Nieuwe PC (Een aantal vragen)

Pagina: 1
Acties:

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 23:49
ik ga dus voor het eerst mijn eigen computer in elkaar zetten, ik redelijk wat van hardware af...maar toch niet zoveel als tweakers hier.

dit is wat ik had samengesteld.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 - € 304,11
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, 975X - € 197,70
Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) - € 15,90
Geheugen: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 - € 204,64
Harde schijf: 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB - € 70,35 (2x)
DVD-brander: BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe) - € 34,75

897 Euro in totaal.

Nou twijfel ik over een aantal zaken, omdat ik er toch niet zo heel veel verstand van heb. Ik heb trouwens al een Antec Lifestyle Sonata II hier liggen als behuizing dus daar moet het allemaal in gaan komen met wat extra Nexus koelers een 120mm, een 90mm en een 80mm als extra fans geloof ik.

Ik heb totaal geen verstand van geheugen, en timings en dat soort zaken...maar is het niet mogelijk om dat goedkoper te kunnen krijgen want ik vind het toch wel aan de prijzige kant voor geheugen? maar goedkoper geheugen gaat dat dan weer ten koste van mijn prestaties? en het moederbord zou dat nog goedkoper kunnen zonder al teveel functies in te leveren?

Over de videokaart ben ik nog niet uit, omdat ik toch een DX10 kaart wil kopen...koop ik een redelijk goedkoop kaartje eerst denk ik.

Is RAID 0 ook heel erg belangrijk om te hebben kwa performance scheelt dat erg veel? Ik heb toch aardig wat dingen uitgezocht maar vaak begrijp ik er niet al teveel van...alleen lukt het me nog wel om een computer in elkaar te zetten.

Is alles ook compitabel met elkaar en de voeding van de sonata voldoende?

Een budget heb ik niet echt, het mag best iets meer of iets minder zijn...maar ik wou eigenlijk gewoon weten of het geheugen en moederbord niet iets goedkoper kunnen aangezien ik ook DDR2 voor hele andere prijzen zie.

Overklokken begin ik nog maar niet aan :) eerst maar eens in elkaar bouwen :)

bedankt alvast!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
JElzenaar schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:13:
[...]
Ik heb totaal geen verstand van geheugen, en timings en dat soort zaken...maar is het niet mogelijk om dat goedkoper te kunnen krijgen want ik vind het toch wel aan de prijzige kant voor geheugen? maar goedkoper geheugen gaat dat dan weer ten koste van mijn prestaties?
Wat je zou kunnen doen is voor PC5300/PC5400 gaan. Dit is iets in je voordeel qua prijs. Wat betreft performance zul je er niet (merkbaar) op achteruit gaan, mits deze modules in Dual Channel draaien, maar dat lijkt me geen probleem :)
en het moederbord zou dat nog goedkoper kunnen zonder al teveel functies in te leveren?
Neem hiervoor eens een kijkje in [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV :)
Over de videokaart ben ik nog niet uit, omdat ik toch een DX10 kaart wil kopen...koop ik een redelijk goedkoop kaartje eerst denk ik.
Dat is verstandig in dat geval.
Is RAID 0 ook heel erg belangrijk om te hebben kwa performance scheelt dat erg veel?
Niet echt. Een enkele WD Raptor heeft bijvoorbeeld ook zeer goede performance.
Bovendien is de betrouwbaarheid van één schijf een stuk hoger dan bij een RAID0-array.
Is alles ook compitabel met elkaar en de voeding van de sonata voldoende?
Voor veel informatie: Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:10
Ik denk dat je voor geheugen al genoeg hebt aan pc4200 als je echt niet gaat overclocken, wil je later wel over gaan klokken dan kun je pc5300 nemen wat toch aanzienlijk scheelt in prijs. Ik heb pas geleden nog 2Gb pc5300 geheugen gekocht van twinmos voor 149 euro en het werkt hier perfect.

Als moederbord kun je misschien de asus p5b nemen, deze kost rond de 130 euro en heeft eigenlijk alle functies die je nodig hebt op een moederbord.

Als videokaart raadt ik je een 7600GT aan omdat die om het moment rond de 150 euro kost en alle spellen moeiteloos kan draaien.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hier wat info om je geheugen mee uit te kiezen - het kan inderdaad wel wat goedkoper zonder dat je veel inlevert.
http://www.xbitlabs.com/a...ore2duo-memory-guide.html

Moederbord kan idd ook goedkoper, zie de link van r00n.

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 23:49
Asus P5B Deluxe € 163,46
1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G € 166,95

Zou dat wat zijn scheelt toch al snel 80 euro...en dan misschien 1 grote harde schijf van rond de 400GB, zodat ik er later misschien ooit nog een bootschijf erbij kan kopen?