terug. BIOS naar default en X-Fi weer ingebouwd... Nu draait alles weer normaal. Maar dit lijkt meer iets voor een Asus mobo topic...

Ben van plan om de Raid 5 naar Raid 10 (4 schijven) te upgraden. Ben benieuwd wat voor problemen ik dan nog ga tegenkomen... Heb nog geen specifieke problemen met JMicron gehad. Die EzRaid poorten delen trouwens ook 300 MB/s bandbreedte dus 2 SATA-II schijven daaraan hangen kost je ook snelheid.

Even beetje off topic maar misschien kan iemand mijn vraag beantwoorden:
Mijn raptor 150 haalt in HD Tach 3 maar een burst van 125-130 terwijl dat 145+ zou moeten zijn...
Een vriend van mij haalt met dezelfde hardware wel 149 MB/s burstspeed... Wat kan de oorzaak zijn dat mijn schijf hier achterblijft? (Asus P5W DH Deluxe, Intel E6600, 2 GB Ram, allebei Raptor op JMicron poort, nieuwste drivers. Allebei niet overklokt. Overige waardes (average, access zijn bij ons wel indentiek).

• Koelie73
Koelie73 schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:44:
Even beetje off topic maar misschien kan iemand mijn vraag beantwoorden:
Mijn raptor 150 haalt in HD Tach 3 maar een burst van 125-130 terwijl dat 145+ zou moeten zijn...
Een vriend van mij haalt met dezelfde hardware wel 149 MB/s burstspeed... Wat kan de oorzaak zijn dat mijn schijf hier achterblijft? (Asus P5W DH Deluxe, Intel E6600, 2 GB Ram, allebei Raptor op JMicron poort, nieuwste drivers. Allebei niet overklokt. Overige waardes (average, access zijn bij ons wel indentiek).
Zojuist zelf het antwoord gevonden en misschien handig voor anderen die JMicron controller
gebruiken... Ik heb WinXP geinstalleerd op de raptor die aan die JMicron hangt en als je dus tijdens XP install via F6 de juiste drivers inlaadt moet je later in WinXP alsnog de laatste JMicron XP-driver installeren. Zonder die driver bleef mijn burst rate dus laag. Met die driver haalde ik nu 150 MB/s burstrate. Het icon in je taskbar kan alleen uit via msconfig....

• -Leon-
Aangezien het me nog steeds niet gelukt is om die schijf herkent te krijgen in de bios of in windows zodra ik hem aansluit op de EZ-RAID controller, heb ik hem maar effe aan de JMicron connector gehangen... Ongelooflijk wat een trage _#&*#*()&@.. Zodra je een 700 mb filmpje uitpakt met winrar is die daar bijna 3 minuten mee bezig :S Dat moet echt beter kunnen....

'k ga ook maar eens proberen de nieuwste drivers erop te zetten van die JMicron controller want dit kan niet goed zijn.

• Koelie73
Ik heb ook op verschillende plaatsen (o.a. op GoT) gelezen dat die Jmicron een slechte controller is. Ik moet echter toegeven dat met de laatste drivers van mei '06, m'n raptor op deze poort prima werkt. In de benchmarks haal ik nu dezelfde getallen als HWinfo, Tom's etc. in hun reviews...
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:56:

De jmicron performed matig en trekt een bus dicht als je hem zwaar belast, ik heb in totaal 5 schijven aan mijn p5w dh
Catscit, wat bedoel je hiermee? Trekt een bus dicht? Wanneer zou ik dat moeten merken? Ik heb drie HD test progjes gebruikt en sinds ik dus de goede drivers gebruik, performt de harddisk prima
en stabiel met max. 150 MB/s... Of bedoel je dat ie i.c.m. de externe SATA poort bandbreedte gaat delen net zoals de EzRaid poorten? Dan zou ik er niks van merken omdat die raptor SATA-I is en dus maar de helft van de volle 300 MB/s van die poort gebruikt...

Dus zolang je maar 1 SATA II schijf aan de Jmicron of EzRaid hangt of 2 SATA-I schijven, zou je geen problemen moeten hebben?

Leon, heb je al eens geprobeerd om je huidige systeem te backuppen of een image te maken.
Dan al je harddisks eruit. Alleen die ene nieuwe op een van de EzRaid poorten.
Vervolgens WinXP setup van CD draaien. Via F6 driver inladen en kijken of je Windows kunt installeren. Die partitie actief maken, vervolgens een voor een je andere schijven erbij hangen en steeds in Bios je WinXP schijf als primaire, bootable schijf instellen... Als dat werkt, dan je image terugzetten op die eerste hoofdschijf. Heb het zelf niet geprobeerd, maar misschien werkt het op die manier...

En is je systeem alleen traag als je schijf activiteit hebt, zoals WinRar? Of ook algemeen als je met muis door menu's scrollt of webpages bekijkt? Dat had ik nml ook en had volgens mij te maken met of een X-Fi conflict of een instabiliteit van geheugen? Heb je BIos settings nog steeds zoveel mogelijk default? Waarop staat je JMicron poort? Die moet Basic zijn voor Sata-I en AHCI voor Sata-II (en Raid voor combi met extern, maar dat spreekt voor zich)

[ Voor 11% gewijzigd door Koelie73 op 07-11-2006 02:13 ]

Verwijderd

Ik heb een WD 400GB schijf aan de jmicron hangen, als ik een bestandje van bijvoorbeeld 8 gig van de raid 0 van 4 raptors op de ich7r naar de wd op de jmicron kopieer dan kun je koffie gaan drinken want het systeem is totaal onbruikbaar. Er is niet of nauwelijks cpu belasting maar muis en toetsenbord reageren totaal niet meer, je kunt geen programma's opstarten, dus je kunt niks meer doen.
Aangezien er geen cpu gebruik is en ik 4 gig geheugen heb is de enige conclusie die ik kan trekken dat de bus waaraan de jmicron gekoppelt zit vol loopt en daar ook andere dingen aan zitten die ik graag wil gebruiken.

Op deze manier heb je wel bar weinig profijt van een snelle dual core cpu, je zit nog steeds te wachten.
Met de standaard asus driver voor de jmicron was dit effect echt vreselijk, met de laatste versie (iets met 14 op het eind) is het stukken beter maar als ik er maar genoeg naartoe pers dan gaat het alsnog fout (onboard sound begint ook te stotteren enzo als ik 4 vm's start op de jmicron schijf, geen probleem als ik het doe op de raptors)

Dus je moet de jmicron niet gebruiken als het niet nodig is, het is echt de achilles hiel van dit board.

Ik ben nog zwaar aan het twijfelen hoe ik dit ga oplossen.
Ik wil eigenlijk 6 schijven, raid 0 van 4 schijven en raid 1 van 2 schijven.
ik zou een areca kunnen kopen voor de raid 0 en dan de raid 1 op de onboard ich7r zetten.
Of een asus p5w64 met 7 sata poorten, of een i680 boardje als ze uit zijn.
dus ik wacht nog even. Zo'n areca is wel leuk speelgoed natuurlijk.

• Koelie73
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 08:24:
Ik heb een WD 400GB schijf aan de jmicron hangen, als ik een bestandje van bijvoorbeeld 8 gig van de raid 0 van 4 raptors op de ich7r naar de wd op de jmicron kopieer dan kun je koffie gaan drinken want het systeem is totaal onbruikbaar.
Ok nu snap ik wat je bedoelt... Ik heb wel een soortgelijk probleem maar omdat er 1 schijf in m'n raid5 is gefailed is de array degraded. Ik wilde een image van 7,5 GB van mijn Raptor (Jmicron) naar mijn Raid 5 (degraded, intel) kopieren. Hij begint met 16 min. copy tijd, maar dat verdubbelt dus elke seconde tot ongeveer 200 min. Ik wijt het echter aan de degraded raid5. Ik krijg deze week een vervangede schijf binnen en zal eens kijken hoe het dan gaat.

Ben er verder ook nog niet uit hoe ik het ga indelen. Ik wil van die Raid5 dus een Raid10 maken en moet dan een van de EzRaid poorten gebruiken. Maar het is wel een hoop gedoe. Misschien inderdaad beter om een losse Raid-controller aanschaffen.

• -Leon-
@Koelie73: TNX voor de driver-tip!! Heb de laatste JMicron driver gedownload van de Asus website en deze geinstalleerd en da's inderdaad een wereld van verschil!! Het uitpakken van een DVD ging vlekkeloos en snel en daarnaast kon ik zonder problemen mijn systeem blijven gebruiken.

Wat de biosinstellingen betreft: deze staat inderdaad nog op BASIC (ipv AHCI). Dat ga ik nog even veranderen aangezien er een S-ATA II schijf aan hangt, maar de performancewinst die ik met die driver te pakken heb is al voldoende om te kunnen spreken van een goede prestatie :)

@catscit: Ik heb even gekeken hoe lang ik er nu over doe om een bestand van 4 GB) te kopieren van 1 v/d schijven die aan de Intel Controller hangt naar de WD 250GB die aan de JMicron Controller hangt en daar doet ie om precies te zijn 1 minuut en 8 seconde over :)

• -Leon-
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 08:24:Met de standaard asus driver voor de jmicron was dit effect echt vreselijk, met de laatste versie (iets met 14 op het eind) is het stukken beter
'k heb eindelijk een nieuwere driver gevonden dan die van de Asus site :)

J-MICRON JMB36X RAID Controller 1.17.03.00 WHQL welke hier te downloaden is.

[ Voor 35% gewijzigd door -Leon- op 07-11-2006 16:57 ]

• Koelie73
-Leon- schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:53:
@Koelie73: TNX voor de driver-tip!! Heb de laatste JMicron driver gedownload van de Asus website en deze geinstalleerd en da's inderdaad een wereld van verschil!! Het uitpakken van een DVD ging vlekkeloos en snel en daarnaast kon ik zonder problemen mijn systeem blijven gebruiken.
Grappig, ik had het over de JMicron van mei 2006, 1.9.nogwat; Jij hebt dus nu 1.17 draaien?
Die had ik dus zelf ook nog niet... Vreemd dat die 1.17 ook niet bij driver updates op tweakers stond. Er zijn genoeg mensen met hetzelfde probleem...

Even voor de zekerheid... Jij hebt het in je laatste post tegen catscit over een nieuwere dan die van de Asus site en geeft een link van softpedia. In reply naar mij heb je het over de laatste JMicron driver van de ASUS site... Gaat het hier nu wel om dezelfde driver? Of heb je twee drivers voor twee verschillende controllers?

• Koelie73
Vreemd trouwens... Op de Asus site staan de JMicron 1.17.0.3 WHQL drivers alleen bij het P5B bord en niet bij het P5W DH bord... Daar staan dus nog steeds die 1.09 drivers... Aangezien het om exact dezelfde controller gaat, zal het niet echt uitmaken, maar als er zich toch problemen zouden voordoen, dan kan dit de oorzaak zijn.

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 16:18

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Waarom maak je geen gebruik van softraid? Dat is software Raid onder Windows (of ander OS ) wat standaard is ingebouwd.

Is net zo snel voor Raid 0 en 1, maar is wellicht ooit handiger met een upgrade naar een volgend OS of een hardware upgrade. Met Raid via je moederbord zal je in de toekomst een bord met een compatible Raid controller moeten hebben wil je je Raid arrays over kunnen zetten.

It's life, Jim, but not as we know it...

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-02 20:19
Is SoftRAID niet zwaar belastend voor je CPU? Lijkt mij wel in ieder geval.

Work hard & be brave.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is niet het geval bij SWRAID0 en SWRAID1, maar wel bij SWRAID5. Maar dat geldt net zo goed voor firmwarebased RAID5 controllers. Pas bij hardware RAID5 controllers wordt de CPU ontlast door de hardware XOR processor op de hardware RAID controller.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Wat de biosinstellingen betreft: deze staat inderdaad nog op BASIC (ipv AHCI). Dat ga ik nog even veranderen aangezien er een S-ATA II schijf aan hangt, maar de performancewinst die ik met die driver te pakken heb is al voldoende om te kunnen spreken van een goede prestatie :)
Heb 2 sata2 schijven(geen raid) aangesloten op een sata1 en de andere op sata3 als ik de BASIC verander naar AHCI dan krijg ik een blauw scherm.Dus da werkt bij mij niet.
(asus p5b wifi)

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Modbreak:Niet crossposten. Ga hier verder: dringend hulp gevraagt liefst nog binne de 2 dagen

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 21-11-2006 08:04 ]

Verwijderd

Leon ben je al uit je probleem ?

Ik heb hetzelfde. Heb net een nieuw systeem en probeer een 4e harddisk aan te sluiten
geen raid maar gewoon normaal maar het lukt nog niet.

Wilde eerst mijn mobo opsturen voor Rma maar denk toch dat het met instellingen te maken heeft

Als iemand anders dit probleem kent ? u hulp is zeer gewenst.

Bedankt
Menno

P5w dh Dl
E6600
1x Wd 150 raptor
3x samsung spinpoint

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 23:21:
Leon ben je al uit je probleem ?

Ik heb hetzelfde. Heb net een nieuw systeem en probeer een 4e harddisk aan te sluiten
geen raid maar gewoon normaal maar het lukt nog niet.

Wilde eerst mijn mobo opsturen voor Rma maar denk toch dat het met instellingen te maken heeft

Als iemand anders dit probleem kent ? u hulp is zeer gewenst.

Bedankt
Menno

P5w dh Dl
E6600
1x Wd 150 raptor
3x samsung spinpoint
manual gelezen?
Hierboven gelezen en gezocht?
Ik heb 5 sata schijven aan m'n p5w dh, 4 aan de intel, 1 aan de j micron
als je de zwarte, de 2 rode en 1 oranje poort gebruikt, wat zie je dan in de bios?
Wat gaat er dan fout?
Meer info needed.

Verwijderd

Heb de computer net 2 dagen, manueel wel gelezen maar het meeste is nog abacadbra.
Ik begrijp van die Jmicron dat het alleen voor raid is uit het boekje.

Hierboven staan goede tips maar nog niet het antwoord volgens mij, ik moet ze nog uitproberen

Ik heb 3 schijven op de standaard sata connectoren
en 1 schijf op de Jmicron
Bios zegt bij 4e master "not detected" , dat is de jmicron connector (sata/raid1)

Tijdens het installeren heb ik de Jmicron drivers van de asus cd erop gezet maar die geven een error na het booten. Wil de nieuwe nog proberen van de site. Zitten nu dus geen drivers voor Jmicron op want die heb ik weer gedeinstalleerd.

Ook geeft Jmicron een melding van die schijf die het niet doet nadat de bios is opgestart

Heb nu nachtdienst maar zal morgen eens eentje op de oranje aansluiten.

Thx

Verwijderd

Ik word helemaal gek. Ik draai momenteel 5 HDD op de P5W DH Deluxe. 3 hdd op intel chipset (waarvan 2 op RAID0) en eentje op eSATA en 1 intern op jMicron. Alleen ik heb zojuist 2x Raptor WD74ADFD gekocht en deze moet ook in RAID0 draaien. Het probleem is dat ik de huidige HDDs ook nodig heb RAID0 aangezien daar helemaal belangerijke data`s opstaan. Ik dacht dat ik die EZraid kon gebruiken maar die is waardeloos want die wordt namelijk niet herkent.. kan ik niet een combinatie maken ofzo van 2 chipsets? Bv SATA4 (van intel chipset) + jMicron intern eentje ofzo en die gezamelijk ook op RAID0. Wat ik wel las was RAID1+0 door 3x intel chipset en 1x ezraid. Maar ik wil dus 2x RAID0. Ik hoop dat iemand me kan helpen ben al 5 uur hiermee aan het kloten

Verwijderd

Sorry Tweak-u ik kan je er niet mee helpen. Maar je kan maximaal 10 drives er aanhangen heb ik begrepen. Je hebt toch alleen die ez raid poorten over. Volgens mij even goed het boekje lezen en misschien drivers erop zetten?

Ik heb hem wel werkend nu. Maar wordt niet in bios herkend, en dat hoort heb ik me laten vertellen. Vandaar dat het zo verwarrend was. De Jmicron zorgt gewoon voor die drive niet de bios.

• Koelie73
Even heel kort door de bocht:
Het moet mogelijk zijn om de twee raptors op de EzRaid poorten te zetten in Raid 0 of Raid 1...
Het is wel zo, dat deze twee poorten de 300 MB/s bandbreedte verdelen, dus elk 150 MB/sec.
Maar de raptors zijn Sata-I dus 150 MB/sec, dus dat is in dit geval geen probleem.

Je moet even in de handleiding opzoeken hoe je EzRaid instelt in het Bios voor Raid 0.
Vervolgens na de Bios instellingen, net na het bios bootscherm CTRL+I indrukken om
in de Raid configurator te komen. Je kunt hier verschillende Raid setups maken.
Dus naast je huidige Raid op de Intel poorten zou het mogelijk moeten zijn om
nog een Raid array in te stellen los daarvan. Voor zover ik weet zijn daarvoor geen beperkingen.
Je ziet er dan 5 schijven en die kan je in twee aparte Raid-0 arrays instellen met daarnaast een losse schijf (non-member) die op je 3e Intel poort hangt... Mijn opstelling is anders (raid10) dus ik heb hier verder geen praktische ervaringen mee.

V.w.b. het herkennen in het Bios (ook t.a.v. Menno32): Het Bios ziet alleen de 3 intel poorten
met schijfherkenning en een van de EzRaid connectors (sata #2). Echter in een Raid opstelling
heeft deze EzRaid-poort geen drive recognition dus zie je bijv. in een Raid config hier "external" staan (Tenminste, dit is zo bij Raid 10). De schijf op de JMicron poort wordt idd niet benoemd in het Bios. Tijdens het opstarten zie je wel de juiste drive staan bij het JMicron bootscherm.

[ Voor 27% gewijzigd door Koelie73 op 10-12-2006 17:46 ]

Verwijderd

Op de Raptor staat nu Windows XP die ik geinstalleerd heb via Intel chipset. Ik heb hem nu aangesloten op EZRAID en hij herkend hem maar geeft aan: unknown disk (ipv raid opstelling / member of raid etc.) in de bios. En als ik in de CTRL + I setup kom kan ik geen raid opstelling maken aangezien er niet genoeg ruimte is zegt ie.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 19:45 ]

• Koelie73
Raid10 op Asus P5WDeluxe werkt niet

Check even of hier nog nuttige info voor je bijstaat. Zoals ik al zei, bij mij is de opstelling anders. Met Raid10 moest je nog een speciale functie in het Bios enablen. Dat hoef jij denk ik niet te doen. Maar ik had ook dat de schijf op de Ez Raid poort in eerste instantie niet werd herkend. Een unknown disk met een verkeerde size. Hier stond ook al windows op. Maak desnoods effe een image van je systeem en save die ergens anders zodat je even kunt experimenteren. Bij mij hielp het nml. toen ik die nieuwe schijf helemaal leeg had gehaaald en opnieuw geinstalleerd terwijl ie aan de goede poort hing. Het stappenplan in die andere thread (bovenstaande link) is nogal lang en omslachtig, maar zo is het mij uiteindelijk gelukt... Dit is dus voor Raid10 maar misschien heb je er toch wat aan...

Verwijderd

Het probleem is dat op de raid0 schijf zit belangerijke data op maar ook windows.. ik wil me data niet kwijt raken dus ik kan hem niet ff resetten want dan ben ik alles kwijt en een image maken heeft geen zin, de schijf is 2x 250GB en zit helemaal vol:D

In bios ziet hij de 2 HDDs als EXTERN HDD en hij herkend de grote van 468GB (2x250GB) maar bij ID staat: UNKNOWN DISK (in het rood)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 16:18 ]

• Koelie73
Ik vrees dat je toch even een oplossing moet verzinnen voor je data. Je hebt nu een Windows installatie met Intel drivers. Hoe vreemd het ook klinkt; bij mij werkte het pas toen ik opnieuw installeerde met de schijven op de juiste poort. Misschien komt dat omdat er diep in de
MBR wordt geschreven of zo. Dat weet ik niet. Ik had ook een unknown disk en kwam niet verder.
Nu staat er External disk, maar dat is normaal op die EZRaid poort (voor raid10).
Heb je geen externe harddisk? Of hou die raid 0 even op je intel-poorten en pak een oude/andere
hardisk (die wel leeg is) en hang die eraan om uit te proberen hoe je hem herkend krijgt...

Ik begrijp ook dat je de complete Raid 0 nu aan beide Ez-Raid poorten hebt hangen. Dat lijkt me ook een mogelijke oorzaak van je problemen. Ik denk dat bij het instellen van Raid 0 voor de Intel, dit op een of andere manier aan de poorten wordt gekoppeld. De Raid 0 array in z'n geheel op de twee EzRaid poorten zetten kan volgens mij niet. De array moet op die poorten aangemaakt worden. Maar je kunt hem nu niet deleten en opnieuw aanmaken want dat kost je ook al je data!

Edit: Ik heb nog even je eerste post in dit topic doorgelezen: Waarom laat je je Raid 0 met al je data niet aan die Intel hangen, zoals het was en hang je die twee lege, nieuwe raptors aan de EzRaid poorten? Dan kan je toch gewoon installeren op de raptors?

[ Voor 36% gewijzigd door Koelie73 op 11-12-2006 18:21 ]

• FlasHie_FlaSh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06-2021
error:D

[ Voor 126% gewijzigd door FlasHie_FlaSh op 11-12-2006 22:36 ]

Verwijderd

Koelie73 schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:15:
Ik vrees dat je toch even een oplossing moet verzinnen voor je data. Je hebt nu een Windows installatie met Intel drivers. Hoe vreemd het ook klinkt; bij mij werkte het pas toen ik opnieuw installeerde met de schijven op de juiste poort. Misschien komt dat omdat er diep in de
MBR wordt geschreven of zo. Dat weet ik niet. Ik had ook een unknown disk en kwam niet verder.
Nu staat er External disk, maar dat is normaal op die EZRaid poort (voor raid10).
Heb je geen externe harddisk? Of hou die raid 0 even op je intel-poorten en pak een oude/andere
hardisk (die wel leeg is) en hang die eraan om uit te proberen hoe je hem herkend krijgt...

Ik begrijp ook dat je de complete Raid 0 nu aan beide Ez-Raid poorten hebt hangen. Dat lijkt me ook een mogelijke oorzaak van je problemen. Ik denk dat bij het instellen van Raid 0 voor de Intel, dit op een of andere manier aan de poorten wordt gekoppeld. De Raid 0 array in z'n geheel op de twee EzRaid poorten zetten kan volgens mij niet. De array moet op die poorten aangemaakt worden. Maar je kunt hem nu niet deleten en opnieuw aanmaken want dat kost je ook al je data!

Edit: Ik heb nog even je eerste post in dit topic doorgelezen: Waarom laat je je Raid 0 met al je data niet aan die Intel hangen, zoals het was en hang je die twee lege, nieuwe raptors aan de EzRaid poorten? Dan kan je toch gewoon installeren op de raptors?
ja, dat probeer ik dus maar blijkbaar werkt het helemaal niet. Ik krijg hem helemaal niet werkend op de EZRAID poorten

Even voor duidelijkheid de status op dit moment:

2x RAPTOR RAID0 (intel chipset, rood- en zwart poortje)
1x WD 400GB (intel chipset, zwart poortje)
2x WD 250GB RAID0 (EZRAID, 2x geel poortje)

atm werkt de 2x250GB RAID0 niet. Ik moet de jumper setting op RAID0 zetten (meeste rechter bezet, de linker en middelste leeg) dan zie ik hem in Intel Raidbios maar er staat unknown bij.

Wat ik vannacht/morgen ga proberen is de 2 raptors inderdaad op EZRAID zetten. Helemaal clean beginnen.

Ik las dit in een andere topic geschreven door: catscit

je hebt 4 schijven die je in 2 raids wil draaien?

1 schijf aan de rode poort (1 vd 2 schijven van je boot raid)
2 schijven aan de zwarte poorten (maakt niet uit welke)
1 schijf aan een oranje poort
via de intel matrix bios bootrom raid 0 en raid 1 instellen.

optie 2:
de 2 schijven van raid 1 op de 2 oranje poorten, ezraid instellen op mirror.
de bootschijf aan de rode poort, ze maatje aan de zwarte poort.
via de intel matrix bios bootrom raid 0 instellen.

Optie 1 werkt bij mij niet. Wat ik dus deed was:

1x Raptor RAID op rood (intel)
2x WD 250GB RAID0 op zwart (intel)
1x Raptor RAID op geel (ezraid)

Maar dat werkt dus niet.

• Koelie73
Ik ben het ff kwijt. Eerst schreef je dat je twee keer een Raid 0 wilt bouwen, nu heb je de raptors verdeeld over twee controllers. Dat werkt volgens mij nooit... Je schrijft dat windows op je huidge Raid 0 staat (die 2x 250 gig schijven) maar je hebt het nu ook op de raptors geinstalleerd maar dan op de Intel poorten. Ik neem aan dat je de raptors voor windows wilt gebruiken in raid 0 (lekker snel). Volgens mij kan dit zowel via de Intel als via de EzRaid poort... Als je 250 gig's SATA-2 zijn, is het zelfs beter om het zo te doen. Zoals ik al eerder schreef zijn de raptors SATA-I en hebben dus geen last van het feit dat de twee EzRaid poorten hun bandbreedte delen.

Dus waarom niet de twee 250 gig's in Raid 0 op Intel (rood en zwart) houden en de raptors en raid 0 op EzRaid. Vervolgens is Bios instellen dat je raptors '1st harddisk' zijn en bootdisk en hierop windows opnieuw installeren. Lukt het niet om de Raid 0 op eZRaid werkend te krijgen, probeer dan even 1 raptor op ezRaid bootable te krijgen en kijk of deze schijf wel herkend wordt (dus niet unknown, maar external). Dan de 2e erbij hangen en dan Raid 0 bouwen via CTRL+I...

Wat je ook zou kunnen proberen is om even alle schijven los te koppelen (onthoudt hoe je raid 0 array van 2x250 gig geschakeld is!) en hang die twee raptors aan de EzRaid. Probeer of ze nu herkend worden en je een raid array kunt bouwen. Probeer daarna via CD-Rom WinXP setup te booten. Kan je dan die schijf/array kiezen? Het viel mij op dat het bios steeds weer de volgorde van schijven veranderde (welke 1st, 2nd of 3rd is en dus welke bootable is). Als dit je net even niet opvalt zoek je het probleem in de setup terwijl het misschien in het bios zit... Daarom effe alle schijven loskoppelen en stap voor stap weer opbouwen. Begin met de raptors op EzRaid...

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
koop een pci sata raid controller hang je schijven eraan ff setuppen huppa opgelost :P

Verwijderd

Koelie73, bedankt voor alles het is me gelukt.

Ik heb de RAPTOR helemaal gecleaned, toen aangesloten op de EZRAID, toen in bios DH Settings on ofzo, en hij werdt herkend. Helaas zijn de prestaties hwel achteruit gegaan. Ik had op de intel chipset nog rond de 130 mb/s nu nog maar 110 mb/s. De RAID0 WD250GB is ook op achteruit gegaan van 110 mb/s naar 90 mb/s.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb ook even een vraagje waar ik met de handleiding niet uit kom.

Er zitten nu 2 SATA schijven op mijn P5W DH. 1 in de rode en 1 daar naast in de zwarte.

Wat ik nu nog over heb is 1x zwart (onder de zwarte waar schijf 2 zit) en 2x oranje. Als het goed is krijg ik deze week nog 2 extra SATA schijven er bij. Die 2 schijven wil ik niet in RAID gaan draaien.

Waar kan ik die 2 nieuwe schijven nou het beste op aansluiten ? Gewoon 1 in de zwarte connector en 1 in een oranje ? Of beide schijven in de 2 oranje poorten ?

Weet iemand waar krijg ik de minste problemen mee krijg en de meeste snelheid ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 02:44:
Ik word helemaal gek. Ik draai momenteel 5 HDD op de P5W DH Deluxe. 3 hdd op intel chipset (waarvan 2 op RAID0) en eentje op eSATA en 1 intern op jMicron. Alleen ik heb zojuist 2x Raptor WD74ADFD gekocht en deze moet ook in RAID0 draaien. Het probleem is dat ik de huidige HDDs ook nodig heb RAID0 aangezien daar helemaal belangerijke data`s opstaan. Ik dacht dat ik die EZraid kon gebruiken maar die is waardeloos want die wordt namelijk niet herkent.. kan ik niet een combinatie maken ofzo van 2 chipsets? Bv SATA4 (van intel chipset) + jMicron intern eentje ofzo en die gezamelijk ook op RAID0. Wat ik wel las was RAID1+0 door 3x intel chipset en 1x ezraid. Maar ik wil dus 2x RAID0. Ik hoop dat iemand me kan helpen ben al 5 uur hiermee aan het kloten
hai

ik ben geen expert, maar ik heb dit probleem kunnen omzeilen door de jumpers van de HD te halen; pas toen ik dat gedaan had, wereden de HD herkend door de Silicon Image Controller (oranje connectors)

• Koelie73
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 00:49:
Koelie73, bedankt voor alles het is me gelukt.

Ik heb de RAPTOR helemaal gecleaned, toen aangesloten op de EZRAID, toen in bios DH Settings on ofzo, en hij werdt herkend. Helaas zijn de prestaties hwel achteruit gegaan. Ik had op de intel chipset nog rond de 130 mb/s nu nog maar 110 mb/s. De RAID0 WD250GB is ook op achteruit gegaan van 110 mb/s naar 90 mb/s.
Graag gedaan, Tweak-U, mooi dat het nu werkt!
Hoe vol was die raptor voordat je de re-install deed? De harddisk bench programma's hebben verschillende testen, maar de hoogste snelheden worden gehaald bij dat aan de buitenkant van de platters. Voor zover ik dat goed heb begrepen, neemt de burst speed toe naarmate er meer data op de schijf staat. Als ie nu leeg is met alleen windows kan het zijn dat ie dus lager uitkomt.

Dit verhaal zou echter niet opgaan voor je Raid 0 WD250, want ik neem aan dat daarmee niets is veranderd. Heb je dezelfde drivers geinstalleerd? Heb je ueberhaupt na de Windows Install ook nog de Intel Matrix drivers geinstalleerd voor die Raid 0? Dat zou ook uit kunnen maken. Is je schijf op de JMicron wel gelijk gebleven qua snelheid?

• Koelie73
PilatuS schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:52:

Waar kan ik die 2 nieuwe schijven nou het beste op aansluiten ? Gewoon 1 in de zwarte connector en 1 in een oranje ? Of beide schijven in de 2 oranje poorten ?

Weet iemand waar krijg ik de minste problemen mee krijg en de meeste snelheid ?
Als het SATA-II schijven zijn, dan maar eentje op de oranje EzRaid poorten. Als het Sata-I schijven zijn dan kan je beide oranje poorten gebruiken zonder dat dit de snelheid zou mogen beinvloeden.
Reden: EzRaid poorten delen 300 MB/s bandbreedte. Sata-I = 150 MB/s, dus twee schijven daarvan kunnen op vollekracht vooruit met die 300 MB/sec. Echter twee Sata-II schijven van elk 300 MB/s zouden bij tegelijk gebruik samen die 300 MB/sec moeten delen. Ik zou er eentje hangen aan de intel en eentje aan de EzRaid. Als het voor Raid verder toch niet uitmaakt is dat het meest logisch.

Je zou de EzRaid ook kunnen laten voor wat het is en de 4e schijf aan de JMicron hangen (mits je de externe poort niet gebruikt want die twee delen ook 300 MB/s bandbreedte meen ik..) Voordeel hiervan is, dat JMicron Native Command Queing ondersteunt en de ID van de schijf kan weergeven. EzRaid geeft de 4e schijf weer als een external schijf... (Tenminste, bij Raid is dit zo).

Mocht je de JMicron poort gebruiken, pak dan de goede en meest recente drivers. Dat scheelt bij deze poort een stuk qua snelheid en stabiliteit!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
Sorry dat ik dit topic een kickje en het hierin plaats, maar de topic is een goede omschijving voor mijn vraag.

Wat ik had:

1 x Raptor 74gb op SATA1 (Boot)
1 x WD 400gb op SATA3 (Backup)
2x WD 250gb op EZ-RAID RAID1

Na wat verhalen gelezen te hebben over dat de perfomance beter zou zijn op de Intel, heb ik besloten de schijven over te gooien naar SATA3 en SATA4 en heb ik mijn 400gb op de Jmicron gegooid.

Heb Vista al geinstalleerd staan met EZ raid manager geinstalleerd. Ik kon de Intel raid drivers en de Jmicron niet installeren omdat ze niet geactiveerd zijn.

Intel RAID enabled en Jmicron enabled in Bios. ...Booten ..BSOD. !! :(

Dit zou kunnen kloppen omdat ik dus geen intel raid drivers heb geinstalleerd. Nu heb ik het spulletje weer terug gezet maar had ik de grootste moeite om de schijven weer gedetecteerd te krijgen .. Heb het nu weer terug gezet maar wil nog wel mijn actie doorzetten. Heb al mijn data gebackupt naar een USB disk. dus dat is veilig.

Mijn Doel:

Vista Raptor install intakt laten
2x WD250KS in RAID0 ipv RAID1
WD400gb Backup disk op Jmicron of één van de poorten van de EZ-RAID.

Ik heb ook een leuke computer..

Pagina: 1