Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:48
Ik heb een vraag met betrekking met een nieuw contract dat mijn huidige werkgever mij aangeboden heeft. Ik ben 20 jaar en al 2 jaar werkzaam bij deze werkgever, dmv. een BBL contract (werken+leren), nu ben ik inmiddels geslaagd voor mijn mbo niv.4 opleiding voor ict-beheerder.

Nu heeft mijn werkgever mij een contract aangeboden voor 2 jaar, + een volledige mcse cursus in de avond uren .
Ik kom alleen een aantal nogal rare punten in het contract tegen, waar ik jullie mening/ervaring graag over zou willen weten.
Mijn functie binnen het bedrijf is netwerkbeheerder/ict consultant, ik ga dus langs bij verschillende klanten onderhoud en beheer daar zelfstandig verschillende netwerken in het MKB.
Verder onderhoud ik contact met verschillende leveranciers/ maak offertes voor klanten etc etc.

1e punt :
Op deze arbeidsovereenkomst zijn van toepassing de bepalingen van de CAO voor de ICT.

(wat is deze CAO? waar kan ik deze vinden?, moet ik ook verdienen naar deze CAO??)

2e punt:
De kosten van de cursus mcse 2003 zijn de het bedrag van €8000 zullen geheel voor de rekening komen van de werkgever, met dien verstande als de werknemer om wat voor reden ook eerder dan 5 jaar de dienstbetrekking beeindigd €1600 voor ider vol jaar + 1 dat de dienstbetrekking korter duurt dan 5 jaar dient te worden terugbetaald.

(Is dit normaal zo'n lange tijd van 5 jaar, en zo'n redelijk hoog bedrag ? Wat is jullie ervaring hier mee? Is dit ook wel wettelijk, als je contract maar voor een duur van 2 jaar is? )

3e punt:
Hij zal 365 dagen per jaar telefonisch bereikbaar zijn tot 19.00 uur, met uitzondering van feestdagen.
(Huhhhhh wat driehondervijfenzestigdagen per jaar,dat is iedere dag!!)

Ik benieuw naar jullie meningen/ervaringen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou niet akkoord gaan met die twee jaar, of ze moeten een contract voot 5 jaar aanbieden. Zeker dat "voor welke reden dan ook"...
* PcDealer pakt even Boek 7, Titel 10 erbij om te zeker te zijn of dit wel rechtsgeldig is.
Staat me iets bij over boetebedingen.

Je hebt zeker wel een telefoon van de zaak?

[ Voor 42% gewijzigd door PcDealer op 24-11-2005 19:50 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

punt 1: Volgens mijn weten is er geen CAO voor de IT sector
punt 2: Lijkt me niets mis mee
punt 3: Hier zou ik zonder extra vergoeding niet zo blij van worden, dat zou betekenen dat je nergens heen kan in het weekend? :? Zou ik eens navragen als ik jou was.
PcDealer schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:48:
Dat is op z'n minst iets wat je mag verwachten als ze van jou willen dat je bereikbaar bent

[ Voor 35% gewijzigd door Gunner op 24-11-2005 19:49 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

1. Ik heb nog nooit gehoord van een CAO voor de ICT. (voor zover ik weet...)
2. Dit doet de werkgever gewoon om zijn investering te beschermen.
3. Wat is je punt precies??

edit:
Grrr gunner was me te snel af

[ Voor 12% gewijzigd door Herby op 24-11-2005 19:50 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• janster
PcDealer schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:48:
Ik zou niet akkoord gaan met die twee jaar, of ze moeten een contract voot 5 jaar aanbieden. Zeker dat "voor welke reden dan ook"...

Ja telefoon voor zakelijke gesprekken, auto in principe ook voor zakelijk gebruik maar mag ook mee naar huis woon werk - verkeer, en laptop.

• janster
HerbyNL schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:49:

edit:
Punt 2 : Is 5 jaar niet behoorlijk lang voor een opleiding die je binnen 1 jaar kan afronden ?

• janster

edit:
Punt 1, ik heb hier ook nog nooit van gehoord, en hier ook niks over kunnen vinden op internet.
Maar onder wat voor een soort CAO val je dan, als je in principe voor een automatiseerder werkt?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Janster, gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je de laatste poster bent na je eigen bericht.

Je hebt dus helemaal geen CAO, en je studieschuld is gewoon idd een bescherming van de investering van je werkgever in jou

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 24-11-2005 19:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CAO ICT? http://www.cnvdienstenbon...vakgroep/vakgroepict.html

Burgerlijk Wetboek Boek 6, Verbintenissenrecht (over boete(bedingen). hier heb ik geen kaas van gegeten.

Ik vraag me of Artikel 7:653 bw. van toepassing is.

[ Voor 52% gewijzigd door PcDealer op 24-11-2005 20:02 ]

• janster
Ja ik snap wel dat dit een bescherming is voor de werkgever in zijn investering.
Maar ik vind de looptijd nogal lang, en de bedragen vrij fors.
Heeft iemand hier mischien echt ervaring mee?

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

2. 5 jaar??? ik doe een opleiding van 4000 en dat is na een jaar afbetaald ;)
3. juist..... daar toch minstens voor betaald worden (bijv een vast bedrag per maand en als er iets is,dat je uren kan schrijven bovenop dat vaste bedrag) en dan nog zou ik het echt niet alle dagen doen (echt niet ieder weekend :/)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Die 5 jaar is belachelijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 22:29

CmdrKeen

Krentenboltosti

Tot 19.00 uur telefonisch bereikbaar zijn, daar is toch niets mis mee? Zolang er niet in staat dat je tussen de normale kantoortijden en 19.00 uur meteen op moet kunnen komen draven en/of zinnig antwoorden moet geven, lijkt me dat volkomen normaal.

En die vijf jaar vind ik ook niet zo gek. Beetje aan de lange kant, maar op zich een normale constructie. Ik zou kijken of ik er niet drie jaar of zo van kan maken.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Puntje 2 heeft een vies geurtje. Als hij je na 2 jaar buiten schopt kun jij nog ff (3+1)*1600=6400 euro dokken, zonder dat je er om gevraagd hebt.

Ik zou toch minstens eisen dat je net zo lang in dienst kan en mag zijn als de investering zich terug betaald. Tevens vraag ik me af wat een versie 2003 in 2008 nog waard is...

Puntje 3, hoe zit dat met vakantiedagen? Laat op papier zetten wat je verdient! (Zowel buiten kantooruren als tijdens vakantiedagen, mocht het nodig zijn) Laat ook op papier zetten wat er gebeurd als je weigert om de telefoon een keer niet op te nemen; al dan niet structureel.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 22:39 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Tot 19.00 uur bereikbaar? Dan moet je iedere minuut bijhouden als je gebeld wordt, en deze als overuren schrijven.

Ik zou dit niet pikken, ga eens in gesprek met uitzendbureau's en kijk eens wat je daar krijgt voor contracten.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 22:29

CmdrKeen

Krentenboltosti

Liever een slechte vaste werkgever dan een goed uitzendbureau, vind ik persoonlijk. Ik heb vijf jaar voor alle grote uitzendbureaus gewerkt en stuk voor stuk kan er je doodvallen als je wat nodig hebt. Je hebt er nul rechten, ook al is er tegenwoordig een uitzendkrachtenvakbond.

Bloed, zweet & koffie

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:37:
Puntje 2 heeft een vies geurtje. Als hij je na 2 jaar buiten schopt kun jij nog ff (3+1)*1600=6400 euro dokken, zonder dat je er om gevraagd hebt.
.
5 jaar is aan de lange kant. De constructie is echter niet ongewoon, en geldt alleen als de werknemer de dienstbetrekking beëindigd. Dat houdt dus ook in dat je bij een contract voor bepaalde tijd - want dat is dit - geen nieuw contract aangeboden krijgt, je de rest niet hoeft terug te betalen. Jij beëindigd dan immers niet het dienstverband.

Punt drie kan niet. Je hebt recht op een aantal vakantiedagen per jaar, en die kun je niet opnemen als je 365 dagen per jaar bereikbaar moet zijn. Daar moet je dus inderdaad nog even goed over praten... Overigens is bereikbaar zijn iets anders dan moeten werken, maar dan nog...

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
janster schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:46:
2e punt:
De kosten van de cursus mcse 2003 zijn de het bedrag van €8000 zullen geheel voor de rekening komen van de werkgever, met dien verstande als de werknemer om wat voor reden ook eerder dan 5 jaar de dienstbetrekking beeindigd €1600 voor ider vol jaar + 1 dat de dienstbetrekking korter duurt dan 5 jaar dient te worden terugbetaald.

(Is dit normaal zo'n lange tijd van 5 jaar, en zo'n redelijk hoog bedrag ? Wat is jullie ervaring hier mee? Is dit ook wel wettelijk, als je contract maar voor een duur van 2 jaar is? )
Je zou deze opleiding ook een heel stuk goedkoper kunnen doen, door middel van zelfstudie. Kwestie van boeken kopen en examens doen. Misschien kun je iets regelen met de werkgever ;)
Hij zal 365 dagen per jaar telefonisch bereikbaar zijn tot 19.00 uur, met uitzondering van feestdagen.
(Huhhhhh wat driehondervijfenzestigdagen per jaar,dat is iedere dag!!)
Ik zou daar bij willen hebben: feest- en vakantiedagen.

En ja, dit is waarom ik geen IT'er ben, maar mij met development bezig hou ;) :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:04

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Probeer punt 2 gelijk te houden aan je contract. Dus de werkgever zal je contract moeten verlengen of die 5 jaar aanpassen naar 2 jaar. Anders kun je best hard genaaid worden als het contract gewoon verloopt na 2 jaar ....
Ik zou hier dus zeker niet zomaar akkoord mee gaan.

Punt 3 lijkt me niet zo bezwaarlijk, het zal uiteraard wel eens vervelend zijn maar er staat niet dat je dan ook per direct naar een bedrijf moet ofzo. Het is alleen te hopen dat je niet veel klanten krijgt die het leuk vinden om rond die tijden te bellen :P Maar ja, als je toch veel naar klanten moet zal je hoogstwaarschijnlijk rond die tijd nog wel in de auto zitten. ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Enkelen schrijven nu wel dat er een vergoeding voor het telefonisch bereikbaar zijn moet zijn, maar dit zou heel goed in het salaris meegenomen kunnen zijn.

Bij mijn werkgever is het zelfs zo dat je vanaf een bepaalde functieklasse totaal geen overwerk meer mag schrijven omdat dit in het inkomen al verekend is (zit ook een grotere stap tussen de voorgaande trede en de trede waarop je geen overwerk meer mag schrijven). Ik zou hier dus niet te hart om schreeuwen.

Sowiezo lijkt t me een hele mooie deal, 5 jaar is inderdaad aan de lange kant, behalve als contractbeindiging door de werkgever niet meetelt.

Nothing to see here

• paknaald
  • Laatst online: 20-11 19:54
2e punt:
...met dien verstande als de werknemer om wat voor reden ook eerder dan 5 jaar de dienstbetrekking beeindigd €1600 voor ider vol jaar + 1 dat de dienstbetrekking korter duurt dan 5 jaar dient te worden terugbetaald.
Alleen als de werknemer binnen vijf jaar vertrekt. Als hij zijn baan verliest, dan vervalt het resterende bedrag. Eigenlijk is het dus een verhoogde kans om minstens 5 jaar in dienst te blijven ;)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
Sommige bedrijven hebben hun eigen CAO.. ik ga er dus vanuit dat zijn werkgever dat dan kan aanleveren.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Een aantal bedrijven hebben een eigen CAO voor de IT maar er is in iedergeval geen landelijke. Bijna in elk contract voor een it'er staat er wel een ruim begrip in voor 'terug betalen' van cursus kosten als de werknemer het dienstverband eindigd. Alleen de meeste werkgevers kijken daar echt niet naar, alleen als je hele grote problemen hebt met het bedrijf en opstapt. Dan kan de ex-werkgever soms moeilijk doen. Maar meestal laat men het erbij. 5 jaar is inderdaad erg ruim, Zou proberen om het terug te brengen naar de looptijd van je contract. Aan de andere kant ik zou er ook niet wakker van liggen. Het is natuurlijk wat anders dat je net al je MSCE dingen binnen hebt, alles snel achter elkaar gevolgd, en dat je dan vrolijk opstapt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat me trouwens te binnen schiet: een opleiding is voor de werkgever voor bijna 100% aftrekbaar voor de belasting. Met de juiste (Europese) subsidies levert het zelfs geld op...

Hoe durf je dan een boetebeding in te calculeren...? Zou alleen redelijk zijn als werknemer binnen 2 jaar opzegt.

• StevenK
PcDealer schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 19:33:
Wat me trouwens te binnen schiet: een opleiding is voor de werkgever voor bijna 100% aftrekbaar voor de belasting. Met de juiste (Europese) subsidies levert het zelfs geld op...
Aftrekbaarheid wil niet zeggen dat het gratis is.
Hoe durf je dan een boetebeding in te calculeren...? Zou alleen redelijk zijn als werknemer binnen 2 jaar opzegt.
De bedoeling is toch dat zo'n opleiding rendeert ? Dit neemt overigens niet weg dat ik het persoonlijk belachelijk vind om een opleiding waar de werknemer eigen tijd in moet stoppen onder zo'n beding onder te brengen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

StevenK schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 19:44:
[...]

Aftrekbaarheid wil niet zeggen dat het gratis is.
Tuurlijk niet, maar het kost uiteindelijk het bedrijf niets, maar die wil wel vangen en daar gaat het om.
StevenK schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 19:44:

[...]

De bedoeling is toch dat zo'n opleiding rendeert ? [...]
Zeker, maar dat kan toch op een andere manier tot uiting komen?

[ Voor 31% gewijzigd door PcDealer op 25-11-2005 19:59 ]

• StevenK
PcDealer schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 19:58:
[...]

Tuurlijk niet, maar het kost uiteindelijk het bedrijf niets, maar die wil wel vangen en daar gaat het om.
Nee, het kost het bedrijf wel geld

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

StevenK schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 20:57:
[...]

Nee, het kost het bedrijf wel geld
Verklaar je nader.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 25-11-2005 21:53 ]

• StevenK
Er zijn, in ieder geval in Nederland, geen situaties waarin een bedrijf het volledige bedrag via belastingen en/of subsidies terug kan krijgen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De studiekosten worden als kosten in mindering gebracht op de uiteindelijke winst- en verliesrekening cq. de balans.

De WG moet echter wel VPB (Vennootschapsbelasting) betalen.

ARME AOW’er

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik was een beetje abuis. Die studiekosten zijn onbelast.
http://www.belastingdiens...asting/lb22/lb22-282.html

Pagina: 1