bestaan er hometrainers met dynamo?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en kan je daar een accu mee opladen en daar weer je tv op laten lopen bv?handig voor als je
geen stopcontacten in de buurt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:46

Mr.Qips

Meneer Kips dus

die werden in de oorlog in bunkers gebruikt, om lampen te laten branden. in het elektriciteitmuseum (oid) in amsterdam staat er een die nog werkt. ik weet niet of ze ook ergens te koop zijn ofzo, maar t lijkt me niet echt handig om als primaire stroombron te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet je denk ik wel hard trappen wil je een tv aan de praat krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:29:
die werden in de oorlog in bunkers gebruikt, om lampen te laten branden. in het elektriciteitmuseum (oid) in amsterdam staat er een die nog werkt. ik weet niet of ze ook ergens te koop zijn ofzo, maar t lijkt me niet echt handig om als primaire stroombron te gebruiken...
als ik daar een accu op kan aansluiten en daar een tvjte en mn telefoonoplader op kan aansluiten ben ik al heel tevreden.
we hebben zon topic lopen in duurzame energie. theoretisch kan een hometrainer 200 watt leveren, oftewel een uur fietsen is 10 uur je computer laten draaien.
maar ja dr is een verschil tussen theorie en praktijk.
als primaire stroom bron lijkt t me ook niks, maar als noodaggregraat op een plek waar je geen stroom hebt lijkt t me ideaal. beter dan zonnepanelen in ieder geval. die hebben een week nodig wat je met een hometrainer in een uur kan doen.
als ze tenminsste bestonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
  • Laatst online: 05-01-2021
Je kunt er zelfs een concertpodium op laten draaien:

http://www.kloeken.nl/nieuws/2989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Laatst online: 07:46

Mr.Qips

Meneer Kips dus

het is niet zo moeilijk om een fiets te pakken zonder achterwiel en dan een autodynamo ofzo aan je ketting te hangen. misschien een leuk zomervakantieprojectje? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-07 18:47
degene die dan energie levert is de berijder, en ik kan je wel vertellen dat het niet zoiets als ff fietsen, wil je 200 watt leveren.. en eehm. ik snap even niet hoe je daarop dan een pc kan laten draaien, voor 10 uur lang, op slechts 10 minuten fietsen.. dan doen de meeste huishoudens toch echt iets verkeerd ?effe een dynamo in de garage, en voordat je naar je werk rijd ff 5 minuten vol gas en de hele dag gratis stroom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.Qips schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:39:
het is niet zo moeilijk om een fiets te pakken zonder achterwiel en dan een autodynamo ofzo aan je ketting te hangen. misschien een leuk zomervakantieprojectje? :p
Als je het e.a met tandwieltjes kan aanpassen zodat het werken op de hometrainer niet al te zwaar valt, kan je best iets leuks doen met dynamo's. Hoewel auto-dynamo's alleen gemaakt zijn voor 12V, duurt het voor een auto ook een lange tijd om een lege 40A accu bijv op te laden.

Wat je wel kan doen is meerdere dynamo's koppelen eventueel, en dan met een berg accus de stroom om laten zetten naar 220v. Hoewel je denk ik langer bezig bent ze op te laden dan dat je er plezier van krijgt :o

12V TV gaat overigens prima. Er zijn er genoeg. Ook magnetrons, koffiezetapparaten werken op 12v :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:35:
[...]
oftewel een uur fietsen is 10 uur je computer laten draaien.
Deze snap ik niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
engelbertus schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:40:
degene die dan energie levert is de berijder, en ik kan je wel vertellen dat het niet zoiets als ff fietsen, wil je 200 watt leveren.. en eehm. ik snap even niet hoe je daarop dan een pc kan laten draaien, voor 10 uur lang, op slechts 10 minuten fietsen.. dan doen de meeste huishoudens toch echt iets verkeerd ?effe een dynamo in de garage, en voordat je naar je werk rijd ff 5 minuten vol gas en de hele dag gratis stroom ?
een laptop in normaal gebruik heeft ongeveer 20 watt nodig. dan heb ik t over mp3tjes draaien en forums bekijken. Pas als je gaat gamen of videobewerken of redenren loopt dat omhoog
een tv met ingebouwde dvd speler verbruikt zon 30 watt
en een spaarlamp 6 watt
Ik heb t natuurlijk wel over moderne apparatuur. een koelkast pc verbruikt wel tot 600 watt
om over een magnetron maar te zwijgen.
als ik daadwerkelijk in een uurtje fietsen 200 watt in een accu kan douwen dan is dat dus 10 uur laptop. Lijkt me logisch, maar al zou dat maar 70 watt zijn op zon hometrainer, dan heb je nog steeds 3 en een halve uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 13:04

dollyking

duck tape

Het moge hier onder tweakers toch wel bekend zijn hoeveel energie een mens kan produceren?
zie andere topics hierover. je telefoon opladen o.k. moet je flink trappen, en daar houd het wel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hoe kom jij in hemelsnaam aan 20 wat voor een hele pc :?
Een beetje lcd-scherm verbruikt al 30 wat, en dan heb je de pc nog niet meegerekend.

En al je 70 wat produceren met fietsen. tegen de tijd dat je dat 2 keer hebt omgevormd, en in accus gestopt houd je daar nog maar zeer weinig van over.

Had je trouwens niet al zon vaag topic lopen :?

* heuveltje denkt dat TS maar een generator moet kopen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat zou ik verwachten. ja.wat me opvalt is dat in de verschillende topic hier ook verschillende onwetendheid zit. eerlijk gezegd van me de kennis op tweakers me zwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
dollyking schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:52:
Het moge hier onder tweakers toch wel bekend zijn hoeveel energie een mens kan produceren?
zie andere topics hierover. je telefoon opladen o.k. moet je flink trappen, en daar houd het wel mee op.
Ongeveer 100 Watt is een redelijke schatting, maar dan loop je je toch al redelijk in het zweet te trappen. Met een beetje conditie kun je dat echter wel redelijk lang volhouden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wattage-verbruik is anders als op 220V danwel 12V. Je kan geen 200 watt opbrengen en daar een heel huishouden voorzien van stroom op een hometrainer. Het verschil ligt 'm ook in de voltages waarmee je stroom verbruikt danwel opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:59:
dat zou ik verwachten. ja.wat me opvalt is dat in de verschillende topic hier ook verschillende onwetendheid zit. eerlijk gezegd van me de kennis op tweakers me zwaar tegen.
Leg uit, wat verwacht je dan ongeveer aan kennis en waar is het duidelijk ondermaats?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
maar jij bent dan ook de energiebesparingsgoeroe op GoT 8)7

[ Voor 70% gewijzigd door Palomar op 03-07-2007 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 17:56:
Hoe kom jij in hemelsnaam aan 20 wat voor een hele pc :?
gevraagd nij duurzame energie topic

Een beetje lcd-scherm verbruikt al 30 wat, en dan heb je de pc nog niet meegerekend.
hmmz, wat moet een ;laptop accu dan wel niet voor stroom monster zijn?
mn mac doet 4 uur op zn accu. 3 uur als ik er dvd s op kijk
zovel strrom zal dat toch niet zijn. of mis ik iets?

En al je 70 wat produceren met fietsen. tegen de tijd dat je dat 2 keer hebt omgevormd, en in accus gestopt houd je daar nog maar zeer weinig van over.

Had je trouwens niet al zon vaag topic lopen :?jeps

* heuveltje denkt dat TS maar een generator moet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:00:
Het wattage-verbruik is anders als op 220V danwel 12V. Je kan geen 200 watt opbrengen en daar een heel huishouden voorzien van stroom op een hometrainer. Het verschil ligt 'm ook in de voltages waarmee je stroom verbruikt danwel opwekt.
Hmm dat ben ik eigenlijk niet met je eens.
P(in watts) = V(volt) * I(in ampere)

Met andere woorden
een 10 wat 1,5volt LED gebruikt net zoveel als een 10 wat 220v gloeilamp

Wel kan het goed 20Watt 220V energie kosten om die 10Watt aan 12Volt Stroom te maken.
Omzettingen en opslag leiden altijd tot veel vermogensverlies

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-07 06:08
een nintendo wii verbruikt 20 watt ofzo :D en dan nog de via pc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking

dollyking

duck tape

ook niet mee eens. je pakt gewoon je zakjap en gaat rekenen.
kan wel/niet.

feitelijk vraag je om een oplossing in meerdere topics om per dag rond te komen van 100 watt. en zonder Nuon aansluiting.
en dat moeten wij dan voor je bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:52

Gé Brander

MS SQL Server

heuveltje schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:08:
[...]

Hmm dat ben ik eigenlijk niet met je eens.
P(in watts) = V(volt) * I(in ampere)

Met andere woorden
een 10 wat 1,5volt LED gebruikt net zoveel als een 10 wat 220v gloeilamp

Wel kan het goed 20Watt 220V energie kosten om die 10Watt aan 12Volt Stroom te maken.
Omzettingen en opslag leiden altijd tot veel vermogensverlies
Ampere = I (ook wel stroom)
Volt = V (ook wel spanning)
Watt = P (ook wel vermogen)

12V Stroom bestaat niet... Of ik snap je zinsopbouw in het geheel niet. :|
dollyking schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:15:
één uur fietsen = 0,1 kWh = 1 cent.
wat een baan....
_/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Gé Brander op 03-07-2007 18:16 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking

dollyking

duck tape

wat een baan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-07 13:02

Nyana

Who?!

Pardon?! Zoals hierboven vermeld is. 1 uur fietsen = 10 uur pc? Lol.. waar heb jij leren rekenen. Stel je red het 200 watt per uur.. dan moet je al aardig doorfietsen om je pc uberhaupt draaiende te houden.. 8)7

onwetendheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:52

Gé Brander

MS SQL Server

Nyana schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:16:
[...]

Pardon?! Zoals hierboven vermeld is. 1 uur fietsen = 10 uur pc? Lol.. waar heb jij leren rekenen. Stel je red het 200 watt per uur.. dan moet je al aardig doorfietsen om je pc uberhaupt draaiende te houden.. 8)7

onwetendheid....
Mijn pc draait prima op 145W hoor (maar ja, ik heb dan ook geen 8800 GTS of zo), dus het moet te doen zijn... Alleen ben je dan zo hard aan het fietsen dat je geen puf meer hebt om te typen... Dan toch maar de tv aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 03-07-2007 18:19 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
wat een baan....
Dan moet je overdag fietsen tegen het hoge tarief ;)
Volgens mij is het wel zo'n 2,5 kWh met belastingen en andere bijzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:00:
[...]

Leg uit, wat verwacht je dan ongeveer aan kennis en waar is het duidelijk ondermaats?
als ik hier een vraag stel wat een tv verbruikt, krijg ik eerst 10 keer zon antwoord als ik denk , of misschien. eerlijk gezegd zijn de meeste antwoorden nogal ontwijkend. je zou toch denken dat dit forum vol met knutselaars zitten die t een en ander al een keer uitgeprobeert hebben?niet persoonlijk nemen dit he. maar toch als ik op een technisch forum als dit met een formule aan kom zetten en ik krijg dan als antwoord dat ik een betere baan moet zoeken. word ik wel een beetje moedeloos soms.
vooral bij een vraag van mij " als ik 1+1 bij mekaar optel", krijg ik dan 2?"
en dan een antwoord krijgen met, ", ja ik denk van niet, maar dat is niet rendabel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blizzard2005 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:08:
[...]

een nintendo wii verbruikt 20 watt ofzo :D en dan nog de via pc's
jaaa. i love via
ik heb een tijd lang een epia M moederbordje gehad
zit daar nog ontwikkeling in? kan ze niet meer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe komt t eigelijk dat een 19 inch dell monitor 31 watt verbruik heeft en een 19 ich tv 60
das toch t zelfde scherm? of mis ik iets fundamenteels hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

c70070540 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:13:
[...]

Ampere = I (ook wel stroom)
Volt = V (ook wel spanning)
Watt = P (ook wel vermogen)

12V Stroom bestaat niet... Of ik snap je zinsopbouw in het geheel niet. :|
dat laatste
Beetje krom neergezet misschien

100 wat is ofwel (12v * 8,5 ampere) ofwel (220V * 0,45 Ampere) (afronding daargelaten)
In die zin kun je wattage dus wel vergelijken, in tegenstelling tot wat Lism beweert

Dus in theorie 12v*8,5A=220V*0,45A
Echter wil je BV met een trafo en gelijkrichter etc Van die 220V een 1.5V ledje voeden
dan kom je er achter dat er veel vermogen in het proces verdwenen is (omgezet in warmte)
wat een baan....
Briljante samenvatting van dit topic :)

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 03-07-2007 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nou even je voorbeeld van "een TV"
Een TV met beeldbuis van 55 cm trekt in de praktijk zo'n 70 Watt.
Aangezien het ongeveer even helder moet zijn per cm2, om in daglicht dingen te kunnen zien, kun je het oppervlak van de beeldbuis als vuistregel nemen voor de hoeveelheid energie je nodig hebt bij een groter toestel.
Dus een groter toestel zal ook meer trekken.
Daarnaast is er een groot verschil tussen oude beeldbuizen en nieuwe, qua verbruik en ook verschillende technieken zoals Trinitron, of 100Hz weergave, zorgen voor een compleet ander verbruik.
Voor LCD en plasma is dat alweer compleet anders, omdat je daarbij andere technieken gebruikt.
Bijvoorbeeld een LCD-scherm moet licht blokkeren. Dus ongeacht of je nu wit of zwart beeld toont, het verbruik zal vrijwel hetzelfde zijn. Blijft over het oppervlak.
Een TFT-monitor van 19" zal ook minder energie verbruiken dan een LCD-TV van vergelijkbare grootte. Dit omdat een TV een helderder beeld zal moeten neerzetten om ook overdag wat te kunnen zien op een redelijke afstand. Bij een monitor zit je op +/- 40cm afstand te kijken.

Kortom, alleen al op de vraag "wat trekt een TV" kun je al niet eenduidig antwoord geven.

Het beste kun je achterop de toestellen kijken die je wilt gaan gebruiken en dan enige marge aanhouden.
Komt ook nog bij dat een TV niet een ideale verbruiker is. Kortom je hebt ook nog schijnverbruik, waardoor je de gebruikte electronica behoorlijk moet overdimensioneren. Kortom als je denkt bij 12V, 100 Watt te gaan verbruiken moet je veel zwaardere transistoren gaan gebruiken dan exemplaren die 8 Ampere aankunnen.

Oftewel met de vraag "kan ik op een 100Watt zonnecel een TV laten draaien?" kan ik geen antwoord geven zonder extra informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]TD-er schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:38:
Nou even je voorbeeld van "een TV"
Een TV met beeldbuis van 55 cm trekt in de praktijk zo'n 70 Watt.
Aangezien het ongeveer even helder moet zijn per cm2, om in daglicht dingen te kunnen zien, kun je het oppervlak van de beeldbuis als vuistregel nemen voor de hoeveelheid energie je nodig hebt bij een groter toestel.
Dus een groter toestel zal ook meer trekken.
Daarnaast is er een groot verschil tussen oude beeldbuizen en nieuwe, qua verbruik en ook verschillende technieken zoals Trinitron, of 100Hz weergave, zorgen voor een compleet ander verbruik.
Voor LCD en plasma is dat alweer compleet anders, omdat je daarbij andere technieken gebruikt.
Bijvoorbeeld een LCD-scherm moet licht blokkeren. Dus ongeacht of je nu wit of zwart beeld toont, het verbruik zal vrijwel hetzelfde zijn. Blijft over het oppervlak.
Een TFT-monitor van 19" zal ook minder energie verbruiken dan een LCD-TV van vergelijkbare grootte. Dit omdat een TV een helderder beeld zal moeten neerzetten om ook overdag wat te kunnen zien op een redelijke afstand. Bij een monitor zit je op +/- 40cm afstand te kijken.

Kortom, alleen al op de vraag "wat trekt een TV" kun je al niet eenduidig antwoord geven.

je spreekt je zelf tegen, als ik t bovenstaande goed begrijp heb je namelijk net verteld wat een tv trekt.... Het kan dus toch:)latenw e ff resumeren.iemand stelt de vraag, wat trekt een tv tegewoordig
kun je er van uit gaan dat we t over een normale tv hebben (anders had ik dat wel aangegeven)
kun je als antwoord geven een grote 70 wat een kleine 40 watt
en klaar is keest.
trouwens, soorie voor mn lullige reactie, maare bedankt...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Een normale fietsdynamo levert 6 volt wisselspanning bij ongeveer 0,5 ampere, dat is ongeveer 3 watt.
Een auto dynamo daarintegen kan tussen de 600 en 1250 Watt leveren maar die wil je niet op je hometrainer bouwen

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het niveau van de tweakers valt je tegen, jou topicstarts zijn echter ook niet echt van een hoog niveau te noemen.
Ietwat meer ontopic. Heb eens een documentaire gezien waarbij iemand "self sustained" was. Had zijn eigen windmolentje en zonnepanelen, ving ook nog regenwater op e.d. Ga is achter zulke manieren aan dat lijkt mij veel praktischer toe te passen dan het "fiets met lichtbol" idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Iedereen spreekt hier over 200Watt genereren om te fietsen. Wie heeft hier al OOIT 200W gedaan met de fiets? Ik denk dat 60-80Watt al goed zou zijn moest je een uurtje willen fietsen. Ik heb ooit iemand 180watt weten te doen, maar die was echt wel een geoefend topsporter ...
Dus duurzaam of niet? Ik denk dat die hometrainer meer energie zal gevraagd hebben voor de productie dan die ooit zal kunnen opleveren (of je moet er echt wel heel veel gebruik van maken).

[ Voor 25% gewijzigd door plastronneke op 03-07-2007 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sajoku schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:50:
Het niveau van de tweakers valt je tegen, jou topicstarts zijn echter ook niet echt van een hoog niveau te noemen.
Ietwat meer ontopic. Heb eens een documentaire gezien waarbij iemand "self sustained" was. Had zijn eigen windmolentje en zonnepanelen, ving ook nog regenwater op e.d. Ga is achter zulke manieren aan dat lijkt mij veel praktischer toe te passen dan het "fiets met lichtbol" idee.
een idee waar mensen hier geen antwoord op weten, dus mijn topic nivo ligt dus hoger...
i
k begon met t topic in
wetenschap en levensvisie (een huishouden draaien op 100 watt, via zonnecellen)
ik begon daar omdat, ik via google met dat soort vragen in dat forum terechtkwam, veel vragen over zonnecellen in dat forum) resultaat, mn topic werd tot 2 keer toe gesloten. met als argument. mn vraag zou niet wetenschappelijk zijn.
...en ik werd doorverwezen naar t duurzame energieforum. daar kwam inderdaad gelukkig wat los maar toen we t over de hometrainer begonnen werd ik naar electronica gestuurd. argument. Een hometrainer is niet duurzaam, dus gelieve naar electronica te gaan
ondertussen heb ik wel geleerd dat je bepaalde dingen neit moet zeggen hier, bv waarom je het wil. mensen gaan dan over geld en werken discussieren. En zo gaan we van t kastje vaan naar de muur.
Kijk als ik rijk was, dan had ik gewoon een stel panelen laten neerzetten en een hometrainer laten bouwen. Maar ik dacht, heej t tweakers forum. Hier zitten vast mensen die wel eens op de achterkant van hun tv hebben gekeken. hoef ik dus geen rare vragen te krijgen van verkopers als ik de tvs in hun winkel uit de schappen haal om er te achterop te kijken. fout gedacht, dat heb ik ondertussen wel al door. Ondertussen heb ikmn antwoorden wel al zon beetje, maar ik heb dr wel een aantal beledigingen voor moetten slikken van mensen die liever belerend willen zijn dan behulpzaam... ik snap dat echt niet.
ben benieuwd naar welk forum ik nu verwezen word.
als ik hier klaar ben schrijf ik er een roman over met als titel
Zwerftocht door het forum. Word vast een spannend boek.:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Engineer schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:52:
[...]
En dan is het nog nieteens een mooie continue stroom, aangezien je alleen kracht op de trappers zet als je 1 van de 2 trappers omlaag duwt. De tijd dat je trappers in verticale positie staan heb je dus een dip in je stroom.

[...]
Dat zou je kunnen opvangen door een zwaar vliegwiel te gebruiken en daarop de dynamo vast te maken.
het duurt dan iets langer voor je op tempo bent, maar het toerental zal erg constant zijn en ook nauwlijks fluctueren met de belasting van je dynamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:01:
[...]

ik begon met t topic in
wetenschap en levensvisie
[...]
ben benieuwd naar welk forum ik nu verwezen word.
Nou je zou in W&L kunnen vragen waarom mensen anders reageren dan je zou verwachten ;) (geintje)

Maar goed, hier op Tweakers zijn de bezoekers over het algemeen wat meer technisch ingesteld en dan moet je nu eenmaal wat gegevens meeleveren bij een technische vraag.
Waar ik je in elk geval alvast voor kan waarschuwen, is dat vragen van de vorm "oh ik hoorde dat <...> en nu vroeg ik me af of jullie dat even kunnen uitrekenen, ontwerpen of doorspreken" nogal totaal ongewenste reacties uitlokken. Dus je startpost zal in elk geval alvast wat voorwerk moeten tonen. Dat is namelijk je eerste indruk die je wekt en als die verkeerd is, kan het topic eigenlijk net zo goed al gelijk gesloten worden, want dan gaat het nooit meer wat worden.

Een hometrainer met dynamo (toevallig dit topic) kan dus best wel nuttig zijn, maar dan voor kleinschalig verbruik.
Bij voorkeur dan ook alleen maar componenten gebruiken die ook in de auto gebruikt kunnen worden, omdat die op 12V kunnen werken, vaak niet zo'n hoge eisen stellen aan de stabiliteit van die spanning en vaak ook redelijk zuinig zijn.
Kortom, een LCD-DVD-spelertje voor in de auto kan prima, maar een waterkoker zal je niet zo leuk vinden tijdens het trappen :)
Gewoon even gezond verstand gebruiken en voor jezelf al even op een rijtje zetten wat de voor- en nadelen zijn van je idee en dat deponeren in een topic en voordat je het weet heb je een topic met 40pagina's, waar iedereen wat van opsteekt.
Gewoon een kwestie van je publiek aanvoelen en er uitpikken wat handig is en altijd twijfelen aan wat je hier leest en dus zelf ook op onderzoek uitgaan om te kijken of je een bericht hier kunt verifieren, of kunt weerleggen.
Wikipedia is hier vaak en goede bron voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een keer op Discovery gezien dat een man met een omgebouwde fiets over een meer vloog, een paar kilometer. Hij had net genoeg kracht om het vliegende tuig een meter of 3 boven water te houden, en daarvoor leverde hij volgens de documantaire 0,3 pk. Nou dacht ik dat 1 KW 1,363 pk was, toch???

0,3 / 1,363 = 220 Watt, als je de hele tijd voluit trapt. Een dynamo met daar achter een belasting van 200 Watt gaat niemand een uur volhouden, tenzij je boven de zee vliegt en je leven er van afhangt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]TD-er schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:15:
[...]

Nou je zou in W&L kunnen vragen waarom mensen anders reageren dan je zou verwachten ;) (geintje)

hehe.ik ben niet pissig op iedereen hier hoor, alleen t gros, En ja zoals sommige mnsen hier al door hebben pas ik constand en vraagstelling aan:)ik begin gewoon opnieuw. es kijiken hoet zich verloopt.
heb al veel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 9nevermind9
  • Laatst online: 09-12-2024
ontopic:
dit topic: Thuis fietsen of roeien en geld verdienen... haalbaar? kan je waarschijnlijk ook wel verder helpen en daar word ook al aangegeven eigenlijk dat de moeite/prestatie verhouding niet erg hoog ligt

[ Voor 15% gewijzigd door 9nevermind9 op 03-07-2007 19:29 ]

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:15:
[...]

Wikipedia is hier vaak en goede bron voor :)
hehe okay:) ben ondertussen met een nieuw, en nu hopelijk onderbouwd topicje in elctronica begonnen. (low energy tuinhuis)
Dat van t tuinhuisje is waar trouwens. Lijkt me toch al wel leuk om t op zon plek uit te testen. en als t goed werkt sleep ik t wel naar mn gewone huis.en inderdaad, nu reageert iedereen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
wat een baan....
Hoho, je vergeet de energiebelasting/transporttarief/heffingen, dit is 's nachts zelfs al 2 cent, en overdag nog wel een halve cent meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die wats dan gaat het om het geleverde of gebruikte wattage per uur he. dus in 10 minuten fietsen kun je 20 watt opbrengen ( dat kan, als het goed is. in de sportschool op zon moderne fiets gaan zitten en stel maar in op custom, kun je opgeven hoeveel watt je wilt hebben. je zult merken dat je snel warm wordt, je hartslag naar maximaal gaat en als je niet zo'n beste conditie hebt houdt je dat ook niet langer vol dan 10 minuten. je hebt dan 20 watt opgewekt. dat is dus inclusief de warmte die je hebt geproduceerd. wat er over blijft wil je in een accu stoppen, dat is volgens mij niet een hoog-rendement-actie. er blijft 10 watt over. volgens mij gebruikt een processor die er toe doet minimaal 22 watt. dus die 10 uur kun je wel vergeten. maak er maar 3 minuten van of zo. ongeveer genoeg om je pc een keer op te starten nadat je je in het zweet hebt gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 22:52

EXX

EXtended eXchange

Kunnen we niet al die hometrainers die in de Nederlandse sportscholen staan voorzien van een generatortje. Dan doe je nog wat nuttigs met al dat gefiets op de plaats.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
verder is watt gewoon energie, en kun je het vergelijken met joules.

als je ook nog een beetje van mechanica /kinematica weeet kun je dus zo uitrekenen hoeveel energie het kost om bijvoorbeeld 25 km te fietsen, in 1 uur.
dat is dan alleen het verplaatsen van het gewicht van jezelf en je fiets. dus dat is exclusief wrijving op de weg en door de lucht, en het draaiend houden van je lichaam, en de warmteproductie/zweten/vetverbranding (handige bijkomstigheid btw)

ik denk overigens dat wanneer het om een waterkoker gaat, je beter het zweet kunt opvangen, dat zal na een uur vast warmer zijn dan een vergelijkbare hoeveelheid water in een waterkoker, als je die al fietsend van stroom wilt voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:03
Je moet er ook rekening mee houden dat het trappen veel zwaarder gaat als de dynamo belast wordt.

Ga maar eens in de auto zitten, laat de motor stationair draaien en kijk naar het toerental.

Onthoud wat je zonet zag, en zet nu de achterruit verwarming aan. Het toerental verandert nu omdat de dynamo meer belast wordt.

Oja, en op de vraag waarom een televisie meer stroom verbruikt als een PC scherm van hetzelfde formaat:

De TV heeft meer elektronica aan boord, TV ontvangstgedeelte, speakerregeling e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:29

_Apache_

For life.

Als ik de gegevens mag geloven die het fietsapparaat bij de sportschool mij verteld kan een normaal persoon tussen de 100 en 200 W wegtrappen..

Zou wel iets voor een sportschool zijn als alternatieve backup stroomvoorziening.. Zegmaar stroom van de dynamo's en aangevuld worden door prut uit de muur..

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Laatst online: 23-06 10:46
quote: gaynaffia

je spreekt je zelf tegen, als ik t bovenstaande goed begrijp heb je namelijk net verteld wat een tv trekt.... Het kan dus toch:)latenw e ff resumeren.iemand stelt de vraag, wat trekt een tv tegewoordig
kun je er van uit gaan dat we t over een normale tv hebben (anders had ik dat wel aangegeven)
kun je als antwoord geven een grote 70 wat een kleine 40 watt
en klaar is keest.
trouwens, soorie voor mn lullige reactie, maare bedankt...
Ik moet zeggen dat ik wel moet lachen om je reacties. Zelfs topicstarts doen van 1 zin en het verschil tussen een W en een Wh niet weten, en dan de kennis van tweakers als 'ondermaats' aanduiden.

Op de vraag "wat trekt een tv" is ook geen eenduidig antwoord te geven. Ben je wel eens bij de mediamarkt binnengestapt? Daar staan 100 verschillende tv's, die allemaal een ander vermogen gebruiken. Het is toch logisch dat elke fabrikant zijn product anders ontwerpt?

Verder ben ik het eens met de reden van het sluiten van je topics. Ten eerste, het is absoluut niet wetenschappelijk, in feite is het gewoon verkrijgbare producten aan elkaar knopen. Het is niet duurzaam, omdat je er meer energie in stopt dan je eruit krijgt. Er werd nog een factor genoemd, iets van 15 ofzo? Er werd ook genoemd dat je nog geen 100W kunt opwekken op je fietsje.

Je neemt dingen aan als het 'feit' dat een laptop 20W gebruikt, terwijl die persoon zei dat dat in sleepmodus was, zonder scherm. Daarnaast kun je gewoon naar de website van de fabrikant gaan en opzoeken hoeveel de laptop gebruik. Of je berekend het met het vermogen van de accu en de tijd dat de laptop op een batterij draait.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 13:24

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Ik fiets op de sportschool 10 min. met een gemiddelde van 215 watt (volgens dat apparaat).

Dat vermogen moeten ze eigenlijk gebruiken voor het electronische display van het apparaat, zonde
van mijn energie anders. Moet het er toch weer bij eten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:20:
Heb een keer op Discovery gezien dat een man met een omgebouwde fiets over een meer vloog, een paar kilometer. Hij had net genoeg kracht om het vliegende tuig een meter of 3 boven water te houden, en daarvoor leverde hij volgens de documantaire 0,3 pk. Nou dacht ik dat 1 KW 1,363 pk was, toch???

0,3 / 1,363 = 220 Watt, als je de hele tijd voluit trapt. Een dynamo met daar achter een belasting van 200 Watt gaat niemand een uur volhouden, tenzij je boven de zee vliegt en je leven er van afhangt :+
220 Watt is niet echt veel voor een degelijke fietser. Ik ben geen competitie wielrenner maar op mijn omslagpunt haal ik toch al een 280 Watt. (Gemeten met een ergometer tijdens een sporttest) 200 Watt gedurende een paar uur volhouden is dus geen probleem voor een geoefende fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:28
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:01:
heb ik wel geleerd dat je bepaalde dingen neit moet zeggen hier,
Dan heb je niet goed gelezen. Ik pikte het begin van je strooitocht van topics in het duurzame energie-topic op, en daar werden naar mijn mening prima antwoorden gegeven. Als je daar echter goed leest dan zie dat de meeste antwoorden de boodschap inhielden "doe het niet, het heeft geen zin, zorg dat je je netaansluiting houdt*". Andere antwoorden hadden de boodschap "zorg dat je meer technische kennis opdoet voordat je aan zoiets begint".

Dat dat niet is wat je wilt horen, dat kan natuurlijk zo zijn. Maar dat heeft niets te maken met "dat je sommige dingen moet zeggen" maar meer met dat je niet verbaasd moet zijn dat als je mensen om raad vraagt ze soms dingen zullen aanraden die je niet wilt horen.

* In sommige topics beweer je dat je een schuld hebt bij de Nuon en dus bang bent dat je afgesloten wordt, in weer andere topics beweer je dat je een tuinhuisje zonder netaansluiting hebt en daarom zelfvoorzienend wilt zijn, in weer een ander topic is het een huis in Frankrijk.... Niet om het één of ander: get your stories straight.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:05:
220 Watt is niet echt veel voor een degelijke fietser. Ik ben geen competitie wielrenner maar op mijn omslagpunt haal ik toch al een 280 Watt. (Gemeten met een ergometer tijdens een sporttest) 200 Watt gedurende een paar uur volhouden is dus geen probleem voor een geoefende fietser.
Dat is mechanisch vermogen, waarschijnlijk gemeten met zo'n ergometer op de trapas. Ik vraag me af of je meer dan 60-80% aan elektrisch vermogen overhoudt met een betaalbare* dynamo/generator. Vergeet ook de verliezen in de tandwielen+ketting, de lagers, de dynamo/generator niet.

* Ik begrijp dat TS voorkeur had voor iets "uit de container", daarvan moet je helemaal maar afwachten wat het rendement is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
mischien kijken voor een lang verleng snoer en kijken of de buren een stop contact in de tuin hebben

maar kun je met die dynamo dan ook je snel hied meten
ik bedoel

aantal voltage (1.5 volt) per aantal rotaties wiel en tijd zal je dnk ik op je snel hied uit komen waarschijnluk wel in m/s maar mX3.6

alleen dan gebruikt mee energie voor de reken kracht
dus dan draaie je weer verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]brinkdinges schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:19:
[...]

Ik moet zeggen dat ik wel moet lachen om je reacties.

nou dan maak ik tenminsste 1 persoon hier gelukkig. lachen is gezond

Zelfs topicstarts doen van 1 zin en het verschil tussen een W en een Wh niet weten, en dan de kennis van tweakers als 'ondermaats' aanduiden.

kijk als een vraagsteller onwetend is, is dat normaal, als een antwoordgever dat is heb je een probleem. en als zon antwoordgever aleen maar belerend kan zijn in offtopic opmerkingen. dan heb je een niet functioneel forum, oftewel 80% van wat in tweakers word gezegd is verspilde bandbreedtte
inclusief dit antwoord dus. tweakers is niet echt rendabel:)

ik ben trouwens mn huiswerk aan t doen.
die eehm 3de wereld pc, http://en.wikipedia.org/wiki/XO-1_%28laptop%29
verbruikt 2 a 3 watt (nee , dat is geen tiepfout!)
hoe lang moet je daarvoor op een hometrainer gaan zitten.
zie je wel dat t kan?
en volgens mij kan je die techniek ook wel op een tvtje toepassen

hmm daar gaan we
laptop 3 watt
tv 6 watt (we maken een grotere, waar je met 4 mensen naar kan kijken)
dvd speler 5 watt
licht 12 watt
nou nog wat aan geluid doen
en die koelkast he

ik vind t sluiten van mn topics nog steeds onterecht. Ik heb namelijk gemerkt dat een mod in got topics kan verplaatsen naar een ander forum. Er hebben ook mensen serieus im mijn topics gereageert. je benadeeld dus ook andere forummers, door zon topic te sluiten inplaats m te verplaatsen naar een betere plek.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En dat bestrijd ik. Ik heb zeer regelmatig een nuttig en duidelijk antwoord op een vraag gekregen hier op het forum. Maar dat heb ik gedaan door mijn vraag duidelijk te stellen, vooraf zelf veel research te doen, ook mee te delen welke research ik al gedaan heb en ook te laten zien dat ik al een beetje in de materie zit. De paar keer dat ik dat niet gedaan heb werd ik ook terecht gewezen. Dat gebeurt jou nu ook keer op keer en dat vind ik niet gek. Ket valt me zelfs mee hoeveel serieuze kwaliteitsantwoorden er nog komen. Maar die antwoorden zijn niet wat jij wil horen, en dat vind je niet leuk.
[b]ik ben trouwens mn huiswerk aan t doen.
Hartstikke leuk, maar: a) nog niet verkrijgbaar (ook niet met zekerheid bekend wanneer wel) en b) de prestaties van deze laptop moet niet vergelijken met die van een 'normale' laptop (à ±30-35W). Zo zit er geen HDD in, geen optische drive, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:39:
nou dan maak ik tenminsste 1 persoon hier gelukkig. lachen is gezond

kijk als een vraagsteller onwetend is, is dat normaal, als een antwoordgever dat is heb je een probleem. en als zon antwoordgever aleen maar belerend kan zijn in offtopic opmerkingen. dan heb je een niet functioneel forum, oftewel 80% van wat in tweakers word gezegd is verspilde bandbreedtte
inclusief dit antwoord dus. tweakers is niet echt rendabel:)
Het is hier een forum, om te discussieren over onderwerpen. We zijn geen professoren die op elke vraag direct een antwoord geven. Iedereen probeert iets bij te dragen, om de vraagsteller verder te helpen. Van de vraagsteller wordt ook wel wat verwacht qua inzet etc. En je moet de reacties een beetje op waarde kunnen schatten, dus niet alles afdoen als onzin en pessimisme.
ik ben trouwens mn huiswerk aan t doen.
hoe lang moet je daarvoor op een hometrainer gaan zitten.
zie je wel dat t kan?
en volgens mij kan je die techniek ook wel op een tvtje toepassen

hmm daar gaan we
laptop 3 watt
tv 6 watt (we maken een grotere, waar je met 4 mensen naar kan kijken)
dvd speler 5 watt
licht 12 watt
nou nog wat aan geluid doen
en die koelkast he

ik vind t sluiten van mn topics nog steeds onterecht. Ik heb namelijk gemerkt dat een mod in got topics kan verplaatsen naar een ander forum. Er hebben ook mensen serieus im mijn topics gereageert. je benadeeld dus ook andere forummers, door zon topic te sluiten inplaats m te verplaatsen naar een betere plek.
toon volledige bericht
Zoals CanonG1 al aangaf heb je weinig aan deze laptop. Naast de genoemde feiten heeft ie een 500mHz processor, dat schiet dus lekker op, en je zit met een 7,5" scherm (of 12" las ik ergens anders).
Dan vraag ik me echt af waarom je denkt dat je het stroomverbruik van die laptop door kunt trekken naar andere apparatuur :? Het lcd dat in die laptop zit is speciaal ontwikkeld voor een erg laag stroomverbruik. Tenzij jij zelf het laboratorium in gaat zul je die gegokte waardes niet halen. Zoals ik eerder al zei is elke tv anders, je kunt niet zeggen dat een 55cm tv zoveel Watt verbruikt en een 70cm zoveel.
Voor 12 Watt heb je 2 spaarlampjes geloof ik, dat verbruik ga je nooit lager krijgen.

Ga gewoon sites van fabrikanten eens af, van de meeste producten zal het verbruik er gewoon bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een laptop is een apparaat waar je je email op leest. mee t internet opgaat,brieven op schrijft, muziek en filmpjes op kijkt en af en toe een een spelletje op speelt (bron: mn moeder) quake arena loopt er niet op (temnminstte niet in 2200x1800 in 32 bits met 400 fps, dat kan je vergeten op een huidige latop)
ikzelf maak dr ook nog eens muziek op , met reason, en dat loopt al op een computer met de halve kloksnelheid als dat ding. dus sjah. wat moet een laptop volgens jou kunnen?
wat mij betreft kan die cd rom gestolen worden, met de 32 gig sd kaartjes in aantocht, die over een jaar of 2 misschien nog maar 5 euro zullen kosten heb je toch al een duurzamer medium dan die vlekgevoelige cdtjs. (iemand wel eens een cd in zn broekzak gestopt en gaan zitten? ik wel) t zelfde geld voor de HD. tenzij je er 1000 divxjes op wil zetten vind ik een niet mechanisch geheugen de toekomst. maar dat terzijde. Het hele verhaal van de laptop was. ik wil een computer met de mogelijkheden van wat ik nu met een computer doe. of dat nou een laptop of een pc is maakt me niet uit, Voor mij part is t een mac mini. zolang ik maar genoeg vermogen genereer om m te laten
werken.

Ik krijg vaak mensen die op me afkomen voor raad als ze een laptop willen kopen. Ze denken dat ze een dualcore met 2 gig nodig hebben om een beetje te kunnen textverwerken. ik leg ze altijd uit dat een laptop net zoiets is als een stadsauto, waar je je kinderen mee naar school brengt en boodschappen mee doet. en daar heb je geen 22.000 pk voor onder de moterkap nodig..Koop er een van 600 euro zeg ik dan. en wat doen ze:) kopen ze toch die nieuwe van 3000 euro;) en de meesten draaien dr niet es mp3 op, jaja, wat een wereld

kom trouwens even gezellig naar t tuinhuisprojectje. ik heb een watt (verbruik) meter gekocht:).
en dat is omdat fabrikanten op sites van alles in hun specs zetten, BEHALVE t verbruik...
de koffie staat klaar.....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Ok ik snap nu dat je weinig rekenpower nodig hebt. Dan moet een goedkope laptop wel voldoen. Maar dan nog kom je niet aan zo'n 3e-wereldding.

Om nog even in te haken op de SD kaartjes, die hebben vaak nog een beperkte hoeveelheid schrijfacties. Daardoor zijn ze nog niet volledig geschikt als HD-vervanging. Er zijn nu wel solid state HD's op de markt, maar die hebben dezelfde problemen ook nog wel. Ik hoop wel met je mee dat die dingen verder ontwikkeld worden, want ze gebruiken weinig en kunnen sneller worden dan de huidige schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe jah. voor t echte werk heb ik mn cray systeem in dubai (loopt op solar)
en mn 122 in serie geschakelde playstation 3 serverrack in zweden (loopt op waterktracht)
de beiening en resultaten monitor ik op mn uit t pand gesmokkelde asus eeepc, gewoon via internet.
en ik heb haazzzzzz *wakker schik+
ik heb trouwens wel een mac classic. die ga ik ook zo ff opmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
ik verbaas me erg over de reacties van TS t begint hier niet erg vrolijk te worden, hij schept behoorlijk op en heeft -werkelij- nergens verstand van..

een laptop een boodschappenwagen waar ej kinderen mee vervoert ?
een laptop van 600 euro voldoende?

en je geeft andere mensen advies? misschien prik ik nu jou balonnetje lek, maar de mensen die daarna een laptop van 3000 euro kopen begrijpen jou verkeerd, of ze geloven niet in je deskundigheid (terrecht)
maar dat terzijde. ik denk dat ik langer zou moeten zoeken om een laptop te vinden die uberhaupt 3000 euro moet gaan opleveren in de winkel ( als we misschien de mac of exclusieve blingblingzooi buiten beschouwing laten
mensen die 3000 euro te besteden hebben, komen echt niet naar jou toe om advies, met je (sorry) nogal vrekkig overkomende reacties.

zelfs je post hierboven is niets meer dan een aantal woorden, geselcteerd op patsfactor, random achterelkaar geplakt.cray ? is dat nog wel een beetje goeie "pc"in deze tijd? 122? in serie? geschakelde? playstation3 in een rack? servercabinet?

het mag dan een droom zijn, maar zelfrs dan nog slaat het nergens op.
die mac clasic komt ook vabn de stort. hij doet het, maar er mee werken kun je niet. nogal logisch dat je aan een pc die 0 watt gebruikt al hgenoeg hebt. waar tiep je deze onzin? op school? de bieb?

het blijkt wel dat je geen verstand hebt van vakantiehuizen in frankrijk, tuinhuisjes zonder aansluiting, rekeningen betalen, Watt en Watturen, energie opwekken, het te leveren vermogen van een persoon, autos, boodschappen, kinderen.. moet ik nog door gaan? en toch ben je erg arogant. en sarcastisch. ik vind dat niet echt op zijn plaats hier. (oh, nog iets waar je dus blijkbaar geen verstand van hebt.)

leuk niet een wattmeter, nog voor je energie op kunt wekken. niet opmeten kost geen energie, dat lijkt me jou beste optie. internet of email heb je niet nodig. muziek maken doe je maar op een djembe, mondharmonica, fluit of zon ding uit australie*2

sorry hoor. maar IK doe nu ook ff onbeschoft misschien, maar dan ervaar je misschien ook eens hoe ongelooflijk je andere mensen behandeld. van mijn post wordt je vast ook niet vroilijk, en dat hoeft ook niet, ik verwacht er ook geen antwoord op ( het is min of meer retorisch bedoeld allemaal, ter zelfreflectie.. maar mocht je je toch geroepen voeolen op mij te reageren, doe dat dan vooral en realiseer je dat dat een abnomale reactie is waar ej eigenlijk eens met een psycholoog over zou moeten praten. de werelnd eens een beetje realisctischer te leren zien, zelfkritiek kunnen hebben, en kritiek van andere mensen kunnen ontvangen zonder het persoonlijk op te vatten, en er verolgens toch iets mee te doen.

,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 12:49

mux

99% efficient!

Gaynaffia is in een ander topic inmiddels door de admin (naftebakje) ook al publiekelijk afgezeken en de thread is op slot gegaan. Ongetwijfeld zal dat een duidelijke impuls zijn voor de TS om zijn leven te beteren en met meer (lees: enig) respect om te gaan met de forummers. Waarschijnlijk worden deze topics zo lang geduld omdat er handige informatie voor de FAQ/beginners in staat. Er wordt keer op keer tot in detail ingegaan op vrij fundamentele elektro-zaken, dat heeft beginnerswaarde.

Hopelijk kan het taalniveau wat omhoog, kan er weer wat meer structuur in de posts komen (ook een sneer aan de hierbovenstaande - je punt is duidelijk en vrij terecht maar het wordt op prijs gesteld als je nog iets meer aandacht besteedt aan spelling, zinsbouw, hoofdletters, we moeten op tweakers.net EL niet bekend komen te staan om de 'we lullen maar wat aan'-topics) en kunnen we weer terug naar het topic en dit professioneel en geduldig behandelen.

In de laatste posts zijn we echt belachelijk ver van de werkelijkheid geraakt. OLPC? wtf? Als je weinig rekenkracht nodig hebt koop je een celeron-M ULV 13 inchertje @ 10-20W. Je andere mogelijkheid, als je geen laptop wilt, is een thin client met een Ezra of Geode, die kun je nog wel lager krijgen in het verbruik, maar de vraag is of je dat wel wilt. Prestaties zijn echt heel laag bij zo'n ding, dan is hij bijvoorbeeld niet meer geschikt om tv op te kijken en ben je je doel aan het voorbijstreven. Indien enigszins mogelijk wil je juist zoveel mogelijk functies samenvatten in één apparaat, maar dat is volgens mij al een paar duizend keer gezegd.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Lucky-Shirt schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:51:
Ik fiets op de sportschool 10 min. met een gemiddelde van 215 watt (volgens dat apparaat).

Dat vermogen moeten ze eigenlijk gebruiken voor het electronische display van het apparaat, zonde
van mijn energie anders. Moet het er toch weer bij eten :) .
Ik werk parttime bij een sportschool als technicus/TD'er (ja, zelfs bij een sportschool hebben ze zulke mensen nodig :P)

Jouw gedachte is niet geheel correct want:

Er zijn genoeg modellen sportapparaten die géén netvoeding hebben, maw: ze gebruiken de energie van de sporter om de computer en het display aan te sturen.

Echter, in bijvoorbeeld een cardio fiets zit géén dynamo, maar een elektromotor! Het toestel geeft pulsen energie aan die motor waardoor de motor tegen de fietsrichting in zal proberen te draaien. Zo wordt weerstand opgewekt die de sporter kan instellen via de computer. Op die manier kan de moeilijkheidsgraad worden aangepast, dit zou niet kunnen op een toestel dat energie opwekt voor andere doeleinden.

Dus: een fitness toetsel gebruikt die 215W aan energie om jouw tegen te houden. Zonder dit systeem zou het een heel stuk moeilijker (lees: duurder) worden om de moeilijkheidsgraad instelbaar te maken.

edit: Ja, ook dit is off-topic, ik kom hier even midden in een hete discussie binnenvallen :P Maargoed, nu weet iedereen voortaan wél waarom cardiofietsen in een sportschool niet worden gebruikt om energie op te wekken...

[ Voor 7% gewijzigd door LeonM op 12-07-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
ssj3gohan schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:20:
Gaynaffia is in een ander topic inmiddels door de admin (naftebakje) ook al publiekelijk afgezeken en de thread is op slot gegaan....
Dat is jou interpretatie, ik heb helemaal de bedoeling niet om wie dan ook af te zeiken, vooral niet in hoedanigheid van moderator.

Met de post van LeonM kunnen we proberen een nieuwe start te nemen, en het weer hebben over energie opwekken met hometrainers en wat daarmee te maken heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 12-07-2007 21:55 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

LeonM schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:46:
[...]

Ik werk parttime bij een sportschool als technicus/TD'er (ja, zelfs bij een sportschool hebben ze zulke mensen nodig :P)

Jouw gedachte is niet geheel correct want:

Er zijn genoeg modellen sportapparaten die géén netvoeding hebben, maw: ze gebruiken de energie van de sporter om de computer en het display aan te sturen.

Echter, in bijvoorbeeld een cardio fiets zit géén dynamo, maar een elektromotor! Het toestel geeft pulsen energie aan die motor waardoor de motor tegen de fietsrichting in zal proberen te draaien. Zo wordt weerstand opgewekt die de sporter kan instellen via de computer. Op die manier kan de moeilijkheidsgraad worden aangepast, dit zou niet kunnen op een toestel dat energie opwekt voor andere doeleinden.

Dus: een fitness toetsel gebruikt die 215W aan energie om jouw tegen te houden. Zonder dit systeem zou het een heel stuk moeilijker (lees: duurder) worden om de moeilijkheidsgraad instelbaar te maken.

edit: Ja, ook dit is off-topic, ik kom hier even midden in een hete discussie binnenvallen :P Maargoed, nu weet iedereen voortaan wél waarom cardiofietsen in een sportschool niet worden gebruikt om energie op te wekken...
toon volledige bericht
Bedoel je hierme dat het fitness toetsel 215 watt uit het net verbruikt om jou af te remmen.
In dat geval zou het betekennen dat er van 2 kanten 215 watt in gaat en er dus 430 watt in warmte omgezet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn mening over hometrainers en energie opwekken is kort en simpel: het is energetisch zinloos, maar als er geen andere optie is kan het voor kleine hoeveelheden elektrische energie een oplossing zijn.

Zo was er onder mijn vaders werk een grote kelder uit de 60'er jaren van waaruit TV-uitzendingen moesten worden verzorgd tijdens een calamiteit (lees: atoomoorlog). ik ben daar als klein CanonG1'tje wel eens geweest, en één van de dingen die op mij de meeste indruk maakte was een ruimte waarin een paar (ik denk 8 of 10, de herinnering is niet zo heel scherp meer) 'hometrainers' stonden, en die waren bedoeld om noodstroom op te wekken als de dieselgeneratoren het lieten afweten.

offtopic:
Andere zaken die op mijn indruk maakten waren: de enorm dikke stalen deur, de douche/afspuitruimtes bij de ingang om met stralingsproducten besmette mensen schoon te spuiten, op de gangen elke 5 meter een noodzaklamp die aanging bij stroomuitval, TV-opname-apparatuur uit het jaar 0. Ik was 10 of 11 of zo toen we daar waren, het zal dus rond 1985 geweest zijn, in de laatste flarden van de koude oorlog dus, en dat maakte best wel indruk om mij destijds.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 12-07-2007 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
Part schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 22:18:
[...]

Bedoel je hierme dat het fitness toetsel 215 watt uit het net verbruikt om jou af te remmen.
In dat geval zou het betekennen dat er van 2 kanten 215 watt in gaat en er dus 430 watt in warmte omgezet word.
Nee, het wordt niet in warmte omgezet, maar in magnetische kracht. Er komt wel wat warmte vrij, maar dat is te danken aan het rendement van de gebruikte componenten.

Hitte is namelijk de grootste uitdaging bij het ontwerpen van een dergelijk toestel, je moet de energie die de sporter levert kwijt raken. Als jij 215W kan leveren, en misschien wel meer, dan zou je een hoop hitte genereren, dat gaat niet werken in een gesloten plastic behuizing. Bovendien zou het best wel heet worden in zo'n sportschool als die fietsen hun energie omzetten in warmte. Daarom werkt het dus met een elektromotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brinkdinges
LeonM schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 14:18:
[...]

Nee, het wordt niet in warmte omgezet, maar in magnetische kracht. Er komt wel wat warmte vrij, maar dat is te danken aan het rendement van de gebruikte componenten.
Als je een magnetisch veld opwekt met je elektromotor gaat alle energie alsnog verloren als warmte. Waar moet het anders in omgezet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
Je kunt energie ook omzetten in beweging he. Er zit volgens mij altijd een vliegwiel in zo'n fiets. dus de uitdaging is iets minder groot dan de complete 215 watt aan geproduceerde energie om te zetten in warmte en zo af te voeren.

Overigens moet er dan in die fiets toch wel iets zitten dat stroom opwekt, ander kun je die elektromotor geen pulsen sturen.
Ik denk dat een elektromotor wordt gebruikt zodat de weerstand makkelijk en traploos geregeld kan worden, en niet onderhevig is aan slijtage aan een soort mechanische rem op het vliegwiel.

Weet je overigens zeker dat het echt een elektromotor is en niet een dynamo?
het principe van die dingen is eigenlijk hetzelfde, maar ze werken net in tegengestelde richting.
een dynamo wekt verder alleen een gelijkstroom op, en een motor kan ook werken op wisselstroom.
dus dan is het niet een puls die wordt gegeven, maar zorgt een groter voltage / of meer amperes er voor dat de magneet in de dynamo sterker wordt, en het dus meer energie kost om de as te laten draaien. ik zou anders ook zeggen dat je tijdens het fietsen iets zou moeten merken van die pulsen.

Een dynamo is verder alleen een apparaat dat een bepaalde weerstand bied aan de fietser, net als op een normale fiets.

ook de apparaten die helemaal geen netstroom gebruiken zullen of een klein batterijtje hebben of een dynamo.

En ehm . tja sorry voor het ontbreken van al te veel leestekens en dergelijke in mijn vorige post....

[ Voor 25% gewijzigd door engelbertus op 15-07-2007 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je een race fiets pakt met veel versnellingen, daar een naafdynamo aan(minder wrijving). Dan zou je toch verder moeten komen dan een hometrainer?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brinkdinges
engelbertus schreef op zondag 15 juli 2007 @ 11:12:
Je kunt energie ook omzetten in beweging he. Er zit volgens mij altijd een vliegwiel in zo'n fiets. dus de uitdaging is iets minder groot dan de complete 215 watt aan geproduceerde energie om te zetten in warmte en zo af te voeren.
Stel je een wiel voor dat jij net in beweging hebt gezet. Als je stopt met fietsen gaat het wiel minder hard draaien. Dat komt door de wrijving, en alle bewegingsenergie van het wiel wordt daarbij omgezet in warmte.
Overigens moet er dan in die fiets toch wel iets zitten dat stroom opwekt, ander kun je die elektromotor geen pulsen sturen.
Ik denk dat een elektromotor wordt gebruikt zodat de weerstand makkelijk en traploos geregeld kan worden, en niet onderhevig is aan slijtage aan een soort mechanische rem op het vliegwiel.
Als er een elektromotor gebruikt wordt voor het regelen van de weerstand, dan zal de fiets gewoon op het net aangesloten zijn en daar zn energie aan onttrekken.
het principe van die dingen is eigenlijk hetzelfde, maar ze werken net in tegengestelde richting.
een dynamo wekt verder alleen een gelijkstroom op, en een motor kan ook werken op wisselstroom.
dus dan is het niet een puls die wordt gegeven, maar zorgt een groter voltage / of meer amperes er voor dat de magneet in de dynamo sterker wordt, en het dus meer energie kost om de as te laten draaien. ik zou anders ook zeggen dat je tijdens het fietsen iets zou moeten merken van die pulsen.

Een dynamo is verder alleen een apparaat dat een bepaalde weerstand bied aan de fietser, net als op een normale fiets.

ook de apparaten die helemaal geen netstroom gebruiken zullen of een klein batterijtje hebben of een dynamo.

En ehm . tja sorry voor het ontbreken van al te veel leestekens en dergelijke in mijn vorige post....
Een elektromotor en een dynamo zijn idd ongeveer het tegenovergestelde. Een dynamo wekt echter absoluut geen gelijkspanning op. Door het draaien van een as waarop magneten bevestigd zijn, verandert het magnetisch veld in spoelen eromheen. Door het veranderen van dit veld wordt er een stroom in de spoelen opgewekt. Als er geen veranderend veld is wordt er geen stroom opgewekt. Daarom is de uitgangsspanning van een dynamo altijd een wisselspanning. Dat er een gelijkrichter in zit is gewoon nodig voor te toepassing van je opgewekte energie.

Ik kan wel begrijpen dat er een elektromotor gebruikt wordt als rem, omdat je hiermee de remkracht goed instelbaar kunt maken, wat met een dynamo niet kan. Overigens is het best bezopen als zo'n apparaat enkele honderden watts gebruikt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dát je energie (vrij efficient nog) kunt opwekken met een hometrainer, maar het punt tot nu toe is de hele tijd geweest of het wel genoeg was om je huishoudentje (hoe zuinig ook) aan te drijven. Ik denk dat je eens moet kijken naar pancake-generatoren (het extreme geval van een dynamo). Die hebben een generatorefficiëntie van 70% bij hoogvermogen (kilowatts) en de kleinere varianten kunnen zelfs 85% generatorefficientie krijgen bij 'enkele honderden watts'. Onder andere Perm en DMC maken pancake-motoren (en gelijk ook generatoren, het verschil is miniem bij dit type). Dit zijn relatief hoogvermogen dingen, je zult dus op zoek moeten naar laagvermogen efficiente en op een fietswiel of puur op je trappers aangesloten kan worden.

Ook zal er een efficiente buffer tussen moeten. Ik geloof dat loodaccu's opladen en daarna ontladen behoorlijk inefficient is, maar je kunt bijvoorbeeld denken aan ultracondensatoren (een honderdtal ofzo). Die kunnen wel enkele tientallen watts gedurende een minuut of vijf leveren met zulke aantallen en de prijs is dan nog te overzien (enkele euro's tot 10 euro per stuk). Dan ben je echt aan het proberen de efficientie zo hoog mogelijk aan het krijgen. Uiteraard is een loodbatterij met spanningsregelaar nog steeds een prima optie, maar dan zul je wel op zn minst 20% van je opgewekte elektriciteit weer verliezen aan, in feite, de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
engelbertus schreef op zondag 15 juli 2007 @ 11:12:

toon volledige bericht
Ik geloof dat mensen mijn posts een beetje door elkaar halen, wat ik duidelijk probeer te maken: Ja, er zijn toestellen in sportscholen die hun eigen energie opwekken voor gebruik van de computer, display etc. Maar de meeste toestellen gebruiken juist energie om weerstand te bieden aan te sporter.

In die toetsellen die energie opnemen, zoals fietsen, steppers etc. zit zeker weten een elektromotor, met een vliegwiel overigens, want:

- Als je de aandrijfriem / ketting los haalt, en je probeerd met je hand het vliegwiel te draaien voel je dat de motor je tegenhoud.
- Als je de netspanning uitschakeld kost het totaal geen moeite meer om het toestel in beweging te houden.

Het vliegwiel geeft een tacho signaal waarmee de computer kan berekenen hoe snel je gaat, en hoeveel weerstand de elektromotor moet bieden afhankelijk van de ingestelde moeilijkheidsgraad. De motor wordt aangestuurd doormiddel van een PWM signaal, dat gebeurd op een vrij hoge frequentie, dus daar merk je verder niks van.

Er zit overigens nog wel een dikke (ca 50W) weerstand in de meeste toestellen, maar die heb ik nog nooit warm zien worden, is waarschijnlijk om de opgewekte energie te verbranden als het toestel wordt gebruikt als er geen netspanning op staat: de elektromotor gaat dan werken als dynamo en kan de elektronica beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

LeonM schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:20:
[...]

Er zit overigens nog wel een dikke (ca 50W) weerstand in de meeste toestellen, maar die heb ik nog nooit warm zien worden, is waarschijnlijk om de opgewekte energie te verbranden als het toestel wordt gebruikt als er geen netspanning op staat: de elektromotor gaat dan werken als dynamo en kan de elektronica beschadigen.
Yep, een zgn. shuntweerstand. De dynamo is waarschijnlijk een series-wound dynamo die effectief een stroombron en geen spanningsbron is, dus kan de spanning over de elektronica te hoog worden als er niks gedissipeerd wordt, vandaar dat een (flinke!) shuntweerstand nodig is die bij de theoretisch maximale stroom, waarschijnlijk plus nog een veiligheidsfactor, de elektronica niet stukmaakt.

'shunt' betekent gewoon 'overloop' trouwens. Zou best in het Nederlands nog een overloopweerstand kunnen heten, maar ik weet het alleen in het engels :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hehe dt zei ik.. het is dus een dynamo, en geen elektromotor.

maar wat bepaalt nou als een apparaat met elektromagneten en een anker een dynamo is of een electromotor?

of hangt dat van de magneten af, of die bijvorbeeld elektromagneten zijn, of dat het om "echte" magneten gaat ( zoals in een ouderwetse fiets dynamo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
In technopolis (Mechelen denk ik) kan je het testen, daar is onder andere een TV en nog enkele andere apparaten (lampen ed) die je met een hometrainer kan aandrijven.

Ik kan je wel zeggen dat als je de TV aan wilt krijgen dat je dan enorm hard moet trappen!
Pagina: 1

Let op:
We gaan het het weer hebben over energie opwekken met hometrainers en wat daarmee te maken heeft!