Toon posts:

Kan niet booten van sata disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers ik zit met het volgende probleem

gister is helaas me hdd overleden een P-ata maar omdat ik mijn moederbord had vervangen iets van een half jaar terug had ik ook de mogelijkheid voor S-ata dus ik heb een S-ata schijf gekocht

nou alles meteen in me pc gezet geen problemen.... totat ik windows xp wou instaleren

ik stop cd erin en je kent het wel formateren ,bestanden kopieeren nou oke dan komen we op het punt dat de pc moet rebooten voor de daadwerkelijke setup

en nu komt me probleem vlak achter opstarten via cd vraag komt kan besturings systeem niet openen

kan hij dan me Nieuwe schijf niet vinden ? ik vind dit heel erg raar en hoop dat het op te lossen is

en het viel mij op dat de sata schijf (WD) erg warm werd maar nu onder windows(p-ata schijf) werkt ie wel
alles word herkent

wie o wie kan me helpen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de S-ATA drivers wel geladen bij het starten van de setup? Dus F6 gedrukt en de diskette met de drivers in je fdd gestopt?
als je dat niet doet dan vind hij idd geen drives omdat de winsetup geen drivers heeft voor de controller waar het ding aanhangt.

• Nielson
  • Laatst online: 13:56
Heb je de nieuwe hd wel goed in de boot sequence in de bios staan ? Geef verder ook even de exacte specs van je hd en mainboard.

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan windows setup ziet het gewoon
kan gewoon alle bstanden kopieeeren maar zodra er geboot moet worden schijnt ie het niet te doen

@Nielson ja die staat goed hij staat op hdd maar kan geen hdd sellecteren ... maar me p-atta pakt jj wel zonder bios wijzigingen
mijn moederbord = msi k7n2 delta2-fsr met nforce 2 utra 400 chipset
en de nieuwe hdd is een wd caviar se (wd2500js)

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Heb je je schijf wel op S-ATA ( 150Mb/s ) modus draaien? S-ATAII ( 300Mb/s ) zal niet draaien met dat moederbord.

( Geloof niet dat de WD een externe jumper heeft? )

[ Voor 4% gewijzigd door Shaggy op 30-10-2006 22:21 ]

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Topicstarter
toevallig had ik dat net bekeken idd ,heb wel toenstraks al gedaan maar ni blijkt dat ik van de verkeerde kant heb bepaalt waar die moest dus die zat iid verkeerd ikg a op nieuw proberen ik laat het jullie weten iig bedankt voor alle reacties tot nu toe al

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw geprobeerd en helaas tevergeefs kan de hdd beschadigt zijn door verkeerde jumper keuze? pin 1 en 2 is ssc en 5 en 6 150mb/s mode ik had heb op 3 en 4 staan maar staat verder niet bij dat het iets doet

• Nielson
  • Laatst online: 13:56
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:59:
Opnieuw geprobeerd en helaas tevergeefs kan de hdd beschadigt zijn door verkeerde jumper keuze? pin 1 en 2 is ssc en 5 en 6 150mb/s mode ik had heb op 3 en 4 staan maar staat verder niet bij dat het iets doet
Volgens dit document is 3-4 op beppalde schijven voor PM2 Enabled Mode. Lijkt me iig niet iets wat je schijf kapot kan maken. Probeer 'm anders eens te testen met het diagnostic test tooltje van wd.

Verwijderd

Topicstarter
http://file02.uploaddump....kdeepaacdked-naamloos.JPG

dit lijkt me niet goed , heb geen flop drive dus wd diagnotics gaat lastig of er moet een versie zijn die niet met flop gaat

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb eventjes de handleiding gedownload en interessant wordt het in jouw geval vanaf hoofdstuk 5 waarin een lang verhaal staat dat je een bootable array moet aanmaken etc. etc. Ik zou dat eerst eens aandachtig lezen.

Normaliter moet je een RAID0 ARRAY aanmaken, ja, ook met maar 1 HD en die bootable maken. Daarna moet je in het BIOS deze RAID-ARRAY als 1st bootdevice zetten.

Maar zoals ik al zei, de rest staat in het manual.

ARME AOW’er

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

als je een windows xp cd hebt met service pack 2 ingebakken, moet hij de schijf wel vinden (ook zonder floppy) dacht ik zo

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het probleem is niet dat de setup de disk niet ziet. Zoals al meerdere keren in dit topic vermeld staat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

fsfikke schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 23:24:
Het probleem is niet dat de setup de disk niet ziet. Zoals al meerdere keren in dit topic vermeld staat.
Het probleem is dat volgens mij de chipset eist dat er een bootable ARRAY wordt aangemaakt. Tenminste, zo lees ik het in het manual.

Misschien is het slechts een kwestie van een jumper verzetten, maar dat staat allemaal in de handleiding.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ik word hier alleen maar verwarder maar die plaatje met die fout wat kan dat zijn

in iedergeval de pc ziet de hdd WEL op de hdd kunnen WEL dingen worden gezet de setup zet WEL bestanden op he harddisk maar na bestanden kopieeren moet ie normaal naar de blauwe setup gaan dat doet ie nu dus niet maar hij geeft aan van fout met besturingssysteem (gaf hij ook aan toen ik me p-ata aansluite waar geen windows opstond en nog niet gepartitioneerd was)

edit
zie net bij info bij hd tune dat de hdd wel bootable schijnt te zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 23:44 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

HD Tune? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder installatie van XP?

Los hiervan, lees de handleiding eens. Volgens mij staat er iets in over bootable SATA.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 31-10-2006 00:11 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:10:
HD Tune? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder installatie van XP?
alsje goed had gelezen draai ik nu op een p-ata

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

gister is helaas me hdd overleden een P-ata ..... ???

Tja, het gebruiken van een overleden HDD is grafschennis. Ik kan er geen touw aan vastknopen wat je allemaal zegt. Handleiding lezen...... ik heb hem hopelijk niet voor niets gedownload in een poging je te helpen.

[ Voor 67% gewijzigd door Guardian Angel op 31-10-2006 00:15 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:12:
gister is helaas me hdd overleden een P-ata ..... ???

Tja, het gebruiken van een overleden HDD is grafschennis. Ik kan er geen touw aan vastknopen wat je allemaal zegt. Handleiding lezen...... ik heb hem hopelijk niet voor niets gedownload in een poging je te helpen.
dat was idd een p-ata maar had er nog 1 liggen deze heb ik weer als extra gekocht en omdat deze sneller is wil ik hier me win op hebben draaien

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oh, dat is dus NIEUWE informatie. :(

Maar ik kap er maar mee. :w

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo nieuwe informatie het lijkt mij lochies dat ik geen hdd gebruik die kapot is

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb géén glazen bol, ik stel alleen een vraag.

Kijk eens op pagina 3-13 van de handleiding of dat bij jou goed staat. Overigens wel handig dat je daar al in kunt stellen RAID of niet.

ARME AOW’er

Verwijderd

Als ik een nieuwe harde schijf gekocht heb moet ik dat ding eerst initialiseren, dan een partitie aan maken, daarna die partitie formateren in FAT 32 of NTFS anders werkt die harde schijf bij mij niet.
Ik heb alleen gelezen dat je aan het formateren geweest bent. Heb je al die handelingen gedaan dan? Is dat formateren wel gelukt dan? Met de windows cd schijf wordt er anders ook naar gevraagd, naar welke partitie het gekopieerd moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:48:
Als ik een nieuwe harde schijf gekocht heb moet ik dat ding eerst initialiseren, dan een partitie aan maken, daarna die partitie formateren in FAT 32 of NTFS anders werkt die harde schijf bij mij niet.
Ik heb alleen gelezen dat je aan het formateren geweest bent. Heb je al die handelingen gedaan dan? Is dat formateren wel gelukt dan? Met de windows cd schijf wordt er anders ook naar gevraagd, naar welke partitie het gekopieerd moet worden.
gewoon allemaal door win setup laten doen

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Neem nou eerst eens de stappen door die in de manual staan, waar Guardian Angel al vaak genoeg over heeft gepost. :/

• BertV
  • Laatst online: 21-02 12:38

BertV

Handgemaakt

Guardian Angel schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 23:17:
Normaliter moet je een RAID0 ARRAY aanmaken, ja, ook met maar 1 HD en die bootable maken. Daarna moet je in het BIOS deze RAID-ARRAY als 1st bootdevice zetten.

Maar zoals ik al zei, de rest staat in het manual.
Deze oplossing werkt ook bij mijn moederbord waarin de manual staat dat het niet nodig is.
Oudere RAID mobo's met 1 SATA2 schijf hebben hier dus vaker last van.

Maxtor Sata compatibliteit met Nforce 2
ASRock K7NF2-RAID en SATAII problemen

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 31-10-2006 11:13 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

BertV schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:06:
[...]
Deze oplossing werkt ook bij mijn moederbord waarin de manual staat dat het niet nodig is.
Oudere RAID mobo's met 1 SATA2 schijf hebben hier dus vaker last van.

Maxtor Sata compatibliteit met Nforce 2
ASRock K7NF2-RAID en SATAII problemen
Maar in deze gevallen is het geen echt probleem en is het lezen van de handleiding de oplossing. Er is absoluut geen comptabiliteitsproblkeem met deze chipset.

Als de TS niet de mogelijke oplossing in mijn eerste posting op wil volgen noch de handleiding wil lezen als bevestiging, nou, dan houdt het toch gewoon op? :)

ARME AOW’er

• BertV

BertV

Handgemaakt

Guardian Angel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:55:
[...]

Maar in deze gevallen is het geen echt probleem en is het lezen van de handleiding de oplossing. Er is absoluut geen comptabiliteitsproblkeem met deze chipset.

Als de TS niet de mogelijke oplossing in mijn eerste posting op wil volgen noch de handleiding wil lezen als bevestiging, nou, dan houdt het toch gewoon op? :)
"Asrock NL" had interesse in "mijn" oplossing omdat het niet in de handleiding stond! 8)

TS moet idd gewoon z'n boekje lezen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
in mijn boekje kan ik nix vinden over booten met Sata en over die handleiding kan geen 1 van me hdd vinden of bedoelen jullie mijn mobo handleiding

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:59:
in mijn boekje kan ik nix vinden over booten met Sata en over die handleiding kan geen 1 van me hdd vinden of bedoelen jullie mijn mobo handleiding
JA! :P

Verwijderd

Topicstarter
ben bezig geweest met raid als ik hem in striped zet doet hij het nog niet en hij schijnt wel die hdd te starten zonder raid ik denk dus toch deffecte hdd

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Er is met 99,9% vast te stellen dat er niets mis is met de HD.

Als de ARRAY in het RAID-BIOS is aangemaakt en in het normale BIOS de juiste bootvolgorde goed is ingesteld, kun je XP gaan installeren. Maar zoiets zei ik gisteren al dus herhaal ik het maar niet. :)

Pak anders de PC, stap op je fiets/in de auto/op de driewieler met het ding en spint de eerste de beste PC-zaak binnen die je tegenkomt. Leg een print van dit topic + de handleiding van je MB op de balie, dok een kwartier arbeidsloon en klaar ben je.

ARME AOW’er

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 22:45
Guardian Angel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:09:
Er is met 99,9% vast te stellen dat er niets mis is met de HD.

Als de ARRAY in het RAID-BIOS is aangemaakt en in het normale BIOS de juiste bootvolgorde goed is ingesteld, kun je XP gaan installeren. Maar zoiets zei ik gisteren al dus herhaal ik het maar niet. :)

Pak anders de PC, stap op je fiets/in de auto/op de driewieler met het ding en spint de eerste de beste PC-zaak binnen die je tegenkomt. Leg een print van dit topic + de handleiding van je MB op de balie, dok een kwartier arbeidsloon en klaar ben je.
Heb zelfde moederboord en ik weet dat je in de bios onder boot sequence de volgorde moetvast stellen, bij mij werkt sata 200GB wd wel namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
devil-strike schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:16:
[...]

Heb zelfde moederboord en ik weet dat je in de bios onder boot sequence de volgorde moetvast stellen, bij mij werkt sata 200GB wd wel namelijk.
heb jij nog iets met raid oid moeten doen???? ben vanmiddag naar paradigit geweest (waar de hdd vandaan komt ) en die vertelde me datr ik iets met de bootcontroler doen maar heb alles geprobeerd maar het lukt me echt niet

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Begin maar eens bij Hoofdstuk 3-13 van de handleiding en lees tot hoofdstuk 6.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
het trots kan ik vertellen dat het eindelijk werkt heb hem nu in raid 0 wat de eerste keer niet lukte

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Grote jongen. :)
Gefeliciteerd. Als je mijn post van gisteren Guardian Angel in "Kan niet booten van sata disk" had opgevolgd had je 5 minuten later je PC op gang gehad.

Ik heb me flink aan je houding gestoord.

[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 31-10-2006 20:27 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:26:
Grote jongen. :)
Gefeliciteerd. Als je mijn post van gisteren Guardian Angel in "Kan niet booten van sata disk" had opgevolgd had je 5 minuten later je PC op gang gehad.

Ik heb me flink aan je houding gestoord.
sorry daarvoor maar ik snapte er weinig van allemaal maar tis me gelukt iniedergeval iedereen bedankt

en in het bijzonder Guardian Angel die ondanks alle iritaties me tog heeft geholpen

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een collectief O+ O+

ARME AOW’er

Pagina: 1