Asus P5W-DH deluxe: branders doen raar

Pagina: 1
Acties:

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 19:37
Hallo allemaal,

Ik heb sinds enkele dagen geleden mijn systeem vernieuwd met een nieuwe mobo, processor, videokaart, geheugen en harde schijf.

Asus P5W-DH deluxe
Intel Core 2 Duo E6400
Ati X1900XT
Kingston ValueRam 2x512mb DDR2 667mhz
Seagate 7200.10 250gb SATAII

Ik had nog een Liteon cd-brander en een Philips DVD-brander in mijn oude systeem zitten en deze ook samen met de nieuwe hardware aangesloten. DVD-brander op master en de cd-brander op slave.

Ik heb deze twee branders aangesloten op de zwarte IDE poort onderin op de mobo. Een ATA harde schijf aangesloten op de blauwe poort rechts op de mobo, in de buurt van de geheugen slots. En dan nog twee SATA harde schijven apart op verschillende SATA poorten.

Nu zijn de branders echter uitermate traag. Spul installeren van een van deze drives gaat heel traag en wanneer je een avi filmpje of dergelijks erop afspeelt, dan krijg je hele rare kleuren en is het onduidelijk wat je nu eigenlijk ziet.

Iemand enig idee weat het probleem is en hoe ik dit kan oplossen?

Mijn bios versie is trouwens 0701.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens op welke modus ze draaien: PIO of UDMA. Als het op PIO staat, dan moet je even de IDE drivers opnieuw installeren of het kanaal bij Apparaatbeheer verwijderen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cooperator
Outerspace schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:36:
Kijk eens op welke modus ze draaien: PIO of UDMA. Als het op PIO staat, dan moet je even de IDE drivers opnieuw installeren of het kanaal bij Apparaatbeheer verwijderen.
In de bios zie ik wel Pio mode 4 staan bij de beschrijving van de brander(s)...

Maar waar kan ik de IDE drivers vinden voor deze mobo?

En over het verwijderen van het kanaal? Geen idee wat je hiermee bedoelt... :/

Ik zag trouwens toevallig in een ander topic wellicht hetzelfde probleem als ik heb:

Nec RW ND-4571A Schrijft zeer langzaam

Witsflow schreef op zondag 10 september 2006 @ 03:45:
"Op dat MSI mobo is JMICRON de IDE controller en ik had ook het probleem dat mijn DVD brander alleen maar op PIO wilde lopen. Wat bij mij hielp was in het bios die controller op RAID zetten en de JMICRON raid drivers installeren."

Gedaan wat je zei en ja hoor nu weer perfect, heeeeel erg bedankt

Morgenochten zal ik dit ook eens proberen. Eens kijken wat er dan gebeurd...

[ Voor 44% gewijzigd door Cooperator op 11-09-2006 02:07 ]

Verwijderd

Outerspace schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:36:
Jup dit is het probleem !

Even op DMA zetten en klaar

• Outerspace

Outerspace

Cooperator schreef op maandag 11 september 2006 @ 01:57:
[...]

In de bios zie ik wel Pio mode 4 staan bij de beschrijving van de brander(s)...
Dat is dus niet echt goed :)
Maar waar kan ik de IDE drivers vinden voor deze mobo?
Op de site van Asus
En over het verwijderen van het kanaal? Geen idee wat je hiermee bedoelt... :/
In Windows kan je het kanaal verwijderen waar je brander op zit. Dat doe je gewoon door simpelweg in Apparaatbeheer te kijken en opzoeken waar je brander op zit gesloten en dat kanaal te deleten.
Ik zag trouwens toevallig in een ander topic wellicht hetzelfde probleem als ik heb:

Nec RW ND-4571A Schrijft zeer langzaam

Witsflow schreef op zondag 10 september 2006 @ 03:45:
"Op dat MSI mobo is JMICRON de IDE controller en ik had ook het probleem dat mijn DVD brander alleen maar op PIO wilde lopen. Wat bij mij hielp was in het bios die controller op RAID zetten en de JMICRON raid drivers installeren."

Gedaan wat je zei en ja hoor nu weer perfect, heeeeel erg bedankt

Morgenochten zal ik dit ook eens proberen. Eens kijken wat er dan gebeurd...
Zou ook kunnen werken ja :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cooperator
Outerspace schreef op maandag 11 september 2006 @ 07:44:
[...]

Dat is dus niet echt goed :)
[...]

Op de site van Asus
[...]

In Windows kan je het kanaal verwijderen waar je brander op zit. Dat doe je gewoon door simpelweg in Apparaatbeheer te kijken en opzoeken waar je brander op zit gesloten en dat kanaal te deleten.

[...]

Zou ook kunnen werken ja :)
Ik kan geen IDE drivers vinden voor de p5w-dh deluxe op de ASUS site. Wel Raid drivers.

Ik heb gedaan wat ze in dat andere topic hadden gezegd, maar dit lost het probleem bij mij niet op.

Het probleem is er nog steeds.

Wat echter wel zo is, is dat Windows een stuk sneller opstart, wanneer ik in de bios de Jmicron controller op RAID had gezet. Enig nadeel was dan weer, dat mijn IDE harde schijf opeens niet meer zichtbaar was in Windows? Enige idee hoe dit zit?

In de bios kan ik bij de cd- en dvd-brander drie dingen veranderen:

Nu staat het op:

Type: [AUTO]
PIO Mode: [AUTO]
DMA Mode: [AUTO]

[ Voor 13% gewijzigd door Cooperator op 11-09-2006 13:17 ]

• Outerspace

Outerspace

Probeer het eens te forceren op DMA Mode :)

• Cooperator
Outerspace schreef op maandag 11 september 2006 @ 13:32:
Probeer het eens te forceren op DMA Mode :)
In de bios neem ik aan?

Wat doe ik dan met de Pio Mode? Laat ik die op AUTO, 0, 1, 2, 3, 4?

• Cooperator
Niemand?

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-02 12:29

R-B

Blokkert

bios eventueel proberen up te graden naar 1201/1301 (meen ik)?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Thijster
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-02 14:16
Hoi, ff off topic t.o.v. jouw vraag hierboven, ik zie dat je exact zelfde geheugen hebt als mij, DDR2 667 van Kingston? Heb jij ook last van traag opstartend mobo, wat wellicht wordt veroorzaakt door geheugen timings en Vcore? Sowieso hebben erg veel mensen problemen met dit mobo...

Ik heb nu in bios 1,8 volt aangegeven, conform specificaties van Kingston. Kijken of dat helpt.
Verder draai ik bios versie 1305...geen OC. Verder alle Qfan controls disabled en SPD timings enabled.

Mijn specs:

Tagan PSU 580 watt
Intel Core 2 Duo E6600
Asus X1900XT 512 mb
Asus P5W DH Deluxe
Maxtor 300 GB SATA 2
Kingston value DDR2 667 (dual channel 2 x 512 MB)

Grz
Mathijs

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 00:15
Ik denk dat je ATA/ATAPI controller op PIO-mode staat. Gewoon ff checken in apparaatbeheer. Zorg dat je gebruik maakt van ultra-dma.

• Cooperator
Thijster schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:25:
Hoi, ff off topic t.o.v. jouw vraag hierboven, ik zie dat je exact zelfde geheugen hebt als mij, DDR2 667 van Kingston? Heb jij ook last van traag opstartend mobo, wat wellicht wordt veroorzaakt door geheugen timings en Vcore? Sowieso hebben erg veel mensen problemen met dit mobo...

Ik heb nu in bios 1,8 volt aangegeven, conform specificaties van Kingston. Kijken of dat helpt.
Verder draai ik bios versie 1305...geen OC. Verder alle Qfan controls disabled en SPD timings enabled.

Mijn specs:

Tagan PSU 580 watt
Intel Core 2 Duo E6600
Asus X1900XT 512 mb
Asus P5W DH Deluxe
Maxtor 300 GB SATA 2
Kingston value DDR2 667 (dual channel 2 x 512 MB)

Grz
Mathijs
En, helpt het?

Ikzelf heb ook een traag opstartend windows. Echter, als ik in het bios de jmicron controller op RAID zet, en de raid drivers installeer...start hij veel sneller op. Ik heb het echter in de bios weer van RAID afgehaald, want mijn IDE harde schijf zag ik niet meer in windows. Ik denk dat hier niks aan te doen is of is er een mogelijkheid om jmicron in de bios op RAID te zetten en toch mijn IDE harde schijf op normale modus te kunnen gebruiken?

• Cooperator
_Silencer schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:31:
Ik denk dat je ATA/ATAPI controller op PIO-mode staat. Gewoon ff checken in apparaatbeheer. Zorg dat je gebruik maakt van ultra-dma.
Ik heb even gekeken, en ik zie 2x primary ide channel en 2x secondary ide channel. Is dat goed?

Bij de eerste secondary ide channel, zie ik bij Device 0 - Current Transfer Mode: PIO Mode staan.

Bij alle everige staat of "not applicable, ultra dma mode 2 of multi-word dma mode 2.

Ik weet alleen niet hoe ik moet zien wat bij wat hoort? En ik weet ook niet hoe je dit moet veranderen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cooperator schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:11:
Ik heb deze topic ook al in een ander deel van dit forum geopend, maar ik denk dat hij hier wellicht meer op zijn plaats is, aangezien ik vrij zeker ben dat het te maken heeft met mijn moederbord.
Dat is niet de bedoeling. Post in het vervolg een topicreport om een move te aanvragen naar een ander subforum. Ik zal de twee topics mergen en de nieuwe topicstart verwijderen. Verder blijft dit in Opslagmedia & I/O Controllers, aangezien het gewoon aan I/O controllers ligt.
Bij de eerste secondary ide channel, zie ik bij Device 0 - Current Transfer Mode: PIO Mode staan.
Nou, daar heb je de mogelijke oorzaak van het probleem. Kijk eens in OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? om jezelf verder te helpen.

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 13-09-2006 06:45 ]

Verwijderd

Je zegt in je startpost dat je ze hebt aansgesloten op de zware ide onderaan. Als je ze aansluit op de BLAUWE ide aan de zijkant hangen ze aan de IC7HR, veel simpeler :p

Verwijderd

sterker nog, de zwarte is de jmicron controller en die ondersteund officieel geen optische apparaten, enkel harde schijven, rtfm
Verder is de jmicron controller zoiezo niet het toppunt van stabiliteit en snelheid kan ik uit eigen ervaring zeggen.

• Cooperator
Sorry jongens, ik dacht dat ik ze op de zwarte poort had aangesloten, maar dat is niet zo. De branders zitten op de blauwe poort. Mijn IDE harde schijf op de zwarte poort.

Welke is eigenlijk de secondary ide channel? De blauwe of zwarte poort?

Als ik in apparaatbeheer kijk, zie ik bij de Current Transfer Mode: not applicable.

Bij de primary ide channel zie ik UDMA en Multi-word DMA.

Het verwijderen van deze kanalen helpt niets. Na een reboot is het probleem er nog steeds.

[ Voor 3% gewijzigd door Cooperator op 13-09-2006 16:35 ]

• Cooperator
BalusC schreef op woensdag 13 september 2006 @ 06:42:
[...]
Dat is niet de bedoeling. Post in het vervolg een topicreport om een move te aanvragen naar een ander subforum. Ik zal de twee topics mergen en de nieuwe topicstart verwijderen. Verder blijft dit in Opslagmedia & I/O Controllers, aangezien het gewoon aan I/O controllers ligt.
[...]
Nou, daar heb je de mogelijke oorzaak van het probleem. Kijk eens in OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? om jezelf verder te helpen.
Om een of andere reden staat bij de secondary ide channel nu alleen nog maar ' not applicable'

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een IDE controller heeft doorgaans 2 channels, met ieder een eigen connector. Maar jij hebt kennelijk 2 controllers die ieder 1 kanaal hebben. 2nd channel 'not applicable' is dus correct.

Wat gebeurt er als je de 2 kabels verwisselt, dus HD aan de andere controller v.v.?
Heb je al eens een nieuwe kabel geprobeerd? Wel zorgen dat het een UDMA-66 kabel is.

[ Voor 45% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 13-09-2006 16:52 ]

• Cooperator
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:51:
Een IDE controller heeft doorgaans 2 channels, met ieder een eigen connector. Maar jij hebt kennelijk 2 controllers die ieder 1 kanaal hebben. 2nd channel 'not applicable' is dus correct.

Wat gebeurt er als je de 2 kabels verwisselt, dus HD aan de andere controller v.v.?
Heb je al eens een nieuwe kabel geprobeerd? Wel zorgen dat het een UDMA-66 kabel is.
Volgens de moederbord handleiding is de andere controller niet voor ATAPI geschikt. Tevens kan ik de branders niet in de andere controller doen, want de kabel is daarvoor te kort.

Wat bedoel je trouwens met udma-66 kabel? Ik neem aan dat kabels die udma-100 ofzo aankunnen, backwards compatible zijn, toch? Maakt het verder nog uit welke uiteinde je aansluit op de controller?

Ik moet trouwens even meedelen, dat wanneer ik bijv een dvd aan het branden ben, het doen van andere taken op de harde schijf (primaire schijf, op sata connector) erg traag gaan. Harde schijf begint maar te ratelen en ratelen...maar snelheid is ver te zoeken. Als ik niet aan het branden ben, is het weer normaal...

[ Voor 3% gewijzigd door Cooperator op 13-09-2006 18:40 ]

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ja, die kabels zijn goed. Het gaat om de 88-aderige kabels, die heb je vanaf udma 66 nodig. Als je het oudere type kabel gebruikt zal de controller naar een langzamer protocol afzakken.

Ok, de boel verwisselen kan niet, maar je kan wel een andere kabel proberen, om uit te sluiten dat het daaraan ligt. Je kan ook eens proberen of alleen de cd-rom of alleen de dvd hetzelfde effect heeft. Als 1 device om wat voor reden op een lager protocol draait, moet het andere device daarmee mee. Misschien snapt de controller wel een van de twee apparaten niet goed. Hebben die branders in het oude systeem wel op UDMA gedraaid? En als je dat niet weet: kunnen ze het wel volgens de specs?

Dat branden de beol flink vertraagt is niet gek met de brander op PIO mode. UDMA ondersteunt Direct Memory Access, wat hier betekent dat de controller zelf uit het geheugen kan lezen. PIO doet dat niet. Zonder dma moet de cpu steeds hapjes data in een buffertje klaarzetten. Samen met het langzamere en omslachtige PIO protocol wordt dat best een bottleneck.

Zag een stukje naar boven nog dit:
Wat echter wel zo is, is dat Windows een stuk sneller opstart, wanneer ik in de bios de Jmicron controller op RAID had gezet. Enig nadeel was dan weer, dat mijn IDE harde schijf opeens niet meer zichtbaar was in Windows? Enige idee hoe dit zit?
Ik denk het wel, al ken ik dat Jmicron ding (nog) niet, maar doorgaans werkt het zo: in RAID modus zit de raid controller tussen het OS en de schijven. In die controller wordt er een vertaling gemaakt van het standaard (*ATA) protocol naar een of andere raid versie. Wil je in raid mode dus de schijven kunnen benaderen zul je ze eerst aan de raid controller bekend moeten maken, en vertellen wat je er mee wilt. De controller heeft er z'n eigen bios voor. Hoe je daar in komt zal je in je handleidingen moeten opzoeken. Kies in ieder geva geen echte raid mode, maar jbod (just a bunch of disks). Je hebt dan wel kans dat de controller de schijf opnieuw indeelt, eerst een backup dus.

[ Voor 31% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 13-09-2006 19:43 ]

• Cooperator
Bedankt voor je tips en uitleg! :)

Ik zal morgen eens het een en ander uitproberen, wat jij hebt voorgesteld.

edit:

Hmm...denk dat ik vandaag niet toe zal komen aan het testen. Heb het druk met huiswerk :+

Morgen dan maar. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Cooperator op 14-09-2006 18:44 ]

Verwijderd

Ik heb de zelfde config met het zelfde probleem, ook niks op het forum verders kunnen vinden.
Ben je er al achter hoe dit probleem eventueel oplosbaar is?

• Dragons
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 22:52
Helaas heb ik hetzelfde probleem.

Ik heb overigens dezelfde configuratie en dezelfde problemen komen bij mij voor

Trage detectie + boot van windows.

En inderdaad er word veel geschreven over dit bord maa net niet het juiste, het is wel aan schande vind
ik dat zo'n duur moederbord zoveel problemen veroorzaakt.

-

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hebben jullie al geprobeerd om via apparaatbeheer de driver van de 'standard IDE controller' te gebruiken ipv de Jmicron drivers? De Jmicron controller is van slechte kwaliteit en de drivers ook... hier vind je er ook e.e.a. over. Voor velen was dit de oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door draakhoofd op 01-01-2007 12:42 ]

Pagina: 1