[P5W] Fans spinnen, geen beeld geen beeps

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 15:55
Ik ben de hele avond aan het klussen om het volgende aan het draaien te krijgen:

Antec Sonata
P5W DH Deluxe + E6600
2x1gig OCZ Platinum EL PC6400
GT6600 (dual DVI) PCIe

Er zat nog veel meer (PCI) zooi op het moederbord maar dat is er inmiddels al af voor troubleshooting. Probleem: zodra ik power indruk, gaan alle fans spinnen, maar geen beeld, geen beeps, na +/- 15 seconden sluit het MB de boel af.
Hiervoor zat er een P4C800+P4 systeem in, draaide als een tierelier... wat kan er aan de hand zijn?

Ik heb de geheugenreepjes al aangedrukt, omgewisseld. Alle HD's afgekoppeld (1 SATA, 2 IDE), alleen bootdrive aangekoppeld gehad (IDE). Hielp allemaal niks... BIOS rev. is 0701 volgens het stikkertje, dus dat zou het probleem ook niet moeten kunnen zijn. Al uw hulp wordt zeer op prijs gesteld _/-\o_

Verwijderd

Had ik ook met men nieuwe pc, later bleek dat voeding was doorgebrand...

Welke voeding heb je?

• Sammy
Die standaard in de case zat, ik geloof Antec Truepower 380. Moet meer dan genoeg zijn voor dit systeempje lijkt me? Bovendien was de voeding vanmiddag met het andere bordje prima in orde...
Overigens heeft de P5W een 24-polige connector en is die van mijn voeding maar 20-polig. Hij kon er maar op een manier in, dus dat kan toch niet verkeerd gegaan zijn?

update:
a) ook zonder GFX kaart geen beeps... toch een power probleem??
b) groene standby ledje brand wel gewoon goed, dus toch geen power probleem?

[ Voor 68% gewijzigd door Sammy op 30-09-2006 22:23 ]

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-04 16:23
Denk het beroemde OCZ met 965P probleem?

Het geheugen heeft 2.1V nodig, maar bij het opstarten geeft de chipset maar max 1.8~2.0V

Ik kun nu ook helemaal de plank misslaan, maar probeer eens wat ander geheugen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb die config ongeveer met een X1900XT en OCZ 2x 1 GB Dual Channel XTC Platinum Rev2.

Mijn Rev2 heeft maar 1,95v nodig, maar kan het zijn dat jouw EL meer dan 2,1V nodig heeft?

Volgens OCZ zou het gewoon moeten werken (zegt men op hun forum, mijn pc doet t iig).

Edit : De P5W ondersteunt d8 ik tot en met 2,4V

[ Voor 8% gewijzigd door Dutch_Razor op 30-09-2006 22:34 ]

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 20:28
Sammy schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:09:
Die standaard in de case zat, ik geloof Antec Truepower 380. Moet meer dan genoeg zijn voor dit systeempje lijkt me? Bovendien was de voeding vanmiddag met het andere bordje prima in orde...
Overigens heeft de P5W een 24-polige connector en is die van mijn voeding maar 20-polig. Hij kon er maar op een manier in, dus dat kan toch niet verkeerd gegaan zijn?
Allereerst: ik heb nog nooit een 24-polige aansluiting gezien, laat staan dat ik er verstand van heb!

Heb je nu een 20-polige connector in een 24-polige aansluiting gestopt (er zijn dus 4 niet gebruikte aansluitingen)? Werkt dat uberhaupt wel?

• Sammy
_BRAINLESS schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:37:
[...]

Allereerst: ik heb nog nooit een 24-polige aansluiting gezien, laat staan dat ik er verstand van heb!

Heb je nu een 20-polige connector in een 24-polige aansluiting gestopt (er zijn dus 4 niet gebruikte aansluitingen)? Werkt dat uberhaupt wel?
Schijnt EATX power connector te zien, hier ook iemand die er mee zit.

En het geheugen: die heeft idd 2.1v nodig... dus ik heb een bootstrap (pun intended...) probleem? Als ik nu ander geheugen had liggen... helaas geen DDR2 in de buurt..

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:38
k0ewl schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:23:
Denk het beroemde OCZ met 965P probleem?

Het geheugen heeft 2.1V nodig, maar bij het opstarten geeft de chipset maar max 1.8~2.0V

Ik kun nu ook helemaal de plank misslaan, maar probeer eens wat ander geheugen.
Dit bord is een 975x hoor, maar volgens mij ligt het toch aan geheugen en dan niet aan chipset maar aan processor die er niet mee overweg kan, weet dit niet zeker :?

• Sammy
danielkraak schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:44:
[...]
volgens mij ligt het toch aan geheugen en dan niet aan chipset maar aan processor die er niet mee overweg kan, weet dit niet zeker :?
Even voor de duidelijkheid, dit is het exacte type van het geheugen:
OCZ 2X 1GB PC2-6400 PLATINUM EL XTC DUAL CHANNEL (niet de rev2 dus)
Gekocht omdat ik mensen met een werkend systeem hiermee heb gezien op fora. Maar misschien heb ik scheef gelezen..? 8)7

Ah, gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sammy op 30-09-2006 22:50 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Kijk in de manual van het moederbord onder 'BIOS options' (of iets soortgelijks) en zoek hoe je je DDR voltage omhoog gooit.

Het OCZ geheugen is in feite trager geheugen dat gewoon wat extra wordt opgevoerd. Helaas geeft de JEDEC standaard aan dat DDR2 op 1.8V dient te functioneren.

De OCZ repen doen het maar 30 sec ongeveer op 1.8V, daarna worden ze lui ofzo, want dan moet je vaak lang wachten voordat het geheugen weer even 30 seconden wil werken.

Snel het BIOS in duiken en het voltage op 2.1 of 2.2 zetten. Dat lost het probleem met het geheugen iig op.

Ik heb er zelf ervaring mee: Problemen met nieuwe Conroe PC

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 30-09-2006 23:09 ]

Goud is geen geld

• Sammy
Hm, probleem is dus dat ik totaal geen beeld krijg, dus ook geen mogelijkheid om de BIOS te enteren.. misschien even met 1 reepje proberen (ben nu thuis, kan morgen weer wat dingen proberen). Een clear CMOS hielp overigens niets.

[ Voor 9% gewijzigd door Sammy op 30-09-2006 23:41 ]

• Thijster
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-02 14:16
Sammy schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:36:
Hm, probleem is dus dat ik totaal geen beeld krijg, dus ook geen mogelijkheid om de BIOS te enteren.. misschien even met 1 reepje proberen (ben nu thuis, kan morgen weer wat dingen proberen). Een clear CMOS hielp overigens niets.
Bekende problemen met de Asus P5W, ik heb ze ook gehad (en af en toe heb ik nog steeds opstart perikelen). Antec voeding icm dit mobo is geen goeie combi, bepaalde revisies van het mobo werken niet samen met een Antec voeding (zie elder op forum). Ik had een Antec NEO HE 550 watt i.c.m. een P5W DH Deluxe, gevolg: mobo verrot. Nieuw mobo (weer P5W) i.c.m. Tagan 580 Watt nu, dat werkt wel.

Ook ik heb nog af en toe bootproblemen (fans blowen 200%, geen beeld en na twee minuten pas booten). Zet in ieder geval zo veel mogelijk uit in je bios, waaronder Qfan controls. Verder idd timings opzoeken van je geheugenreepjes...in tegenstelling tot jouw geheugen heeft mijn Kingston valueram (2 x 512 MB dual channel) DDR2 667 wel 1,8 volt nodig. Maar zoals ik al zei, ook mijn boardje vertoont nog immer kuren.

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 10:19

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

Ik heb hetzelfde geheugen op een P5W DH Deluxe hangen. (OCZ2P8002GK)
en een E6600.

Dat zou dus hetzelfde moeten zijn. Ik heb een 66xxxxx serienummer bord, heel oud dus. In het begin liep het helemaal niet bij mij i.v.m. de BIOS versie die te laag was.

Als ik me goed herinner is OCZ support pas ergens in de latere BIOS (1305?) toegevoegd.

Op dit bord zul je zien dat het niet op CL4 draait maar op CL5 en dit komt volgens de OCZ support site door de standaard SPD settings die daarop staan voor compatibiliteit. Dus manual zetten.

Die voeding van jou lijkt me trouwens een vreemde zaak. Als de BIOS niet helpt zou ik daar toch maar eens een degelijke voor gebruiken met goede rails etc. Van een brakke voeding houdt de P5W nie zo weet ik uit ervaring. Zie ander draadje.

Suc6

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

• Sammy
Die voeding van jou lijkt me trouwens een vreemde zaak. Als de BIOS niet helpt zou ik daar toch maar eens een degelijke voor gebruiken met goede rails etc. Van een brakke voeding houdt de P5W nie zo weet ik uit ervaring.
Hm, brak? Antec NeoHE geeft veel problemen las ik, maar ik zie niets over de TruePower 380. Anyway, ik ga nu weer even wat dingen proberen.. I'll keep you guys posted!

Update: Ook met 1 reepje geheugen geen succes. Geen geheugen -> beeps, dat was te verwachten, maar dat werkt dus 8)7
Ik begin dus inderdaad sterk dit geheugen in combinatie met Bios 0701 te verdenken. Alleen een beetje jammer dat ik nu dus weinig opties heb (heb geen DDR2 1.8v geheugen liggen..). Zou het een optie zijn om met Asus Crashfree BIOS via een floppy de bios up te graden? Of komt mijn mobo daar niet ver genoeg voor in de startup sequence?

[ Voor 36% gewijzigd door Sammy op 01-10-2006 16:59 ]

• Sammy
Nog maar even een klein schopje: diskette met 1305 bios wordt niet gepakt, blijkbaar komt het mobo niet ver genoeg voor de Crashfree bios functionaliteit. Heb ook nog geprobeerd GFX kaart in het ander PCIe-16x slot te stoppen, ook geen succes. Toevallig iemand in de buurt van Veenendaal die nog een beetje DDR2 heeft liggen >:) ? Dan heb ik alles gehad (except voeding).

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb nu ook wat raars, de pc gaat gewoon aan, maar ik heb geen beeld.

Normale opstarttijd later hoor ik het windows geluid. Als ik via de afstandsbediening afsluit hoor je windows gewoon afsluiten even later gaat de pc uit.

Misschien zijn deze 2 problemen aan elkaar gerelateerd, met als enigste verschil dat je bij mij weet dat ie doorstart omdat windows er al op staat maar bij jou niet?

Edit: Even later startte de pc gewoon, miss heeft het te maken met de VGA kabel die in het verkeerde DVI slot zat op de videokaart (zat er ook scheef in trouwens) of de reboot after power loss gedoe.

[ Voor 20% gewijzigd door Dutch_Razor op 01-10-2006 18:11 ]

• Sammy
Hoe heb jij de mobo aan de praat gekregen met dat OCZ geheugen dan? Oh, zie al jij hebt rev2.

[ Voor 16% gewijzigd door Sammy op 01-10-2006 18:15 . Reden: beter lezen ]

• Metroman

Metroman

@Sammy
Hm, brak? Antec NeoHE geeft veel problemen las ik, maar ik zie niets over de TruePower 380.
Klopt, maar ik had een spliksplinternieuwe S12-600 en die was ook nie helemaal lekker en na een paar dagen helemaal niks meer. Doet het bord rare dingen mee. Dat bedoelde ik ermee te zeggen, no pun intended.
Anyway, ff domme vraag. de CPU pwr enzo heb je wel aangesloten op het bord neem ik aan? en de overgebleven 4 pinnen met de extra stekker?

Anders denk ik inderdaad dat je ff ander geheugen moet lenen om je bios te updaten.

Die diskette, als hij er wel op zoekt.. veel gemaakte fout: je mot de file hernoemen naar P5WDH.ROM.

;) niet dat ik sugereer dat je dat vergeten bent.

Andere oplossing zou kunnen zijn nieuwe BIOS chip bestellen via internet. kost je ongeveer 20 euries. Zo heb ik het uiteindelijk gedaan, had ook niemand in de buurt en duurde een dikke dag met de post.

Als je dat adres moet hebben maar ff pm'en of op ebay zoeken.

suc6

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

• Sammy
Metroman schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 10:50:
Anyway, ff domme vraag. de CPU pwr enzo heb je wel aangesloten op het bord neem ik aan? en de overgebleven 4 pinnen met de extra stekker?
Ehrm... ik heb de 4 pins stekker naast de CPU aangesloten, en de 20-polige ATX connector in de rechterhelft van de 24-polige EATX connector van het moederbord gestoken. Ik heb geen extra stekker kunnen localiseren voor die 4 overgebleven pinnen...? Is dit mijn probleem?
Anders denk ik inderdaad dat je ff ander geheugen moet lenen om je bios te updaten.
Is al onderweg (mocht wat lenen van de leverancier, erg schappelijk).
Die diskette, als hij er wel op zoekt.. veel gemaakte fout: je mot de file hernoemen naar P5WDH.ROM.

;) niet dat ik sugereer dat je dat vergeten bent.
Er waren geen seek-geluiden, en ik had de naam gewijzigd ja :+

Verwijderd

Sammy schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:44:
[...]

Ehrm... ik heb de 4 pins stekker naast de CPU aangesloten, en de 20-polige ATX connector in de rechterhelft van de 24-polige EATX connector van het moederbord gestoken. Ik heb geen extra stekker kunnen localiseren voor die 4 overgebleven pinnen...? Is dit mijn probleem?
Dude denk dat dat je probleem is. Je moet een 24 polige stekker hebben op dat bordje. Ik heb die bordje ook en ik had al een 24 polige stekker dus heb het nooit geprobeerd met een 20 polige maar ik denk dat als ik hem ook als 20 polige had aangesloten het ook niet werkte dus ik denk dat jij je voeding even moet veranderen.......

• Metroman

Metroman

Dan mis je dus een aantal voltages, denk dat dat wel een probleem zou kunnen zijn.
Trouwens recommended voor dit bord is 400W PSU, maar daar zit je denk ik dicht genoeg bij.
Zou me niks verbazen dat er wel een verloop stekkertje voor te krijgen is.

ja dus

ff gezocht op google: AWM 20-pins ATX naar EPS/ATX rev. 2.0 verloopkabel (SSI-50)

gr

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie ook PMG FAQ » 20 pins en 24 pins ATX, welke moet ik gebruiken?
Kortom, zorg voor een fatsoenlijke voeding of overweeg verloopkabeltjes :)

• Sammy
BalusC schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 06:15:
Zie ook PMG FAQ » 20 pins en 24 pins ATX, welke moet ik gebruiken?
Kortom, zorg voor een fatsoenlijke voeding of overweeg verloopkabeltjes :)
Ja, ik had het gezien
quote: PMG FAQ
20 pins ATX stekker op een 24 pins aansluiting: fysiek gezien past dit uitstekend. Maar qua stabiliteit kun je erop achteruit gaan.
Ik dacht hierbij meer aan stress-situaties (zoals ook genoemd in de FAQ), niet dat ik uberhaupt niet zou kunnen booten :o

Maar goed, dit komt dus ook op het troubleshoot lijstje te staan. Antec Sonata II een goede kandidaat?

Geheugen is vandaag aangekomen, gaan vanavond eens proberen of dit verbetering brengt.

• Sammy
Goed, weer een avond verder, weer ietsje wijzer maar nog geen werkend systeem.

Wat heb ik gedaan:

1. TwinMos 512mb single channel geinstalleerd
2. Ja het boot!!!!!!
3. Bios 14 geflashed.
4. Het boot nog steeds ;)
5. 1xOCZ module geinstalleerd -> geen boot
6. Twinmos erin, voltage iets omhoog (1.95), OCZ erin -> geen boot
7. zelfde riedeltje tot 2.1v -> geen boot met OCZ, wel telkens met TwinMos
8. Alle combinaties van mijn 2 reepjes OCZ geprobeerd, niets werkt.

Conclusie? Geheugen def. incompatible? (Waarom zijn er dan wel mensen waarbij dit werkt?) Allebei de reepjes stomtoevallig dood? (Yeah right)?

Overigens geeft hij bij het booten met het TwinMos geheugen wel steeds 'overclock or overvoltage failed' (maar dat lijkt me logisch aangezien die TwinMos niet echt gebouwd is op hogere voltages?)

Ik weet het niet meer, gewoon maar geheugen proberen te ruilen denk ik (waarvoor?). Heb inmiddels oude systeem weer in de kast genesteld, er moeten toch centjes verdiend worden... ga denk ik Sonata II kopen en daar het systeem rustig aan draaiend in te krijgen :| Nu maar hopen dat ik niet genaaid wordt met de huidige price-increase als ik mijn geheugen inruil (had voor dit 2x1gb kitje 210 euro betaald...)

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Je kunt in plaats van er meer volt op te gooien, ook de timings een stuk lager zetten en op 5400 draaien. Ik geloof dat dat OCZ geheugen op 5-5-5-18 1.8v 6400 kan draaien. Voor zover ik weet moet je in iedegeval alles (timings,voltage,divider) van auto af halen om het wekend te kijgen.
Verder is het een bekend probleem. Op het OCZ forum kon je je probleem posten en dan werd je daarmee geholpen, 100% success gegarandeerd (kan ook zijn dat 't over het nieuwe DFI bord ging, me gegeugen is brak ;) )

gl

• Sammy
Dan ga ik mijn geluk maar eens beproeven op het OCZ forum. Overigens bied mijn leverancier me Adata met 4-4-4 timing aan voor een paar tientjes bijbetalen. Maar het is mijn eer te na om dit niet aan de gang te krijgen eigenlijk :X

• Sammy
Laatste update: geheugen omgeruild voor OCZ Platinum rev2, loopt als een zonnetje...
Bedankt voor alle hulp.

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Ik heb wel een vraag nav de booten.
Wanneer ik de mijne ook P5W DH deluxe van de power afhaal (stekkerdoos uitzetten ivm stroom besparing) en dan weer stroom erop zet, gaat de pc eerst pseudo opstarten, en dan schakelt ie zich uit. Dan pas kan ik de aan/uit knop gebruiken.
In de BIOS heb ik "on powerloss: turn off gezet en niet start PC ofzo, want dat werkt niet.

Nu wil ik weten, is de 2 staps opstarten na power erop een feature van de P5W DH deluxe?
Ivm wlan en andere zooi? Of is er iets raars aan de hand?

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 20:28
Solstice schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 18:31:
Ik heb wel een vraag nav de booten.
Wanneer ik de mijne ook P5W DH deluxe van de power afhaal (stekkerdoos uitzetten ivm stroom besparing) en dan weer stroom erop zet, gaat de pc eerst pseudo opstarten, en dan schakelt ie zich uit. Dan pas kan ik de aan/uit knop gebruiken.
In de BIOS heb ik "on powerloss: turn off gezet en niet start PC ofzo, want dat werkt niet.

Nu wil ik weten, is de 2 staps opstarten na power erop een feature van de P5W DH deluxe?
Ivm wlan en andere zooi? Of is er iets raars aan de hand?
Ik ken meer pc's die dit doen (volgens mij de HPs op mijn werk). Als je de stekker erin doet gaan de fans even draaien en 1 á 2 seconden later gaat hij weer uit. Ik heb nooit getest of hij ook echt niet aan kan in die tijd, maar waarom zou je de stekker er vaak uit halen?

Waarom werkt 'on powerloss: turn on' niet?

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Als ik in de BIOS zet dat ie moet opstarten zodra ie weer power heeft, dan werkt het niet. Hij boot dan niet volledig. Dat heeft nooit lekker gewerkt bij ASUS planken.

Maar zoals ik het zei, ik sluit de stroom af omdat dat PC als ie uit staat 30 watt gebruikt! Puur door niets te doen!
Heel vreemd. Maar meerdere PCs hebben dat ze veel stroom gebruiken als ze uit staan.
Zeker met de moderne voedingen.

Maar ik hoop nog van een ASUS P5w DH Deluxe eigenaar te horen dat dit ook bij hem/haar gebeurt als de power eraf is geweest.
Pagina: 1