HP smart array 64x controller in normaal PCI slot

Pagina: 1
Acties:
  • 764 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb een setje 36GB 10k schijven tot m'n beschikking en een HP Smart Array 64x controller (zie plaatje, maar dan zonder externe aansluiting)

http://images.channeladvi...2/Images/HPSMARTARRAY.jpg

Nu zie ik net dat deze controller een groter PCI slot gebruikt dan op een gemiddeld board zit. Die zit dus ook niet op het board waar ik hem op wil gebruiken. Kan ik deze kaart, misschien met andere drivers, ook in een gewoon PCI slot gebruiken?

• Bram77
Ik ben er al uit m.b.v.
PMG FAQ
excuses. Slotje :)

• Bram77
Wil ik dit topic toch nog even gebruiken om een tweede vraag m.b.t. het zelfde onderwerp, hopelijk, beantwoord te krijgen.

Het lijkt nogal lastig om een SCSI Controller voor mijn schijven te vinden die in een gewoon PCI slot kan. Iemand een idee waar ik die kan halen en welke ik dan moet hebben. Ik wil niet dat het 200 euro gaat kosten. Zelfs onze hardware leverancier kan er niet aan komen. Die heeft enkel PCI-X kaarten.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een raid controller of een gewone kaart?

specs

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Indien het PCI32Bits slot zowel 3.3v als 5v ondersteund zou het in principe moeten kunnen werken. (zie de nokjes op het slot)

title

Het PCI64Bits (66Mhz) en/of PCI-X (133Mhz) is dan wel te lang voor een 32Bits slot, maar daar is op de controller een uitsparing voor en steekt dan over het moederbord heen. Op zich geen probleem als er op het moederbord maar geen opstakels zitten die dat niet mogelijk maken. Of een ander slot kiezen waar dat wel mogelijk is.

Dat je dan bandbreedte wordt beperkt op een 32Bits PCI slot mag duidelijk zijn.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Bram77
Een SCSI Raid controller.
Ik heb hier nog een Compaq Smart Array 431 liggen. Die is volgens de specs 64bits, maar lijkt iig compatible met een standaard 32 bits slit, qual aansluiting. Zou dit kunnen werken?
Het is lastiger dan ik dacht om een kaart te vinden. Er zijn er wel wat, maar die zijn bjina allemaal 80 mb/s (wil dan toch minimaal 160MB/s, zijn de schijven ook) of veel te duur voor mijn budget.

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij gaan veel 320-2* kaarten van lsi ook wel in 32 bits sloten. Zoals John laat zien, kwestie van de goeie inkepingen.

specs

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29

lier

MikroTik nerd

Bram77 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:36:
Een SCSI Raid controller.
Ik heb hier nog een Compaq Smart Array 431 liggen. Die is volgens de specs 64bits, maar lijkt iig compatible met een standaard 32 bits slit, qual aansluiting. Zou dit kunnen werken?
Het is lastiger dan ik dacht om een kaart te vinden. Er zijn er wel wat, maar die zijn bjina allemaal 80 mb/s (wil dan toch minimaal 160MB/s, zijn de schijven ook) of veel te duur voor mijn budget.
Met alle respect...verwacht ajb niet te veel performance van deze kaart (in combinatie met de disks)... Dit betrof een IBM ServeRaid 4L in combinatie met 10k U160 disks in een RAID 10 opstelling.

Heb me daar ook (in negatieve zin over verbaasd, uiteindelijk lekker SATA RAID 10 aan het draaien.

Hopelijk heb je wel geheugen op de kaart geplaatst ?

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 08-11-2006 14:40 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bram77
Bedoel je dat het niet sneller zal zijn dan een gemiddelde 320 GB SATA1 schijf?

Dit is overigens mijn board.
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/310/images/products/454/454_m.jpg

Ik geloof niet dat de Smart Array 64x daarop gaat passen. Misschien de SA-431 U6. Excuseer me mijn noobheid. Ben nog niet zo thuis in RAID en SCSI is lang geleden. Welke raid configuratie is ook alweer dat je beide schijven gebruikt en dus theoretisch dubbele snelheid hebt? Ik bedoel dus niet een mirror configuratie.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29

lier

MikroTik nerd

RAID 0: striping

Zie ook: balusc

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bram77
Ok, relaxt. Dat kan al met twee schijven toch? Kan ik met een U160 kaart en 2 U160 schijven performancewinst verwachten t.o.v. mijn huidige 16MB cache 320GB SATA1 schijf? Ik wil de twee schijven gaan gebruiken om windows op te zetten en het maakt me dus ook niet zo veel uit als er een kapot gaat en ik al mijn data kwijt ben. Ik schrijf toch alles wat belanrijk is weg op een andere schijf.

• maratropa
  • Niet online
Wat voor 10k schijven zijn dat? (merk / generatie / serienummer)

specs

• Bram77
Zal ik thuis even checken, daar liggen ze. Ik zit nu op mijn werk.

• maratropa
  • Niet online
Je hebt ook kaarten met "hostraid" oid, zoals LSI en adaptec, dat zijn niet echt raid kaarten maar kunnen vaak wel raid 1 en stripen. Zoals deze:

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/50036

Die kerel vraagt er wel veels te veel voor...

Maar ik zou er ook niet al te veel geld aan uit geven. Geef je meer dan 100 uit bijvoorbeeld dan kun je misschien beter een ADFD raptor kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 08-11-2006 15:02 ]

specs

• Bram77
Beetje late reactie. Ik ben de hele avond aan het stoeien geweest met de controller en de schijven.

Het zijn 2 HP 10k U320 schijven van 36.4GB. Veel meer kon ik niet opmaken uit de schijven zelf. HP zal ze vast niet zelf hebben gemaakt, maar ik heb nog niet kunnen achterhalen wie dan wel.

D Compaq Smart Array 431 u6 (U160) is backwards compatible met een normaal PCI slot. Hij wordt ook geinitialiseerd en het creeren van een stripe was geen enkel probleem. Wat wel een probleem is is de driver. Die bestaat officieel alleen voor WIndows 2000 en W2003 server. Niet voor XP. De windows 2000 driver zorgt er iig voor dat de stripe gebruikt kan worden onder XP, al weet ik niet of ermee optimaal gebruik wordt gemaakt van de snelheid (die is toch best aardig!).

Mijn doel is dus om WindowsXP op de schijven te draaien. D.w.z. dat ik een diskette moet gebruiken bij de installatie van windows met de raid drivers erop. Helaas wordt de Windows 2000 driver niet geleverd met een txtsetup.oem, wat nodig is om ze te installeren met 'F6' bij de windows installatie. De Windows 2003 drivers worden wél geleverd met een txtsetup.oem, maar die werkt niet goed. Na heel veel zoekwerk heb ik zelf een txtsetup.oem samengesteld met de juiste hardware-id's (die waren het lastigst te vinden). Dus nu kon ik booten met de drivers en de drives zien vanuit windows setup.
Wqat ik nog niet wist is dat het niet mogelijk is drivers van diskette te gebruiken in een Unattended (OEM) installatie. Dus heb ik de drivers toegevoegd aan mijn Unattende XP installatie, ISO gemaakt en gebrand. Nu lukt het installeren vlekkenloos, met de WIndows 2000 drivers. Maar zodra ik de eerste keer boot krijg ik een bluescreen en de tweede keer een melding dat het bestand <windows>\system32\hal.dll beschadigt is of niet bestaat. Ook het vervangen van dat bestand door een versie waarvan ik zeker weet dat hij goed is werkt niet.
Ik vraag me nu af of de WIndows2000 drivers hier de oorzaak van zijn. Ik heb de striping gecontroleerd op fouten. De schijven lijken perfect. Ze hebben ook to 2 dagen geleden perfect gewerkt in een Linux server. Nooit problemen mee gehad.

Een heel gedoe dus, maar nog niet bereikt wat ik wil. Misschien dat iemand nog suggesties heeft? Ik wil wel een andere kaart kopen, die wél ondersteund wordt door XP, maar alles wat ik tot nu toe kan vinden kost tussen de 400 en 500 euro. Ik zat meer te denken aan +/- 150 euro voor een U320 single chanel kaart. Ik heb natuurlijk al gekeken wat er allemaal te koop is, maar heb geen idee wat een goed idee is en wat niet. De meeste kaarten zijn overigens 64 bits en níet backwards compatible.

Adviezen?

Edit: Zou Vista de controller beter ondersteunen? Ik begrijp dat VIsta gebaseerd is op 2003 Server. Wil dit zeggen dat ik dan ook 2003 drivers kan gebruiken?

• maratropa
  • Niet online
Wat ik begreep van mensen die een PERC 4 van dell wilden draaien onder XP is dat je de 2003 drivers moet nemen en bepaalde bestanden zo aanpassen zodat ze op xp lopen, zoals jij al gedaan hebt. Maar ik denk dus dat het niet slim is om de 2000 drivers te gebruiken op xp.

Volgens mij is vista niet zo zeer gebaseerd op 2003 server, ik vraag me af of die hem zou herkennen. Vista herkende mijn 320-2e wel zonder problemen dus wie weet.

Mocht je toch een nieuwe kaart willen omdat dit niet lukt, dan zou ik een 2dehands LSI 320 kaart opzoeken. Qua snelheid begint het bij de megaraid 320-1/2, dan komt de 320-1/2X, en dan die 320-2E (maar die is (PCI-E). Van wat ik van screenshots zie kunnen die kaarten ook in een gewoon 32bits 33mhz pci slot. Je wilt stripen en dat zouden al deze kaarten goed moeten doen. Je zou zelfs dus een niet megaraid kaart kunnen zoeken die wel stripen ondersteunt.

Op Ebay koop je met een beetje opletten een 320-2E met 128mb itBBU voor 150 euro, dus een wat oudere 320-2 of normale kaart met striping moet je nog een stuk goedkoper kunnen vinden. Kijk ook even in de Vraag en Aanbod hier, en onderhandel wat, veel mensen vragen veel's te veel voor die kaarten. (ik zie 2 320-1's aangeboden worden voor 200-300 euro. Ik zou er 50 voor geven ofzo)

Want als je 150 gaat uitgeven denk ik dat je beter een raptor kan kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 09-11-2006 11:17 ]

specs

• Bram77
Ik heb nog 3 PCI-e 1x sloten vrij. Er zijn zeker geen raid controllers die ik daar in kan prikken?

Je had het al eerder over de "ADFD raptor". Ik kan niet echt achterhalen wat je daar nou precies mee bedoelt. Ik heb de hele tijd de indruk dat men het over HDD's heeft.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Die indruk is ook correct.
Raptor is een SATA harderschijf die op 10.000 toeren draait. Hij is er in 3 smaken te krijgen. namelijk 36, 72 of 150 GB. Dat ADFD wil zeggen dat het de nieuwste serie is.
Toen de 150 GB versie kwam zijn ook de oudere geupgraded. Zo is de firmware duidelijk verbeterd en hebben de schijven een cache van 16 MB gekregen.
Vooral de eerste serie van 36GB die is voor huidige begrippen traag en dus niet meer aan te bevelen.
GoT draadje voor 150 GB versie

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• maratropa
  • Niet online
Op dit moment is de Western Digital Raptor (type ADFD, want GD bestaat ook maar is ouder) de snelste schijf die je kan krijgen voor workstation gebruik. In workstation toepassingen is deze zelfs iets sneller dan een 15k scsi schijf van dezelfde generatie.

Het bestaat dat 1 74gb adfd raptor over het algemeen even snel kan zijn als jouw 2 36gb scsi schijven in raid 0, in bepaalde toepassingen. Maar dat licht ook helemaal aan de raid controller en welke generatie u320 schijven je daar hebt. Er is een groot verschil tussen recente u320 schijven en de eerste. Zijn het recente schijven (staat er een datum op ofzo?).

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 09-11-2006 11:48 ]

specs

• Bram77
Ik vermoed dat ze uit 2002/2003 stammen. Ze zaten in een HP proliant ML310. Volgensmij is één van de schijven een jaar of twee geleden vervangen.
Ik heb nieuwe servers aangeschaft op de zaak dus is deze server over. Door de server hardware en de leeftijd zijn ze niet interessant om als client pc te gebruiken dus probeer ik met de hardware wat wijzer te worden over SCSI en RAID. Als ik tegelijkertijd wat performance winst kan boeken t.o.v. mijn 320GB SATA (150) schijf zou dat mooi zijn :). Tot nu toe lijkt de stripe iig een stuk sneller dan mijn SATA schijf!

Ik zag deze raid controller in Vraag&Aanbod. Is ook nog bij mij in de buurt. Is 150 euro een redelijke prijs? Er is iig officieel WindowsXP driver ondersteuning en de kaart lijkt 32bit PCI compatible.
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/50518
http://www.lsilogic.com/s...ndex.html?remote=1#Driver

[ Voor 28% gewijzigd door Bram77 op 09-11-2006 12:07 ]

• maratropa
  • Niet online
Hoeveel RAM zit er op, en zit er een BBU (battery backup unit) op? Met een bbu kun je zorgeloos Write-back aanzetten wat wel lekker is.

de 320-2 is nog voor de 320-2x met een minder snelle processor. Ik heb dus een 320-2E, met de snelste proc en een BBU voor 150 van ebay afgehaald. Ik zou zelf geen 150 voor een 320-2 betalen. Op ebay staan ze voor 99 dollar (zonder bbu)

specs

• Bram77
Ik heb een mailtje gestuurd naar de aanbieder van de 320-2 met wat vragen (BBU, geheugen) en een bod gedaan van 75 euro zonder BBU en 100 euro met. Even afwachten wat de reactie is.

Te gek dat je me adviseerd. Ik ben een officiele nerd, maar ben hier dus niet zo in thuis, terwijl het beroepsmatig gezien toch wel erg handig zou zijn om hier meer in thuis te geraken.

• Bram77
Ik ben er nu achter wat het probleem is met de 'missing hal.dll'. De bios en MBR kunnen de schijf helemaal niet vinden na de installatie. Vreemd dat Windows Setup het wel voor elkaar krijgt om te rebooten. Van de installatie DVD kan ik me nog voorstellen, maar tijdens de XP installatie procedure wordt een keer herstart, zonder gebruik te maken van de XP installatie DVD. Dan kan er dus gewoon geboot worden, maar de keer daarop volgend niet, dan krijg ik dus de melding dat hal.dll niet gevonden worden bij een poging tot dualboot (2x XP, MBR op mijn SATA schijf). Ik heb ook all schijven behalve de SCSI los te koppelen....verse installatie gedaan, die werd perfect afgerond. Elke keer totdat ik de eerste keer handmatig reboot. Dan komt de melding in de trend van "NO OPERATING SYSTEM FOUND. REPLACE DISK" oid.

Ik had al begrepen dat SCSI automatisch boot van ID0. Schijf A in de stripe heeft ID0 en schijf B ID2. Ik kan nergens vinden hoe ik in de bios zou moeten aangeven dat er van de stripe geboot moet worden, de bios van de Controller bedoel ik dan. Ik heb uiteraard alle mogelijke bootinstellingen van mijn moederboard al geprobeerd. De enige boot opties in mijn nForce4 board zijn "Removable, Harddisk, CD-ROM en Disabled". Ik hoopte dat als ze allemaal op disabled stonden dat automatisch de stripe wordt gekozen...niet dus.

Wat zie ik over het hoofd?

• maratropa
  • Niet online
Je moet een boot partitie wel "initialiseren" oid, maar misschien is dat al gebeurd.

Ik ken ook een probleem met lsi kaarten die alleen wilde booten als de xp cd in de cd lade lag. Werkt het dus wel met die cd er in?

specs

• Bram77
Nee. Helaas. Ik ook nog geboden op een MegaRaid 320-2 op ebay. Incl. BBU en 128MB ram. Er lijkt gewoon SDram op te zitten. Klopt dat? Of moet dat ECC ram zijn (heb ik ook nog 2GB liggen overigens).
Die 320-2E is makkelijker aan te komen en goedkoper, maar ik heb enkel PCI-e 1x sloten vrij...helaas. Ik heb geen zin om alles te gaan vernieuwen voor een ander board. De controller lijkt me sowieso wel een te rechtvaardige investering.

• maratropa
  • Niet online
Raidcontroller maken "virtuele" schijven, dus er wordt niet geboot van id1 of id0. Je maakt een volume, die initialiseer je en dan als de raidcontroller opdracht van de bios krijgt om te booten dan boot ie. Als het goed is... :) Maar het maakt dus niet uit welke ID ze hebben.

De 320-2E heeft ddr, de 320-2x ook geloof ik, die daarvoor SDR, altijd ECC.

specs

• Bram77
Ik kan de controller dus geen opdracht geven om te booten lijkt het, vanaf mijn mobo. Zuur...dan zal dat met geen enkele controller kunnen dus.....

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Bram77 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 00:49:
Ik kan de controller dus geen opdracht geven om te booten lijkt het, vanaf mijn mobo. Zuur...dan zal dat met geen enkele controller kunnen dus.....
Zet je BIOS instellingen op booten van SCSI als eerste dan zou het moeten werken :)

Verder gewoon SCSI Bijbel lezen => Ik zou toch zweren dat er een site was die zo heette ... Kan het effe niet vinden :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• maratropa
  • Niet online
Bram77 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 00:49:
Dat lijkt me stug. Ik kan niet meer vinden wat voor mobo je hebt?

specs

• Bram77

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij is het boot priority menu zo'n dynamisch menu, waarin adapters pas verschijnen als ze gezien worden door de bios. Dus als jij die adapter niet boot priority kan geven dan is er toch wat mis lijkt me?

specs

• Bram77
In mijn geval niet. Ook al heb ik geen HDD aangesloten, dan kan ik nog steeds kiezen voor een voor het booten van HDD. Het zelfde geldt voor Floppy en CD-rom.
Lastig zeg :/ Hopen dat dit met een nieuwe controller wel gaat lukken.

• maratropa
  • Niet online
In een ander pci slot geprobeerd? Firmware geupdate?

[ Voor 40% gewijzigd door maratropa op 10-11-2006 11:39 ]

specs

• Bram77
Laatste firmware versie heb ik. Ik heb nog geen ander slot geprobeerd. Ga ik doen als ik thuis ben, als ik het passend krijg. Die kaart is net zo lang als mijn complete behuizing ongeveer.
Pagina: 1