Toon posts:

Waar programmeerden we 'vroeger' in?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 20:56

ATS

Ik ben ooit op de basisschool begonnen met LOGO. Zodra pa&moe een C64 kochten (en later een C128) ben ik aan het programmeren gegaan in BASIC, en later ook in Assembly (voor die C64). Die dingen waren zo cool, dat je zelfs de diskettestations rekenwerk kan laten doen! Als tussendoortje heb ik ook nog wat basic-achtigs gebruikt op een programmeerbare rekenmachine, om daarop complete tekst adventure games te maken (ok, niet heel groot, maar toch...) :-)
Op de PC (ik begon pas met PC's met een 486DX2-66) ben ik begonnen met Visual Basic en VBA, voornamelijk in Access. Tegelijk een vakje Pascal gedaan, waarna ik ook met Delphi begonnen ben. Voor werk ben ik toen in aanraking gekomen met ASP, en later ook met PHP.

Op een gegeven moment is dat allemaal op een wat lager pitje gekomen, en ben ik over gestapt op Linux. Dus niks geen VB(A) meer... Ik ben toen begonnen met C++, in combinatie met Qt. Ik ben daar vooral software voor op de PDA mee gaan schrijven, maar ook KDE programma's kunnen rekenen op een warme belangstelling. Dat beviel zo goed, dat ik tegenwoordig weinig anders meer doe (als ik aan het programmeren ben, that is). Alleen PHP komt er af en toe nog tussendoor, samen met wat JavsScript als ik bezig ben met web-dingetjes.) De C++/Qt combi bevalt zo goed, dat ik die ook weer op windows gebruik (al draai ik privé nog altijd uitsluitend linux.)

Voor de toekomst wil ik toch ook eens gaan kijken naar Ruby of Python. Ziet er interessant uit.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Programmeren was nooit mijn ding, ook niet op de Hogere Informatica Opleiding alwaar ik c++ moest leren onder dos. Hier moesten we vage rekenmachines bouwen (met stack ed) gelinkte lijsten, pointers en ga zo maar door. Voor dit vak zakte ik een paar keer, omdat ik opdrachten niet af had. Wel had ik een fantastische pacman gemaakt met spookjes en alles wat erbij hoorde. Maar dat kon niet voldoen als opdracht. Helemaal een technisch en functioneel ontwerp gemaakt voor de AI van de spookjes en na programmeren van deze AI bleek deze veel te goed te werken en drie spoken die even hard lopen als de pacman speelt niet fijn dus toen maar een delay() ingebouwd... Later toen ik een snellere pc kreeg pacman.exe nog eens opgestart en na drie keer knipperen waren mijn levens op en was ik gameover...
Er was ook een highscore lijst en menu ed... en deze bestonden uit jawel een gelinkte lijst. Ik snapte hier in de c++ les niets van maar op een logische manier toegepast snapte ik het wel...

Nu programmeer ik veel in php en moet ik zeggen dat ik veel profijt heb van deze lessen programmeren, bijna alle programeer principes komen terug, toch nog blij met die lessen...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Pagina: 1 2 Laatste