Toon posts:

nieuwe gaming pc - budget 3000,- - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net als vele anderen hier op tweakers heb ik voor mezelf een nieuwe gaming pc samengesteld en vrag hiervoor jullie mening/suggesties/opmerkingen. Waarschijnlijk vinden velen het budget erg overdreven. Uiteraard is het een duur budget mar ik heb er dan ook behoorlijk veel voor over. Ik ben van plan het systeem of eind september of begin oktober te bestellen. Ligt aan de uiteindelijke kosten.

Na veel reviews en andere topics gelezen te hebben ben ik zelf op dit systeem gekomen:

Moederbord: ASUS P5W DH DELUXE, 211,-
Mooi moederbord en laat zich goed overclocken

Processor: Core 2 Duo E6700 533,-
Processor ben ik eigenlijk zeker van. Prima snelheid welk goed valt over te clocken

Werkgeheugen: OCZ2P8002GK 222,-
Geheugen is 2gb en draait op PC6400
Geheugen twijfel ik nog over. 2gb is een must maar is bijvoorbeeld 3 of 4 gb inmiddels niet aan te raden? Ik ben tevens van plan de processor over te clocken naar rond de 3,2 ghz (of in de buurt). Is het geheugen hiervoor toereikend?

Monitor: Dell UltraSharp™ 2407WFP 875,-
Monitor is vrijwel zeker. Zeer mooie monitor met schitterende looks. Kost wel wat maar dan heb je ook wat.

Grafische kaart: ASUS 7950GS 555,-
GRAKA is grootste twijfelpunt. Wachten op goede DirectX10 kaarten duurt me te lang, wil uiterlijk eind oktober het systeem bestellen. Ik twijfel tussen de 7950 en de topmerken van Radeon.

Harde schijven: 2x Barracuda 7200.10 250GB schijven 168,-
1x raptor Western Digital van 74mb 159,-
Wil Raid0 gaan draaien. Heb vernomen dat dit behoorlijk scheelt in snelheid van opstarten en ingame laden.

Behuizing: AntecP180 Black 131,-
Behuizing. LASTIG. Kan Belangrijkste is ruimte en flow maar looks zijn ook belangrijk om alles mooi af te werken. Het laatste is lastig. Vind de meeste kasten niet bijzonder mooi. Hebben jullie tips hierover?

Voeding: Tagan 530 watt 104,-

Koelers 1x processor Zalman CNP9500AT , 41,-

Monitor/muis Logitech G15 Gaming Keyboard 70,-
Logitech G7 Laser Cordless Mouse 75,-
Idd prijzig maar wel erg leuk voor een gamer. Mooi om uiterlijk goed af te werken

Geluidskaart Onboard sound van de asus moederbord.
Hecht persoonlijk wat minder waarde aan goed geluid. Normaal geluid is prima voor mij. Beter geluid van een geluidskaart hoor ikzelf waarschijnlijk amper.

Geluidsboxen Logitech Z-4 68,-
Degelijke boxen, niets speciaals maar wel fraai uiterlijk

DVD-Schrijver, DVD-lezer, Assemblage en Verzendkosten 113,-

TOTAAL 3325 euro

Nu zit ik met de volgende vragen:
  • Is het werkgeheugen niet aan de krappe kant? Is een 3gb of 4gb niet aan te raden? Overkill ok maar met het oog op de toekomst gezien?
  • Is PC6400 voldoende om processor fors over te clocken naar hopelijk 3,2 ghz?
  • Volstaat de huidige gekozen koeling om de temperaturen van het systeem redelijk te houden na overclocken?
  • Hebben jullie tips voor de behuizing?
  • Is Graka Nvidia 7950GS aan te raden? Kan deze kaart de komende 3 jaar goed mee of zal DX10 zo'n overwicht krijgen dat een high-end DX9 kaart hieronder bezwijkt?
Nogal wat vragen zoals jullie zien...
Hopelijk ontvang ik wat reacties van jullie tweakers om mijn systeem helemaal rond te krijgen!

Alvast bedankt!

Andre

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Eind oktober bestellen? Dan zou ik nog maar even wacthen met samenstellen :)

• diac21
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09-2025
keanu_ schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:07:
Wat komt er voor leuks dan?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 21:50
Ik zou geen OCZ geheugen nemen, helemaal niet met een C2D. Zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 28-08-2006 14:15 ]

Verwijderd

De eerste DirectX 10 kaarten van Nvidia als het goed is...

En messchien kan je beter een e6600 nemen...dan ga je niet zo heel ver over je budget en voor die 167 Mhz hoef je het ook niet te doen...

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:04:
Mooi moederbord en laat zich goed overclocken
Geen opmerkingen bij

Processor: Core 2 Duo E6700 533,-
Processor ben ik eigenlijk zeker van. Prima snelheid welk goed valt over te clocken
Waarom niet de E6600, snelheidsverschil is te verwaarlozen, maar prijs/kwaliteitsverhouding is stukken beter.

Werkgeheugen: OCZ2P8002GK 222,-
Geheugen is 2gb en draait op PC6400
Geheugen twijfel ik nog over. 2gb is een must maar is bijvoorbeeld 3 of 4 gb inmiddels niet aan te raden? Ik ben tevens van plan de processor over te clocken naar rond de 3,2 ghz (of in de buurt). Is het geheugen hiervoor toereikend?
Meen wat gehoord te hebben over compatibiliteitsproblemen met PC6400 geheugen. Misschien beter voor PC 5700 gaan? 2GB is ruim voldoende.

Monitor is vrijwel zeker. Zeer mooie monitor met schitterende looks. Kost wel wat maar dan heb je ook wat.
875 euro voor een monitor? 8)7 Nu ja is kwestie van smaak en het is jouw geld. Ik zou persoonlijk voor een 20" variant gaan, zou scheel worden van een 24"

GRAKA is grootste twijfelpunt. Wachten op goede DirectX10 kaarten duurt me te lang, wil uiterlijk eind oktober het systeem bestellen. Ik twijfel tussen de 7950 en de topmerken van Radeon.
Zoek hier zuiver rauwe benchmarks voor op. De XT1950 en deze 7950 zullen ongeveer gelijk presteren.

Wil Raid0 gaan draaien. Heb vernomen dat dit behoorlijk scheelt in snelheid van opstarten en ingame laden.
Het nut ontgaat me hier een beetje. Of je gebruikt de raptor als systeemschijf, zonder raid. Dan gaat het nut van de raid wel weg, aangezien de barracuda's enkel opslag zijn. Of je zet de barracuda's in raid en gebruikt die als systeemschijf, wat op zich de raptor weer totaal overbodig maakt. Het ideale is 2x raptor in raid + 1 barracuda.

Behuizing. LASTIG. Kan Belangrijkste is ruimte en flow maar looks zijn ook belangrijk om alles mooi af te werken. Het laatste is lastig. Vind de meeste kasten niet bijzonder mooi. Hebben jullie tips hierover?
Kwestie van smaak, dit moet je volledig zelf kiezen. Persoonlijk ga ik voor de Antec Sonata 2

Geen commentaar

Bij de conroe's blijkt de boxed cooler erg goed te zijn, misschien deze eerst proberen?

Idd prijzig maar wel erg leuk voor een gamer. Mooi om uiterlijk goed af te werken
Om te gamen wordt altijd een muis met draad aangeraden. De G5 in dit geval. Toetsenbord is OK

Hecht persoonlijk wat minder waarde aan goed geluid. Normaal geluid is prima voor mij. Beter geluid van een geluidskaart hoor ikzelf waarschijnlijk amper.
Als geluid je ect niet interesseert is de onboard voldoende.

Degelijke boxen, niets speciaals maar wel fraai uiterlijk
Zie comment op geluidskaart

Redelijk hoog bedrag voor deze dingen, maar zal wel kloppen.

Alvast bedankt!
Bedanken is niet de gewoonte op GoT, wij doen dat constant!
Modbreak:Dit is toch geen manier om te quoten? ;)

Gebruik i.p.v. [i] (of [b]) tags gewoon een [/quote]-tag en typ jouw commentaar. Nadien ga je met [quote] weer verder zodat de het originele bericht weer in een quote komt.

Voorbeeld:
Zijn tekst met moederbord
Jouw tekst over moederbord
Zijn tekst met processor
Jouw tekst over processor

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 28-08-2006 17:51 ]

Life is simple, make choices, don't look back...

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
keanu_ schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:07:
inderdaad

Maar zou je niet gewoon de E6600 kunnen kopen en die overklokken? Volgens mij is die namelijk hetzelfde als de E6700, maar loopt die wat langzamer. Dus die zou je volgens mij net zo ver moeten overklokkken als de E6700.
Wat voor soort DVD-schrijver en DVD lezer heb je uitgekozen?
Ik dacht dat de 320 GB versie sneller was dan de 250 GB versie.
De 150 GB versie is nieuwer en sneller. Maar wel duurder, het is maar wat je wilt dus.
Dat is toch de 7950GX2?
Dit is natuurlijk al een behoorlijke voeding, maar je hebt natuurlijk een paar enorme stroomverbruikers in je systeem zitten, en je wilt overklokken. Misschien de Cooler master iGreen power 600 watt?
* Is het werkgeheugen niet aan de krappe kant? Is een 3gb of 4gb niet aan te raden? Overkill ok maar met het oog op de toekomst gezien?

* Is PC6400 voldoende om processor fors over te clocken naar hopelijk 3,2 ghz?

* Volstaat de huidige gekozen koeling om de temperaturen van het systeem redelijk te houden na overclocken?

* Hebben jullie tips voor de behuizing?

* Is Graka Nvidia 7950GS aan te raden? Kan deze kaart de komende 3 jaar goed mee of zal DX10 zo'n overwicht krijgen dat een high-end DX9 kaart hieronder bezwijkt?
Dat werkgeheugen zou je altijd later aan kunnen schaffen. Het is nu wel genoeg.

Ja

Misschien waterkoeling? Maar dat is natuurlijk wel een heel stuk duurder.

Lijkt me een goede kast

Volgens mij valt het wel mee, maar misschien zou je nu een X1900XT kunnen kopen, en dan over 2 jaar een volwaardige DirectX 10 kaart.

Reactie van little bear:

[...]
Kwestie van smaak, dit moet je volledig zelf kiezen. Persoonlijk ga ik voor de Antec Sonata 2

Ik denk dat je dan met die voeding in de knoop komt. En de sonata II is lelijk :9

Waar bestel je eigenlijk? Op een budget van 3000 euro kan dat misschien nog wel wat schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door hello_moto op 28-08-2006 14:30 ]

Verwijderd

Ik dacht dat de Dx 10 kaarten in september uit kwamen ;)
dus als je het in oktober wil hebben dan kan je nog wel even wachten met samen stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 14:26 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat kan ik zeggen? Ehm... als je geld teveel hebt dan kan je me emailen, hier is het altijd welkom ;)

Nee maar serieus: moederbord goed, processor zou ik een E6600 doen, scheelt een klap geld en is ook goed over te klokken, werkgeheugen is prima, 2GB is een nette maat maar zulk ruig geheugen hoef je niet te doen want de Core 2 Duo is niet erg gevoelig voor strakke timings. De budget-DDR2-setjes gaan ook vaak op 4-4-4-12 richting de 1050 MHz, dus waarom zo'n smak geld erbij?

Monitor moet je zelf beslissen, misschien zijn er nog andere merken die zoiets hebben voor minder geld, Eizo ofzo? Grafische kaart is een goeie, ténzij je overál HDR in combinatie met Anti-aliasing (vermindering van karteltjes) wilt doen dan zou je voor een X19x0 moeten kiezen. Ze zijn beiden snel zat maar op extreem hoge resoluties zou ik dúidelijk voor de 7950GX2 gaan :)

Voeding misschien een 600-wattertje doen? Als je lekker wilt overklokken moet je een goed merk hebben en veel wattjes. Maar daar moet je zelf over beslissen. Koeler zou ik een Arctic Freezer 7 Pro doen, scheelt een klap geld en koelt net zo goed zo niet beter. Geluidskaart zou ik zéker niet onboard doen, een simpele Creative Live! 24-bit is een stúk beter, samen met beter geluid ontlast het ook nog eens je processor dus die zou ik niet laten liggen, die dingen zijn spotgoedkoop samen met een Logitech X530 voldoet het prima :)

En over die 7950GX2, hoe lang wil je wachten? Als je tot Oktober wacht komt nVidia met een DX10-kaart en niet veel later zal ATi volgen. DirectX9-kaarten zoals de X19x0 van ATi of de 7950GX2 van nVidia kunnen DX10 niét gerenderd krijgen, dat is een punt wat zeker is. DX10-kaarten zullen waarschijnlijk wél sneller zijn in DX9, dus mocht je nu met een baggerkaart zitten zou ik een goedkoop tussenkaartje nemen en overklokken en dan DX10 nemen :)

• hello_moto
dus ik zou zoiets nemen
ASUS P5W DH DELUXE
E6600
2 gb pc 6400
Dell UltraSharp™ 2407WFP
x1900xt
1 x seagate barracuda 7200.10 320 gb + 1x raptor 150 gb
antec p180
600 watt coolermaster
g15+g5
Logitech Z-4

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Jesse schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:15:
Ik zou geen OCZ geheugen nemen, helemaal niet met een C2D. Zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Als het goed is komt dat vooral met de P5B, aangezien die het geheuegen 1,8 volt geeft en niet hoog genoeg kan (2,1).

Dat zei de OCZ support tenminste, een P5W DH Deluxe raden ze wel aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Jesse wrote:

Ik zou geen OCZ geheugen nemen, helemaal niet met een C2D. Zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter[

Ja je hebt gelijk. Ben er meteen even achteraan gegaan en heb het geheugen in eerste instantie gewijzigd in:

CORSAIR Twin2x 2048 - PC6400 Cas 4 voor 302,- euro. Helaas wel meteen een stuk duurder.

Nu zie ik op azerty.nl ook hetzelfde geheugen staan van corsair maar dan cas-3 en meteen voor 472,- euro. Maakt dit verschil in cas zo enorm veel uit of valt dat mee?

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto wrote:

Wat voor soort DVD-schrijver en DVD lezer heb je uitgekozen?
De 150 GB versie is nieuwer en sneller. Maar wel duurder, het is maar wat je wilt dus.
Dat is toch de 7950GX2?
Dit is natuurlijk al een behoorlijke voeding, maar je hebt natuurlijk een paar enorme stroomverbruikers in je systeem zitten, en je wilt overklokken. Misschien de Cooler master iGreen power 600 watt?
Misschien waterkoeling? Maar dat is natuurlijk wel een heel stuk duurder.

Ik zit momenteel te denken aan de Nec ND-4571 zwart als dvd-schrijver en de Asus DVD-E616P2 dvd-brander, respectievelijk 37 en 21 euro bij azerty.nl.

Had je alternatieven in gedachten dan?

De 150gb is idd sneller maar heb toch gekozen voor de 74gb variant om de kosten nog enigszins te beperken... Het is al een erg duur geintje....

je hebt gelijk. Ik bedoel idd de 7950GX2. Door al die serienummers zie je soms de bomen door het bos niet meer....

Ik heb de voeding aangepast naar de Coolermaster 600 watt. Ik was al bang dat dit weer meer ging kosten maar toevallig zijn beide voedingen exact evenduur maar kan de cooelrmaster 70 watt extra leveren!

Helaas weet ikzelf erg weinig van waterkoeling af. In principe heb ik gekozen voor de 1x processor Zalman CNP9500AT als luchtkoeling. Als waterkoeling echt een stuk beter is kies ik alsnog waterkoeling maar hier heb ik wel enig advies in nodig. Wat kun je me adviseren?

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto wrote:

dus ik zou zoiets nemen
ASUS P5W DH DELUXE
E6600
2 gb pc 6400
Dell UltraSharp™ 2407WFP
x1900xt
1 x seagate barracuda 7200.10 320 gb + 1x raptor 150 gb
antec p180
600 watt coolermaster
g15+g5
Logitech Z-4

Vinden jullie een aparte geluidskaart aan te raden? En dan niet zozeer vanwege de betere sound maar vanwege de cpu. Indien er geen extra soundkaart bij wordt genomen zal de cpu dit overnemen. Vergt dit niet enorm veel cpu-kracht in game?

• hello_moto
Helaas weet ikzelf erg weinig van waterkoeling af. In principe heb ik gekozen voor de 1x processor Zalman CNP9500AT als luchtkoeling. Als waterkoeling echt een stuk beter is kies ik alsnog waterkoeling maar hier heb ik wel enig advies in nodig. Wat kun je me adviseren?
Ik heb er ook niet echt verstand van, maar jij hebt al een enorm duur systeem, dus ik zou het dan toch maar bij luchtkoeling houden. Als je gewoon een goede stille kast neemt (p180) met goede koelingsmogelijkheden, dan is dat wel genoeg. De Thermaltake Big Typhoon is een goede processorkoeler. De Zalman VF900-Cu is een goede videokaartkoeler.
Ik zit momenteel te denken aan de Nec ND-4571 zwart als dvd-schrijver en de Asus DVD-E616P2 dvd-brander, respectievelijk 37 en 21 euro bij azerty.nl.
Lijkt me een goede keuze :Y EDIT: je hebt dus 2 branders? neem 1 brander en 1 lezer d:)b
Vinden jullie een aparte geluidskaart aan te raden? En dan niet zozeer vanwege de betere sound maar vanwege de cpu. Indien er geen extra soundkaart bij wordt genomen zal de cpu dit overnemen. Vergt dit niet enorm veel cpu-kracht in game?
Dat valt heel erg mee. Vooral met zo'n snelle processor als die van jou, moet dat zeker geen probleem zijn.

Je hebt een triple post :9

[ Voor 16% gewijzigd door hello_moto op 28-08-2006 16:54 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Waarom 'n schijf van 74 MB voor 159 euro :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• hello_moto
CLB schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:54:
Waarom 'n schijf van 74 MB voor 159 euro :+
Om zn diskettes te backuppen :Y Maar zou je eens een 'update' kunnen plaatsen Andre? Graag inclusief de prijzen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door hello_moto op 28-08-2006 16:57 ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Als je hem als serieus game systeem wilt gebruiken, moet je er ook rekening mee houden dat nieuwe games (zoals bijv. bf2) het geluid niet op max kunnen zetten tenzij je er een x-fi in propt, mogelijk enkel een promotie stunt van creative, maar toen ik het verschil hoorde op de stand van de hardware.info dagen, wist ik niet wat ik hoorde.

en ok, een dell 24" is leuk, maar je kan gigantisch besparen,
pricewatch: BenQ FP202W (20", 8ms, D-sub/DVI-D)
600:1 contrast, 8ms, en dat voor 350 euro, itt 875.

[ Voor 27% gewijzigd door MrDrako op 28-08-2006 17:13 ]

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als ik jou was, dan zou ik wel een voeding uit de Seasonic S12 serie nemen. Die zijn veel beter dan die van Tagan.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
El Cid schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:12:
Die zijn veel beter dan die van Tagan.
Tagan is een A-Merk en levert zeer goede voedingen.
TS schreef:
Ik heb de voeding aangepast naar de Coolermaster 600 watt. Ik was al bang dat dit weer meer ging kosten maar toevallig zijn beide voedingen exact evenduur maar kan de cooelrmaster 70 watt extra leveren!
Mja, wattage zegt niet zoveel.
Amperes zijn van groter belang :P

Kijk welke bijv. de meeste amps op de +12 lijn heeft, dan weet je welke je wilt :)

[ Voor 49% gewijzigd door SH4D3H op 28-08-2006 17:18 ]

• diac21
Ik heb de XFI fatallity van creative. Ik had eerst een terratec dmxfire 1024. Die ging kapot (vraag me niet waarom :S) dus toen had ik onboard sound voor een tijdje. Klonk echt voor geen ruk, daarna kocht ik dus de xFI en dat geluid is ZALIG! :w00t: maar wel duur..

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens verschilllende mensen in t P5W DH Deluxe topic is t geluid ervan beter dan die van een Audigy 2 :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
diac21 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:17:
Ik heb de XFI fatallity van creative. Ik had eerst een terratec dmxfire 1024. Die ging kapot (vraag me niet waarom :S) dus toen had ik onboard sound voor een tijdje. Klonk echt voor geen ruk, daarna kocht ik dus de xFI en dat geluid is ZALIG! :w00t: maar wel duur..
Dat zal best, maar de TS meld dus dat hij geen waarde hecht aan goed geluid, slechts om de cpu te ontlasten.
TS: Als je het pas over dik een maand gaat bestellen, wacht dan. Niet alleen omdat er dan nieuwe dingen uitkomen, maar ook omdat de prijzen dalen.

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Mijn tip:
Geef die 3000 goed uit, koop een E6600 als processor. Doe er een leuke luchtkoeling op, want waterkoeling kan nog wel eens wat mis meegaan en vergt ook onderhoud. Neem voor je geheugen gewoon normaal pc6400, daar zit zat rek in en ik zou bij een Intel nooit 100 euro extra geven voor -1 latency (maakt geen zak uit!).
Vga: ik zou niet wachten op een directX 10 kaart, voordat daar spellen voor komen ben je ook weer een jaar verder en aan je budget te zien zal je dan wel weer voor een upgrade gaan? X1950 lijkt mij een aanrader, want die schijnt zuiniger (beter overklokbaar dus) dan de X1900 te zijn en is nog een tikkeltje sneller. Bovendien kan je daar nog HDR + AA tegelijk op draaien, dat is wel het mooist... De 7950gx2 is ook wel een optie, als je ruwe rekenkracht wilt. Nog een klein voordeel aan de X1950 is dat de minimale framerate vaak hoger ligt dan bij een Nvidia (terwijl Nvidia op gemiddelde fps vaak wel hoger scoort).
Over de HDs: ik raad je zowel raid aan als de losse 320gb schijf, als je raid neemt is die raptor eigenlijk een beetje overbodig... Hou er wel rekening mee dat 2 harde schijven 2x zo'n grote kans hebben om te overlijden en 2x zoveel hitte in je kast produceren (en sommige hd's zijn echt heel heet).
EN als je toch 3000 uitgeeft en eigenlijk de perfecte game-pc aan het bouwen bent kan eigenlijk een X-fi niet ontbreken. het ontlast je processor met 5% en je geluid is ook een stuk mooier (zowiezo de EAX ondersteuning voor spellen is leuk als je een 5.1 set hebt).

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:33:
CORSAIR Twin2x 2048 - PC6400 Cas 4 voor 302,- euro. Helaas wel meteen een stuk duurder.

Nu zie ik op azerty.nl ook hetzelfde geheugen staan van corsair maar dan cas-3 en meteen voor 472,- euro. Maakt dit verschil in cas zo enorm veel uit of valt dat mee?
Nee dat verschil in caswaarde maakt niet heel veel uit. En zeker niet genoeg om de meerprijs te rechtvaardigen.

Verder zou ik ook de E6600 nemen.

Met PC6400 geheugen kan je trouwens de E6600 overklokken naar 3.6GHz (9*400FSB), dan loopt je geheugne synchroon en net op zijn snelheid, heb je lekker veel bandbreedte, en een beest van een overklok op je cpu.

En hoe zit het met de harde schijven? Wat denk je nu te doen mt die raid? 2 gewone 7200rpm schijven in raid 0 voor OS en 1 raptor voor opslag is niet echt logisch, denk je niet?
Gebruik raptors voor OS (eventueel 2 in raid 0 als budget dit toelaat) en gebruik de 7200rpm's voor opslag.

Verwijderd

Topicstarter
Hier even een update van de huidige opstelling:

Processor: Core 2 Duo E6600 533,-
Werkgeheugen: Corsair Twin2x 2048 PC6400 Cas 4 302,- (Corsair heeft ook Cas-3 geheugen, verder identiek aan deze. Maakt dit iets uit?)
Grafische kaart: ASUS EN7950GX2 555,-
Voeding: Coolermaster Igreen Power 600 watt 104

Totaalprijs 3202,-

In de nieuwe opstelling is de voeding veranderd naar eentje van 600 watt, de processor gewijzigd naar de E6600 en werkgeheugen gewijzigd naar 2gb van corsair, cas 4.

VRAGEN:
  • Maakt cas 3 of cas 4 bij werkgeheugen veel uit?
  • Is onboard sound aan te raden? Met het oog op afname cpu-kracht?
Ik heb nu alleen een cpu-koeler. Volgens mij wel een goeie. Ben van plan om alleen de cpu over te clocken en geen andere onderdelen. Volstaat dan alleen deze koeler of moeten er ook koelers op graka worden gezet?

Verwijderd

Topicstarter
Disco Stu wrote:

Nee dat verschil in caswaarde maakt niet heel veel uit. En zeker niet genoeg om de meerprijs te rechtvaardigen.

Verder zou ik ook de E6600 nemen.

Met PC6400 geheugen kan je trouwens de E6600 overklokken naar 3.6GHz (9*400FSB), dan loopt je geheugne synchroon en net op zijn snelheid, heb je lekker veel bandbreedte, en een beest van een overklok op je cpu.

En hoe zit het met de harde schijven? Wat denk je nu te doen mt die raid? 2 gewone 7200rpm schijven in raid 0 voor OS en 1 raptor voor opslag is niet echt logisch, denk je niet?
Gebruik raptors voor OS (eventueel 2 in raid 0 als budget dit toelaat) en gebruik de 7200rpm's voor opslag.

ok duidelijk!
Met de harde schijven was ik inderdaad van plan om 2 gewone 7200 rpm schijven in raid0 te zetten en 1 raptor van 74gb voor OS. Hierbij komen ook de installatiefiles van games en dergelijke. Al moet ik zeggen dat dit niet zeker is. Ik hoor hier en daar ook geluiden dat die Barracuda 7200.10 schijven nagenoeg even snel lopen als een raptor. Als het verschil in snelheid echt zo klein is dan neem ik toch geen raptor voor een ruime 150, -euro. Die krengen zijn behoorlijk prijzig.

• hello_moto
Dat lijkt er al op! Maar misschien is de x1950XTX toch een goede kanshebber? Scheelt 125 euro en is meestal beter, want je kunt nu AA en HDR tegelijk doen.

De e6600 is geen 533,- dus dat heb je ook verkeerd berekend in je totale prijs.

Andre, gebruik ook eens de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gifknop ;)

[ Voor 26% gewijzigd door hello_moto op 28-08-2006 17:50 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 21:50
offtopic:
andre23: zou je inplaats van bold/vetgedrukt de 'quote' tag kunnen gebruiken als je iemand aanhaald? Dat maakt de reactie een stuk beter te lezen. Je kan als je op iemand reageerd zelfs gewoon het 'Quote bericht' knopje rechtsbovening elke reactie gebruiken, dan hoef je zelf niet met de codes aan het klussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 28-08-2006 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Diac 21 wrote:

Ik heb de XFI fatallity van creative. Ik had eerst een terratec dmxfire 1024. Die ging kapot (vraag me niet waarom ) dus toen had ik onboard sound voor een tijdje. Klonk echt voor geen ruk, daarna kocht ik dus de xFI en dat geluid is ZALIG! :w00t: maar wel duur..

Weet je wat het is Diac21, ik ben bang dat ik het verschil in geluidskwaliteit niet bijzonder ga vinden. Om dan ruim 100 euro, of nog veel meer voor een goede geluidskaart uit te geven is behoorlijk veel. daarnaast, als je kiest voor uitstekend geluid, dan kies je ook voor goede 5.1 of 7.1 geluidsboxen. In dit geval ga ik toch ver boven de 3000 euro zitten. Dit houdt in dat ik nog veeeeel langer moet gaan wachten (november) tot ik de pc heb en zal de prijs van de pc snel boven 2500 euro uitkomen.

Bovendien ben ik geen type die superzware 3d-shooters ga spelen met veel geluidseffecten. Ben meer een oblivion-type en dat soort spelen. Denk dat het soort spel ook uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Jesse schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:50:
offtopic:
andre23: zou je inplaats van bold/vetgedrukt de 'quote' tag kunnen gebruiken als je iemand aanhaald? Dat maakt de reactie een stuk beter te lezen. Je kan als je op iemand reageerd zelfs gewoon het 'Quote bericht' knopje rechtsbovening elke reactie gebruiken, dan hoef je zelf niet met de codes aan het klussen.
Je hebt gelijk Jesse. In het gevolg gebruiken we deze manier! :)

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
SH4D3H schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:15:
[...]

Tagan is een A-Merk en levert zeer goede voedingen.
Dat kan wel zo zijn, maar toch zijn die Seasonic's beter qua stilte, stabiliteit en efficientie.

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:47:
Dat lijkt er al op! Maar misschien is de x1950XTX toch een goede kanshebber? Scheelt 125 euro en is meestal beter, want je kunt nu AA en HDR tegelijk doen.

Andre, gebruik ook eens de [afbeelding]knop ;)
Ziet er idd ook wel aardig uit alleen is deze alleen nog in de pre-order verkrijgbaar. Alleen tegen de tijd dat een en ander besteld zal gaan worden zal hij er wel zijn. Het enige nadelige verschil dat ik zo gauw kan zien is dat hij minder geheugen heeft (512 mb tegenover de 1024 van de 7950). Daarnaast is het geheugen wel weer sneller dan de 7950...
pfhoe... je stelt me wel voor lastige keuzes hier haha!

:)

ps, wat versta je onder AA en HDR?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Jesse schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:50:
offtopic:
Inderdaad, gewoon gebruik maken van de [quote]-tag en geen gekke [b]-tags (bold) gaan misbruiken daarvoor :o

Verder zie ik dat je hier en daar dubbel en driedubbel achterelkaar post.
Gebruik daarvoor de edit ( Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif ) knop!

Over de vragen die je stelt:
* Is het werkgeheugen niet aan de krappe kant? Is een 3gb of 4gb niet aan te raden? Overkill ok maar met het oog op de toekomst gezien?
PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?
* Is PC6400 voldoende om processor fors over te clocken naar hopelijk 3,2 ghz?
Reken eens uit hoeveel op welke klokfrequentie het PC6400 geheugen draait. Bekijk en vergelijk de beschikbare bandbreedte en houd rekening met dual-channel.

De RAM FAQ verteld mij dat PC2-6400 (DDR2-800) op 400MHz draait. Met een FSB van 400MHz zou je (in geval van dual-channel) uitkomen op een bandbreedte van 12,8GB/s.
Wellicht is [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen? hierbij ook interessant :)
* Volstaat de huidige gekozen koeling om de temperaturen van het systeem redelijk te houden na overclocken?
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Koeling v.d. Intel Core 2 Duo.
* Hebben jullie tips voor de behuizing?
Reviews en ervaringen lezen over kasten. Wellicht is de Tweakers.net Productsurvey hier handig bij.
* Is Graka Nvidia 7950GS aan te raden? Kan deze kaart de komende 3 jaar goed mee of zal DX10 zo'n overwicht krijgen dat een high-end DX9 kaart hieronder bezwijkt?
Waarom zou de introductie van DX10-compatible kaarten ervoor zorgen dat alle voorgaande kaarten 'nutteloos' worden?
Kijk eens naar de geschiedenis. De GeForce 4 Ti kaarten konden menig game nog vlekkeloos draaien terwijl de GeForce FX en ATi Radeon (R3xx) kaarten met DirectX9.0 ondersteuning al vollop verkocht werden. Zelfs een aantal games van vandaag draaien nog op de oudere GeForce 4 Ti kaarten :)
Ik zou mij in ieder geval niet zoveel zorgen maken en gewoon de kaart kopen die je nu nodig hebt ;)
ps, wat versta je onder AA en HDR?
Zoek en gij zult vinden!
Ik zie een hit waarin het volgende vermeld staat:
"High Dynamic Range rendering, or HDR, is the latest must-have graphics feature. Valve's Doug Lombardi talks to us about HDR and Half Life 2: Lost Coast."
Over AA: Zoek eens op 'Anti aliasing' ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 28-08-2006 18:08 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
ik hoop dat die prijs van de E6600 een foutje is...

tenzij je 500GB aan data wil hebben, ontgaat mij nog steeds waarom je perse die 2e Barracuda wil kopen
raid0 van 2* 7200.10 is redelijk vergelijkbaar met een Raptor, dus een beetje overbodig denk ik

voor de grafische kaart moet je vooral weten hoe lang je er mee schikt te werken,
voor DX10 heb je bijvoorbeeld zoiezo Windows Vista nodig
de vraag is ook hoe lang het gaat duren voor ze echt nuttig gaan zijn, er zijn al een aantal games aangekondigd, maar doordat ze WIndowsXP niet zomaar kunnen negeren, zal DX9 nog lang ondersteund worden
persoonlijk zou ik voor een iets goedkopere variant gaan en wachten op de R600, welke naar het schijnt zeer snel zou zijn (de prijs zal er ook wel naar zijn)
als je natuurlijk op native resolutie wil spelen van dat 24" scherm, heb je niet zoveel keuze vrees ik

Verwijderd

Topicstarter
catfish schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:08:
ik hoop dat die prijs van de E6600 een foutje is...

tenzij je 500GB aan data wil hebben, ontgaat mij nog steeds waarom je perse die 2e Barracuda wil kopen
raid0 van 2* 7200.10 is redelijk vergelijkbaar met een Raptor, dus een beetje overbodig denk ik

voor de grafische kaart moet je vooral weten hoe lang je er mee schikt te werken,
voor DX10 heb je bijvoorbeeld zoiezo Windows Vista nodig
de vraag is ook hoe lang het gaat duren voor ze echt nuttig gaan zijn, er zijn al een aantal games aangekondigd, maar doordat ze WIndowsXP niet zomaar kunnen negeren, zal DX9 nog lang ondersteund worden
persoonlijk zou ik voor een iets goedkopere variant gaan en wachten op de R600, welke naar het schijnt zeer snel zou zijn (de prijs zal er ook wel naar zijn)
als je natuurlijk op native resolutie wil spelen van dat 24" scherm, heb je niet zoveel keuze vrees ik
huh als je slechts 1 schijf van 7200 rpm neemt (barracuda) dan is toch het hele nut van raid0 weg of vergis ik me nu?
Ok, het is veel opslagruimte, veel meer dan ik nu nodig heb maar het is erg handig voor het geval dat en als performance hierdoor beter wordt dan is dit toch de voorkeur.
Ik twijfel momenteel alleen nog tussen de CLUB3D Radeon X1900 XTX en 7950. Ben er zeker van dat ik niet ga wachten tot DX10 kaarten. Tegen de tijd dat deze dx9 kaarten verouderd zijn zijn we zeker 2 jaar verder. (hoop ik althans)

BTW. Ik ben de floppy-drive glad vergeten in het hele systeem. Vinden jullie tweakers dit nog noodzakelijk? Momenteel gebruik ik de floppy alleen als ik het hele systeem formatteer (bootdisks) aangezien ik geen bootable xp cd heb...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 18:46 ]

Verwijderd

Terw_Dan vindt CRT monitoren en diskettedrives hopeloos ouderwets.
Ik niet, het enige nadeel van CRT is dat het wat meer ruimte in neemt, en er zijn genoeg mensen met zat ruimte voor een CRT, en een diskettedrive kan altijd van pas komen.

Ook zou ik gaan voor een dual monitor setup.

• Esteral
  • Laatst online: 22-09-2021
Je zou 2 raptors 74GB kunnen nemen , de nieuwe versie WD740ADFD (zelf heb ik er 1). Deze in raid 0 zetten. Daarnaast een 250GB of hoger indien je het echt nodig heb.
Hier een heel mooi artikel over 2 raptors

http://www.overclockers.com/articles1297/

Wel wil ik een kant tekening plaatsen dat je waarschijnlijk met 2 normale Sata II schijven in Raid ook hele goede prestaties neer zal zetten, maar je wel een zak met geld bespaard.

Ook een hele goede oplossing en waarschijnlijk de beste prijs/prestatie keuze: 3 Samsung SP2504C 250GB SATA II schijven te nemen en die in een 2 in Raid 0 en 1 backup of alle 3 in raid 10. Samsungs halen hoge doorvoertijden wat lekker is bij games en zijn erg stil en weinig warmte.

Als voeding zou ik je aanraden om eens te kijken naar Seasonics
http://www.silentpcreview.com/article28-page6.html
http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html

Als kast kan je ook kijken naar de Antec Solo dit de zwarte versie van de P150 maar dan zonder voeding. Wel extra fan bij kopen voor de voorkant.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:44:
[...]

huh als je slechts 1 schijf van 7200 rpm neemt (barracuda) dan is toch het hele nut van raid0 weg of vergis ik me nu?
Ok, het is veel opslagruimte, veel meer dan ik nu nodig heb maar het is erg handig voor het geval dat en als performance hierdoor beter wordt dan is dit toch de voorkeur.
Ik twijfel momenteel alleen nog tussen de CLUB3D Radeon X1900 XTX en 7950. Ben er zeker van dat ik niet ga wachten tot DX10 kaarten. Tegen de tijd dat deze dx9 kaarten verouderd zijn zijn we zeker 2 jaar verder. (hoop ik althans)

BTW. Ik ben de floppy-drive glad vergeten in het hele systeem. Vinden jullie tweakers dit nog noodzakelijk? Momenteel gebruik ik de floppy alleen als ik het hele systeem formatteer (bootdisks) aangezien ik geen bootable xp cd heb...
normaal gezien maak je de keuze tussen een Raptor of een raid0 met "gewone" hard disks (of raid0 met raptors, maar da's prijzig) beide is eerder overkill, maar als je de ruimte kan gebruiken en het mobo heeft toch al standaard een raid controller is de meerkost van die extra hard disk natuurlijk minimaal

DX9 zal zeker nog een poosje meegaan, zeker omdat MS zegt geen DX10 te maken voor WindowsXP, de vraag is eerder hoe lang je op hoge detail settings wil spelen
de 7950 heeft wat meer ruwe kracht, de 1900 kan mooiere image kwaliteit leveren, da's een persoonlijke keuze

huidige systemen kunnen allemaal booten vanaf een usb-stick, dus floppy heb je helemaal niet nodig :)

btw, een bootable cd maken is helemaal niet zo moeilijk, genoeg tutorials voor te vinden :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:39:
Hier even een update van de huidige opstelling:

Processor: Core 2 Duo E6600 533,-
Werkgeheugen: Corsair Twin2x 2048 PC6400 Cas 4 302,- (Corsair heeft ook Cas-3 geheugen, verder identiek aan deze. Maakt dit iets uit?)
Grafische kaart: ASUS EN7950GX2 555,-
Voeding: Coolermaster Igreen Power 600 watt 104

Totaalprijs 3202,-

In de nieuwe opstelling is de voeding veranderd naar eentje van 600 watt, de processor gewijzigd naar de E6600 en werkgeheugen gewijzigd naar 2gb van corsair, cas 4.

VRAGEN:
  • Maakt cas 3 of cas 4 bij werkgeheugen veel uit?
  • Is onboard sound aan te raden? Met het oog op afname cpu-kracht?
Ik heb nu alleen een cpu-koeler. Volgens mij wel een goeie. Ben van plan om alleen de cpu over te clocken en geen andere onderdelen. Volstaat dan alleen deze koeler of moeten er ook koelers op graka worden gezet?
Hmm..
Geheugen van corsair van 667Mhz de twinx2 is al snel genoeg.. en kost maar 200 euro..
De kaart zou ik zeker de 7950GX2 , daar zal je geen spijt van hebben.
De Intel Core 2 duo E6600 , schitterende keuze moet ik zeggen.
Goede OC ook nog. Asus P5W DH deluxe.. dat zou ik niet nemen..
asus en raid :/ neem de msi 975X platinium powerup edition , daar draait de 7950GX2 op zonder update en is ook een zeer goed OC moederbord en kost maar 193 euro.

Coolermaster Igreen Power 600 watt zou ik niet nemen man , neem een Antec NeoHE 550Watt ,
supervoeding , ik heb die ook en ze kost 115 euro ongeveer.
Verder met dit erin , mooie setup. en CL 4 of CL5.. zoveel rol speelt dat allemaal niet als je niet extreem gaat OC'en. En een extra geluidkaart.. vind ik niet nodig en ik ben ook een gamer , de onboard sound is al meer dan goed genoeg.

• hello_moto
.

[ Voor 97% gewijzigd door hello_moto op 29-08-2006 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:47:

Andre, gebruik ook eens de [afbeelding]knop ;)
Je hebt gelijk enk ik. Heb me vandaag een beetje ingelezen in het AA en HDR verhaal (wat is vakantie toch lekker he) en ziet er allemaal goed uit. de 7950 is wat meer een powerbeestje waar ik toch ook wel van gecharmeerd ben maar zoveel sneller is ie nog niet eens en in sommige testen zelfs wat trager. Heb de opstelling nu gewijzigd naar een x1950xtx!

Zal sowieso binnenkort weer een nieuwe opstelling plaatsen van het systeem. Ik zit alleen al een tijdje te speuren naar een leuke kast maar moet helaas zeggen dat er zeer weinig naar mn smaak is. Die AntecP180 Zwart is aardig maar heeft een deurtje. Dit wil ik absoluut niet. Ben bang dat dit nog wel even gaat duren....

BTW ik zie dat de antec180P 5 fans ondersteund van 120mm waarvan er 3 standaard worden meegeleverd. Nu staan er bij azerty.nl fans van antec te koop van 120mm voor een tientje per stuk. Is het aan te raden om dan nog 2 van deze fans extra bij te nemen? Wat voor effect heeft dit op het lawaai dat er vanaf komt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 17:47 ]

• hello_moto
Goede keuze. Verder denk ik ook dat de 7950GX2 nogal wat stroom gaat verbruiken.

wat vind je van de Lian Li PC-V600? Review
Afbeeldingslocatie: http://www.gtek.se/img_prod/PCV600.jpg

Over die case-fans, je systeem wordt er door koeler. Als je bijvoorbeeld overklokt, dan is het wel prettig om je systeem een beetje koel te houden.

Maar die case-fans zijn op zich niet echt noodzakelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door hello_moto op 29-08-2006 18:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:37:
[...]

Je hebt gelijk enk ik. Heb me vandaag een beetje ingelezen in het AA en HDR verhaal (wat is vakantie toch lekker he) en ziet er allemaal goed uit. de 7950 is wat meer een powerbeestje waar ik toch ook wel van gecharmeerd ben maar zoveel sneller is ie nog niet eens en in sommige testen zelfs wat trager. Heb de opstelling nu gewijzigd naar een x1950xtx!

Zal sowieso binnenkort weer een nieuwe opstelling plaatsen van het systeem. Ik zit alleen al een tijdje te speuren naar een leuke kast maar moet helaas zeggen dat er zeer weinig naar mn smaak is. Die AntecP180 Zwart is aardig maar heeft een deurtje. Dit wil ik absoluut niet. Ben bang dat dit nog wel even gaat duren....

BTW ik zie dat de antec180P 5 fans ondersteund van 120mm waarvan er 3 standaard worden meegeleverd. Nu staan er bij azerty.nl fans van antec te koop van 120mm voor een tientje per stuk. Is het aan te raden om dan nog 2 van deze fans extra bij te nemen? Wat voor effect heeft dit op het lawaai dat er vanaf komt?
de 7950 is wat meer een powerbeestje waar ik toch ook wel van gecharmeerd ben maar zoveel sneller is ie nog niet eens en in sommige testen zelfs wat trager. Heb de opstelling nu gewijzigd naar een x1950xtx!

-> Hij is zo maar een 30% -> 40% sneller in hogere resoluties _/-\o_
X1950XTX vs. 7950GX2
Alle testen kloppen.. buiten de PREY benchmark , die moet je ongeveer x2 doen.

Ik zie net dat dit je monitor is , dus een minimum resoutie van 1600x1200 ga je op gamen ?
Als je nog op 1024x786 zou spelen.. dan zou ik de keuze van ee X1950XTX begrijpen..
Maar als je op zo een hoge resolutie gaat spelen.. Zou ik zeker de 7950GX2 nemen , dan komt die pas tot zijn recht. En je krijgt meer performance voor je geld.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een vraagje. Ik heb nu de opstelling als volgt voor de harde schijven:

2x Seagate Barracuda 7200.10 250gb in Raid0
1x Western Digital 74gb Raptor 10000rpm

ik wil het raid0 gebeuren graag door azerty laten doen. Heb ikzelf geen kaas van gegeten. Nu vraag ik me af of het dan ook noodzakelijk is om windowsXP erbij te bestellen. Heb ik namelijk weinig zin in....

Ben er overigens ook nog niet helemaal uit of deze config het gaat worden. Ik blijf die raptor vreselijk duur vinden voor een schamele 74gb. Je hoort verschillende verhalen over de extra snelheid die de raptor kan bieden. De een is erg positief en de andere juist weer niet... lastig

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:02:
Goede keuze. Verder denk ik ook dat de 7950GX2 nogal wat stroom gaat verbruiken.

wat vind je van de Lian Li PC-V600? Review
[afbeelding]

Over die case-fans, je systeem wordt er door koeler. Als je bijvoorbeeld overklokt, dan is het wel prettig om je systeem een beetje koel te houden.

Maar die case-fans zijn op zich niet echt noodzakelijk.
Nee het is niet echt mijn soort kast. Heb eens zitten kijken en denk toch dat het de antec 180P Black gaat worden. Het deurtje aan de voorkant is duidelijk een nadeel (vind ik) maar wel de mogelijkheid om 5 120mm fans erin te plaatsen waarvan er al 3 standaard bij worden geleverd. Aangezien ik toch ga proberen het beestje behoorlijk ver over te clocken (3,5ghz) heb ik wel de nodige koeling nodig

In elk geval wel bedankt voor het meedenken! Ook in je vorige reacties!

• hello_moto
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:51:
[...]

Nee het is niet echt mijn soort kast. Heb eens zitten kijken en denk toch dat het de antec 180P Black gaat worden. Het deurtje aan de voorkant is duidelijk een nadeel (vind ik) maar wel de mogelijkheid om 5 120mm fans erin te plaatsen waarvan er al 3 standaard bij worden geleverd. Aangezien ik toch ga proberen het beestje behoorlijk ver over te clocken (3,5ghz) heb ik wel de nodige koeling nodig

In elk geval wel bedankt voor het meedenken! Ook in je vorige reacties!
Wat vind je daar zo erg aan? Het is wat stiller, maar is inderdaad misschien wel een beetje eritant als je een dvd er in wilt doen oid.

Alstu :*)

• diac21
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:49:
Nog ff een vraagje. Ik heb nu de opstelling als volgt voor de harde schijven:

2x Seagate Barracuda 7200.10 250gb in Raid0
1x Western Digital 74gb Raptor 10000rpm

ik wil het raid0 gebeuren graag door azerty laten doen. Heb ikzelf geen kaas van gegeten. Nu vraag ik me af of het dan ook noodzakelijk is om windowsXP erbij te bestellen. Heb ik namelijk weinig zin in....

Ben er overigens ook nog niet helemaal uit of deze config het gaat worden. Ik blijf die raptor vreselijk duur vinden voor een schamele 74gb. Je hoort verschillende verhalen over de extra snelheid die de raptor kan bieden. De een is erg positief en de andere juist weer niet... lastig
Je negeert constant het feit dat niemand jouw keuze tot deze HDD opstelling begrijpt. Het is totaal nutteloos en er zijn al een aantal die andere ideeën hebben opgesomt:

Mogelijke opstellingen:

2x seagate Barracuda in Raid0 als systeemschijf. En geen WD Raptor.
2x Raptor als systeemschijf en 1 seagate als dataschijf.
1 raptor als systeemschijf en 1 seagate als dataschijf.
3x barracuda in raid01.

Maar jouw keuze is niet echt efficient.

Voor de kast: ik vind de p180 kast ook erg mooi maar voor mij is het niet mogelijk om een deurtje te hebben. Ik vind de p150 dan ook erg mooi en tevens is hij niet heel erg duur en meegeleverd met PSU van 430W. Hoewel jij niet kan volstaan met 430W zou ik gaan voor de Antec Lifestyle SOLO + antec NeoHE 550W. De SOLO is de zwarte versie van de P150 en de antec NeoHE550W is ook erg goed en erg stil. Reviews in overvloed!:)

Verwijderd

Heb hieronder ff een reactie van mezelf geplaatst uit een ander topic... (het grote Dell xps M1710 topic) gaat in principe ook over high-end gaming pc en dergelijke, denk in dit topic ook wat waardevolle reacties te krijgen:

Zit ook al lang te wachten. Ben er ook nog niet helemaal uit: Laptop of Desktop?

Denk sowiezo een dell Xps. Lees vaak een hoop op forums over dat dell slecht en de xps familie duur is.
Snap dit niet helemaal, als ik een dikke laptop samenstel met de top specificaties van de xps m1710 bij Xodd, Alienware, Falcon enz. enz. kom ik toch echt op een behoorlijk prijskaartje uit. Daarbij heb ik al verschillende goeie reviews gelezen dat de m1710 laptop gigantische prestaties neerzet en erg stil schijnt te zijn. Vooral de xps 700 desktop schijnt muisstil te zijn voor een machine met behoorlijke specs. Wat zijn jullie bevindingen hierover?

Dan nog een punt in mijn overweging:

Kan een dell xps m1710 laptop bestellen voor +/- 2500,- met alles erop en eraan. (op dit moment nog geen core 2 duo, maar die zal een dezer dagen/weken vast verschijnen).

Of een dell xps 700 desktop voor iets meer dan 2500,- maar dan met een dikke 19'' ultrasharp flatpanel, een Intel Core 2 Duo E 6700 (2.66 Ghz) of E 6400 (2.13 Ghz), dikke 512mb grafische kaart + 128mb ageia physx kaart, 2 gb werkgeheugen, soundblaster x-fi extreme soundcard, 320 gb harde schijf op 7200 rpm. Lul er nog wat korting bij aan de telefoon en heb zo een behoorlijke beste desktop dacht ik zo.

Ben benieuwd naar de mensen met een xps m1710 laptop of zij ook een overweging hebben gemaakt om voor misschien ietwat meer euro een desktop te kopen en zo met het oog op de toekomst het een en ander kunnen upgraden (denk aan extra grafische kaart, nieuwe directX10 videokaart, meer werkgeheugen... zijn dingen die je in een laptop niet zomaar upgrade, toch?).

Zou graag een laptop willen omdat ik het fijn vind om de keuze te hebben hem toch ergens mee naartoe te nemen (ook al zal dat er niet vaak van komen ). Maar met het oog op de toekomst waarbij windows vista en directX10 videokaarten en spellen als Crysis eraankomen vraag ik me af of een laptop wel verstandig is... Ben van plan als ik een m1710 laptop met core2duo aanschaf, dat ik daar toch een behoorlijke tijd mee vooruit kan en een dell laptop valt niet echt te upgraden. De xps 700 desktop kun je tezijnertijd nog vervangen met een directX10 videokaart en zo heb je dan weer het nieuwste van het nieuwste.

Word een beetje bang van al die forums waar iedereen maar zegt dat je beter kunt afwachten op windows vista, core2duo, directX10 videokaarten enz.
Het lijkt me toch dat als ik vandaag of morgen een xps m1710 met core2duo, 512mb grafische kaart, 2gb werkgeheugen en 80 of 100 gb harde schijf op 7200 rpm aanschaf, dat ik toch echt nog wel een behoorlijke tijd vooruit kan en over een jaar of zoiets nog steeds mooie games als Crysis voluit kan draaien of moet ik me dan over een tijd toch zorgen gaan maken? Het kan toch niet zo zijn dat je over een jaar zowat verplicht bent om een systeem met windows Vista en directX10 videokaart aan te schaffen, om zo maar de nieuwste games en dergelijke te kunnen spelen met alle eyecandy?

Verwijderd

Topicstarter
diac21 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:15:
[...]

Je negeert constant het feit dat niemand jouw keuze tot deze HDD opstelling begrijpt. Het is totaal nutteloos en er zijn al een aantal die andere ideeën hebben opgesomt:

Mogelijke opstellingen:

2x seagate Barracuda in Raid0 als systeemschijf. En geen WD Raptor.
2x Raptor als systeemschijf en 1 seagate als dataschijf.
1 raptor als systeemschijf en 1 seagate als dataschijf.
3x barracuda in raid01.

Maar jouw keuze is niet echt efficient.

Voor de kast: ik vind de p180 kast ook erg mooi maar voor mij is het niet mogelijk om een deurtje te hebben. Ik vind de p150 dan ook erg mooi en tevens is hij niet heel erg duur en meegeleverd met PSU van 430W. Hoewel jij niet kan volstaan met 430W zou ik gaan voor de Antec Lifestyle SOLO + antec NeoHE 550W. De SOLO is de zwarte versie van de P150 en de antec NeoHE550W is ook erg goed en erg stil. Reviews in overvloed!:)
Ja ik vrees dat je over die hdd-en wel gelijk hebt. Ik denk dat ik nu het meeste voel voor de 2x barracuda in raid0 zonder raptor erbij. Dit is tevens de goedkoopste oplossing. 2 raptors als systeemschijf is wel zeer fijn maar peperduur, daarnaast heb je dan nog een schijf nodig voor opslag. Gaat m niet worden. Op deze manier (2x barracuda in raid0 bespaart me dat weer 160 euri.

Daarnaast ga ik vrijwel zeker toch voor de antec P180. Jammer van het deurtje maar zeer goede fan mogelijkheden. En denk dat het deurtje na verloop van tijd ook wel went en dat alles wel meevalt!

Nog een vraag:
Raid0 kan door azerty.nl in elkaar worden gezet. Moet je dan ook verplicht een windowsXP cd erbij nemen en laten installeren? Of kan raid0 ook in elkaar gezet worden zonder xp aanschaf en installatie?

ps... Zie dat de 25% actie bij dell is afgelopen voor de 2407WPF... Hopelijk komt er nog een keer zo'n actie in de komende 4 weken anders wellicht toch maar een ander scherm. 1153 euro heb ik er net weer niet voor over.

Verwijderd

Zeker een mooie configuratie. Alleen vraag ik me af waarom je wel investeert in een duurdere speakerset (je hebt al 5.1 speakers voor 39 euro) en niet in een geluidskaart. Ik zou zeggen: ga voor een ander scherm en bespaar een paar honderd euro. Daarmee kan je nog een X-fi geluidskaart van 100,- erin zetten en je bent nog goedkoper uit :)

• hello_moto
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:53:
Zeker een mooie configuratie. Alleen vraag ik me af waarom je wel investeert in een duurdere speakerset (je hebt al 5.1 speakers voor 39 euro) en niet in een geluidskaart. Ik zou zeggen: ga voor een ander scherm en bespaar een paar honderd euro. Daarmee kan je nog een X-fi geluidskaart van 100,- erin zetten en je bent nog goedkoper uit :)
Maar dan heb je niet zo'n mooi scherm :9~

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:53:
Zo duur vind ik de speakerset eigenlijk niet. 70 euro bij azerty.nl. En inderdaad, het is een 2.1 speakerset en is bewust gekozen. Veel ruimte om 5 speakers neer te zetten heb ik niet. Alleen links en rechts van de monitor. Achter me heb ik geen ruimte. Daarom gekozen voor een 2.1 speakerset en dan wel een "iets" betere om toch redelijk geluid te hebben. Al blijft het kiezen voor geen geluidskaart een gok en zal ik er al spelenderwijs achter moeten komen of er alsnog een geluidskaart zal worden aangeschaft.

En het scherm is zo goed als zeker. Ik baal er alleen flink van dat ik het scherm niet alvast besteld had met 25% korting. Nu is het maar afwachten of de korting binnen 4 weken nog een keer komt...

• hello_moto
@hierboven

Ik ben het wel met je eens, als het onboard geluid voldoet, dan hoefde je niet een aparte geluidskaart aan te schaffen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mijn id voor een welbestede 3k.
e6600 + koeler 350 (overklokt onklopbaar)
Asus dheluxe 200 (past mooi bij de Conroe en heeft veel extra's)
Teamgroup mem c4 275 (loopt mooi veel mhz op elke setting cas3/4/5)
x1950xtx 400 (Stock beter als de x1900 maar ook voltage instelbaar in atitool??)
hdd 320gb x2 sg.10 200 (alternatief 1x74afhd+1x250g)
2407WFP 875 (das een breedbeeld)
voeding 125 (bespaar mog)(of kwaliteit minstes 500w of lc power)
kast 150 (bespaar mog)(er zijn ook goedkopere mooie. Koeling verbeteren, zelf doen)
muis/tb/mat 200
boxen 100 (zoek iets leuks uit ik heb een 5.1 van 25e, maar komt gnoeg lawaai uit)
brander, fans etc . 100
xtra mooi geluid 100 (bespaar mog)(geen id hoe goed die realtek pcies is)

= 3k+ een beetje

waterkoeling zou ik niet aan beginnen zonder een beetje uitleg, beter goeie 12cm fans installeren
(boven mem, bij videokaart intake, op de passieve koeling moederbord).

Omdat het een game pc wordt, Is de videokaart veruit het belangrijkst en als sli/crossfire wat effectiever zou zijn zou ik dat cker nemen (en zelf ook hebben).
Helaas nu is het nog wachten en voor jou is het misschien ook nog wel de moeite waard om te wachten op de nieuwe kaarten. Zou je wel een paar 100E extra kosten, maar dat zou je kunnen besparen op van alles en desnoods de cpu en mb (bv e6400 met 965 gigabyte ofzo). Misschien kun je wel een kaart in een soort van bruikleen kopen van een winkel. (retour voor de dan geldende prijs min een beetje ofzo)

Nvidia g80 believes it can have A six-to-eight-week lead over ATI with its new chip. ATI plans its new R600 chip for end of this year, probably Novemberish time.

Mijn veroverklokte x1900 (780/950)(watergekoelt), is gemakkelijk mijn bottleneck, ook al draai ik mijn cpu op 2ghz.
Hoe dan ook jij krijgt een vet systeem. 8)
zow da was weer een welbesteed half uur :)

Nukezone FTW

Pagina: 1