Leuk topic dit zeg. Interesant om te zien waar de roots precies liggen van alle mensen die je al vaker hebt zien posten. Opmerkelijk is het ook dat mensen die vroeger flink wat assembly gedaan hebben (wat in het wereldje toch een beetje als de patser taal bekend staat, zeker toen) nu bijvoorbeeld in VB of PHP dingen doen, talen die je eigenlijk meer associeerd met mensen die het echte hardcore programmeren niet helemaal zien zitten.
Zoals eigenlijk de meeste mensen hier ben ook ik begonnen op de
C64. Eigenlijk nog net iets eerder op de Philips 2000, maar daar heb ik nooit echt iets op geprogrammeerd. Op de C64 al vrij snel in
Basic begonnen. Het leuke van die tijd was dat alles je gewoon naar het programmeren toe trok. Als je het ding aan zetten, zat je meteen in je development environment (de basic interpreter)! Ook de meeste boeken en magazines in de winkel over computers gingen over programmeren of hadden tenminste een aantal hoofdstukken of secties daarover.
Mijn held van toen was
Nok van Veen dankzij dit boek:
http://www.clive.nl/detail/23905/ . Hoewel ik het boek minsten al zo'n 20 jaar niet meer gezien heb, is de naam me altijd bijgebleven.
Al snel pikte ik ook
Simon's Basic er bij op, waarmee je vooral wat leukere grafische dingen kon doen. In die tijd ook nog een certificaat van Scheidiger gehaald voor basic programmeren op een
Laser computer, wat natuurlijk appeltje-eitje was. De echte lol begon natuurlijk pas met
assembler. Om de puntjes op de i te zetten heb ik zelf nog van mijn vader destijds een cursus assembly voor de C64 van de LOI gehad. Nu niet meer voor te stellen dat de LOI een dergelijk cursus gaf.

Helaas had ik deze toen net niet helemaal afgemaakt. Lijkt me nu wel heel erg cool om zo'n diploma op te hangen gedateerd van toen ik 8 ofzo was. Maar helaas...
Na de C64 was voor velen de natuurlijke opvolger de Amiga. Ook hierop met assembly gerommeld en lekker low level bezig zijn met het trio agnus, denise en paula. Op dit moment (ik was een jaar of 12) wist ik zeker dat ik later developper wilde worden en bij de universiteit informatica wilde gaan doen. Ik heb toen veel boeken gekocht die op de lijst stonden van de VU, voornamelijk over computer architectuur en operating systems. Ik las toen zo veel dat ik een aantal jaren eigenlijk amper programmeerde.
Leuk tussen uitstapje was wel wat progseltjes op de
Super Nintendo. Een vriend van me was aan een hardware reference manual gekomen, en via een copier kon je je eigen code uploaden.
Daarna zo rond m'n 16de met
C begonnen op een heuse
SGI indy die toen de tijd een vermogen kostte, maar die wij tijdelijk een bruikleen kregen (uiteindelijk voor een symbolisch bedrag gekocht toen PCs al 100 keer sneller waren). In C (iets later
C++) veel semi-serieuze dingen gemaakt zoals een soort task-scheduler inclusief
xlib/motif gui en een halve compiler.
Pas rond mijn 18de m'n allereerste x86-PC gekocht. Moest nooit wat van die dingen hebben, maar met
OS/2 2.0 vond ik het eindelijk wat. Toen ik een bijbaantje als C++ programmeur deed en men daar voor Windows 95 developte, toch maar dat installed samen met
Visual Studio. Hoewel ik daarvoor behoorlijk anti-MS was, was ik toch wel helemaal verkocht door het concept IDE. Tijdens deze bijbaan die later bijna een full-time baan werd veel met
MFC en C++ gewerkt.
Even later naar de al zo lang geplande uni gegaan en daar zeer veel geleerd. In aanraking gekomen met dingen als turing machines, compiler bouw (snapte ik eindelijk waarom ik vroeger vast kwam te zitten met mijn handmatige poging

) en exotische talen als
Prolog, Lisp, en Scheme gebruikt. Precies in die tijd kwam ook een
kleine en lichte nieuwe OOP taal uit: JAVA . Met JDK 1.0 en Visual Studio maakte ik toen mijn eerste
applets.
Dat kleine, lichte speelgoed taaltje (vergeleken met het machtige C++) van toen is nu echter mijn 'hoofdtaal' geworden, iets wat ik als die-hard C++ fan destijds niet had kunnen vermoeden.