[Poll] Welke Linux distro gebruik je?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.818 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruikte altijd Slack, maar ik werd helemaal gek van het ontbreken van gnome (ik gebruik Xfce (ook gtk-gebaseerd) maar veel gtk-apps hebben gnome dependencies) en het continue compileren (slack heeft heel weinig packages) en het halve internet afstruinen op zoek naar die ene missende dependency .. nu ben ik een happy archer ..

Ik ben blij dat ik met Slackware begonnen ben want ik kan me nu best redden in linux (mede met dank aan nos ;)) maar ik snap echt niet meer waarom mensen zo dolgraag zelf willen compileren. 't Kost bakken met tijd en wat win je er nou mee? Binary distro's als Slack en Arch zijn *echt* *snel*, Arch zelfs nog sneller dan Slack. En makkelijk en snel te updaten. Ik heb wel wat beters te doen dan anderhalf uur naar make-output te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben echte Debian fan. Thuis prive gebruik ik Debian testing als desktop. Ik ben alle zakelijke servers om aan het zetten naar Debian stable (Deze waren eerst Fedore Core 1). Zelf de zakelijke desktop is Debian testing.

Ik kies Debian dus ook vanwege het hele apt/dpkg systeem. Werkt echt super handig. Ook vind ik het stable/testing/unstable principe dat Debian hanterd goed. Stable voor de server, uitgebreid en lang getest, geen nieuwe pakketten meer erin zetten die het systeem overhoop zouden kunnen halen, security updates. Debian testing voor de testing, redelijk up-to-date, elke da weer een verassing welke nieuwe pakketten er zijn bij gekomen :)

Verder werkt het naar eigen ervaring gewoon goed. Had met de Fedora erver vaker problemen. De Debian stable servers doen het gewoon super goed. (Dit hoef ik niet ens af te kloppen want ik heb er ook echt vertrouwen in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 01:28:
Ik gebruikte altijd Slack, maar ik werd helemaal gek van het ontbreken van gnome (ik gebruik Xfce (ook gtk-gebaseerd) maar veel gtk-apps hebben gnome dependencies) en het continue compileren (slack heeft heel weinig packages) en het halve internet afstruinen op zoek naar die ene missende dependency .. nu ben ik een happy archer ..
Je kunt toch Freerock installeren? Dat installeert zichzelf met 1 regel code compleet. Hoeveel makkelijker wil je 't hebben? ;)
Dropline is net zo makkelijk alleen die overschrijft nogal veel packages met hun eigen spul, en installeert PAM erbij enzo, daar moet je maar net van houden (het is verder wel een geweldig pakket)
Ik ben blij dat ik met Slackware begonnen ben want ik kan me nu best redden in linux (mede met dank aan nos ;)) maar ik snap echt niet meer waarom mensen zo dolgraag zelf willen compileren. 't Kost bakken met tijd en wat win je er nou mee? Binary distro's als Slack en Arch zijn *echt* *snel*, Arch zelfs nog sneller dan Slack. En makkelijk en snel te updaten. Ik heb wel wat beters te doen dan anderhalf uur naar make-output te kijken.
Tja, ik heb ook een tijdje zo'n "ik wil alles zelf compilen voor het optimaliseren"-fase gehad en ik ben nu van mening dat installeren middels de packagemanager gewoon voordelen heeft die zelf compilen niet direct hebben. WEL is het interessant om zelf source-packages te maken of zelf binaire packages te maken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:41:
Waarom geen Debian ?
Debian stable staat gelijk aan "oude crap" en de unstable tree is mij weer iets te unstable. Ubuntu zit hier prima tussenin.
En testing dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Nooit geprobeert, ik had het wel gehad na stable en unstable. Ik kan dus helaas niets zinnigs hierover :) Wellicht iets om te proberen als ik me verveel (ongetwijfeld zeer binnekort :P), alhoewel ik niet verwacht dat het zo drastisch afwijkt van Ubuntu (wel jammer dat ik upstart dan kwijt ben, tenzij ik met een experimental-package ga werken).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeMoN schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:54:
[...]
Breng je stem uit en zet evt. in een onderbouwde reply neer waarom je deze (GNU/)Linux distro gebruikt (sorry, *BSD, Sun, Mac, etc laat ik hier ff tussenuit).
[...]
Waarom nou weer alleen linux :'( Ik heb afgezien van mn Edgy desktop een hele mooie SGI Indy met IRIX 6.5 erop. Heb jaaaaaren met een dual-head sparcstation 5 + SunOS gewerkt. Mn servers doen allemaal Free of OpenBSD. Persoonlijk vind ik Linux leuk voor op de desktop, en mits je het goed firewalled + uptodate houd ook leuk voor de commerciele toepassingen op servergebied (oracle, websphere, domino, etcetc). Voor het gemiddeld bokkie-wokkie-thuisservertje (sorry ;) ) vind ik persoonlijk een BSD vele malen geschikter, omdat het je leert te werken volgens de UNIX(tm) manier. Door meer dan alleen maar Linux te gebruiken leer je 1 heel belangrijk ding, cross-platform met unix werken. Dus daarom, er zijn meer alternatieven dan alleen linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:31:
[...]

Waarom nou weer alleen linux :'( Ik heb afgezien van mn Edgy desktop een hele mooie SGI Indy met IRIX 6.5 erop. Heb jaaaaaren met een dual-head sparcstation 5 + SunOS gewerkt. Mn servers doen allemaal Free of OpenBSD. Persoonlijk vind ik Linux leuk voor op de desktop, en mits je het goed firewalled + uptodate houd ook leuk voor de commerciele toepassingen op servergebied (oracle, websphere, domino, etcetc). Voor het gemiddeld bokkie-wokkie-thuisservertje (sorry ;) ) vind ik persoonlijk een BSD vele malen geschikter, omdat het je leert te werken volgens de UNIX(tm) manier. Door meer dan alleen maar Linux te gebruiken leer je 1 heel belangrijk ding, cross-platform met unix werken. Dus daarom, er zijn meer alternatieven dan alleen linux ;)
Ergens is het maar goed dat de poll zich tot Linux beperkt.. ik heb meer SGI-dozen dan PC's :X
Dan zou Irix m'n antwoord moeten zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier gebruik ik als Desktop zowel Windows als SuSe 10.1

Op men gamepc draait dan enkel windows (is ook alleen bedoeld om te gamen, en specifieke windows toepassingen)
Voor server gebruik ik dan SuSe, deze is ook beetje workstation, hierop internet en msn ik, programmeren enzo gaat ook via Linux

Qua server draait ie dan:
Web (Apache 2.2, Mysql5, PHP5, en zowat alles qua modules wat er nodig zou zijn)
FTP server (Pro/Pureftpd)
Fileserver (local, samba)
Mailserver (Kerio)
SSH server
Webmin/Usermin
ISPConfig
DHCP/DNS servers (enkel wanneer nodig op lan bijv)
IRC server (ook vooral op lan)
Shoutcast met DSP
Steam gameserver (lan)

Beide systemen (game en serverpc) zijn AMD64'ers dus kunnen aardig wat trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 09:43
Ik heb als desktop Debian Testing (met Xfce) of Windows (laatste vooral voor af en toe wat spellen.)
Op m'n servertje heb ik ook Debian, maar dan Stable.

Ik kies voor Debian omdat het package management echt perfect is (apt-get of aptitude, géén synaptic (is alleen maar sloom)) en daarnaast is het ook heel stabiel. Ik baal er wel van dat er standaard geen vlc is in testing, maar wel in unstable en wel in stable, beetje jammer :(
Ook is het fijn dat Debian niet standaard m'n hdd volgooit met programma's die ik toch niet gebruik.

Overigens kan ik me ook vinden in Ubuntu, aangezien het op Debian gebasseerd is, maar dan nog... synaptic is zo sloom... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:31:
Persoonlijk vind ik Linux leuk voor op de desktop, en mits je het goed firewalled + uptodate houd ook leuk voor de commerciele toepassingen op servergebied (oracle, websphere, domino, etcetc).
Waarom heb je voor Linux een firewall nodig?
En voor BSD niet?
En up-to-date houden, geldt dat niet voor alle software?

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-11-2006 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik draai thuis zowel OSX als Ubuntu als desktop. Ik heb wel Windows, voor 1 spelletje.. Als server heeft er een tijdje een Debian bak gestaan, maar ook die is naar Ubuntu gewaan.

Op het werk moet ik het helaas doen met een XP SP2 desktop om Solaris, AIX en Red Hat machines te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rvdven schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:19:
Ik kies voor Debian omdat het package management echt perfect is (apt-get of aptitude, géén synaptic (is alleen maar sloom)) en daarnaast is het ook heel stabiel. Ik baal er wel van dat er standaard geen vlc is in testing, maar wel in unstable en wel in stable, beetje jammer :(
Ook is het fijn dat Debian niet standaard m'n hdd volgooit met programma's die ik toch niet gebruik.
Dan installeer je vlc toch vanuit unstable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
Jungian schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:41:
Waarom geen Debian ?
Debian stable staat gelijk aan "oude crap" en de unstable tree is mij weer iets te unstable. Ubuntu zit hier prima tussenin.
Wanneer heb je stable voor het laatst geprobeerd? De huidige stable is nu nog geen jaar oud, en in december wordt Etch stable. Natuurlijk niet zo nieuw als in unstable (wat overigens stabieler is dan veel distro's standaard zijn) maar in vergelijking met een XP van ongeveer 4 of 5 jaar oud ofzo (ik weet niet wat het precies is) is het allemaal nog heel nieuw.

Maar zoals ik al zei, Ubuntu is een keuze waar ik me wel in kan vinden (behalve dan dus synaptic, ik raad je aan aptitude eens proberen, is veel sneller en werkt ook nog fijner ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:23:
[...]

Dan installeer je vlc toch vanuit unstable?
Ik heb volgens mij een tijd terug eens geprobeerd om die paketten te downloaden en dan met de hand te installeren, maar ik kreeg afhankelijkheidsproblemen.

Als er andere manieren zijn waarop dat te voorkomen is sta ik daar altijd voor open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Thuis heb ik een refurbished Proliant 8000 server staan met CentOS 4.1 en daar draait alles op, mijn LAMP ontwikkelomgeving, Lotus Domino 7 Server, alle belangrijke files (RAID5 is toch veiliger dan een desktop schijfje) en nog wat hobbyprojectjes zoals BNC en EggDrop. Met 2 domeinen gekoppeld aan mijn vast IP adres kan ik zowel op mijn speeldomein als mijn "zakelijk" domein allerlei leuke dingen doen.

Op mijn desktop draai ik nog gewoon Windows XP, ik gebruik teveel programma's waarvoor ik de opensource counterpart niet wil gebruiken of onder wine wil draaien. Met een braziliaanse dans en webDAV (subversion) maak ik dan wel weer gebruik van mijn Linux server op mijn desktop en Laptop.

Op mijn werk doen ze alles met RHEL4, vandaar impliciet ook de keuze voor CentOS voor mijn server.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rvdven schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:25:
distro's standaard zijn) maar in vergelijking met een XP van ongeveer 4 of 5 jaar oud ofzo (ik weet niet wat het precies is) is het allemaal nog heel nieuw.
Het verschil is natuurlijk dat XP 'alleen' een OS is en je er gewoon de nieuwste Firefox en andere apps op kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rvdven schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:30:
[...]

Ik heb volgens mij een tijd terug eens geprobeerd om die paketten te downloaden en dan met de hand te installeren, maar ik kreeg afhankelijkheidsproblemen.

Als er andere manieren zijn waarop dat te voorkomen is sta ik daar altijd voor open :)
$ cat /etc/apt/sources.list
deb ftp://ftp.de.debian.org/debian/ testing main
deb ftp://ftp.de.debian.org/debian/ unstable main
deb http://ftp.de.debian.org/debian-secure-testing testing/security-updates main

$ cat /etc/apt/preferences
Package: *
Pin: release a=unstable
Pin-Priority: 1

En dan apt-get -t unstable install <package>. Pas wel op dat er dan geen of niet te veel dependencies geupgrade worden vanuit unstable, anders draai je toch bijna unstable.
DexterDee schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:33:
Op mijn werk doen ze alles met RHEL4, vandaar impliciet ook de keuze voor CentOS voor mijn server.
Kunnen FC en RH nu al fatsoenlijk upgraden naar een nieuwe major versie? De laatste keer dat ik het probeerde liep mijn hele systeem in de soep en het lijkt ook niet aangeraden te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-11-2006 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:21:
[...]
Waarom heb je voor Linux een firewall nodig?
En voor BSD niet?
En up-to-date houden, geldt dat niet voor alle software?
Sowiso durf ik te stellen dat je met een goed onderhouden machine je uberhaupt geen packetfilter nodig hebt. Wat ik met een firewalling setup bedoen is meer het complete plaatje, dus incl monitoring, ids en evt ips. Het is nou eenmaal zo, dat van de exploits die er op dit moment op de markt verschijnen en niet direct bedoeld zijn voor windows systemen over het algemeen exploits zijn die misbruik maken van linux zelf, of veelvuldig meegeleverde software. De meeste payloads van deze exploits zijn gemaakt op basis van x86-linux, waardoor deze payloads per-definitie niet werken op een niet-linux systeem. Dit is voor mij de primaire reden om geen Linux te draaien voor kritieke toepassingen. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat er geen exploits geschreven worden voor bsd's cq andere unices, maar de kans dat je dat soort sploits in het wild tegenkomt is zodanig klein dat het verwaarloosbaar is (omdat je je machine sowiso goed uptodate houd ;) )

Een netwerk van linux servers is als een pot honing voor script kiddies. Omdat er dusdanig veel exploit scripten beschikbaar zijn voor linux, dien je je firewalling/monitoring daar dus ook op aan te passen. Zo zou je imho als je met wat grotere netwerken gaat werken, sowiso een IDS (Intrusion Detection System) willen hebben. Hiermee krijg je een set tools waarmee je je netwerk kunt monitoren op toegepaste exploits en scanning technieken. Als je een btje kunt knutselen, dan koppel je hier zo een IPS (Intrusion Prevention System) aan vast, wat evt weer automatisch hosts kan gaan blocken.

Hmm, dit is denk ik alweer veel te offtopic :+ Als laatste: Ja, updates zijn belangrijk, maar er zijn veel te weinig mensen die het doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

thuis debian SID als desktop, en Debian stable als servertje.
Van mijn werk krijg ik volgende week een laptop waar ik windows op moet laten draaien. Geeft me eens de kans om eens lekker met colinux aan de slag te gaan

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Thuis Ubuntu voor de mediaserver. Dit vanwege MythTV, die klik-en-klaar in de distro zit. Alleen het pakketje 'ivtv' zit er niet bij, daarvoor moet je een extra regeltje in de sources.list zetten. In welke aflevering van Ubuntu we inmiddels zijn beland ben ik even kwijt, maar het heeft zo'n naam die op een Suske en Wiske album niet zou misstaan. Voor de laatste dist-upgrade leek het er even op dat ik zelf mee moest gaan puzzelen met de dependencies, maar good'old dselect had alles wat ik weg kon strepen op een rijtje gezet dus het was dus zo gepiept.

De laptopjes die hier circuleren zijn Apples (Clamshell, PowerBook, MacBook) dus die draaien MacOSX. Ik heb ooit eens een dualboot Debian op een iBook gezet, maar dat gebruikte ik alleen voor wat technische klusjes. Voor de rest staat er nog een 1e generatie iMac met Ubuntu en een Performa 630 met Debian. Oja, en er staat tijdelijk nog een Shuttle (Debian).

Op het werk is het MacOSX all over the place, in de grafische studio's dan wel. Ook drie servers met Debian erop, en één xServe. Ik wil eigenlijk de openLDAP directory van de grootste Debian server koppelen aan die van de xServe, maar dat is behoorlijk ingewikkeld omdat MacOSX Server is voorgeïnstalleerd met een specifieke setup met geïntregeerde Kerberos authenticatie, en dat moet je dan maar op precies de dezelfde manier zien na te bouwen aan de Linux kant, anders werkt het waarschijnlijk niet. Het zou wel grappig zijn als ik via de xServe de Linux server een domein van de primary AD server van de administratie kan laten repliceren, ik ken niemand die een Linux server aan een Microsoft domein heeft geknoopt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Naast WinXP voor zakelijk gebruik definitely FreeBSD. Linux kan ik niet serieus nemen met die adhoc ontwikkelingen (kernel 2.4.11 blijft m'n favoriet), FreeBSD is wat conservatiever, rustiger ontwikkeld, coherenter en natuurlijk is beastie ultiem cooler dan die pinguin.
KDE als DE omdat ze bij GNOME alleen maar bezig zijn met het discussieren over waarom ze een feature niet gaan implementeren. Nouja, dan mag KDE veel features hebben, dat is niet mijn probleem.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als desktop blijft windows bij mij op nummero uno (windows server 2003 als desktop, omdat die niet zoveel onzin doet als XP), mss dat dat met de komst van vista gaat veranderen, maar ik zie het nog niet zo 123 gebeuren.
Als server prive gebruik ik gentoo, omdat ik emerge zo heerlijk vind, en ik gentoo nu gewoon snap.
Als zakelijke server zou mijn eerste keus op FreeBSD vallen, om dezelfde redenen als die boven mij heeft gepost, maar ik werk gewoon met wat ik heb.

En als ik ooit een linux desktop ga draaien blijf ik denk ik bij gentoo, gewoon omdat ik die nu snap. En niet dingen automatisch doet die ik mss helemaal niet wil (zoals ubuntu en suse en andere wanabee windows-distro's wel doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
Thuis als server opensuse 10.1 (samba, webmail, webserver), gebruik die ook veel als desktop eventueel via nx vanaf mijn windows laptop (van de baas).
Helaas op de zaak alleen maar windows terwijl mijn erp applicatie zonder problemen op alle major unix distributies en linux draait. (en dat als ingeleende ook vaak ondersteund/beheerd heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thuis draaien alle machines (desktops, servers, router/firewall) een zelfgebrouwen Linux systeempje gebaseerd op (Hardened) Linux From Scratch (ik heb dus maar voor 'anders' gekozen). Dat betekent dus alles zelf naar wens compileren van source en instellen enzo voor de machine waarop het moet draaien. De nadelen zijn duidelijk: het kost me veel tijd en up to date houden is moeilijk (om niet te zeggen quasi onmogelijk) en betekent wekelijks een pak dingen patchen en een heleboel dingen compileren. En waarschijnlijk zijn een aantal dingen niet perfect of ideaal ingesteld. Maar dat weegt voor mij nu even niet op tegen de voordelen: een systeem dat precies heeft wat het nodig heeft, niets meer en niets minder. Er is geen file op de harde schijf te vinden waarvan ik niet kan zeggen wanneer die daar gekomen is, waarom die daar staat en waarom hij niet weg mag/moet. Gnome/KDE vind ik nogal zwaar wegen (te veel dingen die ik niet wil waardoor het onnodig geheugen vreet en te traag wordt, en dat duld ik zelfs op m'n dual Athlons niet ook al zou ik er daar eigenlijk niets van merken). Ok, sommige Gnome of KDE libs heb ik natuurlijk wel nodig voor een aantal applicaties. Maar ik ben iemand die nog zweert bij de eenvoud van een (uitgeklede!) Windowmaker op de desktops. En de router/firewall en een aantal servers hebben niet eens een X draaien. Geen overbodige rotzooi die disk space en geheugen vreet, dus supersnelle en bijzonder vinnig reagerende machines. Just what I like. En minstens even belangrijk : ik heb er de voorbije jaren gigantisch veel van geleerd, en heb nu een redelijk idee hoe zo'n systeem werkt, van boot process tot afsluiten, van kernel over compiler, linker en c library tot de gemiddelde (server) applicatie. Ik zou nooit zoveel geleerd hebben mocht ik een distributie blijven gebruiken zoals ik vroeger deed. Ik beweer helemaal niet dat dit het perfecte systeem is, want dat is het ook zeker niet. Enige basiskennis is wel vereist denk ik en die heb ik opgedaan door eerst een jaar of 5-6 distributies te gebruiken (RedHat 4 of SUSE 5 anyone? :P ). Maar nu bouw ik dus al ruim 4 jaar m'n eigen zooi en ik vind het prima werken. En het is zoals ze zeggen: Linux is gratis als je tijd niets waard is ;)
En binnenkort plan ik ook te gaan spelen met wat *BSD systeempjes. Dan leren we die ook eens wat beter kennen :)

Op het werk werk ik met een mix van systemen: Win2K, MacOS X en SUSE Linux, maar het grootste deel van de tijd toch met de Windows systemen. Op de servers draait ook een mix: een aantal draaien Windows 2003 Server en een aantal draaien MacOS X Server (both Panther en Tiger dacht ik). Maar over deze machines heb ik totaal geen controle, dus dat moeten we maar slikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een dualboot met Windows XP en Fedora Core. Mijn lievelings wm is WindowMaker! met Midnight Commander en Lynx en Amarok. Op de universiteit (VU amsterdam) gebruiken we Windows XP. Maar het liefst heb ik linux voor en alles zo getweakt mogelijk...

En als ik wat tijd heb dan wil ik nog mijn 486 bakkie omtoveren met OS/2 warp 3 (ik heb de doos :) Trouwens waar staat OS/2 of Ecomstation???

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 17:10 . Reden: Bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

rvdven schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:25:
[...]

Wanneer heb je stable voor het laatst geprobeerd? De huidige stable is nu nog geen jaar oud, en in december wordt Etch stable. Natuurlijk niet zo nieuw als in unstable (wat overigens stabieler is dan veel distro's standaard zijn) maar in vergelijking met een XP van ongeveer 4 of 5 jaar oud ofzo (ik weet niet wat het precies is) is het allemaal nog heel nieuw.
Een behoorlijke tijd terug ;)
Maar zoals ik al zei, Ubuntu is een keuze waar ik me wel in kan vinden (behalve dan dus synaptic, ik raad je aan aptitude eens proberen, is veel sneller en werkt ook nog fijner ook)
Als iets met de CLI kan dan gebruik ik de CLI ook, synaptic gebruik ik dus nooit :D

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 11-11-2006 23:25 . Reden: typo ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34
zelf gebruik ik Debian ook zo veel mogelijk. Thuis op m'n desktop draai ik Debian Unstable. Op mijn thuisserver testing en nog op een aantal virtuele machines ook testing en unstable.

Op school staat ook een pc van de studievereniging die en daar poosje terug ook Debian Unstable opgezet.

Ik vind het beheren van Debian erg fijn, het updaten en nieuwe pakketten installeren gaat erg fijn. Verder zijn de repositories erg groot en is er veel andere software voor te vinden in .deb 's (ik houd er niet zo van om iets wat niet in pakket zit systeemwijd te installeren)

Verder draai ik altijd KDE omdat het gewoon verreweg fijnste werkt. Vooral de kioslaves waar alle programma's gebruik van kunnen maken zijn enorm fijn. Tegenwoordig draai ik ook steeds minder niet-kde programma's omdat de programma's van KDE ook gewoon erg goed op zich al zijn.

Langzaamaan gebruik ik toch steeds vaker Konqueror ipv Firefox voor het browsen (binnenkort wellicht ipv Iceweasel) en ook vaker Koffice ipv OpenOffice omdat Koffice een stuk sneller is.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:08:
Ik gebruik een dualboot met Windows XP en Fedora Core. Mijn lievelings wm is WindowMaker! met Midnight Commander en Lynx en Amarok. Op de universiteit (VU amsterdam) gebruiken we Windows XP. Maar het liefst heb ik linux voor en alles zo getweakt mogelijk...

En als ik wat tijd heb dan wil ik nog mijn 486 bakkie omtoveren met OS/2 warp 3 (ik heb de doos :) Trouwens waar staat OS/2 of Ecomstation???
dan gebruik je beter een source distro...zoals gentoo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Jammer eigenlijk dat Windows er wel bij staat maar Mac OS X niet.

Gebruik zelf voornamelijk naast OS X Debian testing als desktop, zowel zakelijk als prive en Debian stable voor de server. Ik ga nu heel even Debian testing voor de server draaien omdat ik pas een nieuwe intel core2 server heb gekocht en debian stable, ook met backports voor enkele onderdelen geen support kan bieden.

Valt me trouwens op dat zo veel mensen hier prive Linux als desktop draaien en dan zakelijk Windows. Ik neem aan dat dat voornamelijk is omdat bedrijven Windows aan hun medewerkers opdringen?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:17:
Valt me trouwens op dat zo veel mensen hier prive Linux als desktop draaien en dan zakelijk Windows. Ik neem aan dat dat voornamelijk is omdat bedrijven Windows aan hun medewerkers opdringen?
Belangrijkste 'probleem' is denk ik toch wel Exchange, met user accounts in Active Directory. Dat weerhoudt veel IT departementen ervan om helemaal platform-independent te draaien.

Wij hebben in het netwerk wel Linux werkstations draaien (thin clients en custom Debian installs als vervanger voor Win98), maar die openen een desktop van een Citrix server, dus de gebruikers werken alsnog in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Veel bedrijven beslissen op management niveau wat ze hun medewerkers als desktop aanbieden. Linux is gewoon daar nog niet toe doorgedrongen, men kent het niet als desktop of vertrouwt het niet. Men kiest toch voor de bekende weg en neemt wat iedereen neemt. Daarnaast moet de gemiddelde medewerker ermee overweg kunnen en dat is toch vaak een ander niveau als de gemiddelde bezoeker hier. Nu kan Linux ook makkelijk zijn om mee te werken maar Windows is zo ingeburgerd dat medewerkers dat herkennen van thuis of van school of van familie. Zo zie je bijvoorbeeld ook veel Nederlanstalige Windows in bedrijven omdat men denkt dat de medewerkers daar beter mee kunnen werken. En Windows support kun je bij alle detacheerders volop krijgen, Linux zal toch een stuk zeldzamer zijn. En de licentiekosten zijn dan het geld niet meer.

Zelfs Linux als serversysteem is vaak nog niet genoeg ingeburgerd bij bijvoorbeeld het MKB.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Enige redenen dat ik eigenlijk nog Windows XP op mijn desktops en laptops heb staan zijn:
- Vriendin
- Photoshop

En zodra adobe komt met een volledig lekker werkende versie onder linux, of er een andere partij komt met een goede oplossing hiervoor ben ik waarschijnlijk wel over. Ik draai al tijdje Ubuntu onder dualboot, maar kom er maar weinig in omdat ik geen zin heb om te moeten switchen tussendoor.

Verder heb ik op mijn servers (zowel thuis/test als in DC) allemaal debian sarge stable. En dan nog een aantal servers met CentOS via het werk. Al met al werkt het allemaal lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Leuk topic.

Ik heb voor de desktop Ubuntu 6.06 (met gnome dus) en op de server ubuntu 6.06 zonder X.
Heb ook nog een firewall draaien onder IPcop, maar die draait dus alleen op de achtergrond.

Heb voor ubuntu gekozen omdat ik het de fijnste distro vind. apt-get werkt fantastisch en het geheel is mooi snel enzo. Heb ook debian, (open)suse, mandrake/mandriva, slackware, gentoo, mepis, fedora core, redhat (lang geleden), centos en diverse kleine grutdistro's gebruikt.

Ubuntu is gewoon een aanrader of je nou begint met linux, of al een gevorderde gebruiker bent. Met andere distro's heb ik vaak het probleem dat het installeren van software een bijna oneindig lange tijd in beslag neemt (fedora, suse, vele andere rpm-gebaseerde linux) en dat vind ik frustrerend. Ook sudo vind ik handig werken op de desktop, hoewel ik in de terminal gewoon su gebruik. De hardware ondersteuning, goede community en regelmatige release cycle maken dit rijtje zo lang dat het voor mij wel duidelijk is.

Ik vind het alleen jammer dat mensen op een bepaalde manier tegen ubuntu aankijken. Minderwaardig of voor beginners ofzo, maar dat slaat gewoon nergens op vind ik.

Hulde voor ubuntu _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

Prive gebruik ik slackware, voor eigenlijk alle doeleinden: Multimedia, proggen C++, internetten, etc. Slackware is naar mijn idee het makkelijkst te onderhouden. Zeer duidelijk als het gaat om de diverse onderdelen te configureren. Compilen werkt zo goed als altijd, plus dat upgraden, mits je de release notes doorleest, zo goed als altijd probleemloos gaat.

Als server (file, mail, messengers, etc) gebruik ik openbsd (net geupgrade naar de 4.0 release welke verbeterde encryptie support geeft voor mijn epia EN15000 board) Dit omdat de hardware support zeer goed is, tenminste bij de hardware die ondersteund wordt. En net als bij slackware is het configureren, als je de helpfiles leest, zeer straighforward. Installatie is kort, en configgen en tunen kost helaas wel een hoop tijd, maar dat zal bij elke server config zo zijn. Maar het blijft gewoon draaien en draaien.

Voor zakelijk kon ik niks stemmen omdat ik buschauffeur van beroep ben.

delete account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
offtopic
denPes schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:33:
Prive gebruik ik slackware, voor eigenlijk alle doeleinden: Multimedia, proggen C++, internetten, etc.

[...]

Voor zakelijk kon ik niks stemmen omdat ik buschauffeur van beroep ben.
Aparte combinatie zeg. Je zou zeggen dat de meeste mensen met een dergelijke hobby toch ook wel een baan in die richting hebben?

/offtopic

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:48:
offtopic

[...]

Aparte combinatie zeg. Je zou zeggen dat de meeste mensen met een dergelijke hobby toch ook wel een baan in die richting hebben?

/offtopic
Ik zit nog op school, maar ik zou echt niet iets in de IT willen gaan doen als werk, terwijl ik prive vrijwel niks anders doe.
Ik vind het niet zo heel vreemd dus.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 12-11-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
defusion schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:20:
[...]

Ik zit nog op school, maar ik zou echt niet iets in de IT willen gaan doen als werk, terwijl ik prive vrijwel niks anders doe.
Ik vind het niet zo heel vreemd dus.
Tenzij je bij Google werkt, kun je op je werk vaak niet aan hobby projecten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jealma schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:24:

Ubuntu is gewoon een aanrader of je nou begint met linux, of al een gevorderde gebruiker bent. Met andere distro's heb ik vaak het probleem dat het installeren van software een bijna oneindig lange tijd in beslag neemt (fedora, suse, vele andere rpm-gebaseerde linux) en dat vind ik frustrerend.
Wie gaat er nou tijdens het installeren van pakketten naar z'n beeldscherm zitten staren tot het klaar is?
;)

/me vindt trouwens de uitdrukking "een bijna oneindig lange tijd" volslagen overdreven. Maar goed.
/me is echter niet zo flauw om te wijzen op bepaalde irritante bugs in Buntu die Fedora nou net weer niet heeft; als iemand dolblij met Ubuntu is, dan is dat prachtig; probeer trouwens Synaptic voor Fedora eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:42:
[...]

Wie gaat er nou tijdens het installeren van pakketten naar z'n beeldscherm zitten staren tot het klaar is?
;)
* Jungian vind het overdreven als je überhaupt langer dan een paar seconden moet wachten bij het installeren van software

[tochwelflauw]
* Jungian is echter niet zo flauw om te wijzen op een bug in de anaconda installer die in sommige gevallen een 586 ipv een 686-kernel installeert
[/tochwelflauw]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

flowerp schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:48:
offtopic

[...]

/offtopic
'k heb ook ooit in die sector gewerkt, tot ik de overstap naar de grote spelers ging maken, en daar compleet op afknapte. Ik ben er achter gekomen dat ik niet pas binnen bedrijven zoals IBM omdat ik een slecht acteur ben. ;) En ja, leuke IT jobs bij kleine bedrijven zijn dun gezaaid.

Met een 40 urige werkweek heb ik nu tijd, en weer plezier, in mijn hobby

delete account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:42:
[...]

;)

/me vindt trouwens de uitdrukking "een bijna oneindig lange tijd" volslagen overdreven. Maar goed.
/me is echter niet zo flauw om te wijzen op bepaalde irritante bugs in Buntu die Fedora nou net weer niet heeft; als iemand dolblij met Ubuntu is, dan is dat prachtig; probeer trouwens Synaptic voor Fedora eens.
* InZane is niet zo flauw om te zeggen dat RPM best wel verouderd is :+

Mijn lijstje:

Desktop prive: Ubuntu 6.10
Server prive en zakelijk: Debian
Desktop zakelijk: Win XP (met Ubuntu in VMware ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een ubuntu gebruiker meld zich!

Ik ben serieus begonnen met gentoo omdat emerge me wel een handige manier van installeren leek (nooit van apt gehoord). Nadat ik gentoo een beetje door begon te krijgen, ben ik overgestapt naar ubuntu vanwege apt. Ik gebruik nu alleen nog maar ubuntu en boot alleen windows als ik CS wil spelen of ga webdesignen. Photoshop direct op windows is toch een stuk sneller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik gebruik sinds een heel korte tijd gentoo. De reden hiervoor is dat ik gewoonweg meer over linux wilde leren en problemen tegenkomen :).

Hiervoor heb ik enkele weken in het totaal ubuntu gedraait , maar dit heb ik nooit echt actief gebruikt.

Het gebruik van gentoo bevalt me over het algemeen echt wel goed , ik heb alles werkend op het moment , wat ik al een hele prestatie vind. Nu ga ik me proberen bezig te houden met beetje optimalisatie van het systeem , waar gentoo tenslotte voor dient ;) . (ik spreek me helemaal niet uit over het al dan niet nut hebben van zelf compilen , alleen weet ik dat ik emerge een handige packat manager vindt).

Hopelijk blijf ik bij linux / gentoo , want er is niets wat me zou kunnen tegenhouden behalve een goede VOIP client en de games natuurlijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Op m'n desktop draait nu al weer een behoorlijke tijd Gentoo met Gnome, Enlightenment DR17 en zo min mogelijk KDE..Prima in orde; alleen ook hier merk ik al weer hetgene waardoor ik ooit LFS op een server heb geflikkerd; rare-dependecies welke ik helemaal niet wil - en nee, ze komen niet uit m'n USEflags kakken.
Desalniettemin erg prettig en echt _super_snel_, ook wanneer m'n laptop vrolijk terugklokt naar 800 Mhz is het niet merkbaar; iets wat ik van Fedora niet kon zeggen.

Mijn servers draaien allen Debian, ook zo minimaal mogelijk en een berg aan home-brew scriptjes die het hele meukje in de gaten houden (na één keer een rootkit leer je het wel :P).

Op m'n werk daarentegen draait bijna alles op Fedora, RHEL, HP-UX of AIX (jaja, het is nogal wat, allemaal test-systemen); behalve weer mijn laptop, waar vrolijk en wel Gentoo op rent :)

[ Voor 4% gewijzigd door GX op 13-11-2006 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij draait de boel, desktop en laptop, op SuSE10.1 van Novell. Mijn laptop wilde het ook prima op Mandriva doen, maar de desktop (nvidia drivers) wilde maar niet slagen met een Mandriva setup. Hoe ik de drivers ook probeerde te installeren, het wilde niet werken. Dat had mede met de kernel te maken en die kon ik niet geupdate krijgen zonder grafische shell.
Afijn, ik ben niet zo van de dagenlange-geknoei-om-wat-werkend-te-krijgen business, dus ben ik op zoek gegaan naar een andere distro. SuSE 10.1 werkte meteen perfect zonder enig gehannes.
Als GUI heb ik KDE.
Als mijn pda nou eens werkte met Linux, dan had ik dat rottige WIndows helemaal niet meer nodig. Nu ben ik genoodzaakt om toch nog een partitie WIndows XP te behouden. En nee, ik wil niet over op Palm OS welke wel werkt met SuSE. Er zijn grenzen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

evert_ schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:59:Hopelijk blijf ik bij linux / gentoo , want er is niets wat me zou kunnen tegenhouden behalve een goede VOIP client
Skype 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf gentoo als desktop op m'n notebook.
Op m'n werk gebruiken we gentoo als web/intranet server.
En het zal je niet verbazen maar ik ga binnenkort op m'n eigen server waarschijnlijk ook gentoo draaien :P

Ik vind persoonlijk gentoo een heerlijke distributie, je kunt namelijk zelf kiezen welke paketten je wel en niet geïnstalleerd wilt hebben en nutteloze paketten achterwege laten (die veel andere distributies standaard wel installeren). Verder vind ik het heerlijk dat gentoo makkelijk aan te passen en te tweaken/finetunen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

evert_ schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:59:
Ik gebruik sinds een heel korte tijd gentoo. De reden hiervoor is dat ik gewoonweg meer over linux wilde leren en problemen tegenkomen :).

Hiervoor heb ik enkele weken in het totaal ubuntu gedraait , maar dit heb ik nooit echt actief gebruikt.

Het gebruik van gentoo bevalt me over het algemeen echt wel goed , ik heb alles werkend op het moment , wat ik al een hele prestatie vind. Nu ga ik me proberen bezig te houden met beetje optimalisatie van het systeem , waar gentoo tenslotte voor dient ;) . (ik spreek me helemaal niet uit over het al dan niet nut hebben van zelf compilen , alleen weet ik dat ik emerge een handige packat manager vindt).

Hopelijk blijf ik bij linux / gentoo , want er is niets wat me zou kunnen tegenhouden behalve een goede VOIP client en de games natuurlijk.
Dit is meteen wat ik een van de beste dingen van Gentoo vind. Het is de ultieme leerervaring (op LFS na waarschijnlijk). Als ik niet Gentoo had gebruikt voordat ik Debian ging gebruiken had ik waarschijnlijk de enorme berg aan documentatie waar ik tijdens het gebruik van Gentoo veel door geleerd heb gemist.Ik zal Gentoo dus aan beginners (of beter gezegd, mensen die een linux systeem willen begrijpen) eerder aanraden dan Debian. Dit om even mijn kritiek op Gentoo eerder te relativeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thuis+zakelijk op de desktop ubuntu met Gnome/Beryl.
Thuis server draait Slackware (router draait NetBSD).
Zakelijk draaien alle servers op FreeBSD.

De laptop heeft een multiboot met OS-X, Windows XP en Ubuntu omdat niet iedere locatie/situatie waar ik kom regelmatig om specifieke dingen vragen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:17:
Ja, dat denk ik wel. En ik denk dat de reden grotendeels ligt in hun activiteiten (waar ik werk bvb ontwikkelen we software voor Windows en Mac OS X en dan is het nogal logisch dat je bijna geen Linux machines aantreft lijkt me) en de daaraan gekoppelde (specifieke) softwarepakketten die ze daarbij gebruiken. Die draaien vaak enkel op Windows denk ik. Het laatste deel is een gebrek aan kennis bij de gemiddelde sysadmin. Die kennen doorgaans - en ik weet dat er best wel een pak uitzonderingen zijn - Windows een stuk beter dan 'vage' systemen als Linux, FreeBSD, Solaris, etc. En die zijn dan natuurlijk ook niet geneigd om te gaan switchen, zelfs niet als dat eigenlijk prima zou kunnen (mail server, ftp server, ...). En het management doet doorgaans een beroep op de IT afdeling voor wat betreft de IT voorzieningen, want die hebben doorgaans nog minder kennis van computers. Dus die zullen al helemaal niet op het idee komen om over te schakelen :)

Ach, zo erg vind ik het niet. Ik heb altijd al graag met diverse systemen gespeeld. Je kunt pas echt vergelijken als je de andere OS'en ook wat beter kent. En in mijn geval is het altijd 'heading to the promised land' als ik naar m'n Linux doosjes thuis mag gaan na een dagje werken op een inferieur OS Mac OS X ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Waarom zou je ook switchen om het switchen?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, dat is helemaal geen reden. If it ain't broken, don't fix it (*). Ik beweer dus ook helemaal niet dat je moet switchen omdat zo'n pinguin logo wel leuk is ofzo ;)

Ik zeg gewoon dat een gebrek aan kennis (en dus de kost van de investering die in personeel moet gedaan worden) zwaar doorweegt op de balans 'switchen - niet switchen', waardoor die in het gemiddelde bedrijf naar de 'niet switchen' kant hangt :)

(*) Al ben ik persoonlijk ook wel gecharmeerd door een 'if it ain't broken, you didn't try hard enough' aanpak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De overweging die ik bij bedrijven zie is: is het stuk? Zoja, is het hééél erg stuk? Dan gaan we misschien een ander platform overwegen ...

En terecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Ach, het is natuurlijk ook gewoon leuk speelgoed. Het is toch voor de meesten een vrij nieuw OS en het is natuurlijk oneindig tweakbaar. Het is ook een beetje een sport nog om het precies zoals jij wil te laten draaien, zoals dat 8 jaar geleden met Windows ook zo was. Distro's als Ubuntu maken het ook de minder toegewijde sporter mogelijk eens aan Linux te snuffelen, maar vooral het anders-dan-Windows-zijn-want-dat-ken-ik-al zal voor de meeste nieuwkomers denk ik wel een factor zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

kenneth schreef op woensdag 15 november 2006 @ 00:02:
De overweging die ik bij bedrijven zie is: is het stuk? Zoja, is het hééél erg stuk? Dan gaan we misschien een ander platform overwegen ...

En terecht :)
Zodra het stuk is zou je al moeten willen switchen. Het heeft geen enkele reden om als bedrijf met een stuk systeem te werken, terwijl je weet dat er niet stukke alternatieven zijn. En dat is ook precies het probleem, alhans het is jammer, omdat men niet weet dat de alternatieven niet stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mja, de zakelijke overweging is anders dan de technische. Een nieuw systeem gaat niet in één keer werken, brengt altijd weer nieuwe en onverwachte zaken, enz, enz mee.
Een 'stuk' is niet intrinsiek aan een platform. Met een beetje kennis van zaken kan je met ieder groot platform goed uit de voeten. Tenzij je nog in urban legend gelooft dat Windows een random crashend en supertraag systeem is, ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even klein updateje - nav de eindeloze discussies over of je nu echt iets kunt merken van de compile optimalisaties van Gentoo heb ik besloten het voor mezelf te testen en een klein bakje in elkaar geschroefd met een 40GB HDD waar ik naast boot + swap ruimte heb gemaakt voor vijf rootpartities. Specs van bak:

P3-600EB
PC-Chips M754LMR+ moederbord met ALi AladdinTNT2 chipset
512MB PC133 SDRAM
Integrated nVidia TNT2/M64 video
C-Media CM8378 PCI audio
SiS 900 LAN

Redenering voor keuze: i686 en P3 met voldoende RAM om alles te draaien, maar een tragere CPU die performance verschillen zichtbaar zal maken. Verder gewoon een klein, simpel all-in bord met tried & tested driver support onder Linux.

Momenteel ben ik bezig Gentoo in de eerste rootpartitie te gooien (dat Gentoo install het langste duurt behoeft geen toelichting :z), Debian gaat in de tweede, voor de overige drie zat ik te denken aan Slackware, FC en misschien NetBSD.

Qua software zal ik Gnome erop gooien, samen met Firefox, Openoffice en een of ander zware grafische (3D) app. Let op dat door verouderd systeem en integrated VGA die laatste sowieso beroerd gaat draaien, maar de vraag is puur hoe beroerd ;)

Ik update wel als ik de OSsen erop heb (heb een drukke week, dus kan even duren)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:03:
Even klein updateje - nav de eindeloze discussies over of je nu echt iets kunt merken van de compile optimalisaties van Gentoo heb ik besloten het voor mezelf te testen en een klein bakje in elkaar geschroefd met een 40GB HDD waar ik naast boot + swap ruimte heb gemaakt voor vijf rootpartities. Specs van bak:

P3-600EB
PC-Chips M754LMR+ moederbord met ALi AladdinTNT2 chipset
512MB PC133 SDRAM
Integrated nVidia TNT2/M64 video
C-Media CM8378 PCI audio
SiS 900 LAN

Redenering voor keuze: i686 en P3 met voldoende RAM om alles te draaien, maar een tragere CPU die performance verschillen zichtbaar zal maken. Verder gewoon een klein, simpel all-in bord met tried & tested driver support onder Linux.

Momenteel ben ik bezig Gentoo in de eerste rootpartitie te gooien (dat Gentoo install het langste duurt behoeft geen toelichting :z), Debian gaat in de tweede, voor de overige drie zat ik te denken aan Slackware, FC en misschien NetBSD.

Qua software zal ik Gnome erop gooien, samen met Firefox, Openoffice en een of ander zware grafische (3D) app. Let op dat door verouderd systeem en integrated VGA die laatste sowieso beroerd gaat draaien, maar de vraag is puur hoe beroerd ;)

Ik update wel als ik de OSsen erop heb (heb een drukke week, dus kan even duren)
Ga je Openoffice compileren op die bak? 8)7 Zelfs ik vind dat al veel te lang duren op een moderne machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaan mensen die vinden dat die 1 seconde dat openoffice sneller opstart het urenlange compileren waard is (of op een minder leuke pc: dagenlang compileren).
Namelijk mensen met veel te veel vrije tijd die de energie rekening nog niet hoog genoeg vinden, en samen een steentje willen bijdragen aan het verspillen van energie en het opwarmen van de aarde.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
dion_b, is 't niet zo dat een HDD snellere snelheden haalt aan de buitenkant van de platter en dat derhalve de eerste partitie ook de hoogste data-doorvoer haalt?

edit:
Al zal de CPU ongetwijfeld bij 't die-hard compile-werk de bottleneck zijn, bij het simpelweg testen van het 'runnende krijgen' van appz zoals OOo lijkt 't me onder andere ook de doorvoersnelheid van de HDD?

[ Voor 48% gewijzigd door Osiris op 15-11-2006 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als je een zeven jaar oude CPU nodig hebt om de verschillen zichtbaar te maken geeft dat toch al aan dat de verschillen niet significant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:24:
Er bestaan mensen die vinden dat die 1 seconde dat openoffice sneller opstart het urenlange compileren waard is (of op een minder leuke pc: dagenlang compileren).
Namelijk mensen met veel te veel vrije tijd die de energie rekening nog niet hoog genoeg vinden, en samen een steentje willen bijdragen aan het verspillen van energie en het opwarmen van de aarde.
Er bestaan ook mensen die emerge openoffice-bin typen... Ik niet want ik zit op een 64-bit systeem en draag graag bij tot algemeen slecht gaan van de wereld :+

[ Voor 9% gewijzigd door Zubzub op 15-11-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hou je er wel rekening mee dat Gnome niet meer in Slackware zit vanaf 10.2? (of was het 10.1?)
Als je een recente Slackware installeert (11) is Freerock Gnome wat mij betreft wel een aanrader. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb momenteel SLED 10.1 met Fluxbox, maar dat vind ik eigenlijk niet zo geweldig, dus ik denk dat ik maar eens SlackWare ga nemen ofzoiets. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:12:
[...]

Ga je Openoffice compileren op die bak? 8)7 Zelfs ik vind dat al veel te lang duren op een moderne machine.
Gelukkig kan mijn A64 X2 meehelpen met distcc :z

Maar goed, ik verwacht nog het minst van OO, de verschillen daar schijnen verwaarloosbaar te zijn qua performance, alleen laadtijden zouden iets kunnen schelen.
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:24:
Er bestaan mensen die niet zomaar uit hun onderbuik blaten maar hun eigen opvattingen toetsen aan de realiteit. Misschien ben ik het over een week inhoudelijk met je eens, misschien niet. Maar als je er kritiek op wilt leveren nodig ik je uit om zelf jouw opvattingen op gelijke wijze te toetsen. Dat komt namelijk een stuk overtuigender over :z
Osiris schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:31:
dion_b, is 't niet zo dat een HDD snellere snelheden haalt aan de buitenkant van de platter en dat derhalve de eerste partitie ook de hoogste data-doorvoer haalt?

edit:
Al zal de CPU ongetwijfeld bij 't die-hard compile-werk de bottleneck zijn, bij het simpelweg testen van het 'runnende krijgen' van appz zoals OOo lijkt 't me onder andere ook de doorvoersnelheid van de HDD?
Hmm... had ik geen rekening mee gehouden. Ik zal straks even met hdparm vergelijken tussen de partities, als er verschillen zijn dd ik de Gentoo install straks naar die vijfde partitie om als control te dienen :)

Edit:
hdparm resultaten:
/dev/hda5 (Gentoo root) 34.32MB/s
/dev/hda9 (laatste partitie) 33.39MB/s

1MB/s verschil dus. IMHO niet genoeg om verregaande maatregelen te eisen. Ik zal straks voor alle partities de snelheden bepalen en gebruiken om uiteindelijke laadtijden te wegen (al gok ik dat mijn meetfout in laadtijden meten groter gaat zijn dan dit 1/34 verschil :z )
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:44:
[...]

Als je een zeven jaar oude CPU nodig hebt om de verschillen zichtbaar te maken geeft dat toch al aan dat de verschillen niet significant zijn?
Misschien zal dat blijken, ik wilde vooral goed meetbare verschillen hebben. Evt kunnen we een herhaling doen op een snelle bak als daar aanleiding toe is (ik heb nog enkele tientallen GB op m'n A64 X2 over :z ). Komt bij dat veel mensen nog bakken als dit hebben staan als tweede PC die ze voor hun eerste Linux-stappen zullen gebruiken.
Cyphax schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:29:
[...]

Hou je er wel rekening mee dat Gnome niet meer in Slackware zit vanaf 10.2? (of was het 10.1?)
Als je een recente Slackware installeert (11) is Freerock Gnome wat mij betreft wel een aanrader. :)
Argh, het is ook nooit mogelijk een consistente DE te kiezen waar iedere distro standaard mee om kan gaan :X :+

KDE zou ook kunnen, maar ik ben persoonlijk meer thuis in GTK+ apps (meestal draai ik XFCE4 met GTK+). XFCE4 zou eveneens mooi zijn, maar juist omdat het lekker licht en kaal is biedt het minder mogelijkheid om de toegevoegde waarde van compileren te toetsen.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 15-11-2006 22:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:35:
Argh, het is ook nooit mogelijk een consistente DE te kiezen waar iedere distro standaard mee om kan gaan :X :+

KDE zou ook kunnen, maar ik ben persoonlijk meer thuis in GTK+ apps (meestal draai ik XFCE4 met GTK+). XFCE4 zou eveneens mooi zijn, maar juist omdat het lekker licht en kaal is biedt het minder mogelijkheid om de toegevoegde waarde van compileren te toetsen.
Daarom is Freerock er, die vult dat gat. Het is alleen maar een Gnome-pakket waar Slackware packages voor gemaakt zijn (zonder gekke patches voor zover ik weet, in tegenstelling tot Dropline Gnome), installatie:
code:
1
2
$ slapt-get --upgrade
$ slapt-get --install frgnome

Slapt-get is als ik mij niet heel erg vergis wel standaard opgenomen in Slack 11, of het moet in /extra staan, maar de installatie daarvan is zo gepiept.
Dat zou ik dan doen als je het liefst Gnome hebt (ik gebruik ook liever Gnome dan KDE dus bij mij is Freerock 1 van de eerste dingen die bij een nieuwe Slackware-installatie wordt ge-installeerd). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

*bump*

Niet om de poll, maar om het projectje van dion_b wat ik razend interessant vond, maar helaas geen afloop had in deze topic! :| Is daar ooit nog iets van terecht gekomen? :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom staat Openbox niet tussen de WMs ;( :'(

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

drm schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:33:
*bump*

Niet om de poll, maar om het projectje van dion_b wat ik razend interessant vond, maar helaas geen afloop had in deze topic! :| Is daar ooit nog iets van terecht gekomen? :)
Mijn eigen ervaring is dat het maar erg weinig uitmaakt. Het recompilen op zich dan.
Er zijn wat uitzonderingen, zoals bv je SSL libraries. Die worden veel gebruikt en zijn goed te optimaliseren.
Je Firefox recompilen heeft daarentegen weer erg weinig zin.

Wat wel veel verschil kan maken is de features die je selecteert. Distributies kiezen er nogal eens voor om maar zo veel mogelijk features aan te zetten. Dat wil nog wel eens ten koste gaan van de prestaties.
Als je het zelf recompiled kun je de ongebruikte features uitzetten.

Helaas is het bij mij zo dat na verloop van tijd ik langzaam steeds meer features wil hebben, en het zo langzaam maar zeker steeds meer op het distributie package gaat lijken, met dat verschil dat ik zelf heel veel tijd kwijt ben geweest met recompilen. Bij anderen heb ik datzelfde verschijnsel gezien. De meeste mensen willen altijd maar meer features, en zijn niet erg goed in het op voorhand weigeren van dingen die ze misschien ooit nodig hebben.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft ook eens meegedaan :)

Prive gebruik ik hoofdzakelijk als desktop: Ubuntu

Prive gebruik ik hoofdzakelijk als servert: Debian

Zakelijk gebruik ik hoofdzakelijk als desktop: Ubuntu

Zakelijk gebruik ik hoofdzakelijk als server: Debian

Als DE/WM gebruik ik: Gnome

Maar als Fedora 12 uit is ga ik weer eens op mijn zakelijke en prive desktop Fedora draaien. Al dat mooie Red Hat spul blijft trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het is dus niet de bedoeling dat het een opsomtopic gaat worden. Dat is ook niet nodig, want je ziet aan de poll wel wat er allemaal gebruikt wordt
Zeker niet als dat topic 3 jaar oud is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Doe me een lol en maak hier een nieuw topic voor met een linkje naar de specifieke post/project die je wil bespreken maar schop geen 3 jaar oud topic ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.