Allround/Multitask PC max. € 1280,-

Pagina: 1
Acties:

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben van plan mijn PC te upgraden. Momenteel gebruik ik nog steeds een vier jaar oude P4 2.0 ghz met 512mb geheugen. Dat begint nu merkbaar traag te worden.
Gebruik: webdesign en grafische toepassingen, internet (downloaden), films/muziek, en af en toe wat games. Ik heb vaak veel programma's tegelijkertijd open staan.

Mijn eerste lijstje was uitgerust met een AMD Athlon 64 X2 (4200+) processor icm Asus moederbord (M2N32-SLI Deluxe). Inmiddels heb ik meer zitten lezen en weet de nieuwe Core 2 Duo processor van Intel mij ook te overtuigen. Prijstechnisch is het verschil goed te doen. Mijn huidige lijst ziet er zo uit. Qua budget is dit de max. Ik begon namelijk met een lijst die dik 400 euro minder bedroeg :)

aantalproductprijs
1Antec Powersupply SmartPower 2.0 450W€ 69.00
1Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN€ 176.50
1Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box€ 318.00
1Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel€ 21.50
1Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GT 256MB DDR3 2xDVI/HDTV€ 252.50
1Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX€ 242.50
2Digiconnect SATA Voedingkabel 0,25m€ 6.20
2Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS€ 193.00

Totaal 1280,-

Dit alles zet ik gewoon over in mijn Chieftec kast, die voldoet prima. Mijn DVD speler (ATA) zet ik ook over. En ook mijn scherm, een 24 inch Dell TFT (2405), is super. Toetsenbord en muis zijn ook nog prima.

Vraagjes:

AMD of Intel, en 64 bits toekomst?
Op het AMD systeem met de X2 processor zou ik iets meer dan 100 euro besparen. Beter toch voor Intel gaan? Verder las ik dat de Athlon 64 processoren wat beter waren in het 64 bit gebeuren dan de nieuwe Intel's. Is dat nog iets om rekening mee te houden?

Geluidskaart?
Ik las dat de Asus P5B ook wat goedkopere chips erop had zitten. Bij het AMD systeem wat ik had samengesteld zat een uitgebreid moederbord (M2N32) waarop schijnbaar ook een fatsoenlijke geluidskaart zit (Nvidia chipset). Hoe zit dat bij de P5B? Is het aan te raden om een losse geluidskaart te nemen of zijn de onboard geluidskaarten inmiddels ook van goed niveau? Er komt een Sony versterker aan met Bose speakers of in de avonduren (ivm buren) een Sennheiser koptelefoon. Ik vind 70 euro uitgeven aan een geluidskaart zonde als het onboard spul goed is en het verschil amper hoorbaar is. Tot dusver had ik alleen nooit geen hoge pet op van het onboardspul.

Geheugentype?
Welk soort geheugen past er nou het beste bij de Core 2 Duo moederborden? Ik ben niet van plan over te klokken.

Videokaart
Dat kwam al naar voren in meerdere topics. Ik twijfel namelijk nog:
- Nu een 7600 erin en een jaartje daarmee doen, om die volgend jaar te vervangen door een DirectX 10 kaart? Dat betekend nu 100 euro besparen op een duurdere kaart en volgend jaar alsnog een nieuwe kopen.
- Of nu meer uitgeven en een 7900 erin? Ik wil met deze pc ook fatsoenlijk Vista gaan draaien, dus een DirectX 10 kaart zal er vroeg of laat toch inmoeten. Ik ben er alleen nog niet uit of ik nu wel 100 euro meer moet uitgeven aan een 7900 kaart terwijl die misschien volgend jaar ook weer verouderd is (zoals elke andere niet-DX10 kaart).

Alvast bedankt.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
AMD of Intel, en 64 bits toekomst?
Op het AMD systeem met de X2 processor zou ik iets meer dan 100 euro besparen. Beter toch voor Intel gaan? Verder las ik dat de Athlon 64 processoren wat beter waren in het 64 bit gebeuren dan de nieuwe Intel's. Is dat nog iets om rekening mee te houden?
Gewoon zo houden. De E6600 overtrefd de beste AMD processor.
Geluidskaart?
Ik las dat de Asus P5B ook wat goedkopere chips erop had zitten. Bij het AMD systeem wat ik had samengesteld zat een uitgebreid moederbord (M2N32) waarop schijnbaar ook een fatsoenlijke geluidskaart zit (Nvidia chipset). Hoe zit dat bij de P5B? Is het aan te raden om een losse geluidskaart te nemen of zijn de onboard geluidskaarten inmiddels ook van goed niveau? Er komt een Sony versterker aan met Bose speakers of in de avonduren (ivm buren) een Sennheiser koptelefoon. Ik vind 70 euro uitgeven aan een geluidskaart zonde als het onboard spul goed is en het verschil amper hoorbaar is. Tot dusver had ik alleen nooit geen hoge pet op van het onboardspul.
Ik zou gewoon eerst de onboard-geluidskaart proberen. Je kan altijd nog een aparte geluidskaart kopen.
Geheugentype?
Welk soort geheugen past er nou het beste bij de Core 2 Duo moederborden? Ik ben niet van plan over te klokken.
Dan is PC6400 een beetje overdreven. Ik zou voor PC5300 gaan. PC4200 zou ook wel genoeg zijn, maar je hebt wel degelijk performance winst.
Videokaart
Dat kwam al naar voren in meerdere topics. Ik twijfel namelijk nog:
- Nu een 7600 erin en een jaartje daarmee doen, om die volgend jaar te vervangen door een DirectX 10 kaart? Dat betekend nu 100 euro besparen op een duurdere kaart en volgend jaar alsnog een nieuwe kopen.
- Of nu meer uitgeven en een 7900 erin? Ik wil met deze pc ook fatsoenlijk Vista gaan draaien, dus een DirectX 10 kaart zal er vroeg of laat toch inmoeten. Ik ben er alleen nog niet uit of ik nu wel 100 euro meer moet uitgeven aan een 7900 kaart terwijl die misschien volgend jaar ook weer verouderd is (zoals elke andere niet-DX10 kaart).
Ik zou er inderdaad een 7600GT in doen en dan over een tijdje als die niet meer mee kan draaien een DirectX 10 kaart kopen.
Ik wil met deze pc ook fatsoenlijk Vista gaan draaien, dus een DirectX 10 kaart zal er vroeg of laat toch inmoeten.
Voor vista hoef je echt geen directx 10 kaart te hebben hoor! Dat kan prima met een 7600GT of zelfs nog een stuk lager.

• Tom
  • Niet online
hello_moto schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 23:43:
[...]

Gewoon zo houden. De E6600 overtrefd de beste AMD processor.
Ja wil er ook niet op gaan besparen. Zoveel duurder is het allemaal niet :)
Ik zou gewoon eerst de onboard-geluidskaart proberen. Je kan altijd nog een aparte geluidskaart kopen.
Okay. Ik kan ook mijn SB Live OEM PCI geval overzetten natuurlijk. Is ook niet geweldig (lichtelijk een soort van ruis, vooral merkbaar met koptelefoon).
Dan is PC6400 een beetje overdreven. Ik zou voor PC5300 gaan. PC4200 zou ook wel genoeg zijn, maar je hebt wel degelijk performance winst.
Vervangen door:
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 181.00
Totaalprijs is nu € 1219,20 met de 7900 kaart.
Voor vista hoef je echt geen directx 10 kaart te hebben hoor! Dat kan prima met een 7600GT of zelfs nog een stuk lager.
Mja, het zou alleen zonde zijn om dik 1000 euro te besteden terwijl de videokaart overduidelijk een bottleneck gaat vormen. Een kaart die bij de rest van het systeem past zal er dus wel inkomen, vraag is of ik daarmee beter kan wachten tot het DX10 geweld losbarst. Denk eigenlijk van wel.
Verder nuttige reply, thanks :)

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Ik heb een zeer vergelijkbaar systeem in bestelling en ben het eens met de comments van hello_moto, behalve zijn advies voor PC5300 geheugen. Dat wil zeggen, voor de prijs hoef je het niet te laten maar als je echt nooit gaat overklokken is het niet nodig. Sterker nog PC5300 is ietsje langzamer met de Conroe dan PC4200.

Wat betreft onboard sound, mijn eigen onderzoekje op diverse fora leverde nogal wat negatieve ervaringen op van de Asus plankjes en heb daarom maar voor een Abit AB9 Pro gekozen. Maar ook ik zal een kaartje kopen als de onboard niet bevalt.

De 7600 GT heeft overigens een Silent versie... misschien een idee?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 22:32

Thandor

SilverStreak

Wat betreft het geluid: Indien je onzeker bent over de kwaliteit hiervan (of nog niet teveel geld wilt uitgeven) kun je prima de onboardchip proberen. Mocht het later tegenvallen dan is een optionele geluidskaart zo ingestoken :)

Over het geheugen: [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen?
Indien je niet gaat overclocken is het allersnelste geheugen overbodig. Wel kan het interessant zijn om tóch sneller geheugen aan te schaffen dan eigenlijk nodig is. Soms is het verschil tussen trager en sneller geheugen qua prijs minimaal. (Wat men eerder zag bij 166MHz (DDR333, PC2700) DDR-SDRAM en 200MHz (DDR400, PC3200) DDR-SDRAM)
Vergeet niet dat het geheugen van tegenwoordig prima op een lagere klokfrequentie kan werken ;)

Tevens gooi ik er nog even een titelfix tegenaan. Zoals in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? te lezen is hebben we graag een duidelijke titel.
'Advies nieuwe PC' --> 'Allround/Multitask PC max. € 1280,-'

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-01 23:58
Over dat onboard geluid:

Ik heb een Asus A7N8X-E-deluxe moederbord, een Marantz versterker en een koppeltje speakers van Tonsil (Conrad-merk, erg goedkoop en best aardig geluid). Als je al met een losse versterker en wat betere speakers (zoals jouw Bose-setje waarschijnlijk) werkt, wil je echt niet het gekraak van een onboard-geluidssetje. Het geluid dat mijn onboard-chippie produceert is echt niet om aan te horen. Ook mijn partner, die weinig van audio weet, vond het vreselijk. Dus heb ik een SB Live! kaartje wat ik toch nog had liggen gebruikt en zelfs dat klinkt al echt heel veel beter!

Als je een geluidskaart gaat kopen zou ik eens kijken naar een kaartje van EMU of M-Audio. Die geven zoveel beter geluid en hoeven niet eens bijzonder duur te zijn.

Verder zou ik een Zalman-koeler gebruiken, ik heb zelf een 7700-Cu in gebruik en ik vind 'm echt vrij perfect! Stil, regelbaar en erg koel! Maar heb geen ervaring met andere merken, dus zou'k beperkt waarde aan mijn advies hechten ;)

• hello_moto
Ben je er al uit, Tom? :+

• Tom
  • Niet online
Videokaart: niet helemaal zeker, maar ik ga denk toch de 7900. Past gewoon beter bij het totaalplaatje en ik denk dat die 90 euro daarop besparen wat zonde is. Zie ook dit topic.

Geluidskaart wacht ik nog even mee. Eerst kijken hoe het onboard gebeuren klinkt en anders komt er gewoon een nieuw SB kaartje in (of m'n oude SB Live).

Wat betreft cooler, een collega van mij vond de Arctic-koelers minder geluid maken dan de Zalman's. Neem aan dat beide gewoon vrij stil en goed zijn... dus echt een slechte keus kun je niet maken lijkt mij. Echt kritisch ben ik niet op dat gebied, het zal altijd stiller zijn dan de standaard cooler.

Ga nog wel even verder lezen over het moederbord. Voor een bord met Intel chipset zoals de P5B gaan of één met nVidia (P5N32-SLI) met als voordeel dat je zo'n SLI kaart erbij kunt zetten. De prijs is hetzelfde.

p.s. voor die twee harde schijven, moet je dan een losse SATA- en stroomkabel erbij bestellen, of zit zoiets bij het moederbord?

[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 29-08-2006 13:54 ]

• Tom
  • Niet online
aantalproductprijs
1Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN€ 178.00
1Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GT 256MB DDR3 2xDVI/HDTV€ 253.50
1Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0€ 181.50
2Digiconnect SATA Kabel 0,6m€ 11.80
2Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS€ 192.00

Knoop maar doorgehakt en bovenstaande besteld. Lijkt mij een prima systeem waarmee ik weer even vooruit kan :)
Moederbord schijnt goed en stabiel te zijn, processor is natuurlijk super, videokaart zal nog een tijdje meekunnen en geheugen moet meer dan voldoende zijn.
Thanks.

• hello_moto
Tom schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:12:
aantalproductprijs
1Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN€ 178.00
1Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GT 256MB DDR3 2xDVI/HDTV€ 253.50
1Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0€ 181.50
2Digiconnect SATA Kabel 0,6m€ 11.80
2Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS€ 192.00

Knoop maar doorgehakt en bovenstaande besteld. Lijkt mij een prima systeem waarmee ik weer even vooruit kan :)
Moederbord schijnt goed en stabiel te zijn, processor is natuurlijk super, videokaart zal nog een tijdje meekunnen en geheugen moet meer dan voldoende zijn.
Thanks.
Succer dermee d:)b _/-\o_

• Tom
  • Niet online
Even een kleine update, want afgelopen vrijdag is alles binnengekomen. Dezelfde avond de boel in elkaar gezet en geen enkel probleem (DOA's ofzo) tegengekomen. Dat was weer een meevaller dus :)

Na de installatie van XP kwam ik erachter dat ie het op de G-drive had geinstalleerd. Het bleek dat mijn cardreader in de monitor de eerste vier drives bezet hielden. Zat niet op te letten tijdens installatie. Dus de USB-kabel naar m'n scherm eruit getrokken en nogmaals XP erop zetten. Afgelopen weekend dus alle programma's opnieuw installeren. Hoef niet te vertellen dat het vrij snel weer erop stond :)

Toen wat games gaan spelen. Company of Heroes, geinig spel en zover ik gezien heb draait het prima op 1920x1200. Binnenkort eens echt spelen, heb tot nu toe alleen nog maar de trainingen gedaan en een keer skirmish. FEAR daarna geprobeerd en ook dat ziet er allemaal wel slick uit. Wel een spel waar je echt eens voor moet gaan zitten om het vervolgens een hele nacht te spelen. En als laatste GTR2. Erg gaaf, hele vooruitgang (qua besturing) ten opzichte van deel één. Heerlijk 8)

Twee puntjes waar ik (nog) iets minder tevreden over ben.
De harde schijven. Tijdens het bestellen bleven de Seagate's op backorder staan. Het bleek dat er leveringsproblemen waren. Omdat ook andere bedrijven ze moeilijk konden leveren heb ik de bestelling omgezet naar Maxtor 320GB SATA-schijven. Ongeveer even snel, even groot en even duur. Helaas zijn ze wel gehorig die Maxtor's. Ik dacht dat ik ze nu ook had, maar ik had in m'n oude systeem Western Digitals. Maargoed, is geen ramp.

En het onboard geluid is ruk. Het klinkt goed, alleen ik hoor vanalles van m'n pc zelf door het geluid. Vooral bij harddisk activiteit. Of zelfs bij scrollen. Binnenkort nog maar even een los geluidskaartje halen. Twijfel nog tussen een Audigy of zo'n X-Fi. Straks maar eens wat meer over lezen :)
Pagina: 1