Mijn ervaring met RC2 is goed te noemen. Na een tijdje twijfelen mn harddisk van 80GB opgesplitst in twee partities van 40. Op de eerste partititie staat mijn standaard XP installatie, op de tweede partitie RC2 geinstalleerd. Installatieproces ging goed, al vond ik wel dat er weinig informatie wordt gegeven over wat er nu prcies gebeurd/wordt geinstalleerd. Ook soms lange wachttijd tussen twee schermen, waardoor sommigen met minder verstand van PC's / OS installaties dit zouden kunnen opvatten als vastlopers. Ik krijg nu ook netjes een Windows bootmenu waarbij ik kan kiezen uit Windows Vista of een "Earlier version of Windows". Waarom Vista niet automatisch heeft gezien dat dat Windows XP is weet ik niet - maar het menu werkt verder prima.
Verder erg tevreden over hardware compatibility: alleen mijn logitech webcam en HP deskjet 5150 zijn niet per direct gevonden / geinstalleerd. De rest werkt ideaal en zonder fouten.
Het OS ansich voelt wat lomper aan dan basis XP. De aero look is mooi - professioneel imo en veel beter dan de nieuwe look die XP destijds introduceerde. Met name de previews van de programma's on mouseover in de taakbalk en de alt-tab functie waarbij previews van de schermen worden getoond in plaats van inconen zijn imo wenselijke toevoegingen die daadwerkelijk zorgen voor plezieriger werken. Jammer aan aero is wel dat alles zo visueel is gemaakt dat sommige basisfuncties wat zijn verstopt. Een goed voorbeeld hiervan is de werkbalk die in IE7 automatisch uitstaat. Vervelend als je snel via de oude stijl naar je internetopties wil. Om even terug te komen op mijn eerste zin in deze alinea - hoewel alles zeker snel en soepel verloopt is alles in XP toch sneller. Niettemin is Vista nog steeds niet traag en is het werken met het OS niet vervelend, ondanks de vermindering van de snelheid.
Verder ben ik erg te spreken over de aanpak van WMP 11 en de subcategorie games in het startmenu. Zo haalt WMP 11 op basis van je MP3 tags bijbehorende cover art op voor je albums, en kan men in het games submenu terugvinden welke games er zijn geinstalleerd, of jouw systeem die spellen goed kan draaien en welke leeftijdsratings er aan het spel zijn gegeven. Ook dit menu haalt netjes boxart op. Leuk hieraan is dat het lijkt alsof MS dit eindelijk goed heeft geregeld - zowel oude als nieuwe, bekende en veel minder bekende albums werden netjes herkent en voorzien van een digitaal hoesje. Ook World of Warcraft werd direct onder games gestopt - met de juiste art erbij. Als dit netjes wordt bijgehouden een perfecte toevoeging voor mensen die hun media graag op hun PC beheren.
Een andere in het oog springende nieuwigheid is de sidebar, waarin allerlei gadgets geladen kunnen worden, zoals een analoge klok, het weer, RSS feeds van het nieuws, enzovoorts. Opzich een heerlijke toevoeging, al moet ik daar wel aan toevoegen dat de gadgets eigenlijk allemaal gebruik maken van MSN sites. Nieuws komt van MSN, weer komt van MSN, enzovoorts. Wat mij betreft wordt de sidebar pas echt interessant als gadgets worden vrijgegeven zodat je straks ook bijvoorbeeld de RSS feed van nu.nl in je sidebar kan zetten - enzovoorts. Nu staat ie dus nog even lekker uit - het vreet namelijk wel ruimte op je desktop.
Tot zover even mijn ervaringen, misschien dat iemand er wat aan heeft
[
Voor 3% gewijzigd door
rodie83 op 11-10-2006 18:52
]