Momenteel heb ik een Neoware Station 3000 (Cyrix 233Mhz, 128mB RAM, 20gB HDD) draaien als server. De server draait Windows 2000 Server en bied momenteel Apache + PHP, MySQL, FTP, DNS & WINS aan. Dit alles draait maar is natuurlijk niet snel. Ik zoek daarom een nieuwe server. De nieuwe server gaat ongeveer hetzelfde doen maar dan met Windows 2003 Server en daarbij wil ik ook Active Directory gaan draaien en gebruiken als fileserver (MP3, Foto’s, Films).
De nieuwe server moet energie zuinig zijn dat is de grootste eis. Verder had ik ingedachte dat Gbit netwerk wel wenselijk is i.v.m toekomst.
Ik had het volgende al samengesteld:
ECS M848A Incl. AMD Geode NX 1750+, €74 (topic op got)
Kingston 512mB ValueRam, €55
Standaard kastje incl. voeding, €40
Intel Pro 1000 netwerkkaart, €80 (welke heb ik nodig, DT, MT?)
Totaal: ~ €250,-
HDD’s, PCI IDE RAID kaart, CD-Rom en VGA heb ik hier nog wel over.
In principe zou bovenstaande configuratie wel kunnen voldoen. Alleen ik zit te twijfelen over die Gbit & PCI IDE RAID kaart op de PCI bus. Raakt die niet snel vol / te langzaam? Ook tijwel ik nog met het oog op de toekomst. Alle SCSI / SAS / SATA raid controllers worden PCI-E of PCI-X tegenwoordig. Ook netwerkkaarten zie je steeds meer op PCI-E of PCI-X.
Heeft iemand enig idee of er nog een betere koop (laptop cpu’s wellicht?) is met een budget (dus voor mobo, cpu, geheugen, kast, nic) van ~€300. Nieuw / 2e hands maakt mij niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat hij energie zuinig is, dus een standaard Athlon 64 / Pentium valt af.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt,
De nieuwe server moet energie zuinig zijn dat is de grootste eis. Verder had ik ingedachte dat Gbit netwerk wel wenselijk is i.v.m toekomst.
Ik had het volgende al samengesteld:
ECS M848A Incl. AMD Geode NX 1750+, €74 (topic op got)
Kingston 512mB ValueRam, €55
Standaard kastje incl. voeding, €40
Intel Pro 1000 netwerkkaart, €80 (welke heb ik nodig, DT, MT?)
Totaal: ~ €250,-
HDD’s, PCI IDE RAID kaart, CD-Rom en VGA heb ik hier nog wel over.
In principe zou bovenstaande configuratie wel kunnen voldoen. Alleen ik zit te twijfelen over die Gbit & PCI IDE RAID kaart op de PCI bus. Raakt die niet snel vol / te langzaam? Ook tijwel ik nog met het oog op de toekomst. Alle SCSI / SAS / SATA raid controllers worden PCI-E of PCI-X tegenwoordig. Ook netwerkkaarten zie je steeds meer op PCI-E of PCI-X.
Heeft iemand enig idee of er nog een betere koop (laptop cpu’s wellicht?) is met een budget (dus voor mobo, cpu, geheugen, kast, nic) van ~€300. Nieuw / 2e hands maakt mij niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat hij energie zuinig is, dus een standaard Athlon 64 / Pentium valt af.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt,