Energie opwekken+opslaan met fitnessapparaat

Pagina: 1
Acties:
  • 14.101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52
Hallo allemaal,

Ik ben voor school bezig met een project, we willen voor dit project een soort dynamo + accu aansluiten op een fitnessapparaat. Wij zijn alleen totaal niet "elektrotechnisch onderlegd, en we vragen ons af of dit kan. Dus energie opwekken door te fietsen/gewichtheffen/roeien enz. Die energie opslaan, en gebruiken om de sportschool van stroom te voorzien. Ook zouden we graag willen weten wat voor techniek we het best zouden kunnen gebruiken voor het opslaan van de energie, en welk bedrijf deze apparaten produceert. Het moet namelijk een co-branding worden (samenwerking tussen 2 merken)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 12:26

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

theoretish mogelijk.. alleen wek je zo'n laag percentage energie op dat je misschien net een fietslamp er mee aan krijgt (zelfde idee als een dynamo op de fiets.. ) dus in de fitness school even een protiene shake maken in de blender op je eigen energie gaat niet werken.

maar je kunt natuurlijk een lamp aandrijven met een dynamo en om het allemaal leuk zichtbaar te maken met een zonne energie panel de energie opvangen.. duur geintje maar natuurlijk wel een leuk idee!!

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47
Het kan wel, maar of je genoeg opwekt om de hele sportschool te voorzien, dat weet ik niet. Ik denk dat je het beste een beweging die wordt gemaakt mechanisch omzet naar een draaibeweging en dan met een dynamo stroom opwekken. In energie centrales wordt ook met dynamo's gewerkt en ook in windmolens wordt die techniek toegepast....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Welleweerd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:20:
theoretish mogelijk.. alleen wek je zo'n laag percentage energie op dat je misschien net een fietslamp er mee aan krijgt (zelfde idee als een dynamo op de fiets.. ) dus in de fitness school even een protiene shake maken in de blender op je eigen energie gaat niet werken.

maar je kunt natuurlijk een lamp aandrijven met een dynamo en om het allemaal leuk zichtbaar te maken met een zonne energie panel de energie opvangen.. duur geintje maar natuurlijk wel een leuk idee!!
Tis inderdaad wel een lage opbrengst, maar als je er nog een lamp tussen gaat zetten wordt het hopeloos inefficient. Wat je dan voor een verlies krijgt. Een dynamo heeft al een lage opbrengst. Je kunt het beste gewoon meteen van de dynamo aftappen en dan transformeren naar een ander voltage eventueel....

[ Voor 7% gewijzigd door R.E. op 19-09-2006 10:24 . Reden: typo ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

R.E. schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:22:
[...]
Hopeloos inefficient. Wat een verlies als je het zo doet. Een dynamo heeft al een lage opbrengs. Je kunt het beste gewoon meteen van de dynamo aftappen en dan transformeren naar een ander voltage eventueel....
Transformeren naar een ander voltage heeft ook weer de nodige verliezen. Transport over lange afstanden (wat hier denk ik niet aan de orde is) ook. Daarom moet er een middenweg gevonden worden hiertussen.

Wat voor voltage geeft een fietsdynamo eigenlijk? Het beste lijkt me om een dynamo en een accu te vinden die beiden hetzelfde voltage gebruiken. Dan kan je de energie opslaan en later weer gebruiken.

Verder vind ik het een leuk project! Dit ga ik even volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Voltage wat een dynamo afgeeft, ligt aan de dynamo denk ik..... Even uitzoeken welke dynamo je goed kunt gebruiken.....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167155

Anoniem: 76287 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:26:
[...]

Wat voor voltage geeft een fietsdynamo eigenlijk?
Ligt er aan hoe hard je fietst maar volgens mij zit het zo tussen de 5 en 35 Volt (wissel spanning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Moet wel lukken, je moet natuurlijk niet zo klein fiets dynamotje neme want dat is veelste ligt. Een dynamo uit een auto is stukke intersanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:31:
Moet wel lukken, je moet natuurlijk niet zo klein fiets dynamotje neme want dat is veelste ligt. Een dynamo uit een auto is stukke intersanter.
Inderdaad. Met als bijkomend voordeel dat die 12 volt zijn, net zoals heel veel accu's.

Edit: Bij de juiste snelheid dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 76287 op 19-09-2006 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Of je kunt bij conrad een windgenerator halen en de rotor eraf halen. Ligt een beetje aan je kapitaal krachtigheidigheidjes (weet ik veel hoe je dat goed zegt :))

Link: http://www1.nl2.conrad.co...nerator&fh_refview=search

Een auto dynamo is ook wel een goed idee. Risico is dat dat ding veel te snel rond moet om goed te genereren en of dat niet te zwaar gewicht wordt....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik heb hier nog een grafiek over hoeveel stroom een mens op kan wekken. Zou iemand deze grafiek nog een klein beetje toe willen lichten? Leuk om te horen dat het waarschijnlijk wel kan, jammer dat er niet zo veel stroom opgewekt kan worden... Wij hoeven het apparaat trouwens niet zelf te maken, ik moet alleen weten of het kan, dan kunnen we het idee uitwerken. Bedankt weer!
Afbeeldingslocatie: http://img154.imageshack.us/img154/286/humanpowerkz4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die grafiek geeft op de verticale as het vermogen weer die een mens kan opwekken. Op de horizontale as is een tijd uitgezet. Als dat je je in kan beelden dat je wel eventjes heel veel energie op kan wekken, maar dit niet lang vol houdt, blijkt ook uit de grafiek dat de (gemiddelde) energie die opgewekt kan worden veel minder is naarmate de tijd van inspanning langer wordt.

De meerdere lijnen geven verschillende situaties weer.

Interessant zou zijn om eens te kijken wat het efficientste is bij een bepaalde maximale tijdsduur. (D.w.z. een nieuwe grafiek maken met totale opgewekte energie op de verticale as en tijdsduur op de horizontale as.) Ook zou je eens kunnen kijken wat het ideale interval-effect is tussen 2 of meerdere personen, met een vastgestelde tijd om op adem te komen (bijv. 2 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Je ziet dus gewoon dat explosieve kracht heel veel vermogen heeft, maar totaal aan kWh is ongeveer hetzelfde, omdat je over langere tijd een lagere maximum vermogen hebt. Anders houd je dat gewoon niet vol.

Dat is volgens mij wat daar staat.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Ik had inderdaad ook begrepen dat je in 1 minuut meer energie op kan wekken dan wanneer je al een uur bezig bent. Ik weet alleen niet hoe je "energie" op kan tellen. Ik zou dus in een sportschool willen kijken hoeveel mensen er bezig zijn binnen een uur, en dan alle energie die die mensen samen op zouden wekken bij elkaar op tellen. Daarna zou je dan misschien uit kunnen rekenen hoeveel apparaten je van stroom kan voorzien, en hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
vermogen maal tijd?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sander-sp schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:58:
Ik had inderdaad ook begrepen dat je in 1 minuut meer energie op kan wekken dan wanneer je al een uur bezig bent. Ik weet alleen niet hoe je "energie" op kan tellen. Ik zou dus in een sportschool willen kijken hoeveel mensen er bezig zijn binnen een uur, en dan alle energie die die mensen samen op zouden wekken bij elkaar op tellen. Daarna zou je dan misschien uit kunnen rekenen hoeveel apparaten je van stroom kan voorzien, en hoe lang.
Dat kan.

Als je weet hoe lang een persoon bezig is, neem je de benadering uit de grafiek er bij en doe je tijd x vermogen. Merk op dat als je de minuten als breuk per uur neemt (bijv. 15/60) je direct het vermogen in W omgerekent hebt naar Wh (en nog een keer door 1000 delen voor kWh).

Bijvoorbeeld: Er van uitgaande dat iemand in de sportschool een "healthy man" is die 10 minuten traint, zie je dat het vermogen die hij opwekt 300 W is. reken 10/60 uur x 300 W = 50 Wh = 0.05 kWh. Als er 10 mensen aan het trainen zijn, levert dat 0.05 kWh x 10 = 0.5 kWh op.

Als je de verlichting in de sportschool (bijvoorbeeld 20 TL-buizen van 12 W / 1000 = 0.012 kW) een half uur wilt laten branden, hoeveel energie heb je dan nodig? 0.012 kW x 20 = 0.24 kW. Tot zo ver niet zo lastig. Nu wil je weten hoeveel kWh ze verbruiken in 30 minuten. 30/60 x 0.24 = 0.12 kWh.

De TL-buizen gebruiken dus 0.12 kWh en er wordt 0.5 kWh opgewekt. Dan houd je 0.5 - 0.12 = 0.38 kWh over voor andere zaken.

Zo simpel is het in theorie. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb, anders moet je nog maar even om extra toelichting vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik weet alleen niet hoe je "energie" op kan tellen.
Je weet hoe je geld, appels of beukenootjes optelt?

Volgens die curves kan een normale gezonde man gedurende 1 uur 100W leveren. Dus 10 sportende heren is goed voor een kilowattuur. Als je dat gelijk gebruikt kun je 1000W aan apparaten laten draaien terwijl ze aan het sporten zijn. Als je dat eerst opslaat (in accu's) blijft er 'maar' 0.7KWh over.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Burne schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:13:
[...]

Je weet hoe je geld, appels of beukenootjes optelt?

Volgens die curves kan een normale gezonde man gedurende 1 uur 100W leveren. Dus 10 sportende heren is goed voor een kilowattuur. Als je dat gelijk gebruikt kun je 1000W aan apparaten laten draaien terwijl ze aan het sporten zijn. Als je dat eerst opslaat (in accu's) blijft er 'maar' 0.7KWh over.
Echt niet. Er blijft maar 0.6 kWh over.
Kan je niet wat meer onderbouwen of anders geen domme opmerkingen maken over beukennootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115558

En waarom geen 40 dynamo's op 1 fiets? x 5 man? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 115558 op 19-09-2006 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158330

Dit is al eerder gedaan door een student, hij heeft er zelfs een prijs mee gewonnen!

http://www.new-energy.tv/...ecentrale.html?trailer=33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De belasting van die apparaten is dikwijls ook elektrisch, met een wervelstroomrem (koperen plaat die draait in een magnetisch veld, magn. veld met elektromagneten die zo de belasting bepalen). Als je die vervangt door een geschikte generator, en door de hoveelheid stroom die je eruit trekt de belasting regelt, kan je wel energie opwekken. Probleem is dat je met een enorme investeringskost zit.
Opslag van de energie is zinloos, je hebt toch een wisselrichter nodig om de energie gemakkelijk te kunnen gebruiken, steek daar meteen stroom mee terug in het elektriciteitnet (dan draait de kWh teller achteruit), als er niet genoeg opgewekt wordt dan gebruik je gewoon stroom van het net (draait je kWh meter weer vooruit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Anoniem: 158330 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:24:
Dit is al eerder gedaan door een student, hij heeft er zelfs een prijs mee gewonnen!

Nee hè... Nouja mijn leraar weet dit gelukkig niet. Bedankt voor alle hulp hierboven in ieder geval!

edit: Maar zelfs hij is er nog niet zeker van of het wel uit te voeren is... Lijkt me ook wel erg optimistiisch om te denken dat je door 2 uur te fietsen je hele huis een dag lang van stroom voorziet...

[ Voor 20% gewijzigd door SaN op 19-09-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Ik zit op Fitness en ik kan wel een indicatie geven.

Viaduct op is een weerstand van ongeveer 300 watt bij een snelheid van 15 km/h
Onze fietsen op de sportschool gaan tot 600 watt weerstand en daar kan ik bijna niet tegenin :o
Een spartamet levert 490 watt en een elektrofiets levert 270-430 watt en normaal fietsen (15 km/h windstil, vlak en glad wegdek) kost ongeveer 60-100 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16111

Het meest ideale is natuurlijk dat je 1 dynamo gebruikt (en dan heb ik het niet over een normale, maar een veel zwaardere) en alle energie die je in het fitnesstoestel stopt, naar de dynamo gaat (en niet omgezet wordt in warmte via de elementen(''remblokjes'') op het fitnessapparaat die normaal voor de belasting zorgen.
Als je ervoor kan zorgen dat de kracht die je moet opbrengen met het fitnessapparaat instelbaar is (een dynamo met instelbare belasting heb je dus nodig), dan heb je tegelijkertijd iets wat te vergelijken is met versnellingen op een fiets, wat het gebruik van het apparaat wel zo prettig maakt.

Het rendement zal laag blijven, maar een stuk hoger dan met een normale fietsdynamo.

PS: geef de mensen die gaan sporten vooraf bonensoep te eten, dan kan je in de fitnessruimte ook nog biogas opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 13:09
R.E. schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:28:
Voltage wat een dynamo afgeeft, ligt aan de dynamo denk ik..... Even uitzoeken welke dynamo je goed kunt gebruiken.....
Beetje mosterd na de maaltijd maar wellicht nog nuttig: over het algemeen ongeveer 6V (specificatie, het ligt natuurlijk vooral aan hoe hard de dynamo draait en de belasting), er zijn ook wel 12V dynamo's (duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 23:19
Beetje profi fitnessapparaat laadt zichzelf op door via de "rem". Bij mij hadden ze een lege crosstrainer, maar na 10 tellen te trappen, werkte het display weer wel. En na een hele avond gebruik was ie weer in orde :)
Dus de stroom wordt al bespaard doordat die dingen niet aan de lader hoeven...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens mij kan het als volgt:
Neem een dynamo van een vrachtwagen. Die levert rond de 28V.
Sluit hier een (liefts iets aangepaste) omvormer op aan, die ook wordt gebruikt voor een zonnepaneel.
Dan kun je direct stroom aan het lichtnet leveren.
De benodigde aanpassing bestaat eruit, dat je de stroomafname = belasting moet kunnen instellen.
Misschien is Mastervolt of Extendis wel bereid om een aangepaste regelaar te leveren. (Dit zijn Nederlandse bedrijven)

Succes.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 03-06 23:19
guus.assmann schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:10:
Volgens mij kan het als volgt:
Neem een dynamo van een vrachtwagen. Die levert rond de 28V.
Sluit hier een (liefts iets aangepaste) omvormer op aan, die ook wordt gebruikt voor een zonnepaneel.
Dan kun je direct stroom aan het lichtnet leveren.
De benodigde aanpassing bestaat eruit, dat je de stroomafname = belasting moet kunnen instellen.
Misschien is Mastervolt of Extendis wel bereid om een aangepaste regelaar te leveren. (Dit zijn Nederlandse bedrijven)

Succes.
Gaat echt niet werken. Zonnepanelen leveren een mooie vlakke gelijkspanning, dynamo's absoluut niet. Een solar omvormer kan immers ook absoluut niet op een windmolen!
Zou jij toch moeten weten guus ;)
Je verliezen bij het omvormen zijn daarnaast zo groot, dat je bijna geen opbrengst zal hebben van een enkel fietsje. Hou je project dus lekker bij laagspanning. Acculadertje kan dus prima, of sluit er bv een 12v televisie op aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 19-09-2006 21:15 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Wat de vrachtwagen dynamo betreft niet helemaal waar.
Zo'n dynamo is 3 fasen, meestal met 6 dioden, zodat de frequentie nog eens verdubbeld wordt.
En de frequentie is al vrij hoog, want het toerental zal niet zo laag zijn.
Als je dan een vrij grote condensator erbij zet, heb je een heel mooie gelijkspanning.
Bij gebruik van de spanningsregelaar van de vrachtwagen heb je ook nog een vrij constante spanning, zelfs beter dan van een zonnepaneel.

Wat betreft de verliezen valt het ook wel mee. Voor solar-regelaars claimt met toch een rendement van meer dan 92%. En een accu is beduidend slechter.

Het is volgens mij best wel te realiseren. Het lastige zal zijn om een goede stroomregeling te maken. Dat is volgens mij het zwakke punt van een solar-inverter als je ze voor deze toepassing wil gebruiken. Vandaar mijn opmerking dat er aangepast moet worden.
Nog nauwkeuriger gezegd, de MPP-Tracker moet een handinstelling krijgen, dan werkt het prima.
Dit stuk software maakt het immers mogelijk om door het aanpassen van de afgenomen stroom, het optimale werkgebied in te stellen. Dit is bijna hetzelfde als het instellen van de belasting die de dynamo zal leveren voor de fietser. (En bij "spinning" heb je ook nog eens een groot vliegwiel)
De benodigde hardware is volgens mij in een solar-inverter aanwezig. (Alleen de software niet, maar wat er wel nodig is, is volgens mij eenvoudiger dan wat een inverter nodig heeft)

Blijft een probleem, om een fabrikant ertoe te bewegen om de gewenste aanpassing te maken.
Maar dat is een uitdaging die wel de moeite waard is. Het is op z'n minst een leuk stuk reclame. De fabrikant kan dan zeggen: "kijk, onze hardware is zo goed dat zelfs dit ermee kan wordn gedaan" _/-\o_

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225377

weet iemand misschien waar ik het onderzoek van die student (die die prijs heeft gewonnen) zou kunnen vinden of Sander SP zijn onderzoek?

Ik ben er erg in geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 05:23
Anoniem: 225377 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 12:37:
weet iemand misschien waar ik het onderzoek van die student (die die prijs heeft gewonnen) zou kunnen vinden of Sander SP zijn onderzoek?

Ik ben er erg in geinteresseerd.
Onderzoek? Het was toch niet meer dan een concept?
Jan heeft de haalbaarheid en de kosten van dit concept nog niet genoeg uitgewerkt. Maar de sterke punten van deze innovatieve oplossing zijn dat hij een oplossing voor het energieprobleem geeft, het individu hierbij betrekt en dat hij met zijn concept ook het maatschappelijke probleem van overgewicht en gebrek aan beweging tegengaat.
Jan onderkent in zijn onderbouwing dat er momenteel te lang moet worden gesport om voldoende energie op te wekken, maar hij verwacht dat de apparatuur in de toekomst steeds energiezuiniger wordt, wat het plan op termijn wel haalbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224803

Welleweerd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:20:

ik weet niet wat een fietslamp verbruikt, maar een spaarlamp op een ledlamp geeft met t zelfde verbruik veel meer licht. er is al een telefoonoplader die gewoon op de standaard dynamo van een fiets werkt. Op een home trainer kan je natuurlijk al je trapkracht of een dynamo zetten, en dus meer vermogen genereren. ik denk dat je met 3 hometrainers een hele vloer van energie kan voorzien. maar dan wel met TL lampen. en andere energiezuinige electronica.
er is ook al een hometrainer die de stroom voor zijn ingebouwde computertje zelf genereert.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 224803 op 07-07-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Anoniem: 224803 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:21:
[...]

ik weet niet wat een fietslamp verbruikt, maar een spaarlamp op een ledlamp geeft met t zelfde verbruik veel meer licht. er is al een telefoonoplader die gewoon op de standaard dynamo van een fiets werkt. Op een home trainer kan je natuurlijk al je trapkracht of een dynamo zetten, en dus meer vermogen genereren. ik denk dat je met 3 hometrainers een hele vloer van energie kan voorzien. maar dan wel met TL lampen. en andere energiezuinige electronica.
er is ook al een hometrainer die de stroom voor zijn ingebouwde computertje zelf genereert.
Iets fietslamp gebruik iets van 3W, 0,5A bij 6V. Mijn telefoonlader spuugt 1,35W uit, dat is ook niet bepaald veel. Met een hometrainer kwamen we op 50 tot 100W, wat uit het onderzoek van de fietsende kinderen was gebleken. TL-lampen zijn 10 tot 20 Watt. Als je dan een uur zou fietsen (met 3 hometrainers) zou je maximaal 300Wh op kunnen wekken, waarmee je dus in het uiterste geval 3 TL-lampen voor 10 uur aan zou kunnen hebben. Jeej, dat schiet op. Dan heb je nog je laptop, tv, stereo etc.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kwiebus schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 12:55:
[...]

Onderzoek? Het was toch niet meer dan een concept?

[...]
Dan zou ik graag willen weten waar ik meer kan vinden over dit concept. Maar kijkend naar het filmpjemet de fitnessapparatuur (zie de link) lijkt het mij dat er meer is dan alleen een concept en ook al substantieel onderzoek (door student, persoon van het filmpje of Sander SP). Ik heb zelf ook al gezocht, maar kan het niet vinden. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Wel leuk en gerelateerd: http://www.sustainabledanceclub.com/index.php?t=project
organisatie met projecten die zich inspannen voor een danvloer die de beweging omzet in energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
mijn tacx cosmos trainer (www.tacx.nl) levert standaard terug aan het net. Misschien dat je daar wat mee kan? Het is een NL bedrijf, dus je kan ze eens benaderen voor info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 05:23
Anoniem: 225377 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:27:
[...]

Dan zou ik graag willen weten waar ik meer kan vinden over dit concept.
http://www.bouwweb.nl/persmap2005/051205livingtomorrow.html

en neem anders zelf contact met Jan Persoon op, zo te zien werkt hij hier:

http://www.bwk.tue.nl/bouwkundewinkel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heel erg bedankt. Ik zal er meteen mee aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Volgens mij wordt er hier ook over gebabbeld...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158330 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:24:

Goede site! Ik heb al meer filmpjes gfezien en die mensen hebben gewoon gelijk. Er moet een draaggolf van koplopers komen die het goede voorbeeld neemt. Zoals ik met mijn elektrische fiets die al een voorbeeld geeft aan groen woon-werk verkeer en als ik straks die elektrische scooter koop verandert daar niets aan.
Ik heb ook nog een spartamet en die is niet co2oke. Hij verbruikt welliswaar meet 1 liter op 70! kilometer en niets meer, maar dat geeft wel uitstoot. Ook hier maar ruim 2 cent per kilometer. Het enigste grote voordeel dat een elektrische scooter op de spartamet heeft is het onderhoud. Een spartametje wil nog wel eens lastig starten en zeker het warmrijden is een senicure want dat duurt een volle kilometer eer die lekker 25 rijdt. Met zo'n elektrische scooter heb ik dat probleem niet. Ik kan recht vanuit de poort de weg op en volle snelheid rijden en dat geeft al een tijdswinst.
Qua onderhoud denk ik hetzelfde als mijn elektrische fiets; bijna geen. Alleen worden morgen de remschoenen vervangenm en een nieuwe ketting, that's it voor 5000 km rijden. En om de zoveel tijd een nieuwe band.

Mijn brommer kostte me vroeger echt wel 100 gulden per maand aan onderhoud en ik wil geen brandstofvoertuig meer rijden. Als ik die scooter koop gaat de spartamet eruit.

Ik zie het al aankomen dat mensen straks grof gaan betalen een CO2 heffingen. De vervuiler betaald en dat gaan we volgens mij steeds meer zien en de campagne neemt toe in agressiviteit en duidelijkheid. We zijn knap fout bezig om de auto te pakken voior dat kleine stukje of om je kind naar school te brengen want dan denk ik "schaam je!" (zomeer een der duizende voorbeelden van een hoge CO2 uitstoot en andere niet aardige aerosolen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Je gaat me toch niet vertellen dat het PR-offensief van de Nuon jou gepakt heeft he? Wat een verschrikkelijke term "co2ok".

Ik ben nu halverwege de documentaire The Great Global Warming Swindle, en dat laat toch wel wat zaken zien om over na te denken.

Naar mijn mening zijn Peak Oil en de 'normale' vervuiling de echte problemen, niet klimaatverandering.

Verder goed dat je met elektrische voertuigen aan de gang bent, ik ben er zelf ook in geïnteresseerd.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 10-07-2007 20:01 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:00:
[...]

Ik heb ook nog een spartamet en die is niet co2oke. Hij verbruikt welliswaar meet 1 liter op 70! kilometer en niets meer, maar dat geeft wel uitstoot. Ook hier maar ruim 2 cent per kilometer. Het enigste grote voordeel dat een elektrische scooter op de spartamet heeft is het onderhoud. Een spartametje wil nog wel eens lastig starten en zeker het warmrijden is een senicure want dat duurt een volle kilometer eer die lekker 25 rijdt.

...

Ik zie het al aankomen dat mensen straks grof gaan betalen een CO2 heffingen. De vervuiler betaald en dat gaan we volgens mij steeds meer zien en de campagne neemt toe in agressiviteit en duidelijkheid. We zijn knap fout bezig om de auto te pakken voior dat kleine stukje of om je kind naar school te brengen want dan denk ik "schaam je!" (zomeer een der duizende voorbeelden van een hoge CO2 uitstoot en andere niet aardige aerosolen)
Leuke gedachtengang, maar bij lange na niet correct. Je heb het hier over de vergelijking van een brommer die op benzine werkt en een op elektrische stroom. Die brommer op stroom LIJKT heerlijk schoon, maar daar moet je nog wel even bij vertellen dat daar natuurlijk een grote centrale voor nodig is. Hij krijg zijn energie uit het lichtnet, aan de andere kant daarvan staat een kolen, gas of andere-centrale met een rendement van plm. 40%. Dat is natuurlijk ook bagger.

Dit dan overigens geheel los van het feit of je een brommer vaker of minder vaak moet onderhouden als hij op een electro- of brandstofmotor werkt.

Ik post dit overigens omdat ik mij verschrikkelijk erger aan mensen die bijv. waterstof-aangedreven auto's zondermeer 'DE GEWELDIGE OPLOSSING' vinden (ik zeg dus niet dat jij dat bent hoor!) en vervolgens er niet eens over nadenken dat waterstof natuurlijk ook nog ergens vandaan moet komen. Zelfs op de universiteit lopen genoeg mensen rond waarvan je beter zou verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78620

Ik zag vanmiddag dat de renners van de tour de france 150 Watt doen tijdens een trainingsrit. Dat zijn profs en er gaan nog verliezen vanaf, dus echt veel energie ga je niet opwekken met een fitnessapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

150 watt op de trappers dus, dat is behoorlijk veel want ik doe aan fitness, maar 150 wtt hou ik maar 10 minuten vol en dan is mijn accu leeg.

Dat zou dus betekenen dat de accu van mijn elektrische fiets de energie heeft van 2 uur tour de France (306 watt eff) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Fietsen is een zeer efficiënte vorm van verplaatsing door de geringe snelheid (en dus geringe luchtweerstand, door v^2) maar verder levert het iid niet zoveel nuttigs op. Het is totaal niet geschikt voor het opwekken en opslaan van elektrische energie. Misschien als je een roterende beweging ergens voor kan gebruiken (een as op je vliegwiel dus) en dan liefst zonder veel overgangen maar anders kan je beter je energie in een ander project steken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339953

Nog op zoek naar info?
ik heb nog niet alle reacties gelezen,
maar wij hebben zelf twee fietsen gebouwd,
en kunnen 600W opwekken,
blender plus nog enkele 100W lampen,...

voor meer info mail me: spies77@hotmail.com

mvg,

Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
Lijkt me sterk voor een topic van twee en een half jaar oud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 22:41

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 339953 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:37:
Nog op zoek naar info?
ik heb nog niet alle reacties gelezen,
maar wij hebben zelf twee fietsen gebouwd,
en kunnen 600W opwekken,
blender plus nog enkele 100W lampen,...

voor meer info mail me: spies77@hotmail.com

mvg,

Ben
Ben gooi gewoon een foto hier neer. Hoeft niet iedereen je te mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Beetje vreemd om je daarvoor aan te melden, maar zullen we dit topic maar gewoon laten zakken? Daar de TS vast niet meer zit te wachten op feedback.
Pagina: 1