Ik las net het volgende op wikipedia:
En dan ben ik nu pas zo slim om ook even de Engelse versie te lezen...
Aangezien het dusdanig complex is, doet de mens ook niet "de beste" zet, maar probeert hij die te benaderen. Wat maakt Go nu zo moeilijk dat een computer dit niet kan benaderen of evenaren? Intuïtief zou ik zeggen dat het inderdaad zo moeilijk kan zijn dat je het nooit kunt doorrekenen, dat lukt bij schaken ook nog niet, maar een computer moet toch inmiddels wel krachtig genoeg zijn om het spel goed te spelen? Computers kunnen wel meer dingen niet, die de mens wel goed kan, maar dit lijkt mij dus iets wat een computer ook goed zou moeten kunnen.Go is volgens de speltheorie een nul-somspel met volledige informatie, net als schaken en dammen; het toeval speelt geen rol en als de ene speler wint moet de andere verliezen; eindigen beide met evenveel punten dan is het spel remise. In theorie zou een voldoende krachtige computer alle mogelijke partijen vooraf kunnen berekenen en zo een optimale strategie voor beide spelers kunnen vinden. Het aantal mogelijke volgordes van zetten is echter groter dan het aantal atomen in het heelal. Anders dan bij schaken is er nog geen uitzicht op een go-spelende computer die zelfs maar een goede clubspeler zou verslaan. In deze zin is het spel complexer dan schaken. Tegenwoordig kan een computer een foutloos spel spelen op een bord van 5 bij 5, maar er zal waarschijnlijk nooit een computer zijn die foutloos speelt op het volledige bord van 19 bij 19 tegen een professionele speler.
En dan ben ik nu pas zo slim om ook even de Engelse versie te lezen...
The reasons why computers are not good at playing Go are attributed to many qualities of the game,[15] including:
- Although there are usually less than 50 playable (meaning acceptable) moves (and not uncommonly even fewer than 10) the area of the board is very large (five times the size of a chess board) and the number of legal moves rarely go below 50. Throughout most of the game the number of legal moves stay at around 150-250, but computers have a hard time distinguishing between good and bad moves.
- Whereas in most games based on capture (e.g. chess, checkers) the game becomes simpler over time as pieces disappear, in Go, a new piece appears every move, and the game becomes progressively more complex, at least for the first 100 ply.
- Unlike other games, a material advantage in Go does not mean a simple way to victory, and may just mean that short-term gain has been given priority.
- The non-local nature of the ko rule has to be kept in mind in advanced play.
- There is a very high degree of pattern recognition involved in human capacity to play well.
[ Voor 28% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 25-10-2006 16:01 ]