Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:28:
Ach je hebt van die chauffeurs...
Vandaag weer een lompe, ik rijd netjes 130 links, inhalend van een vrachtwagen, achter me een dikke Jeep met zijn mistlampen aan. En denk meter van mijn bumper af... Dat is dan simpel de remtruuk.. Gewoon even je rem instampen en hij houd zich de hele rit tot aan einde snelweg netjes achter me gedeist.
Lol .. als je maar weet dat die truuk niet bij iedereen werkt.
Die Jeep hoort niet op je bumper te hangen met mistlampen. Dat even vooropgesteld.
Ik maak het wel eens mee .. ik wil passeren maar hou imo netjes afstand. Dat wil wel eens minder dan 2 seconden zijn, momentopname. (je wordt geloof ik pas bij een halve seconde bekeurd trouwens). Zeg 1 seconde en een beetje .. is vrij normaal tegenwoordig. 2 seconde en iemand schiet er tussen. Goed, heb dus al een handvol keren meegemaakt dat iemand remproefje doet. Ben ik niet van gediend. Als je kleven aso vindt .. onnodig iemand proberen te laten schrikken is dat net zo. Mijn reactie is dan eerst gas los/remmen. Iig zorgen dat ik niet in een ongeluk terechtkom die door mijn
voorligger (jij dus) bijna veroorzaakt is. Vervolgens, ja, kruip ik naar je toe. En dan ook echt helemaal tot je achterplaat. Dan praten we decimeters. En dat hou ik wel een paar seconden vol. Het gaat me om het punt duidelijk te maken, niet om landurig een gevaarlijke situatie in stand te houden. En mijn punt is dan niet 'ik wil er voorbij', maar 'niet de reactie die je verwacht had'. Ik rij doorgaans in een bestelwagen van de zaak dus het kan me op dat moment ook niet bijster boeien of je nog een keer remt. Mijn voorligger kijkt dan goed kwaad in de binnenspiegel, en ik kijk stoicijns terug. Ik neem weer mijn afstand en geef mijn voorligger de kans zich gevoegelijk uit de weg te gaan. (let wel als jij bv. net die vrachtwagen aan het inhalen bent ga ik niet aan je kont hangen, je kunt toch niet opzij).
Idem voor mensen die sprayen. Ik heb al meegemaakt dat op een 80 weg een brommobiel mij sprayde omdat de bejaarde dame achter het stuur vond dat ik er dicht op zat. Serieus ik zat toen echt 2 seconden er achter, ongelogen. Gewoon geen idee van schaal en proportie van haar dus. Ik verbaasd. En nat (had raampje open). Ik ben ook toen met mijn bestelwagen naar haar kont toegereden, ben daar 5 seconden gebleven en ben toen weer afgezakt naar exact dezelfde positie als vantevoren. Misschien dat ze nu het concept 2 seconden kan interpreteren zoals bedoeld. Ik hoop het. Als je zelf al niet eens een fatsoenlijke inschatting kunt maken over welke afstand normaal is, welke veilig is, en welke echt leip is, wat doe je dan op de openbare weg .. dat is mijn vraag aan dat soort volk.
Ik wil er nog even bijvertellen dat ik dit soort dingen dus ook meemaak wanneer ik me keurig aan de snelheid hou. Het zijn dan ook vaak de lui die 10 - 20 of meer onder de toegestane limiet rijden. Helaas, met de vergrijzing, een steeds vaker voorkomend probleem. Dat je 100 rijdt op de snelweg, prima. Maar dan niet op de linkerbaan. Blijf dan of lekker rechts of ga 120 rijden en weer 100 als je de vrachtwagens voorbij bent. (uitgezonderd caravans / aanhangwagens e.d. maar die verzoek ik toch ook gewoon lekker rechts te blijven)
Ik ben niet de persoon die aan je kont hangt omdat ik 160 wil en jij maar 120 doet.
Ik ben de persoon die aan je kont hangt omdat ik 120 wil en jij maar 90 doet, links terwijl rechts ook vrij is.
Edit: ohja ik ben doorgaans zelfs de persoon die rustig wacht maar soms niet