Energie zuinige server

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 23:28
Momenteel heb ik een Neoware Station 3000 (Cyrix 233Mhz, 128mB RAM, 20gB HDD) draaien als server. De server draait Windows 2000 Server en bied momenteel Apache + PHP, MySQL, FTP, DNS & WINS aan. Dit alles draait maar is natuurlijk niet snel. Ik zoek daarom een nieuwe server. De nieuwe server gaat ongeveer hetzelfde doen maar dan met Windows 2003 Server en daarbij wil ik ook Active Directory gaan draaien en gebruiken als fileserver (MP3, Foto’s, Films).

De nieuwe server moet energie zuinig zijn dat is de grootste eis. Verder had ik ingedachte dat Gbit netwerk wel wenselijk is i.v.m toekomst.

Ik had het volgende al samengesteld:
ECS M848A Incl. AMD Geode NX 1750+, €74 (topic op got)
Kingston 512mB ValueRam, €55
Standaard kastje incl. voeding, €40
Intel Pro 1000 netwerkkaart, €80 (welke heb ik nodig, DT, MT?)

Totaal: ~ €250,-

HDD’s, PCI IDE RAID kaart, CD-Rom en VGA heb ik hier nog wel over.

In principe zou bovenstaande configuratie wel kunnen voldoen. Alleen ik zit te twijfelen over die Gbit & PCI IDE RAID kaart op de PCI bus. Raakt die niet snel vol / te langzaam? Ook tijwel ik nog met het oog op de toekomst. Alle SCSI / SAS / SATA raid controllers worden PCI-E of PCI-X tegenwoordig. Ook netwerkkaarten zie je steeds meer op PCI-E of PCI-X.

Heeft iemand enig idee of er nog een betere koop (laptop cpu’s wellicht?) is met een budget (dus voor mobo, cpu, geheugen, kast, nic) van ~€300. Nieuw / 2e hands maakt mij niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat hij energie zuinig is, dus een standaard Athlon 64 / Pentium valt af.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 15:25
je zou kunnen kijken voor een VIA cpu die zijn volgens mij niet zo duur en ook gebruiken ook niet veel stroom van wat ik heb gelezen. volgens mij is het ook zo dat die nieuwe dinging pci-e pci-x meer stroom gebruiken maar dat weet ik niet zeker.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
halo schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:14:
je zou kunnen kijken voor een VIA cpu die zijn volgens mij niet zo duur en ook gebruiken ook niet veel stroom van wat ik heb gelezen. volgens mij is het ook zo dat die nieuwe dinging pci-e pci-x meer stroom gebruiken maar dat weet ik niet zeker.
Volgens mij heeft zo'n Via C3 / Eden (welke zou ik daarvan eventueel nodig hebben?) juist een veel lagere prestatie, vergelijkbaar met een Celeron 800Mhz. De AMD Geode presteert rond een Amd 2200+ en dat is wel aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 19:17
AMD Geode is een betere keuze dan de Via C3. Betere prestaties en betaalbaar. Voor een Via C3, met prestaties van een p3 800 (om optimistisch te blijven een p3 en geen celeron) ga je toch niet €200 neerleggen? Kortom: goede keuze.

Het nadeel alleen van dit moederbord is het gebrek aan een PCI-e slot. Je uitgezochte netwerkkaart is 2x zo duur als mijn intel 1000 PCI-e netwerkkaartje, waarbij de PCI-e een hogere bandbreedte heeft. Ik weet niet of er een moederbord bestaat met een S-A die PCI-e ondersteund, maar dan zou ik dat toch overwegen.

Ik vraag me trouwens af of een 20 gb (dus een oude schijf) genoeg kan leveren om de gbit nuttig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
rsmits schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:37:
AMD Geode is een betere keuze dan de Via C3. Betere prestaties en betaalbaar. Voor een Via C3, met prestaties van een p3 800 (om optimistisch te blijven een p3 en geen celeron) ga je toch niet €200 neerleggen? Kortom: goede keuze.

Het nadeel alleen van dit moederbord is het gebrek aan een PCI-e slot. Je uitgezochte netwerkkaart is 2x zo duur als mijn intel 1000 PCI-e netwerkkaartje, waarbij de PCI-e een hogere bandbreedte heeft. Ik weet niet of er een moederbord bestaat met een S-A die PCI-e ondersteund, maar dan zou ik dat toch overwegen.

Ik vraag me trouwens af of een 20 gb (dus een oude schijf) genoeg kan leveren om de gbit nuttig te maken.
Zo'n bord ben ik ook nog niet tegengekomen, vraag me af of die wel bestaan voor S-A?
Heb ik soms een verkeerde Intel 1000 netwerkkaart uitgezocht, of is de PCI-e variant zo veel goedkoper?

Verder heb ik hier nog andere hdd's te liggen die daarvoor gebruikt gaan worden i.c.m raid. Die oude 20gB Maxtor schijf trekt overigens nog wel zo'n 32mB/s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 19:17
Ik denk de verkeerde. Bij sallandautomatiserting is een Intel PRO/1000 GT nog geen €32,-

Veel hoger dan 32mb/s zal je niet halen. Afgelopen week moest ik van 3 verschillende pc's kopieren om 90 mb/s te halen. Lag overigens niet aan de harde schijven; alle pc's waren voorzien van RAID0 met de laatste generatie Seagate barracuda's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:41
Ik heb ook ooit overwogen om een pcc-chips bord met Geode te halen, maar ben afgehaakt.
Het bord schijnt namelijk wel te werken met een Geode, maar op een te hoge spanning waardoor hij niet zo zuinig is als het zou kunnen.

Nu heb ik een mini-itx met C7. Wanneer ik weer voor de keus zou staan zou ook een mini-atx met C7 in aanmerking komen.
Het heeft idd wel een slechtere performance dan de Geode, maar voor mijn server ruim genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyblok
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 17:27
Ik ben een week of wat geleden ook op zoek geweest naar een relatief energie zuinige server.
Maar er moest wel een beetje pit in zitten. Uiteindelijk ben ik voor een 35Watt Sempron gegaan. De 35W Athlons vond ik iets te prijzig.
Als moederbord heb ik de MSI K9NGM-L, hier zit gewoon alles op en aan, behalve de g-bit lan, maar dit heb ik toch niet. Maar die kan je op een van de 2 PCI-e sloten proppen.
In totaal kwam ik op ongeveer €200,- incl geheugen.

Waarom ik hiervoor gekozen heb is omdat het lekker nieuw is nog. Er kan nog van alles aan geupgrade worden de komende jaren. Alle sloten zijn vrij ondat de meeste troep onboard zit, wat het tevens denk ik energie zuiniger maakt. Als ik em binnen heb ga ik er een wattmeter tussen hangen om te kijken wat het trekt. Als het lukt wil ik er zo'n picoATX voeding ofzo in hebben, fanloos en hoog rendement (naar wat ik begrijp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je zou misschien kunnen kijken naar een goedkope 2de hands pentium M icm met een asus moederbord met s479 adapter...

Of een wat nieuwer systeem met een core duo of core solo (yonah)... die zijn extreem zuinig als ze idle'n. En voor de duo 31 watt onder full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou de geode achterwege laten en voor bijv een sempron 3000+ low voltage gaan. Ik heb er hier ook een systeem mee draaien met en dat systeem verbruikt 51watt (geen cd-rom drive maar wel 2 harddisks) wat evenveel is als een geode systeem welke ik heb gehad (maar weer heb verkocht).

een geode systeem op met een vcore van 1,25volt met 2 hd's en 512mb ram verbruikt 50 watt
een sempron 3000+ low voltage met 2hd's en 512mb ram verbruikt 51 watt en de prestaties liggen een stuk hoger dus. de sempron heeft overigens ook een vcore van 1,25 volt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
canonball schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:57:
Ik heb ook ooit overwogen om een pcc-chips bord met Geode te halen, maar ben afgehaakt.
Het bord schijnt namelijk wel te werken met een Geode, maar op een te hoge spanning waardoor hij niet zo zuinig is als het zou kunnen.

Nu heb ik een mini-itx met C7. Wanneer ik weer voor de keus zou staan zou ook een mini-atx met C7 in aanmerking komen.
Het heeft idd wel een slechtere performance dan de Geode, maar voor mijn server ruim genoeg.
Standaard heeft de Geode 1750 een Vcore van 1,25 Volt, ik weet inderdaad dat bij dat PC Chips bord de Vcore van het moederbord niet lager gaat dan 1,45 Volt, hoeveel zou het verbruik dan stijgen boven de standaard 25 Watt?
remyblok schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:58:
Ik ben een week of wat geleden ook op zoek geweest naar een relatief energie zuinige server.
Maar er moest wel een beetje pit in zitten. Uiteindelijk ben ik voor een 35Watt Sempron gegaan. De 35W Athlons vond ik iets te prijzig.
Als moederbord heb ik de MSI K9NGM-L, hier zit gewoon alles op en aan, behalve de g-bit lan, maar dit heb ik toch niet. Maar die kan je op een van de 2 PCI-e sloten proppen.
In totaal kwam ik op ongeveer €200,- incl geheugen.

Waarom ik hiervoor gekozen heb is omdat het lekker nieuw is nog. Er kan nog van alles aan geupgrade worden de komende jaren. Alle sloten zijn vrij ondat de meeste troep onboard zit, wat het tevens denk ik energie zuiniger maakt. Als ik em binnen heb ga ik er een wattmeter tussen hangen om te kijken wat het trekt. Als het lukt wil ik er zo'n picoATX voeding ofzo in hebben, fanloos en hoog rendement (naar wat ik begrijp).
Dat is inderdaad ook wel een leuk alternatief. Ergens anders las ik:
E-RIC schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:11:
Een zeer goed alternatief voor de Geode is een Sempron. Semprons (S754) vanaf 3000+ hebben Cool'n'Quiet. Hierdoor is de multiplier vrij instelbaar (tot de max van de cpu) en werkt de cpu gegarandeerd op 1GHz bij 1.100V. Volgens deze test verbruikt een Sempron 3400+ Venice tijdens idle (1GHz, 1.1V) 4,1W. Door in de BIOS de C'n'Q-stand (handmatig) permanent in te stellen, zal tijdens het stressen het verbruik niet veel hoger zijn.
Dan zou je nog veel zuiniger uitkomen dan een Geode zo te lezen? Hoeveel verbruikt een S754 moederbord ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik denk dat je met de Geode een goede keus maakt. Als moederbord kun je echter beter de ASRock K7S41GX nemen, omdat dat het enige moederbord is dat de laagst mogelijke spanning voor de Geode kan leveren. Zie deze BIOS-update.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Bartjuh schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:40:
Je zou misschien kunnen kijken naar een goedkope 2de hands pentium M icm met een asus moederbord met s479 adapter...

Of een wat nieuwer systeem met een core duo of core solo (yonah)... die zijn extreem zuinig als ze idle'n. En voor de duo 31 watt onder full load.
Is ook een alternatief, alleen dat word wel wat duur vergeleken met het Sempron 3000+ voorstel.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:44:
ik zou de geode achterwege laten en voor bijv een sempron 3000+ low voltage gaan. Ik heb hier ook een systeem mee draaien met en dat systeem verbruikt 51watt (geen cd-rom drive maar wel 2 harddisks) wat evenveel is als een geode systeem welke ik heb gehad (maar weer heb verkocht)
Is ook niet zo'n gekke keus. Moederborden met PCI-E heb je dan ook nog :)
Z-Dragon schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:49:
Ik denk dat je met de Geode een goede keus maakt. Als moederbord kun je echter beter de ASRock K7S41GX nemen, omdat dat het enige moederbord is dat de laagst mogelijke spanning voor de Geode kan leveren. Zie deze BIOS-update.
Als ik voor de Geode ga dan zou er inderdaad een ander bord bij moeten. Maar een lossen Geode CPU vind je zo niet, als je al 1 vind zijn ze €60 verwijl je met bord erbij bijna even duur ben't. Zit zo'n Geode vast gesoldeerd op het PC Chips moederbord bij salland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Westereen schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:56:
[...]

Is ook niet zo'n gekke keus. Moederborden met PCI-E heb je dan ook nog :)
ik was voor de Asus M2N-MX gegaan want deze had een gbit poort (via pci-e op chipset), 4x sata 2 poorten en vga onboard wat ideaal is voor een simpel servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Iemand trouwens enig idee waar ik een Sempron 3000+ log voltage vind? De pricewatch heeft alleen maar de 62w variant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:04:
[...]

ik was voor de Asus M2N-MX gegaan want deze had een gbit poort (via pci-e op chipset), 4x sata 2 poorten en vga onboard wat ideaal is voor een simpel servertje.
Denk er wel aan dat die serie van ASUS (M2Nxx-MX/PV) erg slecht overweg kan met andere OS'en dan Windows.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 01-10 19:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:44:
ik zou de geode achterwege laten en voor bijv een sempron 3000+ low voltage gaan. Ik heb er hier ook een systeem mee draaien met en dat systeem verbruikt 51watt (geen cd-rom drive maar wel 2 harddisks) wat evenveel is als een geode systeem welke ik heb gehad (maar weer heb verkocht).
Yep, zo'n systeem heb ik ook ;)
Zo'n 35W Sempron pakt zo'n 5W in idle. Tel daar 2 HDs bij op van WD (in silent mode) die verbruiken dan ook 8.5W. Neem mobo met VGA + RAM op rond de 20W en je zit op 42W. Afhankelijk van de efficientie van je voeding kom je dan uit op 50W, hetgeen achteraf met een wattmeter bevestigd werd...

Een collega heeft bijna hetzelfde gedaan, maar dan met een (al wat ouder) Aopen Pentium-M bordje en kwam net ff wat zuiniger uit met 2 HDDs, nl net 42W (maar dus wel tegen hogere initiele kosten tov een Sempron oplossing).

Wil je echt nog lager, dan zul je laptopHDDs moeten nemen en kun je met 2 HDDs naar de 30-35W, waarbij je de extra kosten van zo'n 2.5" dan maar voor lief moet nemen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Westereen schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:23:
Iemand trouwens enig idee waar ik een Sempron 3000+ log voltage vind? De pricewatch heeft alleen maar de 62w variant...
Wat dacht je van hier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyblok
Westereen schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:23:
Bij salland worden ze verkocht. Maar ik wacht nu al bijna 4 weken, en ze kunnen we me niets vertellen over de verwacht levertijd, dat is wel erg balen. Er staat trouwens op de site dat ie 32 bits is, maar volgens mij klopt dit niet.

Net even alle links uit de pricewatch langsgelopen, maar niemand heeft deze proc op voorraad...

[ Voor 8% gewijzigd door remyblok op 27-10-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hem een paar weken terug bij alternate besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyblok
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:29:
ik heb hem een paar weken terug bij alternate besteld.
Heb je em ook al ontvangen? of isie nog steeds in bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de levertijd was toen een aantal dagen. kheb hem alweer een tijd in gebruik.

EDIT:
even gecheckt en de levertijd is nu 24 uur (Wat bij alternate voor 99% van de tijd gewoon klopt)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 01-10 22:11

FlyEragon

Alien Monkeys

Let er dan wel op dat je een beetje efficiente voeding neemt, anders heeft het weinig zin om overal een zuinige versie van te kopen als je voeding alles weer teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 15:13
Erkandude schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:07:
Let er dan wel op dat je een beetje efficiente voeding neemt, anders heeft het weinig zin om overal een zuinige versie van te kopen als je voeding alles weer teniet doet.
Je was me net voor.... een duurdere voeding is efficienter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Bedankt voor alle adviesen, ik heb nu het volgende in gedachten:
Gigabyte GA-M55plus-S3G, C51G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) €82
AMD Sempron 64 3000+ (AM2, 1.6GHz, 256KB, 400MHz Bus, 35W, Boxed) €75
512MB PC3200 DDR2, CL3 (Kingston KVR400D2N3/512) €55
Antec Solution SLK3000B (ATX, Geen PSU, Zwart) €45
NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) €7
Antec High-efficiency 430 Watt ATX12V v2.0 power supply €0, gratis, nog te liggen.

Totaal: €264,-

Ik heb dit Gigabyte moederbord gekozen omdat deze 1 PCI Express x16, 2 PCI Express x1 en 4 PCI heeft. De Asus M2NPV-VM heeft 1 PCI Express x16, 1 PCI Express x1 en 2 PCI sloten.
Beide hebben dezelfde chipset nForce 430. De Asus heeft een GeForce 6150 (DVI) en de Gigabyte heeft een Geforce 6100 (VGA). Verder gebruikt de Gigabyte een Marvell 88E1116 Gigabit Ethernet controller en de Asus een NVIDIA nForce® 430 ingebouwde Gigabit MAC met externe Marvell PHY, zit hier veel verschil tussen?
De VGA maakt mij niet zoveel uit, het word een server dus VGA alleen is wel goed. Het voordeel van de meerdere sloten vind ik wel interessant, ben nog wel benieuwd wat het verschil tussen de Ethernet controller ongeveer is.
De Antec kast heb ik gekozen omdat er 5 hdd's in kunnen. De standaard Aopen kastje's zijn een alternatief maar daar kunnen maar 3 hdd's in. Iemand ngog een beter keus, voor ongeveer die prijs?

Iemand NOG betere keuzes dan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
--knip-- nieuwe post i.p.v edit--

[ Voor 59% gewijzigd door Westereen op 28-10-2006 14:42 . Reden: Verkeerde knop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Nu online
Neem niets lager dan een Sempron 64 3400+3200+! Lagere versies dan die ondersteunen namelijk géén Cool 'n' Quiet! Verder biedt een eenvoudig bord als dat geen mogelijkheden om het voltage van de processor te verlagen.

[ Voor 34% gewijzigd door Z-Dragon op 29-10-2006 02:44 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Z-Dragon schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:15:
Neem niets lager dan een Sempron 64 3400+! Lagere versies dan die ondersteunen namelijk géén Cool 'n' Quiet! Verder biedt een eenvoudig bord als dat geen mogelijkheden om het voltage van de processor te verlagen.
Bij mijn beste weten ondersteunen ALLE AM2 Semprons CnQ. Wat jij aangeeft gold inderdaad wel voor de Socket 754 en 939 versies...

Dit staat overigens ook hier (voorzover een Wiki natuurlijk klopt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Z-Dragon schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:15:
Neem niets lager dan een Sempron 64 3400+! Lagere versies dan die ondersteunen namelijk géén Cool 'n' Quiet! Verder biedt een eenvoudig bord als dat geen mogelijkheden om het voltage van de processor te verlagen.
Als ik de screens zo bekijk op deze pagina dan is die optie er wel degelijk :)

Verder ga ik mee met Mars Warrior aangezien alle Sempron AM2 Cpu's ondersteunen Cool and Quiet ondersteunen (en het moederbord ondersteund het ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.computerstunt.nl/onderdeel/762 daar zeggen ze dat op dat bord de geode echt op de juiste voltage draait van 1,2 1,25 volt... dus allerzuinigst.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 11:52
Intel 1000GT is voldoende voor die server +/- 30,- maar ik zou toch echt wel een A-Merk voeding erin stoppen. Ik neem aan dat je server 24/7 loopt dus ik zou daar echt niet op besparen.

Hm dat is dus al veranderd ten opzichte van de startpost :D

512MB lijkt me vrij zuinig. Zeker als je active directory gaat gebruiken. Neem min. 1 GB geheugen

[ Voor 31% gewijzigd door et36s op 28-10-2006 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Nu online
Mars Warrior schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:56:
[...]

Bij mijn beste weten ondersteunen ALLE AM2 Semprons CnQ. Wat jij aangeeft gold inderdaad wel voor de Socket 754 en 939 versies...

Dit staat overigens ook hier (voorzover een Wiki natuurlijk klopt...)
Helaas heb ik zelf moeten constateren dat dat niet zo is... deze wikipagina spreekt die van jou al weer tegen. Mijn ervaring is dat het inderdaad werkt vanaf de 3200+.

[ Voor 14% gewijzigd door Z-Dragon op 29-10-2006 02:44 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:35
Iemand NOG betere keuzes dan dit?
Prima keus dacht ik zo, ik weet niets beters.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Z-Dragon schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 02:40:
[...]
Helaas heb ik zelf moeten constateren dat dat niet zo is... deze wikipagina spreekt die van jou al weer tegen. Mijn ervaring is dat het inderdaad werkt vanaf de 3200+.
Balus geeft toch echter ook aan dat CnQ wordt ondersteund door ALLE AM2 Semprons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mja als je de energie efficient versie neemt is CnQ niet van toepassing aangezien die cpu altijd maar 1,25 volt neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 12:45
In hoeverre is deze 'high-efficient' bij een load van ongeveer 10% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Nu online
Mars Warrior schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:41:
[...]

Balus geeft toch echter ook aan dat CnQ wordt ondersteund door ALLE AM2 Semprons...
Sorry, maar die informatie is dan simpelweg onjuist. Ik heb hier zowel de Sempron 3000+, 3200+ als 3400+ op AM2 gehad, allen met hetzelfde type moederbord. Alleen de 3200+ en de 3400+ clockten zich terug na de installatie van de C 'n' Q-driver.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Op de forums van AMD is te vinden dat de cpu een kloksnelheid van 1.8Ghz of hoger moet hebben om Cool and Quiet te ondersteunen. Dit betekent dus voor Socket 754 en 939 minimaal Sempron 3000+ en voor AM2 minimaal Sempron 3200+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:56:
mja als je de energie efficient versie neemt is CnQ niet van toepassing aangezien die cpu altijd maar 1,25 volt neemt.
Een Sempron 3400+ kan je volgens deze test naar 1ghz op 1.1volt brengen (idle) zodat ie maar 4.8 watt gebruikt. Verder zou het wel handig zijn als hij meer power nodig heeft de cpu sneller klokt, dus dan zou CnQ wel handig zijn? Of heb ik er toch niks aan?
Rayures schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:16:
[...]

In hoeverre is deze 'high-efficient' bij een load van ongeveer 10% ?
Geen idee, moet ik eerst even opzoeken wat voor voeding het precies is en dan een review zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door Westereen op 29-10-2006 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Nu online
Nielson schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:03:
Op de forums van AMD is te vinden dat de cpu een kloksnelheid van 1.8Ghz of hoger moet hebben om Cool and Quiet te ondersteunen. Dit betekent dus voor Socket 754 en 939 minimaal Sempron 3000+ en voor AM2 minimaal Sempron 3200+.
Dan geef ik jou groot gelijk, want eigenlijk is dat precies wat ik ondervonden heb, hoewel ik toen geen verband heb gezocht met de kloksnelheid. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de verpakking van de am2 3000+ staat wel dat hij CnQ ondersteund maar ik heb het eigenlijk nog nooit bekeken. het is wel zo dat bij je alleen bij de 3000+ een low voltage model hebt. of je moet voor een x2 3800+ gaan die heeft ook een low voltage versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik kan beamen dat de 1,6Ghz Sempron 3000+ GEEN CnQ ondersteunt, ongeacht wat waar dan ook staat aangegeven :) Kan me inderdaad herinneren dat het zelfs op de verpakking staat, maar mijn exemplaar klokt ook niet terug.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
et36s schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:46:
Intel 1000GT is voldoende voor die server +/- 30,- maar ik zou toch echt wel een A-Merk voeding erin stoppen. Ik neem aan dat je server 24/7 loopt dus ik zou daar echt niet op besparen.

Hm dat is dus al veranderd ten opzichte van de startpost :D

512MB lijkt me vrij zuinig. Zeker als je active directory gaat gebruiken. Neem min. 1 GB geheugen
Ligt er nogal aan hoeveel clients de TS op zijn server wil laten aanloggen. Ik heb een server staan met 768 MB die meer doet dan wat de TS beschrijft en te weinig geheugen heeft ie nog niet gehad.
Er zijn dan ook maar 3 connectende clients. Verder ligt het er natuurlijk aan hoeveel gebruik er van zijn webserver wordt gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door martdj op 31-10-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Er komen 4 clients. En verder word er weinig gebruik gemaakt van de webserver, meer voormijzelf test projecten etc. Ik heb met AMD gemailed of de 3000+ AM2 nu wel of geen CNQ ondersteund, antwoord terug gekregen:
Dear Customer,

Thank you for contacting AMD's Technical Service Center.

The Cool'n'Quiet feature is not available on the Sempron 3000+. I would recommend you in getting processor models 3200+ and higher if you wish to have this feature.

Please refer to this link below for a comparison of specification:

http://www.amdcompare.com...0IAA2CN&opn=SDD3000IAA3CN

With regards to availability, it may differ in different parts of the world. You can check your local distributor for more information. I have included the link for your reference.

http://www.amdcompare.com/us%2Den/distributor/

Regards

Desmond

AMD TSC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 11:17

sphere

Debian abuser

Ik zou kiezen voor een moederbord met zoveel mogelijk sata+pata. Voor de rest boeit het niet zo in een energie zuinige server lijkt me.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Westereen schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:47:
Er komen 4 clients. En verder word er weinig gebruik gemaakt van de webserver, meer voormijzelf test projecten etc. Ik heb met AMD gemailed of de 3000+ AM2 nu wel of geen CNQ ondersteund, antwoord terug gekregen:

[...]
Maar, geld dit nu ook voor de EE versie vraag ik me af ??? Zou wel vreemd zijn als de EE versie juist GEEN CnQ ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Mars Warrior schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:40:
[...]

Maar, geld dit nu ook voor de EE versie vraag ik me af ??? Zou wel vreemd zijn als de EE versie juist GEEN CnQ ondersteund...
Volgens mij is die energiezuinige versie niets anders dan een cpu die zo goed gebakken is dat ie op een lager voltage ook prima draait. Daar haalt ie zijn zuinigheid vandaan en verder is ie gelijk aan de normale cpu's. Dan werkt ook bij de EE de CnQ dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Ik had nog een mail naar AMD gestuurd maar nu krijg ik dit terug:
Hello,

Thank you for contact AMD.

Correcting the early message, Cool'n Quiet is not available on Sempron 2800 model. All the other Sempron models, including Sempron 3000, with any socket available, supports Cool´n Quiet feature.

Any other question, contact us again.

regards,

Pier M. B. Branco

AMD TSC
Moet ik ze nu ook nog een mail terug sturen dat veel mensen zeggen dat een 3000+ geen CnQ heeft :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Nu online
Hoeveel moeite wil je nog doen om mogelijk een paar euro te besparen? Zowel iemand anders in dit topic als ikzelf hebben een 3000+ voor AM2 in handen gehad en hebben beide ondervonden dat deze niet terug wil klokken.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Z-Dragon schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:40:
Hoeveel moeite wil je nog doen om mogelijk een paar euro te besparen? Zowel iemand anders in dit topic als ikzelf hebben een 3000+ voor AM2 in handen gehad en hebben beide ondervonden dat deze niet terug wil klokken.
Ja daar gaat het niet om. Ik wil denk ik 35W versie en niet de normale AM2 en wil graag weten of deze CnQ heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kort maar krachtig: Nee

(ik heb hem zelf)

volgens mij is de low voltage niet te vergelijken met een gewone variant. want het is bijv ook zo dat een cpu stressed met het zelfde voltage meer gebruikt dan als hij in ilde is.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:10:
kort maar krachtig: Nee

(ik heb hem zelf)

volgens mij is de low voltage niet te vergelijken met een gewone variant. want het is bijv ook zo dat een cpu stressed met het zelfde voltage meer gebruikt dan als hij in ilde is.
Waar heb jij hem weg als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Westereen schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:19:
[...]

Waar heb jij hem weg als ik vragen mag?
die zin ken ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Nu online
Waar je hem gekocht hebt. ;)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Mijn Semperon 2800+ AM2 voor mijn server, schijnt volgens de bios wel cool 'n quiet te ondersteunen. Nu is maar de vraag tot hoeverre het waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Waar heb je hem gekocht?

Zo dan :>
Geen enkele NL shop kan hem nog niet leveren. Vanaf half november wel, dus ik vroeg mij af waar jij hem weg gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Link

het staat er niet meer bij maar mail ze maar eens voor de zekerheid. want de prijs is gewoon hetzelfde gebeleven.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 13:41:
Link

het staat er niet meer bij maar mail ze maar eens voor de zekerheid. want de prijs is gewoon hetzelfde gebeleven.
Tnx, dat zijn inderdaad e 35W versies.

Nog een reply van AMD:
Hello,

Thank you for contact AMD.

Sempron 3000 with Socket AM2 has 1600 MHz of clock frequency.

The cool 'n Quiet feature is available on this CPU, as in all K8 processors.
But since the clock frequency is lower than 1800 MHz (1600 MHz in your case),
the Cool n Quiet behavior will be different, not with a dinamic
frequency variation, but with the disabling of some internal
logical circuits on the CPU during the non high usage of the system.
This will provide the energy saving and will low it dow the temperature of the CPU.

So, responding the last question on your early message:
Yes, we guarantee you that the Cool n Quiet feature will be available on your
Sempron 3000 with Socket AM2 and clock frequency of 1600 MHz.

Any other question, please contact us again.

regards,

AMD TSC
Verder denk ik er nog over om misschien toch de AMD Sempron 3400+ (AM2, 1.8GHz, 256KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) aan te schaffen. Zou ik die zover naar beneden kunnen clocken met CnQ / FSB / Vcore dat hij even zuinig is als de 35W 3000+ variant of zelfs zuiniger?

[ Voor 9% gewijzigd door Westereen op 07-11-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Westereen schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:45:Verder denk ik er nog over om misschien toch de AMD Sempron 3400+ (AM2, 1.8GHz, 256KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) aan te schaffen. Zou ik die zover naar beneden kunnen clocken met CnQ / FSB / Vcore dat hij even zuinig is als de 35W 3000+ variant of zelfs zuiniger?
Ik denk niet dat de 3400+ echt aan die 62W zal komen, zoals je hier kunt lezen is de werkelijke max vaak veel lager, maar je kunt in ieder geval wel eea zuiniger maken met de RightMark CPU utility. Deze kan zowel de vCore als de klok stapjes wijzigen of zelfs blokkeren (CPU kan niet harder dan 1.2GHz bijv.).

Ik heb zo het Idle verbruik van mijn A64 3200+ al met 10W omlaag weten te brengen en de maximale belasting met 15W. Op zich niet heel veel, maar het programmatje kost niks en levert alleen maar op ;)
Hoeveel je de vCore omlaag kunt brengen is een kwestie van experimenteren! Zoals je wederom hier kunt lezen valt er best eea te halen... En zoals je zit staat jouw Sempron 3400+ er ook toevallig tussen _/-\o_

En last but not least, zoals je in datzelfde artikel kunt zien speelt ook je voeding in het totale energieverbruik mee. Maar toch, 44W Idle en 66W full load is niet slecht lijkt me voor een energie zuinig server, toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Mars Warrior op 09-11-2006 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Mars Warrior schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:18:
[...]

Maar toch, 44W Idle en 66W full load is niet slecht lijkt me voor een energie zuinig server, toch?
hmm dat haal ik ook zo;n beetje met mijn p3 600 mhz. (complete systeem)
of is zijn die wattages alleen voor de processor?

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 22:29

grep

meer begrep...

Ik zit ook aan zo'n low volt Sempron + bv. dat MSI K9NGM-L moederbord combi te denken, waar dan nog 2 IDE 7200 RPM schijven bij elkaar in een of andere micro-atx behuizing zouden moeten komen.
Is deze combinatie goed passief te koelen denken jullie (passieve koeler op de cpu en passief gekoelde voeding) of zullen bv. die schijven teveel warmte produceren in zo'n relatief klein kastje?

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Ik zat net eens mijn Bookmarks door te bladeren en zie dat ik hier nooit weer op geantwoord heb. :/

Uiteindelijk na de HCC, online bestellen en nog wat overgebleven hardware is dit het geworden.
-Asus M2N-E (6 x SATA II + RAID :) )
-AMD Sempron64 3200+ AM2 (CNQ draait perfect)
-1gB Twinmos PC5300 DDR2
-3 x 250gB Maxtor Maxline III SATA II (in RAID5)
-Nec ND3500 DVD+/-RW
-Floppy drive
-Antec NSK-6500 (meegeleverde antec voeding gebruik ik ook)

Draait al een tijdje stabiel onder Win2003. Kwa budget (voor mobo, cpu, geheugen, kast, nic) ben ik aardig uitgekomen. Binnenkort staat er nog een Gbit-switch en nog een upgrade van 1gB geheugen op de planning (Exchange neemt nogal wat).

Kwa stroomverbruik weet eigenlijk niet hoeveel hij verbruikt, maar hoop dat het meevalt...

[ Voor 7% gewijzigd door Westereen op 07-01-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 12:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Grappig Westereen, ik heb ongeveer hetzelfde gekocht, alleen dan 3x 320GB diamondmaxjes in RAID5. En 512MB ipv 1 GB ram.

Je zou nog even kunnen kijken naar iets als de Rightmark CPU clock utility, dan kan je de sempron nog zuiniger laten draaien dan met het standaard CnQ profiel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Gizz schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:02:
Je zou nog even kunnen kijken naar iets als de Rightmark CPU clock utility, dan kan je de sempron nog zuiniger laten draaien dan met het standaard CnQ profiel.
Bedankt voor de tip, ga er eens naar zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat heeft dat grapje totaal gekost? Want ik denk dat menig persoon ook daar in geïnteresseerd is en 80% ook te lui is om zelf de prijzen op te gaan zoeken ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Ik heb vorige week een MSI 945GT Speedster gekocht voor 100 euro.

Dit board heeft een socket 479y voor de mobile Core (2) duo of de Core solo (T1xxx, T2xxx, T5xxx en T7xxx), onboard Raid 5 (4 x SATA), onboard video en 2 x Gbit LAN

Deze CPU's verbruiken ongeveer 30 watt (full load)
De merom reeks (T7xxx) heeft 4MB cache en yonah CPU's 2MB.

Gisteren heb ik een T2500 CPU (2 x 2Ghz) gekocht op eBay (118 euro) die ik donderdag of zo in huis hoop te hebben. HD's en geheugen heb ik al.

Dit gaat een passief gekoelde Windows 2003 hobby server worden voor downloads, P2P sharing, usenet leechen, fileserver, terminal server, NAT router, DHCP server, streaming media server etc.
Alles het goed is zit alles wat ik nodig heb onboard, inclusief de dual NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 12:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

cybersteef schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:21:
Wat heeft dat grapje totaal gekost?
Die van mij was €500 (Pricewatch-mandje). Wel zonder kast, want die had ik nog (oude Chieftec tower).

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 07-01-2007 14:30 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Woodski schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:27:
Ik heb vorige week een MSI 945GT Speedster gekocht voor 100 euro.

Dit board heeft een socket 479y voor de mobile Core (2) duo of de Core solo (T1xxx, T2xxx, T5xxx en T7xxx), onboard Raid 5 (4 x SATA), onboard video en 2 x Gbit LAN

Deze CPU's verbruiken ongeveer 30 watt (full load)
De merom reeks (T7xxx) heeft 4MB cache en yonah CPU's 2MB.

Gisteren heb ik een T2500 CPU (2 x 2Ghz) gekocht op eBay (118 euro) die ik donderdag of zo in huis hoop te hebben. HD's en geheugen heb ik al.

Dit gaat een passief gekoelde Windows 2003 hobby server worden voor downloads, P2P sharing, usenet leechen, fileserver, terminal server, NAT router, DHCP server, streaming media server etc.
Alles het goed is zit alles wat ik nodig heb onboard, inclusief de dual NIC.
Complete centrino laptop , op 8 watt draaien met beeldscherm aan kan ook :). Dus ja, dat is niet de kunst.
Neem zo'n Geode processor en draai met CPU RMclock de processor op een variabele multipleier dit kan een Geode aan want het is gewoon een Sempron. Ik denk zelf dat dit een van de zuinigste mogelijkheden is, neem je een voeding van misschien 150 Watt heb je genoeg aan. En zo min mogelijk extra netwerkkaarten, die plank heeft toch onboard netwerk!

Koop een 2ehands intel centrino laptopje, en draai dat als server! Dat verbruikt nog geen 30 Watt per uur :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Termi op 07-01-2007 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Kleine follow up voor wie het wil weten
Dit waren de kosten voor die MSI 945GT Speedster-A4R

100 euro voor het board
118 euro voor de CPU
150 euro voor 2 x DD2 PC5300

Tzt wil ik nog een efficiente voeding kopen voor een kleine 100 euro

Mijn oude server verbruikt ongeveer 3kwh per dag wat een kleine 300 euo kost.
En misschien ga ik nog iets verzinnen om minder HD's te laten draaien

Al met al hoop ik een kleine 150 euro per jaar de gaan bespraren.
Daarnaast is het leuk dat die nieuwe server flink sneller is.
Upgraden naar iets snellers was eigenlijk de hoofdreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Westereen schreef op zondag 07 januari 2007 @ 11:23:
Ik zat net eens mijn Bookmarks door te bladeren en zie dat ik hier nooit weer op geantwoord heb. :/

Uiteindelijk na de HCC, online bestellen en nog wat overgebleven hardware is dit het geworden.
-Asus M2N-E (6 x SATA II + RAID :) )
-AMD Sempron64 3200+ AM2 (CNQ draait perfect)
-1gB Twinmos PC5300 DDR2
-3 x 250gB Maxtor Maxline III SATA II (in RAID5)
-Nec ND3500 DVD+/-RW
-Floppy drive
-Antec NSK-6500 (meegeleverde antec voeding gebruik ik ook)

Draait al een tijdje stabiel onder Win2003. Kwa budget (voor mobo, cpu, geheugen, kast, nic) ben ik aardig uitgekomen. Binnenkort staat er nog een Gbit-switch en nog een upgrade van 1gB geheugen op de planning (Exchange neemt nogal wat).

Kwa stroomverbruik weet eigenlijk niet hoeveel hij verbruikt, maar hoop dat het meevalt...
Je hebt het al gekocht maar wou zeggen dat je wel een PSU moet nemen die een goed rendement heeft. Zie ook de review van t.net.

Om het verbruik omlaag te brengen kun je de koelers op 7 volt laten draaien i.d.m. met de temp.
BIJ de PSU is dat een beetje tweaken uiterraard.

In de bios alle niet te gebruiken extra's uitzetten.
ser. par. poort game poort onboard sound etc.

Ps:Komst vast en sekers ût de westerein ;), sit mar 3 km fyder.
Sjoch ekris yn min sign. kin d'r wol mear by ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Termi schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:32:
[...]

Complete centrino laptop , op 8 watt draaien met beeldscherm aan kan ook :). Dus ja, dat is niet de kunst.
Neem zo'n Geode processor en draai met CPU RMclock de processor op een variabele multipleier dit kan een Geode aan want het is gewoon een Sempron. Ik denk zelf dat dit een van de zuinigste mogelijkheden is, neem je een voeding van misschien 150 Watt heb je genoeg aan. En zo min mogelijk extra netwerkkaarten, die plank heeft toch onboard netwerk!

Koop een 2ehands intel centrino laptopje, en draai dat als server! Dat verbruikt nog geen 30 Watt per uur :+.
Hoeveel laptops ken jij met een dual NIC, support voor 6 HD's en onboard raid 5 ?
En ter info, de core duo noemen ze ook centrino duo.
Dus jouw advies om een centrino te kopen ipv de core duo die ik heb gekocht is wat raar

Als ik een PicoPSU koop zal dit systeem idle niet onderdoen voor jouw 30 watt
Dan moet ik alleen niet teveel HD's aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb de volgende config genomen. Eis was zuinig (1) en prestaties (2). Daarom vielen alle VIA oplossingen al af op punt (2).

Mijn config:

Acer Travelmate 14xx laptop : Pentium-M 1.5Ghz, 512MB geheugen, 60GB HDD. Prijs: 250 euro, omdat de vga-kaart strepen op het beeld geeft (TFT wel nog goed). HDD wordt alleen gebruikt om van te booten, daarna gaat 'ie meteen uit (daarom heb ik 'm vervangen door een 10GB exemplaar wat ik nog had, 60GB HDD zit in een klein extern kastje als backup/meesleepschijf!)

PCMCIA (Cardbus) e-Sata controller, voor aansluiting 2 externe SATA schijven zonder USB/firewire omweg: 35 euro

2 * eSATA behuizing (aluminium) voor 3.5" SATA schijf : 70 euro

Schijven (2*320GB) had ik al.

In totaal zonder disks dus 350 euro.

Voordeel van deze config is dat het extreem zuinig is. De laptop (met TFT-scherm uiteraard atijd uit) vreet idle nog geen 10W. De CPU staat bijna altijd op 600Mhz geklokt. Vol in gebruik vreet de laptop 25W. De externe HDD's slurpen 10W gemiddeld. Dus bij elkaar 30-45W, meestal 30.

De HDD's moeten overigens nog zuiniger kunnen; ze hebben beiden een aparte, niet-schakelende voeding (zo'n lomp groot trafo-blok, niet efficient). Als ik die vervang door 1 enkele voeding die 12V en 5V kan leveren (uit oude externe 3.5" SCSI kastje), scheelt dat ook weer wat watts.

Raid-5 viel overigens ook af, omdat dat weer teveel disks eist. Bovendien is de extra veiligheid ook maar betrekkelijk. Daarom heb ik 2 disks genomen, waarvan 50GB in raid-1 zit, en de rest gewoon losse partities. De belangrijkste data staat dan op de raid-1 partitie (foto's, documenten, mail), de minder belangrijke meuk (tv-series, films, mp3tjes) op de andere partities.

[ Voor 20% gewijzigd door brama op 07-01-2007 15:16 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Termi schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:32:
dit kan een Geode aan want het is gewoon een Sempron.
Criminelen 'remarken' Geodes en verkopen ze als semprons, en blijkbaar doen ze dat zo overtuigend dat het nu opeens officieel is.

http://fab51.com/cpu/guide/attention_xp-e.html
Be aware. Fake AMD Sempron gespot!

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Woodski schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:44:
Als ik een PicoPSU koop zal dit systeem idle niet onderdoen voor jouw 30 watt
Dan moet ik alleen niet teveel HD's aansluiten.
Dat was ook mijn andere keuze. Een zuinige mATX+CPU+PicoPSU config. Voordeel is dat je het dan in een kastje kan prutsen waar ook de HDD's inpassen. Nadeel is dat het dan weer actief gekoeld moet worden, wat bij mijn laptop nauwelijks hoeft. De Alu behuizingen liggen op een alu ondergrond en blijven lekker koel, en de laptop zelf slaat alleen aan als ik >5 minuten aan't unrarren ben. Maar goed, hele setup staat toch weggestopt waar het lawaai niet boeit, dus dat maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Dat koelen hoeft voor een desktop niet anders te zijn hoor.

Je kan er een mega grote cooler opzetten en puur voor passief koelen gaan.
Of iets kleiners met een ventilator die alleen aanslaat als het echt nodig is, net als die laptop

edit
Het ging over HD's en dus niet de CPU 8)7

HD's koel ik nooit en ze gaan ook nooit stuk
Levensduur... ach na een jaar of 2 vervang ik ze toch voor grotere HD's

[ Voor 26% gewijzigd door Woodski op 07-01-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
2 HDD's koel ik liever actief in een enkele behuizing, of je moet er heel veel aluminium tegenaan gooien. Voor de levensduur scheelt de temperatuur van een HDD nogal wat. Vandaar. Met een stille 12cm fan @7V valt het inderdaad ook goed te doen, ik zei al dat het niet zo'n punt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
Veel reacties hier ineens nog :) .

@cybersteef: Ik ga morgen de bonnetjes eens bij langs.
@gp500: Uit de tests blijkt dat Antec bij de NSK-6500 en bij de NSK-4400 een goede kwalitatieve voeding levert, deze zijn ook goed kwa rendement. IDD, kom ik ût de westerein ;)

Verder hebben veel mensen het hier ook over koeling. De koeler van de Sempron CPU staat de meeste tijd ook stil door CNQ, dus kwa koeling hoeft er niet veel veranderd te woden. De harde-schijfen worden nog niet gekoelt, moet eignlijk nog wel een 92mm casefan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Je kan ook nog de HDD op een lagere/stillere stand zetten met een maxtor progje of via HDDlife b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
  • Laatst online: 14-11-2024
Mars Warrior schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:18:
[...]
maar je kunt in ieder geval wel eea zuiniger maken met de RightMark CPU utility. Deze kan zowel de vCore als de klok stapjes wijzigen of zelfs blokkeren (CPU kan niet harder dan 1.2GHz bijv.).
Met welke versie van de software is dit bereikt? Ik kan alleen maar testen draaien met de versies die ik kan vinden, geen vCore wijzigen.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
Ik sta op het punt om mijn desktop (gedeeltelijk) te gaan vervangen door een Core 2 Duo. Mijn huidige computer (A7N8X-e, 2800+, 2Gb, 1x200Gb, 9800SE AIW) zo'n 160watt. Dat moet veel zuiniger kunnen, zonder alteveel concessies te hoeven doen aan performance (ik ben géén gamer).

Het huidige plan was om mijn moederbord, CPU, geheugen en VGA te vervangen door:
  • Asus Moederbord P5B-E Plus
  • Intel Core2Duo 6300 of 6400
  • Nvidia 7600GS/GT (2xDVI)
  • 2x1Gb geheugen
Aangezien de computer best wel veel aan staat, loont het om hem wat zuiniger te maken en zat ik te kijken naar een Core2Duo Mobile, bijvoorbeeld
  • b.v. AOpen Moederbord I975Xa-YDG of MSI Moederbord 945GT Speedster-A4R
  • Intel CPU Core 2 Duo T5600 (sneller is onbetaalbaar)
waarbij ik wel de geplande 7600GS of GT aanschaf.

Mijn vraag is of me dit werkelijk een significante reductie in verbruik op gaat leveren, of dat het de extra kosten en lagere performance niet waard is?

Zijn er enige indicatieve meetwaarden beschikbaar van vergelijkbare systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

edgarv schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:50:
[...]

Met welke versie van de software is dit bereikt? Ik kan alleen maar testen draaien met de versies die ik kan vinden, geen vCore wijzigen.
hij bedoelt de Rightmark Clock Utility, die is hier te downen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Wat ik ook doe is b.v. ATi tray tools en daarmee bij de opstart de kaart in 2d modus laten draaien.
25% lagere klok op GPU en DDR.

En bij 3D een opschaling en daarna herstel naar 2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Aangezien de computer best wel veel aan staat, loont het om hem wat zuiniger te maken en zat ik te kijken naar een Core2Duo Mobile, bijvoorbeeld
  • b.v. AOpen Moederbord I975Xa-YDG of MSI Moederbord 945GT Speedster-A4R
  • Intel CPU Core 2 Duo T5600 (sneller is onbetaalbaar)
Ik heb dus een 945GT Speedster-A4R gekocht met een T2500
Geen seconde spijt van die keuze

Snel, stabiel en erg betaalbaar allemaal

[ Voor 66% gewijzigd door Woodski op 21-01-2007 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
Woodski schreef op zondag 21 januari 2007 @ 00:11:
[...]

Ik heb dus een 945GT Speedster-A4R gekocht met een T2500
Heb je ook eens het typische verbruik gemeten van deze combinatie? Heb je dan nog een extra videokaart en zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
Ja, die had ik gevonden. Maar niet goed genoeg gelezen. Het programma kan niets zinnigs met mijn AMD Athlon XP 2500+ en 2800+ Bartons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
edgarv schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 09:22:
Ik sta op het punt om mijn desktop (gedeeltelijk) te gaan vervangen door een Core 2 Duo.
Hoewel het sowieso leuk is om stroomverbruiken te analyseren, gaat het volgens mij in dit topic vooral om servers, en als je een servertje samenstelt is het volgens mij verstandig om bijvoorbeeld een mobo met onboard VGA te kiezen, om de extra stroom die een videokaart trekt te beperken.

Ik had gehoopt dat ik vanaf december een Asus N4L had (onboard VGA) met een Core 2 Duo T7200 en 2*1GB RAM als zuinige server. Nu ben ik echter al een maand met Salland bezig om mijn DOA moederbord te laten vervangen.. Laatste keer dat ik daar iets koop, maar goed.

Hoop dat die doos met 3*320GB disks en een RAID5 controller onder of rond de 100W blijft (denk nog wel wat erboven) Deze machine moet dan 450W aan servers vervangen, een besparing van zo'n 45 EUR per maand!

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
axis schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:21:
[...]
Hoewel het sowieso leuk is om stroomverbruiken te analyseren, gaat het volgens mij in dit topic vooral om servers, en als je een servertje samenstelt is het volgens mij verstandig om bijvoorbeeld een mobo met onboard VGA te kiezen, om de extra stroom die een videokaart trekt te beperken.
Klopt, alleen is dit al zo'n nuttig topic met veel van de informatie waar ik naar op zoek ben. En het gaat me voornamelijk om het verschil in gebruik tussen de verschillende recente CPU/moederborden (Sempron vs Athlon vs Core2Duo vs Mobile Core2Duo) zonder daarbij de videokaarten direct in te betrekken. Dat ik er dan alsnog het verbruik van een eventuele videokaart bij op moet tellen is me uiteraard duidelijk.
Overigens, als het me genoeg energiebesparingen op kan leveren, overweeg ik ook nog het vervangen van mijn server met Athlon XP2500@100Mhz FSB (85watt, inclusief 3 oudere/kleinere PATA schijven en FX5200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 21:09
Ik ben ook aan het kijken of ik mijn huidige 24/7 draaiende Linux server kan vervangen door een server gericht op een laag stroomverbruik.

Dat kan wat mij betreft heel breed ingevuld worden, als ik op Marktplaats voor 100-200 een oude (desktop) pc kan kopen welke weinig stroom gebruikt, vind ik dat net zo goed als een server samenstellen uit (nieuwe) componenten (tot een max van 250 euro). Een harde schijf heb ik al dus die laat ik buiten beschouwing bij deze bedragen.

Ik heb nu een AMD Athlon 1 Ghz draaien met 384 MB geheugen die ik gebruik voor hosting (8 domeinen), emailafhandeling voor deze domeinein, webmail voor mezelf, en voor php ontwikkelklusjes. Deze machine staat 24/7 aan en draait Debian Stable.

Kan ik nu beter kijken naar een nieuwe setup, op basis van een Geode, of is inmiddels de Geode achterhaalt door nieuwere (zuinigere?) cpu's (Sempron?). Het gaat mij hoofdzakelijk om zo zuinig mogelijk, de huidige Athlon 1Ghz is mij krachtig genoeg.

Als ik een tweedehands (desktop) pc koop om als server in te zetten, welke desktop is echt zuinig? Ik heb in het verleden HP Vectra's P4 ingezet als Linux server, prima machines en behoorlijk stil. Maar zijn ze echt zuinig? Ik zit hierbij te denken aan een tweedehands Compaq Evo SFF 1.6 Ghz (te vinden voor 130 euro).

Edit: Na even wat gezocht hebbende is de HP E-PC een interessantere pc: deze computers hebben een losse (laptop style) voeding die veel efficienter is dan een normale netvoeding. Verder ontdekt dat een E-PC maar 36 watt idle gebruikt en 60 watt onder full load (proc: P4 1.8), en hij is erg klein. Te vinden voor € 100 (P3 1 Ghz) tot € 300-400 (P4 1.9 Ghz).

[ Voor 12% gewijzigd door Arnout op 25-01-2007 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Heb je ook eens het typische verbruik gemeten van deze combinatie? Heb je dan nog een extra videokaart en zo ja, welke?
Hij draait als servertje zonder muis, keyboard en monitor.
Ik moet nog wat doen aan de HD's want er draaien en nu 4 wat best veel is.
Daarmee kom ik nu op 1,5 kwh per dag
.
Zeg maar 60 watt continue (30 zonder HD's)
En dat met een erg in-efficiente oude rotvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
Ik kom ook aan de 60 watt, met maar één harde schijf en één optische. CPU is een T7200. Valt me eerlijk gezegd wat tegen. Voeding is de standaard uit de Antec NSK4400 die al efficient zou moeten zijn.
Helaas zit ik momenteel zelfs op 74 watt aangezien ik de onboard video niet goed werkend heb onder Vista en dus een PCI-e heb ingestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
edgarv schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:10:
Ik kom ook aan de 60 watt, met maar één harde schijf en één optische. CPU is een T7200. Valt me eerlijk gezegd wat tegen. Voeding is de standaard uit de Antec NSK4400 die al efficient zou moeten zijn.
Helaas zit ik momenteel zelfs op 74 watt aangezien ik de onboard video niet goed werkend heb onder Vista en dus een PCI-e heb ingestoken.
Voor Vista is Bios 1.30 uitgekomen.
Verder kan ik je sterk aanraden om NHC te gebruiken

En tja een T7200
Veel cache en dus relatief een hoger verbruik.
Mijn T2500 was een zeer bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 21:09
Arnout schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:50:
Edit: Na even wat gezocht hebbende is de HP E-PC een interessantere pc: deze computers hebben een losse (laptop style) voeding die veel efficiënter is dan een normale netvoeding. Verder ontdekt dat een E-PC maar 36 watt idle gebruikt en 60 watt onder full load (proc: P4 1.8), en hij is erg klein. Te vinden voor € 100 (P3 1 Ghz) tot € 300-400 (P4 1.9 Ghz).
Heb de E-PC gekocht (1,8Ghz) en 36 watt was iets te optimistisch, maar 40 redt ie wel, idle, met ACPI functies aan onder Linux ("on demand" governor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 13:33
Misschien ook een idee om een timer op de server te plaatsen? Uit om 02:00u 's nachts en aan om 17:00u na werk (of eerder). Dat scheelt nog eens de helft aan energie. De desktopschijfjes van tegenwoordig kunnen dat makkelijk aan, je eigen pc zet je toch ook dagelijks aan en uit?

Het valt me op dat deze simpele besparing nog niet genoemd is. Ik begrijp dat een uptime van 200 dagen stoer is, maar echt nuttig is het niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOUBOU
  • Laatst online: 11-09 21:17

BOUBOU

668:The Neighbour of the Beast

Fornoo schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 23:05:

Het valt me op dat deze simpele besparing nog niet genoemd is. Ik begrijp dat een uptime van 200 dagen stoer is, maar echt nuttig is het niet. :)
Ik zelf vindt het niet echter handig dat mijn website 's-nachts offline is, ik prefereer daarom een uptim van 365 dagen per jaar ;), voor het normale surf werk gebruik ik mijn workstation wel, deze staat dan ook uit in de nachtelijke uren...

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BOUBOU schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:21:
Ik zelf vindt het niet echter handig dat mijn website 's-nachts offline is, ik prefereer daarom een uptim van 365 dagen per jaar ;), voor het normale surf werk gebruik ik mijn workstation wel, deze staat dan ook uit in de nachtelijke uren...
Familie in Amerika hebben en dan de familie foto's van een verjaardag ofzo willen laten zien werkt ook niet echt handig als je Server offline is :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Laatst online: 27-08 09:55
Zie ook:

http://www.glasvezelstraat.nl/Green.htm

Een energie zuiniger server op basis van een Intel CPU!

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2ehands schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 15:47:
Zie ook:

Een energie zuiniger server op basis van een Intel CPU!
Mooi systeem alleen vermeld je niet welke voeding je hebt en op hoeveel Mhz/Vcore je processor loopt bij 62,7W(EIST).
Ik heb hetzelfde moederbord met een T2600(100€ via marktplaats) en 2x1Gb PC5300 cas4 MDT geheugen,alleen m'n Asus 450W voeding is niet erg efficiënt want mijn systeem zit zo rond de 90/100W :( @1Ghz/1V.
Ik ben dus aan het kijken naar een andere voeding en het wordt waarschijnlijk een Seasonic S12-330 of 380W(de laatste zou iets stiller wezen volgens SPCReview omdat deze grotere koellichamen heeft)) en wou hem dus ook bestellen maar nu blijkt dat er binnenkort een V2 van deze voedingen komt die efficiënter (80+) is dus ff wachten :X

Wat vindt je trouwens van de onboard video?
Met Freecell(kaartspel van Windows) vind ik de kaarten niet zo scherp,ze bewegen/flikkeren een heel klein beetje en ook in programma's bewegen/flikkeren grotere letters een heel klein beetje.
Ik weet niet of dit een eigenschap van de GMA950 is of dat mijn mobo niet goed is.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Laatst online: 27-08 09:55
@RJW

Ik heb mijn T2300 op normale snelheid lopen, geen onderclock of Vcore mod.
De voeding die er in zit is een 450 Watt Ultra silent no-name voeding! De voeding ziet er degelijk uit en is erg stil. Ik verwacht dat het verlies van deze voeding niet erg hoog zal zijn.

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan kan je me altijd mailen. Mijn mail adres staat onder aan het verslag:

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 11:17

sphere

Debian abuser

Woodski schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:02:
Voor Vista is Bios 1.30 uitgekomen.
Verder kan ik je sterk aanraden om NHC te gebruiken

En tja een T7200
Veel cache en dus relatief een hoger verbruik.
Mijn T2500 was een zeer bewuste keuze.
Woodski, kan dat die combinatie van jou ook terugclocken als hij uit zijn neus staat te bikken? Het lijkt me trouwens erg lastig om die disks te laten downspinnen als je ze gebruikt in RAID5.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1 2 Laatste