High-end (game) PC, €1800-1900, kritieken gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 735 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Archuteuthis
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05-2009
Beste medetweakers,

Na een trouwe dienst van drie jaar, heeft mijn oude pc (XP 3000+, 1 gig ram en een FX5900) zijn beste tijd wel gehad. Lang had ik gedacht de fase van het fanatieke gamen wel voorbij te zijn. Nou niet dus; het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Tijd voor een gloednieuw systeem dus! Dat was ook meteen het signaal van het grote inleeswerk. Enkele weken waren nodig om mijn gedateerde hardwarekennis weer naar een respectabel niveau te brengen.

Mijn nieuwe setup is samengesteld met het oog op:
- Gamen (zware games);
- Fotografie (photoshop);
- Office.

Daarbij is het onderstaand systeem geselecteerd op basis van de volgende punten:
- Snelheid;
- Overclock potentie;
- Design;
- Budget van ongeveer €1800-1900. (let wel, dit is exclusief monitor)

Prijzen zijn afkomstig van Salland Automatisering. Waarom Salland? Salland geniet een zeer goede reputatie onder zowel GoT/Tweakers als mijn directe vriendenkring. Daarbij hanteert Salland zeer scherpe prijzen; iets wat altijd op prijs wordt gesteld.

- Behuizing: €167,59
Cooler Master Behuizing Stacker 810 Zwart, 3 X 120 Mm, 1 X 80 Mm
Praktisch en esthetisch verantwoord. De minimalistisch ogende Stacker biedt voldoende ruimte voor hardware componenten en heeft een uitstekende airflow dankzij het ventilatiesysteem. Tevens is er een groot palet aan functionele accessoires aanwezig.

- Moederbord: €207,-
Asus P5W DH Deluxe
Zeer populair moederbord in combinatie met een Core 2 Duo onder overclokkers. Heeft naar het schijnt ook uitstekend onboard geluid.
Een andere keus zou de Asus P5B Deluxe kunnen zijn, qua features nagenoeg gelijk met de P5W DH, maar specifiek gebouwd voor de conroe (p965 t.o.v. 975x). Opvallend is wel dat deze minder gemakkelijk te overclokken zijn.

- Processor: €308,-

Intel Core 2 Duo E6600
Prijs en kwaliteit in goede balans. Deze keuze hoeft eigenlijk niet verder toegelicht te worden. De overclock mogelijkheden en de prijs/prestatie hebben mij tot deze keuze doen leiden.

- Processor koeling: €21,19

Arctic Freezer 7 Pro
Ter vervanging van de boxed cooler. De Arctic Freezer pro 7 komt goed uit de test gekeken naar prestatie en is derhalve een ideale vervanger.

- Geheugen: €244,44
Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5
Corsair producten genieten een uitstekende reputatie onder hardware enthousiastelingen. Ik heb voor de 800Mhz variant gekozen om mijn geheugen geen eventuele bottleneck te laten vormen bij het overclokken van de processor.
Een (eventuele) FSB van 400MHz zou dit geheugen 1:1 op laten lopen, immers (en als ik hier een grove fout maak, corrigeer me maar): 800MHz DDR2 geheugen = 800 : 2 = 400
Tevens is misschien nog het vermelden waard dat het twee reepjes van 1 gig zijn en dus in dual channel wordt gedraaid. Ik heb me laten vertellen dat CAS latencies niet zo heel veel uitmaken, dus daarom de keuze voor een cas 5.

- Grafische kaart: €542,50
Asus VGA GeForce EN7950GX2 1024 MB
Na lang wikken en wegen toch maar besloten een high-end dx9 kaart te nemen. Upgraden naar een dx10 kaart doe ik liever bij de volgende generatie (9xxx serie). Deze kaart heeft uitstekende reviews en zou mij 2 jaar verder moeten kunnen trekken. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik altijd een nvidia kaart in mijn systemen had zitten en daarom nooit echt naar ATI heb gekeken. Na wat leeswerk ben ik wijzer geworden met de kennis dat ATI de voorsprong heeft in beeldkwaliteit en nvidia in ruwe rekenkracht. Hier ben ik overigens wel uitgegaan van de x1900xtx en x1950xtx versus de 7950gx2. De ATI kaarten hebben nog wel een lager kostenplaatje als bijkomend voordeel.
De strijd gaat tussen de x1950xtx en de 7950gx2, waarbij ik leun richting de groene dubbeldekker (nvida). Grootste nadeel van de x1950xtx is natuurlijk het feit dat deze nog niet leverbaar is.

Is het eigenlijk nog van groot belang om hier een Asus te nemen? Mijn redenering was om eventuele comptabiliteitsconflicten met het moederbord uit te sluiten. Alle fabrikanten werken toch met dezelfde reference samples? Indien het niet zoveel uitmaakt zou ik kunnen gaan voor de Club3d versie van de 7950gx2; scheelt zo’n €50,-

- Voeding: €109,-
Tagan Voeding TG530-U22 530 Watt Active PFC
"Nooit bezuinigen op voeding!" Zo luidt het advies hier op GoT. Nu zijn voedingen geen bijster interessant onderdeel en de waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik hier gemakkelijk ben geweest. Deze site vertelt mij dat ik rond de 450watt zit qua verbruik (en dan ben ik erg royaal geweest met het invullen van de opties).
Kan ik genoegen nemen met een 480watt versie of zal een 530watt mij beter van dienst zijn. Ik heb Tagan gekozen omdat deze als een A merk gekwalificeerd werd.

- Harde schijf: €96,-
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Voorlopig nog geen raid setup, 320GB is eerst voldoende voor mijn behoeften. Over de Seagate barracuda hoor ik veelal positieve geluiden en prijstechnisch gezien is het wat mij betreft prima.

- DVD rewriter: €54,-
Plextor PX-750A Bulk, Zwart
Ik brand niet vaak, maar als ik het doe, dan moet het ook goed gebeuren. Mijn huidige systeem heeft ook een plextor en daarover valt weinig te klagen. Het staat mij bij dat de ‘goedkopere’ plextor branders eigenlijk Benq producten waren. Zou het lonen om voor een Benq variant te gaan?

Het totale kostenplaatje komt op €1812,67 (inclusief verzendkosten). Voor een overzicht van alle componenten, klik hier.

Overige randapparatuur behoeft geen toelichting; ik ben daar wel zeker van. Tot slot nog een paar vragen:

- Kan ik compabiliteitsissues verwachten met bovenstaande onderdelen? Gebruikers van OCZ geheugen hebben namelijk problemen gehad met het asus p5w dh mobo.

- Is het verstandig nog een dvd speler aan te schaffen? Biedt dit nog extra voordelen buiten het minder vaak wisselen van cd/dvd?

Graag hoor ik jullie commentaar, op- en/of aanmerkingen en eventuele vragen aan.

Alvast bedankt!

Bronnen:
GoT:
FAQ Processors, Mobo's & Geheugen
Videoplanken & Beeldkanonnen FAQ
Frequently Asked Questions T&C
Overige hardware

Reviews:
7950gx2 topic
Mobo en geheugen
Conroe heatsink group test

Daarnaast natuurlijk nog een hele lading aan andere hardwaresites/fora.

Verwijderd

Wauw dit kun je bijna inleveren als verslag voor school, daar deed het me tenminste heel erg aan denken =-0

Ontopic:

Erg leuke opstelling, dit wordt inderdaad high-end, maar ik vind m ook wel erg duur. Maar goed als je t geld hebt, dan kun je t ook maar beter gelijk goed doen !

edit:
seagate is wel erg betrouwbaar, maar ik heb ook hele goede reviews van hitachi gezien, misschien ook nog te overwegen als HDD

Ik zou niets veranderen, wat ga je als monitor erbij doen, iets met native 1600x1200 ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 18:53 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Eindelijk weer eens een goed onderbouwd topic _O_
Persoonlijk zou ik niet voor zon uberdure videokaart gaan. Ik snap dat je niet meteen wilt upgraden naar DX10, maar imo betaal je teveel meer voor weinig extra prestatie. Ik zou voor een 7900GTX of wellicht een X1950XTX gaan.
Oh, en het merk videokaart maakt niet zoveel uit, gewoon voor de goedkoopste gaan.

Een dvd speler.. tsja, dat is puur persoonlijk. Voor 20 euro zou ik ze niet laten liggen (zeker niet met zon budget)

[ Voor 26% gewijzigd door RoD op 02-09-2006 18:59 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik een voeding nemen met een 12/14 cm fan eronder, helpt temps een handje.
Heb hier een Tagan 480 watt enige wat die doet is mijn kast nog warmer maken :X .

Verder een uitstekende configuratie.

Je zou dit mobo ook kunnen overwegen:

Asus P5B Deluxe | P965 @ 500MHz en hoger

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 19:05 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier 2 opterons, 4 dimms, 1 gf6800, 5 scsi schijven en 1 ide schijf, een raid controller, een geluidkaart en een netwerkaart, en een dot fans aan een tagan 480u22 hangen, zonder probleem.
Ik vind het een prima voeding iig.

Let wel, de makers van tagan zeggen expliciet op hun site dat je ook tenminste 1 fan in je kast moet hebben om warme lucht af te voeren. Tagan voedingen passen namelijk hun fan-snelheid aan op de belasting. Dus hoe heet het ook wordt de fans gaan niet sneller draaien. Dit zorgt er wel voor dat ze heel stil zijn. Seasonic lijkt me ook een goed alternatief, en die zijn wat efficienter denk ik.

specs

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Waarom koop je zo'n dure stacker? Koop gewoon een centurion 5 ofzo. Echt een goede kast.

Die videokaart, ik vind het een beetje overdeven, koop gewoon een 7900GT, en later nog een goede DX 10 kaart :Y

Verwijderd

Hoezo P5W beter overclocken dan P5B? Volgens mij is het juist net andersom;
P5B haalt meestal 500 mhz FSB zonder mods terwijl de P5W rond de 430 blijft hangen als ik het goed heb
Zie ook de topics over beide moederborden in DOC

Heb je ook al eens naar de Antec P180 gekeken? Heerlijke kast :D

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 21:30 ]

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:04:
Als ik jou was zou ik een voeding nemen met een 12/14 cm fan eronder, helpt temps een handje.
Heb hier een Tagan 480 watt enige wat die doet is mijn kast nog warmer maken :X .
In de Stacker 810 wordt de voeding onderaan geplaatst. Lucht stroomt dus gewoon door vanaf de voorkant.

Voor de brander zou ik kijken naar een Plextor 755A en een Plextor 230A als speler, of een BenQ brander als het op budget aankomt.

• Archuteuthis
Iedereen bedankt voor het commentaar, ik stel het zeer op prijs :)
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:51:
seagate is wel erg betrouwbaar, maar ik heb ook hele goede reviews van hitachi gezien, misschien ook nog te overwegen als HDD

Ik zou niets veranderen, wat ga je als monitor erbij doen, iets met native 1600x1200 ?
Hitachi heeft geen 320gb (of equivalent) in haar assortiment zitten, de 500gb versie is mij te duur.
Als monitor heb ik de Dell2007WFP op het oog. Deze heeft een native resolutie van 1.680 x 1.050 pixels.
RoD schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:56:
Eindelijk weer eens een goed onderbouwd topic _O_
Persoonlijk zou ik niet voor zon uberdure videokaart gaan. Ik snap dat je niet meteen wilt upgraden naar DX10, maar imo betaal je teveel meer voor weinig extra prestatie. Ik zou voor een 7900GTX of wellicht een X1950XTX gaan.
Oh, en het merk videokaart maakt niet zoveel uit, gewoon voor de goedkoopste gaan.
In principe ben ik bereid om die €500,- plus voor een videokaart neer te leggen. Mijn enige voorwaarde is eigenlijk dat deze mee moet kunnen gaan tot de volgende generatie dx10 kaarten (niet de aanstaande, maar de serie daarop). Hierbij wil ik zo min aan eyecandy en framerate inleveren, dus rest mij helaas niet zoveel keus.
De problemen met de 7900 series maken mij een beetje huiverig over de eventuele prestaties van deze kaarten of beter gezegd; het gebrek daaraan.
De introductie (en beschikbaarheid op zeer korte termijn) van een x1950xtx zou geweldig zijn, maar vooralsnog ziet het er naar uit dat deze kaart nog even op zich laat wachten.
hello_moto schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 21:20:
Waarom koop je zo'n dure stacker? Koop gewoon een centurion 5 ofzo. Echt een goede kast.
Stackers (810 versies) zijn mooi groot en hebben een goede airflow. Mocht ik in de toekomst besluiten over te stappen naar waterkoeling, dan komt deze extra ruimte mij goed van te pas. Daarbij zijn ze mooi strak ontworpen (al blijft dat natuurlijk subjectief). Ik verwacht ook een lange levensduur voor deze kast (afschrijven na 4 of 5 jaar).

De keuze tussen de P5W DH Deluxe en de P5B Deluxe is inderdaad nog een heikel punt. Ik meende ergens te lezen (als ik me niet vergis stond dit in DOC) dat de P5W DH beter geschikt was voor overclocken tot 400MHz FSB. Veel hoger wil ik in eerste instantie ook nog niet gaan. Maar ik zal het advies in ieder geval tot mij nemen en mij nog wat verder te verdiepen in deze twee varianten.

Een andere voeding variant zou de Sea Sonic Voeding S12-500 EPS 500 Watt ActivePFC kunnen zijn, met een soortgelijk prijskaartje misschien een optie?

[ Voor 0% gewijzigd door Archuteuthis op 02-09-2006 23:27 . Reden: spelfoutjes ]

Verwijderd

lijkt mij een mooie keuze, i zou persoonlijk niet meteen voor deze videokaart gaan met een stapje lager dan kun je altijd later (en dus goedkoper) een tweede kaart erin douwen voor SLI.

Verrder mooi systeempje, goede topic start, ik verwacht geen problemenn met deze setup

• XlinKk
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik zou een snellere hardeshijf nemen, 1tje van 10.000 rpm. 74 gig ofzo.

Verwijderd

XlinKk schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:10:
Hij koos in eerste instantie voor een 320gb hdd, dan zal die lijkt mij niet geinteresserd zijn in een schijf van maar 74gb. ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:35:
[...]

Hij koos in eerste instantie voor een 320gb hdd, dan zal die lijkt mij niet geinteresserd zijn in een schijf van maar 74gb. ;)
Wel als je die puur als bootschijf/Windows schijf inzet.

Verwijderd

Ik zou die Plextor DVD-fikker laten liggen en "gewoon" een NEC nemen, die zijn perfect en nog een stuk goedkoper :).

Ik zou ook sowieso twee schijven nemen en dan van de onboard RAID controller gebruik maken om deze twee schijven in RAID 0 te zetten. Veeeeeeel sneller. Als je geen belangrijke data hebt staan maakt het geen fuck uit. Veel mensen zijn bang om RAID 0 te nemen omdat je wat meer kans op dataverlies hebt; maar koop goede schijven en zet er geen belangrijke data op en je hebt een serieus VEEL snellere pc.

Draai nu 2,5 jaar RAID0 zonder problemen, nog nooit data kwijt geraakt (klop klop :) )!

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 03:29 ]

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik heb geen kritiek eigenlijk. Ziet er prima uit. Al ben ik geen Intel fan, maar dat is iets persoonlijks.
- Is het verstandig nog een dvd speler aan te schaffen? Biedt dit nog extra voordelen buiten het minder vaak wisselen van cd/dvd?
Ik zou het wel kopen ja, voor die 15 tot 20 euro is het vaak een genot extra.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:04:
lijkt mij een mooie keuze, i zou persoonlijk niet meteen voor deze videokaart gaan met een stapje lager dan kun je altijd later (en dus goedkoper) een tweede kaart erin douwen voor SLI
let wel :geen van de 2 voorgestelde moederborden ondersteunt SLI (P5W DH Deluxe en P5B Deluxe)
met de X1950xtx is crossfire wel mogelijk (vermits keuze P5W DH Deluxe )

single 7950GX2 gaat wel (intern SLI)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 14:13 ]

• Archuteuthis
XlinKk schreef op zondag 03 september 2006 @ 02:10:
Raptors zijn wel leuk, maar de kosten van hiervan zie ik niet gerechtvaardigd worden. Daarbij hoorde ik dat de nieuwste generatie 7200 rpm schijven in de buurt komen van de ‘oudere’ raptors qua snelheid.
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 03:27:
Ik zou ook sowieso twee schijven nemen en dan van de onboard RAID controller gebruik maken om deze twee schijven in RAID 0 te zetten. Veeeeeeel sneller. Als je geen belangrijke data hebt staan maakt het geen fuck uit. Veel mensen zijn bang om RAID 0 te nemen omdat je wat meer kans op dataverlies hebt; maar koop goede schijven en zet er geen belangrijke data op en je hebt een serieus VEEL snellere pc.

Draai nu 2,5 jaar RAID0 zonder problemen, nog nooit data kwijt geraakt (klop klop :) )!
RAID 0 leek me eerst heel interessant om te draaien i.v.m. de sequentiële lees- en schrijfsnelheid, maar na wat onderzoek bleek dat deze vermeende snelheidswinst te verwaarlozen is.

Een quote van Storagereview
To summarize, RAID 0 offers generally minimal performance gains, significantly increased risk of data loss, and greater cost. That said, it offers the ability to have one large partition using the combined space of your identical drives, and there are situations where the benefit of the benefits outweight the disadvantages. It is your computer: The choice is up to you.
Nu hoor ik vaak wel dat windows sneller op zou starten en dat laadtijden bij games verminderen, vaak ook prachtig onderbouwd met mooie grafiekjes en tabellen, maar of dit in het dagelijks gebruik te merken is? Ik ben er in ieder geval nog niet van overtuigd.

Dat beide moederborden geen SLI ondersteunden wist ik. SLI (of Crossfire) is voor mij niet zo bijster interessant; ik heb er het geld niet voor over en ik upgrade liever naar een volgende generatie grafische kaart. De x1950xtx is wat aantrekkelijker geworden (de prijs is zeker een mooie ‘meevaller’). Indien de levertijden gelijk lopen met de rest van mijn te bestellen componenten een serieuze optie. Ik zal morgen contact opnemen met salland hierover.

Verwijderd

Ik merk toch echt dat het flink sneller is sinds ik een twee HDD heb en die samen met de eerste in RAID 0 heb gedrukt. (Nu ben ik altijd Apache piloot op The Iron Gator (BF2) :))

En m'n vriend met twee 7200.10 250 GB, 16 MB cache schijven van Seagate in RAID is co-piloot (hij draait op hogere settings). Ik heb trouwens Samsung 200 GB S-ATA II schijven

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 20:41 ]

• FeTT
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-03-2025
Archuteuthis schreef op zondag 03 september 2006 @ 19:08:
Dat beide moederborden geen SLI ondersteunden wist ik. SLI (of Crossfire) is voor mij niet zo bijster interessant; ik heb er het geld niet voor over en ik upgrade liever naar een volgende generatie grafische kaart. De x1950xtx is wat aantrekkelijker geworden (de prijs is zeker een mooie ‘meevaller’). Indien de levertijden gelijk lopen met de rest van mijn te bestellen componenten een serieuze optie. Ik zal morgen contact opnemen met salland hierover.
Als je SLI/Crossfire niet belangrijk vindt, waarom dan toch voor de P5WH-Deluxe gaan? Mocht je het toch willen, dan zit je toch met 2 x8 slots. De nForce590 krijgt dan weliswaar 2 x16 slots, maar die schijnt niet ver te kunnen overklokken.

Ik zit met hetzelfde dilemma als jij en heb besloten om de P5B-Deluxe WiFi-AP te nemen. Op de XtremeSystems forums is een gebruiker die op dat bord een E6400 naar 4GHz luchtgekoeld heeft gekregen...dus dat heeft me doen besluiten om van E6600 naar E6400 te gaan. Daarnaast heeft een van de testgoeroe's op XtremeSystems (coolaler) inmiddels een Kentsfield Engineering Sample op datzelfde bord draaien. Met de compatibiliteit zit het voorlopig dus wel even goed.

Ik kom van een mega oud systeem, dus moet over naar PCIe. Daarom heb ik besloten om een goedkoop videokaartje te kopen tot "de nieuwe lichting" kaarten er is. Heb gelezen op Bjorn3D dat er een nieuwe Nvidia kaart aan komt (NDA tot 6 september), ben benieuwd.

Scheelt nu allemaal weer een paar honderd euro die ik begin volgend jaar uitgeef aan een Kentsfield en een goeie zware videokaart :9~

System specs

Pagina: 1