Ik heb de s260 nu enkele weken en ik vond het eens tijd om een kleine review te maken over deze laptop.
voorwoord
De reden dat ik voor de s260 ben gegaan is dat ik een betaalbare laptop zocht met goede specificaties. Een snelle processor vond ik belangrijker dan een goede grafische kaart omdat ik de laptop vooral gebruik voor m’n opleiding (hts elektrotechniek). Games speel ik toch thuis op de pc, dus zoveel grafisch geweld heb ik niet nodig.
De laptop moest licht en compact zijn omdat ik er iedere dag mee moet sjouwen naar school, en een dikke zware laptop dan niet te goede komt aan m’n rug en schouders. Verder vond ik het ook belangrijk dat de laptop van goede kwaliteit was, zowel de onderdelen als de behuizing.
Na lang zoeken kwam ik op twee modellen uit die voldeden aan de eisen qua hardware; klein, goede rekenkracht en redelijke “tekenkracht”, de s260 en de Jewel Topaz 9600.
De topaz viel echter snel af omdat deze wel heel brak overkwam. In het topic hier op T.net over deze notebook stonden verschillende reacties dat cd-rom drives uitvielen, tobo’s niet goed zaten, scharnieren afbraken enz. Ook het feit dat er maar drie maanden garantie zat op de accu beloofde niet veel goeds.
Dan bleef de s260 over. Ondanks dat er hier een veel groter topic over was kwam er niemand in voor die schade had aan z’n megabook. Hij was dan wel 150 euro duurder, maar mij leek het het geld wel waard, msi geeft tenminste gewoon een jaar garantie op de accu.
Na nog langer wachten, bellen, mailen was ik eindelijk in het bezit van een witte msi s260. Het had bijna anderhalve maand geduurd, mar ik had hem eindelijk.
Ik haalde de laptop uit de doos en merkte dat de laptop stevig in de doos verpakt zat, hij kon geen kant op en alle accessoires zaten in en aparte doos in de doos.
De accessoires die ik aantrof waren naast de lader n software een aparte muis en een witte tas.
De tas die erbij zit is genoeg voor de laptop met voeding. Meer kan er niet in, geen boeken, zelfs geen blikje drinken. Voor mij is dit niet echt praktisch omdat ik dan met twee tassen naar school moet. Ik heb dus maar een andere (en grotere) laptoptas gehaald.
De muis die erbij zit vind ik zelf foeilelijk, het is een witte muis met een dikke laag transparant plastic eroverheen en twee rode leds bij het scrollwheel. Ik vind dit een beetje zonde van msi; een strakke laptop, een strakke tas en dan zo’n muis
laptop zelf
Na een paar dagen kwamen er bij mij een paar voordelen en nadelen van de s260 te voorschijn. Als eerste heeft hij een zeer exclusieve uitstraling, het valt heel erg op als er op een tafel drie zwarte 15” laptops staan met daartussen een klein wit 12” laptopje. Velen willen hem even zien en ook heb ik meerder keer moeten zeggen dat het geen apple is
De uitstalling is dus best apart en exclusief, je ziet niet vaak een kleine witte laptop in een magnesium behuizing. Omdat hij wit is zie je snel vlekken. Gelukkig zijn vlekken makkelijk weg te poetsen met een gewoon doekje.
Verder viel het mij op hoe scherp het display is, dat is gewoon echt niet normaal zo scherp! Thuis staat een 17” tft maar de laptop oogt echt vele malen scherper
Ook met het scherm redelijk donker is het goed leesbaar, en ook buiten is het zeer goed te doen. Het scherm heeft een glanzende laag waardoor er extra contrast is. Zwart is echt diepzwart en de kleuren zijn echt heel erg helder. Helaas heb ik een dode subpixel ontekt (het was heel goed zoeken en ik heb hem pas net ontdekt, hij zit rechtsmidden en hij is altijd rood en valt echt niet op)
Over het tikken valt ook iets te zeggen. Het toetsenbord kan bij de letter “S” en “L” ongeveer twee millimeter inzakken als je erop tikt. Ook moet je de toetsen relatief ver indrukken om een letter te zien. Voor iemand die erg zacht tikt kan dit een propleem zijn, maar voor mij is dit niet echt een probleem (ben nogal een tobo rammer

) .
De wlan verbinding is ook netjes, hij doet het gewoon. Als ik de s260 naast de gewone pc zet (heeft ook wifi) dan heeft de gewone pc normaal bereik en ontvangt een goed signaal. De s260 heeft vaak nog gewoon de maximale verbindingn (54 Mbit). De router staat twee verdiepingen lager en (hemelsbreed) 15-20 meter verderop (door veel muren en vloeren).
Ondanks dat er op school stopcontacten in overvloed zijn vind ik een goede accu erg belangrijk. Op het moment heb ik nog de 4 cell accu. Hiermee doe ik standaard zo’n twee uur mee als ik het scherm redelijk donker zet. Op deze stand is alles nog goed te zien, ook met een dikke lamp boven het scherm.
Ik heb met een programma de spanning op de processor ongeveer 25% weten te verlagen, met als gevolg dat ik nu maximaal 2,5 uur op de accu kan doen
Het geluid van de s260 is ook goed te noemen, al vind ik wel dat er veel tonen missen. Omdat er kleine speakertjes inzitten heb je 0.0 bass. De speakers kunnen pas tonen weergeven vanaf iets van 350 Hertz. Volgens mij ligt dit bij veel laptops iets lager. Met de midden en hoge tonen is echter niets mis, hij klinkt heel helder en hij kan ook lekker hard
Het geluid dat de s260 vanuit zichzelf maakt valt ook hel erg mee. Er zit een bijna niet hoorbare fan in, en ook de 4200 rpm hd is redelijk stil. Alleen de dvd speler maakt duidelijk geluid als ik hem echt gebruik, maar dit heb ik bij geen enkele andere notebook anders gezien.
Prestaties:
De s260 start lekker snel op ondank de 4200 rpm schijf, is ook vlot met het opstarten van programma’s. Over de prestaties ben ik dus ook tevreden. Alles draait zoals het hoort te draaien.
Conclusie:
Ik ben blij met m’n s260
+uiterlijk
+scherm
+prijs/specs
+geluid v/d s260
o accu
o geluid v/d speakers
o snelheid
o wit wordt snel niet wit
o wlan
- toetsenbord (voor sommige)
- vreselijke meegeleverde muis
Ik vind de naam megabook s260 aalleen niet gepast, ik had hem eerder minibook s260 genoemd
specs:
witte s260
Pentium-m 1.6 GHz 2 MB 533 MHz
915 chipset
1* 512 MB 2700 geheugen @ 333 MHz
60 GH HD 4200 rpm 8 MB
dvd dl
ik zal binnenkort (veel) foto's maken en ze posten
[
Voor 8% gewijzigd door
Theo op 31-03-2006 11:33
]