Sonata II icm Arctic Freezer 7 pro en 7600GT Silent

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Hallo mede-tweakers,

Zoals zo velen ben ik ook van plan een nieuw systeem aan te gaan schaffen. Voor een groot deel zijn mijn vragen al beantwoord in andere topics, maar op deze vraag kan ik geen antwoord vinden. Ook de websites van de leveranciers en google-en geeft me geen antwoord.

Mijn vraag, gaat de volgende combinatie lukken:
  • Arctic Freezer 7 Pro (voor koeling van E6600 proc)
  • Asus 7600 GT Silent
  • Antec Sonata II met fanduct
Ik heb zo mijn twijfels omdat ik begrepen heb dat de koelplaat van de 7600GT boven de CPU koeler gedraaid moet worden om de airflow van de cpu-koeler te benutten. Is de fanduct van de Sonata II zo te installeren dat de 7600 GT Silent voldoende airflow krijgt en ook de fanduct optimaal werkt voor de aanvoer van lucht voor de cpu-koeler? Gaat het verder qua afmetingen passen?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik heb ook vorige week een nieuw systeem besteld en wilde voor exact dezelfde config gaan, dit leverde echter inderdaad een probleem op:

Probleem van de Freezer 7 pro is dat deze een kwartslag gedraaid is met de fan waardoor de airflow niet meer langs de koelplaat van de videokaart gaat. Ik heb toen wat research gedaan en ben voor de 7600GT gegaan van Gigabyte. Deze maakt gebruik van een ander Silent koelsysteem waardoor deze niet afhankelijk is van de processorkoeler, maar van de algehele airflow in de kast (bekijk de website van gigabyte voor wat meer informatie). Her en der heb ik positieve reviews gelezen van deze kaart en zodoende heb ik deze ook gekozen.

Overigens ben ik uiteindelijk toch voor de Zalman 9500 gegaan maar die heeft de fan op een zelfde manier gedraaid dus dat maakt voor het verhaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Okee, dus het is niet eens zozeer de fanduct die problemen levert, maar "het overdwars" blazen van de arctic koeler. Hmm, ik zal eens naar die Gigabyte 7600GT kijken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
Dat van die fanduct heb ik zelf niet (meer) naar gekeken, en ik weet ook niet zeker of hij uberhaupt wel volledig over de koeler gedraaid kon worden, maar ja.. dat boeit dan ook niet meer omdat er boven hangen toch niets uithaalt.

In dit topic wat ik geopend heb staat meer informatie over de combinatie van de asus + koeler en vervolgens ook een tweetal links met informatie over de Gigabyte.

Ben benieuwd wat je keuze wordt!

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Ik heb wat van de reviews gelezen (bedankt voor de links!) en ik denk dat ik inderdaad voor de Gigabyte ga. MSI heeft ook een aardige passief gekoelde 7600GT die een zelfde koelstrategie hanteert, maar de reviews voor de Gigabyte waren toch nog enthousiaster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
Of een andere koeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Heb net besteld:
  • Gigabyte 7600GT passive
  • Antec Sonata II
  • Arctic Freezer 7 Pro
  • Papst 120 mm fan
  • rest, maar doet hier niet ter zake
Ik ga ervan uit dat de Papst fan voorin de sonata, de arctic freezer en de Antec tri-speed fan voldoende air-flow gaan geven om de passief gekoelde onderdelen voldoende te koelen. Zo niet, heb ik een probleem. Ik zal de resultaten posten als ik het systeem binnen heb (duurt nog wel een paar weekjes ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
Joba schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 21:05:
Heb net besteld:
  • Antec Sonata II
  • Arctic Freezer 7 Pro
  • Papst 120 mm fan
Ik ga ervan uit dat de Papst fan voorin de sonata, de arctic freezer en de Antec tri-speed fan voldoende air-flow gaan geven om de passief gekoelde onderdelen voldoende te koelen. Zo niet, heb ik een probleem. Ik zal de resultaten posten als ik het systeem binnen heb (duurt nog wel een paar weekjes ;( )
Laat hem assembleren, heb je zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Hmm,

Ik zit eigenlijk een beetje met de zelfde probleem.
Het is natuurlijk wel zo dat je bij de Asus de koeler niet in de upstand hoeft te zetten, dat is alleen voor maximun cooling performance.
Omdat ik een Thermaltak Armor JR heb besteld en die een rooster voor een extra fan ter hoogte van de video kaart heeft hoop ik dat het daarmee gaat lukken.
Weet iemand of dit zal werken?

En heb je op de sonata niet de moegelijkheid om een extra cooler op die plek te hangen?

Anders moet ik nog heel snel de Asus 7600GT cancelen en voor de Gigabyte gaan. :(

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Over die Gigabyte heb ik niets dan lof gelezen. De sonata heeft inderdaad een fan-duct, waarin je boven de vga-kaart een 82mm fan kan plaatsen. Maar dan moet je ook een fan boven de cpu plaatsen (90 mm) om te voorkomen dat hete lucht van de cpu aangezogen wordt en over de vga-kaart wordt geblazen. Mijn idee was om een stil systeem te maken, en met zoveel fans in die kast kan je dat wel een beetje vergeten.

Bottomline: Ik ben er niet zeker van dat die ASUS samen met een "dwarse cpu-koeler" en een sonata II een goede airflow oplevert. Hoogstens met fans geinstalleerd in de fanduct, maar dan heb je geen stil systeem meer. Of het met de Themaltake Armor wel lukt weet ik niet, ik ben bang dat die koelvin van de ASUS dusdanig ontworpen is dat ie alleen goed werkt als hij boven de cpu hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door Joba op 07-10-2006 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Joba schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:20:
Over die Gigabyte heb ik niets dan lof gelezen. De sonata heeft inderdaad een fan-duct, waarin je boven de vga-kaart een 82mm fan kan plaatsen. Maar dan moet je ook een fan boven de cpu plaatsen (90 mm) om te voorkomen dat hete lucht van de cpu aangezogen wordt en over de vga-kaart wordt geblazen. Mijn idee was om een stil systeem te maken, en met zoveel fans in die kast kan je dat wel een beetje vergeten.

Bottomline: Ik ben er niet zeker van dat die ASUS samen met een "dwarse cpu-koeler" en een sonata II een goede airflow oplevert. Hoogstens met fans geinstalleerd in de fanduct, maar dan heb je geen stil systeem meer. Of het met de Themaltake Armor wel lukt weet ik niet, ik ben bang dat die koelvin van de ASUS dusdanig ontworpen is dat ie alleen goed werkt als hij boven de cpu hangt.
Hmm,

Ik begin ook te vrezen dat het tegen zal gaan vallen. :(
En dat te bedenken dat de VGA kaart zowat het enige was waar ik niet over twijfelde. :(

Het is wel zo dat je op de zijpaneel van de Armor een moantage punt hebt voor een fan (wet niet of het 80,90 of 120 is, kan nergens info daarover vinden).
Je zou dus de Asus met de heatsink in down positie kunnen draaien en dan blaast de fan erover.
Je hebt wel gelijk dat je dan weer herrie hebt en de silent in de kaart weer teniet doet maar een Zalman of een pabst fan maakt een stuk minder herrie dan een actieve koeler op een grafische kaart.

Ik hoop dat ik het nog bij Salland kan laten veranderen, ze hebben al een Asus 7600 GT silent in bestelling staan voor me.

Heb je nog links naar de reviews van de Gigabyte?

[ Voor 15% gewijzigd door ferno op 07-10-2006 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Hier staat wel een leuke head to head:

http://www.bodnara.co.kr/bbs/article.html?imode=view&D=7&category=11&d_category=CASE/POWER&num=57934&mn=3
Helaas blijft het voor mij bij plaatjes kijken. :+

Wat ik er dus een beetje uit begrijp volgens de grafiekjes is dat de Asus met de heatsink op 180 graden (dus niet boven de CPU cooler) net zo goed koelt als de actief gekoelde 7600GT en bijna even goed als de Gigabyte, als je de sink op 90 graden zet (boven de CPU cooler) dan outperformt de Asus alle andere kaarten, wat koeling betreft dan.

Weet iemand of de Asus ook een thermal monitor heeft? De gigabyte heeft dit volgens mij wel.

[ Voor 41% gewijzigd door ferno op 07-10-2006 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Houd er wel rekening mee dat de Gigabyte 3 sloten in beslag neemt (één erboven en één eronder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
Joba schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 21:05:
Heb net besteld:
  • Antec Sonata II
  • Arctic Freezer 7 Pro
  • Papst 120 mm fan
Ik heb zelfde setup besteld (maar dan met de zalman koeler en antec tricool casefan) en volgens mij moet dat wel goed gaan. De mensen van Azerty vonden in ieder geval ook dat dit een goede oplossing was als vervanging van de Asus 7600GT
PowerUp schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 17:11:
Houd er wel rekening mee dat de Gigabyte 3 sloten in beslag neemt (één erboven en één eronder)
Als je 'm in het bovenste PCI-e slot steekt past dat volgens mij ook en neemt hij alleen het slot daaronder extra in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
ferno schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:54:
Hier staat wel een leuke head to head:

http://www.bodnara.co.kr/bbs/article.html?imode=view&D=7&category=11&d_category=CASE/POWER&num=57934&mn=3
Helaas blijft het voor mij bij plaatjes kijken. :+

Wat ik er dus een beetje uit begrijp volgens de grafiekjes is dat de Asus met de heatsink op 180 graden (dus niet boven de CPU cooler) net zo goed koelt als de actief gekoelde 7600GT en bijna even goed als de Gigabyte, als je de sink op 90 graden zet (boven de CPU cooler) dan outperformt de Asus alle andere kaarten, wat koeling betreft dan.
In het geval van een dwarsgedraaide CPU cooler bevestigd deze review dus dat je dan beter kan gaan voor de gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Heb nu een weekje de Gigabyte 7600GT, passief gekoeld, en heb hem nog niet wamer dan 49 graden gezien, al heb ik hem nog niet zwaar op de proef gesteld. De kaart zit in een Sonata II, op een P5B-deluxe (passief) met E6600 en Arctic Pro Freezer 7. Heb alleen een 12 cm Papst fan voorin extra bijgeplaatst. PC is fluisterstil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een foto van hun ingebouwde gigabyte 7600GT kunnen laten zien.

[edit]
ik zag het in de review staan! http://www.bodnara.co.kr/...CASE/POWER&num=57934&mn=4

maar ik ben eigenlijk benieuwd of het in een gigabyte DS4 gaat passen?

[ Voor 53% gewijzigd door Mir op 03-11-2006 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Waarom zou het niet passen? Houd er wel rekening mee dat de kaart nogal dik is. De PCI-slot eronder kan je in ieder geval niet meer gebruiken, de eventuele slot erboven misschien ook niet.

http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2288

Uitgaande van het plaatje heb je volgens mij geen probleem.

Pagina: 1