Meneer aard schreef op maandag 06 november 2006 @ 23:18:
[...]
Blok moet je altijd belast warm rijden, anders wordt de kop wel warm maar het onderblok niet..Das niet fris voor je koppakking
[...]
eventjes laten draaien voor je weg rijd in de wintermaanden is na mijn idee altijd beter, dan kan die even lekker de olie rond slingeren, omdat de olie wat dikker zal zijn ivm de kou.
Je spreekt jezelf tegen
Stationair je blok laten opwarmen is funest voor je koppakking. Helemaal in de winter is dat zeker niet aan te raden. Juist omdat de olie door de koude vrij dik is, wordt de olie bij stationair toerental dan niet optimaal rondgepompt. De oliepomp wordt juist geholpen door het rijden (=meer toeren).
Mijn dagelijkse winterritueel toen ik mijn auto nog in de buitenlucht moest parkeren:
- Auto ontgrendelen en het kleed van de voorruit afhalen (scheelt weer krabben/vastgevroren wissers

)
- Overige ruiten waar nodig krabben/schoonvegen
- Auto op contact (niet starten!) en de aanjager vol aan en op de voorruit gericht.
- Ondertussen jas uit en samen met de koffers op de achterbank knikkeren
- Instappen en gordel om.
- Voorramen op een kier zetten.
- Starten en wegrijden
Zodra er warme lucht uit de roosters begint te komen, de aanjager weer terug naar stand 1, de ramen dicht en de ventilatie op recirculatiestand zetten totdat de temperatuur aangenaam wordt.
Op die manier heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van beslagen ruiten en had ik binnen vijf minuten een aangename temperatuur in de auto
Bovendien zie ik menigeen hier schermen met diverse middeltjes (RainX, ruitenreiniger en weet ik wat niet meer). Allemaal marketingblaat enzo en mijns inziens slechts paardemiddelen. De gouden tip om beslagen ruiten te voorkomen is slechts het schoonhouden van je ruiten
Regelmatig de binnenkant van je ruiten reinigen voorkomt een hoop ellende. Zelf maak ik elke maand mijn ruiten schoon. Gewoon met een simpel mengsel van warm/lauw water met een flinke scheut spiritus. Works like a charm

Streepvrij, kraakhelder en geen beslagen ramen.
Voor mensen die veelvuldig hun airco gebruiken en/of roken in de auto, zou ik adviseren om elke twee weken de ruiten schoon te maken. Niet alleen nicotine geeft ongezien veel troep (aanslag), maar ook de airco braakt ongemerkt veel ranzigheid uit wat zich afzet op je ruiten.
Gewoon regelmatig je ruiten schoonmaken (hoeft echt niet meer dan een kwartiertje te kosten) en het probleem van beslagen ruiten is dan voor 95% al getackled.
Sommige (oudere) auto's kunnen inderdaad vochtig zijn van binnen (al dan niet door lekkage of vergane (deur/raam)rubbers. In dat geval kan een vochtvreter soelaas bieden
[
Voor 3% gewijzigd door
Wok op 13-11-2006 22:31
]