Traag installeren van games

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik heb hier een nieuwe PC met de volgende specs:

MSI P965 mobo
Core 2 Duo 6400
1 Gb kingston dual channel 4200 geheugen
MSI 7600 GT VGA kaart
LiteOn DVD speler
LiteOn DVD-RW

het probleem is dat het installeren van games vanaf DVD ruim een half uur duurt 8)7
verder is de PC overal super snel in, maar als je een game aan het installeren dan is alles in Windows ook traag. openen van IE duurt aantal sec voordat het op het scherm te zien is :(
nadat de installatie klaar is is de PC direct weer snel. overigens staat er 1 van de 2 CPU's tijdens de installatie continu op 98 a 100%, de 2de CPU doet dan niet veel. en het probleem doet zich ook voor in zowel DVD speler als DVD-RW. installeren van programma's had ik ook het idee dat dat ook niet erg snel ging op CD/DVD, maar deze zijn wat kleiner dus merk je wat minder.
ik heb 2 exact dezelfde PC's en doen beide hetzelfde..
dezelfde CD's of DVD's in een andere type PC doen het wel gewoon normaal.

het spelen van de games gaat prima, alles is dan weer super snel.

wat ik al nagekeken heb:
- nieuwste Bios
- nieuwste VGA driver (orgineel nVidia)
- nieuwste chipsetdriver volgens MSI LiveUpdate

iemand tips of ideeën?

• Gruffy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
Controleer even of je DVD-rom/DVD-RW niet gewoon in PIO modus staan in plaats van UDMA modus. Meestal is dat het probleem

• dude88
  • Niet online
Gruffy schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:33:
Controleer even of je DVD-rom/DVD-RW niet gewoon in PIO modus staan in plaats van UDMA modus. Meestal is dat het probleem
ik neem aan dat dat in de BIOS te controleren is?

overigens gewoon data kopieëren naar de HDD gaat ook traag, maar dat zal het zelfde probleem zijn denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door dude88 op 10-11-2006 09:36 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
Jep, sterker nog, daar kun je het meestal ook instellen.

Kopiëren valt daar ook onder ja, algemene datatransfer van/naar DVD spelers.

Bij het branden van DVDs zal de pc de buffer ook met geen mogelijkheid vol kunnen houden (op een fatsoenlijke snelheid.

[ Voor 64% gewijzigd door FrenzyFreak op 10-11-2006 09:37 ]

• Gruffy
Dit is te controleren in windows als volgt (Sorry engelse versie dus zelf even vertalen)

Start dan naar control panel (configuratiescherm) - dan naar system (systeem) - dan naar hardware - dan naar device manager (apparaatbeheer) - en dan vervolgens naar ide ata/atapi controllers en kijk dan bij je primary en secondary ide channels bij de advanced settings.]

Staan ze daar op PIO modus dan moet je die zetten op DMA if available.

Edit: BIOS controleren is ook niet verkeerd nee, maar vaak staat het dan in windows alsnog verkeerd
Heb je trouwens SATA harde schijven of IDE harde schijven ?

[ Voor 15% gewijzigd door Gruffy op 10-11-2006 09:41 ]

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:44
Windows schakelt bij bepaalde fouten zelf terug in DMA-mode, en komt uiteindelijk in PIO mode terecht. Dit kan lastig te fixen zijn: zie IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur

HTH,
Arthur

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• Gruffy
avdongen schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:47:
Windows schakelt bij bepaalde fouten zelf terug in DMA-mode, en komt uiteindelijk in PIO mode terecht. Dit kan lastig te fixen zijn: zie IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur

HTH,
Arthur
Is het niet beter de TS eerst te laten controleren in welke modus de DVD-Rom/DVD-RW staat voordat hij geconfronteerd word met allerlei doem-scenario's ?

• dude88
  • Niet online
Gruffy schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 09:38:
Dit is te controleren in windows als volgt (Sorry engelse versie dus zelf even vertalen)

Start dan naar control panel (configuratiescherm) - dan naar system (systeem) - dan naar hardware - dan naar device manager (apparaatbeheer) - en dan vervolgens naar ide ata/atapi controllers en kijk dan bij je primary en secondary ide channels bij de advanced settings.]

Staan ze daar op PIO modus dan moet je die zetten op DMA if available.

Edit: BIOS controleren is ook niet verkeerd nee, maar vaak staat het dan in windows alsnog verkeerd
Heb je trouwens SATA harde schijven of IDE harde schijven ?
thanx, dit ga ik even controleren zodra ik weer bij de PC ben :)

uiteraard heb ik SATA schijven ;)
op de nieuwe mobo's van tegenwoordig wordt vaak nog maar 1 IDE slot gezet, hierop gaan natuurlijk je beide DVD spelels :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je überhaupt de FAQ's alhier en die van Opslagmedia & I/O Controllers geraadpleegd :?

PMG FAQ » Mijn PC is traag, CPU verbruik is 100%, hoe komt dat?
OM FAQ / Beleid » Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Je topicstart ten spijt, maar dit is echt een typisch geval van een FAQ-gevalletje en je zou het na jaren Gotten wel beter moeten weten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.