Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
Heb een vraagje wat ik niet zo snel kon terugvinden. Ik mag volgend jaar (was te laat dit jaar :/ ) een studie gaan doen op kosten van het bedrijf. Dit wordt uiteraard vastgelegd in een contract met het bedrijf.

De studie is een Msc Construction cost management, duurt 2 jaar, kost £4200 per jaar (alleen voor de studie, boeken en aanvullende dingen komen daar nog bij). De studie bestaat uit 8 modules en ik moet per module een week college volgen, daar bovenop komen dan nog de examens en het schrijven van een scriptie.

Mijn managers idee was dat de kosten in 4 jaar worden kwijtgescholden, oftewel ik moet na de opleiding vier jaar blijven werken, ieder jaar dat ik eerder wegga moet ik 25% van de kosten betalen.
De tijd die de opleiding kost is eigen tijd; oftewel die 8 weken kosten me of vakantiedagen of onbetaald verlof, idem voor examens en eventuele andere dingen.
Mocht ik niet slagen dan zijn de kosten uiteraard ook voor mezelf.

Ik wilde hier zelf nog bij laten zetten dat mocht ik ontslagen worden dat de kosten vervallen.

Mij klinkt dit alles als zeer redelijk in de oren, ik ben erg blij dat ik deze kans krijg omdat het erg waardevol is zo'n opleiding te doen (heb HTS Civiele Techniek als vooropleiding).

Waar ik een klein beetje aan twijfel is de termijn van 4 jaar. Had liever 3 jaar gezien, aangezien de studie niet ontzettend duur is, en ik eigenlijk al wel zeker weet dat ik die 4 jaar niet ga volmaken. Het betekent namenlijk dat ik vanaf oktober volgend jaar nog 6 jaar voor dit bedrijf zou moeten werken, terwijl ik toch eigenlijk van plan ben om binnen 3 a 4 jaar wel terug te gaan naar Nederland. Dit zou opzich ook tot de mogelijkheden behoren aangezien het bedrijf waar ik nu werk van oorsprong Nederlands is, maar dat kan ik niet op laten nemen in dit contract helaas.

Zijn er mensen die zo'n zelfde soort overeenkomst hebben en punten hebben waar ik verder nog aan moet denken?

Verwijderd

Je moet wel in acht nemen, dat je huidige werkgever niet zo snel bereid zal zijn om je opslag te geven omdat je nu eenmaal niet zo makkelijk de toko zal verlaten. Denk ook aan wat de gevolgen zijn van het niet afmaken van de opleiding. Verder klinkt het niet zo onredelijk..

Verwijderd

onbetaald verlof kun je ook zonder problemen opnemen? Nogal lullig als je vertraging oploopt omdat je niet kon leren omdat je geen vrij kreeg en je wel voor die kosten moet opdraaien.

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Bij ons is de regeling dat er een afschrijving van 24 maanden is. En elke maand 1/24 eraf gaat.

Dus misschien dat een optie? Dus voor jou elke maand 1/48 deel eraf, dan hoef je ook niet het jaar af te maken om de afschrijving te hebben.

Voor loonsverhoging, tja, ik denk dat het wel mee zal vallen. Je doet een studie, dus beter in je werk en dus mag er wat tegenover staan. En dat is ook deels te maken met het onderstaande:

En eventueel bij een overstap kan je altijd met je nieuwe werkgever afspreken dat ze de kosten overnemen. Dat gebeurt in de IT business waar ik inzit gewoon. Ze willen je hebben, zijn nog wat opleidingskosten, dan nemen ze die over. En dat weet waarschijnlijk je baas, dus over loonsverhoging hoef je imho niet zorgen te maken.

Misschien optie om er 3 jaar van te maken?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Als je niet direct slaagt kan je dan nog wel een herkansing doen zonder dat jezelf opdraait voor de volledige kosten van de studie? Daarnaast zijn er genoeg werkgevers die een eventuele studie schuld overwillen nemen om je binnen te halen. Kijk ook naar het feit dat je je 4 weken per jaar (als ik het goed gelezen heb) kwijt bent aan je studie, dat is waarschijnlijk al, of bijna al je vakantie dagen. Als je dan nog op vakantie zou willen moet je onbetaaldverlof opnemen, wat behoorlijk in inkomsten kan schelen.

Als je al van plan bent om binnen 3-4 jaar terug naar nederland te gaan is het voor je werkgever eigenlijk al niet meer intressant om veel in je te investeren lijkt me. Studie duurt 2 jaar, en dan werk je slechts 1 tot 2 jaar nog voor je werkgever. Niet echt intressant voor hem/haar als hij/zij voor de volledige kosten opdraait. Waarom blijf je niet in de UK? Opzich een harstikke gezellig land, en de fish & chips zijn stukken beter dan de nederlandse patatboer (al is dat natuurlijk zeer persoonlijk)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
Het salaris ben ik niet zo bang voor :) ben laag begonnen met de voorwaarde dat ik me snel zou ontwikkelen, binnenkort werk ik hier een jaar en run inmiddels de hele financiele afhandeling van alle projecten hier, daar komt binnenkort ook de inkoop en kosten management bij van alle projecten (als de achterstand weggewerkt is, waar ik nu nog mee bezig ben).

Die opmerking over het niet halen van de studie gaat meer over afhaken, zolang ik uiteindelijk dat papiertje haal is er natuurlijk niets aan de hand.

Die 4 weken per jaar is idd wel minder, maar dat is helaas inherent aan deze studie, bij andere studies heb je avond colleges, nu moet ik een maand salaris inleveren per jaar. Wel vervelend maar helaas niets aan te doen.

Mijn werkgever weet niet dat ik dat van plan ben, het is ook geen vastgelegd iets, meer iets wat mijn vriendin en ik hebben 'afgesproken' Ik ben hier naar Engeland gegaan omdat zij een baan aangeboden kreeg en de mogelijkheid had om daarna een 2 jarige full time master opleiding te gaan doen (ze begint volgende week) Omdat zij hier nu al 2 jaar zit, nog 2 jaar studie voor de boeg heeft en daarna nog een jaar moet werken om volledig therapeuten bevoegdheid te hebben zou ze hier over 3 jaar al 5 jaar zitten, dat vond ze eigenlijk wel genoeg. Ik zou hier dan 4 jaar gewerkt hebben wast ik ook wel een mooie tijd vond. Wat er over 3 jaar gebeurd weten we natuurlijk niet, voor hetzelfde geld blijven we hier nog langer hangen, dat zien we wel.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

lex schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:21:
Heb een vraagje wat ik niet zo snel kon terugvinden.
Heb je deze gezien?

Met name in Verplicht cursus volgen voor het werk staan veel tips antwoorden.

Contract + MCSE
Salaris... wat kan ik vragen?

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 29-09-2006 16:15 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik vind 4 jaar met 25% per jaar ook te veel. En is dat naar het einde van de studie of het begin van de studie. Naarmate je langer werkt, is de studie meer ten gelden gemaakt.

Ik zou zeggen
1ste jaar vertrek 100%
2de jaar vertrek 60%
3de jaar vertrek 20%
In mijnj optiek een veel meer eerlijke verdeling. En ja, 4 jaar is lang omdat jij zelf er ook behoorlijk wat insteekt, immers jij steekt er 8 weken in die je niet terug krijgt. Dat is ook 2x een maandsalaris, dus ook rond de 6000 euro (grove schatting). Dus de studie zelf is al een 50/50 regeling. De werkgever moet niet al het voordeel willen hebben. Of krijg jij na het behalven van de studie ook automatisch opslag?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit in Nederland.
Maar in België is het niet mogelijk dat de werkgever de kosten van een opleiding terugvordert.

Dat is een clausule die ze niet hard kunnen maken voor een rechter.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:21:
Ik weet niet hoe het zit in Nederland.
Het gaat niet eens over nederland, maargoed
Maar in België is het niet mogelijk dat de werkgever de kosten van een opleiding terugvordert.

Dat is een clausule die ze niet hard kunnen maken voor een rechter.
Dus als jouw werkgever een opleiding voor jouw betaald van 50.000 euro, ben je vrij om direct daar het behalen van dat papiertje/certificaat op te stappen? Kan het me amper voorstellen dat dat in belgie gewoon mogelijk zou zijn.

Als dat dat idd zo is, ga ik maar eens in belgie wat werk doen, cursjes je hier, en job-hoppen, cursusje daar, en weer naar de volgende. Zo kan je in een hele korte tijd aardig jezelf omhoog werken zonder het maar 1 cent kost?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:30:
[...]

Het gaat niet eens over nederland, maargoed

[...]

Dus als jouw werkgever een opleiding voor jouw betaald van 50.000 euro, ben je vrij om direct daar het behalen van dat papiertje/certificaat op te stappen? Kan het me amper voorstellen dat dat in belgie gewoon mogelijk zou zijn.

Als dat dat idd zo is, ga ik maar eens in belgie wat werk doen, cursjes je hier, en job-hoppen, cursusje daar, en weer naar de volgende. Zo kan je in een hele korte tijd aardig jezelf omhoog werken zonder het maar 1 cent kost?
Jeps, dat is perfect mogelijk.
Om precies te zijn ik ken minstens 3 verschillende personen die dit hadden gedaan, telkens vlak na een dure cursus/opleiding van werk veranderd. Ook elke keer bij een ander bedrijf.

Ik keur het niet goed dat ze het zo doen, maar het heeft wel als voordeel dat dit niet als drukkingsmiddel door de werkgever gebruikt kan worden.

Mijn werkgever beaamt eveneens dat het niet mogelijk is om geld van een opleiding van een werknemer terug te eisen => dit is niet hard te maken in de rechtbank.
Een vriend van me die bij een bedrijf werkt die de lonen van andere bedrijven verwerken bevestigt eveneens dat dit niet mogelijk is.

Je zou dus kunnen komen job hoppen in België, maar de kans is vrij groot dat na een aantal keer de werkgevers met gefronste wenkbrauwen naar je cv gaan kijken en je dus niet meer aannemen.

Edit: spellingsfoutjes

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is natuurlijk maar een specifiek voorbeeld, maar mijn werkgever heeft mijn studie helemaal betaald en me zo'n 25 dagen per jaar betaald vrij gegeven om colleges te volgen. Wanneer ik weg ga heb ik geen schuld. Vanaf het eerste semester heeft deze investering zich vertaald in het werk. Sterker nog, mijn bonus is daar voor een deel op gebaseerd, ironisch genoeg. Mijn werkgever ziet het ook als ´werknemersbinding´.

Kortom, ook al lijkt het aanbod goed, er zijn zat aspecten die je misschien anders kunt regelen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
lex schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:21:
Mijn managers idee was dat de kosten in 4 jaar worden kwijtgescholden, oftewel ik moet na de opleiding vier jaar blijven werken, ieder jaar dat ik eerder wegga moet ik 25% van de kosten betalen.
Dit deel vind ik redelijk.
De tijd die de opleiding kost is eigen tijd; oftewel die 8 weken kosten me of vakantiedagen of onbetaald verlof, idem voor examens en eventuele andere dingen.
Dit vind ik onredelijk.
Mocht ik niet slagen dan zijn de kosten uiteraard ook voor mezelf.
Lijkt redelijk, maar wat nu als je zo druk bent op je werk dat je tentamens erbij in schieten ?
Ik wilde hier zelf nog bij laten zetten dat mocht ik ontslagen worden dat de kosten vervallen.
Lijkt me een goede.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:02
Dat het je eigen tijd kost vindt ik onredelijk. Als dat stand houd moet de financiele tegenwaarde van de vrijedagen op de schuld in mindering gebracht worden.

Verwijderd

Die 4 jaar proberen terug te brengen naar 2 of 3 jaar en college volgen in de eigen tijd vind ik niet kunnen. Je werkgever profiteert ook van de kennis die je opdoet, ook als je de opleiding nog niet hebt afgemaakt.
Pagina: 1