Het leed dat beslagen autoruiten heet.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 20.231 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:23
Iedereen met een aircoloze/oudere auto kent het wel, het kwik daalt tot onder de 10 graden Celsius, men stap in de auto en hoppa, beslagen ruiten!

Elke dag weer heb ik hier last van, vaak lijkt het alsof er een soort vettig iets op de binnenkant van mijn ruit zit. Al jaren ben ik in strijd om de beslagen ruiten te voorkomen. Mijn auto, Honda Civic uit 95, komt niet zomaar op temp en op warme lucht kan/wil ik vaak niet wachten. Verder lekt mijn auto niet, waardoor deze van binnen niet bovengemiddeld vochtig is, ik rook ook niet etc. Er komt nog een dag dat ik een fietser zonder licht voor zijn sokken rijd vanwege dat beperkte zicht.

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben met dit probleem ;) , in de winter/herfst is dit voor mij irritatie nummer 1. Ik heb al tig pogingen ondernomen mijn ruiten van binnen schoon te maken met middelen zoals Glassex, diverse reinigingszooi/ontvetters, wasbenzine, en zelfs aceton. Iemand nog enig suggestie?

Ik vond dit op het internet:
Voorkom beslagen autoruiten aan de binnen kant.
Neem een schone doek doe daar een beetje afwasmiddel op dat u met de vaat in de keuken gebruikt en maak daarmee de ruiten van binnen schoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Er zijn van die speciale doekjes voor, deze helpen best goed altijd. Verder is misschien een bezoekje aan de duikwinkel een goede optie, ja ik weet het, het klinkt raar. Hier hebben ze vloeistof die dit voorkomt en waarschijnlijk ook voor jou autoruit.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een standkachel inbouwen?

Bijkomend voordeel dat het dan meteen lekker warm is als je weg wil rijden. En dus geen beslagen ruiten :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Compusmurf schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:31:
Er zijn van die speciale doekjes voor, deze helpen best goed altijd. Verder is misschien een bezoekje aan de duikwinkel een goede optie, ja ik weet het, het klinkt raar. Hier hebben ze vloeistof die dit voorkomt en waarschijnlijk ook voor jou autoruit.
Yup. zelfde spul hebben ze ook bij de motorzaken, voor de binnenkant van het vizier van je helm. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Carel schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:29:
Elke dag weer heb ik hier last van, vaak lijkt het alsof er een soort vettig iets op de binnenkant van mijn ruit zit.
;) Schoonmaken helpt voor een deel :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:17

Dentheman

Zie signature

Carel schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:29:
Ik vond dit op het internet:
Voorkom beslagen autoruiten aan de binnen kant.
Neem een schone doek doe daar een beetje afwasmiddel op dat u met de vaat in de keuken gebruikt en maak daarmee de ruiten van binnen schoon
Dit werkt ja :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Men neme een oude schoenendoos en een vochtvreter en zet deze achter de voorstoel. Geheid dat je auto flink droog blijft van binnen zodat je minder last hebt van beslagen ruiten. Vroeger, toen ik nog geen auto met airco had, deed ik dit altijd in de winter en dit werkte best goed. Het duurt wel een paar dagen voordat ie goed actief is, aangezien hij eerst het aanwezige vocht uit de auto moet "vreten". Verwacht geen wonderen, maar het helpt zeker. En als je voor resultaat gaat: gewoon 2 vochtvreters neerzetten :) En natuurlijk alle openingen 's nachts dicht laten (ramen, uitstroomopeningen kan je meestal met zo'n wieltje dich draaien, e.d.) zodat er geen natte lucht de auto in kan komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwenenwonen.com/img/special/vochtvreter.jpg

Zie ook http://www.fiatpandaclub....49ca26277545ecd7f7cc9f479
[google=vochtvreter beslagen ruiten]

[ Voor 47% gewijzigd door Microkid op 05-11-2006 16:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

GaMeOvEr schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:32:
Yup. zelfde spul hebben ze ook bij de motorzaken, voor de binnenkant van het vizier van je helm. :)
Hmmmmmmm...... interessant topic.

Eergisteren heb ik Rain-X (200 mL à €9,95) gehaald bij een motorzaak voor de buitenkant van de ruitjes van m'n fiets en voor de brilleglazen van m'n fietsbril. Direct ook de autoruiten en spiegels ermee aangepakt (aan de buitenkant) maar er is dus ook meuk voor de binnenkant?

En hoe heet dat spul? En wat kost het?

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 05-11-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:23
Chevy454 schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:33:
[...]

;) Schoonmaken helpt voor een deel :)
Dat doe ik ook, maar het blijft terugkomen... als zelfs aceton niet werkt, dan geef ik het iig op :)

Ik zat net ook idd naar die Bison vochtvreter te kijken. Ik weet de prijs nog niet, maar als het t.o.v. de 450 gram versie niet veel uitmaakt, plaats ik gewoon de 1KG editie...60M3 :)

[ Voor 26% gewijzigd door Carel op 05-11-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

WFvN schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:36:
[...]

Hmmmmmmm...... interessant topic.

Eergisteren heb ik Rain-X (200 mL à €9,95) gehaald bij een motorzaak voor de buitenkant van de ruitjes van m'n fiets en voor de brilleglazen van m'n fietsbril. Direct ook de autoruiten en spiegels ermee aangepakt (aan de buitenkant) maar er is dus ook meuk voor de binnenkant?

En hoe heet dat spul? En wat kost het?
Weet het niet meer. RAIN-X is idd buitenkant, huppeldepup antifog ofzo. Lang geleden dat ik het nodig had. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik kan die hap anders best gebruiken..... aan de binnenkant van een auto met airco kan het ook aangenaam zijn. De airco in mijn auto is niet echt bijster snel met vocht in de winter.
Ook voor m'n bril kan het aangenaam zijn want aan de achterkant van m'n glazen heb ik 's winters ook regelmatig dat de boel beslagen raakt.

* WFvN gaat komende week waarschijnlijk voor de 2e keer naar de motorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:48:
Weet het niet meer. RAIN-X is idd buitenkant, huppeldepup antifog ofzo. Lang geleden dat ik het nodig had. ;)
Een motorrijder heeft dat niet nodig, die opent het raampje een beetje :+
Of heeft standaad een fogcity of pinlock op zijn vizier.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 05-11-2006 14:08 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, zou toch eens opzoek gaan naar lekkages in bijvoorbeeld de deuren... Als het een beetje goed dicht zit moet het allemaal niet zo snel beslaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet wel dat als je de spiegels in de badkamer insmeert met scheerschuim, 5 minuten laten intrekken en daarna eraf halen, dat ze dan een dikke maand iig niet meer beslaan... Misschien helpt het ook bij autoruiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:51:
Ik weet wel dat als je de spiegels in de badkamer insmeert met scheerschuim, 5 minuten laten intrekken en daarna eraf halen, dat ze dan een dikke maand iig niet meer beslaan... Misschien helpt het ook bij autoruiten :)
Ik wil niet weten wat jij allemaal uitspookt in je badkamer en hoe je hier achter bent gekomen :D

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind je probleem vaag; in mijn 1994 Sunny zette ik de verwarming op zn heetst, op standje aanjager (4) en t was vrij snel weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-08 19:40

Emiel1984

Made in NL

Ga het van de week meteen is proberen in de badkamer :p. Op zich is het wel logische dat het aardig werkt. Ruiten maak je namelijk ook altijd schoon merendeel met het schuim en niet het water . Vuil wordt dan in de zware schuimlaag opgenomen.

Ik had 2 weken geleden al bijna een aanrijding met een fietser zonder licht. Ik zag hem pas toen hij 2 meter voor me stond. Ik zag dat hij erg schrok(gelukkig maar want dan doet hij de volgende keer tenminste zijn lichten beter aan en\of iet iets meer op ander mensen letten die hem amper kunnen zien).

Mijn honda civic is ook vaak erg beslagen in de eerste 10 minuten van de rit. Het valt mij erg op dat mijn achterruiten(links en rechts) vaak na een half uur nog niet vochtvrij zijn geworden. Pas als ik airco op voluit zet en met volledige warmte (das best wel warm :+ ) dan worden pas de ramen achter vochtvrij na een minuut of 15 a 20. Als ik de airco weer uitzet dan beslaan ze vaak weer lichtelijk.

Ik heb wasbenzine geprobeert van de gamma en deze werkte erg goed de eerste keer (ja ik heb opgelet dan ik niet de rubbers ging ontvetten :P ) Toen ik een week of 3 later weer is het wou proberen werden de ramen alleen maar streperiger :S .

Ik ga dit topic dus wel even volgen. Dat idee van de duikshop is wel een idee :) volgens mij heb ik nog ergens een klein flesje van dat spul liggen. Ik denk alleen dat dit maar kort werkt. Meestal als je duikt gooi je erna de duikbril in het water om de rotzooi uit het water er niet op te laten uitdrogen. Heb dus het idee dat er geen rekening mee is gehouden om dat spul dagen te laten werken en dat het gewoon na korte tijd opgelost is.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:06:
[...]

Vizier :? Potje *O*

ot:
Er komt nog een dag dat ik een fietser zonder licht voor zijn sokken rijd vanwege dat beperkte zicht.
Misschien toch maar ff wachten tot de kachel warm wordt dan? Fan vol open, alle lucht op de voorruit, temp vol open. Op het moment dat je echt iemand plat rijdt zul je flink spijt hebben dat je je dat extra minuutje of 2-3 niet hebt gewacht. Verder is hat natuurlijk vrij onverantwoord om te gaan rijden zonder dat je behoorlijk zicht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken het, vind het ook erg lastig... Ik doe nou altijd zeker 5 tot 10 minuten voordat ik wegrij mijn auto starten, verwarming op het warmst en dat ding het hardst laten blazen.
Als ik dan iets later terugkom kan ik er in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:46:
Ik ken het, vind het ook erg lastig... Ik doe nou altijd zeker 5 tot 10 minuten voordat ik wegrij mijn auto starten, verwarming op het warmst en dat ding het hardst laten blazen.
Als ik dan iets later terugkom kan ik er in rijden.
Of je auto is ineens weg door een of ander joyrider :+ . Je hebt dan dus zeker 2 sleutels altijd mee. 1 om te starten en 1 om de auto te kunnen openen\sluiten.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mijn auto mét airco heeft hier ook behoorlijk last van. De grap is ook dat wanneer ik ga rijden omdat het inmiddels vrijwel is leeggeblazen (na een minuut of 10 8)7) dan trekt het tijdens het rijden soms weer dicht :? Dit is trouwens net zo met de buitenkant van de voorruit.

Gevolg is dat je 10 minuten staat te wachten voor de binnenkant droog is, je instapt en wegrijd en vervolgens even verderop weer aan de kant kunt gaan staan omdat je ramen weer zijn dichtgetrokken :/

Ik hem nog geen manier gevonden om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
mja het is idd een grote ergenis..
Heb tegenwoordig gewoon een theedoek in de auto liggen om toch wat zicht te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 10:57

reuzekind

Ik geloof in GoT

Microkid schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:35:
Men neme een oude schoenendoos en een vochtvreter en zet deze achter de voorstoel. Geheid dat je auto flink droog blijft van binnen zodat je minder last hebt van beslagen ruiten. Vroeger, toen ik nog geen auto met airco had, deed ik dit altijd in de winter en dit werkte best goed. Het duurt wel een paar dagen voordat ie goed actief is. Verwacht geen wonderen, maar het helpt zeker. En als je voor resultaat gaat: gewoon 2 vochtvreters neerzetten :) En natuurlijk alle openingen 's nachts dicht laten (ramen, uitstroomopeningen kan je meestal met zo'n wieltje dich draaien, e.d.)

[afbeelding]

Zie ook http://www.fiatpandaclub....49ca26277545ecd7f7cc9f479
[google=vochtvreter beslagen ruiten]
Kijk dat is nu eens een goede tip :) Geen last van extreem beslagen ruiten hier, kachel zonder airco werkt super en binnen enkele min na starten is alles ontwasemt. Maar ik heb wel last van veel vocht op m'n ruiten als m'n auto in de zon gestaan heeft. Dus ik ga maar eens een vochtvreter proberen.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

SmartDoDo schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:48:
Mijn auto mét airco heeft hier ook behoorlijk last van. De grap is ook dat wanneer ik ga rijden omdat het inmiddels vrijwel is leeggeblazen (na een minuut of 10 8)7) dan trekt het tijdens het rijden soms weer dicht :? Dit is trouwens net zo met de buitenkant van de voorruit.

Gevolg is dat je 10 minuten staat te wachten voor de binnenkant droog is, je instapt en wegrijd en vervolgens even verderop weer aan de kant kunt gaan staan omdat je ramen weer zijn dichtgetrokken :/

Check de opvangbak van je airco eens. Dit heb ik ook eens gehad. Bleek achteraf dat er water in bleef staan wat na een tijdje weer tot beslagen ruiten zorgde. Na reparatie was het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Tito129 schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:50:
mja het is idd een grote ergenis..
Heb tegenwoordig gewoon een theedoek in de auto liggen om toch wat zicht te hebben..
Ik heb zelf zo een spons die in een vadoek. Deze kan je in veel zaken halen en help goed. Toen ik dat ding kocht heb ik een beetje glassex op de ramen gedaan en met een droge doek eraf geveegt.

Ik ging alleen na een uur even met de auto weg en ik merkte dat er een ligte vochtaanslag opzat en probeerde dat weg te vegen met de sponsdoek. Toen kwam er glasex in en kreeg ik strepen.

Het vocht zat aan de buitenkant merkte ik daarna op. Toen ik later, toen er wel vocht binnen in de auto zat het probeerde op te laten nemen door de sponsdoek merkte ik dat er glasex was ingekomen waardoor ik strepen bleef krijgen.

Dus als je zo een doek koopt houd hem dan heel goed schoon :9 .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Microkid schreef op zondag 05 november 2006 @ 16:03:
[...]

Check de opvangbak van je airco eens. Dit heb ik ook eens gehad. Bleek achteraf dat er water in bleef staan wat na een tijdje weer tot beslagen ruiten zorgde. Na reparatie was het weg.
Ik ga is opzoek naar dat bakje :) , of heeft het meestal een vaste plaats in de auto ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Emiel1984 schreef op zondag 05 november 2006 @ 16:08:
[...]

Ik ga is opzoek naar dat bakje :) , of heeft het meestal een vaste plaats in de auto ?
Of zet je airco uit voordat je parkeert... Scheelt ook nog weleens wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:55

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zet je wagen binnen snachts?

Helpt ook een groot deel.

Anders kan je ook doen, zoals ik met mijn vectra altijd deed.
Smorgens vroeg opstaan, aankleren, de wagen al starten.

Terug naar binnen gaan en alles inorde maken.
Laat de wagen zo 5minuten warmdraaien met de blazers voluit, en je stapt in een warme, met geen beslagen ruiten auto :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:35

Part

Helemaal niets.....

Werkt ook prima met gewone zeep.
Intrekken lijkt me niet echt nodig. Ik denk niet dat zeep in het glas trekt.
Maar de vette zeep laag (film) die je acher laat voorkomt beslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SmartDoDo schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:48:

Komt omdat bij het rijden je ruiten weer afkoelen door de rijwind :) En je stapt pas in als het "beslag" weg is, jij geeft ook vocht af ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 05-11-2006 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Je heb geen airco nodig om je ruiten droog te blazen hoor. Wel een verwarming en richtbare ventilatiepoortjes (richt ze op het raam, verwarming hoog en je bent klaar).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 15:53

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Kan het kloppen dat een auto met airco sneller beslaat dan een auto zonder airco? Het werkt trouwens top om de auto te ontwaasemen met arico. Alleen als je hem dan uit zet is het binnen no-time weer beslagen. En om nou in de winter 24/7 te rijden met airco is ook zoiets. Als ik "vision" probeer te krijgen in de auto zonder airco. Zet ik hem op de voorruit, volopen en vol warm. Alleen de achterste 2 ruitjes (station) blijven zwaar beslagen. Ik krijg ze niet schoon, alleen met gebruik van airco. Maar dan weer, als je hem uitzet komt het weer terug.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 01-08 22:15
Waarom is hier nog niet gezegd dat je je ramen ook op een kiertje moet zetten als je gaat rijden. Blazer flink aan op de ruit en de ramen open, dan moet het redelijk snel weggaan/blijven.
Zorgt er namelijk voor dat die vochtige lucht ergens naartoe kan en niet blijft hangen om later terug te komen.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:42:
Verder is het natuurlijk vrij onverantwoord om te gaan rijden zonder dat je behoorlijk zicht hebt.
Dat geldt ook voor aan de buitenkant beslagen ruiten (vooral met dit weer) en bevroren glas.

Je pikt de onnadenkende egotrippers er zo uit, alleen de voorruit (en met een beetje mazzel de deurruiten) schoon.

Spiegels gebruiken ze toch niet, en achteruit kijken doen ze ook nooit.
Waarom dan schoonmaken nietwaar?

:r

Die mogen van mij wel door een 30tonner worden platgereden van achteren.
"Die zag je niet aankomen he?" >:)
/rant

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Laatst online: 16-04 12:44
*Voelt zich als oldtimer rijder behoorlijk aangesproken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
idd ja, ik rijd rond in een 30jaar oude daf66 met slechte raamrubbers...
in de winter altijd dubbel krabben, buiten en binnen :(

en dan ga je zitten, ademt 1x uit, en je ziet de kristallen alweer onstaan op de ruit, echt een ramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Laatst online: 14:27

Entity

9000rpm

Denk niet dat m'n ouders het op prijs stellen als ik de auto in de huiskamer parkeer :+

Maar goed, ik heb zo'n sponsje in de auto liggen van de halfords, 1 keer over de ruit heen, aanjager vol op de ruit en ik kan op weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Auto aanzetten, blazer voluit aanzetten, rondje om de auto lopen met zeemspons of ijskrabber, in de auto gaan zitten, theedoek over het voorraam halen en alles is klaar. Kan zijn dat het voorraam vervelend doet vanbuiten, maar daar heb je ruitensproeier en wissers voor, werkt perfect (al helemaal met die ranzig stinkende zomer/wintermix die ik er op dit moment in heb zitten :r)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Zou je motor niet eerder warm worden als je de eerste paar min de ventilatie juist dicht houdt. Op die manier hoopt de "warmte" zich op onder de motorkap en stijgt de temperatur sneller dan wanneer je de lucht wegneemt naar de zitruimte?

Tis maar een gamble. Ik heb een garage en airco en een auto die op afstand start.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan toch ook je jas aan doen en je raam open? De condens op je voorruit onstaat volgens mij alleen maar omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. De warme lucht in je auto gaat tegen de koude ruit en de hoeveelheid water die niet meer in de lucht kan, slaat neer op de ruit.

Tuurlijk kun je dat oplossen door de luchtvochtigheid drastisch omlaag te brengen, maar je kunt ook de lucht bij je ruit afkoelen. Bijvoorbeeld door je raam open te zetten. 't Lijkt mij alleen wat vervelend in de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb warme lucht zodra de temperatuurmeter ietsjes is gestegen. Ik heb een tweeliter en die is vrij snel op temperatuur (qua water) dus heb ik altijd snel warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 08-08 10:57

reuzekind

Ik geloof in GoT

Breepee schreef op zondag 05 november 2006 @ 17:26:
Je heb geen airco nodig om je ruiten droog te blazen hoor. Wel een verwarming en richtbare ventilatiepoortjes (richt ze op het raam, verwarming hoog en je bent klaar).
Je hebt inderdaad geen airco nodig om ze droog te blazen. Maar een airconditioning haalt ook de vocht uit de lucht, waardoor de ruiten dus ook vochtvrij worden.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 09:31
BMW_M3 schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:58:
Zou je motor niet eerder warm worden als je de eerste paar min de ventilatie juist dicht houdt. Op die manier hoopt de "warmte" zich op onder de motorkap en stijgt de temperatur sneller dan wanneer je de lucht wegneemt naar de zitruimte?

Tis maar een gamble. Ik heb een garage en airco en een auto die op afstand start.
Zo werkt het koelsysteem van de auto niet. Pas als de motor een beetje op temperatuur komt zal je thermostaat open gaan en en uberhaupt pas warmte beschikbaar zijn voor je verwarmig.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:19:
[...]

Ik wil niet weten wat jij allemaal uitspookt in je badkamer en hoe je hier achter bent gekomen :D
een keer gehoord van iemand, hetzij op dit forum of irl :P Zit zelf niet de meest vreemde middeltjes op spiegels te spuiten nee haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Ik maak de ruiten schoon met een doekje, zet de aanjager op 2 of 3 en doe de zonnekleppen naar beneden. Zo blijft de warmte wat beter op de ruit hangen ipv dat het via het dak wegwaait.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Chevy454 schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:06:
[...]

Ja, maar als die motorrijder een bril opheeft, heeft hij geen ene reet aan dat niet beslagen vizier maar de wel beslagen bril. ;)

Hoe dan ook, ik heb 2 auto's met airco, die zet ik wel aan als het nodig is, gaat harstikke snel en ontvochtigt je interieur ook. Echter is mijn procedure:

- auto starten
- blower vol op de ramen + achterruitverwarming
- rondje om de auto met de raamtrekker/ijskrabber

Meestal al voldoende.

Als ik dan instap is gemiddeld alles al netjes ontwasemd . :)

[ Voor 32% gewijzigd door GaMeOvEr op 06-11-2006 02:03 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 08-08 18:03

MeNTaL_TO

The future is not set

GaMeOvEr schreef op maandag 06 november 2006 @ 01:58:
[...]

Ja, maar als die motorrijder een bril opheeft, heeft hij geen ene reet aan dat niet beslagen vizier maar de wel beslagen bril. ;)

Hoe dan ook, ik heb 2 auto's met airco, die zet ik wel aan als het nodig is, gaat harstikke snel en ontvochtigt je interieur ook. Echter is mijn procedure:

- auto starten
- blower vol op de ramen + achterruitverwarming
- rondje om de auto met de raamtrekker/ijskrabber

Meestal al voldoende.

Als ik dan instap is gemiddeld alles al netjes ontwasemd . :)
Schijnt wel reteslecht voor je motor te zijn, smering schijnt dan niet te werken.
Dit is mij verteld tijdens het lessen en vraag me eigenlijk nog steeds af of dit echt zo is.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

MeNTaL_TO schreef op maandag 06 november 2006 @ 03:15:
[...]

Schijnt wel reteslecht voor je motor te zijn, smering schijnt dan niet te werken.
Dit is mij verteld tijdens het lessen en vraag me eigenlijk nog steeds af of dit echt zo is.
Bij normaal gebruik dus rustig wegrijden en warmrijden niets aan de hand.
Op deze manier kan de olie rustig op temperatuur komen namelijk.

Er is een een middel om je ramen schoon te maken met een product van Valma
Zit in een witte spuitbus en is een soort schuim wat begint te werken als je het op de ramen spuit.
Met een droge schone doek even poetsen en de voorruit is weer schoon.
Omdat ik als roker nogal snel last heb van smerige en vette ruiten aan de binnenkant een hele uitkomst.

Dat van dat vochtopvangbakje van de airco heb ik nog nooit van gehoord maar ik zal het eens navragen bij de dealer hier want dat heeft mijn auto dus ook.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 10:29

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Skuzz schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:52:
idd ja, ik rijd rond in een 30jaar oude daf66 met slechte raamrubbers...
in de winter altijd dubbel krabben, buiten en binnen :(

en dan ga je zitten, ademt 1x uit, en je ziet de kristallen alweer onstaan op de ruit, echt een ramp...
In mijn 32 jaar oude Daf66 werkt de kachel niet omdat de kabel van de bedieningsunit gebroken is. Is ook dikke ellende. Goed krabben, dikke jas aan en rijden maar...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Ik maak al enkele jaren tijdens de wintermaanden gebruik van een kacheltje die ik middels een verlengsnoer op een tijdschakelaar binnen in huis heb aangesloten. De kachel springt 15 min. voor vertrek aan met als gevolg dat niet alleen de ramen droog en ontdooid zijn, maar het ook nog aangenaam warm is :) .

Een watje noemen ze me. Maar wel een niet-krabbend en warm watje zeg ik dan :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Shiverzz schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:24:
Ik maak al enkele jaren tijdens de wintermaanden gebruik van een kacheltje die ik middels een verlengsnoer op een tijdschakelaar binnen in huis heb aangesloten. De kachel springt 15 min. voor vertrek aan met als gevolg dat niet alleen de ramen droog en ontdooid zijn, maar het ook nog aangenaam warm is :) .

Een watje noemen ze me. Maar wel een niet-krabbend en warm watje zeg ik dan :P .
Hehehe :D

Standkachel McGyver style 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 11:32

JT

VETAK y0

[...]

Het heeft er iets mee te maken dacht ik dat onder de 2k rpm je olie niet optimaal wordt rond gepompt waardoor je blok niet gelijkmatig opwarmt en ook dat onbelast draaien voor lange tijd niet goed is voor je blok. Daar had het dacht ik mee te maken, maar voor een paar minuten kan dat geen kwaad.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vochtvreters zijn inderdaad best effectief, maar jammer dat ze zo naar WC-reiniger ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Laatst online: 16-04 12:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:51

DinX

Motormuis

Zoals je RainX hebt voor de buitenkant van je ramen heb je ook FogX voor de binnenkant.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RainX blijft naar verluid een maandje zitten, hoelang blijft FogX z'n werk doen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
airco gebruik ik nooit.... werkt prima, maar je moet hem vaak dan ook aanhouden omdat het anders meteen weer beslaat.. en das niet liev voor mn verbruik
blower vol op het voorraam, spiegel verwarming aan zodat die ook in notime ontwasemd zijn...

heb nu wel iets vaags dat als me ruit blijkbaar nog koud is dat er dan een soort laag van "iets" aan de buitenkant van mn ruit zit die verdwijnt als ik wis.. maar snel weer terugkomt. Iemand een idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 16:51

DinX

Motormuis

Grrrrrene schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:55:
RainX blijft naar verluid een maandje zitten, hoelang blijft FogX z'n werk doen?
Geen idee. Heb er zelf geen ervaring mee. Heb het gewoon eens een keer in de winkel gezien. Vind er op internet wel niks van :?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Edwin van Cleef schreef op maandag 06 november 2006 @ 03:52:
[...]

Bij normaal gebruik dus rustig wegrijden en warmrijden niets aan de hand.
Op deze manier kan de olie rustig op temperatuur komen namelijk.

Er is een een middel om je ramen schoon te maken met een product van Valma
Zit in een witte spuitbus en is een soort schuim wat begint te werken als je het op de ramen spuit.
Met een droge schone doek even poetsen en de voorruit is weer schoon.
Omdat ik als roker nogal snel last heb van smerige en vette ruiten aan de binnenkant een hele uitkomst.

Dat van dat vochtopvangbakje van de airco heb ik nog nooit van gehoord maar ik zal het eens navragen bij de dealer hier want dat heeft mijn auto dus ook.
Het gaat nu echter niet over wegrijden, maar over een koude motor een tijd lang stationair te laten draaien zonder te rijden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Laatst online: 16:26
* Chillz zat pas geleden bijna frontaal op een tegenliggen bij 't stoplicht... :X

Tja, het was al licht 's ochtends, dus hij deed niets fout eigenlijk... maar hij had dus geen licht aan
En mijn voorruit was zodanig beslagen dat ik nog net wel wat zag, maar eigenlijk lang niet alles :$
Dus dacht ik dat ik kon afslaan, ik zag geen tegenliggers én de 3 auto's voor mij konden wel.
Was toch bijna fout gegaan...

Mijn voorruit is nu 's ochtends dus ook vaak beslagen.
Even de blazer erop en vol open werkt wel, alleen het duurt. En 's ochtends heb ik meestal nooit zoveel geduld, omdat ik dan toch altijd tegen de late kant ben.
Een langdurige oplossing zou inderdaad makkelijk zijn.

Wat ik wel gemerkt heb, is dat dan m'n ruit eerder ontwasemd als ik rij.
Best logisch eigenlijk, dan wordt de ingang voor de blazers gevoed met veel verse lucht...

Dat maakt het wel tegenstrijdig natuurlijk :)
Ik mag nog niet rijden, want ik ben beslagen. Maar als ik rij is het beslagene er veel sneller vanaf. 8)7

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, ik doe het zoals GaMeOvEr al zegt: Motor starten, aanjager aan, kachel maximaal. Na een kleine minuut is die al warm en is de beslagenheid van de voorruit vrij snel weg. Als je moet krabben (nog niet meegemaakt) laat je gewoon de motor lopen tijdens het krabben. Slecht? Mjah, valt wel mee denk ik. Ik heb helaas niet de mogelijkheid een elektrische kachel in m'n auto te zetten aangezien hij zo'n 50-100m van m'n huis staat en ik echt geen 100m lange verlengkabel ga halen voor zoiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon je verwarming op die stand laten staan dat t lucht uit die gleuf bij het raam komt, werkt perfect in mijn Volvo zonder airco. Zelden last van beslagen ramen, behalve heel even in het begin. Maarja een auto met airco heeft daar ook last van.

Maar een Opel alleen via die stand verwarmen is dodelijk, vooral aan je benen brrrrrrrrr. Kan ik uit ervaring vertellen ghehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54

Meneer aard

Porsche rulez!

JT schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:31:
[...]

Het heeft er iets mee te maken dacht ik dat onder de 2k rpm je olie niet optimaal wordt rond gepompt waardoor je blok niet gelijkmatig opwarmt en ook dat onbelast draaien voor lange tijd niet goed is voor je blok. Daar had het dacht ik mee te maken, maar voor een paar minuten kan dat geen kwaad.
Blok moet je altijd belast warm rijden, anders wordt de kop wel warm maar het onderblok niet..Das niet fris voor je koppakking
[...]

eventjes laten draaien voor je weg rijd in de wintermaanden is na mijn idee altijd beter, dan kan die even lekker de olie rond slingeren, omdat de olie wat dikker zal zijn ivm de kou.

Ontopic:

Meestal staat mijn auto in de garage (en met daarbi horende deken..), maar als ie af en toe een keer buiten staat en het heeft gevroren, gewoon eventjes langs de ramen met een spuitbus + wissertje..Geweldig spul.

[ Voor 9% gewijzigd door Meneer aard op 06-11-2006 23:36 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Laatst online: 15:17
Mijn ramen heb ik zondag maar weer is ingesmeerd met Rain-X. ICM Aerotwins ideaal. Mooie groene tint er bij gekregen :). Spul blijft wel langer als een maand zitten hoor, maand of 4/5 is wel te doen. Na 3 maanden ofzo krijg je wel strepen van je ruitenwissers.

Ik heb overigens nooit last van beslagen ramen. 's Morgens even met een wissertje alle ramen drogen en binnen regelmatig schoonmaken met Valma ruitenreiniger. Als ik 's morgens weg rij is dat met beide voorramen 10 cm open. Nooit ergens last van. Airco heb ik wel maar gebruik ik nooit. Als je hem aanzet is de ruit iig wel binnen 30 seconden helemaal helder.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 16:01

MBV

Grrrrrene schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:55:
RainX heeft mijn vader er nu al een 2 maanden opzitten. Na 2 weken werkte het niet meer (strepen van de wissers erin), en na poetsen, polijsten, en noem het maar op is het er nog niet vanaf :+

Wat wel eens helpt: zonnekleppen omlaag. Dan kan de lucht niet weg, wat met verwarming ervoor zorgt dat het iets sneller ontwasemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:47
Ik heb een klein trekkertje in de auto liggen.
Daarnaast zet ik altijd effe de airco aan.. helpt ook snel!

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40

Beaves

Usque ad Finem

Of je koopt een auto met voorruitverwarming, je stapt in, zet je moter + voorruitverwarming aan en binnen een aantal seconden heb je een perfect zicht :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Beaves schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:46:
Of je koopt een auto met voorruitverwarming, je stapt in, zet je moter + voorruitverwarming aan en binnen een aantal seconden heb je een perfect zicht :)
Nu je linker- en rechterkant nog :O

Heb overigens sinds ik een vochtvreter in m'n Golfje heb staan nergens meer last van :)

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 07-11-2006 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 09:02

TwoR

Gekleurde stippen

BackSlash32 schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:31:
[...]
Dat geldt ook voor aan de buitenkant beslagen ruiten (vooral met dit weer) en bevroren glas.

Je pikt de onnadenkende egotrippers er zo uit, alleen de voorruit (en met een beetje mazzel de deurruiten) schoon.

Spiegels gebruiken ze toch niet, en achteruit kijken doen ze ook nooit.
Waarom dan schoonmaken nietwaar?

:r

Die mogen van mij wel door een 30tonner worden platgereden van achteren.
"Die zag je niet aankomen he?" >:)
/rant
Tja, als je je voorruit schoonhebt en je ruit in de deur kan je prima rijden hoor. De spiegels zijn door de verwarming met 2 tellen ontdooid en de achterruit boeit niet. Hoe denk je dat al die bestelbusjes het doen? Die kunnen echt niet door de binnenspiegel naar achterkijken hoor.

* TwoR gebruikt de binnenspiegel echt nooit.
Ik heb ruimtschoots voldoende aan de zijspiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40

Beaves

Usque ad Finem

johnnyv.nl schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:56:
[...]

Nu je linker- en rechterkant nog :O
Die beslaan bijna nooit :P

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

TwoR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:00:
[...]

Tja, als je je voorruit schoonhebt en je ruit in de deur kan je prima rijden hoor. De spiegels zijn door de verwarming met 2 tellen ontdooid en de achterruit boeit niet.
Om de dooie donder wel, want ik wil graag kunnen zien dat jij ook in de gaten hebt wat er achter je gebeurt, of dat je bijvoorbeeld half voorover in je dashboardkastje naar wat CD's loopt te zoeken.
Dat kan ik namelijk niet zien in zijspiegels, wel door je achterruit.
Dan weet ik dat ik even afstand moet houden totdat je met een noodklap op je voorligger smakt ;)
Hoe denk je dat al die bestelbusjes het doen? Die kunnen echt niet door de binnenspiegel naar achterkijken hoor.

* TwoR gebruikt de binnenspiegel echt nooit.
Ik heb ruimtschoots voldoende aan de zijspiegels.
5 jaar in een Combo gereden, en echt wel dat je ook je binnenspiegel gebruikt hoor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Meneer aard schreef op maandag 06 november 2006 @ 23:18:
Ontopic:

Meestal staat mijn auto in de garage (en met daarbi horende deken..), maar als ie af en toe een keer buiten staat en het heeft gevroren, gewoon eventjes langs de ramen met een spuitbus + wissertje..Geweldig spul.
Mja dat ruitensproei goedje schijnt niet al te best te zijn voor je ruiten en schijnt zelfs barsten te kunnen veroorzaken in je ruiten... Is me eens verteld door een garagehouder, die zei dat een keertje gebruiken niet erg is, zolang je dit niet iedere dag doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BackSlash32 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:21:
[...]

Om de dooie donder wel, want ik wil graag kunnen zien dat jij ook in de gaten hebt wat er achter je gebeurt, of dat je bijvoorbeeld half voorover in je dashboardkastje naar wat CD's loopt te zoeken.
Dan weet ik dat ik even afstand moet houden totdat je met een noodklap op je voorligger smakt ;)

[...]

5 jaar in een Combo gereden, en echt wel dat je ook je binnenspiegel gebruikt hoor.
Plus dat het -in mijn ogen geheel terecht- strafbaar is om met beslagen ruiten te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

ik heb al in meerdere busjes gereden en daar heb je echt niks aan je binnenspiegel omdat:
- de achterdeur geen ramen heeft
- de achterdeur heeft wel ramen maar er zitten tralies voor
- Meestal ligt zo'n busje redelijk vol
- er zit een schot tussen de cabine en de laadruimte

En verder kan je alles achter je prima in de gaten houden via de zijspiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

[...]

ander hou je gewoon ff lekker altijd afstand, dan is er niks aan het handje...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 09:31
MikeyMan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:39:
[...]

Plus dat het -in mijn ogen geheel terecht- strafbaar is om met beslagen ruiten te rijden...
Nope. Zolang je het wettelijk voorgeschreven zicht hebt (grootste deel voorruit vrij en je zijramen voor) mag je gewoon rijden. Achterruit hoeft niet vrij te zijn tenzij je geen (of geen zicht op de) spiegel aan de bijrijders kant hebt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ShadowLord schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:17:
[...]
Nope. Zolang je het wettelijk voorgeschreven zicht hebt (grootste deel voorruit vrij en je zijramen voor) mag je gewoon rijden. Achterruit hoeft niet vrij te zijn tenzij je geen (of geen zicht op de) spiegel aan de bijrijders kant hebt.
Je auto moet wel een bijrijderspiegel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

[...]
Inderdaad, het is dus niet verplicht en dat is naar mijn idee ook terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Ja, totdat je een zeiksnor treft en een mulder aan je broek krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

Blok moet je altijd belast warm rijden, anders wordt de kop wel warm maar het onderblok niet..Das niet fris voor je koppakking

[...]

eventjes laten draaien voor je weg rijd in de wintermaanden is na mijn idee altijd beter, dan kan die even lekker de olie rond slingeren, omdat de olie wat dikker zal zijn ivm de kou.
Alleen slijt je motor wel retensnel hierdoor, olie wordt amper rond gepompd.

Even nagevraagd bij een garage, het is dus echt giga slecht om je motor te starten en dan te gaan krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Reed vandaag achter iemand die het niet voorelkaar kreeg om in een kwartier rijden zijn voorraam schoon te krijgen. Die gozer komt met een volledig beslagen voorraam met een klein kijkvenstertje erin voor me opduiken, de hele tijd jojo-en, en uiteindelijk na 10 minuten besloot ie al slingerend over de weg zijn voorraam met een doekje maar eens af te vegen... wat hem overigens niet lukte...

Het was dat ie voor me reed, maar anders had ie van mij best ergens bij op mogen rijden met z'n debiele gedrag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 11:16

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Beslagen ruiten... Zelfs met airco kan dat een probleem zijn hoor! Bij mijn Hyundai Satellite was het altijd weer sappelen 'smorgens want met dat enorme binnenvolume duurde het zelfs met airco verschrikkelijk lang voor de mist op de voorruit weg was.

De Volvo V40 die ik nu sinds een paar dagen heeft heeft een automatische airco die heel effectief blijkt te zijn. Je zet hem op "voorruitverwarming" en binnen een paar seconden heb je zicht _o_ maar dus wel met airco en met de blazers vol aan... Als je hem dan weer op een normale stand terugzet is de ruit na een paar minuten weer beslagen en moet je hem weer op de voorruitverwarming-stand zetten... Maarja, dat gebulder is beter dan geen zicht hebben :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 15:36
Een vriend van mijn vader is doodgereden door een kerel die het prima vond om al rijdend zijn ramen te ontwasemen. Voorruiten hartstikke beslagen, die kerel zag bijna niets, en reed toen die vriend van mn pa van zn fiets af. Op slag dood. Dus voor alle mensen die vinden dat ze gewoon wel al kunnen gaan rijden terwijl hun voorruiten nog niet schoon zijn: think again!

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, 't zijn zulke dingen waarbij men meestal denkt "Ach, wat kan er nou gebeuren? Wat is de kans dat...". Totdat het een keer fout gaat en je iemand dood of invalide rijdt omdat je niet een minuutje of 2 wilde wachten tot je ruiten helder waren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Laatst online: 15:17
Nog leuker wordt het straks wanneer het weer gevroren heeft 's nachts en alle ramen bevroren zijn. Heel veel mensen zie je dan met een stuk opengekrabt alleen ter hoogte van de bestuurderskant. Lekker met de ruitenwissers en volgas de kachel aan. Tja, even de hele auto krabben heb je natuurlijk geen tijd voor 's morgens. Ben een jaar of wat geleden zowat aangereden door zo'n iemand. MI mag je je auto om een boom heen vouwen als je zo denkt.

Voordat ik met de auto weg ga en het heeft geregend loopt ik een rondje met een wissertje. Maak alle ramen droog. Idem als ze bevroren zijn. Alle ramen schoonmaken zodat je er gewoon doorheen kunt kijken.

In mn vorige auto had ik RainX anti fog op de ruiten gedaan. Werkte prima.

edit:
stationair laten draaien heeft niet zoveel nut, pas na een km of 3 rijden heb ik een beetje temperatuur uit de kachel...

[ Voor 8% gewijzigd door marccom op 12-11-2006 21:58 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ShadowLord schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:41:
[...]
Zo werkt het koelsysteem van de auto niet. Pas als de motor een beetje op temperatuur komt zal je thermostaat open gaan en en uberhaupt pas warmte beschikbaar zijn voor je verwarmig.
Dan mag je me vertellen in welke auto dat is. In mijn Citroën ZX krijg ik al warme(re) lucht uit de ventilator als de temperatuurmeter nog niet omhoog is (onderste streepje is 60 graden). En de thermostaat gaat volgens het boekje pas bij 89 graden open.
Ook in mijn Peugeot 404 is het verwarmingssysteem niet afhankelijk van de radiateur, daar kan ik het zelfs aan de loop van de koelwaterslangen volgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Maasluip schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:57:
[...]

Dan mag je me vertellen in welke auto dat is. In mijn Citroën ZX krijg ik al warme(re) lucht uit de ventilator als de temperatuurmeter nog niet omhoog is (onderste streepje is 60 graden). En de thermostaat gaat volgens het boekje pas bij 89 graden open.
Ook in mijn Peugeot 404 is het verwarmingssysteem niet afhankelijk van de radiateur, daar kan ik het zelfs aan de loop van de koelwaterslangen volgen.
Volgens mij is ook idd gewoon zijn verwarmingsspiraal kaduuk. :+ Heb zelf een Honda Civic uit 91 en zelfs daarin heb ik er geen last van. Heb alleen last ervan dat de ramen weer beslaan wanneer ik de termostaat lager zet. Het is dus wel errug warm in de auto maargoed alle ramen zijn dan wel mooi helder. d:)b .

EDIT1 : Ik ga morgen is een vochtvreter halen om te kijken of dat scheelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 12-11-2006 23:06 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 16:01

MBV

bij de suzuki alto die mijn moeder had werd het pas warm zodra de wijzer voor de koelwatertemp los was. Bij de Citroen C2 die ze nu heeft gaat hij pas open zodra er 1 of 2 leds oplichten (bij 1 led maar een klein beetje), en mijn vaders C5 diesel gaat de airco ook pas verwarmen zodra de koelwatertemp los is. Zijn Mercedes E deed er ook erg lang over. Al deze auto's deden bij vorst niks tot de stoplichten in krimpen, pak-em-beet 5 min over de provinciale weg. Als het echt koud is deden ze het pas vlak voor de kerk.
Audi A6 diesel was sneller warm, pak-em-beet na 5 min (waarschijnlijk dankzij een 'voorverwarm'-systeem). Verder kreeg ik de auto's als chauffeur pas wanneer ze al warm waren, dus kan ik er niks over zeggen. Maar ik zou dus simpelweg zeggen: alle nieuwe auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

Kan zijn dat er een apart circuit loopt, de thermostaat zorgt ervoor dat de motor niet gelijk een koude plens water over zich heen krijgt maar gelijdelijk aan het zaakje op warmt (heeft wel wat flow de thermostaat, maar niet veel als deze gesloten is. Bij mijn auto zit er ook een apart circtui naar de kachel toe vanaf de waterpomp.

Bij luchtgekoelde motoren hebben een hetelucht verwarming..Aan het einde van de straat heb je warme lucht als je thuis weg rijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

[...]

Je ziet wel dat moderne diesels bijvoorbeeld tegenwoordige een gloeispiraaltje in de verwarming hebben. Probleem van deze moderne diesels is, dat ze zo efficient zijn dan ze maar langzaam opwarmen. Door ze een gloeispiraaltje te geven heb je snel warme lucht. Zelf heb ik dit nu ook in mijn Peugeot 307sw. Als ik de straat uit ben komt er al warme lucht uit. Erg prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:21:
[...]

Leuk voor jou, maarem weleens voertuigen gezien zonder achterruit, zoals bestelbusjes. En wonderbaarlijk zijn vrachtwagens ook zonder achterruit uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:53

-tom-562

Oliesjeik

hmm zie dit topic nu pas, lees 't met belangstelling :D ik heb hier zelf echt vet veel last van in mijn daihatsu Cuore, ik denk dat ik maar een vochtvreter ga plaatsen. Vochtvreter onder de stoel, werkt dat ook net zo goed?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 16:03

Wok

Dakloos...

[...]

[...]

Je spreekt jezelf tegen ;)

Stationair je blok laten opwarmen is funest voor je koppakking. Helemaal in de winter is dat zeker niet aan te raden. Juist omdat de olie door de koude vrij dik is, wordt de olie bij stationair toerental dan niet optimaal rondgepompt. De oliepomp wordt juist geholpen door het rijden (=meer toeren).

Mijn dagelijkse winterritueel toen ik mijn auto nog in de buitenlucht moest parkeren:
- Auto ontgrendelen en het kleed van de voorruit afhalen (scheelt weer krabben/vastgevroren wissers ;) )
- Overige ruiten waar nodig krabben/schoonvegen
- Auto op contact (niet starten!) en de aanjager vol aan en op de voorruit gericht.
- Ondertussen jas uit en samen met de koffers op de achterbank knikkeren
- Instappen en gordel om.
- Voorramen op een kier zetten.
- Starten en wegrijden

Zodra er warme lucht uit de roosters begint te komen, de aanjager weer terug naar stand 1, de ramen dicht en de ventilatie op recirculatiestand zetten totdat de temperatuur aangenaam wordt.

Op die manier heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van beslagen ruiten en had ik binnen vijf minuten een aangename temperatuur in de auto :)

Bovendien zie ik menigeen hier schermen met diverse middeltjes (RainX, ruitenreiniger en weet ik wat niet meer). Allemaal marketingblaat enzo en mijns inziens slechts paardemiddelen. De gouden tip om beslagen ruiten te voorkomen is slechts het schoonhouden van je ruiten :)

Regelmatig de binnenkant van je ruiten reinigen voorkomt een hoop ellende. Zelf maak ik elke maand mijn ruiten schoon. Gewoon met een simpel mengsel van warm/lauw water met een flinke scheut spiritus. Works like a charm :) Streepvrij, kraakhelder en geen beslagen ramen.

Voor mensen die veelvuldig hun airco gebruiken en/of roken in de auto, zou ik adviseren om elke twee weken de ruiten schoon te maken. Niet alleen nicotine geeft ongezien veel troep (aanslag), maar ook de airco braakt ongemerkt veel ranzigheid uit wat zich afzet op je ruiten.

Gewoon regelmatig je ruiten schoonmaken (hoeft echt niet meer dan een kwartiertje te kosten) en het probleem van beslagen ruiten is dan voor 95% al getackled. :)

Sommige (oudere) auto's kunnen inderdaad vochtig zijn van binnen (al dan niet door lekkage of vergane (deur/raam)rubbers. In dat geval kan een vochtvreter soelaas bieden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 13-11-2006 22:31 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:29:
[...]

Stationair je blok laten opwarmen is funest voor je koppakking. Helemaal in de winter is dat zeker niet aan te raden. Juist omdat de olie door de koude vrij dik is, wordt de olie bij stationair toerental dan niet optimaal rondgepompt. De oliepomp wordt juist geholpen door het rijden (=meer toeren).

Mijn dagelijkse winterritueel toen ik mijn auto nog in de buitenlucht moest parkeren:
- Auto ontgrendelen en het kleed van de voorruit afhalen (scheelt weer krabben/vastgevroren wissers ;) )
- Overige ruiten waar nodig krabben/schoonvegen
- Auto op contact (niet starten!) en de aanjager vol aan en op de voorruit gericht.
- Ondertussen jas uit en samen met de koffers op de achterbank knikkeren
- Instappen en gordel om.
- Voorramen op een kier zetten.
- Starten en wegrijden

Zodra er warme lucht uit de roosters begint te komen, de aanjager weer terug naar stand 1, de ramen dicht en de ventilatie op recirculatiestand zetten totdat de temperatuur aangenaam wordt.

Op die manier heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van beslagen ruiten en had ik binnen vijf minuten een aangename temperatuur in de auto :)

Bovendien zie ik menigeen hier schermen met diverse middeltjes (RainX, ruitenreiniger en weet ik wat niet meer). Allemaal marketingblaat enzo en mijns inziens slechts paardemiddelen. De gouden tip om beslagen ruiten te voorkomen is slechts het schoonhouden van je ruiten :)

Regelmatig de binnenkant van je ruiten reinigen voorkomt een hoop ellende. Zelf maak ik elke maand mijn ruiten schoon. Gewoon met een simpel mengsel van warm/lauw water met een flinke scheut spiritus. Works like a charm :) Streepvrij, kraakhelder en geen beslagen ramen.

Voor mensen die veelvuldig hun airco gebruiken en/of roken in de auto, zou ik adviseren om elke twee weken de ruiten schoon te maken. Niet alleen nicotine geeft ongezien veel troep (aanslag), maar ook de airco braakt ongemerkt veel ranzigheid uit wat zich afzet op je ruiten.

Gewoon regelmatig je ruiten schoonmaken (hoeft echt niet meer dan een kwartiertje te kosten) en het probleem van beslagen ruiten is dan voor 95% al getackled. :)

Sommige (oudere) auto's kunnen inderdaad vochtig zijn van binnen (al dan niet door lekkage of vergane (deur/raam)rubbers. In dat geval kan een vochtvreter soelaas bieden :)
Ik laat mijn auto niet echt stationair draaien als het gevroren heeft, gewoon rondom goed krabben (heb een zee van een achteruit, dus moet wel :+ ) en dan motor starten + riem aan, ondertussen heb ie lekkere olie druk (7 bar zoiets :P ) en dan rijd ik weg.

Het klopt wel wat je zegt dat de koppakking aardig op z`n lazer krijgt, maar te weinig olie is ook funest..Zeker met de koude start, alle olie naar het carter terug gezakt en de olie opbrengst wat er op moment van starten is gewoon gering.

Gewoon rustig wegrijden, niet abnormaal gaan trappen rustig laten opklimmen tot 2500-2900 toeren..Mooi bereik met koude motor. Eerste 10-15 min niet echt laten trekken en dan gewoon rustig aan normaal rijden :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wok schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:29:

Dan moet je fatsoenlijk spul gebruiken en geen halfords producten :Y

Motorblok starten, 1 a 2 minuut stationair en dan met lichte belasting wegrijden. Als je de motor gaat belasten is de verbranding intenser en ontstaat er juist meer thermische spanning omdat je cilinderkop een kleiner volume heeft dan je carter. Daarom eventjes stationair draaien zodat de spanning wordt weggenomen.

En smering: olie is olie zeker? :N Dikke olie is juist goed voor je druk, ik blaas bij mijn motor de dichtingen uit het oliecircuit als ik veel koude toeren maak. Alleen is dikke olie niet goed voor de smering omdat die niet dun genoeg is om overal te komen. Maar een goede olie laat een degelijke film achter :Y

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2006 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:33:
[...]

En smering: olie is olie zeker? :N Dikke olie is juist goed voor je druk, ik blaas bij mijn motor de dichtingen uit het oliecircuit als ik veel koude toeren maak. Alleen is dikke olie niet goed voor de smering omdat die niet dun genoeg is om overal te komen. Maar een goede olie laat een degelijke film achter :Y
En wat noem jij goede olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Geen commentaar. Je zult wel genoeg postings over olie vinden van mijn kant. Iedereen weet het altijd beter en niemand heeft ooit een kapotte cilinderkoppakking gehad. API, JASO, SAE blabla... leuk dat ze aan de standaard voldoen, hoe doen ze het na 15000km?

Ik geef geen antwoord op jouw vraag omdat mensen maar zelf hun keuzes moeten maken. Mijn olie welke ik gebruik is 10W40 halfsynthetisch en kost 15 euro per liter. Maar het is een superproduct, geen gezeik met ingesleten geleiders en alle andere dingen. Zelfs mijn op oliedruk werkende distributiespanner zou al 4 keer overleden moeten zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:26:
[...]

Ik geef geen antwoord op jouw vraag omdat mensen maar zelf hun keuzes moeten maken. Mijn olie welke ik gebruik is 10W40 halfsynthetisch en kost 15 euro per liter. Maar het is een superproduct, geen gezeik met ingesleten geleiders en alle andere dingen. Zelfs mijn op oliedruk werkende distributiespanner zou al 4 keer overleden moeten zijn.
Zou op castrol kunnen slaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:31:
[...]

Zou op castrol kunnen slaan ;)
Castrol ben ik zelf niet kapot van. Heb zelf nu Shell Helix (ook redelijk duur per liter), maar andere zoals Mobile 1 zijn ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

vorig jaar had ik ook nog oude auto, toen heb ik spul bij de halffords gehaald, tegen beslagen ramen was de naam van dat goedje, ik moet zeggen werkte als de brandweer. je kon er op hijgen op blazen, met 2 of met 5 man het maakte allemaal niks uit. Een maand lang reed ik vrolijk rond zonder beslagen ramen. En dan moest ik het er weer opnieuw op doen.

Tegenwoordig heb ik airco, dus heb ik het niet echt meer nodig.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.