Desktop (Athl.2600+, 1GB RAM):
Fedora Core 5
Waarom?
-consistent
-krachtige installer (Anaconda, ook door een aantal andere distro's overgenomen: veelzeggend)
-veel nieuwe pakketten ingebouwd maar toch behoorlijk stabiel
-Gnome goed afgewerkt
-Beagle (okee, het is in Mono maar voor mij werkt het perfect)
-SELinux
-trage maar onverwoestbare pakketmanager, + Yumex
-erachter staat een bedrijf (RedHat) met een goede reputatie
-slaapstand werkt goed
-perfect netwerkbeheer
-automount USB
-goede community met veel kennis en goeie sfeer op forums
-geen hypes, geen politiek, gewoon een 100% F/OSS distro die werkt
-weinig bugs
-Fedora is voortraject van CentOS (=RHEL =moet ik nog meer zeggen)
-repositories afgeladen met software
-multimedia e.d. heel simpel in te stellen met handige howto's
Na Suse, (X)Ubuntu, Vector, Debian, PCBSD, en nog een paar uitgebreid gebruikt dan wel getest te hebben, is dit voor mij gewoon een geniale distro die ik veel mensen zou kunnen aanbevelen. Eén van de kleine nadelen is dat elke release maar ongeveer een jaartje echt serieus onderhouden wordt, daarna wordt er een beetje van uitgegaan dat je upgrade. Bijv. Fedora Core 5 krijgt de officiële updates en fixes ongeveer tot iets na de release van FC7, geloof ik (een vol jaar complete ondersteuning, daarna is het officieel een "antiek" OS.
). Je kunt dus steeds maximaal één release overslaan - tenzij het je niet meer uitmaakt dat Yum/Pup niet meer lekker werken natuurlijk.
Fedora Core 5
Waarom?
-consistent
-krachtige installer (Anaconda, ook door een aantal andere distro's overgenomen: veelzeggend)
-veel nieuwe pakketten ingebouwd maar toch behoorlijk stabiel
-Gnome goed afgewerkt
-Beagle (okee, het is in Mono maar voor mij werkt het perfect)
-SELinux
-trage maar onverwoestbare pakketmanager, + Yumex
-erachter staat een bedrijf (RedHat) met een goede reputatie
-slaapstand werkt goed
-perfect netwerkbeheer
-automount USB
-goede community met veel kennis en goeie sfeer op forums
-geen hypes, geen politiek, gewoon een 100% F/OSS distro die werkt
-weinig bugs
-Fedora is voortraject van CentOS (=RHEL =moet ik nog meer zeggen)
-repositories afgeladen met software
-multimedia e.d. heel simpel in te stellen met handige howto's
Na Suse, (X)Ubuntu, Vector, Debian, PCBSD, en nog een paar uitgebreid gebruikt dan wel getest te hebben, is dit voor mij gewoon een geniale distro die ik veel mensen zou kunnen aanbevelen. Eén van de kleine nadelen is dat elke release maar ongeveer een jaartje echt serieus onderhouden wordt, daarna wordt er een beetje van uitgegaan dat je upgrade. Bijv. Fedora Core 5 krijgt de officiële updates en fixes ongeveer tot iets na de release van FC7, geloof ik (een vol jaar complete ondersteuning, daarna is het officieel een "antiek" OS.