Thuiswerken - remote desktop of VPN?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 14:52
Beste medeforummers,

Momenteel wordt bij ons op kantoor de mogelijkheid thuiswerken bekeken. Mij is gevraagd om de mogelijkheden uit te zoeken, aangezien ik van iedereen op kantoor het meeste verstand heb van systeembeheer...

De situatie:

- Netwerk met windows 2003 standard server & 10 werkstations
- Draytek 2200E router, achter een Speedtouch adsl modem
- Planet comfort adsl (6016 down / 768 up)
- Thuiswerkplek(ken) beschikken over adsl, snelheid onbekend (waarschijnlijk te laag)
- werkzaamheden bestaan uit: voornamelijk tekenwerk met Autocad, af en toe werken met Office.

Welke mogelijkheden heb ik tot nu toe gevonden:

- Ik zou remote desktop kunnen gebruiken die in windows ingebouwd zit. Nadeel is dan dat het werkstation op kantoor altijd aan moet staan, en dat deze "bezet" is zodra er thuis gewerkt wordt.

- Ik zou een ander programma kunnen gebruiken om de desktop over te nemen op afstand, zoals VNC (gratis) of PC anywhere (kost geld, maar dat is geen probleem). Ik heb geen ervaring met dit soort programma's, dus tips zouden zeer welkom zijn. Nadeel blijft dat het werkstation "bezet" blijft en het werkstation hier op kantoor aan moet staan.

- Een andere oplossing is VPN. Onze Draytek Router ondersteund VPN. Ik zou vanaf de thuiswerkplek een VPN verbinding kunnen maken met kantoor. Maar kan ik dan ook inloggen op het domein? Nadelen van deze mogelijkheid zijn: extra licenties moeten aangeschaft worden van bijvoorbeeld Autocad, Office & Lotus Notes en de laptop moet beschikken over windows XP pro. Voordeel is dat het werkstation op kantoor gewoon gebruikt kan worden.

Wat is mijn huidige visie:

Ten eerste moet zowel de adsl verbinding hier op kantoor als op de thuislocatie gemaximaliseerd worden. De download is ok, met name de upstream moet omhoog want dit is de bottleneck. De upstream kan maximaal naar 1 Mb bij adsl (Planet Advanced). Voor de kantoorlocatie kan ik eventueel nog kijken naar kabel (Chello extreme), met een upload van 2 Mb. SDSL is geen optie, dit is veel te duur.
Ten tweede ben ik er heel bang voor dat een applicatie als Autocad zeer moeizaam draait via progs als PC anywhere, VNC, etc... omdat het grafisch gezien best een zwaar programma is.

Graag zou ik advies krijgen welke oplossing het best is, en welke oplossingen er nog meer zijn die ik niet heb kunnen vinden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Autocad, hmm remote desktop heeft beperkingen qua grafics, ik weet niet of dat lukt.
Aan de nadere kant, je wil ook geen autocad tekeningen ophalen van je bedrijfsnetwerk via een VPN, da's gewoon te langzaam. (vaak grote tekeningen).

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 10:53

Gé Brander

MS SQL Server

Wellicht remote desktop via een vpn verbinding in verband met security?

VPN alleen is geen oplossing. Je zal dan nog van alles moeten regelen dat de software op de laptop's of pc's thuis komt te staan inclusief licenties. En dan is AutoCad geen prettig pakket om mee te werken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Om hoeveel personen gaat het ?

• Quiksilver
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06-2022
c70070540 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 09:34:
Wellicht remote desktop via een vpn verbinding in verband met security?

VPN alleen is geen oplossing. Je zal dan nog van alles moeten regelen dat de software op de laptop's of pc's thuis komt te staan inclusief licenties. En dan is AutoCad geen prettig pakket om mee te werken.
Ik zou idd ook gaan voor een vpn met de draytek en dan remote desktop, en autocad niet mee beginne.... :D tenzij je Autocad hebt thuis, en tijd over..

• draayertje
Het gaat hier om 1 persoon, met eventueel uitbreiding als het goed blijkt te werken.

Autocad draait overal als stand alone, deze haalt geen licentie op via het netwerk dus dat zou op zich geen probleem zijn. Wel wordt er berekeningssoftware gebruikt die zijn licentie via de server checkt. Maar is het met VPN niet zo dat het fysiek lijkt alsof je op het LAN aangesloten bent, inclusief de mogelijkheid om in te loggen op het domein?

Autocad niet mee beginnen is geen optie, 80% van de werkzaamheden van deze persoon bestaan uit het maken van autocad tekeningen....

[ Voor 13% gewijzigd door draayertje op 12-09-2006 09:42 ]

• yorrik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-01-2023
Het is mogenlijk met remote desktop in te loggen op de server, of via de server op andere pc's (vpn, en de desbetreffende pc is dan bezet.)

maar als je van plan bent grafische aplicaties te gebruiken is het niet verstandig.
met remote desktop heb je altijd last van "lag" en dat is niet handig als je aan het tekenen bent.
office is geen probleem.

Yorrik.

ps. als je toch van plan bent remote desktop te gebruiken of uit te proberen, dan kan ik uit leggen hoe je dat moet realiseren.

Verwijderd

Ik denk echt dat het te moeilijk is om hier een zinnig antwoord op te geven, tenzij er hier iemand is die ditzelfde probleem al bij de hand heeft gehad. Ik weet best veel van netwerken e.d. maar ik weet niet hoe autocad zich gedraagt in een remote desktop sessie. Dus ik zou je aanraden om dit gewoon te testen. Ik weet ook niet hoe groot autocad tekeningen zijn, maar ik heb begrepen best groot, dus dan zou ik dat vpn verhaal, met thuis autocad opstarten en tekeningen op kantoor ophalen, zeker niet aanraden.

Ik ben zelf niet echt een Windows man, maar ik meen te weten dat Windows 2003 server standaard al 2 of 3 terminal sessies (= remote desktop) toelaat. Dus wanneer je het voor 1 gebruiker zou willen testen dan zou dat misschien een optie zijn. De vraag is dan alleen of je autocad wil gaan installeren op die server. Wanneer dit een optie is en het blijkt ook nog eens goed te werken dan zou je evt. kunnen beslissen om meer terminal server licenties aan te schaffen.

Maar misschien moet je toch even de server met rust laten en eerst testen met remote desktop op je kantoor werkstation. Hoe denk je dat systeem beheerders achter feiten komen wanneer ze met een bepaald probleem zitten... gewoon testen. Dan kun je uiteindelijk uit je eigen ervaringen rapporteren naar je baas wat de problemen zijn die je bent tegengekomen.

• draayertje
Ik heb net even op mijn eigen account Remote Desktop aangezet, en via een andere pc in het LAN hier ingelogd. Over het lan draait Autocad zeer redelijk. Ik ga vanavond proberen om via mijn pc thuis in te loggen en dan te kijken hoe dat draait (thuis en op kantoor een upstream van 768 Kb, niet optimaal). Een autocad tekening is gemiddeld zo'n 2 a 3 Mb groot. Indien ik autocad instel op het nieuwste bestandsformaat (2007), dan scheelt dat ongeveer de helft in grootte.

Blijft nog even de vraag hoe ik mijn remote desktop benader vanaf thuis:

Als ik het zonder VPN doe, dien ik in het "verbinding met extern bureaublad" venster het ip adres van de kantoor-adslverbinding in te typen, eventueel met het poortnummer erachter? En in de Draytek moet via NAT dat poortje even geforward worden naar het IP van mijn pc neem ik aan.

Als ik het via VPN doe, hoef ik thuis alleen maar de VPN verbinding te openen, en dan in het "verbinding met extern bureaublad" venster het IP van mijn pc op kantoor in te vullen? Ik neem aan dat ik dan geen last heb van de firewall in de Draytek omdat die VPN verbinding via de Draytek loopt...

Yorrick, misschien heb je nog tips voor me omtrent Remote Desktop gebruik? Dit is de eerste keer dat ik Remote Desktop gebruik, zoals je misschien al wel gemerkt had :)

• draayertje
Okee, het testen is geschied....

Ik heb één optie kunnen testen, en dat is de optie van Remote Desktop. Ik heb in de router poort 3389 geforward naar het lokale IP van mijn pc op kantoor. Inloggen gaat perfect, en het valt mij 100% mee hoe snel het grafisch gezien nog werkt. Op dit moment ben ik gelimiteerd door 768 kbit upload aan beide zijden, maar dat is dus op te schroeven naar 1 mbit, dus daar wordt het alleen maar sneller van.

De tweede optie, Remote Desktop over VPN lukt niet helemaal. Het is me wel gelukt een VPN verbinding op te zetten, alleen als ik na het opzetten van de verbinding Remote Desktop start, en als hostnaam het lokale IP intoets van mijn pc (192.168.1.xxx) dan geeft ie als foutmelding: time out bij het maken van de verbinding.

Wat doe ik fout? Ik heb al geprobeerd het vinkje voor "inclusief het windows aanmeldingsdomein" bij de eigenschappen van de VPN verbinding aan te zetten, maar dit had ook geen resultaat. Ik heb begrepen dat het simpelweg veiliger is om remote desktop via VPN te draaien, omdat je geen poorten hoeft open te zetten, maar hoe onveilig is remote desktop zonder dat die over een VPN verbinding loopt?

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Als je de vpn sessie hebt opgezet, kan je dan de pc's/servers op het kantoor pingen?

Verwijderd

draayertje schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:52:

Ik heb één optie kunnen testen, en dat is de optie van Remote Desktop. Ik heb in de router poort 3389 geforward naar het lokale IP van mijn pc op kantoor. Inloggen gaat perfect, en het valt mij 100% mee hoe snel het grafisch gezien nog werkt. Op dit moment ben ik gelimiteerd door 768 kbit upload aan beide zijden, maar dat is dus op te schroeven naar 1 mbit, dus daar wordt het alleen maar sneller van.

De tweede optie, Remote Desktop over VPN lukt niet helemaal. Het is me wel gelukt een VPN verbinding op te zetten, alleen als ik na het opzetten van de verbinding Remote Desktop start, en als hostnaam het lokale IP intoets van mijn pc (192.168.1.xxx) dan geeft ie als foutmelding: time out bij het maken van de verbinding.

Wat doe ik fout? Ik heb al geprobeerd het vinkje voor "inclusief het windows aanmeldingsdomein" bij de eigenschappen van de VPN verbinding aan te zetten, maar dit had ook geen resultaat. Ik heb begrepen dat het simpelweg veiliger is om remote desktop via VPN te draaien, omdat je geen poorten hoeft open te zetten, maar hoe onveilig is remote desktop zonder dat die over een VPN verbinding loopt?
Waarschijnlijk heb je thuis ook de 192.168.1.xxx range daarom lukt het je niet een rdp sessie te openen.. probeer eens een andere range te nemen.

p.s rdp sessie zonder VPN moet je absoluut niet willen lijkt mij

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:55
Effe tussendoor ik zou VPN i.c.m. Remote Desktop gebruiken i.v.m. veiligheid.

Vraag me alleen af of autocad gaat werken i.c.m. Rdesktop (3dsmax i.i.g niet)

Gr.

Ps. als je hier omtrendt meer vragen heb dan hoor ik het wel, heb hier enigzins ervaring mee

• draayertje
Typisch, pingen naar de router (gateway) lukt wel, pingen naar de server/werkstations geven time out's na de 1e hop:

Pingen naar 192.168.xx.xxx met 32 byte gegevens:

Antwoord van 192.168.xx.xxx: bytes=32 tijd=26 ms TTL=64
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.

Ping-statistieken voor 192.168.xx.xxx:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 1, verloren = 3
(75% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in mil
liseconden:
Minimum = 26ms, Maximum = 26ms, Gemiddelde = 26ms

• draayertje
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:59:
Waarschijnlijk heb je thuis ook de 192.168.1.xxx range daarom lukt het je niet een rdp sessie te openen.. probeer eens een andere range te nemen.
Ik zit thuis inderdaad in de 192.168.1.xxx rangen, op kantoor draaien we echter in de 192.168.76.xxx range (vraag niet waarom, dat heeft mijn voorganger zo opgezet). Dus dit moet geen problemen geven. Het lijkt net of de verbinding via VPN gewoon te traag is, gezien 75% packetloss...?
ljarutten schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:59:
Vraag me alleen af of autocad gaat werken i.c.m. Rdesktop (3dsmax i.i.g niet)
Autocad werkt op zich redelijk, dat heb ik kunnen testen met remote desktop zonder VPN, dus gewoon over het internet.

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij gaat remote desktop met meerdere users niet werken om dat je dan in de knoei komt met je port forwarding. Het is mij namelijk niet bekend dat je vanaf je client kunt zeggen op welke poort hij een remote desktop connectie moet gaan leggen.
[EDIT : dit werkt dus wel want je kunt connecten op IP:port]

VPN lijkt me dan dus zeker de enige optie.

Dat het niet werkt zal misschien wel kunnen liggen aan je firewall instellingen danwel dat de routing ergens de mist ingaat. Het zou namelijk mits juist ingesteld gewoon moeten werken.
Test een en ander eens met tracert op de cmd prompt. Dan kun je zien welke weg de pakketjes proberen af te leggen.

Als je modem (ken ik niet) dan meerdere VPN's toelaat zou ik daarvoor gaan. Anders moet je misschien een 2003 server als router in de DMZ zetten en daar de VPN's laten regelen.
Zit je ook gelijk goed met je domein aanmeldingen.

Server 2003 ondersteunt 2 administrative shares via remote desktop en een console account. (start remote desktop met ip adres /console)

Windows XP Pro ondersteunt alleen de console voor remote desktop (dus maar 1 sessie totaal).

Maar nogmaals, zoals ik het lees als je alles juist configureert (routing instellen voor je VPN en opletten dat je je netmasks op 255.255.255.0 hebt staan enzo zou gewoon goed moeten kunnen werken). Windows licenties moeten geen probleem zijn als je juist licentietype gebruikt (per user ipv per seat).

• draayertje
tjarde schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:23:
Volgens mij gaat remote desktop met meerdere users niet werken om dat je dan in de knoei komt met je port forwarding. Het is mij namelijk niet bekend dat je vanaf je client kunt zeggen op welke poort hij een remote desktop connectie moet gaan leggen.
Het moet wel aan het werk te krijgen zijn, ik heb al één en ander gelezen in dit topic
Dat het niet werkt zal misschien wel kunnen liggen aan je firewall instellingen danwel dat de routing ergens de mist ingaat. Het zou namelijk mits juist ingesteld gewoon moeten werken.
Test een en ander eens met tracert op de cmd prompt. Dan kun je zien welke weg de pakketjes proberen af te leggen.
Ik zit nu weer op mijn werk, dus kan het even niet testen. Vanavond zal ik even een tracert uitvoeren als ik weer thuis ben.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je remote desktop combineert met VPN, dan gaat dat prima. Immers je kunt dan kiezen naar welke LOCAL computer je connect (b.v. 192.168.1.45 oid), je bent dan immers onderdeel van het LOCAL network.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:03

Speedmaster

Make my day...

draayertje schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:52:

Alternatief in plaats van aanroepen op IP is op PC naam. Dan heb je geen problemen met IP conflicten.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:12

ralpje

Deugpopje

Bij het opzetten van een remote dekstop connectie kun je gewoon een poortnummer meegeven hoor: hier.je.ip.adres:150 bijvoorbeeld. In je router kun je dan in je NAT-tabel gewoon de verschillende poorten naar de verschillende pc's mappen. Poort 150 map je naar 3389 op pc1, poort 151 naar 3389 op pc2. Nog mooier is het natuurlijk als je server als terminal server ingezet kan worden, zodat je gewoon rechtstreeks op de server inlogd met je username & pass. Eventueel op kantoor dan ook alleen maar cliënts gebruiken die via TS werken, en je hebt altijd dezelfde werkomgeving, of je nou thuis zit of op kantoor.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:18:
[...]
Als je remote desktop combineert met VPN, dan gaat dat prima. Immers je kunt dan kiezen naar welke LOCAL computer je connect (b.v. 192.168.1.45 oid), je bent dan immers onderdeel van het LOCAL network.
Ja duidelijk. Hetgeen ik niet wist is of je remote desktop kunt zeggen dat hij op IP:port moet connecten. Maar ik lees net dat dat ook gewoon werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door TjardE op 14-09-2006 11:24 ]

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11

DizzyWeb

Ondertiteld

Als ik het bgoed begrijp is RDP en Autocad met 1 persoon "te doen" via internet? Hoeveel mensen zouden moeten kunnen thuiswerken? Want zoals ik dit nu lees, heb je een flink probleem als er 2 thuis willen werken en allebei tegelijk inloggen.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35
Tuut-Tuut schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:31:
[...]

Alternatief in plaats van aanroepen op IP is op PC naam. Dan heb je geen problemen met IP conflicten.
alsjeblieft, verdiep je een beetje in de materie voordat je antwoord.

ts:ik zou zowiezo geen poort 3389 gewoon over internet open zetten voor de wereld. Veiligheid is een te groot issue hier.

Qua verbinding: het lijkt er op dat je nu een comsumenten lijntje hebt, geloof me, dit wil je niet als je wat meer gaat doen over de lijn en als deze wat belangrijker wordt. Zakelijke lijnen zijn niet voor niets duurder, zo'n sla is er niet voor niets.

Mijn advies: Neem een fatsoenlijke verbinding met een fatsoenlijke route die VPN ondersteund. Zolang het om 1 iemand gaat: Gebruik gewoon remote desktop naar de pc van die persoon. Als het meerdere mensen worden zou ik gaan kijken naar een terminal server, maar de vraag is het of dat werkt met autocad e.d.

• draayertje
DizzyWeb schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:31:
Als ik het bgoed begrijp is RDP en Autocad met 1 persoon "te doen" via internet? Hoeveel mensen zouden moeten kunnen thuiswerken? Want zoals ik dit nu lees, heb je een flink probleem als er 2 thuis willen werken en allebei tegelijk inloggen.
Voorlopig gaat er maar één persoon thuiswerken. Waarom zou dat een probleem zijn? De oplossing die 'Ralpje' aandraagt heft dit probleem namelijk op.
overhyped schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:40:
ts:ik zou zowiezo geen poort 3389 gewoon over internet open zetten voor de wereld. Veiligheid is een te groot issue hier.

Qua verbinding: het lijkt er op dat je nu een comsumenten lijntje hebt, geloof me, dit wil je niet als je wat meer gaat doen over de lijn en als deze wat belangrijker wordt. Zakelijke lijnen zijn niet voor niets duurder, zo'n sla is er niet voor niets.

Mijn advies: Neem een fatsoenlijke verbinding met een fatsoenlijke route die VPN ondersteund. Zolang het om 1 iemand gaat: Gebruik gewoon remote desktop naar de pc van die persoon. Als het meerdere mensen worden zou ik gaan kijken naar een terminal server, maar de vraag is het of dat werkt met autocad e.d.
Is het ook mogelijk om voor RDP een ander poortnummer in te stellen?

Het thuiswerken is nog bij wijze van test, dus om nou honderden euro's uit te gaan geven terwijl het misschien niet eens definitief is, is ook een beetje zonde...

Het is inderdaad een consumentenlijn van planet. Maar vooralsnog draait deze lijn sinds 2002 zonder enige uitval van belang. Tevens zou je dan al 2 zakelijke lijnen moeten nemen, zowel voor op kantoor als bij de thuiswerker thuis, want als de lijn bij de thuiswerker zelf eruit ligt, heb je nog niks aan SLA op kantoor...

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:12

ralpje

Deugpopje

draayertje schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:02:
[...]

Voorlopig gaat er maar één persoon thuiswerken. Waarom zou dat een probleem zijn? De oplossing die 'Ralpje' aandraagt heft dit probleem namelijk op.
Maar een eventueel bandbreedte-probleem blijt bestaan natuurlijk :) Dat is een beetje zijn punt, vermoed ik zomaar.
Is het ook mogelijk om voor RDP een ander poortnummer in te stellen?
Yup, kan doormiddel van een registerwijziging. Met een beetje googlen of zoeken op GoT zo te vinden welke sleutel je moet hebben. Is op zich niet nodig als je de poortmap gewoon aanpast: 3389 staat vanaf buiten dan dicht, maar een andere willekeurige poort map je naar de 3389 van de pc waar je mee wilt connecten.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• draayertje
Ja daar heb je gelijk in. Nah ja, mocht het zo zijn dat het een succes blijkt en dat meerdere mensen gaan thuiswerken, dan moet er gewoon een betere verbinding komen.

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik zou wel die oude draytek 2200 vervangen voor minimaal een vigor 2800/2900
De 2200 is niet erg stabiel en met vpn traag ivm slome cpu in dat ding..

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Thijs B schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:56:
Ik zou wel die oude draytek 2200 vervangen voor minimaal een vigor 2800/2900
De 2200 is niet erg stabiel en met vpn traag ivm slome cpu in dat ding..
Ding kon ook niet meer dan 6 Mbps download en 768 kbps upload routeren als ik me niet vergis :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1