[TFT] Beeld knippert/gaat op zwart bij DVI

Pagina: 1
Acties:
  • 1.576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb vanochtend een nieuwe TFT gekocht, een 20" Samsung 203B. In eerste instantie deed ie het goed, totdat ik een kwartiertje ging gamen. Het beeld ging opeens op zwart en kwam ook direct weer terug. Om de paar seconden ging ie weer even op zwart. Omdat het alleen in games gebeurde (tijdens internetten/desktopwerk oid heb ik nergens last van) wist ik niet zeker of die nieuwe monitor nou kapot was of de videokaart (ati x800). Wat toen allemaal heb geprobeerd:

- Zowel beeld op TV-out als de TFT ingschakeld. Als de montitor op zwart gaat zie ik het beeld op de TV ook even stilstaan en heel erg hakkelen.

- Als ik de TFT-stekker eruit trek tijdens dat zwart wordende/hekkelende beeld is alles ineens weer goed en kan ik gewoon op de TV doorspelen. Plug ik de TFT weer in dan gaat ales meteen hakkelen op de TV en wordt het beeld op de TFT soms zwart.

- Als ik de TFT via de analoge DSUB aansluit doet het probleem zich niet voor.

- Mijn oude TFT monitor (17" iiyama e435s) via DVI aangelsoten en de boel draait de hele tijd goed.

- 2 verschillende DVI-kabels geprobeerd (kabel die bij de monitor zat en mn oude kabel).

- In de setting van de Ati driver bij DVI settings 'Reduce DVI frequency on high-resolution displays' en 'Alternate DVI operational mode' aan en uit gezet. Maakt geen verschil uit.

Ik verdenk die nieuwe monitor dus wel, maar aan de andere kant sluit ik mijn videokaart ook niet helemaal uit vanwege het feit dat het alleen in games gebeurt :? Mijn videokaart heb ik voorzien van een arctic koeler en wordt niet warm (max. 55 graden ofzo). Een andere videokaart/computer heb ik op het moment niet tot mn beschikking, maar dat ga ik nog testen.

Heeft iemand nog suggesties? Of dit eerder meegemaakt? Ik vind het een vreemd probleem eigenlijk.

ps. ik draai in de native resolutie van dit scherm (1400x1050) op 60Hz.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 07-09-2006 16:13 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik ben nu tot een voorzichtige conclusie gekomen dat wanneer ik tijdens het gamen, en hij begint aldoor zwart beeld te vertonen, mijn casefans vol aanzet het probleem verholpen is. Als ik dan de fans weer op hun oorspronkelijke stand zet (5V) begint het weer van voren af aan. Weer vol aanzetten geeft bijna onmiddelijk resultaat.

De temperatuurmeter van mijn videokaart geeft alleen helemaal geen hoge temperatuur aan. Zou het kunnen dat er een specifiek componentje voro DVI te warm wordt? Dit zou ook verklaren waarom met alleen de tv-out of DSUB het probleem zich niet voordoet.

Iemand hier ideeen over? Rest bij mij alleen nog de vraag waarom het pas gebeurt met deze nieuwe monitor en mn oude niet. Alleen de resolutie is anders (nu 1400x1050 tov. 1280x1024 van mn vorige).

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 07-09-2006 19:15 ]

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Ik moet zeggen dat ik hier geen last van heb met de 203B. Het kan zijn dat je videokaart het wat zwaarder heeft nu hij een hogere resolutie moet voeden. Zou hij inderdaad te warm kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40772

Hier heb ik ook last van. Heb nu eem samsung 205bw.

Op de meest rare momenten vliegt mijn monitor op zwart, en vervolgens heb ik er een paar dagen geen last van. heb een leadtek 6800le.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 40772 op 08-09-2006 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
aah, eindelijk iemand die hetzelfde heeft ;) Ik kon er ook al zo weinig over vinden met de search.

Heb jij het ook alleen in games? Of ook gewoon in windows? Dat laatste heb ik nl. niet. Alleen als ik een tijdje een spel speel en mn fans heel zacht heb staan. Ik vermoed dus dat er op de videokaart een componentje voor de DVI oververhit raakt bij die hoge resolutie. Ik heb ook en tijdje in 1024x768 gespeeld en toen gebeurde het ook niet. Net zoals het via de analoge dsub-aansluiting ook niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heb mn monitor nu op analoge dsub aangesloten en ik kan gewoon games spelen op de hoogste resolutie met de fans op de laagste stand zonder zwarte schermen. Alleen op DVI (zelfs als ik DVI ingeplugt heb terwijl het in windows disabled staat) gaat ie af en toe op zwart in games. Op lage resoluties (1024) doe ie het minder snel, maar ook dan is het me een paar keer gebeurd. Nu ik hem op dsub heb heb ik dus nergens meer last van.

Ik denk dat mn probleem wel redelijk duidelijk is omschreven. Heeft iemand misschien nog meer ideeen wat de oorzaak hiervan is? Ik heb gisteren al mn Arctic Silencer cooler eraf gehaald en de kaart geinspecteerd op brandplekjes oid, maar ik kon niks vreemds zien. Ik heb ook nog gekeken welk onderdeel er dan misschien oververhit zou kunnen raken, maar niks voelde echt heet aan (had de kaart er toen al wel een paar minuten uit).

Is er om DVI weer te geven uberhaupt een component op de videokaart wat heel warm kan worden? En waar je bij Dsub geen last van hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 12-09-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40772

ik heb een unlockte 6800le. Misschien dat het daardoor komt. Als ik alle fans vol open zet dan heb ik er niet zo'n last meer van. Zou het een voedingsprobleem kunnen zijn? of oververhitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Ik heb het probleem ook op mijn Acer AL1951 via DVI aangesloten. D-sub doet zich geen probleem voor.

Betreft een Radeon 9800se @ pro

Wat wel opviel is dat als de 9800 op standaard staat dat het minder vaak voorkomt dan als hij op Pro speeds loopt.

Nu ik een nieuwe case heb met een beter airflow gaat het ook beter.

Dus mijn vermoeden ging inderdaad ook uit naar een DVI component op de videokaart die van slechtere kwaliteit was en bij warmte deze verschijnselen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Even een kleine update (fyi). Omdat ik niet echt een oplossing kon vinden heb ik mn kaart maar geruild met de 9800pro van mn broertje. Bij hem draaide mijn x800 een aantal weken prima en die 9800 deed het bij mij ook goed zonder de problemen omschreven in dit topic. Echt heel vaag en geen patroon in te ontdekken...

Onlangs heb ik mijn harddisk eens geformatteerd en windows opnieuw geinstalleerd. Voor de grap heb ik mijn X800 nog eens erin gedaan (in de veronderstelling dat ie wel weer uit zou vallen), maar nu doet ie het ineens wel goed. Kan nu een uur lang een game spelen en hele tijd stress-testprogjes laten draaien zonder dat ie gaat knipperen.

Probleem lijkt dus opgelost. Alleen geen idee waar het nou door kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wat ik hierboven schreef blijkt toch niet helemaal waar te zijn. De afgelopen week heb ik toch een paar keer gehad dat tijdens een spel het beeld even zwart werd. Gelukkig lang niet zo vaak als voorheen (toen bleef het aldoor doorgaan, waardoor je moest stoppen met spelen), maar toch af en toe een zwart scherm.

Iemand nog een idee waar dit aan kan liggen? Het vervelende is dat het zich alleen voordoet op mijn Samsung monitor. Op zowel de monitor van mn broertje als mn vorige monitor ging het wel goed (maar: andere videokaarten werken wel goed met mijn Samsung scherm). Als ik mn videokaart (ik denk dat het daar aan ligt) nu op ga sturen voor garantie gaan ze het natuurlijk eerst testen en dan doet het probleem zich natuurlijk niet voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 13-11-2006 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hmm, ik heb dit ook zo'n 3x gehad met mijn Acer AL2216W. Itt tot jou had ik dit wel in Windows, en ook in games. Ook aangesloten met DVI. Ik heb het nog niet goed kunnen testen met VGA, aangezien het bijna nooit voor komt bij mij. Ik heb dit ook nooit gehad met mijn vorige 17" CRT monitor. Best vreemd. Ik heb een aantal dingen geprobeerd, zoals videokaart drivers en checken op brakke hardware.. maar geen spoortje van iets waar het aan zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wat heb jij dan verder voor (relevante) hardware? Misschien dat er een patroon in is te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 17:25
Palomar schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:50:
Wat heb jij dan verder voor (relevante) hardware? Misschien dat er een patroon in is te ontdekken.
Wat als je de resolutie van je video instelt op de native resolutie van je oude 17"? Als hij het dan niet heeft lijkt het me een combinatie van DVI en de hoge resolutie. Als hij het dan wel heeft zal je Samsung net iets andere elektrische specs hebben waar je kaart net niet tegen kan.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Palomar schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:50:
MSI P965 Neo-F
E6600
Geforce 7900GTO
2x1GB Kingston PC4300
Zalman 450Watter.

De rest lijkt me niet zo relevant.
Geheel andere videokaart dus, lijkt niet echt iets van een compatibility issue te zijn. Het is hier trouwens nu al een paar dagen niet meer voorgekomen. Ik heb het scherm ondertussen een paar keer bij anderen aangesloten, en ik moet zeggen dat het daarna niet meer voor is gekomen. Misschien is het weggegaan zoals het gekomen is: spontaan :)
Maargoed, het kan elk moment weer gaan knipperen dus het zegt nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ShadowLord schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:59:
[...]
Wat als je de resolutie van je video instelt op de native resolutie van je oude 17"? Als hij het dan niet heeft lijkt het me een combinatie van DVI en de hoge resolutie. Als hij het dan wel heeft zal je Samsung net iets andere elektrische specs hebben waar je kaart net niet tegen kan.
Ja, ik had dus ook al op 1024x768 en 1280x1024(=native van mn vorige TFT) gespeeld, maar ook dan doet het zich voor. Wel in mindere mate. Ook als ik mn casefans harder zette dan ging het langer goed. Ik vermoed dus toch iets van oververhitting oid. Al zijn de temperaturen van mn videoakaart prima. En ik had het zowel met de stock koeler als een dikke arctic silencer.

Overigens kreeg ik in Battlefield2 en Counterstrike Source soms ook wat corrupte textures (poppetjes die er gespikkeld uitzagen of grote vlakken door het beeld). Dus misschien dat dit er verband mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit heb ik ook gehad. Maar dat kwam omdat ik mn videokaart te ver had overgeklokt.. Ik weet niet of jij dat ook gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 01:09

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Een student van mij heeft pas 2 samsungs bij hem thuis gehad, ook 203's.
Beide geen beeld na 1 minuut gewerkt te hebben. Beide ook teruggegeven en geld terug.
Blijkbaar toch degelijk iets fout in het design van samsung?

Ik heb een dell 2004fpw, is het trouwens normaal dat je via DVI in DOS/Winstartup geen beeld hebt? Is in slaap mode. Wordt pas wakker bij inlogscherm. Bij Dsub zie ik alles.

Wel irritant als je full DVI hebt, dan kan je niet meer in dos werken?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat is wel erg toevallig, 2 schermen en beide werken niet... Ik heb niks gehoord van een algemeen probleem bij Samsung. Als je in het 20" monitoren topic kijkt zie je veel blije mensen met hun 203B. In ieder geval geen dingen die hier op lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 01:09

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ze kwamen van bij mediamarkt. Nu heeft hij ze in een lokale pc winkel gekocht, terug een samsung en die werkt perfect.

Dus misschien heeft mediamarkt goedkoop een batch gekocht die niet 100% in orde is.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198299

RoD schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:43:
Hmm, ik heb dit ook zo'n 3x gehad met mijn Acer AL2216W. Itt tot jou had ik dit wel in Windows, en ook in games. Ook aangesloten met DVI. Ik heb het nog niet goed kunnen testen met VGA, aangezien het bijna nooit voor komt bij mij. Ik heb dit ook nooit gehad met mijn vorige 17" CRT monitor. Best vreemd. Ik heb een aantal dingen geprobeerd, zoals videokaart drivers en checken op brakke hardware.. maar geen spoortje van iets waar het aan zou kunnen liggen.
Ik heb er ook constant last van met mijn AL2216W in Windows en ook aangesloten met DVI. Videokaart is een ATI Radeon X1650SE.

Heeft iemand al een oplossing gevonden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_freak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 15:32
Same here..
Net 2 uurtjes 203B kunnen genieten en nu af en toe uitval.....
Fan staat nu op 100% en lijkt stabieler, dan maar wat meer herrie :(
Zit op: 1400x1050 resolutie en temperatuur op videokaart lijkt oké, 55gr...
NVidia 6800 Ultra

Ik houd me aanbevolen voor tips.
Succes iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het is even belangrijk om te vermelden of het zich alleen in games(/3d applicaties) voordoet of ook op de windows desktop. In games wordt de kaart immers warmer en dan zou je het eerder aan de videokaart wijten ipv. de monitor. Al is het mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk waar het nou aan ligt bij mijn probleem (zie mn eerdere posts). Ik neig wel naar de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Mijn probleem lijkt het zelfde te zijn: sinds ik een 205bw heb kaait mijn pc heletijd vast. Ik krijg BSOD of het geluid (skype, battlefield) gaat gewoon netjes door maar mijn beeld is weg. Eerst vond ik mijn voeding en mobo verdacht, maar toen ik terug redeneerde besefte ik dat het ontstaan was sinds ik het nieuwe scherm heb......ik heb hem ook via dvi aangesloten maar ik heb geen Dsub aansluitingen alleen 2x dvi.....

Mijn pc crasht indd alleen als ik 3d applicatie's of windows draai. Tijdens geheugen of processor tests in DOS blijft de pc netjes doorgaan :S

Voorheen werkte mijn pc met een neovo X-17 TFT @ 1280*1024 altijd zonder problemen.........

Dus ik verdenk mijn monitor eigenlijk, maar ik zou niet weten wat hiervoor kan zorgen, dat zelfs mijn pc helemaal crasht...is er feedback van de monitor terug naar de pc d.m.v. dvi?

Zou het in de monitor zitten?

[ Voor 19% gewijzigd door Seesar op 24-11-2006 08:28 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198299

Palomar schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 01:30:
Het is even belangrijk om te vermelden of het zich alleen in games(/3d applicaties) voordoet of ook op de windows desktop. In games wordt de kaart immers warmer en dan zou je het eerder aan de videokaart wijten ipv. de monitor.
Bij mij is het in Windows (Windows XP Media Center Edition) zelf. Niet het helemaal wegvallen zoals Seesar postte, maar slechts af en toe "knipperen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_freak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 15:32
Hmmmm,
Vandaag weer ff een beetje getest, wanneer ik hem met VGA aansluit lijkt alles stabiel.....
Het zou hem dus in de combi tussen DVI en de "hogere" resolutie kunnen zitten.
Mijn leverancier alsook Samsung heb ik inmiddels gecontacteerd maar het probleem zou bij hen niet bekend zijn...

Wordt vervolgd....

grzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:49
Goeie middag. Ik had laatst hetzelfde probleem met mijn nieuwe Samsung Synvmaster 205Bw. Wellicht heb ik de oplossing voor jullie. Ik heb een Radeon 800xt en die heeft 2 Dvi uitgangen. Probeer ze allebei is uit als jouw videokaart ook 2 dvi uitgangen heeft. De D-sub is ook een oplossing maar dan tog teveel kwaliteit verlies. Het Signaal is dan ook immer Analoog.

Dus mijn tip: Heb je 2 aansluitingen op je videokaart? Probeer dan allebei de aansluitingen om je tft aan te sluiten!!

Vr.Gr Kevin

[ Voor 3% gewijzigd door kevinmastah2005 op 25-11-2006 16:17 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203448

Heb hetzelfde probleem met mijn samsung 205BW en DVI komt alleen voor op resolutie 1680 * 1050
Heb zelf daarbij een geforce 5700FX 265MB videokaart

Heeft iemand al een oplossing gevonden?
Na wat geklooi heb ik de WDM drivers gekilled, toen had ik geen problemen (maar of het daar ook aan ligt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171937

*bump*

Ah! Een topic gevonden over dit probleem, heb ik dus ook maar dan in de volgende variant:

beeldscherm: Siemens P24-1W 24 inch tft
grafische kaart: Ati crossfire setup met x1900xt master en x1900xt slave

Beeldscherm heb ik nu 3 dagen in bezit, hiervoor had ik een Sasmung 940bf zonder problemen, via DVI.

Probleem bij mij is ook het wegvallen van het beeld tijdens het spelen van games. Op de desktop of bij applicaties gebruiken zoals Photoshop of Fruity Studio is er niets aan de hand, beeld perfect via dvi. Zodra ik echter SOFII, CS: Source of Company of Heroes opstart, dan gaat het meteen mis:

al direct vanaf de introfilmpjes en company logo's knippert het beeld tussen zwart (geen beeld zeg maar) en gewone weergave. Het knipperen is niet lineair, de ene keer zitten er 5 seconden tussen en de andere keer nog geen halve seconde. Bij het knipperen blijft het beeld ook de ene keer nog geen halve seconde zwart en de andere keer weer 5 seconden. Alles werkt ondertussen prima, muisbewegingen, audio, toetsen en buttons, alleen het beeld is niet in orde.

Het vreemde is, dat als ik bijvoorbeeld CS: Source instel op 'Run in window' i.p.v. fullscreen, dat het probleem dan weg is, ook als dat window op de maximale resolutie is ingesteld.
Via dsub kabel is het probleem ook weg, alleen dvi geeft het probleem. Daarbij helpt vsync uit of aan, crossfire uit of aan, andere dvi-kabel, max of min settings in ati control panel etc. allemaal niet.

Dit topic stond al een poosje stil, is iemand ondertussen al op een oplossing of nadere uitleg van het probleem gestuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Nee, ik heb helaas nog geen oplossing. Heb ondertussen maar een andere videokaart (Geforce 7600GS) gekocht (en nog later een nieuwe PC met 7600GT) en daarmee nooit meer last gehad. Opmerkelijk is alleen dat ik mijn oude videokaart (Ati X800) aan iemand anders heb gegeven en hij heeft nooit last gehad ergens van draaiend met dvi. Alleen heeft hij een 17" monitor en dat is het enige verschil met mij (20").
Ben er dus nog steeds niet uit of het puur een videokaartprobleem is of dat het een combinatie is van videokaart-monitor icm. hogere resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

bij mij is het ook nog steeds niet opgelost. Voor mijn herinstall van windows was het nog minder, dus misschen dat drivers en codes of andere software die je in de tijd " verzamelt" en installeert(netframe of anderlei dingen waar je niet 123 op komt) ervoor zorgen dat hij stabiel blijft draaien: ik weet het niet, maar zoiets denk ik.

Echter nu na mijn herinstal van windows (het moest er een keer van komen) heb ik in bf2 en stalker indd weer dat hij af en toe uitvalt, maar vervolgens na 5 seconde weer tevoorschijn komt. Het is erg vervelend (Zeker als je aan het vliegen bent), maar ik ben er al redelijk aan gewend.

Niet echt een antwoord waar je op zit te wachten uiteraard, maar i.i.g. reply van mijn kant.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 20:30
Er is hier de laatste tijd al herhaaldelijk over bericht:

Soms heel even zwart scherm

DVI connectie valt soms weg op Dell 2707WFP

Het laatste topic was overigens van ondergetekende. Ik heb helaas ook nog niet echt een oplossing, maar al deze gezamenlijke ervaringen leren me dat dit kennelijk toch een wat vaker voorkomend, typisch DVI probleem is. Het lijkt er op dat DVI (of de soft/hardware implementatie) toch niet helemaal vlekkeloos werkt.

Het gekke bij mij is, dat hoewwel het knipperende DVI symbooltje laat zien dat de verbinding wel degelijk verbroken is, dat de monitor toch niet in "Power save" mode springt. Zal wel een pinnetje zijn dat hoog (of laag) staat om aan te geven dat er in principe signaal zou moeten wezen. Bij gamen is het inderdaad behoorlijk lastig. Maar ook voor gewoon desktop gebruik is het knap irritant.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1