DDR500 op X2 4400+

Pagina: 1
Acties:

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Hallo medetweakers.

Laatst heb ik mijn systeem geupgrade naar dit:

A8N-SLi Premium
AMD Athlon64 X2 4400+
OCZ 2x1GB DDR500 3-3-2-8

En met dat laatste onderdeel heb ik dus een probleem.

Gisteren kreeg ik alles binnen, en vol enthousiasme in mijn pc gedaan.
Alles doet het, ik blij, meteen ff gamen.

Na een tijdje onder het gamen besef ik dat het niet sneller ging als met mijn 512MB Corsair Value Select geheugen. Hmmz, oja, DDR500 gebeurt niet automatisch...

Hup PC uit, naar de bios, en kijken.
Ja hoor, onder CPU Settings in Advanced, stond DDR Settings.
Ik dat ding op DDR500 ingesteld, en de timings op 3-3-2-8.

Hup reboot, blauw scherm DRIVER_IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS of iets...
Nja, nog maar een reboot want mijn harde schijf weigerde weer eens een spinup te doen.

In bios gekeken, vind ik daar, onder JumperFree Settings, DDR voltage en CPU multiplier.
Ik blij, stel DDR voltage in op de aangegeven 2.7 volt.. (meer vinden deze sticks niet leuk volgens een aantal reviews) en ga weer naar DDR settings. Daar zet ik de timings weer goed, en de snelheid ook.

Alles gesaved enzo, opgestart, weer blauw scherm, blabla...

Na een tijdje klooien kwam ik er dus achter, dat als je naar DDR settings gaat voor de timings en de snelheid, dan springt Jumperfree settings op AUTO.
Ga je naar Jumperfree settings, klik je op MANUAL en doe je de voltages en de CPU bus speed naar 250, dan op de een of andere manier DDR Settings op auto, en als je dan boot, geeft het spul wel een bussnelheid aan van 250mhz, maar wel een DDR266 snelheid. heel vreemd...

Om de hardware nu bootend te krijgen moet ik dus op de een of andere manier bij:

Jumperfree settings:
Bus: 250mhz
DDR Voltage: 2.7 volt
en bij DDR Settings:
Rated speed: 500Mhz
Cycle Time (TRAS): 8 (standaard op 7)

anders boot hij niet.

Jammer genoeg kan ik niet beide menuutjes tegelijk gebruiken, want dan springt de een of ander dus weer uit.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt.

Droogkloot.

Verwijderd

Zoek de BSOD melding eens op?
En flash er een nieuw bios in (gaat makkelijk met EZFlash).

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
Het is jou duidelijk dat een X2 4400+ maar een bus snelheid heeft van 200Mhz?
Dus als je jou geheugen op 250Mhz wil laten draaien zal jou processor niet op 2200Mhz maar op 2750Mhz draaien.

Dus je bent vlink aan het overclocken.
Je mobo gaat maar tot 200Mhz voor het geheugen.

Verwijderd

Als ik het goed begrijp steek je je bussnelheid op 250mhz? hiermee probeer je ook je cpu 25% te overklokken, wat die cpu waarschijnlijk niet zo heel tof vind. De meeste 4400x2's halen namelijk geen (of toch niet makkelijk) 2750mhz.

over welke serie ocz gaat het? want de meeste vragen toch echt 2.8 of 2.9v (zie site, http://www.ocztechnology.com).

Verder zou 2.9v sowieso nog geen schade mogen aanrichten aan je ram, zelfs valueram van GEIL draait op 3.0V zonder defect te raken.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 17:10

Krizzie

Progressive Music \o/

Verlaag de mp van je cpu eens en probeer het dan nog eens. :)

Geluidswolk

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

move DOC -> TCA, dit heeft niks met Die Hard te maken maar is een 'normale' OC

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 15:30:
move DOC -> TCA, dit heeft niks met Die Hard te maken maar is een 'normale' OC
Ik vind het prima :)

En nu verder:

Ik heb de multiplier op automatisch gezet, zodat de cpu altijd op de stock snelheid of lager draait.

Ik wil het best nog even proberen met 2.9 volt.
Is het aan te raden actieve koeling erop te richten (aka tafelventilator)

Bedankt voor de replies alvast ;)

Droogkloot.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
Probeer de mp eens op 13x of 14x te zetten.
Dat zit dan het dichst in de buurt van de 2200Mhz die processor mag hebben.
Als je hem op automatisch zet zal hij standaar 11x nemen omdat dat in de processor staat.

Verwijderd

Euh, HTT op 250mhz, MP van 9x, en geheugen gewoon 1:1 draaien . . .

Vergeet HT multi (normaal 5x) niet te verlagen naar 4x.

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 15:52:
Euh, HTT op 250mhz, MP van 9x, en geheugen gewoon 1:1 draaien . . .

Vergeet HT multi (normaal 5x) niet te verlagen naar 4x.
Zou het dan moeten werken? Want ik ben bang dat als ik die TRAS waarde niet kan terugzetten van 7 naar 8 dat het dan een te strakke timing is.

Maargoed, ik ga het proberen, bedankt voor je reactie.

BTW: waar kan ik instellen dat ik het geheugen 1:1 kan draaien, of moet ik dan gewoon nergens aankomen :P

Droogkloot.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

_AvA_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 15:59:
BTW: waar kan ik instellen dat ik het geheugen 1:1 kan draaien, of moet ik dan gewoon nergens aankomen :P
De cpu-frequentie instellen en dan komt DDR400 (dit instellen in BIOS) overeen met 1:1. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Ik hoef niet per se mijn CPU over te clocken, het gaat erom dat het geheugen wat ik heb gekocht, op de daarvoor bedoelde 500MHz loopt.

Ik kan dan wel de multiplier omlaag doen maar het lukt me gewoon nog steeds niet.

Net heb ik de HT naar 4x gezet
de BUS speed naar 250mhz gdaan
en de CPU multiplier op 9x gezet.
DDR volt. staat nu op 2.75.

Ik vind het vreemd, dat ik nog steeds een blauw scherm krijg, ik heb dat overigens al een tijdje, maar een paar uur geleden bleef hij even weg.

Ik weet ook niet wat het inhoud, die BSOD, ik heb wel eventjes gezocht, en mensen beschuldigden alles wat er maar vast zat aan de cpu, dus daar kom ik ook niet mee verder.

Wat, is de vraag, moet ik nu instellen zodat ik DDR500 kan draaien met 3-3-2-8 timings en met de CPU op de stock (of daarbij dichtbij gelegen) snelheid.

Ik kan gewoon booten en alles als ik DDR466 draai, kwam ik achter, zonder BSODs.
Ik denk dat DDR500 @ 3-3-2-7 gewoon te veel gevraagd is, maar ik kan die laatste timing niet bewerken als ik de snelheid hoog wil houden...

Wat te doen??

Droogkloot.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

_AvA_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:23:
Wat, is de vraag, moet ik nu instellen zodat ik DDR500 kan draaien met 3-3-2-8 timings en met de CPU op de stock (of daarbij dichtbij gelegen) snelheid.

Ik kan gewoon booten en alles als ik DDR466 draai, kwam ik achter, zonder BSODs.
Ik denk dat DDR500 @ 3-3-2-7 gewoon te veel gevraagd is, maar ik kan die laatste timing niet bewerken als ik de snelheid hoog wil houden...

Wat te doen??
Cpu freq. op 250MHz, cpu multiplier op 9x, ram op DDR400, ht mp op 4x en ram voltage volgens de specs.
Als je namelijk je ram op DDR500 instelt in het geheugen, draait het effectief op 281Mhz. Dat is 30MHz meer dan de specificaties voorschrijven. Zie ook deze calculator. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
_the_crow_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:29:
[...]
Cpu freq. op 250MHz, cpu multiplier op 9x, ram op DDR400, ht mp op 4x.
Als je namelijk je ram op DDR500 instelt in het geheugen, draait het effectief op 281Mhz. Dat is 30MHz meer dan de specificaties voorschrijven. Zie ook deze calculator. :)
En dat red hij met een TRAS van 7T?

Ik ga het proberen ;)

Droogkloot.

Verwijderd

je hebt iets verkeerd, je kan je geheugen normaal niet op 250mhz laten lopen zonder je cpu overklokt, de memdividers zijn meestal 400/333/266 mhz. De 500mhz gelijk jij hebt staat daar normaal zelfs niet bij.

Dat geheugen is juist oc geheugen, om je de mogelijkheid te bieden je cpu vb 10% te kunnen oc'en, dan kom je naar een busspeed van 220mhz, en dan kan je met ddr500 geheugen dat zeker trekken (220=440 voor je geheugen, niet haalbaar voor het meeste 400mhz geheugen, wel haalbaar voor 500mhz geheugen).

Dat geheugen bestaat enkel om de je geheugen niet als limiet te hebben bij het oc'en van je cpu, verder heeft het geen nut om ddr500 te steken.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

_AvA_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:31:
En dat red hij met een TRAS van 7T?

Ik ga het proberen ;)
Geen idee. Maar dan draait het in een 1:1 verhouding met de cpu-freq. De timings en het voltage moet je dan overnemen uit de specificaties en dan zou het goed goed moeten zijn.
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:31:
je hebt iets verkeerd, je kan je geheugen normaal niet op 250mhz laten lopen zonder je cpu overklokt, de memdividers zijn meestal 400/333/266 mhz. De 500mhz gelijk jij hebt staat daar normaal zelfs niet bij.
De memory-dividers op een Athlon64 hangen af van de CPU-multiplier en de geselecteerde ram-'snelheid'. Dus dit wordt niet alleen gedaan door het feit of je DRR400/333/266 instelt in het BIOS.
Dat geheugen bestaat enkel om de je geheugen niet als limiet te hebben bij het oc'en van je cpu, verder heeft het geen nut om ddr500 te steken.
Of het nut heeft is een tweede, maar het kan wel op deze manier. De TS kan zijn/haar computer altijd nog overclocken, maar qua instellingen is alles nu bekend denk ik. ;)

[ Voor 54% gewijzigd door _the_crow_ op 27-08-2006 16:38 ]

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
bedankt voor de comments...

Ik kijk nu of het stabiel is.. Het kan iig XP booten zonder veilige modus,...
Of het zo blijft is een tweede...

a64tweaker krijgt geen gegevens meer door over de timings, klopt dat?

En ik heb de CPU multi op 8.5 gezet, dus nu op 2125MHz dacht ik... Ik kan altijd nog kijken of ik kan overclocken.

Heel erg bedankt.. Als het niet meer lukt plant ik hier weer een reply.

Droogkloot.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

_AvA_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:45:
En ik heb de CPU multi op 8.5 gezet, dus nu op 2125MHz dacht ik... Ik kan altijd nog kijken of ik kan overclocken.
Ik zou het toch bij hele multipliers houden. Nu loopt je geheugen iets langzamer, omdat halve mp-getallen een andere verhouding erop nahouden dan de hele getallen. Neem ook de tabel door die ik eerder noemde. :)

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
CPUZ geeft een geheugensnelheid van 236 mhz aan klopt dat?

Als het 1:1 zou lopen zou het toch 250 moeten zijn?

ennem, ik kan in die DDR settings zelfs tot DDR600 kiezen :S

Owja, ik heb bios 1009, is het verstandig een nieuwe te nemen?

Droogkloot.

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
_the_crow_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:49:
[...]
Ik zou het toch bij hele multipliers houden. Nu loopt je geheugen iets langzamer, omdat halve mp-getallen een andere verhouding erop nahouden dan de hele getallen. Neem ook de tabel door die ik eerder noemde. :)
Owk, dus dat was het hele eieren eten

Dan maar 9x ;)

doedoei

Droogkloot.

Verwijderd

_the_crow_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:33:
De memory-dividers op een Athlon64 hangen af van de CPU-multiplier en de geselecteerde ram-'snelheid'. Dus dit wordt niet alleen gedaan door het feit of je DRR400/333/266 instelt in het BIOS.
Zal dan van moederbord tot moederbord afhangen, ik heb enkel de keuze van 200/183/166/133/100 te nemen. Dat ze dan afhangen van je bussnelheid weet ik, maar wat die CPU multiplier juist in het verhaaltje komt doen? Die bepaalt toch enkel de factor waarmee je je bus moet vermenigvuldigen van cpu speed, en verder doet die toch niets?

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Heel raar, ik heb net even geprobeerd te booten met 250mhz bus en x9 3-3-2-8 op 1T, maar dat pakt hij niet...

Om hem naar 1T te krijgen, moet ik dan het voltage verhogen (nu 2.8 volt)???

Droogkloot.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:50:
Zal dan van moederbord tot moederbord afhangen, ik heb enkel de keuze van 200/183/166/133/100 te nemen. Dat ze dan afhangen van je bussnelheid weet ik, maar wat die CPU multiplier juist in het verhaaltje komt doen? Die bepaalt toch enkel de factor waarmee je je bus moet vermenigvuldigen van cpu speed, en verder doet die toch niets?
Voor de A64 geldt: Mem Freq = CPU Freq / ceil(CPU-multiplier / ram-divider)
Daarbij is ceil() afronden naar boven (geheel getal) en de ram-divider is bij bijv DDR500 --> 5/4. Maar het hangt inderdaad af van het moederbord wat je kan instellen. Daarnaast zijn er altijd nog overclock-tooltjes die het kunnen.
_AvA_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 16:56:
Heel raar, ik heb net even geprobeerd te booten met 250mhz bus en x9 3-3-2-8 op 1T, maar dat pakt hij niet...

Om hem naar 1T te krijgen, moet ik dan het voltage verhogen (nu 2.8 volt)???
Kan je inderdaad proberen ja. Ik weet niet wat volgens de specificaties het voltage hoort te zijn, maar hoger dan 2.9V zou ik niet gaan. Dat is ook helemaal niet nodig volgens mij.

• Astennu
  • Laatst online: 02-02 11:17
Je zou gewoon DDR 500 moeten kiezen in je bios en dan zou het moeten werken als je de juiste timings en voltages insteld die OCZ op de website heeft staan.

Echter heb ik het zelfde probleem met mijn A8R32-MVP maar hier is het echt het moederbord. Asus borden hebben daar wel vaker problemen mee. Je kunt ook even kijken of je Command Rate op T2 staat. T1 is wel veel sneller maar dat gaat vaker fout.

Andere optie is een DFi kopen dat werkt een heel stuk beter.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
Astennu schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:30:
Je zou gewoon DDR 500 moeten kiezen in je bios en dan zou het moeten werken als je de juiste timings en voltages insteld die OCZ op de website heeft staan.

Echter heb ik het zelfde probleem met mijn A8R32-MVP maar hier is het echt het moederbord. Asus borden hebben daar wel vaker problemen mee. Je kunt ook even kijken of je Command Rate op T2 staat. T1 is wel veel sneller maar dat gaat vaker fout.

Ik heb een DFI. Gewoon op 500 zetten werkt bij mij ook niet. Dit terwijl ik Mushkin Extreme Performance modules heb (4x 512 MB). Dit zijn DDR 550 modules :> Enige manier dat ik het sneller dat DDR400 kan laten lopen is door mijn FSB op 250 zetten (dan draait het DDR500)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
offtopic:
Je hebt iig niks aan DDR500 dat a-synchroon loopt met 200Mhz FSB bus ;)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

offtopic:
en A64 heeft geen FSB maar een HTT en je geheugen loopt toch wel a-synchroon aangezien het in dit geval toch al CPU\11 loopt. Dus bij A64 boeit a-synchroon toch minder.

Gabriël AM5

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Voor meer vragen over OCen op een A8N-SLI (Deluxe) check even deze topicstart.

\[OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2

En inderdaad, het is waarschijnlijk makkelijker om je CPU qua Frequency te OCen en vervolgens door met een lagere multiplier te zorgen dat eea niet te snel gaat om stabiel te zijn, dan om de DDR500 setting te gebruiken.

Tevens kan ik je aan raden om alle memory timings VAST in te stellen. Dit omdat vrijwel iedere vorm van out-of-spec settings (DDR433+) voor problemen kunnen zorgen bij het detecteren van de correcte timings. (Dit bord, samen met de andere toendertijd nieuwe nforce4 borden hebben hier een handje van omdat de eerste BIOSsen eigenlijk nog niet de status 'beta' waardig waren.)

Tot slot is een BIOS update naar 1014 wel een nuttige als je nog iets van 1001 t/m 1010 draait.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Hmm, vreemd dat de settings die ik gaf niet werken. Die zouden je een geheugen snelheid van 250mhz moeten geven, en je CPU is daarbij nauwelijks overclocked.

Probeer het inderdaad eens met een bios update, en alle RAM timings handmatig in te stellen. Verder kun je proberen je CPU iets meer prik te geven, zodat je die kleine overclock als oorzaak uit kunt sluiten.

Succes ;)

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Astennu schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:30:

Ik wil graag op een command rate van 1T blijven werken :P
Als ik 230MHz doe op 2T kan ik net zo goed gewoon 200MHz draaien, geen verschil.

Op het moment draai ik gewoon op stock snelheid command rate is 1T de rest 3-3-2-8
en dat draait naar mijn weten nu gewoon stabiel.
Wat ik ga doen:

bus op 220 mhz instellen
CPU multplier op 10 instellen (10x220=2200) maar dan zit ik nog met de HT :(
Ik kan daar alleen 1,2,3,4 en 5 kiezen kwa multiplier.

Als ik 5 laat staan betekent dat 220x5= 1100mhz
kan dat gewoon? moet ik het voltage van de HT bus verhogen? nee toch?

stel dat ik hem op 4 zet, dan heb je 220x4=880MHz, en dat heb ik liever niet...

Ik denk dat ik het nu even op save ga spelen en hem op 4x zet. ik kan dan kijken hoe ver ik kom op command rate 1T, enzo.

Groeten..

Droogkloot.

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Zo, net geprobeerd...

Draai nu 250x7 op 1T!!!
maarja, de timings zijn verhoogd naar 3-4-4-8
ik ga proberen eerst de cpu op 9x te krijgen, en dan nog eens oed kijken naar die timings.

Ik heb mijn timings ook VAST ingesteld BTW ;)

En die bios update: bedankt voor de link naar dt topic, ik ga kijken wat er is verbeterd in die nieuwste...

Droogkloot.

• Astennu
  • Laatst online: 02-02 11:17
_AvA_ schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:05:
Zo, net geprobeerd...

Draai nu 250x7 op 1T!!!
maarja, de timings zijn verhoogd naar 3-4-4-8
ik ga proberen eerst de cpu op 9x te krijgen, en dan nog eens oed kijken naar die timings.

Ik heb mijn timings ook VAST ingesteld BTW ;)

En die bios update: bedankt voor de link naar dt topic, ik ga kijken wat er is verbeterd in die nieuwste...
Ik zou je HTT bus igg op 4x zetten. Dan heb je daar in ieder geval geen problemen mee. Verder ook even goed kijken naar de ram voltages en standaard timings. Want hoe hoger je cpu clock wordt hoe meer je je ram gaat belasten. Het aantal MB/s neemt dan namelijk ook toe omdat de memory controller in de cpu zit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ook mijn 4400+ gaat met dergelijke snelheden over zijn nek dat is niets nieuws volgens mij als je verder met standaard koeling werkt.
Hoogste wat ik gehaald heb is de snelheid van een 4800+ en nog niet eens helemaal stabiel.

Ik denk dat je er wijzer mee af bent om je posting eens op bleeding edge te posten dat is het supportforum van OCZ.
Hier zitten mensen die exact weten wat je moet doen en hoe je alles in moet stellen.
Omdat de moderators zelf met OCZ zelf verbonden zijn kunnen ze je eventueel helpen met garantie en dergelijke.
Mijn Titaniummodules werkten niet op mijn A8N32 bordje en ik gaf ieder keer het bordje de schuld en zelfs memtest gaf geen fouten.
Toch bleek later dat mijn modules niet goed waren en ik heb andere gekregen welke dus wel goed werken.

hier het adres:
http://www.bleedinedge.com/forum/forumdisplay.php?f=45

succes en neem even met die jongens de settings door want je heb het 1 en ander niet helemaal goed staan.

computer voor alle werkzaamheden

Pagina: 1