Toon posts:

Nieuwe PC (Vista/DX10/Games/PS)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik deze configuratie:

Mainboard: ASUS P4C800 Deluxe
CPU: Intel Pentium 4 3.0Ghz Prescott, FSB 800Mhz, HyperThreading, 1MB Cache
Cooler: Intel boxed cooler
RAM: Corsair 2x 512MB (1024MB) PC3200, dual channel
HDD1: Western Digital 36GB Raptor 10.000 rpm SATA (C:\ - Windows + Program Files)
HDD2: Western Digital 80GB 7200 rpm SATA (D:\ & E:\ - Data + Media)
HDD3: Western Digital 150GB Raptor 10000 rpm SATA (F:\ - Games)
FDD1: Sony 1,44MB
CD-ROM: A-open 40x speed
CR-RW: Plextor 12/10/32A
DVD-ROM: Plextor PX-130A
DVD-RW: Plextor PX-716A
Soundcard: Creative Labs Soundblaser LIVE! 5.1 Digital
Videocard: Gainward Geforce 6800 Ultra AGP 2600 256MB
TV Tuner: Leadtek WinFast TV2000 XP
Networkcard: 3 Com Gigabit LOM (3C940)
Scanner: Hewlett Packard 5200C
Joystick: Logitech Wingman Extreme Digital 3D
Mouse: Logitech MX510 Optical Mouse
Screen: ADI A715 17" TFT 1280x1024
Keyboard: Microsoft Natural Elite USB
Tower: Mycom Fullsize ATX High End
PSU: Zalman 400B-APS
Modem: E-tech Bullet 56k6 Internal 56k6 Fax/Modem

Dit systeem wil ik gaan ombouwen tot een Intel Core 2 Duo systeem met een DX10 compliant Nvidia kaart (8800GTX). Wat ik mee neem naar het nieuwe systeem zijn de volgende onderdelen:

HDD1: Western Digital 36GB Raptor 10.000 rpm SATA (C:\ - Windows + Program Files)
HDD2: Western Digital 80GB 7200 rpm SATA (D:\ & E:\ - Data + Media)
HDD3: Western Digital 150GB Raptor 10000 rpm SATA (F:\ - Games)
FDD1: Sony 1,44MB
DVD-ROM: Plextor PX-130A
DVD-RW: Plextor PX-716A
Scanner: Hewlett Packard 5200C
Joystick: Logitech Wingman Extreme Digital 3D
Mouse: Logitech MX510 Optical Mouse
Screen: ADI A715 17" TFT 1280x1024
Keyboard: Microsoft Natural Elite USB
Tower: Mycom Fullsize ATX High End
Modem: E-tech Bullet 56k6 Internal 56k6 Fax/Modem

Over deze onderdelen twijfel ik nog of ze het nog waard zijn (of compatible) met het nieuwe systeem:

PSU: Zalman 400B-APS
Soundcard: Creative Labs Soundblaser LIVE! 5.1 Digital
TV Tuner: Leadtek WinFast TV2000 XP

De TV Tuner is zowieso niet Vista Compliant, dus in Media Center van Vista heb ik er al niks meer aan. Daarnaast gebruik ik het ding op dit moment niet erg veel, maar af en toe eigenlijk als videorecorder. Maar ja, aangezien m'n laptop XP Media Center draaid en een Remote Control heeft misbruik ik die daar nog eigenlijk meer voor.

De geluidskaart heb ik eigenlijk niks dan goeie ervaringen over, maar vraag me af of de techonologie die erop zit niet achterhaald is en of het wel compliant is met DX10 en nieuwe features voor games.
Verder heb ik nog wel eens een muziekje aanstaan.

De PSU vraag ik me bij af of deze krachtig genoeg is voor het supporten van alle hardware. Zo niet, dan zal ik deze moeten toevoegen aan het lijstje met nog aan te schaffen hardware.

Nieuwe hardware:
Mainboard: ASUS
CPU: Intel Core 2 Duo
Cooler: Zalman CNPS7700-Cu
RAM: Corsair 2x 1024MB (2048GB totaal) dual channel.
Videocard: Nvidia 8800GTX PCI-Express 16x

Maar over de nieuwe hardware heb ik nog wat ? voormezelf, hopelijk kan iemand met wat adviseren.

Ik ben geen overclocker, maar ik wil wel genieten van performance en deze pc moet ook zeker 3-4 jaar mee gaan. Vandaar dat ik wellicht iets over de top ga nu, maar ik ben niet iemand die elk jaar een nieuwe pc koopt.
Wat ik met mijn pc doe:
Games (Flight Simulator, Oblivion, Dark Star One, etc)
Photoshop (EOS 350D foto bewerking)
Internet
Office apps
Divx kijken
Muziek luisteren

Mainboard:
Heb al aardig wat reviews gelezen over de verschillende Core 2 Duo bordjes van Asus.
Heb altijd al ASUS borden gehad en die bevallen me prima. Vandaar ook weer dit merk.
Wat ik er zowieso op wil hebben is SLI.
RAID, etc draai ik toch niet. Maar ik wil wel een zo groot mogelijk aantal SATA poorten hebben.
Heb er nu 4 op mijn huidige bord, met nog 1 over. Dus misschien dat zo'n aparte onboard promise SATA nog handig is?
Ook ga ik opzoek naar IDE -> Convertors voor mijn DVD drives. Zodat ik die lelijke flatcables niet meer heb in mijn kast. Die van de FDD neem ik maar voor lief.
Welk bord raden jullie me aan?

CPU:
Intel Core 2 Duo, de E6600 lijkt mij op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben.
Echter zal ik er pas eentje kopen zodra de Nvidia kaart uit is. Dus wellicht dat dan de E6700 een betere verhouding heeft.

Cooler:
De intel boxed die ik nu heb stijgt af en toe mee op in Flight Simulator.
Dat wil ik dus niet meer, aangezien de pc in de woonkamer naast de tv staat (makkkelijk voor divx -> tv). Vandaar deze cooler.

RAM:
Einge vraag waar ik eigenlijk mee zit is, PC5400 of PC6400?

Videocard:
Staat eigenlijk alvast. Misschien over een jaartje een 2e kopen als de prijzen wat lager zijn.
1 kan ik denk ik voorlopig wel mee vooruit.

Budget heb ik niet echt, maar ik hou voor mezelf 1500 ~ 2000 als een bovengrens aan.
De oude onderdelen verkoop ik door aan m'n zusje die een nieuwe pc wil.
Maar er geen spannende dingen mee doet, meer school werk en af en toe een filmpje.
Waar de 3Ghz, etc nog prima voor zijn. Zeker omdat ze nu nog met een AMD 1Ghz Duron zit.

-edit-
Voorlopig booschappenlijstje (prijzen op datum van edit):

Mainboard: ASUS P5B Deluxe (170)
CPU: Intel Core 2 Duo E6600 (300)
Cooler: Zalman CNPS9500 AT (37,50)
RAM: Corsair 2x 1024MB (2048GB totaal) dual channel PC5400 CL4 (270)
Videocard: Asus GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (430)
PSU: Zalman 600-HP (115)

Geluidskaart: Creative X-fi (maar welke?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 17:11 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
als ik jou was zou ik die geluidskaart gewoon eerst nog houden. Als hij perfect werkt, waarom dan een nieuwe? En als hij niet goed onder Vista werkt, dan kan je alsnog eentje aanschaffen.

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

SpX

Gewoon pc5400 pakken als je niet overclocked. Als je het wel nog later van plan bent ( wat mij logisch lijkt , als je goede performance wild houden ), pak je pc6400 geheugen.

Verwijderd

Neem dan PC4200 (schijnt zonder OCen de beste timings te hebben) of PC5300 evt. (is vaak nog een euro goedkoper)

En qua koeler, de Artic Freezer 7 pro is erg goed (stil), voor weinig cash!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 12:29 ]

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
- wat snelheid betreft, neem PC6400 met een goede timing (4 ipv 5).
- Neem geen cnps7700, maar een 8000 of liever een 9500. Dit is een mooi heatpipe koelertje die je cpu mooi koel houdt, ook voor het overclocken. Wil je het beter doen, neem dan een Scyte Ninja Infinity, die scoort beter.
- Voeding trekt het niet, de 8800GTX is een beest, en kijk eens naar de Antec NeoHe 550W bijvoorbeeld.
- vergeet een Creative Soundblaster X-fi te nemen :)

• hello_moto
cantate schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:34:
- Neem geen cnps7700, maar een 8000 of liever een 9500. Dit is een mooi heatpipe koelertje die je cpu mooi koel houdt, ook voor het overclocken. Wil je het beter doen, neem dan een Scyte Ninja Infinity, die scoort beter.
- Voeding trekt het niet, de 8800GTX is een beest, en kijk eens naar de Antec NeoHe 550W bijvoorbeeld.
Hier kan ik me ook wel in vinden. :Y

Verwijderd

cantate schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:34:
in alles heb je gelijk behalve geheugen. op de FP was laatst een bericht over dat het de prijs niet rechtvaardigd om hoger dan pc4200 te gaan met de C2D. daarbij heeft de C2D niet veel aan strakkere timings vanwege de geheugencontroller in de NB die toch al latencie oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Als ze PC5400 & PC6400 bakken, is dat dan puur voor de OC-ers?
En zijn winkels dan zo gehaaid tegenwoordig dat ze een huis tuin en keuken pc voorzien van duurder geheugen terwijl dat dan 0,0 effect heeft?

Die 9500 & 8000 cooler, dat zijn nogal een enorme dingen!
Gaan die niet in de weg zitten op je mobo? Want wat ik wel eens tegenkom is dat er weer zo'n condensatortje in de weg zit om er net lekker bij te kunnen komen.
Maar aan de andere kant het actieve koelingsgedeelte zit toch net weer even wat hoger dan bij zo'n 7700 geval. Ga ik nog eens goed over denken en naar kijken.
Waar ik me vooral zorgen over maak is dat die dingen niet te zwaar zijn voor het mobo of dat ze in de weg zitten met de kast panelen.

De 550W voeding die voorgesteld wordt, trekt die in de toekomst dan eventueel een 2e 8800GTX?
Of moet ik daar dan ook weer een nieuwe PSU voor kopen?

Wat is het voordeel van zo'n X-fi kaart?
Heb aan mijn pc een Yamaha 620-RDS DD5.1/DTS versterker hangen (middels SP/DIF).
Dus die doet al het 5.1 decode werk.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog advisen over het te gebruiken mainboard?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:58:
Als ze PC5400 & PC6400 bakken, is dat dan puur voor de OC-ers?
En zijn winkels dan zo gehaaid tegenwoordig dat ze een huis tuin en keuken pc voorzien van duurder geheugen terwijl dat dan 0,0 effect heeft?
Ze zullen het ongetwijfeld proberen. Als je niet overklokt heb je bijzonder weinig aan het PC6400 geheugen. Omdat het zo duur is, is het de prijs absoluut niet gerechtvaardigd als je niet overklokt. Aangezien PC4200 mooi synchroon loopt met de FSB kun je beter dat pakken (icm met een lage CL)
De 550W voeding die voorgesteld wordt, trekt die in de toekomst dan eventueel een 2e 8800GTX?
Of moet ik daar dan ook weer een nieuwe PSU voor kopen?
Valt niks over te zeggen want het is nog niet bekend hoeveel energie deze kaarten gaan slurpen.
Wat is het voordeel van zo'n X-fi kaart?
Geluidskwaliteit? Het is aan jezelf hoeveel waarde je daar aan hecht.

Verwijderd

Topicstarter
Geluidskwaliteit is natuurlijk altijd goed, maar in welk opzicht?
Zal de game, film of muziek er beter door klinken vanuit mijn Dolby set?

Verwijderd

Topicstarter
Begin nu toch wat te twijfelen over het overclock gebeuren.
Zie net een topic dat een E6600 naar 5300mhz is gelocked.
Ok, dat hoeft natuurlijk niet voor mij, maar ik ben nu toch wel benieuwd hoever je die 2.4Ghz veilig kunt oprekken met de (basic)koeling die ik wil aanschaffen, zonder dat je een al te hoge temperatuur krijgt met daarbij weer enorm veel herrie van je fan's.
Kan dat uberhaupt? En merk je daar veel van tijdens (intensief) gamen?

• hello_moto
Het kan natuurlijk wel. Maar als ik jou was zou ik dan toch een goede koeler kopen.
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:12:
Zijn er nog advisen over het te gebruiken mainboard?
Dus daarvoor zou je, als je een beetje wil overklokken, de asus p5b deluxe kunnen kopen.

Zou je misschien een 'update' kunnen maken?

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel je precies met een update?

Verwijderd

in je Startpost....

Verwijderd

Topicstarter
Waarover dan? Ik volg em niet echt. (Kan aan mij liggen?)

• hello_moto
Wat je nu van plan bent te kopen :P Je boodschappenlijstje van dit moment dus :) Dat maakt het wat duidelijker.

Verwijderd

Topicstarter

RAM: Corsair 2x 1024MB (2048GB totaal) dual channel. (twijfel)
Videocard: Nvidia 8800GTX PCI-Express 16x (nog niet beschikbaar) (500?)
PSU: Zalman ZM460B-APS (80)

Eventueel nog:

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:02:
Geluidskwaliteit is natuurlijk altijd goed, maar in welk opzicht?
Zal de game, film of muziek er beter door klinken vanuit mijn Dolby set?
Tuurlijk, anders had het ook weinig zin gehad zon kaart aan te schaffen. Tenzij je een slechte boxenset hebt. Maar als je een degelijk Logitech setje hebt, zul je met zo'n kaart zeker verschil merken.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:24:
Begin nu toch wat te twijfelen over het overclock gebeuren.
Zie net een topic dat een E6600 naar 5300mhz is gelocked.
Ok, dat hoeft natuurlijk niet voor mij, maar ik ben nu toch wel benieuwd hoever je die 2.4Ghz veilig kunt oprekken met de (basic)koeling die ik wil aanschaffen, zonder dat je een al te hoge temperatuur krijgt met daarbij weer enorm veel herrie van je fan's.
Kan dat uberhaupt? En merk je daar veel van tijdens (intensief) gamen?
De E6600 wordt vaak erg warm met de basic-koeling. Bij sommige mensen zit hij @ stock zelfs op meer dan 70 graden bij load. Goed, dat zijn uitzonderingen, maar de temps met stock koeling zijn zeker niet laag. Dan heb je toch wel andere koeling nodig als je wilt overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:06:
Tuurlijk, anders had het ook weinig zin gehad zon kaart aan te schaffen. Tenzij je een slechte boxenset hebt. Maar als je een degelijk Logitech setje hebt, zul je met zo'n kaart zeker verschil merken.
Zoals gezegd, hij hangt aan mijn DD5.1 home cinema set. In mijn ogen (en oren) nog beter dan zo'n logitech geval. ;)
De E6600 wordt vaak erg warm met de basic-koeling. Bij sommige mensen zit hij @ stock zelfs op meer dan 70 graden bij load. Goed, dat zijn uitzonderingen, maar de temps met stock koeling zijn zeker niet laag. Dan heb je toch wel andere koeling nodig als je wilt overklokken.
Ik heb nu ook een stock cooler op mijn 3.0ghz prescott. Maakt mij teveel herrie. Vandaar dat ik ook al voor zo'n Zalman cooler wil gaan. Hoever zou ik met zoiets kunnen gaan voordat de herrie weer om de hoek komt kijken?

Heb ook nog 3 papst fan's in mijn case hangen (1 intake, 2 outtake).

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:13:
[...]

Zoals gezegd, hij hangt aan mijn DD5.1 home cinema set. In mijn ogen (en oren) nog beter dan zo'n logitech geval. ;)
Even over het hoofd gezien dan :P Dan zou ik, mits je het geld er voor over hebt wel voor zon kaartje gaan.
Ik heb nu ook een stock cooler op mijn 3.0ghz prescott. Maakt mij teveel herrie. Vandaar dat ik ook al voor zo'n Zalman cooler wil gaan. Hoever zou ik met zoiets kunnen gaan voordat de herrie weer om de hoek komt kijken?

Heb ook nog 3 papst fan's in mijn case hangen (1 intake, 2 outtake).
Er zijn koelers die zelfs op 100% nog niet veel lawaai maken. De stock koeler vind ik zelf eigenlijk ook niet lawaaierig. Ik heb zelf geen idee welke het stilst zijn, maar als het goed is staat in de specs wel hoeveel geluid het dingetje maakt.

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06-2025
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:01:

RAM: Corsair 2x 1024MB (2048GB totaal) dual channel. (twijfel)

Eventueel nog:

Geheugen:
http://www.corsairmemory.com/corsair/xms2.html

Ik zou gaan voor de "TWIN2X2048-6400C3", zeer strakke timing 3-4-3-9 op 800mhz, wat perfect op je mobo past.
http://www.corsairmemory....ecs/TWIN2X2048-6400C3.pdf
Zijn alleen wel redelijk prijzig, tussen de 450-500 euro :/
Je kunt er ook voor kiezen om de TWIN2X2048-6400C4 met een timing van 4-4-4-12 op 800mhz (300-350 euro) of de TWIN2X2048-6400 met een timing van 5-5-5-12 op 800mhz (275-300 euro).

• Refragmental
Ow jah... gooi die FDD weg en koop een USB-FDD. Die heb je al voor zo'n 20-30 euro.
Bespaart je weer een dikke floppykabel (en stroomkabeltje) in je kast waardoor de airflow wat beter wordt.

Plus, je kunt em voor alle pc's gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Refragmental op 16-10-2006 15:30 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zou helemaal niet voor zulk duur geheugen gaan. Met PC5300 geheugen valt er ook nog wel over te klokken (kijk maar naar Syngrow ;) )
Ik heb niet echt het idee dat de TS eem die-hard overklokker is, dus is zulk duur geheugen een beetje overkill.

• Refragmental
RoD schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:29:
Ik zou helemaal niet voor zulk duur geheugen gaan. Met PC5300 geheugen valt er ook nog wel over te klokken (kijk maar naar Syngrow ;) )
Ik heb niet echt het idee dat de TS eem die-hard overklokker is, dus is zulk duur geheugen een beetje overkill.
Met PC6400 weet je nu eenmaal dat je geheugen synchroon loopt met je mobo en je het maximale uit je systeem haalt zonder over te klokken.
Die garantie heb je met PC5300 niet, ook niet als je overklokt.

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik wat betreft dat geheugen helemaal de weg kwijt.
Eerst wordt er gezegd dat PC4200 in synch loopt met het mobo en nu is het PC6400?
Wat is het nou? :+

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:18
Mensen, nogmaals:

Het heeft wel DEGELIJK nut om sneller geheugen te gebruiken dan PC4300 (533MHz). Zie deze test: http://www.xbitlabs.com/a...e2duo-memory-guide_6.html

Ik heb specifiek even de pagina van de games weer gegeven. Om de uiterste te pakken:

Geheugen op 1066MHz Cas 4 is 17% sneller dan geheugen op 533MHz Cas 5 in Far Cry. Of dit het geld waar is moet ieder voor zich bepalen natuurlijk. We hebben het uiteindelijk over een aantal procenten verschil, dus verwacht geen wonderen. Lees de test eens goed door en bepaal dan hoeveel je eraan uit wil geven.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Refragmental
Luuk1983 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:40:
Mensen, nogmaals:

Het heeft wel DEGELIJK nut om sneller geheugen te gebruiken dan PC4300 (533MHz). Zie deze test: http://www.xbitlabs.com/a...e2duo-memory-guide_6.html

Ik heb specifiek even de pagina van de games weer gegeven. Om de uiterste te pakken:

Geheugen op 533MHz Cas 5 is 17% sneller dan geheugen op 1066MHz Cas 4 in Far Cry. Of dit het geld waar is moet ieder voor zich bepalen natuurlijk. We hebben het uiteindelijk over een aantal procenten verschil, dus verwacht geen wonderen. Lees de test eens goed door en bepaal dan hoeveel je eraan uit wil geven.
Ik neem aan dat je langzamer bedoelt?
533Mhz Cas5 is van z'n leven nooit sneller dan 1066Mhz Cas4.

• Refragmental
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:38:
Nu ben ik wat betreft dat geheugen helemaal de weg kwijt.
Eerst wordt er gezegd dat PC4200 in synch loopt met het mobo en nu is het PC6400?
Wat is het nou? :+
Je mobo heeft een FSB van 800Mhz.
Dus dan moet je ook kijken naar 800Mhz geheugen om het maximale uit je systeem te krijgen.
PC4300 is geen 800Mhz maar 533Mhz en zal dus niet synchroon lopen.
PC6400 is echter wel 800Mhz en zal 1op1 lopen met je mobo.

• Luuk1983
Legion schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:45:
[...]
Dus dan moet je ook kijken naar 800Mhz geheugen om het maximale uit je systeem te krijgen.
Core 2 Duo heeft een FSB van 1066MHz. Dual channel geheugen op 533MHz (PC4300) loopt dus synchroon.
Legion schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:43:
[...]

Ik neem aan dat je langzamer bedoelt?
533Mhz Cas5 is van z'n leven nooit sneller dan 1066Mhz Cas4.
Fixed, thanks

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Refragmental
Luuk1983 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:53:
[...]

Core 2 Duo heeft een FSB van 1066MHz. Dual channel geheugen op 533MHz (PC4300) loopt dus synchroon.

[...]

Fixed, thanks
Je hebt gelijk.
Het moederbord kan zowel 1066 / 800 / 533 MHz aan.
Dus met PC4300 (533Mhz), PC6400 (800Mhz) alswel PC8500 (1066Mhz) loop je synchroon met je mobo.

• Luuk1983
Legion schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:59:
[...]

Je hebt gelijk.
Het moederbord kan zowel 1066 / 800 / 533 MHz aan.
Dus met PC4300 (533Mhz), PC6400 (800Mhz) alswel PC8500 (1066Mhz) loop je synchroon met je mobo.
Je hebt gelijk, maar daar moet nog wat bij:

- PC2700 dual channel (533MHz)
- PC4300 single channel (533MHz)
- PC3200 dual channel (800MHz)
- PC6400 single channel (800MHz)
- PC4300 dual channel (1066MHz)
- PC8500 single channel (1066MHz)

Alles daarboven loopt iig niet synchroon, tenzij je overclocked.

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk1983 op 16-10-2006 16:07 ]

• Refragmental
Luuk1983 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:06:
[...]

Je hebt gelijk, maar daar moet nog wat bij:

- PC2700 dual channel (533MHz)
- PC4300 single channel (533MHz)
- PC3200 dual channel (800MHz)
- PC6400 single channel (800MHz)
- PC4300 dual channel (1066MHz)
- PC8500 single channel (1066MHz)

Alles daarboven loopt iig niet synchroon, tenzij je overclocked.
Duidelijker wordt het er iig niet op voor de TS _O-

Verwijderd

Topicstarter
Uhm... nee niet echt :D
En dat over een beetje geheugen. :+

Maar goed, ik wil dus in iedergeval dual channel & op 1066Mhz draaien.
Die 1066Mhz heeft tenslotte ook de C2D.

Dual Channel is met PC8500 dus overkill (2133Mhz). Of heb je daar ook echt wat aan met het gene wat ik wil doen met mijn pc?

Is dan PC4300 (of 4200?) niet beter als ik naar de tabel kijk?
Maar hoe dan PC5400 & PC6400 hier in passen?

Maar ja, hoeveel performance verlies je dan tenopzicht van PC8500 ofzo?

Vroeger... was het zoveel simpeler. ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Legion schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:32:
[...]

Met PC6400 weet je nu eenmaal dat je geheugen synchroon loopt met je mobo en je het maximale uit je systeem haalt zonder over te klokken.
Die garantie heb je met PC5300 niet, ook niet als je overklokt.
Dit is dus complete onzin.
Luuk1983 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:40:
Mensen, nogmaals:

Geheugen op 1066MHz Cas 4 is 17% sneller dan geheugen op 533MHz Cas 5 in Far Cry. Of dit het geld waar is moet ieder voor zich bepalen natuurlijk. We hebben het uiteindelijk over een aantal procenten verschil, dus verwacht geen wonderen. Lees de test eens goed door en bepaal dan hoeveel je eraan uit wil geven.
Het is waar dat PC6400/PC8000 wél een lichte performancewinst geeft ten opzichte van PC4200. Maar dit is imo het geld niet waard, geef het geld wat je op het geheugen bespaard dan uit aan een betere videokaart, daar heb je veel meer aan.
Legion schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:45:
[...]

Je praat echt complete onzin.
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:25:
Uhm... nee niet echt :D
En dat over een beetje geheugen. :+

Maar goed, ik wil dus in iedergeval dual channel & op 1066Mhz draaien.
Die 1066Mhz heeft tenslotte ook de C2D.

Dual Channel is met PC8500 dus overkill (2133Mhz). Of heb je daar ook echt wat aan met het gene wat ik wil doen met mijn pc?

Is dan PC4300 (of 4200?) niet beter als ik naar de tabel kijk?
Maar hoe dan PC5400 & PC6400 hier in passen?

Maar ja, hoeveel performance verlies je dan tenopzicht van PC8500 ofzo?

Vroeger... was het zoveel simpeler. ;)
Simpel gezegd:
Wil je overklokken, neem dan PC5300, of zelfs PC6400 als je echt die-hard wilt overklokken (in jou geval dus PC5300 neem ik aan)
Wil je niet overklokken, dan heb je niks aan het duurdere geheugen (lees: zonde van het geld, steek het liever ergens anders in) neem dan gewoon synchroon lopend PC4300 dual channel geheugen.

• Refragmental
RoD schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:31:
[...]

Dit is dus complete onzin.

[...]

Je praat echt complete onzin.

[...]
Leg dan ook meteen uit waarom.
Zeggen dat het onzin is kan iedereen :N

• RoD
  • Niet online

RoD

Legion schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:37:
[...]

Leg dan ook meteen uit waarom.
Zeggen dat het onzin is kan iedereen :N
Zoek alsjeblieft even rond op GoT. Een simpele search zal wonderen doen. Dit is echt al tot in den treure besproken :)

Edit: Heb even wat voor je opgezocht:
Uit de PMG FAQ:
Geheugen snelheid: het is het meest optimaal als de bandbreedte van het geheugen exact gelijk is aan de bandbreedte van de CPU. Bijvoorbeeld een Core 2 Duo CPU met een FSB van 266MHz QDR heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 4 blokjes per kloktik (QDR) = 8533MB/s. Dual Channel PC2-4200 heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 2 blokjes per kloktik (DDR) x 2 (Dual Channel) = 8533MB/s. Dus in feite is dit de perfecte match. Datzelfde voor bijvoorbeeld een Athlon 64 X2 op Socket 939 met twee geheugencontrollers met een geheugenbussnelheid van 200MHz DDR in combinatie met Dual Channel PC3200 (6400MB/s). Hogere geheugenbandbreedte is leuk voor de geheugengerelateerde benchmarks, maar in de praktijk heb je er niet zo gek veel aan. Een lagere geheugenbandbreedte is nog erger, het nekt de performance van de CPU. Hou het op z'n minst dus gelijk. Zie verder ook Wat is de FSB? een stuk verderop in deze FAQ.
Core 2 Duo geheugenkeuze thread
verwaring geheugen snelheden met duo core 2 mobo's
P5NSLI 667 geheugen voldoende voor Conroe?

[ Voor 65% gewijzigd door RoD op 16-10-2006 16:46 ]

• Refragmental
RoD schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:38:
[...]

Zoek alsjeblieft even rond op GoT. Een simpele search zal wonderen doen. Dit is echt al tot in den treure besproken :)
Je kunt het ook gewoon even uitleggen.
Jij bent namelijk diegene die zegt dat het onzin is. :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Zie mijn ge-editte post. Even zoeken kan geen kwaad hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Afijn... ;)
't is nu wel wat duidelijker voor me.
Heb het even vergeleken met m'n huidige setup. Daar heb ik een 800Mhz FSB + PC3200 in Dual Channel. Dat is dus 2x 400Mhz = 800Mhz.

Dus die PC4200 zou optimaal zijn.
Maar omdat ik ook een beetje wil gaan kijken met eventueel die C2D wat sneller laten lopen met zo'n Zalman cooler erbij en het prijsverschil PC4200 / PC5400 niet echt heel groot is, denk ik dat ik voor PC5400 ga in Dual Channel op CL4, van Corsair. (aangepast in de startpost) en hierbij weer een wat completer lijstje:

Voorlopig booschappenlijstje (prijzen van vandaag):

Eventueel nog:

Vraag me nu dus nog af of ik met die Zalman 460W niet aan de krappe kant zit. Of ik dan niet beter toch een 500W voeding kan nemen.
Videokaart hebben we het wel over als dat ding eindelijk uit is.
Afhankelijk van wat het allemaal doet en kost twijfel ik tussen de GTX en de GS versie van de 8800 Core.

Als er dan nog in mijn ogen ruimte is voor een leukere geluidskaart koop ik nog wel zo'n X-fi kaartje erbij.

• RoD
  • Niet online

RoD

Van de GTX wordt aanbevolen dat je minstens een 450W voeding hebt. Misschien is het dus handig om daar iets boven te gaan zitten, ook ivm toekomstige upgrades.

Verwijderd

Topicstarter
Met 460W zit ik er toch 'iets' boven. ;)
Snap wat je bedoeld. Zal nog wel eens verder zoeken naar PSU's die stil zijn en genoeg spanning leveren.

offtopic:
Nightwish Rocks idd! Jammer van Tarja!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hij gaat het ook wel trekken hoor. Maar ivm eventuele upgrades dus. Wel handig dat je niet meteen met de eerste de beste (kleine) upgrade de voeding moet vervangen.

offtopic:
Klopt, erg jammer inderdaad. Once zal dus wel het laatste zijn geweest ;(

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ff een trap omhoog.
Vista is uit, staat al op mijn laptop, werkt leuk!
Tijd dus voor die pc! Want ik ga niet nu eerst Vista op mijn pc gooien en daarna nog een keer alles installeren als ik m'n nieuwe hardware heb.

Ook is de 8800-series uit van Nvidia.
Denk toch dat het de GTS versie wordt ipv de GTX.
Van ASUS. Neem tenslotte ook een ASUS mobo, dus dat sluit mooi aan.
In het verleden ook gedaan dus goeie ervaringen mee.

In hoeverre snij ik mezelf daarmee in de vingers met het gene wat ik wil?
Vind het prijs verschil tussen de GTS en de GTX toch nog wel aardig groot.
Vandaar toch de keus voor de GTS. En zo hou ik nog een beetje over voor een Creative X-fi kaart.

Blijft de vraag, wat is voor mij nu een oke X-fi kaartje?
Ik luister regelmatig muziek op mijn pc, gebruik hem als afspeel ding voor divxjes en ik doe nog wel eens een spelletje.
Daarnaast zal de kaart via sp/dif aan mijn 5.1 yamaha receiver te komen hangen.

Om toch een betere voeding te nemen (wellicht prop ik er nog wel eens een 2e GTS kaart in) ga ik voor de Zalman 600-HP.
Ziet er goed uit en kun je tenminste ook kabels die je niet gebruikt bij afkoppelen.

Oh en stel ik neem dat PC5400 geheugen, maar ik klok niet over, dan is er toch ook nog steeds niks aan de hand? of wel? Of moet ik dan gaan OC-en?

Dan tenslotte nog even het boodschappenlijstje:

Videocard: Asus GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (430)
PSU: Zalman 600-HP (115)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2006 17:14 ]

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Het verschil tussen een 8800GTX en GTS is vrij groot (zo'n 20%), en het verschil tussen een X-Fi en het geluidskaartje wat je nu hebt ga je echt niet merken, vooral niet omdat de (goede) kaart die je nu hebt ook al 5.1 ondersteunt. Het matchen van het merk van het mobo en de graka gaat voor de stabiliteit niks uitmaken, staat alleen leuk in je sig ;)

@ RoD: Das waar, maar ik blijf die X-Fi niet bepaald nuttig vinden :o

[ Voor 10% gewijzigd door Groever op 26-11-2006 17:33 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Het verschil mag dan groot zijn, je betaalt er ook een smak geld meer voor. De GTS is al meer dan 400 euro, imo meer dan zat voor een videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik toch een nieuwere geluidskaart wil hebben is eigenlijk omdat de huidige kaart een aantal EAX features niet meer ondersteund, wat wel handig schijnt te zijn in een spel.
En omdat de SB Live series in Vista niet lekker zou lopen (heb ik gelezen), driver issues, etc.

Dat het voor de stabiliteit niet uitmaakt welke VGA kaart ik neem weet ik, maar ja vind deze kaart wel redelijk geprijst. Heb alleen wel gezien dat ie nog niet echt leverbaar is...

Verwijderd

Topicstarter
Drumroll... het is uiteindelijk het volgende lijstje geworden:

Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN € 168.50
Cooler Master Powersupply iGreen 600W SLI/EPS € 107.50
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 TwinX € 244.50
Creative Geluidskaart X-Fi XtremeGamer 7.1 OEM € 77.00
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 311.00
XFX Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 2xDVI/HDTV € 469.50
Zalman Processor Koeler CNPS9500-AT S775 € 42.00

Totaal 1430 euro (incl. verzendkosten).

De voeding heb ik aangepast omdat de Zalman bij de shop waar ik besteld heb niet op voorraad was, zou nog 3 weken duren. Had geen zin om het nog ergens anders los te gaan bestellen of langer te wachten. Dus daarom de Coolermaster.
De Asus was niet op voorraad zou ook nog enige tijd duren (net zoals bij een hele hoop andere shops). De XFX is nagenoeg hetzelfde (enkel geen games en andere extra's die me toch niet boeien).

Als het goed is heb ik 't woensdag in huis! :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
klinkt goed!

al zou ik wel de voeding ergens anders bestellen, Zalman maakt gewoon kwaliteitsproducten :)

Ook vind ik het nog al een gok, een DX10 kaart kopen(van 470 euro) terwijl je niet eens weet hoe deze in DX10 presteert!
Ik denk dat je in 1x klaar wilt zijn, maar DX10 games komen pas over een jaar ofzo, echt niet eerder. met een X1900XT oid ben je nu ook echt wel het mannetje qua DX9 games. Kan je over een jaar een snellere DX10 kaart kopen waar daadwerkelijk benchmarks mee zijn gedaan.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
overigens zegt het wattage van een voeding niet alles.
Dit weekend op de nvidia-site gelezen dat het vooral ook gaat om hoevel ampere over de 12V-lijnen kan. Hoe meer, hoe beter.
Je kunt dus wel een 600W-voeding nemen, maar als die maar 20ampere over de 12V aan kan, dan is het nog een slechte keuze.
Kijk dus naar de specs van je voeding. (ik gok dat t wel goed zal zijn, gezien t merk, maar kijken kan geen kwaad)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben fan van Flight Simulator en FS-X is een van de eerste spellen met DX-10 support.
Dus ook vandaar de keuze voor de DX-10 kaart.
Thanks voor de tip over de voeding heb 't even gechecked en dat zit gelukkig goed!

Dan blijft nu nog de vraag, 64bits Vista of toch 32bits...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
64-bit! Dat wordt de standaard met de komst van Vista lijkt me. Ik draai nu Vista x64 en die draait even snel op mn laptop als XP x86. Drivers zullen soms wel eens wat minder zijn in het begin. Ik mis zo mn Webcam, Bluetooth en special elaptop toetsen hier, maar ik kan er voorlopig mee leven.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
GremliN-Online schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 15:38:
64-bit! Dat wordt de standaard met de komst van Vista lijkt me. Ik draai nu Vista x64 en die draait even snel op mn laptop als XP x86. Drivers zullen soms wel eens wat minder zijn in het begin. Ik mis zo mn Webcam, Bluetooth en special elaptop toetsen hier, maar ik kan er voorlopig mee leven.
hoe kom jij er in vredesnaam bij dat 64-bit de standaard wordt?
Dat is gewoon niet waar. De meeste mensen zullen de 32bits versie gaan draaien. Belangrijkste reden: zelf weten welke drivers je installeert, of er nu bugs inzitten of niet. Zelf weten welke hardware je gaat gebruiken. Etc.

Ik denk dat Windows vista 64bits het antwoord van microsoft op OS X van apple wordt. Zij willen ook een besturingssysteem waarbij de hardware volledig ondersteunt wordt. Dat zal, althans in theorie goed zijn voor de stabiliteit en daardoor kan Microsoft zijn naam verbeteren.
Ik zeg eerlijk dat ik denk dat dit de reden is, wellicht is ook dit onzin. Maar hoe dan ook gaan de meeste mensen gewoon de 32bits versie draaien.
Ik heb trouwens even gewerkt met de 64bits versie van vista en kreeg niet eens mijn geluidskaart aan de praat, terwijl die erg bekend is. Idioot gewoon.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1