Allround PC t.w.v. € 1150,-

Pagina: 1
Acties:
  • 894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik weet het, het zoveelste systeempje samengesteld door de zoveelste semi-n00b. Ondanks dat ik er niet zoveel van afweet heb ik me toch behoorlijk verdiept en (volgens mij) een aardig systeem samengesteld met als leidraad de BBG's.

Toch heb ik een beter gevoel als een kritische kenner er zijn licht op heeft laten schijnen. Het is tenslotte toch nog aardig wat centen, dus een beetje vertrouwen dat je een goed systeem koopt is dan toch wel prettig.

Ok even kort waarvoor ik m'n pc ga gebruiken:
Ik zit veel achter m'n pc en ben een echte all-round user. Ik Photoshop/Flash etc veel, speel regelmatig een game, rar en par me suf en wil een beetje met video gaan knutselen.
Ik moet dus met de nieuwste games meekunnen, maar als dat over een jaar oid niet meer lukt dan is dat makkelijk geupgrade met een betere videokaart. Ik heb wel geleerd van vroegah door niet de high end kaart te nemen, want dat scheelt gewoon een berg duiten.

Processor
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 308,60
Ik twijfel nog een beetje tussen deze en de E6400. De E6600 scoort toch redelijk wat beter als het gaat om multitasking, maar of het in verhouding staat met het prijsverschil weet ik niet. Wat is de beste prijs/kwaliteit keuze?

Koeler
Arctic Freezer 7 pro € 17,99
Schijnt goed te zijn.

Moederbord
MSI P965 Neo-F, Retail € 103,40
Qua prijs/kwaliteit kwam deze er goed uit. Ook gekeken naar de Platinum, maar das dan alleen voor de FireWire poort. Beetje dure poort wordt het dan.

Behuizing
Arctic Silentium T2, Zilver € 82,51
T3 is schaars te vinden en ik bestel alles bij Azerty en die heeft de T3 ook niet. De T2 ziet er ook mooi uit en schijnt erg stil te zijn (niet onbelangrijk :)) Uitbreiden zal ik toch niet veel doen, dus ruimte is niet zo'n issue. Miss wat RAM, HD of nieuwe Videokaart maar veel meer zal het niet zijn.

Geheugen
Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 237,29
Is dit ok? Ik overklok niet, dus dan is PC4200 prima toch? Ook de optie ECC kwam ik tegen en hoewel ik de betekenis heb opgezocht weet ik niet of dit nu echt belangrijk is? Kan ik beter ECC geheugen nemen?

Videokaart
Asus EN7600GS SILENT/HTD, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 € 118,31
Prijs/kwaliteit - schijnt nog goed mee te gaan met nieuwe games en erg stil met passieve koeling.

HardDisk
2x Maxtor DiamondMax 10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 185,42
Genoeg ruimte. Later wil ik er nog 1 bijzetten voor backups (ivm RAID1 of 0 ofzo ... die dat ie dual gaat lopen), maar voorlopig kan ik die nog wel op m'n 2x 30GB externe HD's doen.

DVD Brander
NEC AD-7170, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 32,73
Ik heb maar de snelste NEC brander gepakt. Geen idee of er nog verschil in zit. Zag in de BBG de BenQ, maar is nog te onbekend, NEC heeft zich toch al jaren bewezen. Of heeft de BenQ iets wat beter is dan de NEC?

Controllers
Conceptronic Firewire Interface Card € 13,30
Heb ik toch nog 3 firewire poorten, en is goedkoper dan de Neo-F Platinum nemen.

Assemblage
Montage volledig systeem, 1 jaar € 35,00
Zekerheid, dat ik het A) zelf niet verpruts en B) 1 garantie heb.

Totaal: € 1134,55

Is een geluidskaart nog nodig? Op dit MoBo zit ook 8 kanaals audio. Meeste draai ik toch op DVD of op m'n Xbox. Dus heel high end hoeft het niet te zijn (aangezien ik toch connected ben met een stereo kabel). Als het optical kan wordt het wel interessant, maar dan ben je meer dan 100,- kwijt geloof ik. Dat vind ik het niet waard.

Monitoren is even secundair. Heb nog 2 prima CRT's en plat is niet per se nodig. CRT's geven toch meer kleuren weer en deze gaan nog wel een jaartje mee. Kijken we dan wel weer voor een paar leuke LCD/TFT schermpjes. (al is de LG L204WT 20" verleidelijk).

Voeding en compatibaliteit is prima zo? Of klopt er geen kont van?

Iemand nog suggesties? Zijn van harte welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvg,
Xs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

Is de E6600 niet zonder Intel-koeler te krijgen? Als je toch een andere koeler koopt, kun je daar misschien een tientje besparen :). Verder ziet dat systeem er goed uit. Zoiets moet het hier ook worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Over het RAM, je hebt idd geen ECC nodig. Dat wordt eigenlijk alleen maar in servers en hele zware workstations gebruikt.
Ik raad je wel aan een tikkeltje sneller RAM te kopen. volgens mij komt PC2-4200 nl niet overeen met je bus snelheid en zal het geheugen dus asychroon lopen en je CPU bottlenecken. Volgens mij is PC2-5300 de goede snelheid.

Verder mooi systeem, al zou ik niet in RAID 1 gaan draaien zonder voldoende backupmogelijkheden.
In RAID1 -> 1 schijf stuk => alle data kwijt.
Je zou voor een derde schijf kunnen gaan en kijken of je onboard controller RAID5 lust (zoals nVidia's Mediashield RAID controllers op de huidige nForce5xx borden)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:00

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je regelmatig gamed dan zou je ook kunnen kijken naar een sterkere kaart bijvoorbeeld de 7900GT of een ander equivalent daarvan.
Is een geluidskaart nog nodig? Op dit MoBo zit ook 8 kanaals audio
Als jij daar geen behoefte aan hebt, is dat niet nodig :)
Voeding en compatibaliteit is prima zo? Of klopt er geen kont van?
Zit die voeding bij je kast geïntegreerd? Ik kan daar nog niets over vinden, maar je zou altijd voor de zekerheid in dit topic kunnen kijken: Welke voeding heb ik nodig? Deel 15

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54

-ET-

Phone Home

McKaamos schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 08:39:

Verder mooi systeem, al zou ik niet in RAID 1 gaan draaien zonder voldoende backupmogelijkheden.
In RAID1 -> 1 schijf stuk => alle data kwijt.
Je zou voor een derde schijf kunnen gaan en kijken of je onboard controller RAID5 lust (zoals nVidia's Mediashield RAID controllers op de huidige nForce5xx borden)
Dat klopt niet. RAID 1 is mirror mode. Dus alles wat op schijf 1 staat, staat ook op schijf 2

wat jij bedoelt is RAID 0, Striping. Dan staat het verspreid over 2 schijven. 1 dood is alles weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

Haan

dotnetter

Outerspace schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 08:44:

Zit die voeding bij je kast geïntegreerd? Ik kan daar nog niets over vinden, maar je zou altijd voor de zekerheid in dit topic kunnen kijken: Welke voeding heb ik nodig? Deel 15
De voeding in die Silentium kast is custom formaat zeg maar, dus je kan er sowieso geen andere voeding inprikken denk ik. Ook is er in principe maar ruimte voor 1 HDD in een speciaal bracket dat aan rubbers hangt, die tweede HDD moet dus elders in de kast komen, waar hij wel z'n trillingen aan de kast gaat doorgeven..

Ik kan me overigens niet voorstellen dat die 7600GS het erg goed zal doen in de nieuwste games, zo snel is die kaart niet.. Als je nog iets meer te besteden hebt, zou ik toch de 7600GT aanraden, of nog liever de 7900GS, die is nu al te krijgen voor 200 euro.
Later wil ik er nog 1 bijzetten voor backups (ivm RAID1 of 0 ofzo ... die dat ie dual gaat lopen)
Denk er wel aan dat je met RAID1 alleen veilig bent voor het uitvallen van 1 disk, als je iets per ongeluk verwijderd, gebeurt dat op beide schijven ;) Dus een echte backup is RAID1 niet..

[ Voor 30% gewijzigd door Haan op 03-10-2006 08:59 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je met video wilt knutselen lijkt een firewire poort juist wel een goed idee. De meeste camera's worden middels firewire op de pc aangesloten.

lezen is ook een kunst 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door P_de_B op 03-10-2006 09:46 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

P_de_B schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 09:00:
Als je met video wilt knutselen lijkt een firewire poort juist wel een goed idee. De meeste camera's worden middels firewire op de pc aangesloten.
hij heeft al een firewire pci uitgekozen.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Geluidskaart zou ik nu voorlopig weglaten. Je kan er altijd nog 1 inprikken als je niet tevreden bent over het geluid. Fantastisch zal die onboard niet zijn.

De videokaart is toch eigenlijk echt wel een echte low end kaart. Ik weet niet welke games je speelt, maar je bouwt een dijk van een systeem met een videokaart die toch eigenlijk geen deuk in een pakje boter slaat. Zoals hierboven ook al werd aangeraden: Kijk eens naar een 7600 GT, o.i.d.

Qua brander maakt het eigenlijk weinig uit welk merk je koopt. Ik hoor daar toch zeer weinig problemen over. Ook de prijzen zijn zowat gelijk. Dus de NEC of de BenQ, boeit niet zo.

Wat voor voeding zit er in die kast?

Voor de rest een mooi systeem

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 03-10-2006 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xs4U schreef:
Later wil ik er nog 1 bijzetten voor backups (ivm RAID1 of 0 ofzo ... die dat ie dual gaat lopen)
http://www.hardwarezone.c...iew.php?id=1987&cid=6&pg= (Review MSI P965 Neo)

"...However, storage functionality and performance turns out to be rather limited as the ICH8 Southbridge has no support for AHCI, NCQ or RAID, even though it supports fast SATA 3.0Gbps transfer rates.[..] We're just sad that there is no RAID support with the ICH8. Terribly wasteful of five good SATA 3.0Gbps ports if you ask us."

In goed Nederlands betekent dat dus: "Helaas, pindakaas!"

Een mogelijk alternatief zou de Biostar TForce P965 kunnen zijn (v.a. € 115,-):

http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=6&id=2039

Helaas heeft deze ook geen Firewire-poort(en), waardoor die MSI P965 Platinum (€ 122,-) weer in beeld komt: http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=6&id=2062. Daardoor (geen Firewire-poorten) blijft de Asus P5B (€ 126,-) even budgetair buiten beeld.

Vraag: "Als PC6400 geheugen toch buiten beeld blijft, waarom kijk je niet naar de ASRock ConroeXFire-eSata2?" (€ 75,-) http://www.vr-zone.com/?i=3779, of ook: http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=6&id=2054

Over geheugen gesproken, misschien kan iemand me hierbij helpen (Alunno betekent tenslotte 'leerling' in 't Italiaans ;) ): Ik las het artikel over DDR2-geheugen: nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten en heb inmiddels ook veel comments daarover gelezen. Nu kwam ik de volgende tekst tegen in de review van de MSI P965 Neo op HardWare Zone:

"The most interesting aspect of the board is actually its overclocking ability. Yes, we know that the P965 Neo has a gimped BIOS with limited functions, but the fact that it can run at 333MHz FSB without additional voltage is something to take note of."

Hmm... Xs4U gaf aan niet te willen overklokken, maar met een 333MHz FSB wordt het toch wel interessant om 667MHz dualchannel geheugen te nemen, toch? Of moet ik weer verder met klepelzoeken?

Omdat XS4U overweegt om een Asus EN7600GS SILENT/HTD, 256 MB te nemen blijft deze vraag ook lekker ontopic: "Wat is nu het verschil met de EN7300GT SILENT/HTD,256MB?" De specs lijken me, op de chipset na, nagenoeg gelijk namelijk. Ook staat die 7600GS niet meer op de Asus site (alleen in een 512MB uitvoering). Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de feedback!

Ik denk dat ik qua grafische kaart ga voor de:
Asus EN7900GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 257,87
Ok het kost een paar duiten meer, maar qua prestaties een goede kaart. Ik kan er nog voor kiezen om een 7600 GT te nemen of een 7900 GS al weet ik dan niet zeker of ik over een jaar nog een nieuwe game kan spelen? Met de 7600 GT bespaar je toch nog zo'n 100,- euro.

Over de harddisk. Ik neem er mogelijk nog een 160GB schijf bij voor m'n backups. Dan draai ik de 2 320GB's met RAID0 en schrijf ik de belangrijke files (wat de komende jaren nog geen 160GB is) op die ander schijf met RAID5. Ik heb in deze PC ook nog een 160GB Maxtor 9. Dit is geen RAID, maakt dat nog wat uit? Zou een mooie goedkope oplossing zijn :)

De behuizing is denk toch niet wat ik nodig hebt. Als een 2e HD;s (laat staan 3e) al als gevolg heeft dat het een rammelbak wordt dan zie ik het niet zitten. Is de Antec Sonata II wat of is dat weer wat overdreven?
Gaat er mij op dat bovenstaande spulletjes erin passen en dat het een stille kast is. Looks zijn secundair, maar wel leuk natuurlijk.

En dan nog kijken of de voeding ok is of dat ik een losse goeie erbij neem.

Niemand die z'n twijfels trekt bij de E6400 ipv de E6600 dus dit zal wel een goede keuze zijn.

Over de RAM, ik las in andere topics dat als je niet OC't PC4200 snel zat was. Maar PC5300 is beter? En PC6400 is dat dan niet nog sneller? Of alleen als je gaan OC'en? Want dat doe ik toch niet.

Dit zijn de laatste afwegingen... Dus als iemand me hier nog in kan adviseren dan maak je me een heel blij mens :D

Cheers,
Xs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht... wel LEZEN Xs4U: Jouw gekozen mainbord ondersteunt helemaal geen RAID! Zie anders:

http://www.hardware.info/...iewproduct/MSI_P965_NeoF/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik poste en zag toen pas je berichtje.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:59:
Xs4U schreef:
[...]

http://www.hardwarezone.c...iew.php?id=1987&cid=6&pg= (Review MSI P965 Neo)

"...However, storage functionality and performance turns out to be rather limited as the ICH8 Southbridge has no support for AHCI, NCQ or RAID, even though it supports fast SATA 3.0Gbps transfer rates.[..] We're just sad that there is no RAID support with the ICH8. Terribly wasteful of five good SATA 3.0Gbps ports if you ask us."

In goed Nederlands betekent dat dus: "Helaas, pindakaas!"
Das mooi klote inderdaad!
Een mogelijk alternatief zou de Biostar TForce P965 kunnen zijn (v.a. € 115,-):

http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=6&id=2039

Helaas heeft deze ook geen Firewire-poort(en), waardoor die MSI P965 Platinum (€ 122,-) weer in beeld komt: http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=6&id=2062. Daardoor (geen Firewire-poorten) blijft de Asus P5B (€ 126,-) even budgetair buiten beeld.
Uhm, maar de ASUS P5B heeft wel FireWire toch? In dat geval is het budgetair juist wel interessant after all?
Vraag: "Als PC6400 geheugen toch buiten beeld blijft, waarom kijk je niet naar de ASRock ConroeXFire-eSata2?" (€ 75,-) http://www.vr-zone.com/?i=3779, of ook: http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=6&id=2054
Ah, kijk ... ik heb wel research gedaan, maar zoveel ook weer niet. Dus bedankt voor de spoed cursus, zal er eens naar kijken.
Over geheugen gesproken, misschien kan iemand me hierbij helpen (Alunno betekent tenslotte 'leerling' in 't Italiaans ;) ): Ik las het artikel over DDR2-geheugen: nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten en heb inmiddels ook veel comments daarover gelezen. Nu kwam ik de volgende tekst tegen in de review van de MSI P965 Neo op HardWare Zone:

"The most interesting aspect of the board is actually its overclocking ability. Yes, we know that the P965 Neo has a gimped BIOS with limited functions, but the fact that it can run at 333MHz FSB without additional voltage is something to take note of."

Hmm... Xs4U gaf aan niet te willen overklokken, maar met een 333MHz FSB wordt het toch wel interessant om 667MHz dualchannel geheugen te nemen, toch? Of moet ik weer verder met klepelzoeken?
Mja, je zou het bijna gaan doen. Feit is gewoon dat ik het vroeger ooit heb gedaan en dat ging behoorlijk mis. Dus ik betaal liever minder en dan maar geen OC'en dan dat ik iets wat ik standaard koop gaat zitten tweaken zonder dat ik maar een idee heb van wat ik aan het doen ben. Ieder z'n vak, snap je wel ;)
Omdat XS4U overweegt om een Asus EN7600GS SILENT/HTD, 256 MB te nemen blijft deze vraag ook lekker ontopic: "Wat is nu het verschil met de EN7300GT SILENT/HTD,256MB?" De specs lijken me, op de chipset na, nagenoeg gelijk namelijk. Ook staat die 7600GS niet meer op de Asus site (alleen in een 512MB uitvoering). Anyone?
Duidelijk, de 7600 is van de kaart! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 08:39

SpX

Niet voor de 7900 GT gaan maar voor de snellere 7900 GTO. Deze heeft 512mb en heeft de zelfde specificaties als de de 7900 GTX, alleen langzamer geheugen. ( wat gemakkelijk erbij geclocked kan worden zonder nieuwe koeler oid. ) Dus een 7900 GTX voor de prijs van een 7900 GT...

Verder iets sneller geheugen nemen, want anders loopt het niet op de juiste snelheid van je processor en dat is zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, Azerty heeft de GTO niet, naja ... bestel ik die wel ergens anders ... is nog goedkoper ook! Die prik ik er zelf nog wel in.

RAM zal ik sneller nemen. PC5300 ok?

Ik laat alles de Proc en koeler op Mobo assembleren, bestel ik de rest wel waar het goedkoper is. Maar 's kijken of dat gaat lukken, wie weet wordt ik dan ooit ook een tweaker :P

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:50
Let even op de kast: De silentium schijnt erg slecht leverbaar te zijn (levertijd onbekend bij azerty)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ben weer wat verder dankzij de hulpvolle links/tips van Alunno.

In het artikel Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten staat als conclusie:
"De optimale prijs-prestatieverhouding is waarschijnlijk te vinden bij 533MHz- oftewel PC4200-geheugen."

Dus laat ik dat dan maar houden tenzij iemand een beter argument heeft? Ipv van hogere getalletjes is automatisch beter zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

Over het MoBo. Ik heb de artikelen bekeken en de artikelen vergeleken dan is het nog even dubben tussen de MSI P965 Platinum (Intel P965) aangezien die de hoogste cijfertjes krijgt ;) en de ASRock ConroeXFire-eSata2 aangezien die net een tikkeltje lager scoort, maar dan ook 50 euro minder kost.

Enige echt kritische punt is nu nog de behuizing? Iemand wat suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
superjoost schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:47:
Let even op de kast: De silentium schijnt erg slecht leverbaar te zijn (levertijd onbekend bij azerty)
Ja, dat heb ik al gemerkt. De opmerking van Haan was ook al niet echt hoopgevend:
"De voeding in die Silentium kast is custom formaat zeg maar, dus je kan er sowieso geen andere voeding inprikken denk ik. Ook is er in principe maar ruimte voor 1 HDD in een speciaal bracket dat aan rubbers hangt, die tweede HDD moet dus elders in de kast komen, waar hij wel z'n trillingen aan de kast gaat doorgeven.."
Kortom, ik zoek een andere kast waar alles mooi inpast en stil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortom, ik zoek een andere kast waar alles mooi inpast en stil blijft.
Pfew, die Silentium 2 is dus komen te vervallen? Gelukkig! Kwalitatief zal het een goede kast zijn (ik heb 'em zelf overwogen), maar toen ik 'em in 't echie zag viel ie zwaar tegen. Wat een 'plasic' geval zeg. Wel eens goed naar die voet gekeken?

Anyway, met je budget en wensen in gedachten...

"...Ik zit veel achter m'n pc en ben een echte all-round user. Ik Photoshop/Flash etc veel, speel regelmatig een game, rar en par me suf en wil een beetje met video gaan knutselen.
Ik moet dus met de nieuwste games meekunnen, maar als dat over een jaar oid niet meer lukt dan is dat makkelijk geupgrade met een betere videokaart. Ik heb wel geleerd van vroegah door niet de high end kaart te nemen, want dat scheelt gewoon een berg duiten"

...kwam ik bij een, voor mij bekende & betrouwbare shop terecht, waar je in totaal +/- € 1200,- kwijt bent. Dus, zo'n € 60,- tot € 80,- boven je oorspronkelijke budget & wensen. Tenminste, als je het +pakket kiest, anders blijf je binnen je budget!

Let op Xs4U! Het geheel der delen is meer dan de som, dus F%@%$K die 7900GTO a $$$$$, je gaat tenslotte geen Suzuki Salto uitrusten met een Ferrari motor en zwaar brede banden. Balans is hier de essentie, lijkt me.

Mijn lijstje (€ 1219,- inclusief... ALLES!):

Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel € 21.50
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GT Silent 256MB 2xDVI/HDTV € 175.50
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX € 293.50
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz FSB1066 2MB Box € 223.00
2X Maxtor 250GB SATA300 16MB FDB, 6V250F0 € 160.00 (jaja, evt. die Barracuda voor dezelfde prijs...)
MSI P965 Platinum iP965, SATA2 RAID, GLAN € 138.50
NEC DVD-/+/RAM ND-4571A 16x/16x/8x DL Bulk € 35.50
Complete assemblage € 29,-
E.V.T. (!) verz. kosten € 12,- (Bij afhalen in Eindhoven kom je op: € 1207,-)

Tja, ontbreekt alleen nog nog de kast & de voeding in het lijstje (ontbreekt niet binnen het budget). Dit lijkt me een gevalletje 'persoonlijk'. Zelf kwam ik tot de volgende onderdelen. niet zomaar, deze kast & voeding heb ik in de praktijk voor iemand naar tevredenheid samengesteld - zeer tot diens tevredenheid qua: design, vermogen en geluidsproductie (!):

Cooler Master Midi Tower Mystique 631 ATX No PSU (zilver) € 82.00
LC Power Powersupply LC-6550GP 550W € 48.50

Mocht je voor de zilveren variant gaan: +€ 6,95 voor de Cooler Master 'aluminium Front Side Bezel' voor je DVD fikkker.
Mocht € 1139,- (incl. alles) een absoluut maximum zijn dan kun je evt. ook PC5300 (OOK 533MHz!) PC5400 (677MHz) binnen je budget nemen. Wil je er nog onder gaan zitten, dan kun je eventueel met die ASRock mainbord (hoewel, die MSI verdient de voorkeur) nemen.

Zo... schiet me maar lek Tweakers. Die PC is (op een paar VERBETERINGEN na) al (easy)gebouwd... en loopt als een trein!

Al aan SLI opties gedacht als je uitbreidingen naar de toekomst schuift? Mocht je toch in het vak 'overklokker' gaan willen verdiepen, dan is dit (relatief gezien!!) ook nog mogelijk met deze config.

Succes!

PS: Welke Asus van de P5B serie bedoel je? http://www.computerfarm.nl/easysubpage0012.html#00002070 ... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 00:51:
[...]
Mijn lijstje (€ 1219,- inclusief... ALLES!):

Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GT Silent 256MB 2xDVI/HDTV € 175.50
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX € 293.50 -> niet OCen geloof ik he? Wat dacht je van 2gb CL4 memory voor ~200 euro. Of als het echt moet, CL3 voor ~250. Ik zeg eht maar even aangezien geheugen mometeel asociaal duur is.
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz FSB1066 2MB Box € 223.00
2X Maxtor 250GB SATA300 16MB FDB, 6V250F0 € 160.00 (jaja, evt. die Barracuda voor dezelfde prijs...) dat dus. maxtor.. BRRRR! k koop liever een samsung of seagate
NEC DVD-/+/RAM ND-4571A 16x/16x/8x DL Bulk € 35.50
Complete assemblage € 29,-
E.V.T. (!) verz. kosten € 12,- (Bij afhalen in Eindhoven kom je op: € 1207,-)

nog wat over kast en voeding, daarna iets over geheugen en mobo waar Cio niet op in wil gaan wegens gebrek aan motivatie voor een subtiel antwoord
Niet OC'en met een core 2 duo? PC4300 mem dus! (kingston is vaak relatief duur qua timings)
Niet OC'en met een core 2 duo? Ook een asrock board voldoet als de specs (audio, poorten) kloppen!

Persoonlijke voorkeur: Nooit meer maxtor & hitachi. Heb teveel (half) dode examplaren gezien met waardevolle data.

NEC AD-7170 heb ik zelf ook, helaas nog geen bit-type setting, DVD+R werkt dus niet in alle dvd spelers, zoals bepaalde samsung (ook xbox drives) en stand alone/oem gevallen. Verder geen problemen mee, aangezien ik het weet en een 3520A heb die wel bit-type setting voor DVD+ heeft.

Budget kaart, tsja, nvidia heeft het helaas weer voor 't zeggen. Een 7600GT IDD, eventueel een x1600xt mista de prijs goed is.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even 2 vraagjes...

1. om bij dit soort configuraties een P5W DH Deluxe moederbord te nemen is dat alleen handig als je wil overclocken of is het qua basis toch beter?

2. kan dit geheugen ook een optie zijn voor dit systeem:

Kingston (KHX6000D2K2/2G)
2048MB 750MHZ DDR2 DIMM CL4 NON-ECC (4-4-4-12)(KIT OF 2) NS (NMS)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cio schreef:
Niet OC'en met een core 2 duo? PC4300 mem dus! (kingston is vaak relatief duur qua timings)
Niet OC'en met een core 2 duo? Ook een asrock board voldoet als de specs (audio, poorten) kloppen!

Persoonlijke voorkeur: Nooit meer maxtor & hitachi. Heb teveel (half) dode examplaren gezien met waardevolle data.

NEC AD-7170 heb ik zelf ook, helaas nog geen bit-type setting, DVD+R werkt dus niet in alle dvd spelers, zoals bepaalde samsung (ook xbox drives) en stand alone/oem gevallen. Verder geen problemen mee, aangezien ik het weet en een 3520A heb die wel bit-type setting voor DVD+ heeft.

Budget kaart, tsja, nvidia heeft het helaas weer voor 't zeggen. Een 7600GT IDD, eventueel een x1600xt mista de prijs goed is.
Alunno is altijd bereid om wat te leren!

1. Bedoel je niet PC4200 geheugen? nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten: "De optimale prijs-prestatieverhouding is waarschijnlijk te vinden bij 533MHz- oftewel PC4200-geheugen."

2. ASRock ConRoeXFire-eSATA2 bord; Audio: Realtek ALC888 7.1channel CODEC with High Definition Audio. Das okay toch? Voor digitale audio/video: "comes with onboard HDMI S/PDIF interface header." M.a.w. de connector zit er niet op.:FireWire... ai! "There are no FireWire ports available on the board by default. Thankfully, ASRock provides a bracket to hook up to the headers on the PCB." M.a.w.: je moet er zelf nog mee aan de slag, toch? De MSI P965 Platinum iP965 heeft dit wel allemaal standaard, maar ja ...eh, daar betaal je dan ook voor. Wat maak jij hiervan? Xs4U schreef:
Is een geluidskaart nog nodig? Op dit MoBo zit ook 8 kanaals audio. Meeste draai ik toch op DVD of op m'n Xbox. Dus heel high end hoeft het niet te zijn (aangezien ik toch connected ben met een stereo kabel). Als het optical kan wordt het wel interessant, maar dan ben je meer dan 100,- kwijt geloof ik. Dat vind ik het niet waard.
ASRock ConRoeXFire-eSATA2:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2054/crxfire_rear.jpg
Rear I/O ports come with legacy connectors, analog surround audio, two USB 2.0, two eSATA 3.0Gbps and one RJ45 port.

MSI P965 Platinum iP965:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2062/p965p_rear.jpg
Fully featured rear I/O panel with complete analog and digital audio jacks, USB 2.0, FireWire, LAN and legacy ports.

Wellicht dat de shop die FireWire connectoren op het ASRock bord zetten? Overigens heeft de Asus P5B geen FireWire connectoren, lijkt me. Vergelijk de specs maar met de MSI Platinum bij Azerty, Xs4U! Je kunt het natuurlijk ook voor de zekerheid bij ze navragen.

Komen we bij m'n vorig lijstje terug, dan blijft ie toch redelijk staan (jaja, met die Barracuda's, Cio!). Tenminste, als Xs4U de optie tot (redelijke) overklok in de toekomst open wil houden. Die voeding lijkt me alleen toch fout (2 x S-ATA??). Hoewel deze verder prima funktioneert, wil je niet te veel op je voeding beknibbelen. Kwam ik bij de volgende:

Cooler Master Powersupply iGreen 430W (€70/72,-) of:Cooler Master Powersupply iGreen 500W (€ 88,-).

Iemand een beter idee?

Goed alternatief (zonder overklok) lijkt me:

Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel
ASRock ConRoeXFire-eSATA2 i945P, SATA2 RAID (met inst. FireWire conn.+ evt. optical)
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GT Silent 256MB 2xDVI/HDTV
Cooler Master Midi Tower Mystique 631 ATX No PSU (zilver of zwart)
Cooler Master Powersupply iGreen 430W
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0
NEC ND-4571A 16x/16x/8x DL Bulk of: NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zilver of Zwart
Seagate 250GB SATA300 16MB FDB, ST3250620NS, 2x

Azerty (met NEC AD-7173): €1199,- 4Launch (met NEC ND-4571A): € 1199,- Shtt, nog altijd +€ 65,- op je oorspronkelijke lijst Xs4U....

Bij Azerty kom je wel in de knoop met levertijden!

Nou... schiet 'em maar lek zou ik zeggen :Y !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Ik verander de titel even van 'Graag wat opbouwende kritiek' naar 'Allround PC t.w.v. € 1150,-'.
Het budget dat nu in de topictitel staat is een gok en afgeleid van het totaalbedrag in de topicstart.

Eigenlijk had je zelf voor een goede topictitel moeten zorgen. Zie daarvoor Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is Xs4u - werd er gek van dat ik elke keer of op m'n werk of thuis ingelogd was waardoor ik niet meer kon inloggen. Dus even nieuwe user aangemaakt.

@Thandor: Sorry, je hebt gelijk, dit is veel duidelijker! :)

@Leermeeste Alunno: Bedankt voor je geweldige adviezen. Ik heb nog wat rond geneuzeld naar de behuizing met name en kwam toen uiteindelijk toch op de Antec Sonata LifeStyle II omdat deze heel goede reviews krijgt met goede voeding erbij en ik van die mystique geen review heb kunnen vinden en dan moet ik er nog ee voeding a +- 80,- bij nemen, dan ben ik duurder uit.

Dus het volgende:

4Launch:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1x Antec Midi Tower Sonata II Life Style ATX 450W (zwart) € 115.50
1x Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 299.50
1x Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel € 21.50
1x MSI K9N Platinum nForce 570 MCP, SATA2, GLAN € 107.50
1x Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 Value € 243.50
1x Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GT Silent 256MB 2xDVI/HDTV € 175.50
2x Maxtor 250GB SATA300 16MB FDB, 6V250F0 € 160.00
1x NEC DVD-/+/RAM ND-4571A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) € 35.00
1x 4Launch Hardware installatie (assemblage) 2 jaar € 29.00
=========================================================
Totaal incl. BTW: € 1187.00
=====================================================================

Azerty
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1x Antec Sonata II, Zwart € 113,31
1x Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 307,01
1x Arctic Freezer 7 pro € 18,33 levertijd : 14 dagen
1x MSI P965 Platinum, Retail € 134,72 levertijd : pre-order
1x Corsair ValueSelect 2048 MB DDR2, PC5300 5 non-ECC 2 x € 249,71
1x Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 156,16
2x Maxtor DiamondMax 10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 153,72
1x NEC AD-7170, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 32,88
1x Azerty Montage volledig systeem, 1 jaar € 35,00
Totaal incl. BTW: € 1200,84

Dat wordt dus 4launch!

Hoe kan het trouwens dat PC5300 goedkoper is dan PC4200?

Maxtor VS Barracuda? Verschil?

Kan ik m'n oude IDE HD nog steeds in deze knallen voor backups?

Zijn er nog aanmerkingen op dit setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
als het goed is wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 20:42:
Azerty
1x Corsair ValueSelect, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 130,08
Totaal incl. BTW: € 1081,21

Hoe kan het trouwens dat PC5300 goedkoper is dan PC4200?

Zijn er nog aanmerkingen op dit setje?
Kerel, je hebt bij het onderste lijstje 1x geheugen vergeten mee te rekenen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 20:42:

is deze wel silent, volgens mij niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:00:
[...]

is deze wel silent, volgens mij niet!
Nee klopt, de silent versie kost € 177,99 en heeft een levertijd van 21-28 dagen(bij Azerty that is).

[ Voor 8% gewijzigd door deCube op 04-10-2006 22:08 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Leermeeste Alunno: Bedankt voor je geweldige adviezen. Ik heb nog wat rond geneuzeld naar de behuizing met name en kwam toen uiteindelijk toch op de Antec Sonata LifeStyle II omdat deze heel goede reviews krijgt met goede voeding erbij en ik van die mystique geen review heb kunnen vinden en dan moet ik er nog ee voeding a +- 80,- bij nemen, dan ben ik duurder uit.

Dus het volgende:

4Launch:
1x Antec Midi Tower Sonata II Life Style ATX 450W (zwart) € 115.50
1x MSI K9N Platinum nForce 570 MCP, SATA2, GLAN € 107.50
1x NEC DVD-/+/RAM ND-4571A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) € 35.00
1x 4Launch Hardware installatie (assemblage) 2 jaar € 29.00
=========================================================
Totaal incl. BTW: € 1187.00

Azerty
1x Corsair ValueSelect 2048 MB DDR2, PC5300 5 non-ECC 2 x € 249,71
Totaal incl. BTW: € 1200,84

Dat wordt dus 4launch!
@Xs4U,

Ik kom met jouw samenstelling op: 4Launch € 1218,- (foutje gemaakt met het bord) en Azerty € 1224,34 (foutje gemaakt met de GPU)...

Dus je gaat toch overklokken i.v.m. 667MHz geheugen? Lees dat art. over geheugensnelheden nog eens door!

Google 'ns: review "cooler master mystique 631"... http://www.gruntville.com...cm_mystique_631/index.php
http://www.3dxtreme.org/i...coolermastermystique631p1
Ga je voor: review "coolermaster mystique 631" vind je er nog meer! Zo moeilijk is da toch nie?

Aan die Sonata te zien ga je voor zwart (die Silentium is weer Zilver?), scheelt dit dingetje weer: http://www.eynstein.nl/index.php?page=product&id=2714. Hoewel... die is er ook in 't zwart...

Probeer ook 'ns: review "coolermaster igreen", vind je o.a. deze:
http://www.xsreviews.co.uk/reviews-57.html (430W)
http://www.driverheaven.net/reviews/iGreen/ (500W)...Editor Choice Award!
Impressive hè?

Ik heb overigens hier ergens ontevreden geluiden gelezen over de voeding van de Sonata. Check dat even, lijkt me namelijk een mooie kast en dat zou jammer zijn. Voeding klinkt niet zo spannend (vaak het ondergeschoven kindje), maar is weldegelijk belangrijk voor een stabiel systeem.

Nog meer om (ECHT) niet vrolijk van te worden...
Sonata II icm Arctic Freezer 7 pro en 7600GT Silent. De link naar Hardware.info daar stemt ook niet hoopvol. Stuur een mailtje met vragen hierover naar de shop van je keuze, zij gaan 'em tenslotte bouwen! Het kan namelijk aanzienlijke aanpassingen in je keuzes betekenen.

Succes, 't gaat uiteindelijk wel lukken met je systeem, lijkt me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 00:51:
[...]
Mocht € 1139,- (incl. alles) een absoluut maximum zijn dan kun je evt. ook PC5300 (OOK 533MHz!) PC5400 (677MHz) binnen je budget nemen.
Vandaar dat ik d8 dat PC5300 net zo goed zou zijn. En 4Launch heeft deze alleen van Corsair. En PC4200 van Kingston is net zo duur. Dus tja, wat maakt het dan nog uit? In die review hebben ze het over "waarschijnlijk" en "prijs/prestatie verhouding" ... dus neem aan dat PC5300 dan in ieder geval geen kwaad kan.

Ok, hierbij de laatste (kloppende) lijst.

1x Cooler Master Midi Tower Mystique 631 ATX No PSU (zwart) € 82.00
1x Cooler Master Powersupply iGreen 430W € 69.50
1x MSI P965 Platinum iP965, SATA2 RAID, GLAN € 138.50
1x NEC DVD-/+/RAM AD-7173 18x/18x/12x DL Bulk (zwart) € 36.00
1x 4Launch Hardware installatie (assemblage) € 29.00
€ 1255.00

Ik zit voor het mooie net ff over m'n budget van 1.200,- euro heen.
Op zich prima zo, alleen vind ik zo'n 152,- euro voor kast + voeding behoorlijk aan de maat.
Heeft iemand nog andere suggesties?

Zit stiekem nog een beetje te twijfelen met de MSI 7900 GTO. Deze is "maar" 63,50 euro duurder, maar volgens mij zijn de prestaties ook aanzienlijk beter. Klopt de som dan nog Alunno?

Welke HD is stiller? Seagate of Maxtor?

Iig allemaal heel erg bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 22:56

nXXt

Carpe omnia

Je zou ook voor een degelijke AOpen kast kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alunno schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 00:51:
[...]
Mocht € 1139,- (incl. alles) een absoluut maximum zijn dan kun je evt. ook PC5300 (OOK 533MHz!) PC5400 (677MHz) binnen je budget nemen.

Vandaar dat ik d8 dat PC5300 net zo goed zou zijn. En 4Launch heeft deze alleen van Corsair. En PC4200 van Kingston is net zo duur. Dus tja, wat maakt het dan nog uit? In die review hebben ze het over "waarschijnlijk" en "prijs/prestatie verhouding" ... dus neem aan dat PC5300 dan in ieder geval geen kwaad kan.
Ha ha, je hebt helemaal gelijk Xs4/ever. Ik heb zelf iemand PC 5400 1024MB op die ASRock board laten prikken en, zoals gezegd, die loopt prima. Of die PC4200 de beste prijs/prestatie biedt blijft ook bij die gasten van Madschrimps een vraag. Ik neem aan dat dit op z'n minst een goede prijs/prestatie oplevert. Ook de timing is redelijk van invloed. Wellicht dat het effect alleen bij benchmarks naar voren komt?

Anyway, het loopt niet storm op je draadje (flauw eigenlijk) - ook ik zou wel eens van iemand anders willen horen wat ie ervan vind (AOpen zit niet in de collectie van 4Launch). Kwam gisteren een mogelijk knelpunt (GPU - CPU koeler) tegen waarnaar je niet (?) naar gekeken hebt: Sonata II icm Arctic Freezer 7 pro en 7600GT Silent. De oplossing werd gevonden in de Gigabyte 7600GT silent (http://www.azerty.nl/prod...ddr3-pci-express-x16.html), of evt. de MSI 7600GT silent (http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=021964). Deze hebben allebei een ander koelsysteem dan die Asus. Een andere CPU cooler kan evt. ook. Maar, nogmaals, check dit verhaal even met de shop!

Misschien dat anderen dik tevereden zijn met de Sonata kast, ik kwam dit tegen: Standaard Case Voedingen?. Tja... wat moet je ermee?

Over Voeding kwam ik deze posts tegen (de laatste op deze blz. en de eersten op de volgende): Welke voeding heb ik nodig? Deel 15. Tja, zo zijn er nog 14 delen :*) !!

Misschien kun je daarom eens naar deze kijken - Zalman ZM-460-APS :
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=017175
Heb er een review van gevonden, maar helaas, kan 'em even niet vinden. Iemand ervaring hiermee?

Wellicht dat de volgende beter in 't budget past (€51,50) - Asus A-45GA:
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=014150
Review: http://www.casejunkies.co...0001&hl_id=2838&page=3956
Iemand hier iets zinnigs over te melden?

Hmm.. blijft een vak apart, voedingen!

Behuizing: Misschien de Chieftec Midi Tower DX-01B-D-U-OP ATX (€59,50):
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=014150
http://www.chieftec.com/products/Workcolor/Dragon.htm (zwart, zonder window)
http://www.overclockercaf.../cases/Chieftec/index.htm
Komt alleen ex. casefans begrijp ik, die ook nog eens 80mm zijn. Die maken toch meer geluid dan 120mm?

Wellicht een mooie topic: MAXTOR VS SEAGATE??

Of het sommetje klopt? Tja, voor mij zijn het sommetjes, voor jou zijn het keiharde Euries waar je flink voor moet werken!

Zo, nu wordt het toch ECHT tijd dat anderen hun mening geven hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
  • Laatst online: 10:07
Afbeeldingslocatie: http://img226.imageshack.us/img226/8669/goeiepcpj1.png

Bij cool-prices.nl

Alles op voorraad :)

[ Voor 12% gewijzigd door robvanderaart op 06-10-2006 11:14 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-01 20:11
ik zou toch een andere HDD willen aanraden, want maxtor zijn niet de meest betrouwbare schijven. Kies bijvoorbeeld voor een Seagate Barracuda 7200.10

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik heb alleen maar Maxtor schijven gehad en ik heb er nooit problemen mee gehad, het is een goed merk. En leg eens uit waarom ze minder betrouwbaar zijn dan.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

robvanderaart schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 17:06:
Ik heb alleen maar Maxtor schijven gehad en ik heb er nooit problemen mee gehad, het is een goed merk. En leg eens uit waarom ze minder betrouwbaar zijn dan.
Dat is over het algemeen zo. De Seagate Barracuda's hebben simpelweg een hogere betrouwbaarheid en gaan doorgaans langer mee cq. minder uitval. Dat wil overigens niet zeggen dat Maxtor schijven per definitie slecht zijn. Het kan prima zijn dat één of ander Maxtor schijf het langer uithoudt dan één of ander schijf met het merk Seagate maar over het algemeen is het andersom ;)

Persoonlijk heb ik overigens ook niet direct enorm slechte ervaringen met Maxtor. De oudere Maxtor schijven zijn enorm lawaaiig en hebben doorgaans een hogere uitval dan Seagate schijven (schijven van rond de 20GB bv.). Wat betreft schijven rond 2002 á 2003 bleef Seagate voor op Western Digital en Maxtor wat betreft betrouwbaarheid en geluidsniveau. Tegenwoordig zijn de Seagate Barracuda 7200.10 heel iets luider geworden dan de Seagate Barracuda 7200.7 schijven van medio 2003 maar wat betreft betrouwbaarheid zit het altijd nog prima bij Seagate. De schijven hebben ook niet voor niets een garantieperiode van maar liefst 5 jaar :o
Wat betreft Samsung, ik heb enkel ervaring met de Samsung Spinpoint 160GB 8MB IDE. Deze is wat performance betreft niet slecht maar het geluidsniveau is inmiddels onacceptabel voor mij (vrij hoge constante pieptoon). De oudere Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB IDE is aanzienlijk stiller.

Bovenstaande verhaal is min of meer gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Het betreft desktop IDE en S-ATA schijven. Geen SCSI modellen dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 06-10-2006 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Heb een IDE en SATA Maxtor harde schijven, en 1tje zit er al bijna dik 2 jaar in en draait nog als een zonnetje, en ze zijn ook niet luid nog niet uitgevallen :) Maja weet je wat het is bij de ene valt ineens een Maxtor uit bij de andere Seagate het gaat er gewoon om dat het werkt. En betrouwbaarheid ik zeg maar altijd ongeluk zit in een klein hoekje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Waarom neem je niet deze brander:

pricewatch: Asus DRW-1612BL 16x (Dual-layer, Retail)

Is sata, en hetzelfde snelheid als de andere(BENQ, NEC).. Want anders heb je weer een ide kabel nodig. Deze kan lekker op sata ;)..
in 3 kleuren verkrijgbaar :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Weer een IDE kabel ? Z'n hardeschijven komen al op SATA, en als het dezelfde snelheid heeft, en BenQ en NEC vind ik betere merken qua DVD-branders dan Asus om eerlijk te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de comments. Eerlijk gezegd had ik voor de HD discussie al gekozen voor Seagate, waarom kan ik niet precies beargumenteren behalve dat ik in een ander topic las dat Maxtor nogal lawaaierig is. En als iets veel herrie kan maken en je compleet silent setting kan bederven wil ik graag stille HD's. Niet ten kostte van alles natuurlijk, Western Digital is leuk, maar net ff te duur voor het leuke. Samsung, las ik, is 1 van de stilste, maar nu hoor ik weer van die pieptoon.
Al met al kunnen we dus zeggen dat ze allemaal wel wat hebben op WD miss na, maarja, daar betaal je dan ook voor.
Zelf heb ik altijd Maxtor HD's gehad en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad, zij het dat ze niet de stilste zijn, en van dat geknor wil ik toch wel een beetje af. Maar ik begrijp dat Seagate ook lawaaierig is?

Anyway, na wat rekenformules kwam ik toch uit ok Seagate. Qua prestaties gelijkwaardig aan de Maxtor 10 op bepaalde onderdelen beter, andere minder en de meeste GB voor $$$ ... de 320GB is de meest voordelige.

Dus ik ga gewoon voor Seagate. Daarnaast ben ik verder gaan puzzelen en al met al liep m'n budget al weer op, ook omdat er nog een paar kleine wensen waren die ik bijna vergeten was, zoals een HS en nieuw keybord ... en tja, nu ben ik in het stadium dat ik toch gewoon maar doe wat m'n gevoel zegt en waar ik, als ie dalijk binnen is, helemaal blij en trots mee kan zijn.

Dus bij deze de lijst, misschien zijn er nog zaken (zoals de Arctic F7 Pro koeler + 7600GT niet lekker samen gaan) die misschien ook problemen kunnen geven, dan hoor ik dat graag :D

1 4Launch Hardware installatie (assemblage) € 29.00
1 Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel € 21.50
1 Cooler Master Midi Tower Mystique 631 ATX No PSU (zwart) € 82.00
1 Cooler Master Powersupply iGreen 430W € 69.50
1 Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 Value € 243.50
1 Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 299.50
1 Logitech Internet Pro Keyboard USB OEM (zwart) € 13.50
1 MSI P965 Platinum iP965, SATA2 RAID, GLAN € 138.50
1 MSI Videokaart PCI-e GeForce 7900GTO 512MB DDR3 2xDVI/VIVO € 239.00
1 NEC DVD-/+/RAM AD-7173 18x/18x/12x DL Bulk (zwart) € 36.00
1 Plantronics Headset Audio 90 Hi-Fi Stereo € 36.50
2 Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 193.00

Verzend- en betaalwijze: Verzenden na vooraf betalen (Overboeking) € 12.00

--------------------------------------------------------------------------------

Totaal incl. BTW: € 1413.50
Totaal excl. BTW: € 1187.82

Ik kan hem waarschijnlijk via de zaak bestellen, dus dat scheelt weer. Zo issie als het goed is ook nog redelijk overclockbaar mocht ik toch de kriebels gaan kijken om een beetje te gaan tweaken.

Mooi systeempje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/3794/pc3ht5.png

Scheelt denk een stuk in de prijs :)

Cool-prices.nl

En ja ik weet dat je liever Seagate heb, en het is niet zo dat Maxtor schijven luider zijn want ik heb er ervaring mee, maar de shop had geen 320 Gb versie van de Seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob bedankt!

Alleen ben ik toch wel een beetje van die Sonata II af ... je leest er toch wisselende dingen over. Qua voeding en ook het geval met de luchtstroom, die pas werkt als je fans gaat toevoegen (die er nog niet bij zitten)

Over de Maxtors, kijk ... als ze net zoveel herrie maken en prestaties gelijkwaardig zijn en ik daarnaast ook nooit een slechte ervaring heb gehad met die dingen, maakt dat me niet zoveel uit :)

Over die precision gaming headset. Zelf ervaringen mee? Heb nu al een behoorlijke range aan HS's gehad. Ze gaan of na een paar maanden stuk, is een aanslag op je oren of hebben het geluid een walkie talkie van de blokker. Uiteindelijk de enige die me ooit heeft kunnen bekoren is de Plantronics Audio 90. Al heb ik er hier 2 van gehad en waren beide in een half jaar stuk :S ... dus tja.
En die Prec. HS van Logi. ziet er wel relaxed uit.

En hoe presteerd die 7950GT? Bij Tom's zie ik em niet echt in de chart staan. Wel een paar GX2's (SLI), maar die scoren lvarierend en niet veel beter dan de 7900GT(X)?

En Asus P5B ... is dit nou een goede kaart of niet? (vergeleken met de MSI p965 Plat.) Je hoort er zoveel verschillende verhalen over! (compatibility) Hij staat wel in bijna elke BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Misschien kan je voor deze kast gaan(als je hem natuurlijk mooi vind):

Antec TX1050B SOHO Tower case (500watt)

Je krijgt er een 500 watt voeding bij(een stabiele, zie reviews), en hij is erg ruim.
Ook is het antec, dus je haalt wel kwaliteit binnen. Deze kast is 110 euro, incl de 500Watt voeding.
Ook is de voeding modulair(kabels eruit halen die je niet nodig hebt), en stil(volgens reviews).
Het deurtje kan ook op slot(al ga ik dit nooit gebruiken :P).
Ik verwacht hem volgende week...

ps de voeding is een Antec 500W SmartPower 2.0 ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Perzikvrucht op 07-10-2006 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm ... geen verkeerde reviews idd :) Thx matsume

http://www.driverheaven.n...1050review/conclusion.htm
http://www.extremeoverclo...ases/Antec_TX1050B_9.html
http://www.legitreviews.com/article/200/5/

Alleen een essentieel onderdeel wordt wel besproken, waar ik wel erg op let, dat is de geluid productie, die schijnt niet optimaal te zijn. En "maar" 4 voeding aansluitingen. Geen idee hoeveel ik er nodig heb. En de looks van de Mystique vink wel mooier ;) Maar zeker het overwegen waard!

Ik ga nog 's een beetje lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
De 7950 GT is aardig nieuw, maar presteert wel goed :) Hij is ieder geval beter dan een 1900GT of een 7900 GT, maar doet toch weer een beetje onder voor een 1900XT maar die is toch weer 100 eurie duurder. En ja misschien wel een beetje gelijk qua case, maar ik vind het een goede kwaliteit prijs verhouding, je zou natuurlijk ook kunnen kijken voor een goede case zonder voeding, en dan een Antec 550 Watter halen :)

[ Voor 21% gewijzigd door robvanderaart op 07-10-2006 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 10:35:
Hm ... geen verkeerde reviews idd :) Thx matsume

http://www.driverheaven.n...1050review/conclusion.htm
http://www.extremeoverclo...ases/Antec_TX1050B_9.html
http://www.legitreviews.com/article/200/5/

Alleen een essentieel onderdeel wordt wel besproken, waar ik wel erg op let, dat is de geluid productie, die schijnt niet optimaal te zijn. En "maar" 4 voeding aansluitingen. Geen idee hoeveel ik er nodig heb. En de looks van de Mystique vink wel mooier ;) Maar zeker het overwegen waard!

Ik ga nog 's een beetje lezen.
Tjah "maar 4 voeding aansluitingen", je hebt altijd van die splits dingen, en als je ziet wat je erbij krijgt, denk niet dat er nog iets moet, tenzij je 5 hdd's neemt.
Ook krijg je er 2 pci-e connectoren bij ;).
En alles is gemeshed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jan Laros schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 08:30:
Is de E6600 niet zonder Intel-koeler te krijgen? Als je toch een andere koeler koopt, kun je daar misschien een tientje besparen :). Verder ziet dat systeem er goed uit. Zoiets moet het hier ook worden.
Met Intel-koeler heb je 3 jaar garantie en een reserve-koeler voor als de gewone koeler sneuvelt. Zo kan je doorwerken (ipv wachten op de shops) als er iets misgaat.

Artic Freezer serie is populair voor prijs/kwaliteit, bijna Zalman voor een merkbaar goedkopere prijs.

Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 212
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 299
Zou je 41% meer willen betalen voor 13% meer performance?

ECC is idd voor servers, meestal eisen servermobo's registered ram. Deze dingen passen niet altijd op desktopmobo's, het is trager en duurder.

PC4200 (533MHz) DDR2 is idd snel genoeg voor de FSB van je processor, dual channel PC4200 levert voldoende geheugenbandbreedte om de processor te voeden. Je kan voor PC5300 gaan, als je mobo hogere FSB ondersteunt (niet dus) of als je wilt overklokken.

DiamondMax 10 serie harde schijven zou ik uit principe en om compartibiliteitsredenen boycotten. Deze serie bugged harde schijven hadden problemen met nForce4-mobo's en vele RAID-controllers gegeven. Ondertussen is het opgelost, je weet maar nooit of een computerwinkel een oude voorraad aan bugged schijven jou probeert aan te smeren. Dus geen risico's nemen en een andere schijf uitkiezen. WD, Seagate, Samsung,... keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ten eerste deze gozer wil niet overklokken, ten tweede dat Maxtor gedoe is al een tijd terug en allang al opgelost, ten derde alsof je nooit problemen heb met Seagate of WD ? Heb zelf al 2 jaar een Maxtor harde schijf draait nog steeds als een zonnetje nooit problemen mee gehad. En dat moederbord ondersteund wel PC5300. En bij cool-prices.nl hadden ze geen Seagate 320 GB en waren ze tevens niet op voorraad en de TS vond het niet erg om een Maxtor te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door robvanderaart op 07-10-2006 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@XS4u,

Ben me druk aan het verdiepen in dat vak Voedingen (niet alle 15 delen hoor) en kwam terecht in de wondere wereld van molexen, modulair, 12V lijnen, etc...

iGreen 430W. Maar toch die Zalman ZM460-APS:

http://www.dirkvader.de/f...age%2FZalman_ZM460-APS%2F (Kijk ook even naar de dB's!!)
http://www.silentpcreview.com/article292-page1.html

Omdat gebruikerservaringen ook veel zeggen, had ik iets moois op t.net gevonden... helaas: waar stond het nou? Anyway, op die link Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 stond ook nog wat.
Qua prijs is ie gelijk met die iGreen en je zit helemaal gunstig bij die shop: pricewatch: Zalman ZM460-APS, 460W (ATX12V 2.01)

[Edit: Link gevonden: Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 + pag. 28. PilatuS schijnt er errug happy mee te zijn!]

Ga alleen na of je in de toekomst nog een derde sata-schijf erbij zou willen nemen (die 160MB i.p.v. je huidige IDE schijf). Moet ook met de voeding kloppen namelijk. Plaats anders een post op dat draadje? Het lijkt me de moeite waard om je er iets meer in te verdiepen!

[Edit: die 3e schijf is dan dus voor backup's? Misschien een idee om tegen die tijd een externe (usb) schijf te nemen? Kun je 'em mooi op een andere locatie bewaren, mocht dat nodig zijn.]

Met de Asus P5B zou je in de knoop komen met de plugjes. Kom je op deze uit:
http://www.cool-prices.nl...--2,sgid--171,artId--6304 (€ 151,95). Niet op voorraad.
http://www.cool-prices.nl...--2,sgid--171,artId--5513 (€ 169,25)

Uiteindelijk kwam ik op +/- € 1454,- uit bij Cool Prices, maar wel een mooi lijstje met relatief goedkoop geheugen!

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
4Launch
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cooler Master Midi Tower Mystique 631 ATX No PSU (zwart) € 82.00
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 Value € 243.50
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 299.50
MSI Videokaart PCI-e GeForce 7900GTO 512MB DDR3 2xDVI/VIVO € 239.00
Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 193.00
Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W € 70.50
==================================================================
€ 1287.50

Zalman staat er nu in onder voorbehoud. Reply gepost in voeding topic om te zien wat de reacties/meningen zijn.

Cool Prices
http://www.amaassen.com/coolprices.gif

Zoals je ziet ben ik bij CP nog duurder uit. Dan heb ik ook een MoBo wat volgens mij minder is dan die MSI (iig met plugjes)?
En ik ben wel Pro die MSI 7900 GTO aangezien dat gewoon een onder geclockte GTX is zonder dat extra koeling nodig is om em op GTX niveau te krijgen. En prijs scheelt toch wel!
Lichte voorkeur naar Seagate intussen en die hebben ze ook niet. Ze hebben retestrakke prijzen in sommige gevallen, maar over het geheel een karige collectie en in mijn geval ook niet echt goedkoper.

Ik denk dat ik zo een mooi systeem heb. Alleen nog even de reacties afwachten m.b.t. m'n voeding keuze.

_/-\o_ to all who is helping _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ja uhm dat komt ook omdat je bij CP een duurder videokaart en behuizing heb gekocht want die ene bij CP is volgens mij High Tower en die andere een Midi :P Maar desalniettemin een goeie PC omdat je die GTO natuurlijk naar GTX speeds kan overclocken :) En geen dank trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je de Mystique ook in midi & high vorm dan?

En de grafische kaart is idd een "betere", maarja ... een 7900 GT is ook al duurder dan de MSI GTO. Dus laten we het op een "draw" houden. Dan is dat ik de vrijheid in selectie heb doorslag gevend ;)

Thx enywoe hoor :D Elke tip of suggestie is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben stiekem toch wel een beetje tweaker gek aant worden. Lees veel in de verschillende topics en reviews en OCen schijnt meer standaard te zijn dan uitzondering hier, dus waarom zou ik het dan niet kunnen met wat hulp her en der op dit forum? Is mijn systeem zo goed om te OCen, of moet ik dan nog even op andere zaken gaan letten?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Misschien zou je een Antec 550 watt moeten nemen ipv de Zalman, en voor een Zalman Koeler gaan voor op je videokaart als je hem wil overklokken naar een GTX en de Artic Freezer Pro is gewoon goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:19
Een Zalman VF-900 is natuurlijk een prachtige GPU koeler, als deze in het budget gaat passen. Hangt er ook van af in hoeverre je wilt OCen. Als jij de stock koeler er op laat, behoud je je garantie op de GraKa en als jij vind dat hij toch snel genoeg is voor de games die je speelt is het niet nodig, overigens heeft de GTO een hele mooie stock koeler waarmee de GTX speeds wel haalbaar moeten zijn.
Misschien voor voeding een Enermax 500W nemen? volgens mij is die ook wat goedkoper en echt krijgt geweldige reviews, ik heb hem zelf ook besteld :9

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@XS4u,

FF een update. Moet jou eigenlijk bedanken. Ontzettend leerzaam zo'n 'case-study': Alround PC t.w.v. € 1150,-. Heb me nooit eerder verdiept in zoiets als bv. UPS en dat zou ik zonder jouw topic ook niet zo snel gedaan hebben. De mijne is ook eigenlijk wel aan vervanging toe. Begrijp je mijn eigenbelang ook meteen!

[Nope: de Mystique 631 is er in 1 formaat: miditower (zie Coolermaster site). 4Launch staat toevallig bovenaan in de pricewatch.]

Speakin' of UPS: posting met PilatuS hulpvol geweest? Idd. Antec voedingen heb ik ook bekeken, m.n. de Neo serie (komt als beste uit de bus in de PC Active van nov.), als je tenminste de rev. versie hebt. Ook Seasonic, Tagan, etc. zijn de revue gepasseerd. Net iets te duur allemaal. Struin even de reviews van silentpcreview.com af, mocht je daar de behoefte aan hebben. Zeker als je 3 schrijven, zware kaart, etc. installeert. Ook dat PC Active artikel is boeiend, naast de gebruikerservaringen hier.

[Edit: Zalman komt natuurlijk met adaptertje waardoor je kan kiezen IDE of extra SATA schij(f)ven 8)7 ]

Toch aan de overclock? Neem aan dat je het 'Tweaking & Cooling' forum gevonden hebt? Wat de GPU cooling betreft was deze draad hulpzaam: [OC] nVidia GeForce 7 Series - Deel 2. Tja, weer een paar tientjes bovenop je budget. Krijg je trouwens wél garantie op je GPU als je de fan laat assembleren bij de shop?

'k Heb begrepen dat Asus moederborden zich beter laten overklokken dan MSI, tenminste die duurdere p965 bordjes.

Nogmaals, voor mij is je 'case' een sommetje, voor jou keiharde Euries en ik heb niet in jouw beurs te kijken. Maar eh... is het niet juist de sport om het beste voor je gebruik binnen een vastgesteld budget te krijgen? Het kan namelijk altijd sneller & beter. Straks moet Thandor weer de titel aanpassen :*). Wat is je limiet nu?

[Look on the bright side: Remember:"F%@%$K die 7900GTO a $$$$$, je gaat tenslotte geen Suzuki Salto uitrusten met een Ferrari motor en zwaar brede banden." Nou, die Salto is inm. een volwassen Porche geworden!].

Mocht je 't mis gelopen hebben, een gouden tip:

http://www.hardwareinfodagen.nl/

Heel leerzaam lijkt me en veel van de merken uit de lijstjes zijn met een stand aanwezig. Wellicht meteen een goede gelegenheid voor je om de spulletjes (als ze die meebrengen) 'ns in 't echie te zien?

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 00:18:
@XS4u,
Speakin' of UPS: posting met PilatuS hulpvol geweest? Idd. Antec voedingen heb ik ook bekeken, m.n. de Neo serie (komt als beste uit de bus in de PC Active van nov.), als je tenminste de rev. versie hebt. Ook Seasonic, Tagan, etc. zijn de revue gepasseerd. Net iets te duur allemaal. Struin even de reviews van silentpcreview.com af, mocht je daar de behoefte aan hebben. Zeker als je 3 schrijven, zware kaart, etc. installeert. Ook dat PC Active artikel is boeiend, naast de gebruikerservaringen hier.

[Edit: Zalman komt natuurlijk met adaptertje waardoor je kan kiezen IDE of extra SATA schij(f)ven 8)7 ]
Ik heb de nodige reviews gechecked en ik heb er nu 2 in m'n hoofd zitten:
De huidige Zalman ZM-460-APS 460W of de Antec Neo HE 430W...

De Neo is ietsje duurder, maar krijgt vooral lovende woorden ivm de stilte. De Zalman is gewoon goed, maar steekt er niet echt uit. Naar de Tagan en Seasonic had ik ook al gekeken, maar dat vond ik een beetje te prijzig worden! Zoals je terecht zegt, het is de sport om een goed systeem te krijgen met minimale pleuries. Budget is niet zozeer een issue, maar meer: "vind ik het waard om die pleuris daarvoor neer te leggen".

Hoewel ik heel veel achter dat klere ding zit vind ik het ook weer zonde om zoveel geld aan uit te geven voor die 10%-20% die je dan misschien extra hebt, of de coole lampjes, kasten etc omdat het cool staat maar wel weer 2x zo duur. Je loopt er tenslotte niet mee over straat. Geef ik het wel uit aan het tweaken van m'n auto ;) Ook leuk :P

Anyway, kben er nog niet uit mbt de voeding ... begint een appart verhaal te worden zo langzamerhand, van alle onderdelen die ik op voorhand had geselecteerd gaf ik toch wel de minste aandacht aan de voeding. Ik dacht altijd dat het niet meer deed dan "voeden". En eerlijk gezegd heb ik nu zo'n cheap ass Q-tec erin zitten en die doet toch ook al 2 jaar netjes z'n werk. Het is me dus nog steeds een beetje onduidelijk waarom ik zoveel geld uit zou moeten geven, maar langzamerhand komt wel het besef dat het meer is dan voeden, maar ook issie stil of niet, "voed" ie continue waardoor je systeem stabieler draait en daarnaast natuurlijk de ruimte voor OCen en blaas je je pc niet op.
Al die techniche termen ontgaan me echter nog een beetje, ik kijk gewoon naar de cijfertjes en de geschreven reviews :)
Toch aan de overclock? Neem aan dat je het 'Tweaking & Cooling' forum gevonden hebt? Wat de GPU cooling betreft was deze draad hulpzaam: [OC] nVidia GeForce 7 Series - Deel 2. Tja, weer een paar tientjes bovenop je budget. Krijg je trouwens wél garantie op je GPU als je de fan laat assembleren bij de shop?
Geen idee mbt de garantie. Kan het wel ff vragen, maarja, garantie of niet ... krijg ik dan sowieso ook niet zonder assemblage lijkt me als die cooler erop gaat?
Kheb het topic ff vluchtig door genomen, en gezocht op gto, maar nog weinig mbt deze kaart qua overclocken gevonden. Wel lees ik in veel reviews dat je hem kan OCen naar GTX met de stock cooler. Als iemand hier een mooi topic of artikel over weet ... khou me aanbevolen :D
'k Heb begrepen dat Asus moederborden zich beter laten overklokken dan MSI, tenminste die duurdere p965 bordjes.
Ja, die had ik toevallig al aangepast, na het lezen van wat reviews en voornamelijk ook het "Core 2 Duo gamesysteem samenstellen" topic. Kheb nu de P5B Deluxe staan. Veel goeie reviews/benchmarks gezien al is me onduidelijk of een P5B evt. psies hetzelfde is op wat aansluitingen na aangezien overal de Delux getest wordt, maar ik nog nergens de gewonen P5B voorbij heb zien komen. Ik heb liever 2 of meer LAN poorten (1 voor inet, ander voor Xbox) en min. 1 firewire poort. De gewone P5B heeft 1 LAN en geen FW. Kan ook wat PCI kaartjes erbij doen natuurlijk, maarja ... met de deluxe ben je ook meteen klaar dan.
De P5W vonk weer net ff te duur ondanks de 975 ... al schijnt het verschil in tests minimaal te zijn in vergelijking met de B.
Nogmaals, voor mij is je 'case' een sommetje, voor jou keiharde Euries en ik heb niet in jouw beurs te kijken. Maar eh... is het niet juist de sport om het beste voor je gebruik binnen een vastgesteld budget te krijgen? Het kan namelijk altijd sneller & beter. Straks moet Thandor weer de titel aanpassen :*). Wat is je limiet nu?
Case staat nog steeds op de Mystique 631. Lijkt me gewoon een prima kast. Ik vind die Mystique 632 helemaal fraai, maar die is meteen weer 20,- euro meer en schijnt wat meer herrie te produceren / of minder herrie tegen te houden, net hoe je het bekijkt :P. Kheb nog even gekeken naar de Antec Midi Tower P180B Performance One, maar die is me net iets te duur...134,50...bijna het dubbele als de Mystique. En kzou geen meerwaarde weten behalve dat ie misschien iets stiller is en wat meer koeling geeft? Als is stilte wel een goede Pro - voor mij wel de primaire functie van een kast, naast dat alle dingen die je nodig hebt er goed inpast natuurlijk.
[Look on the bright side: Remember:"F%@%$K die 7900GTO a $$$$$, je gaat tenslotte geen Suzuki Salto uitrusten met een Ferrari motor en zwaar brede banden." Nou, die Salto is inm. een volwassen Porche geworden!].
Ja, van die 1150,- is weinig meer over :P Maarja, als ik er een "relatief" beter systeem voor terug krijgt ey ;)
Mocht je 't mis gelopen hebben, een gouden tip:
http://www.hardwareinfodagen.nl/
Heel leerzaam lijkt me en veel van de merken uit de lijstjes zijn met een stand aanwezig. Wellicht meteen een goede gelegenheid voor je om de spulletjes (als ze die meebrengen) 'ns in 't echie te zien?
Thanks voor de tip... kzal eens kijken of ik een gaatje in m'n agenda heb :)
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, kben weer wat verder, bijna niks is meer hetzelfde van de initiele lijst geloof ik :D Alleen de processor en koeler als ik het goed heb.

Anyway, ik zal m'n bevindingen uiteraard even toelichten, ik zou het zeer op prijs stellen als iemand met een andere point of view deze even met me deelt :)

Kheb alles geselecteerd bij 4launch.

Kast
Sorry ik weet niet alle links meer naar reviews en ze opzoeken gaat ff teveel tijd inzitten. Bottom line is dat ik veel reviews heb gelezen en lang getwijfeld heb tussen de Antec Sonata II, Antec P180 P One, Mystique 632 en deze. Ze hebben allemaal wel iets, maar prijs verhouding, looks, installatie gemak, afwerking en stilte hebben voor deze gekozen. De P180 is ook super qua looks, maar had net even teveel nadelen en is ook niet super stil:
• Power supply/motherboard combo may require very long power supply cables
• Case temps run warm even with additional front fan
• Hard drive LED hidden behind door
• Expensive

Source: http://www.overclockerson...e=articles&num=366&pnum=7

Voeding
Antec Powersupply NeoHEPower430 430W € 86.00
Zalman of Antec waren de laatste 2 die over waren en uiteindelijk toch gegaan voor de Neo. Vooral omdat hij vreselijk stil schijnt te zijn en verder ook gewoon erg goed z'n werk doet. Targan en Seasonic vink te duur.
Antec:
http://www.overclockerson...e=articles&num=348&pnum=5
Zalman:
http://www.overclockerson...e=articles&num=352&pnum=6

Processor
Zou eventueel nog de E6400 kunnen worden en dan een beetje OCen eventueel... Zou wel wat knaken schelen in ieder geval ... wat vinden jullie?

Koeler
Tja, prijs/kwaliteit he :)

Mobo
Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN € 173.00
Getwijfeld tussen de gewone en de Delux. Aangezien ik FW wil, 2 LAN porten en ook de wat ruimere opties met RAID gekozen voor de Delux. Overige opties zijn leuk, maar verder niet zo boeiend. Schijnt beter te OCen zijn en de extra LAN features hebben de MSI P965 Platinum over boord gegooid.

Geheugen
Twinmos 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 222.50
Ik heb hier puur gekozen voor prijs/kwaliteit. Twinmos schijnt ook goed te werken, dus waarom dan voor Corsais, Kingston of OCZ gaan... iemand?
Zoals Tom ook heel terecht zegt:
"The bottom line is that as long as you have enough memory - preferably 2 GB - the extra money you pay for more memory speed would be better invested in a faster graphics card. And if you don't play games, then the CPU and hard drive offer more room for improvement than the memory."

Graka
MSI Videokaart PCI-e GeForce 7900GTO 512MB DDR3 2xDVI/VIVO € 240.50
Veel over gelezen. Is een onderclockte GTX die met stock koeler makkelijk over te clocken is. Houden zo en lijkt me een prima prijs/kwaliteit keuze. Als het nodig is kan er evt. nog een andere koeler op... wat vinden jullie?

HD - windows
Seagate 80GB SATA300 8MB FDB, ST380811AS € 46.00
Het idee van je windows draaien op een apparte schijf vonk wel zo prettig. De seagate kwam er erg goed uit in de categorie "Windows startup performance" bij Tom's en das wel de belangrijkste in dit geval. Daarnaast stond dit erbij: FDB (Fluid Dynamic Bearing): Low-Noise
Dus stil zal ie ook wel zijn. ++ dus.
De Raptor vind ik gewoon te duur en de 80GB is toch wel prettig aangezien ik nu ook al zo'n 15GB aan programs kwijt ben en meer ruimte heb ik niet, anders was het al meer geweest :D Zit nu al flink in de probs ivm shared folder ook met msn ... dat loopt behoorlijk op ... en ik krijg de shared folder niet ergens anders dan m'n C:\

HD - storage
2x Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 194.00
RAID0 draaien, prijs/kwaliteit prima (al is de prijs alweer gestegen zie ik, was eerst 92,-) en genoeg ruimte voorlopig ;) Ik douw m'n oude Maxtor 9 160GB er wel in voor backups en daarnaast heb ik nog 2x 30GB externe HDs voor de hele belangrijke backups. Merendeel is toch films en muziek.

Keyboard
Logitech Internet Pro Keyboard USB OEM (zwart) € 13.50
Ook die heb je nodig ... die ik nu heb wil je niet zien :D Als ie maar lekker typt vink het prima.

Headset
Sennheiser Headset PC150 € 59.50
Ik zit al jaren te klooien met headsets. Ze gaan allemaal gewoon stuk na +- een half jaar. Dus laat ik het maar eens goed doen. Sennheiser is gewoon klasse en kan hem dus net zo goed als koptelefoon gebruiken die ik ook nog nodig heb.

--------------------------------------------------------------------------------
Totaal incl. BTW: € 1438.00

Jaja, van de initiele 1100 - 1200,- is weinig meer over, maar als je de HS en Keyboard ervan af haalt en de assemblage er nog bij doet dan zit je nog onder de 1400,-. Iemand nog suggesties op dit systeem?
Zijn er zaken waar ik beter op kan budgeteren? Op zich mag er nog wel iets vanaf als dat mogelijk is.

Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb hier die Zalman voeding met een vergelijkbaar systeem en hij bevalt mij erg goed. De voeding is echt super stil wat voor mij erg belangrijk is. Ook weet ie mijn systeem prima stabiel te houden ook met overklokken.

Om een idee te geven van hoe stil ie is, mijn Papst 120mm fan op 7 volt maakt meer lawaai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm ... en hijs wel goedkoper ... en meer Wtjes voor zover dat wat zegt ... misschien toch maar weer switchen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Qua vermogen zal die voeding zeker voldoen. Mijn systeem is denk ik ietsjes zwaarder door de overgeklokte X1900XT en een watt meter gaf bij mij tijdens gamen 260W aan. Meer dan genoeg over dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor kast heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een gemodde Lian-Li PC71. Er zit waterkoeling in dus er is niet veel meer aan de kast dat standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nice :) Mooie, maar mij te duur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 08:39

SpX

Een beter systeem kun je dit moment niet vinden voor die prijs :)

Alleen vind ik persoonlijk 2 x 320 GB wel wat heel veel aan opslagruimte, zelfs voor Films en andere download shit.
Misschien is 2 X 250, voor 150 euro zoals de Hitachi Deskstar T7K250, 250GB een betere en voordeligere keuze.. scheelt namelijk zo`n 40 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door SpX op 10-10-2006 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dan lever je wel 'veel' (wat is veel?) schijfruimte in. Verder hebben de Hitachi Deskstar T7K250 schijven slechts een garantieperiode van 3 jaar. Seagate geeft maar liefst 5 jaar garantie op haar Barracuda 7200.10 schijf :)
Wat mij betreft is de prijs/kwaliteit verhouding van de Seagate Barracuda 7200.10 dus hoger ;)

De uiteindelijke prijs komt dus uiteraard wel lager te liggen maar naar mijn mening is het verstandiger om bij de Seagate schijven te blijven.

Wat betreft bezuinigen op het systeem: Bezuinig op het punt waarvan je denkt dat het met minder ook wel kan. Persoonlijk zou ik meer steken in een snel I/O systeem (snelle hardeschijven) en wellicht een zwakkere processor nemen (en deze uiteraard overclocken). Hardeschijven zijn namelijk snel een bottleneck. Uiteraard ligt het er maar net aan wat je doen wilt met het systeem :Y)

Afijn, het systeem wat je nu hebt ziet er goed uit. Enkel ietwat boven het budget maar een goede PC mag wat kosten. Vergeet niet dat je er (hopelijk) een tijdje mee vooruit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nuu 380 GB aan opslag en zit al 2 jaar me suf te branden ivm gebrek aan opslag. Dus dat gaat wel op. Vervolgens de volgende som erop los gelaten:

Seagate 250GB 8 MB:
3,40 GB per euro

Seagate 320GB 16 MB:
3,29 GB per euro.

WD 320 GB 16 MB:
3,25 GB per euro

Hitachi 250GB 8 MB:
3,24 GB per euro

Samsung 250GB 8 MB:
3,12 GB per euro

WD 250GB 16 MB:
3,10 GB per euro

Maxtor 250GB 16MB:
3,10 GB per euro

Seagate 250GB 16 MB:
3,06 GB per Euro

Maxtor 300GB 16 MB:
3,03 GB per euro

Samsung 300GB 8 MB:
2,89 GB per euro

Hitachi 320GB 8 MB:
2,89 GB per euro

Nu weet ik niet wat het verschil nu precies zal zijn met 8 of 16MB ... of dat je zoiets daadwerkelijk merkt. Maar los daarvan is de Seagate gewoon goed geprijsd en presteert goed. En zeer betrouwbaar + idd 5 jaar garantie!

Vandaar de keuze ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:31:
Wat betreft bezuinigen op het systeem: Bezuinig op het punt waarvan je denkt dat het met minder ook wel kan. Persoonlijk zou ik meer steken in een snel I/O systeem (snelle hardeschijven) en wellicht een zwakkere processor nemen (en deze uiteraard overclocken). Hardeschijven zijn namelijk snel een bottleneck. Uiteraard ligt het er maar net aan wat je doen wilt met het systeem :Y)
Wat zijn snelle schijven? Dan zou ik voor de Raptors moeten gaan toch? Daar betaal je je helemaal scheel aan... maar dat is het eventueel wel waard?
Als ik naar de Workstation I/O resultaten van Tom's kijk dan zou ik dus voor WD Raptor of in een lager budget de WD Caviar moeten gaan?
Al scoort de Seagate 160GB 8M het beste na de Raptors ...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me wat vertellen over Twinmos, is dat een ok geheugen? Of is er een duidelijk verschil met corsair, kingston etc ... de gerenomeerde merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Het is wel een ok geheugen. Maar zou eerder voor Corsair / Kingston / OCZ gaan als je gaat OC'en. En wat de Processor betreft als je de E6400 wilt kopen, die valt gemakkelijk over te klokken naar 3 Ghz met 381 Mhz / Multiplier 8x zonder dat je je voltage aan moet passen. Dat scheelt dan toch wel weer 75 euro. Voor de rest is het een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@XS4U,

Kun je 'ns FF meekijken/helpen op dit draadje:
PC van max 1600 voor fotobewerking

We zijn er toch om elkaar te helpen, nietwaar? Dus, met jouw recente research kom je dan toch op de Asus P5B Deluxe of de gewone met een PCI USB/FireWire kaart [Het zat 'em in de LAN poorten 8)7 ]? Of zie ik door de bomen het bos niet meer :*) ! [...Blijkbaar!]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oh ja, met 'case' bedoelde ik 'geval' en niet behuizing (MIJN FOUT!). Die kast is juist super. 'k Heb alleen de zilveren variant in 't echie bekeken, maar de zwarte moet ongetwijfeld net zo mooi zijn. Trouwens: 'Black is the new Black', kijk maar naar de iPod!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dat zijn schijven die in performance benchmarks hoog scoren.
Dan zou ik voor de Raptors moeten gaan toch? Daar betaal je je helemaal scheel aan... maar dat is het eventueel wel waard?
Wellicht wel. In RAID0 zou het nóg mooier zijn. Of het de moeite waard is hangt helemaal af van jouw eisen :)
Als ik naar de Workstation I/O resultaten van Tom's kijk dan zou ik dus voor WD Raptor of in een lager budget de WD Caviar moeten gaan?
Al scoort de Seagate 160GB 8M het beste na de Raptors ...
De WD Caviar zou ik niet nemen, Seagate is wat mij betreft beter. De WD Raptor is weer een ander verhaal; die zou je dus prima kunnen nemen als je veel performance wil :)
Maar: Lees daarover eens wat benchmarks ;)
Ik kan je vertellen dat het tot 3x achterelkaar schoppen van een topic niet gewenst is. Daarvoor heeft men een edit (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) knop voor uitgevonden ;)
over Twinmos, is dat een ok geheugen? Of is er een duidelijk verschil met corsair, kingston etc ... de gerenomeerde merken?
In dit geval is geheugen gewoon geheugen. Per chip zal enkel de compatibiliteit en de overclockbaarheid verschillen.
Over de overclockbaarheid en de compatibliteit van bepaalde geheugenmodules (geheugenchips, 2 modules van een bepaald merk kunnen verschillende chips bevatten :o) is vrij veel te vinden. Zoek dus eens naar merknaam/typenummer van het geheugen en de merknaam of het typenummer van het moederbord. Indien je veel probleemtopics m.b.t. geheugen tegenkomt dan weet je in feite al genoeg ;)
In geval van een AMD Athlon64 zou de processor óók verschil kunnen maken omdat de AMD Athlon64 een geïntegreerde geheugencontroller heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:13:
[...]
Wellicht wel. In RAID0 zou het nóg mooier zijn. Of het de moeite waard is hangt helemaal af van jouw eisen :)
Ja, ik heb geen idee over wat voor impact we dan praten ... Wordt m'n systeem 2x zo snel of hebben we het over %en?
[...]
De WD Caviar zou ik niet nemen, Seagate is wat mij betreft beter. De WD Raptor is weer een ander verhaal; die zou je dus prima kunnen nemen als je veel performance wil :)
Maar: Lees daarover eens wat benchmarks ;)
Tis duidelijk dat ze goed scoren, maar al met al zie ik gewoon cijferstes en scoren ze een stuk beter, maarja je bent relatief toch 2.5x zoveel kwijt en dan heb je ook nog eens 150GB ipv 320GB.
150GB SATA150 16MB Raptor, WD1500ADFD € 224.50

Dus ik vind het lastig inschatten nog wat er voor terug krijg. Als we 10% winst pakken op snelheid, tja ... dan vind ik het gewoon teveel geld.
[...]
Ik kan je vertellen dat het tot 3x achterelkaar schoppen van een topic niet gewenst is. Daarvoor heeft men een edit ([afbeelding]) knop voor uitgevonden ;)
Ow, kheb het niet echt als kicken bedoelt. Kzal de edit knop voortaan gebruiken als ik een post als laatste heb geplaatst. Anders zie ik het niet meer dan reageren.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:41:
[...]

Ja, ik heb geen idee over wat voor impact we dan praten ... Wordt m'n systeem 2x zo snel of hebben we het over %en?
2x zo snel een x aantal % is lastig te zeggen. Wel zal het verschil tussen een standaard 7200RPM 80GB schijf en een tweetal snelle WD Raptor of Seagate Barracuda 7200.10 320GB in RAID zeker merkbaar zijn. Onlangs had ik Microsoft Windows 2000 Server op een testserver met een tweetal 36GB 10K SCSI schijven (in RAID 0) geïnstalleerd. Dat liep merkbaar vlotter (met een dual Intel Pentium !!! 1000MHz) dan een ander systeem met een Seagate Barracuda 7200.10 320GB en een Intel Pentium D 920 'ES' op ~3,1GHz :o

Ter info: Ik heb nu een tweede schijf in bestelling staan. De enkele 320GB S-ATA is gewoon traag in vergelijking met de twee SCSI 10.000RPM schijven in RAID0 ;)

Om wellicht een idee te geven: Het kopieren van een 400MB file van bureaublad naar bureaublad verliep op de RAID0 configuratie erg vlot. Op een enkele 320GB S-ATA duurt dit vrij lang (t.o.v. een snelle schijfconfiguratie). Het kopieren van een 320GB S-ATA naar een 120GB IDE duurde nét iets langer dan het kopieren van bureaublad naar bureaublad (naar dezelfde logische schijf) op de SCSI schijven in RAID0.
Bij het kopieren van de 320GB naar de 120GB schijf is er zowel een volledig 'vrije' S-ATA als IDE controller aanwezig. De schijven hebben dus beschikking over hun 'persoonlijke/eigen' controller en hoeven deze niet te delen met een andere schijven. De performance zal daardoor hoger zijn dan twee snelle IDE schijven op één IDE poort aan dezelfde kabel.
[...]

Tis duidelijk dat ze goed scoren, maar al met al zie ik gewoon cijferstes en scoren ze een stuk beter, maarja je bent relatief toch 2.5x zoveel kwijt en dan heb je ook nog eens 150GB ipv 320GB.
150GB SATA150 16MB Raptor, WD1500ADFD € 224.50

Dus ik vind het lastig inschatten nog wat er voor terug krijg. Als we 10% winst pakken op snelheid, tja ... dan vind ik het gewoon teveel geld.
10% op de algehele prestaties kan best veel zijn. Bedenk wel dat alles wat je doet ingeladen moet worden, dat inladen kan dus aanzienlijk versneld worden met een snelle hardeschijven setup. Wellicht moet je van de huidige PC het hardeschijf-activiteit-indicator LEDje eens in de gaten houden en voorstellen dat het laden meer dan 10% sneller zou gaan :Y)

Interessant leesvoer:
RAID FAQ
[Benchmarks] Post hier je RAID0 scores!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN € 173.00
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 244.50
MSI Videokaart PCI-e GeForce 7900GTO 512MB DDR3 2xDVI/VIVO € 242.00
NEC DVD-/+/RAM AD-7173 18x/18x/12x DL Bulk (zwart) € 35.50
2x Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 195.00
Western Digital 74GB SATA150 16MB Raptor, WD740ADFD € 157.50
Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W € 70.50

Totaal incl. BTW: € 1499.50

OK, ik heb TwinMos weer geswapped met Kingston. Las ergens dat de ValueRam van Corsair ook niet zo geweldig overclocked, dus laat ik maar gewoon voor Kingston gaan dan. (scheelt 1 euro) Al hoor je van Kingston weer dat de timings wat minder zijn? Klopt dit?

WD zit erin als systeem schijf. De 2 seagates gaan dan op RAID0. Is dit ok voor de snelheid? Want 2x 150GB RAID0 is natuurlijk leuk, maar dan hebben we het over prijzen van 450 euro voor 300 GB. Dat wordt me echt te gortig.

Enige twijfel puntje blijft nog het geheugen ... PC5300 of toch PC6400 ...maar daar ga ik nog wel wat over lezen dan...

Verder ben ik zo helemaal tevreden, als Thandor ook nog even z'n approval kan geven of dit voor een sneller systeem zorgt met de WB Raptor, of dat m'n overige schijven de boel alsnog ophouden, want dat kan natuurlijk niet :P

En inmiddel kan je de topic title dus naar Allround OC PC t.w.v. € 1.500,- veranderen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2006 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist weer gelezen dat je voor overclocking geen Kingston moet hebben. Ben het draadje alleen FF kwijt. Idd. check dit nog even. Als ik 'em tegenkom zal ik de link hier posten.

Je bent de CPU koeler in je lijstje vergeten (lijstjes zijn niet echt je sterkste punt, hè?). De wachttijd daarvoor is bij 4Launch inm. opgelopen. Hopelijk heb je nog wat geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JA, idd! ghehe ... kblijf aan de gang. Kunnen zo langzamerhand wel zeggen dat lijstje niet mijn specialiteit is idd :)

Ik denk dat ik een PC6400 G.Skill geheugen haal. Schijnt erg goed OC-baar te zijn en heeft de nodige prijzen gewonnen na allerlei tests. Ook is het een stuk goedkoper. Bij PCDrom heb ik hem (incl verzending) voor 263,- euro. Wel netjes dus!

Jammer dat 4Launch hem niet heeft, maja ... Daar ben je 290,- kwijt voor 2x 1GB PC6400 Corsair.

Nu zit ik even te puzzelen met of ik genoeg heb aan m'n voeding. Ben begonnen bij de MSI GTX (aangezien ik de GTO toch ga overclocken naar GTX performance en ik geen GTO product zie bij MSI) en daar staat het volgende:

"Power supply of 400 watt(550W is recommended for SLI mode) is highly recommended for system stability."

Ik draai em niet in SLI mode, dus 400W zou dan voldoende moeten zijn.

Maarja, daanaast draai je nog andere dingen en die wil ik ook een btje gaan OCen ... kom ik dan nog wel uit met 2x 320GB HD's een Raptor, een 160GB MAxtor9, DVD Brander, Proc etc ... ?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2006 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ging om dit draadje (edits gelezen op "Nieuw multimedia systeem?):

nieuwe mid/high-end game pc

Posting Dekar1: "Kingston OCed over het algemeen een stuk slechter vanwege de chip die er op zit, G.Skill geheugen bijvoorbeeld maakt gebruik van Micron D9 chips, welke zeer goed overclockbaar zijn. Kingston is over het algemeen betrouwbaar, maar levert t.o.v. wat je nog meer kan krijgen voor dezelfde prijs mindere prestaties (vooral met de huidige prijsstijgingen). Nu niet gaan posten dat ik Kingston afzeik en dat het kut is en weet ik wat, dat is het niet. Ik gebruik zelf ook kingston en ben er tevreden mee.".

Nu is dat niet meteen een waarheid als een koe voor mij, maar het verdient de aandacht om dit uit te zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kga voor G.Skill. Voordeliger, goede reviews en toch PC6400 ...

OCZ is ook redelijk voordelig, maar ASUS Mobo en OCZ schijnt probs te geven, zelfs met de laatste BIOS update als ik sommige moet geloven. Anyway ... G.Skill is dan een mooie oplossing ...

Kan iemand nog een lichtje schijnen op m'n voedings verhaal? Ik ben niet zo met Wattjes en Volts bezig, dus geen idee of deze voeding voldoende is zo? Alunno? Jij hebt je er aardig in verdiept geloof ik?

Denk dat ik er verder wel uit ben ... benk met 1500,- klaar - heb ik wel een kickass systeem. Wel een tikkie buiten m'n initiele budget maarja ... doe ik wel een maandje zuiniger ey :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik zou toch gaan voor een wat betere voeding :) 460 Watt, mwah ik weet niet of het genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, das genoeg dus :)

Tis meer dat ik nog niet echt kan vinden hoeveel power elk onderdeel nu verbruikt. Als ik dan de GTX zie die al op +- 400W zit (op SLI waarschijnlijk dan) dan gaat het hard natuurlijk.

Ik zit toch alleen nog te twijfelen met de Case + UPS ... kijken of ik daar toch nog wat op kan bezuinigen. Want 1.500 is toch een tikkie teveel. Ik dacht nu met de Antec TX1050B een goede optie te hebben, maar als je de beoordelingen hier op tweakers bekijkt zie je ook weer dat de bijgesloten Antec 500W Smartpower 2.0 toch niet zo best is als sommige zeggen. Raar dat Antec voedingen ineens zo labiel zijn geworden.
Of is dit puur toeval?

Opties:
* Cooler Master Centurion 534 € 47,00
* Chieftec DX-01B € 57,00
* Antec LifeStyle Sonata II 450Watt € 114,00 - voeding/koeling probleem - met fan koeling opgelost.
* Antec TX1050B 500W - wederom voeding. (als ze die dingen nou eens zonder voeding gingen leveren)
* Thermaltake Swing zwart € 53,00
* Thermaltake Soprano zwart (window) € 63,00

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik denk dat het puur toeval, en dat het gewoon een bepaalde serie is. Want zelf heb ik al een jaartje een Smartpower 2.0 450 Watt, en heb er nog geen problemen mee ondervonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Xs4u,

Hoi, kwam hier ergens in een post de volgende link tegen:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Of ie nou exact klopt weet ik niet, maar misschien heb je er wat aan. Het optiemenu lijkt me vrij uitgebreid.

Heb trouwens met jouw config. (met de GTX) en een gegokte overklok het resultaat 461W gekregen

Ga je nu weer over de kast twijfelen? Ahhh...!! :*) !

PS: Seasonic S12 serie is op silentpcreview erg populair, ook PilatuS (van het Watt metertje) is er o.a. over te spreken.. Kreng is alleen moeilijk te verkrijgen en best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik zou gewoon een Coolermaster Centurion 5 nemen incl. Antec Neo HE 500 Watt voeding, kom je bij elkaar rond de 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooie Link Allunno, ik heb het ook even ingevuld en aan de hand van wat OC topics ook OC resultaten op redelijk max van wat bij mijn setting mogelijk is gezet.
Asus P5B Deluxe | P965 @ 500MHz en hoger
Hier zie je settings van 4.000+ Ghz met een E6600, P5B Deluxe en G.Skill 6400 Mem.
Alleen vCore is me nog een beetje onduidelijk.

Daarbij 4 HD's, 3 USB connecties, 1 FW, GTX, 2x DDR2, DVD RW, 3 fans, Fan Controller en LCD Display en dan kom ik uit op 552W

Met 3x USD bedoel ik: 2x Externe HD van 30GB en 1x m'n telefoon via usb.
Firewire is m'n digitale camera

4x HD is:
1x WD Raptor SATA
2x Seagate 320 SATA II
1x Maxtor 9 160GB IDE

Ik weet dat dit wel ongeveer de max settings zijn, maar best mogelijk ... dus hoe serieus moet ik dit nu nemen?

PS: qua kast benk helemaal gek geworden op de Thermalake Tsunami - mooi die zwarte gelakte laag met van die lampjes erbij. Goedkopere optie is de Soprano ... of heel eventueel de Swing.
NZXT kasten vink ook wel fraai .. de zwarte uitvoeringen dan. Spacey maar toch nog classy. NZXT Apollo bijvoorbeeld.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2006 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Als je de Antec Neo HE 550 Watt neemt heb je wel voldoende hoor, die 552 watt is maximum belasting, en dat heb je niet de hele tijd, reken maar dat het rond de 475 watt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach so, bedoel je zulke specs.! Had zelf 1 HD minder en een flink conservatievere OC gerekend. vCore etc. heb ik geen sjoege van, hoor. Kan goed dat je dus een stuk hoger uitkomt. 4000 Mhz, is dat niet wat veul? Overigens weet ik niet hoe absoluut je die waarden moet zien. het leek me een handige indicatie.

De Thermaltake behuizingen ken ik overigens alleen van plaatjes en een review (d.w.z. de Tsunami). Hij lijkt behoorlijk op de Wavemaster van Coolermaster (of omgekeerd). Wat me wel opviel is dat er in de Produktsurvey nogal gerept wordt over luidruchtige casefans. Zou betekenen dat je die door stilllere moet vervangen (dit gegeven kom ik ook tegen bij de duurdere Wavemaster). Die pianolak lijkt me ook mooi, maar dat je van Thermaltake een soort brillen poetsdoekje erbij krijgt lijkt me wel wat zeggen over de stof/vingerafdrukken gevoeligheid. Wel een mooi design, dat wel!

Produktsurvey Tsunami: http://tweakers.net/produ...ax=5&biMin=Geen&biMax=100

Oh ja, het aan de bovenkant geplaatste connectorpaneltje bij de Mystique heeft geen afsluitklepje.
Lijkt me ook niet erg handig i.v.m. stof enzo.

Hier nog een intersante link met benchlijstjes van 13 CPU's met o.a. overgeklockte E6300/E6400 en E6600 (stock-speed) in een alleraardigste configuratie:

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2802&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:28:
Ach so, bedoel je zulke specs.! Had zelf 1 HD minder en een flink conservatievere OC gerekend. vCore etc. heb ik geen sjoege van, hoor. Kan goed dat je dus een stuk hoger uitkomt. 4000 Mhz, is dat niet wat veul? Overigens weet ik niet hoe absoluut je die waarden moet zien. het leek me een handige indicatie.
Ja, erg handige indicatie. En ik heb hem ook redelijk max gezet zodat ik weet dat hoe gek ik er ook mee ga doen m'n voeding het wel trekt. Mogelijk is 500W wel voldoende. Zit aan de Seasonic S12 te denken nu.
EDIT: er is een setting op die voeding meter pagina en daar staat ie op 100%. Neem aan dat niet alles continue op 100% staat, dus heb 85% ingesteld, toen kwam ik op 440 uit. Die Zalman zou toch wel moeten kunnen denk. We zullen zien, ik ga er gewoon voor ;)
Ik weet ook niet of ik hem naar 4000Mhz klok, maarja, je weet het nooit he :)
Toen ik begon met poste wilde ik niet overclocken, maar nu ik me er een beetje in verdiep, toch wel leuk om eens mee te gaan spelen :)
De Thermaltake behuizingen ken ik overigens alleen van plaatjes en een review (d.w.z. de Tsunami). Hij lijkt behoorlijk op de Wavemaster van Coolermaster (of omgekeerd). Wat me wel opviel is dat er in de Produktsurvey nogal gerept wordt over luidruchtige casefans. Zou betekenen dat je die door stilllere moet vervangen (dit gegeven kom ik ook tegen bij de duurdere Wavemaster). Die pianolak lijkt me ook mooi, maar dat je van Thermaltake een soort brillen poetsdoekje erbij krijgt lijkt me wel wat zeggen over de stof/vingerafdrukken gevoeligheid. Wel een mooi design, dat wel!
Lijken veel op elkaar idd, behalve de prijs dan :)
En over de vingers ... gewoon oppoetsen na installatie en mooi neerzetten en niet meer aankomen :P
Maar waarschijnlijk wordt het de NZXT Apollo. Appart Alien achtig geval, maar nog wel zo dat het stylevol blijft. Krijgt goeie reviews, betaalbaar en schijnt erg stil te zijn. In een vergelijking koelde die iig beter dan de Sonata II.
Check hoe vet ie eruit ziet:
NXZT Apollo

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd. XS4u die Apollo ziet er voor een 'Alien' achtige kast redelijk understated uit en dat maakt 'em wat mij betreft weer stijlvol. Mooi ding! Neem aan dat je de specs en reviews hebt onderzocht, dus dat zal wel snor zitten. Zo'n transparante sidepanel hoeft overigens van mij persoonlijk niet zo, maar smaken verschillen. Hij is fijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is zover, ik heb de boel besteld. Uiteindelijk toch het meeste nog bij Cool-prices, alleen de videokaart en geheugen bij resp. Dice Computers en Azerty omdat cool-prices deze niet had:

Behuizing
  • NZXT Apollo - Zwart
Voeding
  • Zalman ZM-460-APS PSU 460W
Processor
  • Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed
Koeler
  • Arctic Freezer 7 pro
Moederbord
  • Asus P5B Deluxe
Geheugen
  • G.Skill F2-6400PHU2-2GBHZ, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x, CL4
Videokaart
  • MSI 7900GTO, 512 MB
HardDisk -
  • 1x WD 74GB, 10000RPM 16MB Raptor Aanbieding bij Cool-Prices € 139,95 (incl. BTW)
  • 2x Seagate 320 GB, 16 mb, 7200
DVD Brander
  • NEC ND-7173 18x (RAM. Labelflash. Dual-layer. Zwart)
Toetsenbord
  • Logitech Media Elite (goeie muis heb ik nog)
Headset
  • Logitech Precision gaming headset
Assemblage
  • Geen
Ik ga het zelf wel een keer proberen, wel leerzaam lijkt me. We zien wel of we eruit gaan komen :D

Kosten +- 1500 euro ... iets buiten m'n budget maar merkte dat ik nergens meer op wilde bezuinigen, dus tja, dan moet je hem gewoon maar gaan bestellen ey :9

Iedereen, vooral Alunno en Rob, bedankt voor de feedback en hulp! _/-\o_ Ik hoop dat er op dit systeem niks meer aan te merken is :P

Nu ga ik andere verdwaalden ook maar 's helpen ... kweet nu tenminste wat 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2006 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey XS4u, Mij mag je pas bedanken als je kassie staat en helemaal naar 100% tevredenheid werkt, hoor :*) !

Anyway, hou me hier een beetje op de hoogte van je 'constructie ontwikkelingen'. Kan, als je er behoefte aan hebt, zelf ook wat 'ingenieurs' inschakelen mocht je ergens mee in de knoop komen.

Ben reuze benieuwd. Heb na onze postings een piepklein beetje 't gevoel alsof het ook mijn PC'tje wordt ;) !

Zo... ga ik ondertussen verder met mijn bouwprojecten: Pentium III'tjes met van de schroothoop geredde onderdelen voor derde wereldkindjes. Je staat er verbaasd van wat je daar nog mee kan (met Win 2000 bijvoorbeeld)! I.i.g. niet de nieuwste en vetste games, maar ja, educatief scheelt het zo veel! Daar kunnen die third world chiepies van de megaconcerns met hun kostencalculaties niet tegenop!

Iemand geinteresseerd om z'n ouwe meuk te dumpen... ik houd me aanbevolen!

Enneh XS', ik meen het: hou me op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan je geen Direct Message sturen, heb je uitstaan ... Kun je aan vinken bij voorkeuren in je "myreact" menu.

DM mij anders maar, mocht ik technische vragen hebben altijd handig ... kan ik jou miss ook nog 's helpen :P Om daar het forum nu mee te gaan vervuilen ey 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2006 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Laat even van je horen als je PC helemaal inelkaar zit en werkt :)

Ik ben namelijk ook van plan binnenkort (over +- 3 weken) een nieuwe PC aan te schaffen :)

Succes ermee he :)

En als er vragen zijn dan hoor ik het wel O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deleted!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 22:46 ]

Pagina: 1