Toon posts:

Core 2 Duo E6600 - Teleurgesteld?

Pagina: 1
Acties:
  • 93 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben afgelopen weken druk geweest met een nieuw systeem. Ik wilde een redelijke semi graphic workstation bouwen voor thuis. Ik heb zelf een nieuw systeem gebouwd:

- Intel Core 2 Duo E6600
- Asus P5B Mobo
- 2 x 512 Nanya geheugen
- Geforce 7600 GT KO 256MB intern
- Sata2 disk
- WinXP

Nu had ik zelf hiervoor een oldschool P4 2.0ghz, 1gig en een geforce 6200.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet heelveel merk van een betere performance. Ik heb dit getest met dingen zoals Battlefield2 en 3DMark 06. Met name 3DMark 06 draait niet eens realtime bij mij. Het draait met een gemiddelde 12 fps en stottert bij iedere test.

Nu is mijn vraag of ik iets gemist heb in het optimaliseren van mijn machine of dat er idd iets mis is. Kan het een aantal dingen zijn in de bios? of windows zelf.

THanx,
Jizzle

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BF2 en 3dmark06 hebben veel meer te maken met je 3d kaart dan met je CPU.
Bij mijn E6600 is mijn X1900XT@XTX nog de bottleneck, jouw kaart is dat al helemaal.

3dmark06 is ook enorm zwaar, ik mag blij zijn als ik op sommige momenten 30fps kan krijgen.

Ik denk dat het probleem hier gewoon de videokaart is die zwak is in vergelijking met de rest van het systeem.

[ Voor 78% gewijzigd door PilatuS op 28-08-2006 15:08 ]

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Ik zou beginnen met installeren van chipsetdrivers (van intel website, niet van cd) nvidia drivers..
en eventueel windows update drivers misschien voor data controller.
Mocht dit niks opleveren zou ik denk ik met SiSoftSandra mijn onderdelen stuk voor stuk controleren of ze presteren zoals ze horen te presteren.

Actions speak louder than words

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 14:43

Shaidar

Geef eens wat benchmark resultaten? Ik heb een vergelijkbaar systeem ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:25

rg-mohwa

Phoe Hé

je hebt ook wel Budd geheugen volgens mij ofniet ?
reageer dan niet, dit draagt niet bij aan het topic. Je geeft nergens enige onderbouwing voor deze reply :)

[ Voor 57% gewijzigd door Turkish op 28-08-2006 16:50 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

rg-mohwa schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:09:
Budweiser ? :P

reageer dan niet :/

[ Voor 8% gewijzigd door Turkish op 28-08-2006 16:45 ]

• Vipertje
  • Laatst online: 10:28
rg-mohwa schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:09:
idd dit is wel belangrijk wat voor geheugen heb je erin zitten PCxxxx ...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Battlefield 2 zul je niet helemaal @ max kunnen draaien aangezien je daar eigenlijk meer geheugen voor nodig hebt. Mede door wat hierboven gezegd wordt over 3Dmark zie ik hier tot nu toe eigenlijk geen reden om teleurgesteld te zijn in de E6600.

[ Voor 36% gewijzigd door RoD op 28-08-2006 15:17 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:52:
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet heelveel merk van een betere performance. Ik heb dit getest met dingen zoals Battlefield2 en 3DMark 06. Met name 3DMark 06 draait niet eens realtime bij mij. Het draait met een gemiddelde 12 fps en stottert bij iedere test.
Ik denk dat jouw verwachtingspatroon niet echt realistisch is. Ik weet niet wat je haalt, maar vergelijk op Futuremark.com jouw score maar eens met de rest. Ik zie vooral mensen die 12fps halen. Het Battlefield 2 probleem zit hem misschien in de te hoge instellingen en de combinatie met 1GB geheugen. Maar ik zie het probleem niet. Als je betere (high-end) prestaties wil, had je een betere videokaart moeten kopen. Dit is namelijk een mid-end videokaart. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Nanya maakt zelf geheugen en is dus niet zo bekend. TwinMos en G.Skill gebruiken wel eens Nanya.

Back on topic:
Lijkt me idd niet dat dat je computer sneller wordt in spellen met die GraKa. Reken maar dat ie wel een stuk sneller is geworden in (de)-coderen, zoals video conversie, DVD's rippen, Rar-en, etc...

• PilatuS
  • Niet online
Waar het eigenlijk op neer komt is dat er niets mis is met je CPU, het ligt gewoon aan je videokaart en ook een beetje aan je RAM.

• Turkish
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Zie bovenstaande replies :)

Je verwachtingspatroon is waarschijnlijk veroorzaakt omdat je een snelle cpu hebt, je hebt alleen te weinig rekening gehouden met de invloeden die de rest van de componenten op je systeem op de algehele performance heeft :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Ik heb zelf een 6800GT op 6800 Ultra-snelheid (nog wel) en die is vergelijkbaar met een 7600GT. Ik haal de 12fps in 3DMark 2006 niet eens...

Aan je CPU kan het niet liggen; die is vergeleken met een P4 2.0 echt een BEEST en waarschijnlijk minstens 2x zo snel.

Laat eens wat benchmarks zien anders.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• PilatuS
  • Niet online
Als je wel mooie vloeiende benchmarks wil zien draai dan eens 3dmark03 en 05. Als het goed is zit je bij 03 zo rond de 10.000 punten en haal je in de eerste benchmark ook meer dan 150 fps op sommige punten.

Zelfs de snelste kaarten kunnen 06 nog niet altijd vloeiend laten draaien.

• Viper_4111
  • Nu online
PilatuS schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:04:
Zelfs de snelste kaarten kunnen 06 nog niet altijd vloeiend laten draaien.
Nou ik moet zeggen dat twee 7950's toch redelijk wat fps neer zetten in 06 :P

Maar goed topic, het enige wat ik je aan kan raden is het kopen van een betere VGA kaart. Je spellen zullen wel goed lopen, maar als je verwacht dat je alleen met een snelle CPU een flinke 3dmark score neer kan zetten dan zit je helaas fout. Ik kan je aanraden om eens te kijken naar een 7900GT (misschien 2 als je een SLI bord hebt). Dit zal je perfomance dusdanig beinvloeden en zal je dus ook zeker een hogere 3d mark score krijgen.

Geen informatie beschikbaar

• PilatuS
  • Niet online
De 2 kaarten die in mijn mening nu de beste koop zijn is de 7900GT en de X1900XT. Maar wat misshien ook wel wat kan zijn is nog ff wachten en dan een DX10 kaart kopen.

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Alles is al zo'n beetje gezegd, voor een grafisch werkstation heb je sowieso meer nodig dan 1 gig om een beetje te kunnen werken. Ik heb zelf ook een e6600 en vergeleken met een P 3,4 van een collega door het renderen van een scene in 3ds max (met brazil), de conroe was meer dan 3x zo snel.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 10:28

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

damnengineer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:13:
Alles is al zo'n beetje gezegd, voor een grafisch werkstation heb je sowieso meer nodig dan 1 gig om een beetje te kunnen werken. Ik heb zelf ook een e6600 en vergeleken met een P 3,4 van een collega door het renderen van een scene in 3ds max (met brazil), de conroe was meer dan 3x zo snel.
Ik mis nog een punt, indien je veel beeld/video berwerking doet, of als je game veel moet laden tijdens in game is HDD nog al eens een bottleneck. Een snellere HDD kan bij enkele zaken die je wil doen veel helpen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 12:52
Tjah, ik merk het meeste vooruitgang van snelheid in me harddisks. Van een 40 GByte seagate naar 2*Seagate 7200.10 SATA2.5 , om bijna te spreken van de data vloog me om de oren. Man wat een snelheid, nergens meer wachttijden.
De grootste vertraging is de HD en niet het systeem zelf...

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 00:03

Koppensneller

winterrrrrr

Termi schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:16:
Tjah, ik merk het meeste vooruitgang van snelheid in me harddisks. Van een 40 GByte seagate naar 2*Seagate 7200.10 SATA2.5 , om bijna te spreken van de data vloog me om de oren. Man wat een snelheid, nergens meer wachttijden.
De grootste vertraging is de HD en niet het systeem zelf...
Maar als je genoeg geheugen hebt (wat dus het swappen van de mempages overbodig maakt) is je harde schijf helemaal geen factor meer na het laden van textures en dergelijke. Tuurlijk, het laden gaat sneller, ook met mijn RAID0 met dezelfde schijven als jij hebt, maar ik heb er niet meer FPS door gehaald...

Verwijderd

Topicstarter
Wow wat een replies... thanx!

Ja ik heb nu gemerkt dat de CPU idd wel sterk is maar dat de videocard niet in balance met de kracht van de CPU. Mijn geheugen is dual channel opgesteld. Ik heb de benchmark vergeleken, en volgens mij komen die wel overeen met wat het zou moeten doen. 3DMark score is 3495.

Het is me in iedergeval duidelijk dat 3Dmark niet per definitie soepel hoeft te lopen. Mijn plan nu is, nieuwe CPU drivers van intel erop knallen, 1gig extra erbij prikken en voor langere termijn wachten op een DX10 kaart.

Weet iemand btw iets meer over die intel CPU drivers? Waar en welke?

Thanx,
Jizzle

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ik neem aan dat je drivers voor de chipset bedoeld?
The Intel® Chipset Software Installation Utility installs the Windows* INF files. The INF files inform the operating system how to properly configure the chipset for specific functionality, such as AGP, USB, Core PCI, and ISAPNP services.
http://downloadfinder.int...l_Desc.aspx?DwnldID=10733

Aunt bunny is coming to get me!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 01:46:
Ja ik heb nu gemerkt dat de CPU idd wel sterk is maar dat de videocard niet in balance met de kracht van de CPU. Mijn geheugen is dual channel opgesteld.
Het geheugen is ook niet echt in balans, zeker niet voor een semi graphic workstation, wat dat dan ook precies mag zijn.

Je hebt ook een misleidende/suggestieve topic titel. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-08-2006 11:48 ]

• PilatuS
  • Niet online
CPU drivers zijn niet nodig. Mijn E6600 presteerd super met alleen de MOBO drivers enz.

• HuJuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-02 14:25
Beste Tweakers,

ik open deze thread maar, want ik zit met een soortgelijk probleem, maar toch net iets anders. :)

Ik heb 3Dmark06 nu een paar keer laten draaien en ik kom niet boven de 4400 punten. Sterker nog, met de vergelijkbare systemen staat er in het oranje helemaal rechts in de grafiek: Slowest (You). En bedankt!

Ik heb het volgende erin liggen:
Intel C2D E6600
Asus P5B Deluxe Wifi/App
XFX 7900GT 256 ViVo
2x 1Gb Corsair DDR2-6400 (800Mhz) Dual Channel
Master SATAII Western Digital 320Gb
Slave SATAII Seagate Barracuda 7200.10 320Gb

Ik begrijp dat mijn videokaart niet al te best meer is, maar waarom dan toch de vraag? Nou, bij de CPU test gaf hij nog geen 1fps! Hij bleef constant op 0 staan met een enkele uitschieter naar 1 (ja, een hele één). Ik heb alle chipsets etc geupdate, dus daar zou het niet aan moeten liggen (via de fabrikant sites).

Iemand een idee hoe dit beter kan? De tip "een betere videokaart" is al opgepakt, ik ben aan het sparen ;)

Alvast bedankt!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De CPU test wil zeggen een test waarin je CPU het rekenwerk voor het grafische gedeelte voor zijn rekening neemt. Hier heb ik nog niet 1 processor gezien die de 3 FPS haalt.
Zoals al eerder genoemd, 3dMark 2006 is gewoon achterlijk zwaar.
Ter verduidelijking: mijn 3800+ X2 en 8800GTS 320MB KO scoren met 2GB RAM iets van 6000 punten (heb de scores zo even niet bij de hand, maar in ieder geval in de 6000).
Dit wordt gewoon puur door de videokaart gescoord, die 3800+ is een lachterje in vergelijking met de E6600. Betere benchmarks voor de CPU vind ik zelf bijv. Sysmark, PC Mark, of eventueel natuurlijk PiFast o.i.d.
Deze geven een veel beter indicatie van de CPU prestaties dan een 3DMark (de naam zegt het ook al, 3D, video acceleratie dus).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topics openen doe je niet in andere topics ;) Start gewoon netjes een compleet nieuw topic in een subforum. Ik raad je wel aan om vooraf eerst rond te kijken in de FAQ's en beleid van Videoplanken & Beeldkanonnen, aangezien dit in feite gewoon een "Help, mijn 3DMark score is te laag!" probleem is. Probeer minimaal eens andere benchmarktooltjes die specifiek op de CPU zijn gericht voordat je de schuld aan de CPU gaat geven :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.