Toon posts:

[OC] Overklokken in mijn geval of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een poosje aan het kijken voor een nieuwe PC.
Wat betreft de samenstelling ben ik er nu wel redelijk uit.

Vandaag heb ik nog wat rond gekeken op GoT voor dit systeem en wat me opviel
was dat de meeste mensen hun systeem hebben overklokt.

Natuurlijk is hier altijd al sprake van geweest, maar ik had er nooit zo bij nagedacht.
Waarom niet? Vanwege de volgende gedachtegang: "Ik wil een stabiel systeem hebben, ik koop liever wat snellere onderdelen, dan dat ik ga kloten met fabriekswaarden."

Toch hoor ik mensen weinig klagen over stabiliteit, waardoor ik me weer bedenk dat het misschien toch wel zonde is om het niet te doen (met mate iig).

In dit topic wil ik niet vragen naar HOE het moet, want daarover staat genoeg op GoT en het WWW.
Wat ik echter wil weten is, of het in mijn geval de moeite waard is om het te doen.
Om die vraag te kunnen beantwoorden wil ik de volgende criteria van mij noemen:

- Stabiliteit staat voorop, ik hoef geen max OC te hebben

- De OC moet een noemenswaardige performance verhoging hebben, ik doe het niet voor 3
punten meer bij een 3DMark (de OC is dus niet vanuit een tweakers oogpunt, maar gericht op pure verbetering)

- Ik wil niet gaan kloten met hardmods. Ik heb zelf enige ervaring met oc'en, maar dat was nog in het pentium I tijdperk, toen het nog werd gedaan met jumpers omzetten.
Ik wil nu niet veel verder dan dat gaan, dus liever geen connectors verbinden etc. gewoon BIOS/software gericht.

Mijn systeem zal uit het volgende bestaan:
> core 2 duo E6600
> 2048MB Corsair PC5400 geheugen
> SATA II 7200RPM HD's
> ? Misschien Asrock ConroeXfire ESATA 2 mobo ofzo ?

Ik zal het systeem voornamelijk gebruiken voor het produceren en bewerken van geluid (is zwaar)

----

Heeft het met bovengenoemde informatie zin voor mij?

Wat zeggen jullie?

1. Gewoon doen. Via softmod van 2,4 tot 3 ghz opklokken ofzo. Performance verschil merk je zeker, zonder al teveel warmte en gebruiks vermeerdering.

2. Sorry, maar ik ben bang dat je niet tweakert genoeg bent hiervoor. De performance winst uit zich mooi in benchmarks, maar je zal er weinig van merken in je programma's.

3. Anders, namelijk...

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zeg optie 1, zon proc vraagt erom om overclocked te worden :) De reden dat hier "iedereen" zn pc overclocked is omdat je op een "tweakers" forum zit, waar dat min of meer normaal is hehe :D

Optie 2 kan ook, maar ligt er maar net aan wat je doet met je pc. Als je alleen internet + office gerei doet, heeft het uiteraard weinig zin...Games ed: zie optie 1 :)

[edit]
Weet je al wat voor koeling je erop gaat planten? Dat moet je ook in je achterhoofd houden!

[ Voor 12% gewijzigd door aramdin op 30-08-2006 18:22 ]

Instagram / YouTube

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Anders, namelijk als je je systeem niet snel genoeg vind kan je je altijd nog gaan verdiepen in overclocken. Ik denk dat je met een stock E6600 toch alles wel vloeiend kan draaien.

[CiP] Le Régional Built To Last.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou nog niets overklokken als het je puur om de snelheid gaat. Als je gaat gamen zou je natuurlijk ook je videokaart erbij mogen zetten, maar toch. Dit systeem is snel genoeg, en het zal je geen merkbare performance-boost geven.

Als je later nog eens snelheid nodig hebt kun je het altijd doen. Om een conroe 3GHz op te fokken heb je alleen wel een heel goede chip nodig, ook je bord zal niet verkeerd moeten zijn, en hardmods + Dice zul je wel nodig hebben.. :X

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik had er nog niet bij gezet waarvoor ik het systeem voornamelijk wil gebruiken, wat natuurlijk wel belangrijk is om te noemen.

Ik koop het systeem voornamelijk voor het produceren/bewerken van geluid/muziek.
Het systeem moet fungeren als een softwarematige audio studio. De plugins die ik draai (vooral de hoeveelheid) zijn dermate zwaar, dat het systeem nooit snel genoeg kan zijn.

Mijn keuze voor de E6600 is gemaakt voor snelheid, maar ik koop geen nog snellere want dat ligt buiten het budget.

Als ik met een OC van 600mhz, 5 extra plugins kan draaien bijvoorbeeld, dan heeft het dus zin voor mij.

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

peeweeherman

energieleverend.nl

Ik clock zelf meestal over om voor de prijs van een goedkope processor de snelheid van een duurdere te hebben.

Hierdoor heb je dezelfde snelheid maar een lagere prijs!
Ligt er net aan hoe je het bekijkt dus.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
TheZeroorez schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 18:22:
Ik zou nog niets overklokken als het je puur om de snelheid gaat. Als je gaat gamen zou je natuurlijk ook je videokaart erbij mogen zetten, maar toch. Dit systeem is snel genoeg, en het zal je geen merkbare performance-boost geven.

Als je later nog eens snelheid nodig hebt kun je het altijd doen. Om een conroe 3GHz op te fokken heb je alleen wel een heel goede chip nodig, ook je bord zal niet verkeerd moeten zijn, en hardmods + Dice zul je wel nodig hebben.. :X
TOT 3 GHz, niet + 3 GHz ;) .

[CiP] Le Régional Built To Last.

Verwijderd

Topicstarter
Whaha, idd ja :)

• harrald
  • Laatst online: 16-09-2025
TheZeroorez schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 18:22:

ik weet niet hoor maar je hoeft de processor maar 66,33 mhz over te clocken en je zit al op de 3 ghz
333fsb red zo'n beetje elke moederbord (kan er geen een bedenken die het niet kan)
hardmods nodig hebben? man zo'n overclock doet de e6600 op zijn sloffen
en die performance boost gaat ie denk ik wel merken, tis maar net hoeveelje dat ding laat doen.

en je komt ook net mooi uit met je geheugen pc 5400 red de 3ghz net 1:1 (zonder geheugen over te clocken)

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat snap ik ook wel, maar dat probeerde ik zo duidelijk te maken ;)

Maar je zou inderdaad voor een goedkopere processor kunnen gaan, en die overklokken. Dan kun je later, als hij te langzaam is, altijd nog een snellere kopen, en die weer wat OC'en.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Peewee_Herman schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 18:29:
Ik clock zelf meestal over om voor de prijs van een goedkope processor de snelheid van een duurdere te hebben.

Hierdoor heb je dezelfde snelheid maar een lagere prijs!
Ligt er net aan hoe je het bekijkt dus.
Ik zou de 6600 dus met 260mhz extra als een 6700 kunnen draaien.

Beetje vreemd eigenlijk dat die 6700 in de winkel dan ruim 200 euro meer kost, maar goed.

Aan de andere kan zal ik weinig merken van die 260mhz denk ik, dus dat gaat niet op.
Ik heb een stuk gelezen van iemand die zijn 6300 op 4ghz klokte, dus er is idd heel wat mogelijk met deze chip. Zo extreem wil ik het echter lang niet maken. Maar met 3ghz i.p.v. 2,4ghz moet je toch wel wat kunnen merken bij zware toepassingen?

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Optie 1+anders.

Als je veel zwaar werk doet dan zal je het naar mijn mening zeker wel merken.
maar ik zou wel een paar dingen veranderen in je configuratie ik zou dan waarschijnlijk voor 800 mhz geheugen gaan. en geen asrock bord. als je tog een e6600 koopt zou ik zeggen koop dan ook gelijk een iets beter bord. bijv een:
-Asus P5B
-Asus P5B deluxe
-Intel 975X "Bad Axe"

En je hebt er nog wel een paar. en dan weet ik Zeker dat je de 3 ghz kan halen. Zonder enige mods. en misschien zelfs wel met stock voltage's.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 18:41:

Ik zou de 6600 dus met 260mhz extra als een 6700 kunnen draaien.

Beetje vreemd eigenlijk dat die 6700 in de winkel dan ruim 200 euro meer kost, maar goed.
Omdat er ook mensen zijn die niet overklokken, maar zich toch laten verleiden door een hogere specificaties. "Wij" houden er met een beetje geluk 200 euro mee in de zak. :)
Aan de andere kan zal ik weinig merken van die 260mhz denk ik, dus dat gaat niet op.
Als je het niet probeert, weet je dat natuurlijk nooit. Als je geen verschil (lijkt me sterk overigens) bemerkt, kun je altijd nog terug.
Ik heb een stuk gelezen van iemand die zijn 6300 op 4ghz klokte, dus er is idd heel wat mogelijk met deze chip. Zo extreem wil ik het echter lang niet maken. Maar met 3ghz i.p.v. 2,4ghz moet je toch wel wat kunnen merken bij zware toepassingen?
Vergeet niet dat de 6300 en de 6400 2 MB cache gebruiken, vanaf de 6600 is dat 4MB. Dat zijn wel verschillen die je zult merken.

Verwijderd

Topicstarter
Als je het niet probeert (260mhz), weet je dat natuurlijk nooit. Als je geen verschil (lijkt me sterk overigens) bemerkt, kun je altijd nog terug.
Ik zou sowieso voor 3ghz gaan, lijkt me makkelijk te doen, stabiel(?)... en gewoon een mooi rond getal:)
Vergeet niet dat de 6300 en de 6400 2 MB cache gebruiken, vanaf de 6600 is dat 4MB. Dat zijn wel verschillen die je zult merken.
Dat begrijp ik, maar ik had even geen verhaal over een 6600 bij de hand als referentie. De 6600 en 6300 zullen in principe naar een gelijke architectuur werken, waardoor ik zeg dat er met de 6600 ook redelijke overklok resultaten mogelijk moeten zijn. Uiteraard maakt dat cache verschil veel uit onderling, daarom ga ik ook minimaal voor een 6600.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk ik toch de 3 ghz proberen.

Ik wil dat gaan doen in combinatie met een Arctic Freezer 7 Pro (of eventueel Scythe Mine),
een Asus P5b mobo (beter dan Asrock), 2Gb Twinmos PC5300 667mhz (goedkoper als corsair).

Ik heb als voeding de Aerocool Aeropower 450 watt op het oog.
Is dit genoeg i.c.m. OC en Geforce 7900GT, 256mb?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 21:21 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een E6600 op 3.1GHz lopen maar voor games heb ik daar opzich niets aan. Mijn X1900XT@XTX is de bottleneck. Met 3dmark05 en CS:S zit de CPU te werken op 60% en is dus uit zijn neus aan het eten.

Mijn CPU kan nog veel harder maar het heeft dus totaal geen enkele zin om dat te doen voor gamen.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:24:
Ik heb een E6600 op 3.1GHz lopen maar voor games heb ik daar opzich niets aan. Mijn X1900XT@XTX is de bottleneck. Met 3dmark05 en CS:S zit de CPU te werken op 60% en is dus uit zijn neus aan het eten.

Mijn CPU kan nog veel harder maar het heeft dus totaal geen enkele zin om dat te doen voor gamen.
Ik weet het, ik heb de benchmarks gezien. Het maakt bij spellen misschien 2 a 3 frames uit, de videokaart is idd meestal de bottleneck daarbij.

De primaire bedoeling van mijn systeem is echter niet gamen, maar geluid/muziek productie/bewerking (kan extreem cpu intensief zijn). Het gaat er om dat het daar zou moeten uit maken, daar probeer ik hier een antwoord op te vinden.

P.s. Waarom dan een 7900GT in mijn machine? Tja, ik wil weleens een game spelen. Vooralsnog geen pc gehad met een redelijk GPU, dat wil ik nu gewoon weleens hebben. Voor de heb zeg maar...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De 7900GT is kwa prijs/prestatie erg goed op dit moment. Is een erg snelle kaart voor redelijk weinig geld. Met die kaart kan je alle games die er nu zijn prima spelen.

Die 450W voeding moet trouwens wel genoeg zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 30-08-2006 21:38 ]

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:19:
Ik ga denk ik toch de 3 ghz proberen.

Ik wil dat gaan doen in combinatie met een Arctic Freezer 7 Pro (of eventueel Scythe Mine),
een Asus P5b mobo (beter dan Asrock), 2Gb Twinmos PC5300 667mhz (goedkoper als corsair).
Vergeet de compatibility niet te checken: http://www.asus.com.tw/99...products/1295/1295_10.pdf :) Zeker als je de limiet wilt opzoeken, is dat geen overbodige luxe.
Ik heb als voeding de Aerocool Aeropower 450 watt op het oog.
Is dit genoeg i.c.m. OC en Geforce 7900GT, 256mb?
Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 Daar kun je met al je vragen terecht. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 30-08-2006 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Roamor schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:38:
Vergeet de compatibility niet te checken: http://www.asus.com.tw/99...products/1295/1295_10.pdf :) Zeker als je de limiet wilt opzoeken, is dat geen overbodige luxe.
Euh Twinmos staat daar niet bij... Betekend dat standaard, dat het niet met de P5b (niet deluxe) werkt? Volgens mij heb ik hier namelijk al een PC gezien met die combo.

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:52:
[...]

Euh Twinmos staat daar niet bij... Betekend dat standaard, dat het niet met de P5b (niet deluxe) werkt? Volgens mij heb ik hier namelijk al een PC gezien met die combo.
Het kan best zijn dat het gewoon werkt, maar deze repen -in de lijst- worden door Asus in ieder geval gegarandeerd dat het werkt icm de P5b. Deze zijn dus blijkbaar al daarmee getest. Om jezelf een hoop onnodige (if any natuurlijk) problemen te besparen, zou ik aan de hand van dit soort lijsten altijd je keuze qua geheugen maken. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lid Dennis112, heeft twinmos op een P5b mobo en dat werkt als een trein zegtie.
> Zie deze thread

---

Zover ik begrijp moet het overklokken van mijn beoogde setup een piece of cake zijn toch?

1. De nieuwste bios flashen op de P5b.
2. In de bios een gewenste multiplier instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 20:42 ]

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:41:
Zover ik begrijp moet het overklokken van mijn beoogde setup een piece of cake zijn toch?

1. De nieuwste bios flashen op de P5b.
2. In de bios een gewenste multiplier instellen.
Euhm, ja. ;) Het is tegenwoordig wel makkelijker idd, je kunt dat gewoon in het BIOS doen. Frequently Asked Questions T&C erbij houden (voorbereiding-inlezen is alles), en anders heb je dit mooie forum nog tot je beschikking als je er niet meer uit komt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Roamor schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:45:
[...]Euhm, ja. ;) Het is tegenwoordig wel makkelijker idd, je kunt dat gewoon in het BIOS doen. Frequently Asked Questions T&C erbij houden (voorbereiding-inlezen is alles), en anders heb je dit mooie forum nog tot je beschikking als je er niet meer uit komt. :)
True, true, moet wel lukken;)
Pagina: 1