[Poll] Welke Linux distro gebruik je?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.817 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Met toestemming zelfs :P
Het is dus niet de bedoeling dat het een opsomtopic gaat worden. Dat is ook niet nodig, want je ziet aan de poll wel wat er allemaal gebruikt wordt :)

Breng je stem uit en zet evt. in een onderbouwde reply neer waarom je deze (GNU/)Linux distro gebruikt (sorry, *BSD, Sun, Mac, etc laat ik hier ff tussenuit).
Commentaar geven op iemand mag, zolang het maar bij normaal commentaar blijft en het dus een leuke discussie zou kunnen opleveren. Flamen heeft niemand wat aan, aan opbouwende kritiek wel :)
Als iemand aan het janken is dat sommige packages installeren een eeuwigheid duurt zou je hem bijv. kunnen adviseren van een distro als Gentoo af te stappen en op Debian over te gaan. ( ;) )

Ik zal rekening houden met de mensen die prive en/of zakelijk linux gebruiken in de poll.
Daarom zet ik ook Windows ertussen zodat je mooi kunt zien of de mensen hier Windows toch nog wat lekkerder vinden als desktop, terwijl ze als server thuis wel een linux bakje hebben staan en daar die-hard fanatiek mee bezig zijn :)

Hou er rekening mee dat ik natuurlijk niet alle 10.000 distro's kan listen en daarom is wat hier staat puur uit mijn hoofd waarvan ik denk dat het de bekendste distro's zijn. Ik loop al zwaar aan mezelf te twijfelen of ik nu een hele grote niet vergeet, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.
De lijsten per desktop / server verschillen wat aangezien je geen Novell OES als desktop wilt draaien, neem ik maar even aan :P Er staan wel een aantal desktop distro's tussen de server lijsten maar dat neem ik maar voor lief.
LFS heb ik er ook niet bijgezet omdat ik het een beetje een overzicht van de wat mainstream distro's moet zijn :)

Klikt u maar:

Poll: Prive gebruik ik hoofdzakelijk als desktop:
Debian
Gentoo
U(Ku/Xu)buntu
Slackware
SuSE
Arch
Fedora
Mandriva
Linspire (Lindows etc..)
Knoppix
Novell Linux Desktop
Mepis
Xandros
PCLinuxOS
CentOS
Windows
Anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=151401&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Prive gebruik ik hoofdzakelijk als servert:
Debian
Gentoo
U(Ku/Xu)buntu
Slackware
SuSE
ClarkConnect
Arch
Fedora
RHEL
Novell OES
Mandriva
Linspire (Lindows etc..)
Knoppix
Mepis
Xandros
PCLinuxOS
CentOS
Windows
Freesco
Anders
Ik heb geen server
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=151402&layout=2&sort=prc

Poll: Zakelijk gebruik ik hoofdzakelijk als desktop:
Windows
Novell Linux Desktop
Debian
Gentoo
U(Ku/Xu)buntu
Slackware
SuSE
Arch
Fedora
Mandriva
Linspire (Lindows etc..)
Knoppix
Mepis
Xandros
PCLinuxOS
CentOS
Ik werk niet B)
Anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=151404&layout=2&sort=prc

Poll: Zakelijk gebruik ik hoofdzakelijk als server:
Debian
Gentoo
U(Ku/Xu)buntu
Slackware
SuSE (ook server versie)
clarkConnect
Arch
Fedora
RHEL
Novell OES
Mandriva
Linspire (Lindows etc..)
Knoppix
Mepis
Xandros
PCLinuxOS
CentOS
Windows
Freesco
Ik werk niet B)
Anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=151405&layout=2&sort=prc

En nog even zomaar voor de leuk (wat je het lekkerste vindt werken):

Poll: Als DE/WM gebruik ik:
KDE
Gnome
XFCE
Fluxbox
Enlightenment
Blackbox
Window Maker
CDE
ICEWM
FVWM
explorer.exe
Niks, CLI ftw!
Anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=151406&layout=2&sort=prc

De TS begint:
Ik draai zelf Debian unstable met momenteel Gnome als DE op de desktop.
Eigenlijk hou ik van XFCE maar omdat KDE zo erg relaxed werkt (kioslaves / dbus) en zo lekker uitgebreid is, is KDE mijn favo :) Gnome heb ik even voor de test om te zien hoe ver ze al zijn :)
Het valt me wel wat tegen, Gnome probeert zo beperkt mogelijk te zijn in de opties en dat is nog wel eens irritant.
Debian omdat dpkg en apt helemaal de bom zijn en ik wel kan leven met binaries, snel zat imho en lekker simpel te onderhouden :) Ook als prive server Debian, maar zonder X.
Debian draai ik ook op kantoor als server, de stable versie met wat backports packages, zonder X ook. Kantoor desktop is Windows XP SP2.

Wat jullie? :)

[ Voor 101% gewijzigd door DeMoN op 08-11-2006 17:12 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik gebruik Debian Testing op servers. Debian omdat apt erg handig is en je ook naar de volgende major versie kunt upgraden. Testing omdat zeker voor Sarge Stable te oud was en nu om toch een nieuwere MySQL te hebben.
Op de desktop blijf ik gewoon bij Windows aangezien ik te veel games speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Op het werk gebruiken wij veel AIX, een commerciele Unix waar echter wel veel code van Linux in verwerkt is heb ik mij laten vertellen. Grijs gebied blijft er dus altijd wel een beetje. :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn favoriete distro is opensuse. Alles werkt "out of the box", yast maakt het simpel om mijn systeem te beheren.

KDE als desktop werkt voor mij het lekkerst, lekker uitgebreid, simpel aan te passen.

Mijn prive server (een P2 met 384MB) draait ook opensuse zonder X. Het is makkelijker om alles hetzelfde te houden, maar ik merk wel dat de distro wat aan de zware kant is voor mijn server. Veel hoeft ie niet te doen, beetje ftp, nfs, samba en azureus.

Op kantoor zit ik achter een XP SP2 bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor prive gebruik ik allebei Windows omgeving als "workstation". Op gebied van Server(s) draaien er altijd CentOS. Ik heb eigenlijk nooit van een ander distro gebruik gemaakt dan deze, het kwam eigenlijk aanvliegen en is sindsdien niet meer weggegaan :)

Op werk / thuis zoals ik al beschreef, gebruik ik altijd Windows, is ook beetje prioriteit OS nr 1 voor om op te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
En wie is diegene die zakelijk Debian als desktop gebruikt? Ben wel benieuwd wat dat voor situatie daar is :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Voor mij is het Gentoo als desktop en server. Zakelijk is het gentoo/FreeBSD als server en Gentoo als desktop. Alleen op mijn laptop heb ik OpenSuSE draaien omdat laptops + linux nogal een gedoe is anders ;)

PS: Als DE gebruik ik KDE

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfboy op 08-11-2006 17:20 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
Ik heb een dualboot systeem (XP + Ubuntu). Mijn linux distro is (verrassing) ubuntu. Werkt toch erg prettig. Gebruikte eerst een tijdje debian en heb ook nog wat rondgekeken, maar toen ik laatst opnieuw aan linux begon heb ik toch voor ubuntu gekozen. Ubuntu is imo de beste linuxdistro voor gemiddeld gebruik. De distro is compleet, makkelijk, debian based, en er hangt een hele grote community achter. Ik zit wel te denk om misschien over te stappen op Kubuntu, omdat ik bij mijn andere distro's ook de voorkeur aan KDE gaf. Thuisservertje was eerst ook debian, maar die LAMP install van ubuntu is voor mij al helemaal compleet welke ik nu dus gebruik (ubuntu all the way :P). Natuurlijk nog wel windows, omdat ik deze toch nodig heb om te gamen en school enzo.

Ik draai ook nog 'ns xubuntu :D, op 'n wat oudere pc. Met xfce loopt de boel toch net wat lekkerder dan met gnome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Ubuntu 6.10 met GNOME voor mij..

de 2e distro die ik probeer (na knoppix), en hij werkt perfect, dus geen reden om te wisselen.

Ik heb bij een vriend wel eens op openSuse + KDE gewerkt, maar dat vond ik echt niks (misschien omdat hij links is, en de muisknoppen heeft omgedraaid).

Geen server en alleen prive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Op alles Windows gestemt.

Moet nu zeker heeeel hard rennen, ver van dit topic? :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor mij is Ubuntu 6.10 met gnome

Server Ubuntu 5.04

Zie hier http://rbak.demon.nl/ubuntu/acer_aspire.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
* DiedX moppert over missen van MacOSX in het desktop gedeelte. Bij mij op de zaak werkt elke systeembeheerder ermee. Prima OS voor de desktop!

* DiedX stopt met mopperen :)

Thuus Gentoo, opgezet als test, werkt prima, nooit vanaf gestapt. Privé gebruik ik debian als server, FreeBSD als tweede server, en de eerste server zal ik omzetten naar FreeBSD zonder reden (reden: "voelt stabieler aan").

Zakelijk gebruiken we voornamelijk CentOS en debian als OS'en. Eerst debian, maar vanwege release-policy zijn we overgestapt op CentOS. Beide vind ik prima werken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor, deze poll zuigt zwaar. Je moet ook *nix varianten gaan noemen, dus ook *BSD anders is deze poll waardeloos, het gaat tenslotte om "NOS". Op het ene moment noem je wel Windows in je polls en niet eens osx om dit even als voorbeeld te noemen :( Als het mogelijk is verander deze poll ;) en voeg OSX, *BSD en andere varianten toe of je er een slotje opzetten en begint met een nieuwe poll ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:37:
Sorry hoor, deze poll zuigt zwaar. Je moet ook *nix varianten gaan noemen, dus ook *BSD anders is deze poll waardeloos, het gaat tenslotte om "NOS". Op het ene moment noem je wel Windows in je polls en niet eens osx om dit even als voorbeeld te noemen :( Als het mogelijk is verander deze poll ;) en voeg OSX, *BSD en andere varianten toe of je er een slotje opzetten en begint met een nieuwe poll ;)
Topictitel: [Poll] Welke Linux distro gebruik je? :X }:O :? 8)7 |:( :z O-) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
/me Ubuntu gebruiker meldt zich Dat moet ook wel, met zo'n postcount binnen nos :+

Het is gewoon een distro die erg toegankelijk is, makkelijk te installeren, maar uiteindelijk toch helemaal aan jouw wensen is aan te passen. Ik hou gewoon van het Debian based systeem (een test servertje draai dan ook Debian, sarge).

Ik hang dan ook nog wel redelijk wat op Ubuntu fora rond, en zoek naar veelbelovende nieuwe projectjes (zoals Bonfire, later Brasero, Listen en Deluge). Ik vind het wel leuk om mee te denken in de eerste fase van zo'n project. Omdat zo'n beginnend project nogal wankel is (kan makkelijk mee gestopt worden als er geen gebruikers zijn), vind ik het wel leuk om ze te helpen.
En ik heb het gevoel dat dat ook het beste past bij een distro als Ubuntu. Natuurlijk is het allemaal open source, en zijn we allemaal vriendjes :> Maar toch denk ik dat bij Ubuntu dit vooral zo is. De users die net twee maanden op weg zijn helpen dan al via het forum mensen die net beginnen en problemen hebben. En dat vind ik wel leuk.

Ubuntu bestaat nog niet zo lang, en heeft veel kritiek te verduren (fouten in de update stream etc). Echter denk ik dat ze zich wel zullen bewijzen. De fanboys roepen op ubuntuforum.org al dat de Debian fans overlopen en dat Ubuntu de positie van Debian zal overnemen. Al ben ik van mening dat dat nog wel even gaat duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik gebruik ubuntu zowel op m'n desktop als server. Eigenlijk vooral omdat je het lekker snel aan de gang hebt, de ontwikkelingen snel gaan (ik ga voor de snelle kick :9) en er veel over te vinden is.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die VLOS gebruiken? (VLOS op distrowatch, de site is blijkbaar down) Het voormalige Vidalinux, zeg maar een grafisch georienteerde Gentoo. Het is dat ze geen Canonical achtige backup hebben, maar de verhouding Gentoo/VLOS doet denken aan Debian/Ubuntu. Het idee is dus krachtig, de uitvoering misschien wat minder..

edit: owja, ik las vanmiddag dat er net een nieuwe stable uit is en dat VLOS zwaarder op de comunity wil gaan leunen.

[ Voor 8% gewijzigd door Drgn op 08-11-2006 17:49 ]

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:44:
[...]

Waarom wordt windows dan genoemt? Als dat niet genoemt zou worden, dan zou ik dat ook niet geschreven hebben ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:44:
[...]

En ondertussen staat windows er wel bij :P

edit:
Damn, net te laat

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfboy op 08-11-2006 17:48 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:47:
[...]

Waarom wordt windows dan genoemt? Als dat niet genoemt zou worden, dan zou ik dat ook niet geschreven hebben ;)
Dat is evil >:) Nader gezien ben ik het dus eens met degene waarop ik quote. Weg met windows ( en BSD en aanverwanten (ja ook MacOS ;) ) erbij :) )

edit:

Wat me wel opvalt, dat debian en ubuntu koplopers zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Zelf gebruik ik op mijn desktop Gentoo. Eigenlijk vanwege mijn meer dan positieve ervaringen met portage. De package-manager vind ik hemels werken (veel fijner dan bij bijvoorbeeld apt-get of YaST) en heb nog nooit een software-tree met conflicten gehad, wat me bij bijvoorbeeld SuSE een paar keer is gebeurd. Natuurlijk ligt dat eerder aan de gebruiker dan aan de package-manager, maar portage vind ik desalniettemin fijner. Het compilen neem ik dan voor lief, op enkele dingen (GCC, Mozilla/Firefox, glibc, xorg duren een uur of meer) na duurt het toch niet zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 15:07

Super_ik

haklust!

ik gebruik zowel op het werk als thuis slackware op de servers
thuis gebruik ik ook slackware met KDE op mn desktop pc.
mijn vriendin gebruikt ook slackware met KDE op haar desktop pc

ik vindt slackware lekker werken omdat er weinig tools zijn die configuratie dingen van mij overnemen.
configureren gaat gewoon via vim in een console, direct in de config file in /etc.
slackware is behoorlijk basic, en dat vind ik er juist zo prettig aan
een ander voordeel (vind ik) is /etc/rc.d style, die lijkt op de BSD variant.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Een Debian gebruiker meldt zich!

Debian met Gnome als WM. Zakelijk (is voor mij school) gebruik ik Windows. Dit omdat het gewoon niet anders is. Er zijn wel Linux prakticum zalen, maar als alle medestudenten in een Windows zaal zitten, is het natuurlijk wel zo gezellig daar ook te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Ik heb mijn server een paar maanden geleden overgezet van gentoo naar ubuntu. Die server is niet alleen webserver en fileserver, maar ook desktop-server, een van de redenen dat ik gekozen heb voor ubuntu. Overigens gebruik ik op die server dan wel weer hoofdzakelijk KDE.

Op mijn desktop draai ik nog steeds Gentoo, met KDE. Dat doe ik al jaren, en ik blijf t prettig vinden werken. Ik zit er echter wel aan te denken om over te stappen naar Kubuntu, omdat ik ubuntu zie als een van de belangrijkste projecten die ons gaan verlossen van de win32 terreur, en op naar een vrije keuze van OS en applicaties.

Ik wil bijvoorbeeld dat mijn vriendin zelfstanfig is met haar PC, dat ze er alles zelf mee kan. Windows lijkt makkelijker maar is het niet, mn vriendin zou dan bijvoorbeeld van alles moeten weten over virussen en ad-ware, allerlei serial codes, enz. Bij ubuntu hoeft ze veel minder kennis te hebben, en hopelijk over een paar jaar bijna niets meer.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Drgn: Ik gebruik VLOS nog wel 's als ik een desktopje op gentoo wil hebben, gaat nog een stuk sneller dan stage3, en je hebt de meeste standaard packages er al op, andere kernel eroverheen, wat andere kleine zut aanpassen en je hebt een best werkbaar gentoo systeempje (van vidalinux is dan nl weinig meer over, op misschien een verdwaalde fil na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gentoo hier thuis, en vaak ook nog op serverts.
reden: moet nog steeds eens heel goed voor openBSD gaan zitten.

Verder heb ik de meeste distro's allang geprobeerd maar gaven deze niet de vorm van controle die ik graag wil.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
G33rt schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:50:
Zelf gebruik ik op mijn desktop Gentoo. Eigenlijk vanwege mijn meer dan positieve ervaringen met portage. De package-manager vind ik hemels werken (veel fijner dan bij bijvoorbeeld apt-get of YaST) en heb nog nooit een software-tree met conflicten gehad, wat me bij bijvoorbeeld SuSE een paar keer is gebeurd. Natuurlijk ligt dat eerder aan de gebruiker dan aan de package-manager, maar portage vind ik desalniettemin fijner. Het compilen neem ik dan voor lief, op enkele dingen (GCC, Mozilla/Firefox, glibc, xorg duren een uur of meer) na duurt het toch niet zo lang.
Wat is het voordeel van portage ten opzichte van apt-get dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thuis gebruik ik van alles en nogwat, maar m'n hoofdbak, een Athlon64 X2, draait met tegenzin op Gentoo. Niet mijn tegenzin, maar die verrotte Asus M2NPV-VM heb ik nog steeds niet 100% werkend. Leuke van Gentoo is dat je per default het onnodige er niet in hebt - alles wat je dmv eBuilds kunt doen kan ook 'los', maar het maakt het wel een stuk makkelijker. Plus het feit dat de default bootmethode geen initrd gebruikt vind ik ook wel zo handig (wederom, je kunt prima op andere distro's die initrd killen en gewoon alles in de kernel bakken, maar met Gentoo doe je dat per default). Qua DE gebruik ik xfce4 - de interface bevalt me erg, zeker met een paar applets in de dock. Wat me minder bevalt is de stabiliteit - het aantal dingen wat delen van xfce4 onderuit kan halen is gruwelijk. Hostname (na etc-update) op default? Je dock verdwijnt... ALSA heeft problemen of moet herstart worden? Je dock verdwijnt... twee applets lusten elkaar niet? Je dock verdwijnt... :X
* dion_b gaat binnenkort eens kijken of er een andere min-of-meer CDE-based WM/DE is die wel robuust is, maar niet Qt-based

Dat gezegd, afgelopen dagen werk ik meer op NEXTSTEP 3.2 (Mach microkernel + BSD 4.3 services + Postscript-based non-X display manager), maar dat is gewoon hobbyprojectje om een NeXTstation als X-terminal en chatbakje zinnig in te kunnen zetten (nfs, bash en ssh heb ik draaiend, Xnext 2.x is geinstalleerd maar wil bij gebrek aan Xterm niet goed starten 8)7 - ongoing...).

Momenteel heb ik geen echte server, hooguit wat hobbybakken waar eentje server zou kunnen gaan worden; een dual P3 draait Gentoo (en Windows...), een Alpha draait NetBSD en een Celeron uATX geval draait Slack. Maar hoofdfileserver is momenteel toch m'n A64 X2... Op termijn wil ik een Qube2 die ik in de kelder heb liggen als router+server gebruiken - of ik daar Gentoo of NetBSD op wil zetten moet ik nog bekijken. Eea hangt vooral af van of ik een cross-compiler goed opgezet krijg, want Gentoo op een 250MHz MIPS compileren lijkt me iets te pijnlijk :z

@werk draaien de meeste tech dingen op Solaris servers - zelf beheer ik in theorie niets, in praktijk een E220R met Solaris 8 :P
De officiele desktops zijn allemaal WinXP, maar mijn "testbak" draait vrolijk Debian met xfce4 (waarbij ik het zo kaal houd dat xfce4 zowaar stabiel lijkt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Laatst online: 16:10
gebuik zowel op mijn desktop als mijn server gentoo.

op mijn laptop gentoo/windows dual boot puur omdat ik daar gentoo nog niet fatsoenlijk(beter gezegt X niet fatsoenlijk op aan de praat krijg)

Heb weleens korte suse en redhat enkele jaren terug geprobeerd maar toen ik gentoo probeerde heb ik doorgezet, puur de interesse omdat het niet zo simpel ging tijdens de install als bij suse en redhat waardoor ik voor m'n gevoel iig na de install al een betere basis had om verder te werken onder linux dan na "5 keer klikken" en ik had een suse/redhat install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik gebruik windows. Triest maar mijn laptop kan geen linux/freebsd draaien. Bovendien hebben linux/freebsd te weinig voorzieningen voor mijn laptop, zoals scherm meer/minder licht laten geven, automatisch op standby en dat soort flauwekul. Maar ja, aan de andere kant werkt windows wel goed, alleen loopt het wel eens vast tijdens bepaalde netwerkactiviteiten. Echter heb ik wel Cygwin geïnstalleerd zodat als ik het echt niet meer aankan, ik tenminste nog een unix-prompt voor mijn smoel kan krijgen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 10:34
Rare situatie...

Ik draai nu WinXP, sinds mijn laatste format.
Een HD is gecrasht en die heb ik hersteld met linux.
Ik draaide al 3 jaar Ubuntu linux, sinds 4.10 (denk dat het 4.10 was, in ieder geval vóór de eerste 5).

Tijdens mijn format heb ik op een of andere manier besloten XP er weer op te zetten en mijn linux partitie te verwijderen :?

Ik snap mezelf niet. Ubuntu draaide heeeeerlijk, al 3 jaar. En nu zit ik weer in XP, wat ook goed draait, maar toch...

Someone smack me on the head. |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Danski schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:36:
Ik gebruik windows. Triest maar mijn laptop kan geen linux/freebsd draaien. Bovendien hebben linux/freebsd te weinig voorzieningen voor mijn laptop, zoals scherm meer/minder licht laten geven, automatisch op standby en dat soort flauwekul. Maar ja, aan de andere kant werkt windows wel goed, alleen loopt het wel eens vast tijdens bepaalde netwerkactiviteiten. Echter heb ik wel Cygwin geïnstalleerd zodat als ik het echt niet meer aankan, ik tenminste nog een unix-prompt voor mijn smoel kan krijgen.
welke laptop is dat dan? dan weten mensen dat ze die niet moeten kopen. Probeer je het trouwens wel af en toe, met een knoppix CDtje ofzo? Dat soort dingen wordt namelijk best hard aan gewerkt door sommige mensen. Het loopt echter altijd een beetje achter de feiten aan, de fabrikant levert wel XP drivers mee, en geen linux drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

shnazzle schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:41:
Rare situatie...

Ik draai nu WinXP, sinds mijn laatste format.
Een HD is gecrasht en die heb ik hersteld met linux.
Ik draaide al 3 jaar Ubuntu linux, sinds 4.10 (denk dat het 4.10 was, in ieder geval vóór de eerste 5).

Tijdens mijn format heb ik op een of andere manier besloten XP er weer op te zetten en mijn linux partitie te verwijderen :?

Ik snap mezelf niet. Ubuntu draaide heeeeerlijk, al 3 jaar. En nu zit ik weer in XP, wat ook goed draait, maar toch...

Someone smack me on the head. |:( |:(
als jij je IP post wil ik je wel een figuurlijke smack on the head geven hoor ;)

of ik zet gewoon linux terug voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Olaf van der Spek schreef op woensdag 08 november 2006 @ 18:27:
[...]

Wat is het voordeel van portage ten opzichte van apt-get dan?
use flags?
betere dep checking (mi!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het is een Toshiba a100-534.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

toelichting? want deze snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 10:34
smokalot schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:43:
[...]

als jij je IP post wil ik je wel een figuurlijke smack on the head geven hoor ;)

of ik zet gewoon linux terug voor je
Ik wacht totdat ik pc #2 kan betalen en dan word dit gewoon weer mijn heerlijke linux bak, als server.
Mischien is het omdat ik voor m'n studie nu vaak verplicht met Win moet werken (bepaalde programma's die ik aangereikt krijg, niet-volledige compatibiliteit met Office). Alhoewel, ik heb naar Novell Linux desktop gekeken en hun versie van OpenOffice ziet er veelbelovend uit... en sowieso een mooi pakket. Volgens mij word pc #2 een dual boot met Novell en Win?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dependency checking.

ik vind het bij debian soms onlogisch dat hij bepaalde pakketten wil apt-getten.
dat is bij gentoo vind ik veel logischer, en je kunt het ook weer met die use-flags beinvloeden (zonder de zaak te verneuken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Op het werk SuSe als systeem (stiekem met Windows in de Vmware), Suse op het cluster, en Suse op de (web)servers.

Thuis: Windows (Vista/XP) met Suse op de VMware.

Lekkerste: blijft windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een poll over linux distro's, en nu zit iedereen hier plots op te noemen waarom Windows zo geweldig is ? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja die mensen zijn even ontsnapt uit WOS.
wacht maar tot er een modje\oppasser komt en ze terug naar hun hokje brengt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:07:
Op het werk SuSe als systeem (stiekem met Windows in de Vmware), Suse op het cluster, en Suse op de (web)servers.

Thuis: Windows (Vista/XP) met Suse op de VMware.

Lekkerste: blijft windows...
Zit ik op het verkeerde forum? :?

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 20:28
Waarom geen FreeBSD in de poll (en wel Windows)? Ik heb lange tijd FreeBSD op m'n workstation gedraait (nu is het Gentoo) en het is mijn favoriete server-OS (zowel privé als zakelijk). Verder kan ik me voorstellen dat er ook mensen professioneel met proprietary UNIX- of VMS-varianten werken (SunOS, HP-UX, OpenVMS, enzovoorts) of met (Free|Open|Net)BSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 20:39

Hagar

Diabootic

sowieso, [Poll] Welke Linux distro gebruik je?

Ik weet dat Microsoft langzaam toegeeft, maar dit is wel heel optimistisch :P

Edit: ipv alleen commentaar te geven zal ik mijn keuze ook ff toelichten ;)

Ik gebruik prive Gentoo voor desktop en server systemen.
Ik heb verscheidene distributies geproeft waaronder in chronologische volgorde Red Hat, Mandrake, Suse, Debian en Ubuntu.

Maar uiteindelijk werkt Gentoo voor mij het prettigst vanwege de flexibiliteit van portage.
Iedere package manager loopt wel eens in de knoei, maar met de flexibiliteit en openheid van portage is er altijd uit te komen. En het systeem staat erg open voor uitbreidingen waardoor het (met enige kennis!) makkelijk is zelf packages samen te stellen of aan te passen.
Dit is met een binaire distributie een stuk moeilijker.

[ Voor 73% gewijzigd door Hagar op 08-11-2006 20:43 ]

Nu ook zonder stropdas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:27:
tsja die mensen zijn even ontsnapt uit WOS.
wacht maar tot er een modje\oppasser komt en ze terug naar hun hokje brengt ;)
En dan gauw een slotje erop :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het werk Windows vanwege specifieke software waar ik mee werk. Thuis Gentoo + KDE op de desktop.

Ooit eens RH6 op een P2-450 geinstalleerd, maar dat liep niet echt lekker. Hele tijd later weer eens naar Linux gekeken en toen besloten Gentoo 1.4 te installeren. En dat draai ik nog steeds. Heb in de tussentijd wel eens OpenSuSE/SLED en Ubuntu/Kubuntu geprobeert maar dat gaf me niet de controle die ik gewend was met Gentoo.

Daarbij vind ik portage enorm lekker werken. Het gemak waarmee je alles installeert, waaronder software die bij andere distro's met kunstgrepen geinstalleerd moet worden (bijv. win32codecs, libdvdcss), in combinatie met de USE-flags die per pakket instelbaar zijn maken dit voor gewoon de distro voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boudewijn schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:44:
[...]

use flags?
betere dep checking (mi!)
Mwoeah... valt me hier en daar vies tegen. Laatst nog een systeem nieuw geinstalleerd. Naja, install ging prima, vervolgens in een klap een stuk of 10 packages aan emerge gevoerd, waaronder blackdown-jdk en openoffice. Openoffice heeft Java als dependency maar in dit geval zijn er meerdere mogelijke jre's/jdk's - dus ik snap dat het niet expliciet gedaan wordt. Maar wat doet emerge? Jawel, ondanks dat ik nota bene blackdown-jdk eerder in mijn lijstje zette dan Openoffice probeert het Openoffice eerst te compileren die failed gaat, want jawel, er is nog geen Java aanwezig |:(

Natuurlijk niets wat je niet binnen 2 minuten op kunt lossen, maar geen schoolvoorbeeld van zinnige dep management...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Gentoo/Gentoo/Ik werk niet [rml]B)[/]/Ik werk niet [rml]B)[/]/Gnome :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zakelijk gebruik ik RedHat Enterprise Linux op serverts, op mijn werkstation(s) en thuis Fedora. Misschien voor de grap wordt dat ooit nog eens RedHat Enterprise Desktop, maar dat moet nog even bekeken worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:51:
dependency checking.

ik vind het bij debian soms onlogisch dat hij bepaalde pakketten wil apt-getten.
dat is bij gentoo vind ik veel logischer, en je kunt het ook weer met die use-flags beinvloeden (zonder de zaak te verneuken)
Heb je een voorbeeld van een onlogische situatie?
En heb je een link waar die use flags worden uitgelegd?
http://gentoo-wiki.com/FAQ_USE_Flags

Handig, maar aangezien Debian binary-only is, niet van toepassing.
Hagar schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:34:
En het systeem staat erg open voor uitbreidingen waardoor het (met enige kennis!) makkelijk is zelf packages samen te stellen of aan te passen.
Dit is met een binaire distributie een stuk moeilijker.
Dat is met Debian (apt) ook makkelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-11-2006 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Boudewijn schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:51:
dependency checking.

Juist de USE-flags vond ik een van de irritantere zaken van portage. Zodra je USE-flags centraal instelt (/etc/make.conf) loop je mogelijk tegen problemen aan. Zo kan het zijn dat je in principe Qt-ondersteuning wil, maar als je dan nethack in de console wil spelen dan werkt dit niet na een ``emerge nethack''. Je kan dan wel package.mask aanpassen voor die package, maar het toont wel aan dat de USE-variabele in /etc/make.conf voor problemen kan zorgen. In principe zou je alles via package.mask moeten aanpassen.

Op mijn desktop en laptop draai ik dan ook Debian. Ik draaide voorheen Gentoo, maar na het upgraden van Xorg 6.9 naar Xorg 7.0 (precies volgens de handleiding in de GWN) zat ik met een onwerkbaar systeem. Bij Debian heb ik toch een stabieler systeem en minder zorgen over dit soort dingen.

Op mijn server draait nog steeds Gentoo, maar zodra de svn-repositories die daar draaien niet meer nodig zijn ga ik een sprong in het diepe wagen met OpenBSD. Ik heb er veel over gelezen en ik raak er toch wel enthousiast over.

[ Voor 23% gewijzigd door Ivo op 08-11-2006 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ivo schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:12:
[...]

Juist de USE-flags vond ik een van de irritantere zaken van portage. Zodra je USE-flags centraal instelt (/etc/make.conf) loop je mogelijk tegen problemen aan. Zo kan het zijn dat je in principe Qt-ondersteuning wil, maar als je dan nethack in de console wil spelen dan werkt dit niet na een ``emerge nethack''. Je kan dan wel package.mask aanpassen voor die package, maar het toont wel aan dat de USE-variabele in /etc/make.conf voor problemen kan zorgen. In principe zou je alles via package.mask moeten aanpassen.
Dan ben je gewoon een ongelovelijke prutser die nog niet genoeg van Gentoo afweet...

In make.conf zet je tijdens je installatie een setje USE-flags in die je goeddunkt. Later kun je die uiteraard alsnog aanpassen, maar dat is in principe, mits je goed onderzoek doet en 't meteen fatsoenlijk instelt, niet nodig.
Voordat je verder een package emerged, doe je sowieso altijd een --pretend (-p) erbij, zodat je ziet welke deps ie eventueel wil installeren. Aangezien Gentoo over keuzes en mogelijkehden gaat, doe je uiteraard óók --verbose (-v), zodat je ziet welke USE-flags hij denkt te gaan gebruiken en welke juist niet.
Zie je een USE-flag die je bij dát package anders wilt zien, dan ga je úiteraard niet in /etc/make.conf werken en óók niet in package.mask, maar in /etc/portage/package.use, waar je per package en eventueel versie-specifiek de USE-flags in kunt stellen.

Iig, zodra je er "problemen" door krijgt, ben je gewoon een prutser. IMO dan :)

Oh en over 't updaten naar XOrg 7.0, tja, soms gaat er iets mis, bij mij werkte XGL ook niet goed, maar als jij met die how-to van Gentoo.org je X naar de kloten hebt geholpen zonder dat je 't weer goed kreeg: zie bovenstaande.

Ik ben namelijk absoluut geen Linux-kenner/guru, kan net een kerneltje bakken zeg maar, maar 't draait bij mij relatief vlekkeloos, m'n X is in ieder geval nog steeds werkend en als hij 't een keertje niet doet (bijvoorbeeld toen ik door een foutje van mezelf geen esound meer had), dan kan ik 't, door gewoon logisch redeneren en/of Googlen het ook oplossen.

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 08-11-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Olaf van der Spek schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:10:
[...]

Heb je een voorbeeld van een onlogische situatie?
En heb je een link waar die use flags worden uitgelegd?
http://gentoo-wiki.com/FAQ_USE_Flags

Handig, maar aangezien Debian binary-only is, niet van toepassing.
Binaries die soms behoorlijk inefficient kunnen zijn - niet zozeer wegens de CFLAGS optimalisaties (al scheelt dat bij CPUs met een afwijkend ontwerp zoals P4-derivaten wel degelijk), maar omdat door ontbreken van USE-flag control je bloated binaries gebruikt die bijvoorbeeld zowel Gnome als KDE support ingebakken hebben, terwijl de meeste gebruikers hooguit een van de twee nodig hebben. Dat kan aardig in grootte dus laadtijden dus responsiveness van je systeem schelen.

En wat betreft "binary-only" - tja, je *kunt* in Debian dingen van source compileren en er zelf je eigen packages van maken, maar daar is geen framework voor aanwezig dus moet je alles met de hand doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

je hebt het over package.use

verder is packagemanagement lastig, zeker als je zoveel flexibiliteit wilt bieden als portage. Die flexibiliteit komt wel met een prijs, je moet weten wat je wilt.

apt-get is minder flexibel, maar heeft daardoor ook sommige problemen niet (maar weer andere). Portage is voor mij echter de prettigste package manager:
- packages zijn *heel snel* beschikbaar
- ongelooflijk veel controle over hoe packages compiled worden, met welke features
- makkelijk zelf patches ed toevoegen, omdat het toch allemaal van source gecompileerd wordt.

Maar zoals eerder gezegd zal ik mijn vriendin geen gentoo voorzetten, voor haar zijn die dingen helemaal niet belangrijk, die vrijheden zijn alleen maar lastig voor haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15:56
Ubuntu 5.10 op een Celeron 633, omdat het enige OS is dat hier nog fatsoenlijk HR xvids op af kan spelen (icm gxine en vlc). Nieuwere Ubuntu's kunnen het helaas niet (geen idee waarom), dus 5.10 ftw!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:19:
Binaries die soms behoorlijk inefficient kunnen zijn - niet zozeer wegens de CFLAGS optimalisaties (al scheelt dat bij CPUs met een afwijkend ontwerp zoals P4-derivaten wel degelijk), maar omdat door ontbreken van USE-flag control je bloated binaries gebruikt die bijvoorbeeld zowel Gnome als KDE support ingebakken hebben, terwijl de meeste gebruikers hooguit een van de twee nodig hebben. Dat kan aardig in grootte dus laadtijden dus responsiveness van je systeem schelen.
Hoeveel is 'aardig'?
Als het echt een significant issue is, zou je toch verwachten dat ze er iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Leuk topic! :)

Okay, mijn verhaal .. begint met Windows, en alle versies onderhand wel door handen gehad. Momenteel test ik nog de RC1 van Vista op de desktop. Gewoon omdat ik de looks (welke looks?) van de andere versies zat ben .. en omdat ik toch graag Oblivion spelen blijf. Evenals Battlefield 1942 (DC) en de opvolger BF2. Echter, zodra dit eenvoudig mogelijk wordt onder Linux ben ik vertrokken! :P

Sinds februari vorig jaar ben ik werkzaam bij www.vertis.nl in Groningen als Unix beheerder. Daarvoor diverse versies van SuSE door handen gehad. Erg leuk allemaal en het smaakte naar meer! Bij Vertis is het vooral RHEL 4 wat je tegenkomt, maar ook nog veel AIX, HP-UX en enkel SunOS of Tru64.

Op de laptop, mijn dagelijkse werkpaardje, heb ik Fedora Core 5 geïnstalleerd en MY GOD .. wat is dat allemaal lekker! Gisteren nog een probleempje opgelost en nu heb ik voor 't eerst UT2004 onder Linux gedraait .. en op 1680x1050 nog wel! En lekker dat't draait _o_

/me schop geeft aan game developers .. hup, allemaal voor Linux gaan proggen! :9

Fedora Core 6 heb ik ook thuisgestuurd gekregen bij Linux Magazine, waar ik straks een jaar lid van ben .. aanradertje! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.linux-magazine.com/issue/73/LinuxMagazineCover.jpg
http://www.linux-magazine.com/issue/73

Ik hoop deze dit weekend op de laptop te gaan installeren, hopelijk met AIGLX 3D desktop in actie! :9 (nadat ik een goede backup van mijn FC5 gemaakt heb) ;)

Afbeeldingslocatie: http://img503.imageshack.us/img503/8162/capture26pa.png

je moet het gezien hebben! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-11-2006 21:42 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou dat scheelt fors.
ik heb geen resultaten maar het scheelt op 2 gebieden.

1: je binary is kleiner, en laadt dus sneller.
2: je hebt geen gekke support die los geladen moet worden.

sowieso;

op mijn bak heb ik voor de grap mandriva een keer gezet, en gewoon wat plain console shit gedraaid.
amd64 --> en dan nog scheelt het gigantisch.... domweg omdat ik geen mainstrem spul draai.
bij p4 schijnt het ook dramatisch te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Olaf van der Spek schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:38:
[...]

Hoeveel is 'aardig'?
Als het echt een significant issue is, zou je toch verwachten dat ze er iets aan doen.
Allereerst: wie zijn "ze"?

Ten tweede: als je de package maintainers bedoelt - zij kunnen er per definitie niets aan doen. Zolang je met binary packages werkt moet je zorgen dat een package gaat werken in iedere situatie waarin hij gebruikt zou kunnen worden. Zolang Debian zowel KDE als Gnome, dus Qt en GTK, ondersteunt, moet elk package bij beide zinnig kunnen werken. Enige manier om die bloat door dubbel support te vermijden is om twee verschillende packages aan te bieden met verschillende optimalisaties, mogelijk verschillede deps. etc... etc... etc... - wat dus bij binaries zowat niet te doen is. (ik noem hier Gnome/GTK vs KDE/Qt omdat juist die grafische dingen flink wat ruimte op kunnen slokken, maar je kunt nog zat andere situaties bedenken waarin er twee of meer mogelijkheden zijn). Het probleem is gewoon inherent aan het gebruiken van binary packages.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

eensch met dion_b.

wil iemand dat ik wat benchmarks maak?
iig merk ik dat ik veel specialistische eisen heb en dus aan de ene kant veel mis in binary distro's en aan de andere kant teveel meuk heb in binary distro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06

Cyphax

Moderator LNX
Ik gebruik hoofdzakelijk Slackware. Ik heb een machine met Ubuntu ook, ooit aan begonnen omdat ik nieuwsgierig was, de rest is Slackware. Mijn mening van Ubuntu varieert een beetje tussen "indrukwekkend!" en "potverdrie, irritant, het werkt niet" of "hoe doe ik dit??" en dat laatste heb ik bij Slackware dan weer niet.

Waarom dan Slackware? Het is een stabiel en veilig OS, maar misschien de belangrijkste reden nog wel: ik voel me erin thuis. Ik ben gek op de gedachte achter Slackware: zelf alles in de hand houden en het makkelijk maken om dingen aan te passen aan jouw wensen. En daarbij regelt het OS niet vanalles voor je, dat hoeft van mij niet zo bij Slackware (let wel dat ik dat bij Ubuntu erg graag zie, automatische updates enzo: ik heb als ik met Ubuntu werk een hele andere instelling dan bij Slackware, ik kan dat niet goed uitleggen maar het is zo).
Het is OS is ontzettend transparant en gewoon stomweg vriendelijk. Het packagemanagementsysteem is voor mij erg fijn om mee te werken (ik gebruik nieteens slapt of swaret...) en alles werkt gewoon zoals ik dat graag zie. Mijn wat oudere laptop draait Slackware en is gewoon heerlijk te stroomlijnen (op een gekkigheidje met de videodriver na loopt ie als een trein), mijn router/webserver/fileserver draait Slackware en is perfect te installeren zoals je het zelf wilt hebben.

Ik weet wel dat ik met andere distro's (Debian, Gentoo) ongeveer dezelfde resultaten kan boeken maar ik heb al Slackware sinds 7.0 of 7.1, ik ben er helemaal aan gewend geraakt en ik zie geen reden om het de rug toe te keren. :)

Overigens ben ik niet zo'n liefhebber van KDE. Het een geweldige omgeving enzo maar ik zie toch liever Gnome. Daarom is het wel een beetje jammer dat het uit de distro is gehaald. Aan de andere kant geeft dat wel extra betekenis aan GSB en Freerock enzo. Goede taakverdeling. Dus toch positief :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 08-11-2006 22:42 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15:56
Ik denk dat Olaf bedoelt dat de daadwerkelijke winst in de praktijk nogal mee blijft te vallen. Op enkele speciale gevallen na is het de moeite vaak niet waard, al helemaal niet op gewone desktops. Een paar milliseconden hier, een paar kilobyte daar, normaal gesproken heb je dat niet eens in de gaten. Neemt niet weg dat het voor sommigen een sport kan zijn natuurlijk, maar verwacht niet al teveel wonderen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis OS X als optie, ik gebruik op mijn werk (universiteit in de USA) OS X, net als elke andere student, professor of wat-dan-ook hier. OS X heeft onder universiteiten een (relatief?) gigantisch marktaandeel hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Boudewijn, meen je dat van die benchmarks? Ik ben serieus wel eens benieuwd naar het snelheids verschil van een getunede Gentoo t.o.v. bijvoorbeeld Ubuntu op een gemiddeld systeem.

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Breepee schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:38:
Ik denk dat Olaf bedoelt dat de daadwerkelijke winst in de praktijk nogal mee blijft te vallen. Op enkele speciale gevallen na is het de moeite vaak niet waard, al helemaal niet op gewone desktops. Een paar milliseconden hier, een paar kilobyte daar, normaal gesproken heb je dat niet eens in de gaten. Neemt niet weg dat het voor sommigen een sport kan zijn natuurlijk, maar verwacht niet al teveel wonderen ;)
Mwoeah, het tikt hier en daar wel aan. Met name op oudere systemen met limited RAM word je erg vrolijk van het compileren van alles (tot en met de kernel) met -Os ipv -O2 (laat staan -O3).

Voordeel op nieuwere bakken is dat kleinere binaries vaak net wel in L2 cache passen waar grotere dat niet doen, wat tot flinke verbeteringen in performance kan leiden - een groot deel van de performance van een app komt niet door de rauwe CPU processing tijd maar ook door de laadtijden van de data en instructies (vandaar dat -O2 vaak sneller is dan -O3).

Een tijdje terug heb ik nav een topic van iemand die beweerde dat WinXP sneller was op een oude P233MMX bak dan Linux zijn systeem nagebouwd en WinXP en Debian erop gemikt. Tot mijn afgrijzen merkte ik dat Debian met default instellingen in vrijwel alles (boottijden, opstarttijden verschillende cross-platform apps) trager was dan WinXP. Na een flinke tweaksessie (met name custom kernel bakken en die ranzige initrd eruit knallen) ging het stukken beter en wist het gelijk te trekken met WinXP qua boottijden en opstarten eerste GTK applicatie, terwijl het op tweede en volgende GTK wist te winnen en Abiword zowaar in de helft van de tijd van Windows startte. Misschien zou ik zoiets eens moeten doen met Gentoo vs een lichte binary-based distro (Debian ligt erg voor de hand) - ditmaal op wat betere hardware (mijn dual P3-1000 met 2GB RAM zou een goede plek zijn) en dan ook een paar benches draaien van boottijden en starttijden van apps, plus timedemos als ik geschikte kan vinden...
* dion_b is zeker dat Gentoo (wat per definitie al voor 'getweaked' kan doorgaan) een ungetweakte Debian verslaat, maar verwacht ook dat een met een (aan Gentoo identieke) custom kernel voor Debian er de nodige verschillen tussen gaan zijn ivm die compile optimalisaties)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 08-11-2006 23:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Privé thuis: Suse met KDE.
Positief:
+ De KDE config van Suse is zeer nice.
+ Zeer effectieve en makkelijk te gebruiken tools op de bootable installatie Cdrom om je systeem te recoveren in geval van nood. Voornamelijk voor beginnende Linux users is deze cd bijzonder handig.

Negatief:
- Zeer slechte packet manager vergeleken bv Debian.
- Standaard vuurt Suse regelmatig een script af waardoor het systeem erg wordt vertraagd. Dat is redelijk not done imho.

Ubuntu Dapper Drake heb ik geprobeerd op dezelfde computer (XP2000+/1GB mem), de performance bleek echter duidelijk slechter te zijn dan in Suse (en helemaal slechter dan Windows, helaas), zelfs het webbrowsen gaat een stuk trager. Daarbij ben ik meer een aanhanger van KDE, ik wil binnenkort de nieuwe Kubuntu eens gaan proberen.

Thuis server: Windows XP.
Enkele jaren geleden heb ik er Windows XP op gegooid aangezien ik een paar tools nodig had welke niet beschikbaar waren voor Linux (of wel beschikbaar, maar erg brak). Momenteel is die situatie waarschijnlijk wel veranderd. Opzich is het wel handig om een Windows computer bij de hand te hebben voor het geval dat ik een Windows file openen moet. Windows 2003 wil ik niet aangezien ik de buildin server tools niet gebruik (AD, ISS, etc), Windows 2000 gaf BSODs welke ik niet kon oplossen, herinner ik me vaag.

Zakelijk (opleiding in dit geval): Mac OS X op een Macbook.
Het werkt erg ideaal, alhoewel Apple soms te ver gaat in het "simpel" houden van dingen. Er zijn dingen die ik graag in zou willen stellen wat niet mogelijk is, dat is soms wel erg jammer. Daarbij is het jammer dat je amper keuzevrijheid hebt met betrekking tot de aanschaf van je hardware, alhoewel Apple wel leuke hardware verkoopt.
Alles bij elkaar vind ik OS X een erg fijn OS, ik zal het voorlopig niet vervangen door een ander OS.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:01:
Ik mis OS X als optie, ik gebruik op mijn werk (universiteit in de USA) OS X, net als elke andere student, professor of wat-dan-ook hier. OS X heeft onder universiteiten een (relatief?) gigantisch marktaandeel hier.
Inderdaad, ik heb in die gevallen maar 'anders' gekozen, in de geest van 'think different' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
dion_b schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:16:
[...]

Mwoeah, het tikt hier en daar wel aan. Met name op oudere systemen met limited RAM word je erg vrolijk van het compileren van alles (tot en met de kernel) met -Os ipv -O2 (laat staan -O3).

Voordeel op nieuwere bakken is dat kleinere binaries vaak net wel in L2 cache passen waar grotere dat niet doen, wat tot flinke verbeteringen in performance kan leiden - een groot deel van de performance van een app komt niet door de rauwe CPU processing tijd maar ook door de laadtijden van de data en instructies (vandaar dat -O2 vaak sneller is dan -O3).

Een tijdje terug heb ik nav een topic van iemand die beweerde dat WinXP sneller was op een oude P233MMX bak dan Linux zijn systeem nagebouwd en WinXP en Debian erop gemikt. Tot mijn afgrijzen merkte ik dat Debian met default instellingen in vrijwel alles (boottijden, opstarttijden verschillende cross-platform apps) trager was dan WinXP. Na een flinke tweaksessie (met name custom kernel bakken en die ranzige initrd eruit knallen) ging het stukken beter en wist het gelijk te trekken met WinXP qua boottijden en opstarten eerste GTK applicatie, terwijl het op tweede en volgende GTK wist te winnen en Abiword zowaar in de helft van de tijd van Windows startte. Misschien zou ik zoiets eens moeten doen met Gentoo vs een lichte binary-based distro (Debian ligt erg voor de hand) - ditmaal op wat betere hardware (mijn dual P3-1000 met 2GB RAM zou een goede plek zijn) en dan ook een paar benches draaien van boottijden en starttijden van apps, plus timedemos als ik geschikte kan vinden...
* dion_b is zeker dat Gentoo (wat per definitie al voor 'getweaked' kan doorgaan) een ungetweakte Debian verslaat, maar verwacht ook dat een met een (aan Gentoo identieke) custom kernel voor Debian er de nodige verschillen tussen gaan zijn ivm die compile optimalisaties)
De kernels van Debian zijn idd ranzig, laden een heleboel shit en en vervolgens de baggertrage autodetection erachteraan om nog meer zooi in te laden. De kernel is dan ook een van de dingen die ik niet standaard laat op een debian install. Verder maakt het allemaal niet schrikbarend veel uit.

Wat betreft bloated binaries en pakketjes op een binary distro: debian splitst pakketjes op. Een GNOME/QT/KDE pakket splitsen ze ook gewoon op in verschillende delen, zodat de KDE gebruiker over het algemeen niet de gnome zooi hoeft te installeren of andersom.

Verder is windows qua boottijd baggertraag vergeleken met elk ander OS. Ook met hardwaredetectie is het traag. Ik stop op linux een nieuwe USB stick in mijn systeem, wordt meteen usb-storage ingeladen, devicenodes in /dev aangemaakt en een nautilus venster geopend voor mijn USB-stick.
Windows gaat echter nog een hele zoektocht doen voor een USB hub, een mass storage device en vervolgens een schijfstation, ben je een minuut verder. Vervolgens trek je dat ding eruit en stop je die stick in een USB poort op een hub of andere USB controler in het systeem: hele verhaal opnieuw doen.
Ik heb laatst het verschil gezien op een Intel Core Duo Imac, bootcamp met Windows XP of Mac OS X 10.4: de tijd dat je naar het mooi weergegeven apple logo zat te kijken was gigantisch veel korter dan de tijd dat je naar dat ranzig weergegeven windows logo zat te kijken op een 24" breedbeeldscherm. Daarnaast nog het feit dat windows pas bruikbaar wordt als het helemaal is opgestart, terwijl een mac vrijwel direct na inloggen beschikbaar is. (alhoewel dit laatste met een dualcore CPU nog redelijk meevalt met windows).

Bij je test met abiword en andere GTK apps op linux en windows moet je er overigens wel rekening mee houden dat abiword op linux over het algemeen dynamisch gecompileerd is, terwijl hetzelfde programma op windows statisch gecompileerd is. Als je een tweede app op linux opstart heb je er voordeel van dat de toolkit al bruikbaar in het geheugen zit, op windows moet er echter een compleet nieuwe toolkit library ingeladen worden, omdat deze wederom static in de tweede applicatie verwerkt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik mis Zenwalk :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Drgn schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:12:
Boudewijn, meen je dat van die benchmarks? Ik ben serieus wel eens benieuwd naar het snelheids verschil van een getunede Gentoo t.o.v. bijvoorbeeld Ubuntu op een gemiddeld systeem.
ja anders zou ik het niet zeggen.
ik wil mijn nieuwe desktop er wel voor gebruiken, die presteert onder XP gewoon kut (ja net getest).

het zijn wel merkbare verschillen btw tov debian.
meten moet ik wel even doen (in mijn test was gewoon tellen voldoende, al was het alleen al omdat een initrd traag is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik van Windows, zowel prive als zakelijk. Ooit een keer geprobeerd om met Linux aan de gang te gang, Red Hat destijds, maar vond de omschakeling te groot. Tegenwoordig zijn er teveel distro's imo. om een goeie keuze te kunnen maken welke, eventueel, te gebruiken.

Verder heb ik Linux niet echt nodig, omdat ik persoonlijk vind dat sinds XP-SP2 het goed draait. Hardware is voor mij geen beperking aangezien ik elke 2 jaar een nieuw systeem aanschaf. Met de komst van Vista, oa. voor gamen, wil ik toch hiermee verder gaan. Wat ik lees is het nog stabieler dan XP en zal ook de functie's in de toekomstige software pakketten, ik gebruik mijn machine's veel voor audio/video editting, zal er steeds meer realtime mogelijk worden. Nu met name de actie van bewerkingen worden visueel nog net niet goed weergegeven, ik hoop dan ook dat straks met Vista en een Quad core dat tot het verleden behoort.

Overigens is dezelfde software ook gebruikt op een Mac machine en daar had ik dezelfde tekortkomingen.

Misschien dat ze al het goeie van alle distro's ooit nog eens in een 1 distro plaatsen, voor mij part moet ik er voor betalen, en dat de rest van de soft/hardware wereld meer tijd steekt in betere drivers. Tot die tijd heb ik geen tijd om een nieuw OS aan te leren en mijn omgeving is daar ook niet voor in, wat toch wel een bijkomend voordeel is als je omgeving hetzelfde gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ga dan eens in WOS zitten oid.
het gaat hier over welke Linux je draait.... en dan kom jij je SP-2 zooi verkondigen? :?
Wat ik lees is het nog stabieler dan XP en zal ook de functie's in de toekomstige software pakketten,
fuck man, nog stabieler? kan dat wel ? :/

die quad core heb je vast nodig om de GUI van vista te laden :+
Misschien dat ze al het goeie van alle distro's ooit nog eens in een 1 distro plaatsen, voor mij part moet ik er voor betalen, en dat de rest van de soft/hardware wereld meer tijd steekt in betere drivers.
daar draag je vooral aan bij door lekker windows te blijven gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Dan ben je gewoon een ongelovelijke prutser die nog niet genoeg van Gentoo afweet...
Ik kon er aardig mee overweg. :) Ik heb er langer dan een jaar mee gewerkt.
In make.conf zet je tijdens je installatie een setje USE-flags in die je goeddunkt. Later kun je die uiteraard alsnog aanpassen, maar dat is in principe, mits je goed onderzoek doet en 't meteen fatsoenlijk instelt, niet nodig.
Soms verandert je systeem en de libraries die je gebruikt.
Voordat je verder een package emerged, doe je sowieso altijd een --pretend (-p) erbij, zodat je ziet welke deps ie eventueel wil installeren. Aangezien Gentoo over keuzes en mogelijkehden gaat, doe je uiteraard óók --verbose (-v), zodat je ziet welke USE-flags hij denkt te gaan gebruiken en welke juist niet.
Dat deed ik ook altijd wel. Daarna moest ik dus portage vertellen dat het bij dit pakket weer net anders moet.
Iig, zodra je er "problemen" door krijgt, ben je gewoon een prutser. IMO dan :)
Die heb ik dan ook niet echt gehad. Wel irritaties.
Oh en over 't updaten naar XOrg 7.0, tja, soms gaat er iets mis, bij mij werkte XGL ook niet goed, maar als jij met die how-to van Gentoo.org je X naar de kloten hebt geholpen zonder dat je 't weer goed kreeg: zie bovenstaande.
Naief de handleiding volgen maakt je een prutser? Ik wil niet alles tot in detail uitzoeken als dat niet nodig is.
Ik ben namelijk absoluut geen Linux-kenner/guru, kan net een kerneltje bakken zeg maar, maar 't draait bij mij relatief vlekkeloos, m'n X is in ieder geval nog steeds werkend en als hij 't een keertje niet doet (bijvoorbeeld toen ik door een foutje van mezelf geen esound meer had), dan kan ik 't, door gewoon logisch redeneren en/of Googlen het ook oplossen.
Tuurlijk, ik was echter wel vaak hiermee bezig vanwege meestal toch wel futiliteiten waar ik me liever niet om bekommer.
verder is packagemanagement lastig, zeker als je zoveel flexibiliteit wilt bieden als portage. Die flexibiliteit komt wel met een prijs, je moet weten wat je wilt.

apt-get is minder flexibel, maar heeft daardoor ook sommige problemen niet (maar weer andere). Portage is voor mij echter de prettigste package manager:
- packages zijn *heel snel* beschikbaar
- ongelooflijk veel controle over hoe packages compiled worden, met welke features
- makkelijk zelf patches ed toevoegen, omdat het toch allemaal van source gecompileerd wordt.
En dat somt mijn verhaal ook op. Ik heb niet zozeer kritiek op Gentoo. Portage is nog steeds het beste (vooral vanwege de enorme repository erachter, apt is toch een stuk ouder en kleiner) als het om flexibiliteit ga. De hoeveelheid flexibiliteit was zeker aangenaam, maar het feit dat het inherent foutgevoeliger is dan apt en zich dat uitte in verschillende irritaties ben ik overgestapt op Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Desktop (Athl.2600+, 1GB RAM):
Fedora Core 5
Waarom?
-consistent
-krachtige installer (Anaconda, ook door een aantal andere distro's overgenomen: veelzeggend)
-veel nieuwe pakketten ingebouwd maar toch behoorlijk stabiel
-Gnome goed afgewerkt
-Beagle (okee, het is in Mono maar voor mij werkt het perfect)
-SELinux
-trage maar onverwoestbare pakketmanager, + Yumex
-erachter staat een bedrijf (RedHat) met een goede reputatie
-slaapstand werkt goed
-perfect netwerkbeheer
-automount USB
-goede community met veel kennis en goeie sfeer op forums
-geen hypes, geen politiek, gewoon een 100% F/OSS distro die werkt
-weinig bugs
-Fedora is voortraject van CentOS (=RHEL =moet ik nog meer zeggen)
-repositories afgeladen met software
-multimedia e.d. heel simpel in te stellen met handige howto's

Na Suse, (X)Ubuntu, Vector, Debian, PCBSD, en nog een paar uitgebreid gebruikt dan wel getest te hebben, is dit voor mij gewoon een geniale distro die ik veel mensen zou kunnen aanbevelen. Eén van de kleine nadelen is dat elke release maar ongeveer een jaartje echt serieus onderhouden wordt, daarna wordt er een beetje van uitgegaan dat je upgrade. Bijv. Fedora Core 5 krijgt de officiële updates en fixes ongeveer tot iets na de release van FC7, geloof ik (een vol jaar complete ondersteuning, daarna is het officieel een "antiek" OS. ;) ). Je kunt dus steeds maximaal één release overslaan - tenzij het je niet meer uitmaakt dat Yum/Pup niet meer lekker werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maw:
jij moet elke 2 jaar 1x updaten?
dat vind ik nou zo mooi aan gentoo.
gewoon geen releases maar lekker updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ik ben helemaal debian fan.
1) was mijn eerste distro die ik relaxt vond.
2) umbuntu en debian maakt niet zo veel uit. Ik heb al meerdere umbuntu debs voor bij zien komen in SID. En stable moet echt stable zijn. niet die prut als je overstapt dat je problemen krijgt
3) omdat het verder kijkt dan de linux kernel

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat bedoel je met 3?
dat er ook hurd in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 09 november 2006 @ 03:14:
maw:
jij moet elke 2 jaar 1x updaten?
dat vind ik nou zo mooi aan gentoo.
gewoon geen releases maar lekker updaten :)
Gentoo lijkt me ook erg interessant, maar ja, dat is toch niet een distro voor iedereen hè.
Ik zou me eerst flink moeten inlezen voor ik eraan begin.
En zo erg vind ik een upgrade niet hoor. ;)
Ik heb zo'n blikken trommel met een externe harde schijf erin, immers. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:19:
En wat betreft "binary-only" - tja, je *kunt* in Debian dingen van source compileren en er zelf je eigen packages van maken, maar daar is geen framework voor aanwezig dus moet je alles met de hand doen.
Wat voor een onzin zit je toch allemaal uit te kramen?
Debian (apt/dpkg) heeft zeer uitgebreide mogelijkheden om met source packages te werken (zie bijvoorbeeld deze pagina).
Alle dependencies worden automatisch voor je uitgezocht, zodat je die ook (indien gewenst) uit source kan compileren, of gewoon de binaries gebruiken.
Op internet zijn honderden, zoniet duizenden verhalen te vinden over gentoo gebruikers met een onbruikbaar systeem, dankzij het machtige portage.
Terwijl ik na ongeveer 6 jaar dagelijks Debian Unstable te gebruiken juistgeteld 1 keer in de problemen zat, en dat was na een kort bezoekje aan het debian irc kanaal op enkele minuten opgelost.
Ik persoonlijk kan een brede glimlach niet onderdrukken als ik de cowboy verhalen hoor van de mensen die hun hele Xorg en gnome wekelijks hercompileren.
Hilarisch is dat.
Ook triest, want ze verspillen een massa aan energie op die manier.
Ze moesten eens weten dat ze uiteindelijk waarschijnlijk een onstabieler en minder performant systeem krijgen precies doordat ze alles hercompileren, met krankzinnige gcc flags en tweaks ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik gebruik het volgende:

Lunar Linux :+

Xfce-svn (4.3.99.2+) 8)

:)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:50:
[...]

Op internet zijn honderden, zoniet duizenden verhalen te vinden over gentoo gebruikers met een onbruikbaar systeem, dankzij het machtige portage.
Dan zijn dat enorme prutsers die gewoon van Gentoo af hadden moeten blijven omdat ze te stom zijn om het te mogen gebruiken :Y)
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:50:
Ik persoonlijk kan een brede glimlach niet onderdrukken als ik de cowboy verhalen hoor van de mensen die hun hele Xorg en gnome wekelijks hercompileren.
Hilarisch is dat.
Nogal ja, omdat zoiets nogal vrij overbodig is :P Recompilen is het goeie woord, updaten is er niet eens bij gok ik zo :P
Gentoo komt heus niet elke week met een nieuwe stable Gnome ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Op het werk uitsluitend Windows, zowel voor de netwerkfunctionaliteit als op de desktopjes

Thuis dual boot XP met Ubuntu Edgy. Ik heb geen sterke voorkeur voor Gnome of KDE, maar ik start nu meestal KDE omdat ik dan wat minder last lijk te hebben van stabiliteitsproblemen. Verder prima systeempje hoor, dat Ubuntu... ik werk er pas een paar weken mee (eerste Linux ervaring) en voel me al helemaal thuis!

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Gentoo op de ene server en Ubuntu op m'n nieuwe nog te migreren andere server.
De Gentoo bak gaat eruit omdat die toch een beetje overkill was voor de dingen die die deed. Voor de nieuwe heb ik voor Ubuntu gekozen omdat de binary packages toch even wat lekkerder werken dan het portage systeem. NOFI maar ik vind het allemaal net ff te lang duren. Zet je een keer 's nachts een update world aan in een screen, kom je er de volgende dag achter dat ie al bij het 2e pakket gestopt is vanwege een brakke build :X

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:09:
[...]

Dan zijn dat enorme prutsers die gewoon van Gentoo af hadden moeten blijven omdat ze te stom zijn om het te mogen gebruiken :Y)

[...]
Het enige wat nog lachwekkender is, is de elitaire houding van de gemiddelde gentoo gebruiker.
"Oh kijk, ik ben een linux expert, want ik kan een step-by-step handleiding volgen en ik compileer alles van source, voor maximum paardenkracht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:37:
[...]

Het enige wat nog lachwekkender is, is de elitaire houding van de gemiddelde gentoo gebruiker.
"Oh kijk, ik ben een linux expert, want ik kan een step-by-step handleiding volgen en ik compileer alles van source, voor maximum paardenkracht".
Bewijs dat Gentoo in ieder geval goede documentatie heeft ;)

Precies de reden dat ik het een beginner aan zou raden, je wordt stap voor stap aan het handje meegenomen door een flink aantal stappen, meer dan je per default zou doen voor de meeste andere distro's. En zoals _JGC_ hierboven ook bevestigt, de default Debian kernel is bijvoorbeeld vrij ranzig. Als je gewoon de handleiding volgt kom je bij Gentoo standaard uit bij een efficienter systeem gewoon omdat je volgens de standaardhandleiding je eigen kernel bakt. Als andere distros dat ook in de standaard install zouden doen zou het inderdaad niet zo astronomisch veel schelen (maar goed, ik ga binnenkort eens een keer op die dual P3 van me eea timen om te kijken exact hoeveel ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:37:
[...]

Nee, ik ben juist géén Linux-expert en aangezien ík in de praktijk al een werkende en stabiele (DataGhost, STFU :P) Gentoo-desktop en -server kan onderhouden, moet je wel enorm idioot zijn om het níet te kunnen... Door de handleiding leer je véél meer dan zo'n suffe grafische installer die alles voor je doet...
dion_b schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:48:
[...]

Precies de reden dat ik het een beginner aan zou raden, je wordt stap voor stap aan het handje meegenomen door een flink aantal stappen, meer dan je per default zou doen voor de meeste andere distro's.
Helaas zijn er nog genoeg mensen die met zo min mogelijk moeite (lees: zo min mogelijk kennis vergaren) iets werkend willen hebben :/ Voor de gewone Jan Modaal is dat wellicht ideaal, maar van Tweakers mag je wel wat meer verwachten IMO.

[ Voor 28% gewijzigd door Osiris op 09-11-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dion_b: ik zou liever hebben dat je reageert op de post gericht aan jou, ergens bovenaan deze pagina.
Debian biedt overigens zeer leuke mogelijkheden om je eigen kernel te compileren, dus dat is zeker niet uniek aan gentoo.
95% van de gebruikers heeft niet de kennis om een eigen kernel te compileren, en heeft er ook helemaal geen baat bij.
Maar als je het wil, dan wordt de mogelijkheid je gegeven (kernel-package op debian, zeer handig).

Osiris: als je na een gewone update via portage, plots een onwerkbaar systeem hebt als resultaat, wie is dan de idioot, de gebruiker of de dev's van gentoo?
Ik weet het antwoord, ik denk jij ook.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:51:
95% van de gebruikers heeft niet de kennis om een eigen kernel te compileren, en heeft er ook helemaal geen baat bij.
Kijk, en daar ligt een deel van het probleem. 95% van de gebruikers wíl die kennis ook niet. En als je zó'n instelling hebt, blijf dan asjeblieft van Gentoo af, want dan kom je voor keuzes te staan die je niet wíl en derhalve ook niet goed kúnt maken. Dat is niet elitair ofzo, da's gewoon de waarheid en praktijk. Je moet er moeite voor doen en je moet open staan voor kennis.
Osiris: als je na een gewone update via portage, plots een onwerkbaar systeem hebt als resultaat, wie is dan de idioot, de gebruiker of de dev's van gentoo?
Nu heb je het over 2 dingen: schuldvraag en 'hoe los ik het op'. De schuld ligt hoogst waarschijnlijk misschien bij de dev's van Gentoo, óf alsnog bij de gebruiker zelf als ie lukraak `emerge world` ingetypt heeft, maar de óplossing scheidt het kaf van het koren: krijg je het voor elkaar om van een FUBAR systeem weer een werkend systeem te maken? Linux en vooral Gentoo is níet zoals Windows, dat je 't maar weer moet formatteren. Juist bij probleemoplossing komen de 'ware' Linuxers naar boven, dus ja, als jij je onwerkbare systeem niet meer up and running krijgt... ;)
En tja, als jij bij die 95% hoort van de mensen die met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk voor elkaar krijgt, zonder ook maar basis-kennis van Linux en/of z'n distro te hebben, dan wens ik je inderdaad succes bij dat oplossen. Echter, als je een kennis-gierige Gentoo-er bent die netjes stap-voor-stap de Wondere Wereld die Linux heet binnen bent gestapt, dan ben ik er van overtuigt, mits je geen geestelijke handicap hebt ofzo, je prima je probleem op zou kunnen lossen. Maarja, dan moet je er dus wel wat moeite voor willen doen ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Osiris op 09-11-2006 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Nu heb je het over 2 dingen: schuldvraag en 'hoe los ik het op'. De schuld ligt hoogst waarschijnlijk misschien bij de dev's van Gentoo, óf alsnog bij de gebruiker zelf als ie lukraak `emerge world` ingetypt heeft, maar de óplossing scheidt het kaf van het koren: krijg je het voor elkaar om van een FUBAR systeem weer een werkend systeem te maken? Linux en vooral Gentoo is níet zoals Windows, dat je 't maar weer moet formatteren. Juist bij probleemoplossing komen de 'ware' Linuxers naar boven, dus ja, als jij je onwerkbare systeem niet meer up and running krijgt... ;)
En tja, als jij bij die 95% hoort van de mensen die met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk voor elkaar krijgt, zonder ook maar basis-kennis van Linux en/of z'n distro te hebben, dan wens ik je inderdaad succes bij dat oplossen. Echter, als je een kennis-gierige Gentoo-er bent die netjes stap-voor-stap de Wondere Wereld die Linux heet binnen bent gestapt, dan ben ik er van overtuigt, mits je geen geestelijke handicap hebt ofzo, je prima je probleem op zou kunnen lossen. Maarja, dan moet je er dus wel wat moeite voor willen doen ;)
Wie er schuld aan heeft weet ik niet. Ik denk dat portage gewoon te ingewikkeld is om foutloos te werken. Hierdoor weet je dus dat je af en toe zit te prutsen om zaken weer op orde te brengen. De meeste mensen hebben hier echter geen zin in. Het is gewoon ontzettend irritant als je systeem breekt op het moment dat je geen tijd hebt om het op te lossen (deadlines etc.). Het gaat er dus niet om dat we (de mensen die Gentoo verlaten hebben) de problemen niet kunnen oplossen, maar simpelweg omdat we het niet nodig achten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ivo schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:10:
[...]

Wie er schuld aan heeft weet ik niet. Ik denk dat portage gewoon te ingewikkeld is om foutloos te werken. Hierdoor weet je dus dat je af en toe zit te prutsen om zaken weer op orde te brengen. De meeste mensen hebben hier echter geen zin in. Het is gewoon ontzettend irritant als je systeem breekt op het moment dat je geen tijd hebt om het op te lossen (deadlines etc.). Het gaat er dus niet om dat we (de mensen die Gentoo verlaten hebben) de problemen niet kunnen oplossen, maar simpelweg omdat we het niet nodig achten.
Ik heb persoonlijk nog nooit gehad dat m'n server of laptop 't niet meer deed buiten mijn eigen doen om. :)

Verder "breekt" je systeem heus niet zómaar automatisch, daarvoor moet je zelf toch echt wel wat doen. :P Dus als je een dikke vette belangrijke deadline hebt.. tja :P
En bij elke stap voorwaarts behoor je ook te onthouden waar je vandaan kwam. Klein Duimpie met z'n broodkruimeltjes enzo. Als je die vergeet, dan heb je inderdaad een probleem als je verdwaalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dion_b: ik zou liever hebben dat je reageert op de post gericht aan jou, ergens bovenaan deze pagina.
Een post die begint met meldingen over mijn "onzin" en verder erg ongefundeerd overkomt reageer ik niet zo snel op ;)
Debian biedt overigens zeer leuke mogelijkheden om je eigen kernel te compileren, dus dat is zeker niet uniek aan gentoo.
Verschil is dat je het per default doet bij Gentoo en niet per default bij Debian.
95% van de gebruikers heeft niet de kennis om een eigen kernel te compileren,
Tja, voordat ik Gentoo probeerde dacht ik ook dat ik die kennis niet had. Gelukkig viel dat mee - enige wat je moet weten is wat voor hardware in je bak zit :z
en heeft er ook helemaal geen baat bij.
Pertinent onwaar, zie mijn twee posts in een eerdere topic waar jij ook meelas:
dion_b in "linux veel trager dan windows?"
dion_b in "linux veel trager dan windows?"

Default boot zoals Debian je die standaard voorschotelt met kernel vol modules duurt ruim anderhalf keer zo lang als dat je de boel wel even handmatig aanpast. Opstarttijden van apps is ook zo'n 10 a 20% sneller als je zelf bezig gaat. IMHO zijn dat getallen waar iedere gebruiker wel baat bij heeft...
Maar als je het wil, dan wordt de mogelijkheid je gegeven (kernel-package op debian, zeer handig).
Tja, dan zit je toch weer met die ranzige initrd...
Lekkere leading question... apt is net zo goed in staat om bij een update de mist in te gaan, zeker als je het hebt over overgangen als andere glibc versies of Xorg 6.x -> 7.x. Om nog maar te zwijgen van wat voor een potje YAST en consorten er soms van bakken...

Grap is dat het perfect mogelijk is dat de devver z'n werk goed doet en de user ook en dat er toch een onwerkbare situatie uit voortkomt door onverwachte samenloop hier of daar. Op dat moment ben je overgeleverd aan wat je dan zelf uit de puinzooi kan redden. Het is vaker opgemerkt dat Slack, Gentoo en Arch users het meest zelfredzaam zijn en goede communities hebben, met Debian en FC er net achter en dan met ruime achterstand al die "kant en klare" distros.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Debian, Ubuntu, een andere distributie met binairy packages.
Ten tweede: als je de package maintainers bedoelt - zij kunnen er per definitie niets aan doen. Zolang je met binary packages werkt moet je zorgen dat een package gaat werken in iedere situatie waarin hij gebruikt zou kunnen worden. Zolang Debian zowel KDE als Gnome, dus Qt en GTK, ondersteunt, moet elk package bij beide zinnig kunnen werken. Enige manier om die bloat door dubbel support te vermijden is om twee verschillende packages aan te bieden met verschillende optimalisaties, mogelijk verschillede deps. etc... etc... etc... - wat dus bij binaries zowat niet te doen is. (ik noem hier Gnome/GTK vs KDE/Qt omdat juist die grafische dingen flink wat ruimte op kunnen slokken, maar je kunt nog zat andere situaties bedenken waarin er twee of meer mogelijkheden zijn). Het probleem is gewoon inherent aan het gebruiken van binary packages.
Twee verschillende packages lijkt me geen probleem als het verschil significant is.
Verder zou het een optie zijn om de gebruiker de keuze te geven bepaalde packages automatisch lokaal te compileren met custom flags.

Het Os, O2 en O3 verhaal staat hier IMO los van. Als op huidige architecturen Os beter presteert kan dat gewoon de default worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ooit begonnen met slackware 8.0. Hierna alle slackware versies meegemaakt :) Tegenwoordig zit ik het meeste te werken met Slamd64 (unofficial 64bit port van slack), werkt heerlijk! Dit heb ik dus ook op mijn werkstation op de zaak draaien. De servers draaien slackware...

Thuis draait momenteel een multiboot tussen winXP en winVista RC1, het is de bedoeling vista te kopen en dan een tripleboot te maken met vista, xp en slamd64.

Al mijn eigen linux based PC's en werkstations op de zaak draaien een custom 2.6.16.x kerneltje, met KDE als DE. De servers draaien geen X (hoewel 1tje 's nachts een X opstart om een office tooltje automatisch te draaien, dat gaat zonder DE :P)

Op een rete-trage laptop heb ik ooit een LFS (LinuxFromScratch) gebouwd, maar dat was geen doen in onderhoud :P Tegenwoordig is daar gelukkig Gentoo voor die ik binnenkort op mn nieuwe laptop ga installeren... (misschien nog in dual boot met xp of vista).

verder nog wat geklust met SuSE (slox, suse linux open exchange), en heel lang geleden nog eens redhat 6 gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:41:

Tja, dan zit je toch weer met die ranzige initrd...
Dion_b:
Daar ga je weer, echt grappig om te zien hoor.
Je kan MAKKELIJK met kernel-package werken onder debian, zonder dat je initrd er bij hoeft te betrekken.
Wil je alsjeblieft geen oordeel vellen over dingen waar je niets van af weet?
Ik loop ook niet te lullen dat portage functie X of Y niet heeft, terwijl ik zelf niet onderzocht heb.
Voor je dingen roept, lees dan ff de docs op debian.org.
En nog een tip: vergelijk aub geen getweakte gentoo installatie, met een "default" debian installatie.
Hopelijk besef je zelf wat voor een zinloze vergelijking dat is.

Osiris:
Of mijn kennis toereikend is, is naast de kwestie.
Ik gebruik sinds 10 jaar UNIX gebaseerde operating systems, je mag van me aannemen dat ik weet waarover ik spreek.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De UNIX varianten moeten er inderdaad bij, maar laten we wel even serieus zijn..... o.k. waar, bij bedrijven staat nog wel eens een AIX server, of Solaris....
vraag wat er in de toekomst moet komen, en ik hoor steevast "linux". (even....als het geen Windows is natuurlijk, want dat is voor corporate omgevingen gewoon standaard)

Het overgrote deel van UNIX servers dateren -in mijn zakelijke IT omgeving nog uit "oude omgevingen" van "voor het in-sourcen" of van "voor de migratie" en "daar komen ze liever niet aan want blabla", en ik heb best al wat klanten voorbij zien komen.
Vervolgens is er bij elke klantenteam een (heel) klein groepje UNIX mensen die die (bijna altijd oude machines) in leven houden. Het ding sterft? --> windows met soortgelijke app. (of heel soms Linux)

Misschien springen de UNIX mensen nu uit hun vel maar dat is wel gewoon mijn ervaring tot nu toe. Aan de andere kant worden wel (mondjesmaat) Linux gebruikt. Met name als basis voor virtuele (windows) machines en de werkpaarden onder de servers, databases of low-level netwerk...dat soort dingen.

Er is "bij ons" (en "ons" is een bestwel groot ICT bedrijf) wel onomwonden belangstelling voor de nieuwe producten van Novell, ook door de top.

Ik zou mijn geld als Linux man op Novell zetten, nu nog NET niet volwassen genoeg met haar nieuwe SLED en SLES...... maar lang kan dat nooit duren....

PS: Is absoluut niet bedoeling of UNIX af te kraken hoor. Wat mij betreft is Linux heel erg Unix en andersom. Daarbij ben ik al jaren fan van de nu echt overleden IRIX. (snik)
Just my 2 ct.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
dion_b schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:41:
Grap is dat het perfect mogelijk is dat de devver z'n werk goed doet en de user ook en dat er toch een onwerkbare situatie uit voortkomt door onverwachte samenloop hier of daar. Op dat moment ben je overgeleverd aan wat je dan zelf uit de puinzooi kan redden. Het is vaker opgemerkt dat Slack, Gentoo en Arch users het meest zelfredzaam zijn en goede communities hebben, met Debian en FC er net achter en dan met ruime achterstand al die "kant en klare" distros.
Het is gewoon een feit dat dit soort extreme wazige problemen weinig optreden op een kwaliteitsdistributie als debian. Bij die lui wordt echt alles en overal rekening mee gehouden, elk pakket moet een goed upgrade path hebben, etc. Ik zie mijn collega soms een week werken aan een PowerDNS of OpenLDAP update voor Debian. In diezelfde week kan ik een complete toolchain update voor archlinux pushen met een Xorg en evt een gnome update erachteraan. Dat verschil in kwaliteit zal vast wel ergens vandaan komen, denk je ook niet?

Verder is een archlinux user over het algemeen zo zelfredzaam omdat het gewoon veel vaker voorkomt. Je draait elke dag een update, en als je 3 weken vergeet te updaten kan het voorkomen dat er iets stuk is in het upgrade path. Samen met jou zijn er meer mensen die dit probleem hebben, wat ervoor zorgt dat er bakken met documentatie geschreven wordt over de problemen die je tegenkomt. Verder is Archlinux een distro die heel erg basic werkt en je alles lekker zelf laat doen. Vind je het vreemd dat zo iemand zich wel uit de meeste kronkels weet te redden?

Als ik mensen zie flamen over APT en dependency hell op debian, en vervolgens overstap naar archlinux, waar ze naar hartelust dependencies op on hold zetten, zooi uit source gaan compilen en dependencies gaan forcen, denk ik bij mezelf wel eens wat die mensen te zoeken hebben op linux. Over het algemeen zijn dit ook de mensen waar ik de meeste bugreports van binnenkrijg als er weer eens een so-bump is in een of andere library, waarin er dan vrolijk gezegd wordt dat de oplossing "ln -s /usr/lib/libdbus-1.so.3 /usr/lib/libdbus-1.so.2" is, en dat ik dat maar in het dbus pakket moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:41:
[...]

Gentoo lijkt me ook erg interessant, maar ja, dat is toch niet een distro voor iedereen hè.
Ik zou me eerst flink moeten inlezen voor ik eraan begin.
Heb je al es gekeken hoeveel percent van de Linux-gebruikers er Gentoo draait? Dat is best wel wat hoor... Zo über is Gentoo nu ook weer niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Desktop 1 (laptop) (Intel Pentium M 1.73 GHz, 1.0 GB RAM, X600)
Ik heb een behoorlijke tijd Ubuntu draaiend gehad (lang voor de grote almachtige hype) en daarna Gentoo, waar ik veel van geleerd heb, maar waar teveel tijd in ging zitten en wat compleet geen performance-verbetering opleverde (hooguit een paar MB minder geheugengebruik woepdiedoe }:O ). Mede dankzij de geweldig zuigende ati-drivers (zowel de open source- als de fglrx-drivers) heb ik nu al weer een paar weken RC1 van Windows Vista op mn laptop staan ("iets" meer geheugengebruik (die gigabyte zit er nu niet meer voor niets in), maar wel een 100% performanceverbetering) wat perfect bevalt. Vanzelfsprekend gebruik ik nog steeds open source-programma's zoals VLC en OpenOffice.

Desktop 2 (Intel Pentium IV 3.0 GHz , 1.5 GB RAM, 6600 GT, gedoneerd aan de ouderlijke macht)
Hier staat Ubuntu DD LTS op, lekker snel en stabiel en word om de zoveel tijd even handmatig geupdate.

Thuisserver (AMD XP 1800+, 512 MB RAM)
Hier heeft zo'n beetje elke distro wel opgestaan, maar op het moment staat er Ubuntu EE op. Ook hier geldt weer dat het iets meer geheugen gebruikt dan Gentoo, maar qua performance merk ik het niet. Word hoofdzakelijk gebruikt als NFS- en Samba-server. Ook staan Apache, PHP, MySQL, Tomcat en gerelateerde java-crap erop.

Zakelijk (Desktop 1)
Mijn HBO-opleiding Informatica mag ik wel zien als een full-time baan en ook hier komt Desktop 1 (de laptop) opdraven. Zeer handig dat er tegenwoordig weer Windows opstaat, aangezien praktisch alle cursussen die ik krijg een windows-handleiding en bijgeleverde windows-programma's hebben. Natuurlijk is het mogelijk om voor alles oplossingen te zoeken en handleidingen anders te interpreteren, maar die tijd heb ik gehad.

Zakelijk Server (Intel Pentium IV 1.5 GHz, 256 MB RAM)
Voor een project heb ik nu een server draaien en ondanks dat de schoolserver zelf Gentoo gebruikt en de leraren pro-Gentoo zijn wordt tegenwoordig Ubuntu aanbevolen / ons opgedwongen (waarschijnlijk omdat het merendeel van m'n "collega's" al beginnen te huilen als ze maar 1 letter CLI zien en ze compleet 0 verstand hebben van linux). Natuurlijk ben ik het eens met deze keuze, aangezien een server-editie van Ubuntu installeren een kwartiertje werk is en Gentoo een paar uur tot een dag (reken ook nog even Apache, PHP, MySQL en Tomcat compilen erbij)(liever lui dan moe).

Waarom is Debian en specifiek Ubuntu mijn distro-of-choice :o

Ubuntu (welke variant dan ook) is cd-tje erin en binnen een kwartier heb je een compleet werkend systeem, zonder dat je hier daadwerkelijk voor na moet denken / je koffiezetapparaat voor hoeft op te starten. Updaten is SNEL (want : kant en klare packages) en programma's installeren ook. Nadeel is dat als er iets broken is, dat het dan minder makkelijk te verhelpen is dan bij bijvoorbeeld Gentoo.

Dan komt Gentoo : schijven goed indelen / stage 3 tarball + portage snapshot downloaden en we zijn al 5 - 10 minuten verder. De uiteindelijke minimale installatie duurt zeker een uur. Dan heb je nog geen X, helemaal niets. Daarna is het voor mij tijd om te gaan slapen als ik gnome emerge (bij kde is het hetzelfde verhaal), 4 -6 uur later is mijn DE + X klaar met compileren, dan komen eventuele extra programma's nog (de nieuwste firefox bijvoorbeeld). Updaten gaat ook tragisch langzaam (want : alles moet van source gebouwd worden). Zo kan ik natuurlijk nog wel een tijdje doorgaan maar de boodschap is duidelijk volgens mij. Die 1 - 2 % performance die ik mis haal ik ruimschoots in door het snelle updaten/installeren. Ondanks dit commentaar is het een geniale distro als je er tijd / energie in wilt steken (en wilt blijven steken) en/of je wat minder snelle hardware hebt.

Waarom geen Debian ?
Debian stable staat gelijk aan "oude crap" en de unstable tree is mij weer iets te unstable. Ubuntu zit hier prima tussenin.

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 09-11-2006 23:45 . Reden: kleine typo ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-07 21:36
Slackware 10

Gewoon updaten, en dat gaat automatisch na het schrijven van een script wekelijks 1 keer.
Heb geen GUI nodig en het is nog een oud beestje ( pentium II 350 MHz )

FREEBSD / gentoo / ubunto ( tryouts )
Deze week nieuwe Teamspeak en UT en AA en BF2 en Counterstrike servertje. ( amd 64 bits 3200 +, 2 GB RAM , 200GB )

Daarna definitieve keuze, moet wat makkelijker zijn, van wege de vele opties.

DESKtop ervaringen:
Slackware 10 met KDE.
Collegelinux. GNOME
REDHAD
SUSE
GENTOO
OPENBSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Jungian schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:41:
Waarom geen Debian ?
Debian stable staat gelijk aan "oude crap" en de unstable tree is mij weer iets te unstable. Ubuntu zit hier prima tussenin.
Er is toch ook Debian Testing? Die zit tussen stable en unstable in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik gebruik thuis Windows XP voor mn workstation. Windows werkt voor de alledaagse dingen toch het lekkerst, en als ik iets unixachtigs wil doe ik het wel met remote x... Debian voor mn server. Lekker stabiel, handig packages installeren met apt-get, ook redelijk lekker te configureren, genoeg howto's voor te vinden. Deze draait ook als mailserver voor de familie+nog een aantal buitenstaanders. Hij heeft echter geen X(wat eigenlijk wel zou kunnen want naast imap en www gebeurt er weinig maar goed). Daarnaast heb ik nog een Sun Netra staan die Solaris 10 draait voor de knutsel(verder geen belangrijke dingen op). Op m'n laptop heb ik Windows en Ubuntu staan, alletwee lekker als desktopsysteem, ik wil eigenlijk Windows eraf hebben(kleine HD), maar ik heb BPM studio nodig voor het DJ werk....

Zakelijk gebruik ik hoofdzakelijk Solaris 9 met CDE(software draait niet op een ander systeem vandaar...) via Citrix op Windows.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.