Grappig hoe dit topic van mede-weggebruikers onder het rijden wijzen op verkeerd voeren van licht veranderd is in aso-gedrag
Maar over mensen die vinden dat jij maar aan de kant moet gaan omdat zij te hard willen rijden. Ik ben daar ook vrij hard in. Als ik 120-130 km/u rij en aan het inhalen ben, en er komt iemand op m'n bumper hangen omdat hij/zij te hard rijdt, dat mag diegene mooi wachten tot ik klaar ben met inhalen en ga ik me niet tussen 2 langzamere auto's wurmen zodat hij/zij erlangs kan. Gaat hij/zij vervolgens met grootlicht zitten seinen, zenuwachtig slingeren en de vingerafdrukken op m'n achterklep inspecteren, dan laat ik weleens m'n snelheid terug zakken tot exact de maximum snelheid. Dat is geen "schoolmeester" spelen, maar irritant weggedrag terug pakken. Opjagen werkt bij mij averechts. Krijg ik rechts een wat groter gat, waar ik in principe in zou kunnen, maar waar iets verder op (zeg 2 zo'n 50 tot 100meter verder) een vrachtwagen rijdt, blijf ik ook links hangen, gewoon om moment te houden en niet onnodig af te hoeven remmen. Maar als zo'n figuur achter mij duidelijk aanstalte maakt om rechts in te halen, dan schuif ik "netjes" met hem mee naar rechts.
Ik heb dit meerdere keren meegemaakt met de bus van m'n ouders, en dan vooral op een drukke snelweg waar ik, al zou ik willen geeneens sneller zou kunnen door verkeer voor me. Ik weet dat sommige mensen die als aso bestempelen, maar rechts inhalen
omdat ze vinden harder te moeten rijden dan toegestaan, en niet omdat ik onnodig links rijd, vele malen asocialer. Zoals al een paar keer is gezegt hier, moet iedereen rekening houden met andere weggebruikers, en als je er voor kiest om
te hard te rijden, dan heb jij helemaal rekening te houden met andere weggebruikers. Jij kiest er namelijk voor de verkeersregels te overtreden. Of verwacht je dan ook dat auto's voor je door rood gaan rijden, omdat jij ook altijd door rood rijdt? (wat uiteindelijk op precies hetzelfde neer komt).
btw ik gooi de auto nooit zomaar ervoor, en let echt wel op of achterop komend verkeer ruimte heeft rustig vaart te minderen als dat nodig mocht zijn, maar mensen die zo rijden als ik hierboven heb beschreven, blijven vaak 140+ rijden tot het laatste moment en trappen dan met groot licht aan op de rem. Hoe je het ook wilt draaien, maar de auto die achterop komt in zo'n geval heeft verkeerd geanticipeerd en hoort zijn rijgedrag gewoon aan z'n voorganger aan te passen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier