Toon posts:

[XP] Setup: partitie 1 is C, partitie 2 is H?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Topic titel is wat cryptisch. Ik heb op C reeds de originele XP Home staan (met Systeemherstel zojuist erop gezet). Nu wil ik XP Pro op een tweede partitie zetten, maar als ik opstart van CD en het keuzescherm krijg met de partities dan ziet het er ongeveer zo uit:

C: Windows XP Home
H: Lege partitie

Onbekende schijf

Onbekende schijf

Onbekende schijf

Onbekende schijf

Ik denk dat setup bij het toekennen van de schijfletters eerst aan mijn cardreaders D, E, F en G toekent, en dan pas H aan de tweede partitie toekent.

Ik zou graag D aan de tweede partitie toekennen. Is daar een truc voor, of moet ik m'n kast openmaken en gewoon maar de kabeltjes van de cardreaders loskoppelen?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49
Ikzelf had dit probleem ook.
Mijn tijdelijke Vista schijf was C, maar mijn Windows schijf was H.
Daarnaast nog 6 andere schijven.
Ik heb in Windows eerst de schijven juist ingedeeld en toen alles weer
opnieuw geinstalleerd.
Bij mij werkte dit, dus je zou het allicht kunnen proberen.
Zorg ook dat de schijven geformateerd worden (als ze niet vol staan natuurlijk)
tijdens de installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 27-09-2006 09:45 ]

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-03 11:55
Menu Start > Rechtermuisknop op Deze Computer > Beheren.
Ga naar Schijfbeheer (onder Opslag).
Hier kun je aan elke schijf onderaan een schijfletter toekennen (rechtermuisknop op een schijf > Stationsletter en Paden wijzigen), je moet echter wel eerst die van de cardreaders vrijgeven voor je die voor je 2e HD kunt gebruiken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door FlorisB op 27-09-2006 09:47 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kunt via Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management de letters van je drives aanpassen. In de Nederlandse versie is dit Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer. Met Start -> Run -> diskmgmt.msc kom je er ook.
:)

Hoe zit het met de schijfletters in DOS/Windows?
De schijfletters worden als volgt toegewezen:

* Alle primaire partities die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt krijgen achtereenvolgens een schijfletter vanaf C toegewezen. Wanneer er zich meerdere primaire partities op één schijf bevinden, dan krijgen ze direct achter elkaar een schijfletter.
* Vervolgens komen alle logische partities aan de beurt, hierbij wordt tevens de volgorde aangehouden zoals je in de bootvolgorde van de BIOS hebt ingesteld. Ook hier geldt, wanneer er zich meerdere logische partities op de schijf bevinden, dan krijgen ze direct achter elkaar een letter toegewezen.
* Tenslotte komen de opticals aan de beurt, ook volgens de bootvolgorde.

Bootvolgorde: een standaard bootvolgorde loopt als volgt: Primary Master, Primary Slave, Secondary Master, Secondary Slave en tenslotte in dezelfde volgorde bij de 3rd party controllers, voorzover aanwezig. Indien er meerdere controllers zijn, dan wordt de Host ID afgegaan óf de volgorde van de PCI sloten (meestal van onder naar boven).

Schijfletters wijzigen: in WinNT/2K/XP kun je daarvoor de schijfbeheer gebruiken, ook wel in het Engels Disk Administrator (NT) danwel Disk Management (2K/XP) genoemd. Je kunt daar alle schijfletters naar believen door elkaar husselen, met uitzondering die van de systeempartitie waar het OS is geinstelleerd. In DOS/Win9X kun je dat met 3rd party programma's doen, zoals PartitionMagic.
Doe er je voordeel mee :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Vaak als je in de setup van XP de partitie verwijderd en opnieuw aanmaakt en herstart en setup nog een keer laad heeft ie de schijfnamen weer op alfabetische volgorde gezet. Probeer dat eens.

--

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dit had ik geprobeerd. Probleem is dat je de schijfletter van de systeempartitie niet mag wijzigen. Dus ik had XP Pro op H: geinstalleerd en dacht dat ik dan H: wel in C: mocht veranderen, maar dat gaat dus niet.
Wat betreft die bootvolgorde: De harddisk met C: is primary master, C: is de eerste partitie en de tweede (tevens primaire) partitie krijgt toch echt H: toegekend door Windows setup. Volgens het door jou aangehaalde topic zouden die direct opeenvolgende letters krijgen, maar dat is dus niet waar, qed.

Ik ga maar eens de tip van PoTaToX uitproberen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je cardreader tijdens de installatie even ontkoppelen helpt ook ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 10:49:
Je cardreader tijdens de installatie even ontkoppelen helpt ook ;)
Ja dat dacht ik ook, maar dat is de laatste optie die ik wil proberen. Het is namelijk zo'n kant en klare PC van Compaq en de cardreader zit ingebouwd. Dus de kast moet open, en elke reader heeft een eigen kabeltje die ik dan los moet maken van het moederbord.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 13:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

FlorisB schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:46:
Menu Start > Rechtermuisknop op Deze Computer > Beheren.
Ga naar Schijfbeheer (onder Opslag).
Hier kun je aan elke schijf onderaan een schijfletter toekennen (rechtermuisknop op een schijf > Stationsletter en Paden wijzigen), je moet echter wel eerst die van de cardreaders vrijgeven voor je die voor je 2e HD kunt gebruiken. :)
^wat hij zegt

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
PoTaToX schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:51:
Vaak als je in de setup van XP de partitie verwijderd en opnieuw aanmaakt en herstart en setup nog een keer laad heeft ie de schijfnamen weer op alfabetische volgorde gezet. Probeer dat eens.
Dit klopt inderdaad.. Wat ik altijd doe is eerst mijn partities indelen en niet letten op de schijfletters. Even met F3 afsluiten en de setup opnieuw starten.

Ik heb ook een leuke computer..

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:50:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar dat is de laatste optie die ik wil proberen. Het is namelijk zo'n kant en klare PC van Compaq en de cardreader zit ingebouwd. Dus de kast moet open, en elke reader heeft een eigen kabeltje die ik dan los moet maken van het moederbord.
Kan je die shizzle niet ff snel uitzetten in het BIOS ofzo? :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 13:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

daar moet wel een optie in de bios voor zijn zou je denken idd ..

offtopic: waarom zou je ZOWEL Home als Professional op 1 pc willen !?!?

[ Voor 234% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-09-2006 13:40 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de hulp allen. Het is inderdaad zo dat als je in de setup eerst de partitie aan maakt en vervolgens de setup afbreekt en de computer opnieuw start, dat de partities dan wél opeenvolgende letters krijgen.
Pagina: 1