Pascal.
Ik gebruik nu Delphi, maar de enig reden hiervoor is de 64k limiet in Pascal.
Verder gebruik ik Matlab.
Ik gebruik nu Delphi, maar de enig reden hiervoor is de 64k limiet in Pascal.
Verder gebruik ik Matlab.
Verwijderd
[ Voor 86% gewijzigd door NMe op 20-09-2006 01:25 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 01:26 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 20-09-2006 01:36 ]
[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 20-09-2006 09:37 ]
[ Voor 12% gewijzigd door TrailBlazer op 20-09-2006 07:40 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 20-09-2006 08:58 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
[ Voor 3% gewijzigd door sariel op 20-09-2006 08:53 ]
Verwijderd
In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy
[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 20-09-2006 09:29 ]
Alles kan stuk.
computer voor alle werkzaamheden
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 09:43 ]
[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 20-09-2006 09:38 ]
Daar hadden ze bij de NOS (Hobbyscope) dan weer BASICODE 2 voor uitgevonden. Elke week weer software via de radio. Piiieeeep.......Edwin van Cleef schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:41:
Je had zoveel verschillende homecomputers met ieder zijn eigen basictaal
[ Voor 45% gewijzigd door EXX op 20-09-2006 09:47 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Saved by the buoyancy of citrus
En dan was je bijna klaar kwam moeder de kamer op lopen... ETEN IS KLAAR!EXX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:43:
[...]
Daar hadden ze bij de NOS (Hobbyscope) dan weer BASICODE 2 voor uitgevonden. Elke week weer software via de radio. Piiieeeep.......
[ Voor 40% gewijzigd door Edwin van Cleef op 20-09-2006 09:49 ]
[ Voor 22% gewijzigd door user109731 op 20-09-2006 09:56 ]
Zo had ik ook nog 1 C64 compleet verneuktEdwin van Cleef schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:41:
Vooral die poke en peek commandos waren veroorzakers van compleet vastgelopen software
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 10:05 ]
oogjes open, snaveltjes dicht
If it jams force it, if it breaks it needed fixing anyway!!
[ Voor 9% gewijzigd door truegrit op 20-09-2006 10:16 ]
hallo
if you pay peanuts, you get monkeys
Goeie genade... Je hoort mij niet zeggen dat het een toptaal is hoor, maar oi oi oi wat zit jij er naast (no offence verder). Als je ziet wat die freaks uit QBasic weten te persen is niet normaal. Van webservers tot mp3 players tot tekenprogrammas tot games (C&C is zelfs nagemaakt in QB). En het werkt ook nog allemaal prima. Than again: ideaal is het allemaal niet natuurlijk.Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 08:57:
QBasic onder DOS 2.11Wat het nut van deze programmeertaal is, is me nooit duidelijk geworden. Je kunt er vrij weinig mee,
[ Voor 13% gewijzigd door Jazzper op 20-09-2006 10:25 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 10:28 ]
Verwijderd
Over C64 verneuken gesprokenBalusC schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:59:
[...]
Zo had ik ook nog 1 C64 compleet verneuktPa was boos, maar ik kreeg wel een nieuwe
[ Voor 60% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 10:44 ]
Aha, dus jij kent geen FORTRANsoepkip schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:23:
God is Real... Unless declared as Integer
[mbr]Kunnen we het ontopic houden?[/]
[ Voor 51% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 10:46 ]
De elctronica van de c64 was voor zover ik weet niet gebufferd dus kon die niet zoveel hebben.Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:29:
[...]
Over C64 verneuken gesproken![]()
Had ooit een rollenbank voor de racefiets, dus wat doe je dan.
- sloop een joystick
- maak constructie op rollerbank met contactjes (idee van een fietscomputer)
- sluit de boel aan
steek het in de joystick poort, en meten maar, totdat.... tjsa c64 stond bekend om gevoelige poorten, dus ikke naar de winkel met een c64 waar de draden overal uithingen met de tekst "
hij is kapot", heb nooit een winkelbediende zo raar zien kijken
Rustacean
[ Voor 2% gewijzigd door pjonk op 20-09-2006 12:38 . Reden: Talen bolden ]
It’s nice to be important but it’s more important to be nice
Ook Ecabo toevallig?pjonk schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:24:
...Na de HAVO moest ik gaan besluiten of ik van mijn hobby mijn werk ging maken. Ik heb toen een 1-jarige opleiding applicatieontwikkelaar gevolgd. Begonnen in Pascal...
oogjes open, snaveltjes dicht
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nope de opleiding (MBO niveau 4) gevolgd in Zaandam bij het Regio College. Dat was inmiddels alweer in 1999.
It’s nice to be important but it’s more important to be nice
Jaja, ik heb hem hier nog liggenGonadan schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:39:
Ik ben begonnen op een Philips P2000 (zo'n king-size lel met bandjes).
Geen idee wat dat voor taal was eigenlijk, volgens mij ook een soort basic.
Kent iemand die P2000 nog trouwens?
Dat geneuzel dat als die bandjes oud werden dat je soms minuten lang moest zoeken naar het begin van een programma
Inderdaad, ik heb wel eens een soort kabelkrant/teletekst gemaakt met die P2000.robertpNL schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:47:
Jaja, ik heb hem hier nog liggenInclusief de bandjes en enkele cartridges. Het is de eerste computer waar ik op begon met programmeren. Het is inderdaad Basic.
P2000 grafisch kan je vergelijken met Viditel van vroeger waar ook Teletekst van is afgeleid (correct me).
En daarna veel gewerkt met Basicode. Wie kent dat? Een computerprogramma werd verspreid via de radio (NOS Hobbyscoop en de TROS deden dit). Je hoorde de aankondiging, een minuut geratel, opnemen en inladen op je home computer. En miste je door een storing een regel, dan gewoon de regel terug vinden op Teletekst. Geweldig! Dat deed ik met de P2000. Je had Basicode-2 en Basicode 3.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik ben dus niet de enige! wat was dat geweldigJazzper schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:22:
[...] Jaren sources uit de KIJK (toen de Kijk nog wel mega cool was met intelectuele teksten ipv hip geblaat waar het toe vervallen is sinds halverwege de jaren 90) overgetypt. Wat was dat cool zeg. Had je ook de 'oneliner'. Hele programma's in 1 regel. [...]
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 14:56 ]
Het principe achter BASICODE 1, 2 en 3 was het platform onafhankelijk maken van de software. Al die home computers hadden een verschillend (incompatible) BASIC dialect. Door alle dingen die niet universeel waren in subroutines te proppen met vaste regelnummers < 1000 kon men dit omzeilen. Clear Screen was dus niet CLS maar GOSUB 100. In die sub stond dan het commando voor clear screen dat voor jouw computer van toepassing was.robertpNL schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:47:En daarna veel gewerkt met Basicode. Wie kent dat?
[ Voor 11% gewijzigd door EXX op 20-09-2006 15:16 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dat was de voorganger van het opensource downloaden.EXX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:12:
[...]
Het principe achter BASICODE 1, 2 en 3 was het platform onafhankelijk maken van de software. Al die home computers hadden een verschillend (incompatible) BASIC dialect. Door alle dingen die niet universeel waren in subroutines te proppen met vaste regelnummers < 1000 kon men dit omzeilen. Clear Screen was dus niet CLS maar GOSUB 100. In die sub stond dan het commando voor clear screen dat voor jouw computer van toepassing was.
Zie ook deze link. Voor degenen die Duits kunnen lezen: http://de.wikipedia.org/wiki/BASICODE
Zelf heb ik ooit ook een programma volgens de BASICODE 2 standaard gemaakt en naar de NOS gestuurd.
[ Voor 30% gewijzigd door EXX op 20-09-2006 16:06 ]
Full-stack webdeveloper in Groningen
Vet! Bedankt voor de info, ik had ooit via overlevering gehoord dat zoiets gedaan werd, maar ik had nooit details kunnen vinden omdat ik niet wist hoe het heetteEXX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:43:
Daar hadden ze bij de NOS (Hobbyscope) dan weer BASICODE 2 voor uitgevonden. Elke week weer software via de radio. Piiieeeep.......
Geen hoogstaande verwachtingen, maar gewoon een beetje kijk op hoe anderen in dit werk / deze hobby gerold zijn.-NMe- schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:54:
Misschien een hele domme vraag, maar wat verwacht je nu uit dit topic te halen, afgezien van een opsomming van een x aantal veelal achterhaalde programmeertalen?
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 22:36 ]
Verwijderd
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
Het internet bestond natuurlijk wel, en zeker in die tijd was er wel veel technische informatie via in te winnen. Helaas had bijna niemand er toen nog toegang door. De naam van het huidige Xs4all is nu niets meer dan een naampje, maar stond toen echt voor iets: "de gewone man toegang tot het net geven".Canaria schreef op donderdag 21 september 2006 @ 00:14:
Inmiddels werk ik als C# developer, maar wat vind ik het jammer dat internet in de jaren '80 nog niet bestond, dan had ik een veel betere basis gehad.
Verwijderd
Verwijderd
Dat je dat nog weet!Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:50:
Mijn held van toen was Nok van Veen dankzij dit boek: http://www.clive.nl/detail/23905/ . Hoewel ik het boek minsten al zo'n 20 jaar niet meer gezien heb, is de naam me altijd bijgebleven.
Verwijderd
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Verwijderd
Verbaas me er zelf over. Leuk dat jij dat boek ook hadBalusC schreef op donderdag 21 september 2006 @ 06:19:
[...]
Dat je dat nog weet!Die boek had ik ook en die was inderdaad een van de betere
Dat klinkt erg knap zeg. Hoe oud was je toen?Met de Simons Basic had ik overigens ooit een AutoCAD look-like engine gebouwd (een nep 3D tekenmachine), afgekeken van mijn vader die installatietechnicus is en dus veel met AutoCAD op de PC werkte
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Makkelijke belofte om te maken, Turbo Pascal 7 (wat tegenwoordig meestal gebruikt wordt op scholen) is freeware.link0007 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:35:
de IT-leraar heeft me al belooft dat ik ook een kopie naar huis mag nemen
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
11 jaar ofzo. Het was overigens wel erg simplistisch opgezet hoorVerwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:33:
Dat klinkt erg knap zeg. Hoe oud was je toen?
Ik had o.a. een autospelletje en de voorloper van trainsimulator gebouwdIn mijn Simons Basis dagen waren het toch wel relatief simpele dingen die ik deed. Meestal een of ander eenvoudig spelletje. Wat ik me nog van die allereerste dagen kan herinneren (toen ik iets van 6 of 7 was) dat ik het concept 'engine' nog niet begreep. Zo had ik ooit in die tijd een text adventure gemaakt, alleen de schermen waren gewoon statisch achter elkaar uitgeprogrammeerd. Alsof het een soort dragons-lair was. Het scheiden van logic en data was mij toen nog totaal onbekend
Verwijderd
bedoel je zoiets:Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:29:
dus ikke naar de winkel met een c64 waar de draden overal uithingen met de tekst "
hij is kapot", heb nooit een winkelbediende zo raar zien kijken
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 21:04 . Reden: broken links gefixt ]
[ Voor 6% gewijzigd door Tatsu op 21-09-2006 15:58 ]
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Verwijderd
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 16:13 ]
Och, ik heb orthopedagogiek gestudeerd en werk nu al weer 20 jaar in de IT (eerst systeembeheerder, nu al dik 8 jaar als ontwikkelaar).Tatsu schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:54:
Ondertussen alweer een poosje bezig met een alfastudie... So shoot me..
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2
PC load letter? What the fuck does that mean?
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
[ Voor 53% gewijzigd door MisterData op 10-12-2006 20:50 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Koetjeboe op 10-12-2006 14:57 ]
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
Verwijderd
-niks-
Hierbij net als -NMe-.-NMe- schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:54:
Ik ben ooit begonnen in SuperLogo, een variant op LOGO die speciaal voor kinderen gemaakt was, om hen zo in aanraking te laten komen met programmeren. Afgezien van wat basale spelletjes was er met die taal niet veel mogelijk, maar het was een perfecte inleiding in die tijd; ik was dan ook 10 jaar oud ofzo.Daarna ben ik verder gegaan met Basic, maar daar heb ik niet lang wat mee gedaan en het was zeker niet professioneel te noemen wat ik ermee deed. Simpele woordspelletjes en dergelijke, dan hield het ook wel op.
Daarna is het een tijdje stil geweest in mijn prille programmeercarrière. Ik had wat andere interesses, en school slokte ook aardig wat tijd op. Toch ging het een paar jaar later weer een beetje kriebelen en kocht ik het pakket DIV GameStudio. Dit pakket gebruikte een eigen taal, die een beetje lijkt op een mix van Pascal en C. Daarnaast zaten er in het pakket talloze tools en libraryfuncties die het programmeren van games erg vergemakkelijkten. Ik heb me er in elk geval goed mee vermaakt.
Hierna wederom stilte op programmeergebied. Als Tweede Fase-proefkonijn hield ik niet veel vrije tijd over naast mijn VWO-studie, en dus was het programmeren het eerste dat erbij inschoot. Toen ik echter 4 jaar geleden begon aan mijn HBO-studie (HIO) kreeg het weer een impuls. Ik leerde snel allerlei theoriën bij, of ik leerde dat bepaalde theoriën die ik zelf uitgedokterd had algemeen toegepast worden. Daarnaast leerde ik een aantal nieuwe talen, waaronder (in chronologische volgorde) Pascal, Delphi, SQL (en diverse varianten daarop), C, C++ en een beetje Java. Ook heb ik wat gespeeld met assembly en C voor microcontrollers, bijvoorbeeld gebaseerd op de 8051 microprocessor.
Buiten mijn opleiding om heb ik me vermaakt met allerlei webbased technieken, waaronder PHP, ASP, HTML en Javascript, waarbij ik me vooral met de eerste techniek bezighield.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
1
2
3
4
5
6
7
| 10 for x=1to256 do 20 poke 53280,x 30 poke 53281,x 40 next x 50 goto 10 60 end run |
ach...in een volgend leven lach je er om!
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq