ASRock K7NF2-RAID en SATAII problemen

Pagina: 1
Acties:

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 12:38

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Ik heb een Seagate SATAII 250GB 7200.10 gekocht. Ik was van plan mijn Seagate 7200.7 ATA100 schijf te vervangen door een SATAII exemplaar.
Mijn moederbord is een ASRock K7NF2-RAID met 2 SATA poorten.

In XP en Vista RC2 is de schijf netjes te zien al ik ‘m als tweede hardeschijf aansluit. Alle Seagate low-level tools geven geen foutmelding. Ik kan gewoon naar de schijf kopieren.

Het probleem lijkt het booten met deze schijf te zijn.
Vista RC2 komt op een normale manier door de installatie, maar bij de eerste boot blijf ik alleen een cursor zien. Een XP installatie is onmogelijk.

Opvallend is dat als ik bij de RC2 installatie de partitie opnieuw formateer dat er een partitie van 0MB ontstaat die niet te verwijderen is.

- SATA schijf is aangesloten op poort SATA1
- De RAID functie staat uit!
- De SATA functie staat aan.
- In de BIOS staat deze als bootschijf (en wordt gewoon gezien)
- 1,5gb SATA gejumperd
- De schijf is geformatteerd in NTFS, en een actieve partitie.
- Ook het afkoppelen van de primaire IDE master helpt niet.

Ligt het probleem bij het moederbord en de SATAII ondersteuning of moet ik het bij de schijf zoeken?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-01 09:59

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

misschien helpt een bios update?
zie hier

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Ik heb 1.20 en zie bij de nieuwste 1.30 geen verwijzingen naar gefixte SATA problemen.
Maar denk idd dat ik het maar moet proberen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou het vreemd vinden als dit bij Vista nog niet verholpen is, maar Windows XP kent native geen S-ATA controllers, daarom dien je vaak tijdens de installatie extra storage drivers voor je S-ATA controller te installeren vanaf diskette. Tijdens de installatie dien je op F6 te drukken, dit wordt onder in het scherm wel aangegeven. Sommige moederborden kunnen P-ATA over S-ATA simuleren, maar daarvoor moet je eens je BIOS induiken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 09:36:
Ik zou het vreemd vinden als dit bij Vista nog niet verholpen is, maar Windows XP kent native geen S-ATA controllers, daarom dien je vaak tijdens de installatie extra storage drivers voor je S-ATA controller te installeren vanaf diskette. Tijdens de installatie dien je op F6 te drukken, dit wordt onder in het scherm wel aangegeven. Sommige moederborden kunnen P-ATA over S-ATA simuleren, maar daarvoor moet je eens je BIOS induiken.
Volgens het boekje bij het moederbord hoef je alleen maar op F6 te drukken als je RAID gebruikt.
Bij een losse SATA schijf zou dit niet nodig zijn. Ook ondersteunt XP met mijn vorige IDE-harddisk gewoon SATA als losse schijf, maar niet als boot-schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 16-10-2006 09:40 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BertV schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 09:39:
[...]
Volgens het boekje bij het moederbord hoef je alleen maar op F6 te drukken als je RAID gebruikt.
Bij een losse SATA schijf zou dit niet nodig zijn. Ook ondersteunt XP met mijn vorige IDE-harddisk gewoon SATA als losse schijf, maar niet als boot-schijf.
Dat de S-ATA schijf wel wordt herkent terwijl je Windows XP draaidt vanaf een P-ATA schijf kan ik wel verklaren. Waarschijnlijk heb je de drivers na installatie van Windows XP geinstalleerd, mogelijk dat de drivers van de S-ATA controller in het driver pakket van de chipset zitten. Dan wordt de controller en daarmee ook de schijf herkent.

Overigens moet je er ook om denken en zeker weten dat je de boot volgorde goed hebt staan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 09:43:
[...]
Dat de S-ATA schijf wel wordt herkent terwijl je Windows XP draaidt vanaf een P-ATA schijf kan ik wel verklaren. Waarschijnlijk heb je de drivers na installatie geinstalleerd, mogelijk dat de drivers van de S-ATA controller in het driver pakket van de chipset zitten. Dan wordt de controller en daarmee ook de schijf herkent.

Overigens moet je er ook om denken en zeker weten dat je de boot volgorde goed hebt staan.
nope, de XP was een vluchtig geinstalleerde SP1 zonder extra drivers, om maar dingen uit te sluiten. ;)

Boot volgorde is goed, ik heb zelfs een keer alle IDE kabels los gehad met hetzelfde zwarte scherm + cursor als resultaat. Ook IDE gewoon uitgezet in het BIOS.

Ik bedenk me net dat de DVD speler master staat op het secondary IDE kanaal, zal er 's cable select van maken.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 16-10-2006 10:38 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
K, de oplossing, ontdekt omdat ik toch wel alles heb geprobeerd. :P

Eerst in de BIOS RAID aanzetten.

Vervolgens kon ik in de RAID setup van Nvidia.
Een stripped raid van 1 schijf aangemaakt... :|

In dat menu kan ik aangeven dat er geboot moet worden vanaf de RAID.

F6 verhaal gaat nu natuurlijk wel op, Windows XP weet niet beter.

Dank voor de tips, systeem doet het! _/-\o_

[ Voor 84% gewijzigd door BertV op 17-10-2006 19:38 ]

Pagina: 1