Wat is de betekenis van de Asus Qualified Vendors List

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 07:16
Ik ben bezig met het samenstellen van een HTPC en had in gedachte als basis de Asus M2N-E, voordat je iets koopt moet je eerst ff uitzoeken wat de problemen met het product zijn en kwam er achter dat veel mensen problemen kregen met DDR2-PC6400 geheugen. Om het werkend te krijgen moest het voltage verhoogd worden naar 2.1v. Omdat dit niet kan met de M2N-e besloot ik dat het de M2n-SLI- deluxe moest worden, daarbij bleken mensen echter ook problemen te hebben met bijvoorbeeld met OCZ (512MB x 2 (1GB) PC6400 DDR, CL4 (OCZ, OCZ2P8001GK)) zelfs op 2.1V.

In de handleiding van de M2N-e staat dat deze zou moeten werken met bijvoorbeeld Kingston KVR800D2N5/512 geheugen. Is dit nu een garantie dat dit geheugen zeker werkt op de 1.95V die dit moederbord maximaal kan leveren voor het geheugen, of is het dan toch verstandiger om een M2N SLI-deluxe te kopen zodat je het voltage voor het geheugen wat hoger kan zetten ??

(BTW ik ben niet geïnteresseerd in overklokken)

Vraagje 2, hoe erg verslechteren de prestaties bij het gebruik van PC5400 geheugen, of kan je dan beter meteen weer PC3200 gebruiken om de boel synchroon te laten lopen ??

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
De Quality Vendor List is een zeer incomplete lijst, meestal werken vrijwel alle modules feilloos. Vanaf socket 939 en AM2 is het bijna geen kwestie meer van mobo, maar van de CPU, aangezien daar de geheugencontroller in zit. Bij AM2 is echter bij Asus het probleem bekend dat bepaalde modules niet werken, waaronder OCZ modules.
De List is echter WEL een indicator, welke modules het (vrijwel) gegarandeerd moeten doen (let op: het gaat om de gebruikte chips, niet om het merk of iets dergelijks). Maar als een module er niet op voorkomt, betekent dit niet dat het niet werkt.
Aangezien die modules van Kingston die je noemt al op deze lijst voorkomen, zullen die gewoon werken bij 1.95V, daar mag je gewoon vanuit gaan.
Aangezien je niet geïnteresseerd bent in overklokken en ik er vanuit ga dat je SLI ook geldverspilling vindt, zou ik gewoon die M2N-E nemen.

Over je tweede vraag kan ik kort zijn:
PC6400 is het maximale wat je CPU aankan. Hoger betekent dat je speling hebt voor overklokken (bijv. PC8000) wat zorgt voor een prestatietoename, lager betekent een prestatieafname, omdat je de CPU niet volledig benut. Het beste kun je PC6400 nemen met strakke timings, want timings zijn ook erg belangrijk bij AMD. Slechte timings PC6400 is altijd slechter dan langzamer geheugen met betere timings, aangezien timings bij AMD heel belangrijk zijn. Dus wees verstandig en doe het in één keer goed :).
En PC3200 DDR2 gebruiken is hetzelfde als een Ferrari met een snelheidsbeperking tot 100KM/H. PC3200 DDR2 is een STUK langzamer als zijn DDR1 variant...

• jobvr
The__Virus schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:47:
De Quality Vendor List is een zeer incomplete lijst, meestal werken vrijwel alle modules feilloos. Vanaf socket 939 en AM2 is het bijna geen kwestie meer van mobo, maar van de CPU, aangezien daar de geheugencontroller in zit. Bij AM2 is echter bij Asus het probleem bekend dat bepaalde modules niet werken, waaronder OCZ modules.
De List is echter WEL een indicator, welke modules het (vrijwel) gegarandeerd moeten doen (let op: het gaat om de gebruikte chips, niet om het merk of iets dergelijks). Maar als een module er niet op voorkomt, betekent dit niet dat het niet werkt.
Aangezien die modules van Kingston die je noemt al op deze lijst voorkomen, zullen die gewoon werken bij 1.95V, daar mag je gewoon vanuit gaan.
Aangezien je niet geïnteresseerd bent in overklokken en ik er vanuit ga dat je SLI ook geldverspilling vindt, zou ik gewoon die M2N-E nemen.

Over je tweede vraag kan ik kort zijn:
PC6400 is het maximale wat je CPU aankan. Hoger betekent dat je speling hebt voor overklokken (bijv. PC8000) wat zorgt voor een prestatietoename, lager betekent een prestatieafname, omdat je de CPU niet volledig benut. Het beste kun je PC6400 nemen met strakke timings, want timings zijn ook erg belangrijk bij AMD. Slechte timings PC6400 is altijd slechter dan langzamer geheugen met betere timings, aangezien timings bij AMD heel belangrijk zijn. Dus wees verstandig en doe het in één keer goed :).
En PC3200 DDR2 gebruiken is hetzelfde als een Ferrari met een snelheidsbeperking tot 100KM/H. PC3200 DDR2 is een STUK langzamer als zijn DDR1 variant...
haha, ja, die SLI opstelling levert geloof ik geen voordelen voor het afspelen van mijn DIVX'jes :-)
alleen het vuurdraad van de 'deluxe' is misschien wel leuk voor de digitale video camera

wat bedoel je met een strakke timing ?? is dat iig CL4 of moet ik dan ook nog op andere dingen letten ?? Ik weet dat ik het eigenlijk niet mag vragen :X , maar als ik naar 1GB opzoek ben, heb je dan een aanrader van 2x 512 dual-channel geheugen ?? (voor rond de €150,- , of wil ik nu voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :? )

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• The__Virus
Je weet dat je het niet mag vragen, dus doe het ook niet. Neem liever eerst zelf de moeite en kijk eens in de Pricewatch en de Productsurvey naar wat een beetje goed geheugen is.
Maar goed, ik ben in een goede bui (nou ja ik verveel me eigenlijk de ****** :P):
pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/1G)
Heb je CL4 voor iets meer dan 150 euro. Dan heb je zeker een mooi setje binnen. Wellicht kun je dit ook nog eens door Google gooien om te kijken of er reviews ofzo van zijn of dat iemand het al gebruikt i.c.m. een Asus AM2 bord (-E, -SLI of Deluxe maakt niet uit).
Het is er nog goedkoper, maar dat was een OCZ setje voor 115 euro en ik denk niet dat je die wilt ;).

[ Voor 16% gewijzigd door The__Virus op 24-08-2006 15:27 ]

• jobvr
The__Virus schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:26:
Je weet dat je het niet mag vragen, dus doe het ook niet. Neem liever eerst zelf de moeite en kijk eens in de Pricewatch en de Productsurvey naar wat een beetje goed geheugen is.
Maar goed, ik ben in een goede bui (nou ja ik verveel me eigenlijk de ****** :P):
pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/1G)
Heb je CL4 voor iets meer dan 150 euro. Dan heb je zeker een mooi setje binnen. Wellicht kun je dit ook nog eens door Google gooien om te kijken of er reviews ofzo van zijn of dat iemand het al gebruikt i.c.m. een Asus AM2 bord (-E, -SLI of Deluxe maakt niet uit).
Het is er nog goedkoper, maar dat was een OCZ setje voor 115 euro en ik denk niet dat je die wilt ;).
sorry sorry, 8) ja, had die OCZ setjes gezien, maar die werken op 2.1v en daar zijn geloof ik veel problemen mee.. ik had die Kingston setjes gezien, maar vroeg me alleen af of ik op nog meer moest letten dan alleen de CL timings. ( en je klonk (las) als iemand die het wel een beetje wist, dus ik verwachte dat je het wel zo uit je mouw kon schudden O-) )

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 21:56
The__Virus schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:47:
Vanaf socket 939 en AM2 is het bijna geen kwestie meer van mobo, maar van de CPU, aangezien daar de geheugencontroller in zit.
Ach ja das waar ook. Misschien dat daarom het overklokken van de processor zou kunnen werken om DDR2-800 (PC2-6400) werkend te krijgen. Ik vond een draadje met deze workaround op het GeIL forum, zoals ik ook al hier had vermeld.

[ Voor 6% gewijzigd door supergrover op 24-08-2006 16:02 ]

• The__Virus
Om het op de juiste snelheid werkend te krijgen, ja. Als het direct al niet werkt, zal het met overklokken ook niet werken ;).
@ jobvr:
Tja waar je op moet letten... Bij geheugen let ik op niets anders dan timings, snelheden en voltages (in het geval van OC geheugen en misschien ook wel bij DDR2, alleen dat heb ik nog niet ;)). Verder zou je kunnen kijken naar de verschillende garanties die een fabrikant biedt, maar daar houd ik weinig rekening mee: het werkt of het werkt niet en zonder (extreem) OC'en komt daar geen verandering in. Levenslange garantie klinkt leuk, maar tegen de tijd dat modules het begeven hebben, is je pc al 3x afgeschreven :P.

• jobvr
kwam via de link van SUPERGROVE op Tomsharware terecht
http://www.tomshardware.c...invents_itself/index.html
uit die test bleek dat de verschillen tussen DDR en DDR2 erg klein waren en als je timing niet perfect was, was DDR400 zelfs beter.
Ik zit nu zelfs een beetje te overwegen om gewoon DDR400 er in te stoppen. en een A8N-E te kopen met s939 CPU. Is niet zo handig voor upgraden, maar in de praktijk vervang je toch een heel systeem, of misschien een videokaart, maar een nieuwe CPU zonder de mobo te vervangen doe je eigenlijk toch niet..

• The__Virus
Neem dan een Conroe, doe het gelijk goed :). Maar goed het is jouw geld ;).

• jobvr
The__Virus schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:31:
Neem dan een Conroe, doe het gelijk goed :). Maar goed het is jouw geld ;).
je bent zeker in een gulle bui, ik mag vandaag zelfs zelf beslissen wat ik met mijn geld doe :+ ;)

denk alleen dat die net iets boven budget komt, mag van mezelf namelijk niet meer dan €450,- uitgeven en ik moet alles kopen behalve de kast en de monitor (LCD-TV)
de enige eis is dat er een video kaart inzit die hardwarematig mpeg4 decodeert ( en dat doet de nforce 6150 chipset helaas niet anders had ik onboard kunnen blijven, word nu waarschijnlijk een 7300..)

Betekend dus HD+MEM+MOBO+CPU voor €390,- en dat gaat niet lukken met een intel CPU van +/- €190,- maar als je een heel overtuigend argument hebt zal ik eens kijken of ik er een maand macaroni met ketchup voor over heb ;)

• The__Virus
Als ik jou was, zou ik zelf even aan het rekenen slaan (ik blijf gul vandaag, je hoeft alleen voor een rekenmachine te zorgen :+).
Bekijk eens de Interactive Cpu Chart van Toms Hardware en deel bepaalde scores (niet die van tijden, uiteraard, of je moet even omrekenen) door hun prijs (zie http://tweakers.net/pricewatch) en kijk welke voor jou de meeste prestaties voor de minste prijs biedt (dus hoe hoger het getal, hoe beter de verhouding prijs/kwaliteit).
Kijk bijv. naar de CPU score van 3Dmark06 en deel het aantal punten van een aantal CPU's door hun prijs en bepaal aan de hand van de scores en de prijs welke het meest gunstig is :).
Een voordeel van de Conroe is de relatief lage prijs, het nadeel is de prijs van de moederborden. Maar dan heb je wel gelijk een goed moederbord...

[ Voor 28% gewijzigd door The__Virus op 24-08-2006 22:09 ]

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 23:41
voor 450 euro kun je best wel wat leuks krijgen hoor

dit is van 1.5 maand geleden ongeveer:

Artikel Totaal
1 tot 5 werkdagen 1 x Aopen Miditower QF50D €45.58
1 tot 5 werkdagen 1 x Athlon64 939 3000+ 1800Mhz BOX Venice €112.10
1 tot 5 werkdagen 1 x Zalman Fan Mate 2 €2.65
Levertijd onbekend 1 x Arctic silver 5 €4.33
Langer dan 10 werkdagen 1 x ASROCK 939DUAL-SATA2 ATX €55.92
1 tot 5 werkdagen 1 x Twinmos 1GB DDR400 Dual Channel kit €68.53
1 tot 5 werkdagen 1 x ARCTIC FREEZER 64 PRO COOLER (nazending) €0.00

BTW (19%): €46.16
Sub-Totaal: €289.11
Onverzekerde verzending: €14.45
Totaal: €303.56
Nu te betalen: €303.56

verder heb ik er een XfX 6800 bijgehaald en een 200Gb HDD en zat nor erg ruim onder de 450 euro's
het is misschien niet een super pc, maarja als je van een athlon xp1800 met FX5200 naar dit gaat is het een HELE vooruitgang :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit loopt nu uit op een "Welke moet ik nemen?" topic, hetgeen niet de bedoeling is hier in PMG. Zie verder ook PMG FAQ » Welke moet ik nemen?

Je hebt het antwoord over de zin en onzin van QVL toch ook al gekregen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.