Ik ben gestart met een paladin en ben vanaf lvl 13 met divine champ een leveltje of 3 verder gegaan. Dus behoorlijk end in act 2 gekomen; moeilijkheidsgraad vanaf het begin op D&D core rules gezet; vind ik als BG(2)/NWN + 4 exps + Planescape + IWD speler wel zo leuk en uitdagend. Toch is het nog wat makkelijk, maar dat gaat vast nog veranderen.
spoiler:Moire was 1 op 1 te lastig vanwege het regeneraten. Met de hele party ging het beter.
Dat smijten met fireballs doe ik niet zo; op D&D core rules zit je dan nogal eens aan de brandzalf.

Call lightning werkt dan beter; alleen de range is wat kort, maar Elanee kan natuurlijk gewoon armor + schild dragen en meevechten zonder last te hebben van arcane spell failure. Wel even Ability Usage uit zetten; die dieren waar ze in verandert vind ik totaal bagger tijdens gevechten.
Het valt op dat bijna al die gasten zo'n ongelooflijk grote mond hebben, maar ja, dat geeft wel leuke interacties. De grote mond van Quara vind ik wel grappig, maar haar heb ik toch maar achtergelaten. Dat je een character niet kunt selecteren door erop te klikken vind ik toch wel een lvl 1 blunder, netals het tegelijk kunnen selecteren van meerdere characters. Ik heb 1x een broadcast command gebruikt, maar toen had iedereen het kennelijk te druk met D&D schepleunen.
De camera bestuur ik zelf. Vind ik wel zo fijn, behalve als het terrein veel van hoogte verandert. In nauwe areas is het alleen waardeloos richting onspeelbaar; dan gaat het beeld voortdurend op zwart (of blauw). Gelukkig werkt de pauze knop altijd.
Performance gaat wel op dit sempron 3k met 1 GB RAM en X1600 pro ding, zolang shadows op low staat; res is 1440x900. Laadtijden vind ik wel lang. Jammer dat je moet laden als je naar een andere plek in het zelfde area moet (bv bij Crossroad Keep).
Eindelijk is het nuttig om goud te sparen. Bij de BGs probeerde ik altijd de economie te ontregelen door alles wat ik vond te verkopen (tenzij bruikbaar). Alles werd dan spotgoedkoop. Alleen de 100k-en goud in je binnenzak kon je nergens nuttig aan besteden. Nu dus wel. 1 merchant raakte door z'n goud heen, ondankt z'n max van 5k per item.
Ik vind het wel jammer dat dood = opstaan na battle. Doe dat iig anders bij D&D Core rules (je gaat me toch niet vertellen dat dit in het D&D 3.5 handboek ook zo werkt). Dat geeft mij veel minder motivatie om iedereen te laten overleven. Zolang maar iemand het overleeft, kom je er wel. Resurrection spells hebben niet echt veel nut; degene die dat kan, gaat bij mij altijd als eerste horizontaal tot het einde van het gevecht. Daarna nog resurrecten is mosterd na etc.

Rusten "kost" helaas ook niets; je kunt straffeloos na iedere hp verlies of gecast spell rusten, zonder conseq. Maar dit was ook bij eerdere spellen; zo'n encounter vind ik niet echt een probleem. Ik heb altijd het vermoeden gehad dat in de originele BG dit wel was: Sommige dingen werden moeilijker als het aantal dagen flink doorgelopen was (vanwege rusten of zeer inefficient gereis), maar dit zal wel onzin zijn.
Ik ben behoorlijk veel bugs tegengekomen, maar nog geen kritieke (beeld op zwart in nauwe areas is wel erg irri), of mss dan het volgende:
spoiler:In het Alruhn gebied heb ik 4 statues gevonden; de 4e in de Temple of Seasons na de winterhal. Als de winter overleeft is, gaat de deur DC naar 18 (van 100 denk ik) en kom je er wel doorheen naar het statue en een andere deur met DC 100 (voorlopig). Een deur naar rechts in de winterhal leidt naar de lentehal. Daar aangekomen zegt het boek dat de quest al klaar is, zonder dat ik iets gedaan heb. De deur erachter blijft DC 100, dus onkraakbaar. Is een show stopper?