Het leed dat beslagen autoruiten heet.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 20.263 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

MBV

Grrrrrene schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:55:
RainX blijft naar verluid een maandje zitten, hoelang blijft FogX z'n werk doen?
RainX heeft mijn vader er nu al een 2 maanden opzitten. Na 2 weken werkte het niet meer (strepen van de wissers erin), en na poetsen, polijsten, en noem het maar op is het er nog niet vanaf :+

Wat wel eens helpt: zonnekleppen omlaag. Dan kan de lucht niet weg, wat met verwarming ervoor zorgt dat het iets sneller ontwasemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 11:41
Ik heb een klein trekkertje in de auto liggen.
Daarnaast zet ik altijd effe de airco aan.. helpt ook snel!

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Of je koopt een auto met voorruitverwarming, je stapt in, zet je moter + voorruitverwarming aan en binnen een aantal seconden heb je een perfect zicht :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beaves schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:46:
Of je koopt een auto met voorruitverwarming, je stapt in, zet je moter + voorruitverwarming aan en binnen een aantal seconden heb je een perfect zicht :)
Nu je linker- en rechterkant nog :O

Heb overigens sinds ik een vochtvreter in m'n Golfje heb staan nergens meer last van :)

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 07-11-2006 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 09:50

TwoR

Gekleurde stippen

BackSlash32 schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:31:
[...]
Dat geldt ook voor aan de buitenkant beslagen ruiten (vooral met dit weer) en bevroren glas.

Je pikt de onnadenkende egotrippers er zo uit, alleen de voorruit (en met een beetje mazzel de deurruiten) schoon.

Spiegels gebruiken ze toch niet, en achteruit kijken doen ze ook nooit.
Waarom dan schoonmaken nietwaar?

:r

Die mogen van mij wel door een 30tonner worden platgereden van achteren.
"Die zag je niet aankomen he?" >:)
/rant
Tja, als je je voorruit schoonhebt en je ruit in de deur kan je prima rijden hoor. De spiegels zijn door de verwarming met 2 tellen ontdooid en de achterruit boeit niet. Hoe denk je dat al die bestelbusjes het doen? Die kunnen echt niet door de binnenspiegel naar achterkijken hoor.

* TwoR gebruikt de binnenspiegel echt nooit.
Ik heb ruimtschoots voldoende aan de zijspiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

johnnyv.nl schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:56:
[...]

Nu je linker- en rechterkant nog :O
Die beslaan bijna nooit :P

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

TwoR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:00:
[...]

Tja, als je je voorruit schoonhebt en je ruit in de deur kan je prima rijden hoor. De spiegels zijn door de verwarming met 2 tellen ontdooid en de achterruit boeit niet.
Om de dooie donder wel, want ik wil graag kunnen zien dat jij ook in de gaten hebt wat er achter je gebeurt, of dat je bijvoorbeeld half voorover in je dashboardkastje naar wat CD's loopt te zoeken.
Dat kan ik namelijk niet zien in zijspiegels, wel door je achterruit.
Dan weet ik dat ik even afstand moet houden totdat je met een noodklap op je voorligger smakt ;)
Hoe denk je dat al die bestelbusjes het doen? Die kunnen echt niet door de binnenspiegel naar achterkijken hoor.

* TwoR gebruikt de binnenspiegel echt nooit.
Ik heb ruimtschoots voldoende aan de zijspiegels.
5 jaar in een Combo gereden, en echt wel dat je ook je binnenspiegel gebruikt hoor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Meneer aard schreef op maandag 06 november 2006 @ 23:18:
Ontopic:

Meestal staat mijn auto in de garage (en met daarbi horende deken..), maar als ie af en toe een keer buiten staat en het heeft gevroren, gewoon eventjes langs de ramen met een spuitbus + wissertje..Geweldig spul.
Mja dat ruitensproei goedje schijnt niet al te best te zijn voor je ruiten en schijnt zelfs barsten te kunnen veroorzaken in je ruiten... Is me eens verteld door een garagehouder, die zei dat een keertje gebruiken niet erg is, zolang je dit niet iedere dag doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BackSlash32 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:21:
[...]

Om de dooie donder wel, want ik wil graag kunnen zien dat jij ook in de gaten hebt wat er achter je gebeurt, of dat je bijvoorbeeld half voorover in je dashboardkastje naar wat CD's loopt te zoeken.
Dan weet ik dat ik even afstand moet houden totdat je met een noodklap op je voorligger smakt ;)

[...]

5 jaar in een Combo gereden, en echt wel dat je ook je binnenspiegel gebruikt hoor.
Plus dat het -in mijn ogen geheel terecht- strafbaar is om met beslagen ruiten te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

ik heb al in meerdere busjes gereden en daar heb je echt niks aan je binnenspiegel omdat:
- de achterdeur geen ramen heeft
- de achterdeur heeft wel ramen maar er zitten tralies voor
- Meestal ligt zo'n busje redelijk vol
- er zit een schot tussen de cabine en de laadruimte

En verder kan je alles achter je prima in de gaten houden via de zijspiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

[...]

ander hou je gewoon ff lekker altijd afstand, dan is er niks aan het handje...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
MikeyMan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:39:
[...]

Plus dat het -in mijn ogen geheel terecht- strafbaar is om met beslagen ruiten te rijden...
Nope. Zolang je het wettelijk voorgeschreven zicht hebt (grootste deel voorruit vrij en je zijramen voor) mag je gewoon rijden. Achterruit hoeft niet vrij te zijn tenzij je geen (of geen zicht op de) spiegel aan de bijrijders kant hebt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ShadowLord schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:17:
[...]
Nope. Zolang je het wettelijk voorgeschreven zicht hebt (grootste deel voorruit vrij en je zijramen voor) mag je gewoon rijden. Achterruit hoeft niet vrij te zijn tenzij je geen (of geen zicht op de) spiegel aan de bijrijders kant hebt.
Je auto moet wel een bijrijderspiegel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

[...]
Inderdaad, het is dus niet verplicht en dat is naar mijn idee ook terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Ja, totdat je een zeiksnor treft en een mulder aan je broek krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

Blok moet je altijd belast warm rijden, anders wordt de kop wel warm maar het onderblok niet..Das niet fris voor je koppakking

[...]

eventjes laten draaien voor je weg rijd in de wintermaanden is na mijn idee altijd beter, dan kan die even lekker de olie rond slingeren, omdat de olie wat dikker zal zijn ivm de kou.
Alleen slijt je motor wel retensnel hierdoor, olie wordt amper rond gepompd.

Even nagevraagd bij een garage, het is dus echt giga slecht om je motor te starten en dan te gaan krabben.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:26
Reed vandaag achter iemand die het niet voorelkaar kreeg om in een kwartier rijden zijn voorraam schoon te krijgen. Die gozer komt met een volledig beslagen voorraam met een klein kijkvenstertje erin voor me opduiken, de hele tijd jojo-en, en uiteindelijk na 10 minuten besloot ie al slingerend over de weg zijn voorraam met een doekje maar eens af te vegen... wat hem overigens niet lukte...

Het was dat ie voor me reed, maar anders had ie van mij best ergens bij op mogen rijden met z'n debiele gedrag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Beslagen ruiten... Zelfs met airco kan dat een probleem zijn hoor! Bij mijn Hyundai Satellite was het altijd weer sappelen 'smorgens want met dat enorme binnenvolume duurde het zelfs met airco verschrikkelijk lang voor de mist op de voorruit weg was.

De Volvo V40 die ik nu sinds een paar dagen heeft heeft een automatische airco die heel effectief blijkt te zijn. Je zet hem op "voorruitverwarming" en binnen een paar seconden heb je zicht _o_ maar dus wel met airco en met de blazers vol aan... Als je hem dan weer op een normale stand terugzet is de ruit na een paar minuten weer beslagen en moet je hem weer op de voorruitverwarming-stand zetten... Maarja, dat gebulder is beter dan geen zicht hebben :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Een vriend van mijn vader is doodgereden door een kerel die het prima vond om al rijdend zijn ramen te ontwasemen. Voorruiten hartstikke beslagen, die kerel zag bijna niets, en reed toen die vriend van mn pa van zn fiets af. Op slag dood. Dus voor alle mensen die vinden dat ze gewoon wel al kunnen gaan rijden terwijl hun voorruiten nog niet schoon zijn: think again!

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, 't zijn zulke dingen waarbij men meestal denkt "Ach, wat kan er nou gebeuren? Wat is de kans dat...". Totdat het een keer fout gaat en je iemand dood of invalide rijdt omdat je niet een minuutje of 2 wilde wachten tot je ruiten helder waren |:(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Laatst online: 15-09 19:42
Nog leuker wordt het straks wanneer het weer gevroren heeft 's nachts en alle ramen bevroren zijn. Heel veel mensen zie je dan met een stuk opengekrabt alleen ter hoogte van de bestuurderskant. Lekker met de ruitenwissers en volgas de kachel aan. Tja, even de hele auto krabben heb je natuurlijk geen tijd voor 's morgens. Ben een jaar of wat geleden zowat aangereden door zo'n iemand. MI mag je je auto om een boom heen vouwen als je zo denkt.

Voordat ik met de auto weg ga en het heeft geregend loopt ik een rondje met een wissertje. Maak alle ramen droog. Idem als ze bevroren zijn. Alle ramen schoonmaken zodat je er gewoon doorheen kunt kijken.

In mn vorige auto had ik RainX anti fog op de ruiten gedaan. Werkte prima.

edit:
stationair laten draaien heeft niet zoveel nut, pas na een km of 3 rijden heb ik een beetje temperatuur uit de kachel...

[ Voor 8% gewijzigd door marccom op 12-11-2006 21:58 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ShadowLord schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:41:
[...]
Zo werkt het koelsysteem van de auto niet. Pas als de motor een beetje op temperatuur komt zal je thermostaat open gaan en en uberhaupt pas warmte beschikbaar zijn voor je verwarmig.
Dan mag je me vertellen in welke auto dat is. In mijn Citroën ZX krijg ik al warme(re) lucht uit de ventilator als de temperatuurmeter nog niet omhoog is (onderste streepje is 60 graden). En de thermostaat gaat volgens het boekje pas bij 89 graden open.
Ook in mijn Peugeot 404 is het verwarmingssysteem niet afhankelijk van de radiateur, daar kan ik het zelfs aan de loop van de koelwaterslangen volgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 12:48

Emiel1984

Made in NL

Maasluip schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:57:
[...]

Dan mag je me vertellen in welke auto dat is. In mijn Citroën ZX krijg ik al warme(re) lucht uit de ventilator als de temperatuurmeter nog niet omhoog is (onderste streepje is 60 graden). En de thermostaat gaat volgens het boekje pas bij 89 graden open.
Ook in mijn Peugeot 404 is het verwarmingssysteem niet afhankelijk van de radiateur, daar kan ik het zelfs aan de loop van de koelwaterslangen volgen.
Volgens mij is ook idd gewoon zijn verwarmingsspiraal kaduuk. :+ Heb zelf een Honda Civic uit 91 en zelfs daarin heb ik er geen last van. Heb alleen last ervan dat de ramen weer beslaan wanneer ik de termostaat lager zet. Het is dus wel errug warm in de auto maargoed alle ramen zijn dan wel mooi helder. d:)b .

EDIT1 : Ik ga morgen is een vochtvreter halen om te kijken of dat scheelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 12-11-2006 23:06 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

bij de suzuki alto die mijn moeder had werd het pas warm zodra de wijzer voor de koelwatertemp los was. Bij de Citroen C2 die ze nu heeft gaat hij pas open zodra er 1 of 2 leds oplichten (bij 1 led maar een klein beetje), en mijn vaders C5 diesel gaat de airco ook pas verwarmen zodra de koelwatertemp los is. Zijn Mercedes E deed er ook erg lang over. Al deze auto's deden bij vorst niks tot de stoplichten in krimpen, pak-em-beet 5 min over de provinciale weg. Als het echt koud is deden ze het pas vlak voor de kerk.
Audi A6 diesel was sneller warm, pak-em-beet na 5 min (waarschijnlijk dankzij een 'voorverwarm'-systeem). Verder kreeg ik de auto's als chauffeur pas wanneer ze al warm waren, dus kan ik er niks over zeggen. Maar ik zou dus simpelweg zeggen: alle nieuwe auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

Kan zijn dat er een apart circuit loopt, de thermostaat zorgt ervoor dat de motor niet gelijk een koude plens water over zich heen krijgt maar gelijdelijk aan het zaakje op warmt (heeft wel wat flow de thermostaat, maar niet veel als deze gesloten is. Bij mijn auto zit er ook een apart circtui naar de kachel toe vanaf de waterpomp.

Bij luchtgekoelde motoren hebben een hetelucht verwarming..Aan het einde van de straat heb je warme lucht als je thuis weg rijd :P

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Je ziet wel dat moderne diesels bijvoorbeeld tegenwoordige een gloeispiraaltje in de verwarming hebben. Probleem van deze moderne diesels is, dat ze zo efficient zijn dan ze maar langzaam opwarmen. Door ze een gloeispiraaltje te geven heb je snel warme lucht. Zelf heb ik dit nu ook in mijn Peugeot 307sw. Als ik de straat uit ben komt er al warme lucht uit. Erg prettig :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:21:
[...]

Leuk voor jou, maarem weleens voertuigen gezien zonder achterruit, zoals bestelbusjes. En wonderbaarlijk zijn vrachtwagens ook zonder achterruit uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

hmm zie dit topic nu pas, lees 't met belangstelling :D ik heb hier zelf echt vet veel last van in mijn daihatsu Cuore, ik denk dat ik maar een vochtvreter ga plaatsen. Vochtvreter onder de stoel, werkt dat ook net zo goed?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 23:01

Wok

Dakloos...

[...]

Blok moet je altijd belast warm rijden, anders wordt de kop wel warm maar het onderblok niet..Das niet fris voor je koppakking

[...]

eventjes laten draaien voor je weg rijd in de wintermaanden is na mijn idee altijd beter, dan kan die even lekker de olie rond slingeren, omdat de olie wat dikker zal zijn ivm de kou.
Je spreekt jezelf tegen ;)

Stationair je blok laten opwarmen is funest voor je koppakking. Helemaal in de winter is dat zeker niet aan te raden. Juist omdat de olie door de koude vrij dik is, wordt de olie bij stationair toerental dan niet optimaal rondgepompt. De oliepomp wordt juist geholpen door het rijden (=meer toeren).

Mijn dagelijkse winterritueel toen ik mijn auto nog in de buitenlucht moest parkeren:
- Auto ontgrendelen en het kleed van de voorruit afhalen (scheelt weer krabben/vastgevroren wissers ;) )
- Overige ruiten waar nodig krabben/schoonvegen
- Auto op contact (niet starten!) en de aanjager vol aan en op de voorruit gericht.
- Ondertussen jas uit en samen met de koffers op de achterbank knikkeren
- Instappen en gordel om.
- Voorramen op een kier zetten.
- Starten en wegrijden

Zodra er warme lucht uit de roosters begint te komen, de aanjager weer terug naar stand 1, de ramen dicht en de ventilatie op recirculatiestand zetten totdat de temperatuur aangenaam wordt.

Op die manier heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van beslagen ruiten en had ik binnen vijf minuten een aangename temperatuur in de auto :)

Bovendien zie ik menigeen hier schermen met diverse middeltjes (RainX, ruitenreiniger en weet ik wat niet meer). Allemaal marketingblaat enzo en mijns inziens slechts paardemiddelen. De gouden tip om beslagen ruiten te voorkomen is slechts het schoonhouden van je ruiten :)

Regelmatig de binnenkant van je ruiten reinigen voorkomt een hoop ellende. Zelf maak ik elke maand mijn ruiten schoon. Gewoon met een simpel mengsel van warm/lauw water met een flinke scheut spiritus. Works like a charm :) Streepvrij, kraakhelder en geen beslagen ramen.

Voor mensen die veelvuldig hun airco gebruiken en/of roken in de auto, zou ik adviseren om elke twee weken de ruiten schoon te maken. Niet alleen nicotine geeft ongezien veel troep (aanslag), maar ook de airco braakt ongemerkt veel ranzigheid uit wat zich afzet op je ruiten.

Gewoon regelmatig je ruiten schoonmaken (hoeft echt niet meer dan een kwartiertje te kosten) en het probleem van beslagen ruiten is dan voor 95% al getackled. :)

Sommige (oudere) auto's kunnen inderdaad vochtig zijn van binnen (al dan niet door lekkage of vergane (deur/raam)rubbers. In dat geval kan een vochtvreter soelaas bieden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 13-11-2006 22:31 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:29:
[...]

Stationair je blok laten opwarmen is funest voor je koppakking. Helemaal in de winter is dat zeker niet aan te raden. Juist omdat de olie door de koude vrij dik is, wordt de olie bij stationair toerental dan niet optimaal rondgepompt. De oliepomp wordt juist geholpen door het rijden (=meer toeren).

Mijn dagelijkse winterritueel toen ik mijn auto nog in de buitenlucht moest parkeren:
- Auto ontgrendelen en het kleed van de voorruit afhalen (scheelt weer krabben/vastgevroren wissers ;) )
- Overige ruiten waar nodig krabben/schoonvegen
- Auto op contact (niet starten!) en de aanjager vol aan en op de voorruit gericht.
- Ondertussen jas uit en samen met de koffers op de achterbank knikkeren
- Instappen en gordel om.
- Voorramen op een kier zetten.
- Starten en wegrijden

Zodra er warme lucht uit de roosters begint te komen, de aanjager weer terug naar stand 1, de ramen dicht en de ventilatie op recirculatiestand zetten totdat de temperatuur aangenaam wordt.

Op die manier heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van beslagen ruiten en had ik binnen vijf minuten een aangename temperatuur in de auto :)

Bovendien zie ik menigeen hier schermen met diverse middeltjes (RainX, ruitenreiniger en weet ik wat niet meer). Allemaal marketingblaat enzo en mijns inziens slechts paardemiddelen. De gouden tip om beslagen ruiten te voorkomen is slechts het schoonhouden van je ruiten :)

Regelmatig de binnenkant van je ruiten reinigen voorkomt een hoop ellende. Zelf maak ik elke maand mijn ruiten schoon. Gewoon met een simpel mengsel van warm/lauw water met een flinke scheut spiritus. Works like a charm :) Streepvrij, kraakhelder en geen beslagen ramen.

Voor mensen die veelvuldig hun airco gebruiken en/of roken in de auto, zou ik adviseren om elke twee weken de ruiten schoon te maken. Niet alleen nicotine geeft ongezien veel troep (aanslag), maar ook de airco braakt ongemerkt veel ranzigheid uit wat zich afzet op je ruiten.

Gewoon regelmatig je ruiten schoonmaken (hoeft echt niet meer dan een kwartiertje te kosten) en het probleem van beslagen ruiten is dan voor 95% al getackled. :)

Sommige (oudere) auto's kunnen inderdaad vochtig zijn van binnen (al dan niet door lekkage of vergane (deur/raam)rubbers. In dat geval kan een vochtvreter soelaas bieden :)
Ik laat mijn auto niet echt stationair draaien als het gevroren heeft, gewoon rondom goed krabben (heb een zee van een achteruit, dus moet wel :+ ) en dan motor starten + riem aan, ondertussen heb ie lekkere olie druk (7 bar zoiets :P ) en dan rijd ik weg.

Het klopt wel wat je zegt dat de koppakking aardig op z`n lazer krijgt, maar te weinig olie is ook funest..Zeker met de koude start, alle olie naar het carter terug gezakt en de olie opbrengst wat er op moment van starten is gewoon gering.

Gewoon rustig wegrijden, niet abnormaal gaan trappen rustig laten opklimmen tot 2500-2900 toeren..Mooi bereik met koude motor. Eerste 10-15 min niet echt laten trekken en dan gewoon rustig aan normaal rijden :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wok schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:29:

Dan moet je fatsoenlijk spul gebruiken en geen halfords producten :Y

Motorblok starten, 1 a 2 minuut stationair en dan met lichte belasting wegrijden. Als je de motor gaat belasten is de verbranding intenser en ontstaat er juist meer thermische spanning omdat je cilinderkop een kleiner volume heeft dan je carter. Daarom eventjes stationair draaien zodat de spanning wordt weggenomen.

En smering: olie is olie zeker? :N Dikke olie is juist goed voor je druk, ik blaas bij mijn motor de dichtingen uit het oliecircuit als ik veel koude toeren maak. Alleen is dikke olie niet goed voor de smering omdat die niet dun genoeg is om overal te komen. Maar een goede olie laat een degelijke film achter :Y

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2006 18:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:33:
[...]

En smering: olie is olie zeker? :N Dikke olie is juist goed voor je druk, ik blaas bij mijn motor de dichtingen uit het oliecircuit als ik veel koude toeren maak. Alleen is dikke olie niet goed voor de smering omdat die niet dun genoeg is om overal te komen. Maar een goede olie laat een degelijke film achter :Y
En wat noem jij goede olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Geen commentaar. Je zult wel genoeg postings over olie vinden van mijn kant. Iedereen weet het altijd beter en niemand heeft ooit een kapotte cilinderkoppakking gehad. API, JASO, SAE blabla... leuk dat ze aan de standaard voldoen, hoe doen ze het na 15000km?

Ik geef geen antwoord op jouw vraag omdat mensen maar zelf hun keuzes moeten maken. Mijn olie welke ik gebruik is 10W40 halfsynthetisch en kost 15 euro per liter. Maar het is een superproduct, geen gezeik met ingesleten geleiders en alle andere dingen. Zelfs mijn op oliedruk werkende distributiespanner zou al 4 keer overleden moeten zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2006 19:30 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:26:
[...]

Ik geef geen antwoord op jouw vraag omdat mensen maar zelf hun keuzes moeten maken. Mijn olie welke ik gebruik is 10W40 halfsynthetisch en kost 15 euro per liter. Maar het is een superproduct, geen gezeik met ingesleten geleiders en alle andere dingen. Zelfs mijn op oliedruk werkende distributiespanner zou al 4 keer overleden moeten zijn.
Zou op castrol kunnen slaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:31:
[...]

Zou op castrol kunnen slaan ;)
Castrol ben ik zelf niet kapot van. Heb zelf nu Shell Helix (ook redelijk duur per liter), maar andere zoals Mobile 1 zijn ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

vorig jaar had ik ook nog oude auto, toen heb ik spul bij de halffords gehaald, tegen beslagen ramen was de naam van dat goedje, ik moet zeggen werkte als de brandweer. je kon er op hijgen op blazen, met 2 of met 5 man het maakte allemaal niks uit. Een maand lang reed ik vrolijk rond zonder beslagen ramen. En dan moest ik het er weer opnieuw op doen.

Tegenwoordig heb ik airco, dus heb ik het niet echt meer nodig.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, ik heb RainX Anti Nevel gekocht, maar aangezien ik het nog niet nodig heb gehad en de dampen niet zo gezond zijn om in te ademen, heb ik het nog niet op de ruiten aangebracht. Dat doe ik komend weekend, daarna laat ik m'n bevindingen weten ;)

Ik merk trouwens dat het beslaan van de ruiten veel erger is als je maar af en toe in je auto rijdt, als ik de avond ervoor thuis ben gekomen rond 18 uur, heb ik 's morgens om 7:45 echt geen beslagen ruiten. En dat beetje damp wat ik uitzweet doet de ruiten niet snel genoeg beslaan, voor dat een probleem wordt is de motor al warm en doet de verwarming het ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 15-11-2006 21:39 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Grrrrrene schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:39:
Ik merk trouwens dat het beslaan van de ruiten veel erger is als je maar af en toe in je auto rijdt, als ik de avond ervoor thuis ben gekomen rond 18 uur, heb ik 's morgens om 7:45 echt geen beslagen ruiten. En dat beetje damp wat ik uitzweet doet de ruiten niet snel genoeg beslaan, voor dat een probleem wordt is de motor al warm en doet de verwarming het ;)
klopt helemaal, normaal gesproken rijd ik elke dag 3 tot 4 uur en als ik 's avonds thuis kom en de volgende ochtend (vroeg) weer wegrijdt dan heb ik nooit beslagen ramen. Nu was ik de afgelopen 2 dagen ziek en heeft het wat geregend, het is dan gelijk een stuk meer beslagen.

Ik heb wel eens van die anticondensspray gebruikt en echt helpen vond ik het niet. En nog erger, je houdt altijd iets van strepen wat ik zeer irritant vind. gewoon op droge momenten de ruiten van binnen vetvrij maken met een droge theedoek werkt bij mij het meest effectief.

O ja ik heb een Skoda Fabia uit 2005.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

megakick, maar relevant voor deze tijd van het jaar :)

veel interessante stukken tekst hierboven, want ik word horrendol van de beslagen ruiten. Ik heb een break en last van een typische Xantia break kwaal: een lek bij het nummerbord in de achterklep waardoor er vocht in de auto komt en je dus in no time beslagen ruiten hebt. Dat lek moet ik nog aanpakken, maar heb nu:

- vochtvreter (helpt niets imho)
- alles vol aan 's ochtends
- speciaal afveegdoekje (maakt het alleen maar vettig imho)
- speciale spray van de shell (idem)

als ik die Shell ruitenspray erop spuit dan krijg ik mooie zeepsoplaag voor mijn gevoel. Trekt wel iets weg (zal wel alcohol zijn), maar helpt niet echt.

Ik ga dat Rain-X en Fog-x eens proberen en met de ruiten open rijden, maar het is wel duidelijk dat er teveel vocht in de auto zit. Soms moet ik na 2 km alsnog bij een tankstation even pauzeren en poetsen :)

Heb al een keer op het randje een auto van rechts over het hoofd gezien en sindsdien ben ik echt panisch met die beslagen ruiten dus dan maar even tijd investeren.

Wat gebruiken jullie als jullie fysiek de boel willen ontwasemen? een trekkertje? of een doek?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Ik vind een trekkertje het handigste, laat in ieder geval geen zooi achter (een schoon doekje ook niet, maar hoe lang is een doekje schoon?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:27

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ook erg leuk is dat je achterruit verwarming dood is :/

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij houdt de achterruitverwarming er ook steeds meer mee op. De helft van de spiraaltjes doet al niks meer, maar de achterruit vind ik ook niet zo heel boeiend eigenlijk. Ik weet wat er achter me is als ik in mijn auto stap en je hebt ook beide buitenspiegels nog waarin je in ieder geval schuin achter je auto kan kijken wat er gebeurd.

Voor de voorruit heb ik ook een trekkertje al is het nu het vriest niet nodig omdat ik ook geen goede krabber heb en tegen dat de raam een beetje warm is aan de buitenkant en ik het ijs er af krijg is de condens ook wel weg :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Jazzper schreef op woensdag 31 december 2008 @ 15:17:
megakick, maar relevant voor deze tijd van het jaar :)

veel interessante stukken tekst hierboven, want ik word horrendol van de beslagen ruiten. Ik heb een break en last van een typische Xantia break kwaal: een lek bij het nummerbord in de achterklep waardoor er vocht in de auto komt en je dus in no time beslagen ruiten hebt. Dat lek moet ik nog aanpakken, maar heb nu:

- vochtvreter (helpt niets imho)
- alles vol aan 's ochtends
- speciaal afveegdoekje (maakt het alleen maar vettig imho)
- speciale spray van de shell (idem)

als ik die Shell ruitenspray erop spuit dan krijg ik mooie zeepsoplaag voor mijn gevoel. Trekt wel iets weg (zal wel alcohol zijn), maar helpt niet echt.

Ik ga dat Rain-X en Fog-x eens proberen en met de ruiten open rijden, maar het is wel duidelijk dat er teveel vocht in de auto zit. Soms moet ik na 2 km alsnog bij een tankstation even pauzeren en poetsen :)

Heb al een keer op het randje een auto van rechts over het hoofd gezien en sindsdien ben ik echt panisch met die beslagen ruiten dus dan maar even tijd investeren.

Wat gebruiken jullie als jullie fysiek de boel willen ontwasemen? een trekkertje? of een doek?
Wat bij al mijn auto's probleemloos werkt (zonder gebruik van airco) is een paar keer per jaar de volgende procedure:

- Autoruit volledig schoonmaken met glassex
- Alles goed droog afnemen
- Een schone, droge doek gebruiken om puur afwasmiddel (zonder water) op de autoruit te smeren
- Met deze doek en eventueel een nieuwe schone, droge doek dit _goed_ uitwrijven over de ruit

Dit laatste is belangrijk om strepen van het afwasmiddel weg te wrijven.
Ik doe dit alleen bij de voorste zijruiten en mijn voorruit, achter heb ik wel verwarming en de achterste zijruiten heb ik niet zoveel last van.

Ik heb _nooit_ beslagen ramen.

Let wel op dat je later niet met een doekje of wat dan ook nog over je voorruit heen gaat, want dan kun je opnieuw.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier meestal ook t kleed voor de voorraam, scheelt in dat em niet aanvriest en dat het raam vrijwel niet beslagen is ook doordat t ook een ietswat verwarmende functie heeft door t zilver aan de buitenkant

Overige ramen ijsvrij maken en instappen

Is t dan meestal de zijramen op een kier zetten, achteruit verwarming aan en blower op de voorraam aan

Als t zicht dan beter is, meestal na starten en wegrijden is dat 3 straatjes verder wel al beter, dan de ramen dicht doen, en blower op warmste stand zetten en wat voller
Is meestal dan binnen een paar minuten wel zichtelijk

Als ik dan niets aan de zijkanten zie doe ik meestal gewoon men zijramen open, kan ik men kop buitenboord hangen :P
Is nl rete irritant als je niet ziet wat er aankomt, of dat je geparkeerde autos enzo slecht ziet (en die willen wel es scheef staan xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18

Kleintje81

Blaat

Subtiel kickje... ;)

Vandaag bij de garage geweest, kreeg ik te horen dat de verwarming stond op lucht aanzuigen van buitenaf. En dat ie ook op de 'lucht circulatie in de auto stand' kon... 8)7

Zat ik maanden lekker moeilijk te doen met ramen poetsen, raam op een kier, etc... :z

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En dat helpt op welke manier tegen beslagen autoruiten? 8)7 Je moet juist de vochtige lucht uit de auto krijgen, tenminste, dat dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

vannacht ga ik eens plastic zeil op voorruit proberen!

en ik heb ook op circulatie met lucht van buiten staan. Is dat niet goed?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

MBV schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:07:
En dat helpt op welke manier tegen beslagen autoruiten? 8)7 Je moet juist de vochtige lucht uit de auto krijgen, tenminste, dat dacht ik.
Ik denk dat het alleen helpt als je onbeslagen begint, heb het nog niet uitvoerig kunnen testen. :)
In ieder geval vandaag geen beslagen ramen meer gehad.

Maar had er wel last van dat tijdens het rijden de ruiten begonnen te beslaan als de blower niet hard genoeg stond en het raam op een kier.

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb in mijn oude vochtige hok ook last van beslagen ruiten. Voordeel is dat ik een soort iceman ben dus gewoon zonder verwarming en raam op een kier rondrij, dan heb ik nergens last van :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb weinig last van beslagen ramen, wat ik juist heb is dat de voorruit aan de buitenkant constant weer aanvriest? Heb er zo'n folie/schuim ding van de halfords voor zitten dus hoef niet te krabben. Maar kan nog niet meteen weg omdat ik gewoon geen drol zie omdat de ruit steeds dicht vriest :+ Ook ruitensproeiers gebruiken en wissen helpt niet, dan is het 5 seconde weg en hop daar gaat ie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Nu met het ijs was het pas echt erg, moest zelfs binnen krabben. Heb dus maar een pingi http://www.pingi.eu/ gekocht. Tot nu toe best handig, eens kijken of dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Eskimootje schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:39:
Nu met het ijs was het pas echt erg, moest zelfs binnen krabben. Heb dus maar een pingi http://www.pingi.eu/ gekocht. Tot nu toe best handig, eens kijken of dat zo blijft.
Had ik dus gisteren ook last van. En dat Pingi ding werkt ook echt goed?

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:26
Ik heb sinds gisteren mijn auto niet meer met de wielen stijf naast een gazonnetje staan, maar gewoon op een stuk verhard terrein. Ik heb nu geen last meer van beslagen ramen. Blijkbaar trekt er vocht op uit het gras in de auto ofzo, geen idee hoe het er komt, maar mijn vorige auto was ook altijd beslagen en is uiteindelijk aan die kant compleet doorgerot terwijl de andere kant nergens last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 14:37

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Het probleem van mijn oude charade is dat deze alleen erg korte afstandjes rijd, en bij lange na niet warm is wanneer je al op de plaats van bestemmig bent. Bij conrad gewoon een klein keramisch kacheltje besteld welke werkt op de cigarettenaansteker werkt top :P volgens mijn vriendin

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Mijn moeder heeft ook zo'n ding van de halfords, soort van fohn voor op het dashboard. Helpt een beetje, maar stelt niet al te veel voor. Als je er een weet die wél werkt houd ik me aanbevolen, in de herfst altijd drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Laatst online: 20-12-2022
Kleintje81 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:42:
Subtiel kickje... ;)

Vandaag bij de garage geweest, kreeg ik te horen dat de verwarming stond op lucht aanzuigen van buitenaf. En dat ie ook op de 'lucht circulatie in de auto stand' kon... 8)7

Zat ik maanden lekker moeilijk te doen met ramen poetsen, raam op een kier, etc... :z
Juist wanneer je hem op recirculatie zet beslaan je ramen eerder. Poging om het te verklaren:

Een auto zonder mensen er in heeft doorgaans geen beslagen ramen. Als je in de auto gaat zitten wordt het vochtiger, door zweet en adem en eventueel natte kleren. Door buitenlucht naar binnen te blazen komt er relatief drogere lucht in de auto. Door de overdruk wordt de lucht in auto ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Als je net vers gedouched ben is het ook een stuk erger.... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

Fiber schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:15:
Als je net vers gedouched ben is het ook een stuk erger.... ;)
Ik heb er net helemaal geen last van gehad in de auto op recirculatie stand... :)

Lijkt wel te helpen, heb ook een vochtvreter erin zitten. Misschien dat ie alle rest vocht opzuigt?

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 15:26
Wat bij mij ook helpt als ik er erg last van heb (Heb een mini die altijd vochtig is)
is de achteruit is zo een klap ruit om daar het slotje af te halen en op 5mm open te zetten. Terwijl hij geparkeerd staat. De dag erna is alle vocht eruit en als je er dan in gaat zitten beslaat hij bijna niet.

En heb vandaag maar zo een pingi gehaald voor 8 euro bij de gamma. Nu wel de raam dicht natuurlijk.
Eens kijken hoe die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Laatst online: 20-12-2022
Kleintje81 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:07:
[...]

Ik heb er net helemaal geen last van gehad in de auto op recirculatie stand... :)

Lijkt wel te helpen, heb ook een vochtvreter erin zitten. Misschien dat ie alle rest vocht opzuigt?
Het probleem is denk ik ook minder omdat de lucht deze dagen erg droog is en misschien ook dat de ontvochtiger meehelpt.

Zoals gezegd heb ik hem op normaliter op buitenlucht staan. Voordeel is dat er verse lucht in de auto komt, en dat je als je op snelheid bent de aanjager niet hoeft te draaien.

Af en toe zet ik hem bij het begin van een rit op recirculatie als ik geen zin heb in koude lucht de eerste paar minuten. Als ik vergeet om hem weer open te zetten kom ik er meestal achter doordat m'n ramen beslaan. Dit is vooral bij vochtig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Ben1985 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:07:
[...]

Had ik dus gisteren ook last van. En dat Pingi ding werkt ook echt goed?
Tot nu toe heb ik het idee dat er aardig wat vocht uit is. Handig is het dat hij herlaadbaar is en een indicator heeft. Morgenochtend weet ik meer, heb de auto dan weer een weekje niet gebruikt als het dan nog niet beslaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
*klein kickje*

Ik heb er zelf veel last van als het flink regent.
Dan kan ik mijn verwarming wel aanzwengelen maar zit ik uiteindelijk bijna te zweten in de auto terwijl de zooi nog wel gewoon beslaat.
Het lijkt er bijna op dat het met flinke regen niet mogelijk is om het weg te krijgen, alleen de ruiten waar de aanwaaier direct overheen blaast (voor dus) blijven schoon.
De achterruitverwarming doet dan een boel maar van blijft de dode hoek over.
Uiteindelijk zet ik dan maar de airco aan, dan is het tenminste zo weg.

Zijn hier echter geen andere oplossingen voor? Straks doet de airco het niet meer omdat de temperatuur te ver gezakt is natuurlijk.
Ik zou bijna denken dat er een verdamper onder de motorkap zit ofzo, spatwater dat meteen als vochtige lucht aangezogen wordt.
De auto is al wat ouder dus misschien krijg ik aan zes kanten vocht binnen. :+
Iemand een idee?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kijk eens bij de luchtaanvoer of er oude blaadjes enzo op liggen. Je zou het hele luchtkanaal schoon kunnen maken, geen idee hoeveel dat helpt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door MBV op 07-10-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zijramen op een kiertje, blower vol op de voorraam werkt bij mij vrij goed. Je zou de ramen ook kunnen behandelen (er zijn dus speciale doekjes voor je kan er ook andere troep opsmeren waardoor het niet beslaat).

Als je een airco hebt lijkt het me al helemaal geen probleem eigenlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:02

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ja hete lucht maakt het alleen maar erger ?

arico ftw !

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MBV schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:26:
Kijk eens bij de luchtaanvoer of er oude blaadjes enzo op liggen. Je zou het hele luchtkanaal schoon kunnen maken, geen idee hoeveel dat helpt ;)
Je bedoelt bij de voorruit? Er komt lucht zat naar binnen, dus verstopt zit hij niet.
Alleen heb ik ook het gevoel dat er veel vocht binnen komt.
Als ik namelijk de airco uit zet duurt het niet lang voordat hij weer begint te beslaan.
Marzman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:28:
Als je een airco hebt lijkt het me al helemaal geen probleem eigenlijk.
Nog niet, later in het jaar wel.
Dan gaat de beveiliging van de airco werken.
CrankyGamerOG schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:29:
ja hete lucht maakt het alleen maar erger ?

arico ftw !
Niet helemaal, als ik koude lucht gebruik beslaat het ook voor.
Met warme lucht beslaat het alleen achter. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Voor achter heb je de achterruit verwarming :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:02

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Gonadan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:32:

Niet helemaal, als ik koude lucht gebruik beslaat het ook voor.
Met warme lucht beslaat het alleen achter. :D
uh uh , bij mij niet hoor, airco aan , ijskoud en alles blijft vrij.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CrankyGamerOG schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:34:
uh uh , bij mij niet hoor, airco aan , ijskoud en alles blijft vrij.
Ja met airco wel ja. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht. Airco is valsspelen: door de lucht te bevriezen valt de waterdamp eruit. Vervolgens warmt het op in je auto, en kan het meer vocht opnemen dan erin zat.
Dus wat je moet doen: met airco alle vocht uit de lucht meppen, vervolgens verhitten zodat het zo veel mogelijk vocht kan bevatten, en dan je auto in laten komen. Precies wat er 's winters gebeurt als je de airco aanzet :)

Dus verwarmen helpt wel degelijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 07-10-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MBV schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:26:
Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht. Airco is valsspelen: door de lucht te bevriezen valt de waterdamp eruit. Vervolgens warmt het op in je auto, en kan het meer vocht opnemen dan erin zat.
Dus wat je moet doen: met airco alle vocht uit de lucht meppen, vervolgens verhitten zodat het zo veel mogelijk vocht kan bevatten, en dan je auto in laten komen. Precies wat er 's winters gebeurt als je de airco aanzet :)

Dus verwarmen helpt wel degelijk ;)
Dat is nu inderdaad de snelste manier om er af te komen. Airco en kachel tegelijk aan.
Wat hebben jullie echter voor auto dat de airco in de winter aan kan?
Geen beveiliging ofzo?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Elke gewone auto met climat control? Auto's van mijn pa: C5 had een speciale stand voor ontwasemen, Jaguar X-type ook, en als ik me niet heel erg vergis de E-klasse uit 1997 ook. En als ik nog verder graaf: vorige generatie Espace had een handbediende airco, die je ook aan kon zetten in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MBV schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:41:
Elke gewone auto met climat control? Auto's van mijn pa: C5 had een speciale stand voor ontwasemen, Jaguar X-type ook, en als ik me niet heel erg vergis de E-klasse uit 1997 ook. En als ik nog verder graaf: vorige generatie Espace had een handbediende airco, die je ook aan kon zetten in de winter.
Aanzetten gaat prima.
Echter werkt hij (de compressor) gewoon niet onder de 5?? graden, vanwege de antivriesbeveiliging.
Voor zover ik weet hebben de meeste airco's dat hoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Klinkt logisch. Onder de 5 graden heb je hem ook niet nodig: de buitenlucht is dan zo droog dat een paar graden opwarmen genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MBV schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:49:
Klinkt logisch. Onder de 5 graden heb je hem ook niet nodig: de buitenlucht is dan zo droog dat een paar graden opwarmen genoeg is.
Alleen mis je dus net de overbrugging tijdens het opwarmen van de motor. :+

Maargoed, we dwalen af.
Ik vind het nog steeds vreemd dat ik de airco absoluut nodig heb als het flink regent.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 07-10-2009 15:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRASH_LORD
  • Laatst online: 02-08 10:45
Doordat je de airco veel gebruikt komt er een vettige aanslag op de binnen zijde van de auto op de ruiten.
Dit is heel gemakkelijk op te lossen met een emmer heet water en een halve ui. Dan krijg je namelijk geen strepen op de ruiten.
Ohwja gebruik geen glassex e.d. dit laat namelijk ook een vettige laag achter.

Ik heb bij de grote OV bussenbouwer van Nederland gewerkt.
Er zaten airco's in deze bussen met 14KG koelmiddel, in een normale personen wagen gaat ongeveer 500gr.
Deze airco kan van 27 graden naar 14 graden koelen in 15 minuten :)
Hier gebruikten we altijd "procar glashelder" voor om de ruiten mee schoon te maken. Dit laat geen vettige laag of strepen achter. Voor mij is dit het beste middel om ruiten mee schoon te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door TRASH_LORD op 07-10-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 18:08

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bij de Laguna uit 2005 zit een knopje op de climate control met de stand 'Max'. Deze gaat ook na een aantal minuten (volgens mij als een bepaalde threshold is bereikt) over in de standaard/automode dacht ik. Hierbij gaat alles automatisch, spiegels, achterruit etc.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TRASH_LORD schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:54:
Doordat je de airco veel gebruikt komt er een vettige aanslag op de binnen zijde van de auto op de ruiten.
Dit is heel gemakkelijk op te lossen met een emmer heet water en een halve ui. Dan krijg je namelijk geen strepen op de ruiten.
Ohwja gebruik geen glassex e.d. dit laat namelijk ook een vettige laag achter.
Maar wat heeft dat vettige te maken met het beslaan van de ramen?
Beslaat het dan eerder ofzo? Ik gebruik wel altijd glassex, maakt lekker mooi schoon. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRASH_LORD
  • Laatst online: 02-08 10:45
Gonadan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:15:
[...]

Maar wat heeft dat vettige te maken met het beslaan van de ramen?
Beslaat het dan eerder ofzo? Ik gebruik wel altijd glassex, maakt lekker mooi schoon. O-)
Lap tekst :)

Het extra vocht dat op de voorruit condenseert, komt van de verdamper en de wateropvangbak die eronder zit. Als de airco werkt, wordt er warmte aan de buitenlucht die over de lamellen van de verdamper stroomt, onttrokken. Er treedt condensatie op zodat de lamellen nat worden. Het vocht druipt van de lamellen af en wordt in een wateropvangbak verzameld en via een slang onder de auto afgevoerd, Als de slang verstopt zit, blijft het vocht in de verdamperbak staan. Het vocht wordt dan in het interieur door de stromende lucht meegenomen om vervolgens tegen de voorruit te condenseren. Maar ook als de afvoerslang niet verstopt is, kan het vocht voor het beslaan van de ruiten zorgen. Als de airco blijft werken tot we de motor afzetten, is de verdamper nog nat van het condens. Als dat vocht de tijd niet krijgt om weg te lopen of te verdampen, zal er bij het opnieuw starten vochtige lucht in het interieur stromen. Vandaar het advies: zet de airco ongeveer 10 minuten voordat de rit ten einde is uit. De rijwind zorgt er dan voor dat de lamellen en de opvangbak worden gedroogd.
Dit komt voor bij handbediende airco's.

Bij de volautomatische systemen komt het probleem met condensatievocht op de verdamper minder sterk naar voren, omdat de airco anders wordt geregeld.

Btw van glassex worden je ramen niet schoon, je hebt alsnog een vettige laag (komt van de glassex) op je ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TRASH_LORD schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:22:
Lap tekst :)

Het extra vocht dat op de voorruit condenseert, komt van de verdamper en de wateropvangbak die eronder zit. Als de airco werkt, wordt er warmte aan de buitenlucht die over de lamellen van de verdamper stroomt, onttrokken. Er treedt condensatie op zodat de lamellen nat worden. Het vocht druipt van de lamellen af en wordt in een wateropvangbak verzameld en via een slang onder de auto afgevoerd, Als de slang verstopt zit, blijft het vocht in de verdamperbak staan. Het vocht wordt dan in het interieur door de stromende lucht meegenomen om vervolgens tegen de voorruit te condenseren. Maar ook als de afvoerslang niet verstopt is, kan het vocht voor het beslaan van de ruiten zorgen. Als de airco blijft werken tot we de motor afzetten, is de verdamper nog nat van het condens. Als dat vocht de tijd niet krijgt om weg te lopen of te verdampen, zal er bij het opnieuw starten vochtige lucht in het interieur stromen. Vandaar het advies: zet de airco ongeveer 10 minuten voordat de rit ten einde is uit. De rijwind zorgt er dan voor dat de lamellen en de opvangbak worden gedroogd.
Dit komt voor bij handbediende airco's.
Duidelijk verhaal, dat doe ik dan ook altijd.
Het verschil zit hem bij mij echt in de regen.
Alsof de regen tegen het motorblok spat en daar verdampt zodat het de auto binnen komt ofzo.
Bij de volautomatische systemen komt het probleem met condensatievocht op de verdamper minder sterk naar voren, omdat de airco anders wordt geregeld.

Btw van glassex worden je ramen niet schoon, je hebt alsnog een vettige laag (komt van de glassex) op je ruit.
Het ziet er wel schoon uit, is dat niet goed? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59
De oplossing is zó simpel:

Jullie auto's zitten vol met vocht. Vocht uit je jas, als je instapt in de regen. Dit vocht moet er ook weer uit. Het aanzetten van de kachel zorgt er alleen voor dat je ruiten warmer worden dan het dauwpunt --> ruit schoon. Ruit weer koud = ruit weer vol water.

Het vocht moet eruit. Dus oplossen in de lucht (kachel aan) en het raampje op een kier zetten tijdens de rit. Houd dit een paar weken vol (dus niet dat raam dicht als de ruiten schoon zijn!! (en niet in de regen natuurlijk)) en je bent er af.

Komt het snel weer terug, dan is de auto lek. Het vinden van dit lek kan een helse speurtocht zijn (ervaring). Let hierbij vooral op:

1. Deurrubbers sluiten niet goed
2. Dakluik is lek (veel voorkomend, vaak verstopte afwateringsgaatjes)
3. Kofferklep lekt op rubber
4. Vochtwerend scherm achter deurpanelen
5. Afvoer eventuele airco verstopt
6. Lekkage bij antennes

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 07-10-2009 23:18 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hesselbeertje schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 23:15:
De oplossing is zó simpel:

Jullie auto's zitten vol met vocht. Vocht uit je jas, als je instapt in de regen. Dit vocht moet er ook weer uit. Het aanzetten van de kachel zorgt er alleen voor dat je ruiten warmer worden dan het dauwpunt --> ruit schoon. Ruit weer koud = ruit weer vol water.

Het vocht moet eruit. Dus oplossen in de lucht (kachel aan) en het raampje op een kier zetten tijdens de rit. Houd dit een paar weken vol (dus niet dat raam dicht als de ruiten schoon zijn!! (en niet in de regen natuurlijk)) en je bent er af.
Pff, ik had gehoopt dat de airco aan genoeg was om het vocht eruit te krijgen.
Komt het snel weer terug, dan is de auto lek. Het vinden van dit lek kan een helse speurtocht zijn (ervaring). Let hierbij vooral op:

1. Deurrubbers sluiten niet goed
2. Dakluik is lek (veel voorkomend, vaak verstopte afwateringsgaatjes)
3. Kofferklep lekt op rubber
4. Vochtwerend scherm achter deurpanelen
5. Afvoer eventuele airco verstopt
6. Lekkage bij antennes
  1. Zou goed kunnen, de auto is tien jaar oud en de rubbers zien er niet echt meer als nieuw uit. Zou je dan echter geen vocht moeten zien ergens?
  2. Heb ik niet. :D
  3. Wat bedoel je daarmee? Dat de rubbers daar ook niet goed zijn?
  4. Lastig onderzoeken.
  5. Die moet ik dan eens nakijken, kan je daar gemakkelijk bij?
  6. Die zit aan de A-stijl, zou ik moeten nakijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Het zal vast al wel eens genoemd zijn, maar als simpele, tijdelijke (nood)oplossing wil een vochtvreter ook wel eens helpen.
http://www.twenga.nl/search.php?q=vochtvreter

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59
Gonadan schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:44:
  1. Zou goed kunnen, de auto is tien jaar oud en de rubbers zien er niet echt meer als nieuw uit. Zou je dan echter geen vocht moeten zien ergens?
  2. Heb ik niet. :D
  3. Wat bedoel je daarmee? Dat de rubbers daar ook niet goed zijn?
  4. Lastig onderzoeken.
  5. Die moet ik dan eens nakijken, kan je daar gemakkelijk bij?
  6. Die zit aan de A-stijl, zou ik moeten nakijken.
Lekkage bij rubbers (deuren en kofferklep) zie je vaak wel als waterspoortjes binnen aan de deur. Of er moeten echt scheurtjes zitten, dan is het natuurlijk wel duidelijk.

Waterafvoer airco: Het moet druppen onder de auto als de airco aan staat. Doet het dat niet, dan is ie verstopt. Soms kun je er vanaf onder bij, soms moet je achter het dashboard zijn. Eventueel eerst het slangetje opzoeken onder de auto en proberen door te blazen. (zit vaak aan de rechterkant van de auto, ter hoogte van je dashboard.)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

jeuh, we zijn weer los!
Twee dagen op rij al weer in de weer met blowers, airco, zemer, etc
Bij mij is het vocht in de auto. Een design-flaw in de Xantia break zorgt voor vocht in de achterbak onder de mat en dat zit nu heerlijk op de ramen (aan de binnenkant) bij dit weer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:32

allure

Titaan fase 2/3

Waarom zet je niet gewoon een vochtvreter achterin de kofferbak, wel regelmatig leeggooien natuurlijk. :)

Het duurt even voor de vochtvreter werkt maar als ie werkt gaat het prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 21:59

krietjur

Where am I?

Hm, die vochtvreter in de auto vind ik wel een goed idee, ik heb er toch nog eentje liggen.. vanavond maar ff in de auto zetten :)

Vanochtend trouwens ijs op de ruiten, winter komt er weer aan! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik had geen zin om het hele topic door te lezen dus dingen zijn ongetwijfeld eerder gezegd.
Ik heb wel een auto met airco, maar ik ga de airco echt niet aanzetten in de winter, ik zet dat ding zo min mogelijk aan. Je merkt het in de pk's, dus dan zal het ook aardig verbruiken. Maar ik heb er in deze auto ook niet heel erg last van, ook al is het wel een oudje ondertussen.

Wat opties:
- Vochtvreter onder passagiersstoel
- Raampjes open / op een kiertje

Wat ik zelf doe, ook in andere auto's waar het erger is, is beginnen met de raampjes open of op een kiertje. En dan de ventilatie op koud (ja op koud) en wel op de ruiten gericht. Na een enkele minuten, misschien 5 miuutjes, is de motor al goed warm (dan heb ik het over het koelsysteem, olie nog niet helemaal dan) en kan je volop warme lucht aanspreken om alles in 1 keer weg te blazen. Bij veel auto's merk ik dat als je van het begin af aan warme lucht aanspreekt dan duurt het gewoon heel lang voordat de motor op temperatuur komt en je echt warme lucht krijgt. Dan zit je misschien wel 10 minuten aan te modderen met lauwe lucht om het zo maar te zeggen, terwijl je met de eerdere tactiek na 5 minuten gewoon vol warme lucht hebt, en het ook nog beter is voor de auto.
Maar goed, ik vind het ook geen probleem om met de ramen open te rijden in de winter waar sommige mensen dat maar niks vinden. Overigens, nieuwere auto's hebben volgens mij ook elektrisch een warme lucht voorziening, om meteen warme lucht te kunnen leveren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:27:
Ik had geen zin om het hele topic door te lezen dus dingen zijn ongetwijfeld eerder gezegd.
Ik heb wel een auto met airco, maar ik ga de airco echt niet aanzetten in de winter, ik zet dat ding zo min mogelijk aan. Je merkt het in de pk's, dus dan zal het ook aardig verbruiken. Maar ik heb er in deze auto ook niet heel erg last van, ook al is het wel een oudje ondertussen.
In PK's merk je het zeker, in verbruik erg weinig is mijn ervaring.
Procentueel gezien maakt het uiteraard uit maar in mijn ogen is dat te verwaarlozen.
Wat opties:
- Vochtvreter onder passagiersstoel
- Raampjes open / op een kiertje

Wat ik zelf doe, ook in andere auto's waar het erger is, is beginnen met de raampjes open of op een kiertje. En dan de ventilatie op koud (ja op koud) en wel op de ruiten gericht. Na een enkele minuten, misschien 5 miuutjes, is de motor al goed warm (dan heb ik het over het koelsysteem, olie nog niet helemaal dan) en kan je volop warme lucht aanspreken om alles in 1 keer weg te blazen. Bij veel auto's merk ik dat als je van het begin af aan warme lucht aanspreekt dan duurt het gewoon heel lang voordat de motor op temperatuur komt en je echt warme lucht krijgt. Dan zit je misschien wel 10 minuten aan te modderen met lauwe lucht om het zo maar te zeggen, terwijl je met de eerdere tactiek na 5 minuten gewoon vol warme lucht hebt, en het ook nog beter is voor de auto.
Maar goed, ik vind het ook geen probleem om met de ramen open te rijden in de winter waar sommige mensen dat maar niks vinden. Overigens, nieuwere auto's hebben volgens mij ook elektrisch een warme lucht voorziening, om meteen warme lucht te kunnen leveren.
Ik heb er een hekel aan om met ramen open te rijden, als je wat sneller gaat maakt het herrie.
Het verhaal dat je motor koud blijft omdat je de kachel aan zet lijkt mij een behoorlijk broodje aap.
De kachel is niet meer dan een schuif die de lucht pakt die langs de radiator loopt in plaats van de koude lucht.
Sowieso is een motor pas na een kwartier een beetje warm, de warmte waar jij het over hebt is die van het koelwater.
Wat wel handig is is om de blazer in eerste instantie niet te hard te zetten, dan is er namelijk nog niet genoeg warmte beschikbaar dus is de lucht kouder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Wat ik zelf ook goed vind werken tegen vocht in de auto is een dichtgenaaid washandje, gevuld met kattenbakgrid. Dit vangt het vocht ook redelijk goed op. Alleen af en toe het zakje bijvoorbeeld op de vervarming thuis drogen ennhij kan er weer een tijdje tegen.

Ook erg handig met vloeistof op de vloer. Er was eens een kan met ruitenvloeistof aan het lekken op de vloer bij de achterbank, waardoor en er enorme grote natte plek kwam. Een handoek vol met kattenbakgrid erin er op gelegd en twee dagen later was al het vocht weg en de kattenbakgrid een blok klei. :+

[ Voor 37% gewijzigd door MegaTronics op 09-10-2009 09:07 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Gonadon, waarom zou het een broodje aap zijn?
Overigens zei ik al dat het om bedrijfstemperatuur van koelwater ging.

Maar het is echt geen broodje aap hoor, het is zelfs heel logisch. Warme lucht zit vaak met een soort van warmtewisselaar constructie (vaak heel lomp, misschien soms met ruimte er tussen), en wanneer je geen warme lucht aanspreekt komt er dus ook geen koude lucht langs waar het koelsysteem ook warmte aan kan afdragen. Onder de hobbyisten op het circuit wordt het nog wel eens gebruikt om de motor beter te laten koelen. Ze doen het niet voor de lol, op het circuit met verwarming vol aan :P

Maar zelf kan je het ook al merken. Bij mijn oude auto ('85 maar vergelijkbaar met jaren 90 spul, alleen minder geraffineerd) merk ik het heel duidelijk. Stap ik daar in de winter in en wil ik meteen warme lucht, dan is het minstens 10 minuten lang aanmodderen. Zet ik hem op koud of uit, dan zie ik het al aan de koelwatermeter dat die sneller omhoog komt, en dan kan ik hem na 5 minuten aanzetten en heb ik echt goeie warme lucht. En het is dus ook beter voor de motor, is ie sneller op bedrijfstemperatuur.
Bij mijn nieuwere auto ('95) merk je het zeker minder, maar het is nog steeds merkbaar. Maar goed, ik ben ook meer met zo'n auto bezig waar andere mensen gewoon knop op warm draaien en rijden maar.

Raampje open in de winter, dan heb ik het over snelheden t/m 50, daarna wordt het vervelend idd.

Edit: nog wat, je moet de lucht wel van buiten laten komen, en niet op circuleren zetten. Want anders blijft het vocht in de auto circuleren.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 09-10-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:09:
@Gonadon, waarom zou het een broodje aap zijn?
Overigens zei ik al dat het om bedrijfstemperatuur van koelwater ging.

Maar het is echt geen broodje aap hoor, het is zelfs heel logisch. Warme lucht zit vaak met een soort van warmtewisselaar constructie (vaak heel lomp, misschien soms met ruimte er tussen), en wanneer je geen warme lucht aanspreekt komt er dus ook geen koude lucht langs waar het koelsysteem ook warmte aan kan afdragen. Onder de hobbyisten op het circuit wordt het nog wel eens gebruikt om de motor beter te laten koelen. Ze doen het niet voor de lol, op het circuit met verwarming vol aan :P
Dan zal jij wel gelijk hebben. Toch vind ik het vreemd, het koelwater wordt toch gekoeld, of je nu de kachel aan zet of niet.
Maar zelf kan je het ook al merken. Bij mijn oude auto ('85 maar vergelijkbaar met jaren 90 spul, alleen minder geraffineerd) merk ik het heel duidelijk. Stap ik daar in de winter in en wil ik meteen warme lucht, dan is het minstens 10 minuten lang aanmodderen. Zet ik hem op koud of uit, dan zie ik het al aan de koelwatermeter dat die sneller omhoog komt, en dan kan ik hem na 5 minuten aanzetten en heb ik echt goeie warme lucht. En het is dus ook beter voor de motor, is ie sneller op bedrijfstemperatuur.
Bij mijn nieuwere auto ('95) merk je het zeker minder, maar het is nog steeds merkbaar. Maar goed, ik ben ook meer met zo'n auto bezig waar andere mensen gewoon knop op warm draaien en rijden maar.

Raampje open in de winter, dan heb ik het over snelheden t/m 50, daarna wordt het vervelend idd.
Da's mijn probleem, 50 rijd ik voor 2 à 3 km, daarna moet ik harder.
Nog groter probleem is dat mijn raam meteen beslaat en ik dan dus moet rijden en kijken door het kleine kiertje boven het dashboard om nog wat te kunnen zien. Dat weiger ik dus moet die kachel wel aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gonadan schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:06:
[...]

Dan zal jij wel gelijk hebben. Toch vind ik het vreemd, het koelwater wordt toch gekoeld, of je nu de kachel aan zet of niet.
Ja, maar door dus meteen warme lucht aan te spreken, help je de koeling als het ware. En dat terwijl de motor nog hartstikke koud is, dus de koeling werkt dan eigenlijk iets te goed, dus duurt het langer voordat ie op bedrijfstemperatuur. Zo zou je het kunnen zien. Maar het is steeds minder een issue, het wordt steeds meer weggewerkt door autofabrikanten. Laatst zat ik met koud weer in een A5, die gaf meteen warme lucht, waarschijnlijk elektrisch.
[...]

Da's mijn probleem, 50 rijd ik voor 2 à 3 km, daarna moet ik harder.
Nog groter probleem is dat mijn raam meteen beslaat en ik dan dus moet rijden en kijken door het kleine kiertje boven het dashboard om nog wat te kunnen zien. Dat weiger ik dus moet die kachel wel aan.
Tja dan is het lastig. Ik stap in en heb er amper last van, maar om in de winter te voorkomen dat tijdens het rijden m'n ruit alsnog beslaat moet ik wel actie ondernemen. Ik moet vaak ook over dat soort afstanden, laat het 4 km zijn, rijden, en dat scheelt toch wel. Maar ik rij nou eenmaal graag met de raampjes open, weer of geen weer. Ik heb in beide auto's een sunroof, wat ook wel goed werkt, die zet je gewoon op een kiertje en hij ontrekt mooi lucht langs de voorruit (heb ik het idee). Die kan je dus ook op een kiertje zetten als het regent.
Als het overigens echt erg is haal ik er gewoon een doekje overheen, maar dat is ook geen optie als het de hele tijd weer beslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

allure schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:16:
Waarom zet je niet gewoon een vochtvreter achterin de kofferbak, wel regelmatig leeggooien natuurlijk. :)

Het duurt even voor de vochtvreter werkt maar als ie werkt gaat het prima...
Omdat die altijd omflikkeren (iig bij mij wel), langleve de kutambtenaar die de drempel bedacht heeft.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:00
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:52:
[...]

Omdat die altijd omflikkeren (iig bij mij wel), langleve de kutambtenaar die de drempel bedacht heeft.
Ik had een vochtvreter onder m'n voorstoel gezet, stond 'ie klem :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ja of een iets groter model opzoeken, de lidl had een groot rechthoekige model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 01-09 08:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

MeNTaL_TO schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:52:
[...]

Heel herkenbaar inderdaad. En dat vocht uit zo'n vochtvreter is ook geen normaal vocht, maar door die korrels uit de vochtvreter lijkt het wel een soort vet ofzo.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Het is Calciumchloride.
Wikipedia: Calciumchloride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenreactie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-10-2024
Mosterd heel erg lang na de maaltijd maar misschien voor anderen die dit topic lezen; Ik denk dat je verwarmingsradiator lek is. Beslagen en vettige aanslag op ramen. Houd het koelvloeistofpeil eens een tijdje in de gaten, zakt dit gedurende een paar weken of zelfs dagen, denk ik dat het daaraan ligt. Kan geen vochtvreter tegenop…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

(jarig!)
Eenreactie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:58:
Mosterd heel erg lang na de maaltijd maar misschien voor anderen die dit topic lezen; Ik denk dat je verwarmingsradiator lek is. Beslagen en vettige aanslag op ramen. Houd het koelvloeistofpeil eens een tijdje in de gaten, zakt dit gedurende een paar weken of zelfs dagen, denk ik dat het daaraan ligt. Kan geen vochtvreter tegenop…
Een topic kicken die ruim 18 (!) jaar oud is, is ook niet heel handig.

Deze gaat iig op slot

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.