Toon posts:

Waar programmeerden we 'vroeger' in?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag dat op zoek naar een programmeertaal van 'vroeger' jammerlijk van een slotje is voorzien (en niet ten onrechte), maar 't bracht me wel aan het denken...

Hoe zijn we in aanraking gekomen met programmeren, en welke talen hebben de revue gepasseerd?

In mijn geval:
  • Sinclair ZX-81: een beetje BASIC, en veel Z80 assembler (anders was die 1MHz processor niet vooruit te branden)
  • Atari 800XL: ook weer BASIC, Forth (erg eigenzinnige stackbased taal), maar vooral Action! (een mengelmoes van C, Bash en Perl qua syntax, maar je kon er wel alles mee uit de hardware halen)
  • Amstrad CPC6128: Jep, alweer BASIC, maar meer assembler (ik was dol op die Z80 ;)), Turbo Pascal, en (niet echt een "echte" programmeertaal, maar wel de inleiding van m'n carriere) dBase 2.
  • M'n eerste x86 PC (10MHz Laser XT3): BASIC was over, Turbo Pascal bleef, en dBase werd vervangen door Clipper.
Geen van die talen gebruik ik nu nog (op Turbo Pascal na, in Delphi incarnatie), maar ik ben blij dat ik met allemaal gewerkt heb.

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet mijn eigen geval, maar evengoed oud volgens mij: COBOL

Verwijderd

Pascal.

Ik gebruik nu Delphi, maar de enig reden hiervoor is de 64k limiet in Pascal.

Verder gebruik ik Matlab.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Misschien een hele domme vraag, maar wat verwacht je nu uit dit topic te halen, afgezien van een opsomming van een x aantal veelal achterhaalde programmeertalen? :)

edit:
Goed, ik kan natuurlijk niet achterblijven. :P

Ik ben ooit begonnen in SuperLogo, een variant op LOGO die speciaal voor kinderen gemaakt was, om hen zo in aanraking te laten komen met programmeren. Afgezien van wat basale spelletjes was er met die taal niet veel mogelijk, maar het was een perfecte inleiding in die tijd; ik was dan ook 10 jaar oud ofzo. :P Daarna ben ik verder gegaan met Basic, maar daar heb ik niet lang wat mee gedaan en het was zeker niet professioneel te noemen wat ik ermee deed. Simpele woordspelletjes en dergelijke, dan hield het ook wel op.

Daarna is het een tijdje stil geweest in mijn prille programmeercarrière. Ik had wat andere interesses, en school slokte ook aardig wat tijd op. Toch ging het een paar jaar later weer een beetje kriebelen en kocht ik het pakket DIV GameStudio. Dit pakket gebruikte een eigen taal, die een beetje lijkt op een mix van Pascal en C. Daarnaast zaten er in het pakket talloze tools en libraryfuncties die het programmeren van games erg vergemakkelijkten. Ik heb me er in elk geval goed mee vermaakt. ;)

Hierna wederom stilte op programmeergebied. Als Tweede Fase-proefkonijn hield ik niet veel vrije tijd over naast mijn VWO-studie, en dus was het programmeren het eerste dat erbij inschoot. Toen ik echter 4 jaar geleden begon aan mijn HBO-studie (HIO) kreeg het weer een impuls. Ik leerde snel allerlei theoriën bij, of ik leerde dat bepaalde theoriën die ik zelf uitgedokterd had algemeen toegepast worden. Daarnaast leerde ik een aantal nieuwe talen, waaronder (in chronologische volgorde) Pascal, Delphi, SQL (en diverse varianten daarop), C, C++ en een beetje Java. Ook heb ik wat gespeeld met assembly en C voor microcontrollers, bijvoorbeeld gebaseerd op de 8051 microprocessor.

Buiten mijn opleiding om heb ik me vermaakt met allerlei webbased technieken, waaronder PHP, ASP, HTML en Javascript, waarbij ik me vooral met de eerste techniek bezighield.

[ Voor 86% gewijzigd door NMe op 20-09-2006 01:25 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Pfff...
Ik begon met een C64 met in den beginne uiteraard Basic (bij de V&D stonden ze toen nog open en bloot...vlug effe wat code inponsen als 10 print "V&D Sucks", 20 goto 10 en dan wegrennen en zien hoe de verkopers "het probleem" te lijf gingen met 4 man sterk :D ). Toen al gauw via zo'n "PowerCartridge" ofzo in aanraking gekomen met 6500 assembly. Dat heb ik ook vervolgd op mijn C128.

Daarna door naar de Amiga 600 (nee, geen 500, daar wou ik indertijd nog niet aan) om daar mijn stap te maken naar 680x0 assembly en C (SAS/C en Dice). Zelfs toen nog een echte legale versie van DevPac 3 gekocht (assembler)*.
Toen ben ik me wat serieuzer gaan verdiepen in dingen als AMOS (basic), Blitz Basic en andere "simpele talen" om "quick 'n dirty" leuke appjes in elkaar te zetten. Dat was leuk voor even maar ik hakte liever rechtstreeks in op de Paula, Agnes en Denise O+ O+ In 680x0 assembly nog wat "demo's" gemaakt.

Van de A600 ging ik naar een A1200 waar ik weer wat met C(++) heb gespeeld en met wat Pascal varianten. Mijn eerste X86 ervaring had ik bij vrienden (286/386) en daar ben ik weer een tijd bezig gewees met Borland's Turbo Pascal en consorten. Toen, vanaf het Win95 tijdperk VB4, VB5 en VB6 en sindsdien ben ik doorgegroeid naar de volwassener talen zoals de huidige C++, C#, en VB.Net en verder speel ik wel eens met Java, Delphi en vele afgeleiden van veel voorgenoemde talen om eens te ruiken/proeven.

* Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cf6b12ee194d8d47be34b6c2aed247cd/thumb.jpg :Y)
Indertijd moest je ontzettend veel moeite doen om iets legaal te bemachtigen uit Engeland als "pikkie" van 14 ofzo :D Tegenwoordig heb ik compleet legale licenties van de meest wilde talen (op kosten werkgever uiteraard onder het mom van "bijscholing") :+

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 01:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Apple Basic, en toen dat te traag bleek 6502 assembly. :+

• bartje321
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 09:22
ooit begonnen met qbasic, later over gegaan op visual basic (4 tot 6) toen we windows 98 kregen, 3 jaar later delphi, java, c(++). en nu ook c-sharp (en php, maar kun je niet echt meetellen). nu gebruik ik nog steeds delphi voor kleine applicaties (makkelijk user interfaces te maken). en veel java. wat c-sharp gebruik ik minder

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Begonnen met basic op 11 jarige leeftijd, best laat eigenlijk vergeleken met een paar andere proggers ;) Daarvoor vooral gegamed hehe ;) Toen even C, tijdje PHP :D, even C++ om vervolgens tegenwoordig Java en C# te doen. It's been emotional ;)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Terwijl we wachten op een antwoord van Afterlife op mijn vraag stel ik voor dat we zoveel mogelijk proberen om korte posts van één regel te vermijden. Dit topic "hoort" in principe al niet hier, maar wat mij betreft kan het wel open blijven, mits we het niveau een beetje hoog houden. Simpelweg de talen die je kent/gebruikt hebt opsommen is dus niet de bedoeling. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 20-09-2006 01:36 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik begon met Simons Basic op de Commodore 64 O+ Ik was toen ongeveer 10 jaar (1988). Ook had ik kortstondig QuickBasic op DOS geprobeerd, maar ik vond dat toen niks, want ik kon er niks leuks mee bouwen :D Later deed ik rond 1991 VB1 op Windows 3.11, dat was wel wat leuker, een beetje GUI spelletjes bouwen (wat ik dus ook min of meer met Simons Basic had gedaan). Na ongeveer 4 jaar VB'en tot en met VB3 @ Win95 viel het programmeren rond 1995 stil. Sindsdien ging ik namelijk over op scripten van HTML. Ook schoof mijn interessegebied richting laboratoriumtechnologie (bio/nat/sk).

Tot ik rond 2001 van mijn toenmalige baas weer het programmeren moest oppakken in vorm van REXX. Vanaf 2003 kwam daar ook nog Websphere/J2EE bij en dan in het bijzonder webservices, backing beans en JSF met hier en daar enkele vleugjes enterprise beans en messagedriven beans. Hobbymatig doe ik sinds 2004 ook nog PHP/MySQL.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 20-09-2006 09:37 ]

• TrailBlazer
  • Laatst online: 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vroeger wel veel in BASIC geklooid op een x86 volgens mij. Toen moesten we verder in TurboPascal op de HTS. Mijn eerste wapenfeit was daarmee het kopieren van het inlogscherm van Novell om zo wachtwoorden te achterhalen. Systeembeheer vond dat niet echt heel grappig toen ze erachter kwamen maar ze hebben me er nooit op gepakt
Nu alleen nog maar Perl eigenlijk hadden voor cisoc configs en dergelijke

[ Voor 12% gewijzigd door TrailBlazer op 20-09-2006 07:40 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-12 20:19

Gerco

Professional Newbie

Ik ben op een C64 begonnen met de ingebouwde BASIC variant en kwam zo in aanraking met een beetje assembly via de overbekende DATA statements die toch wel leuke magie konden bewerkstelligen.

Later hebben mijn ouders me een Amiga 500 aangeschaft als spelletjescomputer. Veel spellen heeft dat ding niet gezien, want ik ging gelijk aan de slag met AmigaBasic, later AMOS Pro, waar ik zelfs de compiler voor heb aangeschaft (ja, die moest je los kopen). Hier en daar nog een beetje 68k assembly en copperlistcode gedaan, maar niet meer dan nodig was om mijn demos met parallax scrolling planes leuk werkend te krijgen.

Op de PC had ik al snel QuickBasic "gevonden", alwaar ik daadwerkelijk nuttige programmas ging schrijven. Administratie voor de lokale tak van de dierenbescherming en de videotheek van een vriend, etc. Sommigen daarvan pasten niet meer in het conventionele geheugen, dus het was nodig om een wat handiger taal te vinden om mijn prutsels in te maken.

Gelukkig was dit ook de tijd dat Windows in zwang kwam en ben ik in Visual Basic 4 begonnen. Ik ben later tot inkeer gekomen en nu programmeer ik in Java, C#, C++, PHP of Python (al naar gelang wat er nodig/handig is). Voor mijn werk programmeer ik veel in Java en Progress 4GL (al heet die tegenwoordig ABL, vage marketingjongens).

Dat was het wel zo'n beetje. Ondankt mijn BASIC verleden denk ik dat ik wel een redelijk programmeur geworden ben. Gelukkig zijn mijn collegas en werkgevers het met me eens :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 20-09-2006 08:58 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Begonnen met wat basic (C64/128), daarna op dos Pascal en Turbo Pascal, daarna C en C++ onder UNIX, Windows-programmeer-taal (schijnt C/C++ te zijn), en tegenwoordig doe ik alles in PHP5 (eerst PHP4), van simpel console tot web tot complex en grafisch.

[ Voor 3% gewijzigd door sariel op 20-09-2006 08:53 ]

Copy.com

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:11
Ooit begonnen in QBASIC, daarna Python en via C, C++ en C# naar Ruby gegaan.

Verwijderd

QBasic onder DOS 2.11 :') Wat het nut van deze programmeertaal is, is me nooit duidelijk geworden. Je kunt er vrij weinig mee, maar als 10 jarige is het fantastisch om je eigen computer (die van je pa) aan te sturen zodat ie geluidjes maakt en letters over het scherm stuiteren. Wat ik nooit zal vergeten is dat ik het geluid van de telefoon had nagemaakt en dat mijn ma echt de telefoon op nam _/-\o_.

Toen ik eenmaal op de middelbare school zat, was de TI-83 mijn favoriet (kon je immers onder de les programmeren). Ook dit is natuurlijk niet een echte programmeertaal, maar het heeft me gehoplen om een hoop beta-vakken door te komen met behulp van programma's die ingewikkelde berekeningen met een druk op de knop konden uitvoeren. Helaas was de 32kb aan geheugen niet genoeg om mijn pokerspel op te slaan. Ik was nog maar net begonnen, toen het geheugen al vol was... Naar aanleiding daarvan had ik op internet een handleiding gevonden om een RS-232 aansluiting van de pc naar de TI-83 te maken. Deze heeft de dood van mijn TI-83 betekend. Ik ben nooit meer op zoek gegaan of de handleiding "fake" was, of dat ik een fout had gemaakt met solderen. Dit was tevens mijn laatste programmeer-project.

"Echte" programmeertalen heb ik niet zo'n ervaring mee. Enige tijd terug heb ik geprobeerd om in C mijn poker-programma nog eens te maken. Bij gebrek aan ervaring in C ben ik nooit verder gekomen dan een systeem die de kaarten random uitdeelt aan de spelers.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Via ST Logo en ST BASIC snel uitgekomen bij GFA BASIC voor de Atari ST. Ik geloof dat dat een van de eerste BASIC dialecten was die zonder regelnummers werkte. En m'n vader zei dat regelnummers niet goed waren dus ik vond dat wel stoer. Daarna een tijdje niets en toen C met DJGPP en de Allegro library. Daarna veel Macromedia Lingo, en tegenwoordig vooral PHP, al ben ik laatst ook aan het retro-en gegaan met 6502 assembly voor Atari 2600 B)

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 21:53
Ooit begonnen op een MSX, zal wel BASIC geweest zijn zeker. Om dan op een via QuickBasic, Visual Basic het licht te zien en over te schakelen naar Pascal. Dat werd al weer snel vervangen voor Java en verder .NET enz. Tijdens mijn studie was ik altijd met allerlaatste en het nieuwste bezig, just for the flipping fun of it. Om dan uiteindelijk hier op mijn werk voornamelijk in MUMPS te programmeren eerst op een VMS, nu tegen Caché. MUMPS is echt de meest foute taal die je kan voorstellen: Een massa GOTO's, meerdere quit's uit een functie, enz... echt BASIC in het kwadraat.

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

1. Begonnen op een MSX 1: Basic
-Met een cassette dekje (check mijn ondertitel boven mijn icon... :+ )
-Een programma gemaakt wat via de printerpoort de 'lichtshow' van mijn drive-in show bestuurde.

2. Atari 1040 STF: Omikron basic (echt vette machine die 1040, heb 'm nu nog steeds op zolder onder het stof staan).
-Met een 1.4MB floppy diskdrive.
-Veel met Midi en muziek gemaakt.
-Het programma van die 'lichtshow' gepoort.

3. De PC, eerst en willekeurige 80386, daarna een 80486 166Mhz oid.
-Eerst QBasic, daarna QuickBasic en een beetje GFA Basic
- Op school een robotarmpje suikerklontjes in kopjes laten gooien met een Quickbasic browseltje van me.
-Wederom het programma van die 'lichtshow' gepoort, om het daarna weg te knikkeren en maar nieuw schrijven.
-Het programma van die 'lichtshow' geinstalleerd bij een jongerencentrum in mijn woonplaats, waar het nu nog gebruikt word. :P

4. Nieuwere PC's:
- Overgestapt naar Visualbasic 4 (nonstop playout systeem gemaakt voor de lokale omroep in mijn woonplaats)
- Daarna naar Visualbasic 6
- Daarna C++ Builer 6
- Nieuw en uitgebreider Nonstop playout systeem gemaakt.
- Inmiddels van mijn hobby mijn werk gemaakt.
- Ook bezig met .NET

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 20-09-2006 09:29 ]

Alles kan stuk.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

1982 De commodore vic-20 en de commodore 64 in basic v2.0 en cobol
1988 commodore amiga 500 geen idee had ik voor de spelletjes
1989 Ibm ps2 model 30 Turbo pascal van borland.

Die pc en het pascalpakket heb ik nog steeds maar aan programmeren doe ik weinig tot niets meer.
Heb wel leuke apps geschreven toen en veel geleerd.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Wel leuk, oude herinneringen.

Begonnen op een C64 met Basic, daarna machinecode op de C64 nog in zo'n demogroepje scrollers en effecten bakken, was wel lachen.

Daarna zelfde beetje gedaan op Amiga, echter niet lang/veel,

Vervolgens op m'n 286 (Laser 1MB,40MB HDD) dBase IV (origineel gekocht !), Clipper en Turbo Pascal 6 (origineel gekocht!). Ook nog beetje in Cobol gewerkt tijdens een opleiding ( of ik m;n code voor pulldown menu's wou laten staan :) )

Vandaar uit naar de Delphi kant gegaan en nu voor het werk dus aan Delphi en Progress
(en C# is onderweg)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 09:43 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Opvallend hoeveel mensen hun programmeercarrière zijn begonnen met Basic, al dan niet op een C64 :)

Bij nader inzien, je had toentertijd natuurlijk weinig keuze qua taal 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 20-09-2006 09:38 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ik vond het op de C64 altijd een uitdaging om sprites te maken dat heeft mij slapeloze nachten opgeleverd omdat wanneer de code niet klopte de tekening niet goed op het beeld kwam.
Het trok mijn aandacht toen ik een keer een file overgetypt had waarbij zon ballon over het scherm vloog in verschillende kleuren.

Van die tijdschriften kopen om zelf spellen over te typen of van een ander merk computer om te bouwen naar je eigen computer.
Je had zoveel verschillende homecomputers met ieder zijn eigen basictaal
Atari
Amstrad
Schneider
ZX spectrum

En dan is het een uitdaging het zelfde op het scherm te kunnen krijgen als dat in het boek omschreven stond.
Vooral die poke en peek commandos waren veroorzakers van compleet vastgelopen software :P

• EXX
  • Laatst online: 01-12 12:06

EXX

EXtended eXchange

Begonnen met een EG2000 Colour Genie met BASIC, daarna met Z80 Assembly. Gewoon geleerd mbv de Z80 bijbel: Programmeren van de Z80 door Rodney Zacks. Verder nog tijdens mijn studententijd Pascal en 6809 Assembly geprogd.

Dat alles kwam goed van pas bij mijn eerste job, waar is software heb geschreven in Turbo Pascal, Z80 Assembly en 6809 Assembly.
Edwin van Cleef schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:41:
Je had zoveel verschillende homecomputers met ieder zijn eigen basictaal
Daar hadden ze bij de NOS (Hobbyscope) dan weer BASICODE 2 voor uitgevonden. Elke week weer software via de radio. Piiieeeep.......

[ Voor 45% gewijzigd door EXX op 20-09-2006 09:47 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59

Cyphax

Moderator LNX
Ik was er vrij laat bij, vergeleken met sommigen. Wij hadden vroeger een mooie C64 maar daar speelde ik uitsluitend spelletjes op. Later hadden we wel een PC (286) en ook die gebruikte ik in eerste instantie voor het interactieve vermaak. Wat later begon ik wel te spelen met batchfiles, en ofschoon dat niet bepaald programmeren is had ik daar wel lol in. Ik had ook gematigde interesse in programmeren maar dat leed er uiteindelijk alleen toe dat ik een hele nieuwe opleiding op de MTS uit ging proberen (ik hoorde na 4 jaar bij de eerste lichting :)): Technische informatica. Het was in het 1e of 2e jaar van die opleiding dat ik voor het eerst echt ging programmeren met een heuse programmeertaal: Pascal. Alles ging daar in DOS/Novell, want Windows '95 was state of the art en al die 486jes met al hun 66 megahertzen draaiden dat niet (althans; het werd er niet op ge-installeerd). Ook was 12KB/s breedband internet toendertijd :+. Ik heb het over '96-'97 ongeveer dan. (Een jaar) later op diezelfde opleiding gingen we ook met C++ aan de slag voor het OO-gebeuren, en ook SQL en zelfs Java. Maar dat ging niet bepaald diep op de materie in. Ik heb vooral geleerd hoe het NIET moet toen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

EXX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:43:
[...]
Daar hadden ze bij de NOS (Hobbyscope) dan weer BASICODE 2 voor uitgevonden. Elke week weer software via de radio. Piiieeeep.......
En dan was je bijna klaar kwam moeder de kamer op lopen... ETEN IS KLAAR! ;(
Zit je met je microfoontje voor de speakers alles met het juiste volume op te nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Edwin van Cleef op 20-09-2006 09:49 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rond 9-jarige leeftijd begonnen met qbasic. Je kon best grappige dingen doen met wat basis kennis: de ingebouwde help was redelijk compleet. Wat ook niet zo veel voorstelde gezien het aantal commando's... Die basiskennis kwam trouwens uit een tweedehands boek over een hele andere basic kloon. Die kloon was veel geavanceerder en net wat anders dus aan dat boek had ik niet zoveel meer toen ik wat verder kwam... :)

Later begonnen met VB6 en jaren mee bezig geweest. Vaak wist ik niet echt goed wat ik deed (wat classes waren bijv en hoe je die inzet), het was vooral proberen en kijken of het runt. Even later kwam vb.net uit, ik moest er eerst niet veel van hebben (ingewikkeldere IDE, veel errors eerst :P), maar later beviel het toch wel, vooral dat uitgebreide framework.. Dit was de eerste taal die ik (voor mijn doen) redelijk goed doorkreeg, dankzij een aantal boeken en internet. Vorig jaar ofzo overgestapt op C#, en dat bevalt uitstekend. Dit zou ik iedereen die vb.net programmeert echt aan willen raden :) Het framework is hetzelfde, alleen de taal werkt veel fijner (imo) en de syntax lijkt op die van veel andere talen. Nu voor mn opleiding met Java bezig, maar daar ga ik niet mee door (ik heb wat tegen die taal, nofi, vraag me ook niet waarom :)).

Ondertussen ook langzaamaan begonnen met ASP/PHP/HTML/JavaScript. ASP als eerste gedropt en ingewisseld voor PHP. Ik moest eerst ontzettend wennen aan die ; aan het eind en de hoofdlettergevoeligheid van php en javascript. Hier heb ik veel aan GoT gehad (semantiek ed, scheiding html en css). En javascript veranderde van een vreselijke taal in mijn favoriete taal.

[ Voor 22% gewijzigd door user109731 op 20-09-2006 09:56 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Edwin van Cleef schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:41:
Vooral die poke en peek commandos waren veroorzakers van compleet vastgelopen software :P
Zo had ik ook nog 1 C64 compleet verneukt :X Pa was boos, maar ik kreeg wel een nieuwe :P

Verwijderd

Ik ben op 10 jarige leeftijd begonnen met Superlogo om vervolgens door te gaan naar Visual Basic (5, 6). Ondertussen ook nog wat met VBScript, JavaScript gewerkt en ASP.

Vervolgens ben ik overgeschakeld op C(++), vooral veel werk met ATL/WTL, maar ook OpenGL en DirectX. Daarna heb ik een half jaar met Microchips PIC16F84 gewerkt in assembly. Ondertussen ook een groot project gedaan met PHP 5, Macromedia Flex en ActionScript 2.0.

Na die tijd ben ik overgeschakeld naar het .NET platform met C# als hoofdtaal en af en toe ook Visual Basic.NET.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 10:05 ]

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

mulder

ik spuug op het trottoir

Begonnen toen ik 12 was met MSX BASIC, op dezelfde computer wat dingen in Assemby gedaan, toen ik 16 werd de computer op zolder geflikkerd om maar eens met school bezig te gaan. Paar jaar later toch maar weer een PC aangeschaft, MBO opleiding automatisering gaan doen; daar kwam Turbo Pascal bijkijken. Eerst baan: Access (jaaaa eerste professionele app), VB6, Delphi 4, latere werkgevers ASP, PHP, ColdFusion en dan nu .Net. Waar blijft de tijd!!!

oogjes open, snaveltjes dicht

• Sheedafi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-12-2024

Sheedafi

..::[::Java::]::..

Op mijn 13de begonnen met Turbo Pascal we kregen dat toen op school en
toen is de microbe bij mij binnegedrongen :)
Zelfs nog 2de prijs gewonnen met de programmeer wedstrijd bij ons op school,
met een spelletje zoals space invaders in Turbo Pascal;

Dan ben ik mij wat gaan verdiepen in Visual Basic
Dat jaar 1ste prijs gewonnen met de programmeer wedstrijd,
weet alleen niet meer wat ik toen gemaakt heb

Daarna nog wat C gehad op school en ook in aanraaking gekomen met PHP en Java
In mijn laatste jaar midelbaar ook nog Assembler gehad was wel heel leuk.

Ik heb tijdens dat laatste jaar zelfs even Haskell bestudeerd

Tijdens de vakantie met C# bezig geweest

Op Hogeschool
1ste jaar: Terug C gehad en COBOL
2de jaar: .NET en Java
3de jaar:
programmeren op AS/400 :? en specialisatie Java met JSF, Ajax, RMI
en op mijn stage een applicatie gemaakt in Eclipse RCP _/-\o_

En nu op mijn werk heb ik Struts, Spring beter leren kennen

Toch wel leuk om zo even terug te blikken.

If it jams force it, if it breaks it needed fixing anyway!!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Op mijn 16de ben ik begonnen met mircscript OF de taal op mijn 2de fase casio rekenmachine. Weet niet zeker waar ik eerder mee begonnen ben. In ieder geval, met beide heb ik aardig wat programmatjes/scriptjes in elkaar geflanst, waarna ik het tijd vond om een echte taal te leren, C++. Toen ik C++ eenmaal kende waren de rest van de talen die ik leerde appeltje eitje, waaronder Java, PHP, Javascript, Python (en waarschijnlijk nog een taal die ik onderhand al weer vergeten ben). Ik ben nu 20, dus nog geen oude rot in het vak zoals de meeste hier met hun C64 Basic ;)

[ Voor 9% gewijzigd door truegrit op 20-09-2006 10:16 ]

hallo

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Toen ik 7 jaar oud was kregen we thuis een ti99/4a, hierin programmeerde je BASIC meen ik me te herinneren(17 jaar geleden).
Het was toen nog voornamelijk code overkloppen uit een groot "kookboek" wat we erbij hadden.
Hier en daar wat strings veranderen was eigenlijk het maximale wat ik daarop deed.

1a2 jaar later kregen we een C64, hier ging ik zelf meer structureren. Ooit een "beurssimulatie" spelletje gemaakt. Aandelen (ver)kopen en in valuta handelen. Ook sprites programmeren was leuk.
Al het binair uitrekenen van de sprites was een hele klus. Maar werd zaker later handig voor me toen ik met IP ging werken.

Daarna op onze eerste x86 gaan programmeren, handig opstartprogramma's in QuickBasic, samen met mijn buurjongen ooit nog eens aan een soort SimTower voor onder dos begonnen.

Dit volgehouden tot de MTS, hier leren werken met Pascal, C(later mezelf met OOP leren omgaan), heel klein beetje assembler, Java en PHP.
De laatste, vanzelfsprekend met HTML, ben ik blijven gebruiken. Zowel sites als scripts om het beheer van mijn linux webserver te vereenvoudigen.

Delphi ooit eens geinstalleerd, hoewel een goede vriend het heilig heeft verklaard vond ik dit, net als veel andere 4G niet echt super.

if you pay peanuts, you get monkeys

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:17

Jazzper

BB4E^Guerilla

Begonnen met GW-BASISC met dikke boeken van Olivettie op een stokoude Olivetti XT. Toen was ik 8. Vrij snel daarna kregen we een 286 16Mhz met VGA en op QBasic overgestapt. Jaren sources uit de KIJK (toen de Kijk nog wel mega cool was met intelectuele teksten ipv hip geblaat waar het toe vervallen is sinds halverwege de jaren 90) overgetypt. Wat was dat cool zeg. Had je ook de 'oneliner'. Hele programma's in 1 regel. Iets later op QuickBasic overgestapt omdat die net iets meer kon (libraries etc). Nog wel met de soundblaster en andere zware bibliotheken gewerkt maar toen was de rek er wel uit. Ook nog even met Turbo Basic gespeeld maar het BASIC tijdperk was wel voorbij voor mij. Nou ja.. nog een blauwe paar maanden in Visual Basic 3 gepield, maar vond het, hoewel een potentieel programma, nog maar een onstabiel gebeuren.

Toen ik Informatica ging studeren werd het Pascal (de ansi versi meen ik). Door mijn programmeer ervaring nog menig eerstejaars geholpen met de praktica wat me later uitbetaald werd bij huiswerk shit hehe. Hierna kregen we Modula 3. Dit is een afgeleide van Pascal, een zogenaamde universiteitstaal. Elke fout wordt genadeloos afgestraft en je leert er strak door programmeren.

Toen switchte ik naar TCW en daar kregen we ineens naast functionele talen logische talen als Prolog. Dingen als "Mannen houden van Bier", "Jan is een Man" --> Lust Jan bier? En dan kon het programma ja zeggen. Nog wel een cool vertaalalgoritme gemaakt. Kon je van nederlands naar engels en andersom door niet 1op1 te vertalen maar via een soort universele taal die de grammatica ontleed was. Dus woordvolgorde ging ook goed.

Verder nog in mijn vrije tijd gekloot met onder meer PHP, OPL (voor op de Psion) en nog wat andere exotische taaltjes. En verder nog wat scripting zoals batch bestanden onder DOS en op de Unix shell nog wat. En ook JavaScript

Wordt wel een beetje suf opsomtopic hier gok ik ;)
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 08:57:
QBasic onder DOS 2.11 :') Wat het nut van deze programmeertaal is, is me nooit duidelijk geworden. Je kunt er vrij weinig mee,
Goeie genade... Je hoort mij niet zeggen dat het een toptaal is hoor, maar oi oi oi wat zit jij er naast (no offence verder). Als je ziet wat die freaks uit QBasic weten te persen is niet normaal. Van webservers tot mp3 players tot tekenprogrammas tot games (C&C is zelfs nagemaakt in QB). En het werkt ook nog allemaal prima. Than again: ideaal is het allemaal niet natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazzper op 20-09-2006 10:25 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 16:55

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

God is Real... Unless declared as Integer
Kunnen we het ontopic houden?

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 10:28 ]

Beste film ooit

Verwijderd

BalusC schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:59:
[...]

Zo had ik ook nog 1 C64 compleet verneukt :X Pa was boos, maar ik kreeg wel een nieuwe :P
Over C64 verneuken gesproken :)

Had ooit een rollenbank voor de racefiets, dus wat doe je dan.
- sloop een joystick
- maak constructie op rollerbank met contactjes (idee van een fietscomputer :) )
- sluit de boel aan
steek het in de joystick poort, en meten maar, totdat.... tjsa c64 stond bekend om gevoelige poorten, dus ikke naar de winkel met een c64 waar de draden overal uithingen met de tekst "
hij is kapot", heb nooit een winkelbediende zo raar zien kijken :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 14:49

Nik

Visual Basic 6, mijn eerste programma's mee gemaakt.
Modbreak:Leest u even allemaal mee?
-NMe- in "Waar programmeerden we 'vroeger' in?"

Dank voor uw aandacht.

[ Voor 60% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 10:44 ]

• soepkip
  • Laatst online: 26-11 16:55

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

soepkip schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:23:
God is Real... Unless declared as Integer
[mbr]Kunnen we het ontopic houden?[/]
Aha, dus jij kent geen FORTRAN

(om even uit te leggen, in FORTRAN is het type van een ongedeclareerde afhankelijk van de eerste letter, dus God is een real number, behalve dus als hij wordt gedeclareerd als een integer)
Ik ken FORTRAN wel (en de quote ook), maar dat heeft geen ene moer met dit topic te maken. Laatste waarschuwing: ontopic a.u.b.

[ Voor 51% gewijzigd door RobIII op 20-09-2006 10:46 ]

Beste film ooit

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:29:
[...]

Over C64 verneuken gesproken :)

Had ooit een rollenbank voor de racefiets, dus wat doe je dan.
- sloop een joystick
- maak constructie op rollerbank met contactjes (idee van een fietscomputer :) )
- sluit de boel aan
steek het in de joystick poort, en meten maar, totdat.... tjsa c64 stond bekend om gevoelige poorten, dus ikke naar de winkel met een c64 waar de draden overal uithingen met de tekst "
De elctronica van de c64 was voor zover ik weet niet gebufferd dus kon die niet zoveel hebben.
Mijn eerste c64 had problemen met de SID chip die het geluid verzorgde.
Later heb ik nooit meer problemen met dat ding gehad heb er alleen spijt van dat ik hem verkocht heb.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Ik ben ooit denk ik begonnen met batch-scriptjes op de DOS die draaide op de enorme IBM bak van mijn vader. Daar zat ook een of ander heel primitief OS op, meer een soort menu-structuur, het FDO heette dat geloof ik, daar heb ik ook flink mee zitten kloten. Daarna ben ik denk ik eerst doorgegaan met GW-BASIC, waar ik zelfs nog een cursus over heb gevolgd. Nog weer later heb ik met behulp van de boeken van Addo Stuur SuperLogo geleerd (en ik ben daarin zeker niet de enige!).

Daarna ging ik aan de slag met websites, dus toen heb ik mijn eerste stapjes op het gebied van JavaScript gezet. Herinner me ook nog een periode dat ik samen met een klasgenootje de reference manual van server-side JavaScript vol bewondering bekeek... Vervolgens heb ik op de universiteit in Amerika zowel C++ (in twee introductie-vakken van ieder een half jaar) als PHP (op mijn werk daar, aan de website van de uni geklust; PHP zijn ze op mijn initiatief gaan gebruiken, toen ik daar net binnen kwam, dat was wel vet).

Weer terug in Nederland kreeg ik op de universiteit hier Java, dat ging me gemakkelijk af maar het is nooit echt mijn favoriete taal geworden. Bleef ook veel PHP'en. Later ging ik steeds meer kijken naar Python, en inmiddels doe ik daar ook veel mee, hoewel ik ook nog redelijk productief ben in PHP. Momenteel ben ik C aan het leren voor een vak (helaas is C++ al grotendeels weggezakt).

Rustacean

• pjonk
  • Laatst online: 22-11 20:39
Zelf ook begonnen in GW-Basic op een 8088 XT met Hercules kaart. Eerst speelde ik alleen simpele GW-Basic spelletjes, want ik wist pas op mijn 8e dat je hierin kon programmeren. 8)7
Een neef van mij programmeerde MSX Basic en samen gingen we simpele ASCII spelletjes programmeren. Ook leende ik wat MSX Basic boeken van hem. Voorbeelden overtypen en er dan achter komen dat de spelletjes niet werken. PUT SPRITE gaat toch echt niet werken in GW-Basic op een PC.

Daarna toen ik een jaartje of 10 was overgestapt naar QuickBasic 4.5. Ik kreeg 5 van die mooie floppies van mijn pa die ergens op school een computer-nerd kende. Bruut want er zat een compiler bij dus je kon gewoon EXE files maken. In QuickBasic is mijn grootste project Rush geweest. Dat was een GUI geripped van de MAC. Lange tijd enorm populair in de Basic community.

Na de HAVO moest ik gaan besluiten of ik van mijn hobby mijn werk ging maken. Ik heb toen een 1-jarige opleiding applicatieontwikkelaar gevolgd. Begonnen in Pascal en daarna Visual Basic en was best lastig om alle slechte gewoontes (GOTO's) af te leren.
Daarna stage gelopen en in COBOL geprogrammeerd uiteraard in ALL-CAPS >:) . Toen ben ik dus ook voor het eerst in aanraking gekomen met grote databases.

Na mijn opleiding ging ik meteen aan het werk en heb heel lang VB6 geprogrammeerd. Voornamelijk applicaties voor het genereren van Word Documenten in VBA. Gelukkig gingen we ook wat Java projecten doen zodat ik leerde echt OOP te programmeren. Ook wat C++ applicaties gemaakt, maar lekker simpel in VS6 met de MFC Wizard. >:)
Ook was ik al aan het hobby'en met web-development. Ik heb de website van mijn toenmalige baas van statische HTML naar database driven (PHP en MySQL) omgezet.

Ondertussen 2 banen verder en ben nu 100% bezig met web-applicaties in ASP ism SQL-Server en voor alle toekomstige sites ASP.NET (C#). Ik denk dat de markt voor de webapplicaties veel sneller gegroeid is dan van de desktop applicaties. Dus Desktop2WebDeveloper was voor mij een logische stap.

[ Voor 2% gewijzigd door pjonk op 20-09-2006 12:38 . Reden: Talen bolden ]

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• mulder
  • Laatst online: 09:27

mulder

ik spuug op het trottoir

pjonk schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:24:
...Na de HAVO moest ik gaan besluiten of ik van mijn hobby mijn werk ging maken. Ik heb toen een 1-jarige opleiding applicatieontwikkelaar gevolgd. Begonnen in Pascal...
Ook Ecabo toevallig?

oogjes open, snaveltjes dicht

• Creepy
  • Laatst online: 18:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als klein jongetje op de basisschool een tweedehands MSX-1 gekocht. En al vrij snel was ik bezig met MSX-Basic (toen zaten er bij een computer vaak nog boeken over de in de ROM ingebakken taal). Een paar jaar later een MSX-2 gekocht waar ik ook m'n eerste stappen met Z80 assembly heb genomen.

Vrij snel daarna ging ik naar het MBO waar ik een PC voor nodig had en zodoende kwam de eerste 486 bij ons in huis (een DX2-50 van *bibber* Escom *bibber*). Hier begonnen met (Turbo) Pascal en C. Tijdens wat stages ook nog gerommeld met WordPerfect en Word macro's en zelfs HP-Basic (speciaal gericht op speciale PLC's voor kleine meet en regel systemen).

Vervolgens op het HBO verder met nog meer Pascal, C en ook Java. In dezelfde periode ben ik ook als student gaan bijklussen waarmee ik met m'n Pascal kennis prima met Delphi uit de voeten kon en sinsdien al jaren ontwikkel m.b.v. Delphi.
Daarnaast nog wat school projects gedaan o.a. in PHP3.

Tegenwoordig voornamelijk bezig met Java en Delphi en af en toe nog wat kleine PHP scripts. Daarnaast voor mezelf nog wat aan het stoeien met C#.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Gonadan
  • Laatst online: 19:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik ben begonnen op een Philips P2000 (zo'n king-size lel met bandjes).
Geen idee wat dat voor taal was eigenlijk, volgens mij ook een soort basic.

Daarna werd het vanzelf HTML, Java, Assembler.
En nu voornamelijk de non-windows talen, VB, ASP, C en C# wel gedaan. Maar ik houd het toch liever bij PHP, Java e.d. :)

Kent iemand die P2000 nog trouwens?
Dat geneuzel dat als die bandjes oud werden dat je soms minuten lang moest zoeken naar het begin van een programma :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pjonk
  • Laatst online: 22-11 20:39
Nope de opleiding (MBO niveau 4) gevolgd in Zaandam bij het Regio College. Dat was inmiddels alweer in 1999.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:39:
Ik ben begonnen op een Philips P2000 (zo'n king-size lel met bandjes).
Geen idee wat dat voor taal was eigenlijk, volgens mij ook een soort basic.

Kent iemand die P2000 nog trouwens?
Dat geneuzel dat als die bandjes oud werden dat je soms minuten lang moest zoeken naar het begin van een programma :+
Jaja, ik heb hem hier nog liggen :) Inclusief de bandjes en enkele cartridges. Het is de eerste computer waar ik op begon met programmeren. Het is inderdaad Basic.

P2000 grafisch kan je vergelijken met Viditel van vroeger waar ook Teletekst van is afgeleid (correct me).

En daarna veel gewerkt met Basicode. Wie kent dat? Een computerprogramma werd verspreid via de radio (NOS Hobbyscoop en de TROS deden dit). Je hoorde de aankondiging, een minuut geratel, opnemen en inladen op je home computer. En miste je door een storing een regel, dan gewoon de regel terug vinden op Teletekst. Geweldig! Dat deed ik met de P2000. Je had Basicode-2 en Basicode 3. :)

• Gonadan
  • Laatst online: 19:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
robertpNL schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:47:
Jaja, ik heb hem hier nog liggen :) Inclusief de bandjes en enkele cartridges. Het is de eerste computer waar ik op begon met programmeren. Het is inderdaad Basic.

P2000 grafisch kan je vergelijken met Viditel van vroeger waar ook Teletekst van is afgeleid (correct me).

En daarna veel gewerkt met Basicode. Wie kent dat? Een computerprogramma werd verspreid via de radio (NOS Hobbyscoop en de TROS deden dit). Je hoorde de aankondiging, een minuut geratel, opnemen en inladen op je home computer. En miste je door een storing een regel, dan gewoon de regel terug vinden op Teletekst. Geweldig! Dat deed ik met de P2000. Je had Basicode-2 en Basicode 3. :)
Inderdaad, ik heb wel eens een soort kabelkrant/teletekst gemaakt met die P2000.
Niet dat het nuttig was maar het gaat om het knutselen hè. ;)

Net als van die simpele spelletjes :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
als 8/9 jarige begonnen, zoals velen op een C64 met ingebakken GW-Basic. Later QBasic op een XT (volgens mij iets van 3Mhz) met monochrome hercules, daarna QuickBasic op een 286 (12 Mhz) met VGA :) Dit liep zo verder op een 386, waarop ik heel kort een uitstapje heb gemaakt naar TurboPascal geloof ik...
Jazzper schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:22:
[...] Jaren sources uit de KIJK (toen de Kijk nog wel mega cool was met intelectuele teksten ipv hip geblaat waar het toe vervallen is sinds halverwege de jaren 90) overgetypt. Wat was dat cool zeg. Had je ook de 'oneliner'. Hele programma's in 1 regel. [...]
ik ben dus niet de enige! wat was dat geweldig _/-\o_ daarna op windows 98 met PWS een website in asp geschreven, later overgestapt op php... tegenwoordig alles in java: j2se, j2ee & j2me. ook veel html / javascript (maar dat gaat niet meer over vroeger...)

Verwijderd

Ik denk dat het in 1980 was en toen was ik 8 jaar en ik had toen een Atari 600XL en toen heb ik me een aantal maanden verdiept in BASIC en maakte daar wat simpele dingetjes mee. Na die paar maanden verdween mijn interesse in computers voor zo'n 25 jaar.

In 2004 kwam mijn interesse weer een beetje terug omdat ik een website wilde maken. Nou ja, dan begin je natuurlijk met HTML/CSS en in 2005 met PHP/SQL begonnen en m'n interesse in computers (bijna een verslaving zelfs...) is weer helemaal terug :), op het moment vind ik vooral het maken van CMS-sen erg leuk :) !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 14:56 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De eerste PC kwam bij ons in huis in 1984, pa werkte bij IBM en dat had zo z'n voordelen...daar nooit zo veel op gedaan, beetje met BASIC(A) input/output spul maken aan de hand van pa z'n instructies. Daarna kwam een Amstrad PC512, met een GUI en BASIC2, een afgeleide van BASIC maar met wat meer opties voor grafisch speelwerk.

Op een gegeven moment heb ik een C64 gekregen en ben daarop weer met BASIC gaan spelen, maar was er snel op uitgekeken totdat m'n Amiga haar intrede deed, heel veel assembly gecode en veel grafisch geweld uit die mooie chips weten te persen.
Ondertussen ging de PC ontwikkeling ook door; via een hoop inline x86 assembly in Turbo Pascal een verschuiving naar Windows gemaakt in de vorm van Visual Basic 4. Dit is de spuigaten uitgelopen en heeft tot een baan als VB6 developer geleid in 2000.

Recent: GBA asm/C, Eigen mini-OS shell in asm, VB.net en Java

• EXX

EXX

EXtended eXchange

robertpNL schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:47:En daarna veel gewerkt met Basicode. Wie kent dat?
Het principe achter BASICODE 1, 2 en 3 was het platform onafhankelijk maken van de software. Al die home computers hadden een verschillend (incompatible) BASIC dialect. Door alle dingen die niet universeel waren in subroutines te proppen met vaste regelnummers < 1000 kon men dit omzeilen. Clear Screen was dus niet CLS maar GOSUB 100. In die sub stond dan het commando voor clear screen dat voor jouw computer van toepassing was.

Zie ook deze link. Voor degenen die Duits kunnen lezen: http://de.wikipedia.org/wiki/BASICODE

Zelf heb ik ooit ook een programma volgens de BASICODE 2 standaard gemaakt en naar de NOS gestuurd.

[ Voor 11% gewijzigd door EXX op 20-09-2006 15:16 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

EXX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:12:
[...]
Het principe achter BASICODE 1, 2 en 3 was het platform onafhankelijk maken van de software. Al die home computers hadden een verschillend (incompatible) BASIC dialect. Door alle dingen die niet universeel waren in subroutines te proppen met vaste regelnummers < 1000 kon men dit omzeilen. Clear Screen was dus niet CLS maar GOSUB 100. In die sub stond dan het commando voor clear screen dat voor jouw computer van toepassing was.

Zie ook deze link. Voor degenen die Duits kunnen lezen: http://de.wikipedia.org/wiki/BASICODE

Zelf heb ik ooit ook een programma volgens de BASICODE 2 standaard gemaakt en naar de NOS gestuurd.
Dat was de voorganger van het opensource downloaden.
Ik werd destijds helemaal gek als je alles opgenomen had en het werkte niet.
Had soms maar de helft van de code werkend en noem maar op.
Meters moesten tegen het rode aan zitten op mijn casetterecorder dan was het volume meestal wel goed.
Tot wanneer hebben ze bij de NOS dat programma nog uitgezonden?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

BASICODE uitzendingen zijn in 1991 gestopt. De opkomst van de PC heeft er een einde aan gemaakt.

BASICODE was niet alleen een voorganger van open source downloaden, maar ook van het idee achter Java.

En wat betreft halve programma's: de compact cassette was nou eenmaal niet het meest betrouwbare medium. Toch bezat de eerste versie van de IBM PC nog een cassette interface!

[ Voor 30% gewijzigd door EXX op 20-09-2006 16:06 ]

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:55

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik ben niet als velen hier begonnen op een commodore 64, maar op een Commodore 16 ;)
Ook in de basic die daarin beschikbaar was. Deze basic van de C16 was zelfs gebruikersvriendelijker dan die van de C64. Je had bijv. gewoon een COLOR commando i.p.v. de POKE die daarvoor op de C64 noodzakelijk was. Zelfs nog een keer met een zelfgemaakt spelletje in de Commodore Info (volgens mij heette dat blad zo) gestaan en daar toen dacht ik 50 gulden mee verdiend als 10 jarig jochie.
Daarna nog een tijdje wat met MSX Basic gedaan.

Via mijn opleiding kregen we Modula-3, we hebben wat gedaan in C en Prolog en nog iets object georienteerds maar weet niet meer hoe dat heet.

Op dit moment ontwikkel ik in eDeveloper 9 (ook wel bekend als Magic) met een Pervasive database onder de software.

• Spinal
  • Laatst online: 15:05
Begonnen op de BBC Acorn, in BASIC dus (ah... de goede oude tijd dat computerprogramma's nog op cassettebandjes stonden :+), BASICODE ken ik van naam, maar heb ik nooit zelf gebruikt.
Daarna de overstap gemaakt naar de pc, en naar Turbo Pascal. Daarna overgestapt op Windows en daarmee ook naar Delphi.
Tegenwoordig werk ik alleen nog maar met PHP

Full-stack webdeveloper in Groningen

• Poltergeist
  • Laatst online: 06:33
Begonnen (al weer een kwart eeuw geleden) op een ti-99/4a. Een gaaf ding, waarbij vooral opviel hoe traag het ding eigenlijk was, ondanks een 16bits processor. Uiteraard maakte je als eerste gebruik van de ingebouwde TI-BASIC. Gelukkig was m'n vader het ook wel met me eens dat dat wat weinig mogelijkheden bood, en we kochten TI-Extended BASIC. Direct wat sneller, maar wat een mogelijkheden: Sprites gewoon automatisch over het scherm laten gaan, karaktersets aanpassen, proberen eigen spelletjes te maken, en natuurlijk ook een paar liedjes maken met de ingebouwde "synthesizer". De rest was helaas te duur, dus een PE Box kwam er helaas niet.

Wat er wel kwam (in 1986, we zijn 4 jaar verder) was een VG-8235 van Philips. Een MSX2 computer, met nog meer mogelijkheden, en wat belangrijk was: sneller (tenminste, in BASIC). Daar een tijdje in zitten programmeren, en toen toch maar de overstap gemaakt naar Z80 assembly. Erg leuke dingen meegedaan, vooral toen het apparaat ook nog eens werd omgebouwd naar een MSX2+

Op de PC heb ik nog lekker geprogrammeerd in TurboBASIC van Borland. Een uitstekende - en snelle- taal, die gewoon één executable maakte, en waar vrij veel mee kon. Vooral string-operaties waren erg snel.

En daarna werd het stil.

Een behoorlijke tijd niets gedaan, totdat het begon te kriebelen. Tegenwoordig zit ik een beetje te klooien in PBWin - vooral voor programma's waarin erg veel berekeningen of stringmanipulaties moeten worden gedaan, terwijl ik voor de kleine makkelijke dingen PureBasic gebruik. Andere programmeertalen waag ik me niet aan. Toch binnenkort maar eens proberen om wat in DOTNET te gaan doen.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:46
Net zoals de meeste mensen hier begonnen met Basic. Vooral vanuit de Kijk programma's overnemen en die proberen te verbeteren. Vanuit mijn opleiding gedwongen om Javascript te doen. Tot tweemaal toe, maar dat was geen uitdagende taal en de opdrachten ook niet. Nooit de motivatie gevonden om er zefl mee verder te gaan. Daarnaast genoeg kennis van html, php en asp vanwege mijn werk, maar wil zelf eigenlijk nooit meer programmeren. probeer het eigenlijk te vergeten.

Tenzij ik gemotiveerd wordt door een taal waar simpele leuke programma mee te maken zijn. Ben eigenlijk nog wel opzoek naar iets.

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
EXX schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:43:
Vet! Bedankt voor de info, ik had ooit via overlevering gehoord dat zoiets gedaan werd, maar ik had nooit details kunnen vinden omdat ik niet wist hoe het heette :)

Verwijderd

Topicstarter
-NMe- schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:54:
Misschien een hele domme vraag, maar wat verwacht je nu uit dit topic te halen, afgezien van een opsomming van een x aantal veelal achterhaalde programmeertalen? :)
Geen hoogstaande verwachtingen, maar gewoon een beetje kijk op hoe anderen in dit werk / deze hobby gerold zijn.
Ongeveer zoals 't topic zich nu ontwikkeld heeft dus. :)

Verwijderd

Ik ben geloof ik nogal een laatbloeier. Het allereerste waarin ik programmeerde was de TI-83+ rekenmachine 2-3 jaar geleden. TI-Basic dus. Toen was ik ruim 16 jaar. Ik begon me toen pas serieus af te vragen hoe je zelf programma's kon bouwen.

Na de nodige abc-formules en gonio-oplossers geschreven te hebben, viel mijn oog op UnrealScript van Unreal Tournament 2003. Ik wilde graag een eigen wapen maken, dus ik gauw aan de video tutorials van 3dBuzz (die waren toen nog allemaal gratis). Nou, dat viel niet mee. Ik had nog nooit van functies gehoord, laat staan objecten. Ik heb wel wat kleine mods gemaakt, maar de leercurve was toch te steil voor me.

Toen was ik programmeren wel een beetje zat. Ik was toen 17 jaar oud. Maar na een tijdje begon ik toch weer interesse te krijgen. Ik had mijn blik laten vallen op C++. Na weken zwoegen op enkele tutorials begreep ik de meeste aspecten van C++ wel. Ik heb alleen nog steeds moeite met pointers. Maar gelukkig heb ik die niet nodig voor de kleine pruts-programma'tjes die ik ermee maakte. Ik gebruikte de taal eigenlijk alleen voor wat OpenGL demotjes.

Begin zomer vroeg een neef van mij of ik hem kon helpen bij een interactieve webpagina die hij moest maken voor zijn stage-bedrijf. Hij kende alleen HTML. Ik ook. Ik raadde hem aan PHP te leren. Toen moest ik natuurlijk uitleggen wat dat voor iets was, dus ben ik er zelf maar in gedoken. Een paar weken later kreeg ik van mijn vader de opdracht een heuse webapplicatie te bouwen. Meteen ook maar even SQL geleerd.

Dat was vorig jaar. Nu, 18 jaar oud, spreek ik redelijk PHP en SQL, en heb ik er meteen mijn eerste professionele opdracht mee voltooid. Ik ben begonnen aan een studie Informatica in Amsterdam. Daar leren we Java. Ik ben ook van plan om door te borduren op C++. En sinds ik een half jaar geleden definitief ben geswitcht naar Linux ben ik ook af en toe bezig met Bash-scripting. UnrealScript, daar ga ik weer eens naar kijken als UT2007 uitkomt. Met TI-Basic hou ik me niet meer bezig. Het was wel een mooie introductie tot programmeren, en ik raad het elke scholier aan de Frans-lessen er nuttig aan te besteden. ;)

Edit:
En dan vergeet ik nog Javascript. Daar ben ik nog niet zo denderend in. Een paar maanden geleden wilde ik eens wat gaan prutsen met de xmlHttpRequest, maar tot nog toe is daar nog niet veel van terecht gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 22:36 ]

Verwijderd

Leuk topic dit zeg. Interesant om te zien waar de roots precies liggen van alle mensen die je al vaker hebt zien posten. Opmerkelijk is het ook dat mensen die vroeger flink wat assembly gedaan hebben (wat in het wereldje toch een beetje als de patser taal bekend staat, zeker toen) nu bijvoorbeeld in VB of PHP dingen doen, talen die je eigenlijk meer associeerd met mensen die het echte hardcore programmeren niet helemaal zien zitten.

Zoals eigenlijk de meeste mensen hier ben ook ik begonnen op de C64. Eigenlijk nog net iets eerder op de Philips 2000, maar daar heb ik nooit echt iets op geprogrammeerd. Op de C64 al vrij snel in Basic begonnen. Het leuke van die tijd was dat alles je gewoon naar het programmeren toe trok. Als je het ding aan zetten, zat je meteen in je development environment (de basic interpreter)! Ook de meeste boeken en magazines in de winkel over computers gingen over programmeren of hadden tenminste een aantal hoofdstukken of secties daarover.

Mijn held van toen was Nok van Veen dankzij dit boek: http://www.clive.nl/detail/23905/ . Hoewel ik het boek minsten al zo'n 20 jaar niet meer gezien heb, is de naam me altijd bijgebleven.

Al snel pikte ik ook Simon's Basic er bij op, waarmee je vooral wat leukere grafische dingen kon doen. In die tijd ook nog een certificaat van Scheidiger gehaald voor basic programmeren op een Laser computer, wat natuurlijk appeltje-eitje was. De echte lol begon natuurlijk pas met assembler. Om de puntjes op de i te zetten heb ik zelf nog van mijn vader destijds een cursus assembly voor de C64 van de LOI gehad. Nu niet meer voor te stellen dat de LOI een dergelijk cursus gaf. :) Helaas had ik deze toen net niet helemaal afgemaakt. Lijkt me nu wel heel erg cool om zo'n diploma op te hangen gedateerd van toen ik 8 ofzo was. Maar helaas...

Na de C64 was voor velen de natuurlijke opvolger de Amiga. Ook hierop met assembly gerommeld en lekker low level bezig zijn met het trio agnus, denise en paula. Op dit moment (ik was een jaar of 12) wist ik zeker dat ik later developper wilde worden en bij de universiteit informatica wilde gaan doen. Ik heb toen veel boeken gekocht die op de lijst stonden van de VU, voornamelijk over computer architectuur en operating systems. Ik las toen zo veel dat ik een aantal jaren eigenlijk amper programmeerde.

Leuk tussen uitstapje was wel wat progseltjes op de Super Nintendo. Een vriend van me was aan een hardware reference manual gekomen, en via een copier kon je je eigen code uploaden.

Daarna zo rond m'n 16de met C begonnen op een heuse SGI indy die toen de tijd een vermogen kostte, maar die wij tijdelijk een bruikleen kregen (uiteindelijk voor een symbolisch bedrag gekocht toen PCs al 100 keer sneller waren). In C (iets later C++) veel semi-serieuze dingen gemaakt zoals een soort task-scheduler inclusief xlib/motif gui en een halve compiler.

Pas rond mijn 18de m'n allereerste x86-PC gekocht. Moest nooit wat van die dingen hebben, maar met OS/2 2.0 vond ik het eindelijk wat. Toen ik een bijbaantje als C++ programmeur deed en men daar voor Windows 95 developte, toch maar dat installed samen met Visual Studio. Hoewel ik daarvoor behoorlijk anti-MS was, was ik toch wel helemaal verkocht door het concept IDE. Tijdens deze bijbaan die later bijna een full-time baan werd veel met MFC en C++ gewerkt.

Even later naar de al zo lang geplande uni gegaan en daar zeer veel geleerd. In aanraking gekomen met dingen als turing machines, compiler bouw (snapte ik eindelijk waarom ik vroeger vast kwam te zitten met mijn handmatige poging ;) ) en exotische talen als Prolog, Lisp, en Scheme gebruikt. Precies in die tijd kwam ook een kleine en lichte nieuwe OOP taal uit: JAVA . Met JDK 1.0 en Visual Studio maakte ik toen mijn eerste applets.

Dat kleine, lichte speelgoed taaltje (vergeleken met het machtige C++) van toen is nu echter mijn 'hoofdtaal' geworden, iets wat ik als die-hard C++ fan destijds niet had kunnen vermoeden.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:55

Tim Schuhmacher

abasios

Ik ben begonnen met programmeren op een MSX in Basic (blijkbaarm, want dat weet ik niet (meer)). Hele lappen code overtypen uit een boek dat er bij zat en na het commando run gelijk Syntax error in 10 krijgen. Ik heb toen trouwens weinig zelf gemaakt, maar meer dingetjes in de code wijzigen en kijken wat het effect was. Het stomme was dat ik op dat moment nooit heb geweten dat het programmeren was. Toen ik met HIO begon, meende ik altijd dat ik toen voor het eerste zou gaan progreammeren.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben ook begonnen met BASIC ooit, op de Commodore 16. Later werd die vervangen door een C64. Beide computers waren van mijn broer. Ik wilde zelf heel graag een Amiga 500, maar daarvoor zou ik echt jaren hebben moeten sparen.

Later kreeg ik wel een eigen computer, een 286 en pakte ik BASIC weer een beetje op. Maar ik was inmiddels al wat ouder en er was nog steeds geen internet, dus de informatiebronnen schoten tekort.

Jaren later, tijdens m'n studie, heb ik eerst Pascal geleerd, op de Mac: Lightspeed Pascal was dat. In de vervolgjaren kwamen daar C (op de Sun) en Java bij.

Inmiddels werk ik als C# developer, maar wat vind ik het jammer dat internet in de jaren '80 nog niet bestond, dan had ik een veel betere basis gehad.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Canaria schreef op donderdag 21 september 2006 @ 00:14:
Inmiddels werk ik als C# developer, maar wat vind ik het jammer dat internet in de jaren '80 nog niet bestond, dan had ik een veel betere basis gehad.
Het internet bestond natuurlijk wel, en zeker in die tijd was er wel veel technische informatie via in te winnen. Helaas had bijna niemand er toen nog toegang door. De naam van het huidige Xs4all is nu niets meer dan een naampje, maar stond toen echt voor iets: "de gewone man toegang tot het net geven".

Maar voorderest geef ik je wel gelijk. Ik weet nog dat ik me gek zat te zoeken naar een (goedkope) C compiler voor de Amiga. Nu is het gewoon even in google intikken, maar destijds betekende het stad en land afbellen, bibliotheken (die fysieke gebouwen ;) doorzoeken en dan na een aantal weken nog niets bruikbaars hebben.

Ook kun je nu veel makkelijker checken wat de goede boeken zijn vanwege al die online reviews. Mijn allereerste poging tot C strande omdat ik domweg een heel suf boek had gekocht wat eerst gort en gort droog ging uitleggen wat expressies en dergelijke waren. Het geheel las meer weg als een taal specificatie document dan als een leerboek. Omdat dat het enigste C boek was dat de boekenwinkel om de hoek had liggen, heb ik toen die eerste keer het maar opgegeven omdat C me zo zaai leek.

Aan de andere kant, alle magazines gingen zeker midden jaren 80 allemaal over programmeren. Nu zie je iniedergeval in Nederland dat echt -ALLE- magazines die maar hinten naar programmeren uit de winkel worden gehaald en vervangen door dingen ala computer idee. (duitsland doet het op dit gebied overigens wel beter)

Verwijderd

Toen ik 6 was ben ik gegonnen op de Acorn BBC met simpel Basic programmeren (zoals de meeste hier). Toen ik 10 was kregen we een echte 286 met MS-Dos. Maar dit vond ik maar een raar ding, tot ik QuickBasic ontdekte. (Met een heuse compiler). Hier heb ik veel tijd in gestoken en verschillende 'games' gemaakt :P

Toen ik iets ouder was nog een beetje met Turbo Pascal en C beziggehouden, maar toen ik het internet ontdekte vooral nog Javascript, PHP en SQL. Ik werk nu als bijbaantje bij een klein web-develop bedrijfje als PHP programmeur. Al die uren vroeger als hobby heeft me nu dus toch nog iets opgeleverd.

Verwijderd

Ja, de Commodore 64 natuurlijk, Basic v2.0, 32duizend-nogwat bytes free. Ik was er in die tijd veel mee bezig. Vooral bestaande programma's uitbreiden om te beginnen. Er stond in dat C64-boekje over Basic een Celcius-naar-Fahrenheit-rekenaar. Daar voegde ik dan Kelvin aan toe. Erg lullig, maar wat vónd ik het leuk. Aan het eind ook nog een soort tekstverwerker gemaakt. Toen had ik inmiddels ook een heuse disk drive waar je best grappige dingen mee kon doen vanuit Basic.
Programmeren is niet mijn baan, maar als er iets gemaakt moet worden en ik heb een idee, dan bedenk ik wel wat. Met javascript/dhtml, soms wat php en mysql, net wat er nodig is. Wat scheelt is dat ik niet heel erg hoef te letten op granieten veiligheid. Standaard-veiligheid is voldoende. Alles wat ik maak bevindt zich in een veilige omgeving, het hoeft alleen maar te doen waar het voor gemaakt is en het moet natuurlijk gemakkelijk te bedienen zijn. Ik moet zeggen dat ik de bediening nog wel het interessantste vind, en het uiterlijk. Ik weet bij nader inzien niet of ik in dit topic wel op mijn plek ben ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:50:
Mijn held van toen was Nok van Veen dankzij dit boek: http://www.clive.nl/detail/23905/ . Hoewel ik het boek minsten al zo'n 20 jaar niet meer gezien heb, is de naam me altijd bijgebleven.
Dat je dat nog weet! :D Die boek had ik ook en die was inderdaad een van de betere :)

Met de Simons Basic had ik overigens ooit een AutoCAD look-like engine gebouwd (een nep 3D tekenmachine), afgekeken van mijn vader die installatietechnicus is en dus veel met AutoCAD op de PC werkte :+

Verwijderd

Basic en assembler op de P2000. Voor assembler (Z80) had ik een aparte cardridge die je er in kon drukken waarna je met assembler aan de slag kon. Ik had destijds een boek 'programmeren van de Z80' uitgeleend aan een klasgenoot en heb het nog steeds niet terug (dat wordt ondertussen echt wel eens tijd). Ik heb er zelfs nog een besturing voor een modelspoorbaan aan gehad hangen. Gewoon met een PIO, kon ik in assembler de snelheid regelen, wissels omzetten etc.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 10:46

MicroWhale

The problem is choice

vrij standaard:

basic
turbo3
turbo pascal
delphi

en ik sta nu aan de vooravond voor overstap naar c# (visual studio 2005) en delphi.net

daarnaast natuurlijk een aantal script-talen, zoals dos-batch, 4nt-batch, slick, xml/xsd/xpath, sql, etc...

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

BalusC schreef op donderdag 21 september 2006 @ 06:19:
[...]
Dat je dat nog weet! :D Die boek had ik ook en die was inderdaad een van de betere :)
Verbaas me er zelf over. Leuk dat jij dat boek ook had :)
Met de Simons Basic had ik overigens ooit een AutoCAD look-like engine gebouwd (een nep 3D tekenmachine), afgekeken van mijn vader die installatietechnicus is en dus veel met AutoCAD op de PC werkte :+
Dat klinkt erg knap zeg. Hoe oud was je toen?

In mijn Simons Basis dagen waren het toch wel relatief simpele dingen die ik deed. Meestal een of ander eenvoudig spelletje. Wat ik me nog van die allereerste dagen kan herinneren (toen ik iets van 6 of 7 was) dat ik het concept 'engine' nog niet begreep. Zo had ik ooit in die tijd een text adventure gemaakt, alleen de schermen waren gewoon statisch achter elkaar uitgeprogrammeerd. Alsof het een soort dragons-lair was. Het scheiden van logic en data was mij toen nog totaal onbekend :)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wel leuk om te horen dat iedereen begonnen is met Basic :)
Ik zelf (ben nu 15) ben vanaf begin zomervakantie (dat is wat? 2, 3 maanden geleden?) pas begonnen met programmeren, toen heb ik Gamemaker gedownload. Dit kan je niet echt als een taal beschouwen, maar het heeft me wel heel goed geholpen om een intro te krijgen tot programmeren. Begin dit jaar ben ik overgestapt op TI-basic, en 4-5 dagen geleden ook nog ff C++ erbij gepakt. Ik heb (tot nu toe) nog niet echt veel bereikt natuurlijk -pas 1 wedstrijd gewonnen- maar op school gaan we volgende week beginnen met Pascal (de IT-leraar heeft me al belooft dat ik ook een kopie naar huis mag nemen :) ) dus hopelijk leer ik die taal ook nog vrij goed.
Ik ben dus eens iets anders dan de meeste mensen hier ;)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

link0007 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:35:
de IT-leraar heeft me al belooft dat ik ook een kopie naar huis mag nemen :)
Makkelijke belofte om te maken, Turbo Pascal 7 (wat tegenwoordig meestal gebruikt wordt op scholen) is freeware. :+

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zelf dan, ik heb het nog niet :p

En wij gebruiken een of andere DOS versie, of is dat V7?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
Turbo Pascal 7 is voor DOS ja.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:33:
Dat klinkt erg knap zeg. Hoe oud was je toen?
11 jaar ofzo. Het was overigens wel erg simplistisch opgezet hoor :)
In mijn Simons Basis dagen waren het toch wel relatief simpele dingen die ik deed. Meestal een of ander eenvoudig spelletje. Wat ik me nog van die allereerste dagen kan herinneren (toen ik iets van 6 of 7 was) dat ik het concept 'engine' nog niet begreep. Zo had ik ooit in die tijd een text adventure gemaakt, alleen de schermen waren gewoon statisch achter elkaar uitgeprogrammeerd. Alsof het een soort dragons-lair was. Het scheiden van logic en data was mij toen nog totaal onbekend :)
Ik had o.a. een autospelletje en de voorloper van trainsimulator gebouwd :D Jammer dat ik de 5,25" floppies met de meuk niet meer heb.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:29:
dus ikke naar de winkel met een c64 waar de draden overal uithingen met de tekst "
bedoel je zoiets: ;)
Afbeeldingslocatie: http://analoog.zutphen.nu/thumbs/asc00160t.jpgAfbeeldingslocatie: http://analoog.zutphen.nu/thumbs/asc00161t.jpg
Allerlei stukjes hardware aan toegevoegd... :9

Zelf heb ik in 1986 toen ik mijn eerste C64 kocht eerst een paar maandjes in basic geprogrammeerd, later alleen nog maar in assembly, met de powercartridge.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 21:04 . Reden: broken links gefixt ]

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Met het eerst programmeren kwam ik als 7/8 jarige in aanraking met Qbasic en basic op de P2000T. Later was aangestoeid met Visual Basic en Turbo Pascal op mijn vaders 486DX. We hadden toen ook een MSX staan die ik later mocht hebben, hier heb ik voor het eerst echt programma'tjes geschreven in msx-basic. Ging ook met mijn vader mee naar de plaatselijke HCC club en met een andere MSX fanaat naar een andere club, hier pikte ik wat op van assembly. Met behulp van een boekje over assembly op de Z80 wat geleerd. Dit was tot mijn 13de jaar, daarna op mijn 17de nog wat in C geprobeerd en op mijn twintigste jaar voor het laatst met java te hebben bezig gehouden...

Ondertussen alweer een poosje bezig met een alfastudie... So shoot me.. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tatsu op 21-09-2006 15:58 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Wat ik leuk vond is dat ik had ontdekt hoe ik de Atari 600XL op tilt kon laten staan. Ik weet niet meer precies hoe, maar het was zoiets als een bepaald aantal tekens intypen (maakte niet uit welke) en dat op 1 of andere manier naar beneden 'duwen' met de cursor en dan volgens mij weer een klein stukje naar boven en/of op enter drukken en dan ging ie op tilt :P. Dan kreeg je een wirwar van tekens over het scherm die knipperden en dat kon je alleen verhelpen door de computer opnieuw op te starten :).

Nou ja, en als een 'list' te veel regels had, liep ie uiteraard ook vast en was je je hele list kwijt :'(.

Wat ik trouwens wel erg irritant vond, is dat het BASIC voor de Atari 600XL/800XL een andere BASIC was dan voor de Commodore 16/64 :/.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tatsu schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:54:
Ondertussen alweer een poosje bezig met een alfastudie... So shoot me.. :P
Och, ik heb orthopedagogiek gestudeerd en werk nu al weer 20 jaar in de IT (eerst systeembeheerder, nu al dik 8 jaar als ontwikkelaar).
Geen moment spijt van gehad, en van de dingen die ik in m'n studie heb opgepikt heb ik nog steeds profijt. Je hebt een alfa nodig om een goede user interface te ontwerpen! :+

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik ben denk ik de enige die hier meteen met assembly begonnen is? Voor de Philips G7000 spelcomputer. Werd niks, ik was 9 of zo. Daarna MSX Basic, wat wel werkte en op de PC natuurlijk Turbo Basic. Dat was nooit echt serieus - geen blijvende schade, om Dijksta maar aan te halen. Van Basic ben ik meteen naar C gestapt, in 1990/1. Pascal kwam er vrij snel na, omdat het op de TU/e werd gebruikt maar dat bleek onder mijn nivo ( en Pascal ook ;) ). Via een kleine verwarring in een bijbaan was ik in 1995 opeens C++ programmeur. Gelukkig had ik een weekend om het te leren. En daar is het eigenlijk bij gebleven; C++ is met mij meegegroeid. Destijds begonnen met VC++ 1.5 en nu 8.0, een hemelsbreed verschil.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Vai
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Ik ben begonnen met rotzooien in c64 basic, snel overgestapt naar assembly.

lda #$00, sta $d020, sta $d021, lda #$0f, sta $0286, jsr $e544, rts .. .blijft een top taal

Daarna, behoorlijk laat daarna begonnen met mirc progjes en nu delphi, VB en HTML.

Ik zie trouwens een hoop mensen die begonnen zijn met C64 basic/assembly misschien dat voor sommige dit interessant is: www.c64.sk -> grootste c64 nieuws site en http://noname.c64.org/csdb/ -> beste en grootste scene database.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 14:27

JeromeB

woei

Rond mijn 11e kwam ik in aanraking met HTML en CSS. Zo kwam ik ook snel in aanraking met JavaScript. Ik leende boeken uit de bibliotheek en verwerkte de (foute) scripts in mijn HTML-documenten.

Ik wilde eigenlijk programmeren. Zodoende kwam ik in aanraking met Visual Basic 4 en 6. Daar heb ik een tijdje in geprogrammeert. Ik maakte een Arkanoid-spelletje en simpele wiskunde-programmaatjes om mijn huiswerk te vereenvoudigen. Ik vond het héél handig dat je in Visual Basic GUI's kon maken, maar ik vond de JavaScript-syntax veel fijner. Ik heb mij toen een jaar verdiept in andere programmeertalen (Java, C# en C++). Java leek mij in eerste instantie héél interessant, maar het was voor mij te veel moeite om alles aan de praat te krijgen. Toen heb ik wat in C# geprogrammeert. Binnen een weekje had ik een MP3-speler inelkaar geflanst (middels MCI). Toch was dat niet écht uitdagend.

Ik had ook al eens het boek "Basiscursus C++" uit de bibliotheek geleend en dat leek mij héél interessant. Ik programmeer nu ongeveer 3 jaar in C++. Ik leer niet snel en ik heb nog steeds geen ervaring met C++ icm GUI's, maar ik kom wel steeds nieuwe uitdagende/interessante dingen tegen in C++. Ik heb allerlei onafgewerkte programma's liggen die ik graag nog eens zou willen afwerken (waaronder 2 emulators, een Computer Algebra Systeem en een Bitmap Manipulation Lib). Momenteel werk ik aan een Scheme-interpreter, dit project hoop ik wel aftewerken.

PC load letter? What the fuck does that mean?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Kreeg op m'n 10e verjaardag een Sony HB-9P MSX2 computer met cassette-deck & kleuren tv. De paar bandjes werkte niet (je kent het wel, kopie van kopie op rotte bandjes), dus toen maar het bijbehorende boek MSX-Basic gaan lezen. Ik was meteen verslaafd 8)7 Nog lang verschillende MSXen gehad :+

Van MSX-Basic ging het naar Z80 Assembly, via Pascal, C en Modula naar x86 Assembly, Turbo Pascal en VB. Toen dingen als HTML, JS, Perl, VBS, ASP en tijdens m'n studie Java, C++ en SQL. Laatste paar jaar uiteraard C#. Vroeger veel GFX demo's en low-level IO geprogrammeerd en over de jaren wel 25+ programmeertaal-varianten afgewerkt (zie ook T.Net profiel ;)) , b.v. Modula was ik alweer helemaal vergeten :z

Ben ondertussen al 17 jaar programmeer-ervaring rijker :X

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11 19:08
Spijtiggenoeg ben ik iets te jong om het pre-x86-tijdperk gekend te hebben. Mijn eerste programmeer-ervaring heb ik geloof ik opgedaan toen ik 8 of 9 was met het geweldige QBasic voor DOS (weliswaar op een splinternieuwe Pentium 1 100MHz met het nieuwe Windows 95). Na QBasic heb ik hier en daar wat rondgezooid, boeken over andere talen, ook SuperLogo voor windows (maar het enige leuke daarin was het ingebouwde geluidjes uit The good, The Bad and the Ugly). Ik ben een hele tijd bij Basic gebleven, beetje doorgestoten naar Visual Basic, maar dat was toch niet echt mijn ding. Via via was ik dan aan Delphi 3.0 geraakt, waardoor ik dus enige tijd Object Pascal geprobeerd heb, maar eigenlijk ben ik pas echt beginnen programmeeren bij Delphi 6 en 7. Verdere Delphi-versies vind ik weinig aan, geef mij maar lekker Delphi 7 (2005 heb ik eventjes geprobeerd, maar het scherm is daar zo'n rotzooi).

Ondertussen heb ik ook al PHP geleerd en toch al een kleine aanzet naar x86 assembler (maar geen praktische opdrachten mee gedaan, een hoge taal is veel te makkelijk om die links te laten liggen). In het middelbaar kregen we ook programmeren, met Turbo Pascal, wat voor mij een fluitje van een cent was.

Momenteel zit ik eerste jaar bachelor, en ook hier krijgen we programmeren met het geweldige Modula-2. Lees alsjeblieft niet over mijn cynische uitdrukking op mijn gezicht wanneer ik zeg "geweldige". Pascal is een leuke taal, heel tof en dergelijke, blokstructuren zoals C-related talen met { } doen, maar dan met begin en end. Modula heeft dat ook een beetje, alleen valt die begin soms weg. Lekker logisch toch? Die END (ja, hoofdletters, nog zo'n stom overblijfsel van voor de tijd dat syntax highighting werd toegepast, lijkt me) moet er daarentegen steeds staan (maakt het altijd lekker duidelijk). Bon, ik zou uren kunnen zeiken op Modula, veel te strenge typering in het origineel en dergelijke (doe een beetje rekenwerk met reals en cardinals/integers en je zit met vijfhonderd omzettingen real/card/integer, geweldig toch?).

Tegenwoordig ben ik Ruby aan het leren omdat ik bij het Stumblen wat leuke initiatiesites gevonden heb. De taal ziet er heel simpel uit, heel verstaanbaar en leuke constructies die in andere talen veel meer schrijfwerk vergen. In de toekomst wil ik wat meer JavaScript gaan leren (en Java zal er ook aan moeten geloven volgend jaar, voor mijn opleiding) en daarbij natuurlijk mijn basis in PHP met SQL te gaan verbreden; plus eventueel Ruby on Rails om zo naar een basis in AJAX-technieken toe te werken.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 20:42
Mijn programmeer-ervaring begon op een 386, met Windows 3.11. Mijn vader liet me zien hoe ik een adressen-programma kon maken in Omnis 7, een 4GL-omgeving waar je de knopjes zo kunt slepen tot een schermpje en je de statements zo bij elkaar kon klikken ;) Later werd het Omnis Studio (bestaat nu nog!), HTML, zelfs ASP...Toen maar Java geleerd, aan de hand van (jawel!) "Programmeren in Java voor Dummies"... ;)

Oh iedereen vertelt ook wat ze tegenwoordig kunnen dus here we go: Java, toen PHP geleerd uit een artikel uit de Computer!Totaal (en vervolgens de rest vanaf internet gezocht... :) ik moet de Computer!Totaal toch nageven dat ze op de een of andere manier mij wel konden prikkelen om iets te gaan leren en maken!). Daarna een middag besloten dat C++ ook wel een keer leuk zou zijn en middels cplusplus.com de syntax eigen gemaakt. Met de Java-kennis in m'n achterhoofd kun je dan al snel iets simpels maken, maar het duurde toch nog zeker wel een paar jaar voordat ik er helemaal wijs uit kon. Zelfs nu kom ik af en toe nog wel eens dingen tegen (ik wist bijvoorbeeld niet dat een complete parser-grammatica middels templates mogelijk was!) en daarom is het ook een geweldige taal. Op dit moment werk ik aan een hobby-project (show-controller applicatie met DMX-uitvoer, DirectShow etc) die alweer een regel of 40.000 telt. En ik moet mijn allereerste adressen-applicatie nog ergens op floppy hebben... :)

[ Voor 53% gewijzigd door MisterData op 10-12-2006 20:50 ]

Verwijderd

Hmm mijn eerste programmeerervaring was op het MBO (Turbo Pascal) een jaar of 5 geleden, en vond er echt helemaal niets aan. Vroeg me dan ook ten zeerste af of ik de juist keus gemaakt had mbt. opleiding.

Maar ja, vond de opleiding wel min of meer interessant en het was totaal niet moeilijk dus toch maar doorgezet. In m'n laatste jaar kregen we een grote opdracht bij een echt bedrijf, voor het 'eggie' werken dus. Toen heb ik toch het licht gezien en raakte best wel verslingerd aan programmeren :) (dat project was het ontwerpen en implementeren van een CMS systeem voor de bedrijfswebsite).

Na het voltooien van het MBO ben ik dus doorgestroomt naar HBO en zit ik eigenlijk dagelijks wel te programmeren, programmeer nu een jaartje in Java en het bevalt me heel erg goed, er valt nog ontzettend veel te leren, maar begin eigenlijk overal met veel plezier aan (nu bijvoorbeeld bezig met Hibernate).

:*)

Verwijderd

Zijn hier regels van hoe je mag beginnen?

Naja ik ben nog redelijk jong, en ben juist heel erg laat begonnen met het leren van talen. Eigelijk begon het voor mij met HTML, toen ik 8 jaar was maakte ik websites met frontpage. Na een jaar rommelen hiermee, kocht mijn broer een HTML voor beginners boek. Dat beviel mij eigelijk veel meer dan frontpage. Dus toen ik 9 was leerde ik de basis van HTML. Toen is het een tijd stil geweest, zelfs nog eens gebruik gemaakt van dreamweaver voor makkelijk html coden (nee ik weer dat ik nog niet echt programmeerde, maarja). In de 3e van me middelbare school, kwam ik in aanraking met een jongen die wel het een en ander wist over computers. Via hem was ik bij fora aangekomen. En het eerste wat mij zeer interessant leek was PHP. Coden of programmeren? Naja ik kies toch maar voor programmeren.

Ik was toen 15 toen ik begon met PHP. In de tussentijd nog veel onzinnige zut geleerd, zoals een basis mIRC scripting ( 8)7 ). CSS geleerd. Maar na een jaar, toen ik 16 was.. Kon ik wel een aardig PHP script neerzetten. Toen dacht ik aan een interessantere programmeertaal. Ik begon met Java, echter na een interessante basis te kennen vond ik het toch niet echt zo leuk.

Ik ben nu bezig met C++. Ben er nog echt een beginner in, maar het bevalt me beter dan Java moet ik zeggen. Later zal het mogelijk wel moeilijker worden, maarja dat is latere zorg ;)

Verwijderd

Haha mIRC scripting :) nu je het zegt schiet het me ook weer te binnen...
Stomme scripts voor het afspelen van MP3-tjes en dit in zoveel mogelijk kleurtjes in zoveel mogelijk channels afspelen, ping floods haha good old days :)

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Quick Basic (Future library anyone?) (7-10jr) -> Visual Basic (Met directdraw, wiee) (10-14jr) -> c/php/visual basic (Middelbare school) -> php/c++/asm/clean/cdl/c# momenteel :P De wat gekkere talen voor vakken en voor de rest niet echt, c#/php voor werk/hobby dingen

Met de quick basic manual en een woordenboek mezelf engels geleerd :Y)

Vond de overstap van visual basic naar c echt lastig trouwens...snapte de structuur toen helemaal niet

[ Voor 25% gewijzigd door Koetjeboe op 10-12-2006 14:57 ]

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ben vroeger begonnen met BASIC-programma's overtikken op een Philips MSX2, maar die stond er alleen tijdens de zomervakanties.
Het eigen programmeerwerk begon pas in 1990 met HyperCard op een Macintosh Classic. Bij de Slegte van mijn opgespaarde zakgeld een dik boek gekocht. Erg leuk taaltje vond ik dat toen, al lijkt het achteraf eigenlijk nog het meeste op Flash oid.
Omdat HyperCard ook werkt met een scheiding van forms en code, had het ook wel iets weg van Visual Basic, de taal waar ik op mijn eerste eigen PC veel mee heb gedaan.
Nu is het voornamelijk Java, plus dat ik nog wel eens even stoei met andere talen zoals Python of Ruby.

Achteraf gezien vind ik het wel een beetje jammer dat ik nog nooit iets met assembly heb gedaan en nog te weinig met functioneel of logisch programmeren.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 20:08

dominic

will code for food

Commodore 64: Assembler
x86 MSDOS 5: Powerbasic + Assembler
x86 MSDOS 6.22: Turbo Pascal + Assembler

Inmiddels .Net, C#, DirectX, wat een verademing ;)

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Begonnen met Basic op een MSX. In het begin was het vooral code overtikken uit boeken waarvan zelden iets werkte zoals dat moest, daarna zelf maar gaan leren.

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Hmm, intressant topic :)

Ik ben te jong om het pre-x86 meegemaakt te hebben, ben begonnen op een 80486 (66 MHz), QBasic, en op de volgende computer (een P3, 450) heb ik toen Visual Basic geinstalleerd en daar mee gespeeld. Het beste uit die tijd is denk ik een progsel waar je naw gegevens en telefoonnummer ik kon opslaan...

In die tijd speelde ik ook veel games, en ik wou dat graag zelf kunnen maken (who didn't), maar dat ging met VB natuurlijk niet. Ik heb toen mezelf C(++) geleerd met boeken uit de bibliotheek, en daarmee mijn eerste stappen in de "echte" wereld gezet. Ik moet toegeven dat ik bepaalde dingen als de STL niet echt meekreeg, en ik heb veel wielen opnieuw (en slecht) uitgevonden :P
Daarna C++/.NET geprobeerd, en daarna overgestapt naar C# voor mijn hobby-projecten.

Op school werd ik geforceerd om Delphi te leren (Techn. Informatica @ TU/e), maar in mijn nieuwste opleiding (International Game Architecture and Design @ NHTV) mag ik weer met C++ (gelukkig)

-niks-

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
-NMe- schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:54:
Ik ben ooit begonnen in SuperLogo, een variant op LOGO die speciaal voor kinderen gemaakt was, om hen zo in aanraking te laten komen met programmeren. Afgezien van wat basale spelletjes was er met die taal niet veel mogelijk, maar het was een perfecte inleiding in die tijd; ik was dan ook 10 jaar oud ofzo. :P Daarna ben ik verder gegaan met Basic, maar daar heb ik niet lang wat mee gedaan en het was zeker niet professioneel te noemen wat ik ermee deed. Simpele woordspelletjes en dergelijke, dan hield het ook wel op.

Daarna is het een tijdje stil geweest in mijn prille programmeercarrière. Ik had wat andere interesses, en school slokte ook aardig wat tijd op. Toch ging het een paar jaar later weer een beetje kriebelen en kocht ik het pakket DIV GameStudio. Dit pakket gebruikte een eigen taal, die een beetje lijkt op een mix van Pascal en C. Daarnaast zaten er in het pakket talloze tools en libraryfuncties die het programmeren van games erg vergemakkelijkten. Ik heb me er in elk geval goed mee vermaakt. ;)

Hierna wederom stilte op programmeergebied. Als Tweede Fase-proefkonijn hield ik niet veel vrije tijd over naast mijn VWO-studie, en dus was het programmeren het eerste dat erbij inschoot. Toen ik echter 4 jaar geleden begon aan mijn HBO-studie (HIO) kreeg het weer een impuls. Ik leerde snel allerlei theoriën bij, of ik leerde dat bepaalde theoriën die ik zelf uitgedokterd had algemeen toegepast worden. Daarnaast leerde ik een aantal nieuwe talen, waaronder (in chronologische volgorde) Pascal, Delphi, SQL (en diverse varianten daarop), C, C++ en een beetje Java. Ook heb ik wat gespeeld met assembly en C voor microcontrollers, bijvoorbeeld gebaseerd op de 8051 microprocessor.

Buiten mijn opleiding om heb ik me vermaakt met allerlei webbased technieken, waaronder PHP, ASP, HTML en Javascript, waarbij ik me vooral met de eerste techniek bezighield.
Hierbij net als -NMe-.
Te lui om zelf een verhaal te typen, 't komt precies op hetzelfde neer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 15:35
1989 MSX1
MSX-BASIC version 1.0 (c)Microsoft
Schietspelletjes gemaakt, zoals AIRWOLF. De Airwolf bestond uit 2 Sprites, een witte en een zwarte. Je kon met de Joystick door het scherm bewegen middels de ONSTICK functie in BASIC.
De sprites tekende ik met een binair grid en de binaire waarden naar &H waarden om te zetten.
De vijand kwam van links aan en maakte random op en neer bewegingen. De afgeschoten kogel ging rechtdoor omdat deze een aparty Y-waarde had. Met de ONSPRITE functie kon je zien of de kogel of de Airwolf geraakt was. Supertaal, dat MSX-BASIC.

Verder nog een Space-Invaders gemaakt, een breek-de-muur-met een balletje en een aantal woordspellen.

1991 Commodore 64
COMMODORE 64 BASIC V2.
Wat een crap was dat zeg. Geen LINE, CIRCLE, SPRITE en andere grafische commando's. Geen PLAY of andere muziekcommando's. Geen STICK of ON ERROR etc.
Heb eens gepoogd in Assembler iets te schrijven en dat dan via POKE's in het geheugen te poken maar je kon bijna niks in die schijt C64-BASIC-taal.

1993
386
Q-Basic wat een verademing, het leek erg op MSX-BASIC. Daarna PASCAL geleerd wat vele malen sneller ging dan Q-Basic. Ook nog 8086-Assembler gedaan en Z80-assembler op school.

JAVA geleerd op school.

etc. etc.

Heden: C# programmeur.

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:15
Ik ben begonnen in met programmeren in VWO 3. Er was toen een computerclub waar ik lid van werd. Daar ben ik begonnen met Turbo Pascal. Daarna heb ik nog een klein uitstapje gemaakt in Delphi (gewoon procedureel programmeren in je TForm :P). Na het VWO ben ik begonnen aan HBO Informatica waar ik het meest met Java heb gewerkt. Ik heb een uitstapje gemaakt naar C++ tijdens mijn opleiding en gebruik C++ nu voor de programming challenge.
Momenteel werk ik als Delphi ontwikkelaar.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben ooit als 11-jarig ventje begonnen met programmeren in DIV-game studio. Ik kan je vertellen dat programmeren knap lastig is als PC-noob. Toch had ik na 2 jaar de taal een beetje door en heb ik een aantal simpele spelletjes gemaakt.

Na een hele tijd niets aan programmeren te hebben gedaan, kreeg ik opeens Visual Basic en Java op school. Omdat ik nog best veel ervaring met DIV gamestudio had, kon ik gemakkelijk omschakelen naar andere talen. Mijn leraar zag dit en bood me een stage aan als programmeur bij een bedrijf. Daar loop ik op dit moment nog steeds stage en programmeer ik in C++.

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Van vroeger tot nu:

C64:
- Basic
- Simons Basic
- Assembly

Amiga:
- Assembly, maar eigenlijk ontzettend weinig op geprogrammeerd in vergelijking met C64

PC (van 286 tot nu):
- Batch script
- Basic
- Turbo Pascal
- Turbo C
- Turbo C++
- Centura
- Magic
- Delphi
- Visual C
- Visual C#

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• 0siris
  • Laatst online: 01-12 09:22
Inderdaad bij V&D lopen etteren op de C64's aldaar, even uit mijn hoofd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
10 for x=1to256 do
20 poke 53280,x
30 poke 53281,x
40 next x
50 goto 10
60 end
run

knipper de knipper de knipper :P
Na wat gepruts in Basic op school wat gedaan met Logo, daarna jaren niets, toen x86 assembly (ik herinner me een heel groot maar niet zo heel dik boek van Peter Norton, wat ik graag nog eens wil lezen, gevolgd door wat gemodder in Pascal en Delphi. Daarna shellscripts in Linux. Toen kwam C en moest ik het maar accepteren: in mij schuilt geen programmeur, ik suck er zelfs behoorlijk in....
Aan Pascal heb ik nog de leukste herinneringen, dat was eigenlijk best te begrijpen achteraf...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• megamuch
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Begonnen met html in de tijd dat mp3 in de kinderschoenen stond. Eigen MP3 Site gemaakt. Later css en javascript (zeer beperkt) erbij gaan leren. Ook nog een aanzetje gedaan tot delphi (delphi 3 en 4). Is nooit wat geworden.

Tegenwoordig voornamelijk PHP en icm mssql/mysql (cluster).

VB/ C# of C++ hebben mij nooit echt kunnen 'pakken' maar wie weet wat de toekomst brengt. :)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Toen iedereen al een 286 of 386 had kreeg ik een oude afgedankte C64, met stapels floppy's en ook een 1000 pagina's tellend Duits boek waar een heleboel over Basic in stond. Dus ging ik daar al snel mee aan de gang (zal wel ergens einde van de basisschool zijn geweest ofzo). Van simpele rekenspelletjes tot een soort IQ test :P

Helaas was het erg lastig om grafisch wat leuks op de C64 te krijgen. Je kon poken wat je wilde, maar echt leuk werd het niet. En voor machinetaal had ik geen tools, en ook was ik zeker niet van plan om uren lang hex getallen in te kloppen (ik had ook nog wat tijdschriften liggen vol met hex listings van vage tooltjes enzo :+ ).

Maar een vriend van mij had een MSX. En daarmee kon je dus wel grafisch wat leuke dingen doen :) En dus hebben we samen een aantal spellen gemaakt.

Toen dan eindelijk de eerste PC kwam (Intel DX2 66, 32 MB geheugen, 420 MB disk :P) was het ff niks meer met proggen. QBASIC was niet leuk en voor de rest had ik niks :'( . Ik moest me dus maar vermaken met het net zo lang aanpassen van config.sys en autoexec.bat tot die fucking game weer wilde werken ;) Wat was dat irritant zeg.

Eind middelbare school kwam ik dan ook met html, css (was er toen nog niet echt) en javascript in aanraking, hoewel ik nog nooit over het internet gesurfd had ;) Op het HBO begonnen we dan met C, maar dat boek had ik in 3 weken uit. Later ook C++ en Java. Dat eerst heeft mij nooit getrokken. Met Java ben ik echter grote vriendjes geworden O+ . Stage was een Java opdracht en daar heb ik de taal goed leren kennen (met name door een goed boek: "Thinking in Java" van Bruce Eckel, echte aanrader, en in het dieppe gegooid worden door de opdracht :P ). Afstuderen was weer een embedded C opdracht. Lekker low level kloten zonder standaard api's. Heerlijk *O*.

Ondertussen heb ik ook nog wel wat web spul gedaan een asp (VB) :r .

Anyway, momenteel doe ik zo'n beetje alles. maar vooral Java, af en toe wat C#, stukje C, perl... dat soort spul. Lekker een beetje afwisseling :)

Dingen als php hebben mij nooit kunnen interesseren (asp net zo min). Zodra ik met php bezig ga gooi ik het na een uur weer weg van frustratie. Nee, dat is totaal mijn wereld niet :Z

Ik vind het jammer dat ze ons nooit assemby geleerd hebben :'( Nouja, misschien komt dat nog wel een keer :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1 2 Laatste