Toon posts:

Asus M2N-SLI Deluxe GEiL DDR2-800 niet op 800 te krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb de hele nacht al zitte klooien maar ik kom er echt niet uit.

heb net een nieuw systeem besteld:

Asus m2n-sli Deluxe
amd 64 x2 4200+
2x 1024mb geil low latency ddr2 800 mhz 4-4-4-12
XfX Geforce 7900gt Extreme
650 watt sweex voeding
320 gb maxtor sata 2 hdd

Nu is het probleem dat het geheugen (wat in dual channelmode zit) niet op 800 te krijgen is.
Op de geheugen chip's staat 2.1 volt dus dat heb ik meteen ingesteld maar ook dat helpt niet.

Hij zet hem automatisch om 667mhz 5-5-5-15 ik kan dat wel veranderen naar 667 4-4-4-12
Maar niet naar 800 5-5-5-15 of 800 4-4-4-12.

Ik dacht mischien is 1 dimm wel kapot:

dus ik probeer het met 1 dimm en toen deed hij het wel op 800 mhz 5-5-5-15 maar niet met 4-4-4-12
en de andere dimm kon dat ook in zn 1tj maar met zn 2e wil hij helemaal niet op 800.

Dan moet ik de bios resetten want dan boot hij niet ,en kan ik opnieuw beginnen

Ik kan hier niet echt het specifieke over vinden op got dus iemand help mij _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 12:23 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat zegt de hardware compatibility lijst van Asus voor dit moederbord over de reepjes geheugen de je gebruikt.?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:24:
Wat zegt de hardware compatibility lijst van Asus voor dit moederbord over de reepjes geheugen de je gebruikt.?
Eehm geen idee, bestaat die dan 8)7 waar zou ik dat kunnen vinden asus site?

edit:

Ik heb hier gewoon naar gekeken: M2N-SLI Deluxe

AMD Live!™ Gereed
- Ondersteuning AMD Socket AM2 CPU
- AMD Live™ Gereed!
- NVIDIA nForce 570 SLI-technologie
- Geavanceerd Thermisch Ontwerp: Heat-pipe Thermische oplossing
- Dual-channel DDR2 800
- ASUS Crystal Sound:
ASUS Array Microfoon
Geluidsfilter
Dual-Channel DDR2 800

DDR2 is de volgende-generatie geheugentechnologie die het huidige DDR gaat vervangen. Met een topsnelheid van 800MHz, biedt DDR2-geheugen fantastische prestaties voor 3D-graphics en andere geheugenintensieve applicaties.

en dan lijkt het me dat ddr2 800 gewoon moet werken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 12:34 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:25:
[...]

Eehm geen idee, bestaat die dan 8)7 waar zou ik dat kunnen vinden asus site?

edit:

Ik heb hier gewoon naar gekeken: M2N-SLI Deluxe

AMD Live!™ Gereed
- Ondersteuning AMD Socket AM2 CPU
- AMD Live™ Gereed!
- NVIDIA nForce 570 SLI-technologie
- Geavanceerd Thermisch Ontwerp: Heat-pipe Thermische oplossing
- Dual-channel DDR2 800
- ASUS Crystal Sound:
ASUS Array Microfoon
Geluidsfilter
Dual-Channel DDR2 800

DDR2 is de volgende-generatie geheugentechnologie die het huidige DDR gaat vervangen. Met een topsnelheid van 800MHz, biedt DDR2-geheugen fantastische prestaties voor 3D-graphics en andere geheugenintensieve applicaties.

en dan lijkt het me dat ddr2 800 gewoon moet werken.
op blz 2-14 van je manual staat die lijst
heb je voor de dual channel het geheugen wel in A1 en B1 of in A2 en B2 gedaan?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat het geheugen voldoet aan de "globale" specificaties hoeft nog niet altijd te betekenen dat het ook daadwerkelijk zo functioneerd (zou in principe wel moeten). Asus heeft altijd een lijst met geheugen modulen per moederbord, deze typen zijn door Asus getest op het betreffende type moederbord en Asus garandeerd dan ook de juist werking.

Zoals hierboven reeds gezegd gebruik je wel twee blauwe of twee zwarte geheuegn sloten? Je moet voor dual channel de reepjes twee aan twee zetten door ze beide in de zelfde kleur sloten te prikken.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 18-08-2006 12:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:45:
[...]
op blz 2-14 van je manual staat die lijst
heb je voor de dual channel het geheugen wel in A1 en B1 of in A2 en B2 gedaan?
o, ik zie de lijst, hij staat er niet bij idd betekent dat dan dat het niet gaat werken? want hij doet het nu ook goed op 667?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:55:
[...]

o, ik zie de lijst, hij staat er niet bij idd betekent dat dan dat het niet gaat werken? want hij doet het nu ook goed op 667?
Ik zou voor een up-to-date lijst even op de Asus site gaan kijken. :)

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:56:
[...]

Ik zou voor een up-to-date lijst even op de Asus site gaan kijken. :)
ja ben ik mee bezig maar kan niets vinden.

Net met alternate gebeld:

Ze zeggen dat deze met sommige boards niet altijd willen werken, en dat ik nu een andere module moet nemen met de timmings 5-5-5-15 inplaats van 4-4-4-12 is er niemand met dit probleem verder?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 13:12 ]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 19:00

Krizzie

Progressive Music \o/

Timings zullen er niet zo veel mee temaken hebben. :) Ruil het eens om tegen Corsair of Kingston geheugen, die worden meestal zeker ondersteund. :)

Geluidswolk

Verwijderd

Topicstarter
Krizzie schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:19:
Timings zullen er niet zo veel mee temaken hebben. :) Ruil het eens om tegen Corsair of Kingston geheugen, die worden meestal zeker ondersteund. :)
ja maar corsair hebben ze niet en kingston hebben ze in 750 mhz.
deze hebben ze wel :
http://www.alternate.nl/h...=IBIENU&showTechData=true

Zou die dan ondersteund worden? is ook met mooie timing's.

Verwijderd

Ik ben zelf van plan een M2N-sli deluxe te kopen, en heb dus veel reviews gelezen. In 90% van de gevallen is de commentaar: zeer goed moederbord maar ondersteunt GEEN ocz geheugen.

Ik zou die latjes van 2 gig dus niet kopen ;)

m.v.g.

rapter

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Beste Rapter, welkom op GoT. Ik kan je even aanraden de FAQ's en de netiquette door te lezen van GoT, om onnodige ergernissen ten voorkomen.

• OMD
  • Laatst online: 08:56

OMD

Bah, ik wil dit moederbord dus ook aanschaffen (de gewone M2N heb ik nu, met OCZ!!) en je zou moeten verwachten dat merken zoals OCZ en G.E.I.L worden ondersteund. Het zijn nou niet bepaald de goedkoopste merken op de planeet.

[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 22-08-2006 13:09 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

Verwijderd

ik heb ook een keer naar GeIL geheugen gekeken, mooi spul. ik heruinnder me dat er op de site van GeIL usa een trucje stond voor de latencies. ik heb het ff voor je opgezocht:

*Important:
Please note, all SPD for GeIL product series PC5400 DDR2 667 & above (Value & Ultra) will be tuned by safe-mode technology to ensure 100% compatibility with various supported motherboard platforms. Thus, for low latency DDR2 product series, users will need to boot up the system with the default safe-mode SPD and re-adjust the SPD back to the factory rated lower SPD in BIOS setting.

The safe-mode techique on designated DDR2 product is necessary to ensure 100% compatibility with supported motherboards when booting up the system for the first time. Due to the fact that most motherboard manufactures do not have platforms supporting DDR2 memory modules automatically in CAS latency smaller than 5.

The safe-mode SPD will be applied to all GeIL's DDR2 series product 667 & above with shipping date December 2nd, 2005 and beyond. You will find a "CAUTION" card in every retai packaged DDR2 products mentioned above.

If you should have any question or need further assistance regarding this matter, please feel free to contact GeIL's Tech Support.

dit stond hier: http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=64
veel succes met je systeempie

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb bijna exact hetzelfde systeem:

- Asus M2N-Sli Deluxe
- AMD Athlon 64 X2 4200+
- GeIL 2GB DDR26400 Dual Channel kit (2x 1024 CL4-4-4-12)
- Zalman 400W voeding
- Sapphire x1900xt 512mb
- Sound Blaster X-Fi Platinum

Ik heb mijn bios geupdate naar versie 0307. In de bios heb ik het geheugen ingesteld op DDR2800 (was een selectie menu voor) en onderstaande:

Voltage 2.100V
TCC 4
TRCD 4
TRP 4
TRAS 12

Maar, als ik met een programma als Lavalys Everest naar de specs van mijn geheugen kijk, draait het volgens dat programma nog altijd op 667Mhz op 5-5-5-12 latency. Wanneer ik mijn PC opstart zie ik wel vanuit de bios vermeld:

DDR800 Dual Channel 128-bit

Kijk ik vervolgens in mijn bios, op hetzelfde scherm als waar ik de eerder genoemde settings gemaakt heb, staat daar ook 800Mhz, 4-4-4-12 latency.

Wat is nu waar? Moet ik mijn bios vertrouwen (of leest ie puur mijn manual settings uit, maar gebruikt deze niet en gaat alsnog voor safe), of moet ik Everest vertrouwen en er dus vanuit gaan dat mijn geheugen simpelweg op 667Mhz draait bij een latency van 5-5-5-12?

Vind het toch wel een beetje vreemd, het geheugen is vrij prijzig, dus je mag er ook wel wat van verwachten lijkt mij.

Iemand nog ideeën?

Profile

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 21:56
Godjira schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 08:11:

Wat is nu waar? Moet ik mijn bios vertrouwen (of leest ie puur mijn manual settings uit, maar gebruikt deze niet en gaat alsnog voor safe), of moet ik Everest vertrouwen en er dus vanuit gaan dat mijn geheugen simpelweg op 667Mhz draait bij een latency van 5-5-5-12?
Ik heb ook een dergelijk systeempje besteld:

- Asus M2N-Sli Deluxe
- AMD Athlon 64 X2 4200+

Ik prees mezelf gelukkig dat ik de leverancier had gevraagd of hij het systeem wilde checken op geheugen en hem gewezen op de moeilijkheden met DDR2 800 (was ie overigens van op de hoogte, pluspuntje).

Echter nu ik dit verhaal lees ben ik bang dat ze misschien een verkeerde diagnose zouden kunnen stellen. Wie kan uitsluitsel geven?

Als dat DDR2 800 geheugen niet werkend te krijgen is op de M2N32 SLI deluxe, dan kan ik net zo goed voor de M2N-E gaan, want ik ga niet OC-en en ik ga ook geen SLI systeem aanschaffen. Ik ben overstag gegaan vanwege de hogere voltsettings voor het geheugen.

Edit:
OK ik heb even op de GeIL forums gekeken en vond dit draadje, waarin hetzelfde probleem (M2N32 herkent het DDR2-800 memory als DDR2-667) wordt besproken. http://www.geilusa.com/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=1373. Het ziet er naar uit dat de persoon in kwestie het probleem heeft opgelost door de processor te overklokken, waarna het geheugen correct werd herkend als DDR2-800. Ik heb er absoluut geen idee van of dit ook voor mijzelf en anderen gaat werken (want mijn systeem staat nog bij de leverancier) maar ik denk dat het interessant genoeg is om het eens te proberen. Misschien eindig je met een werkend DDR2-800 geheugen én een overgeklokte processor tegelijkertijd ;)

[ Voor 41% gewijzigd door supergrover op 24-08-2006 13:06 . Reden: mogelijke workaround ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik wil jullie ook eens wijzen op dit stukje van Ome Tom:
http://www.tomshardware.c...invents_itself/page9.html

Hier wordt uitgelegd hoe het probleem ontstaat.

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 21:56
OK mist lijkt nu op te trekken ...

Als ik het stukje van Toms hardware goed lees betekent dit dat als ik niet voor een 4200+ maar voor een 4600+ kies ik geen problemen hoef te verwachten?

Als ik kijk in het GeIL draadje dan heeft deze meneer toch gewoon en 4600+, wat werkt op 2400 MHz, Dat is 12 x 200 MhZ, Wat voor een prima divider voor het DDR2-800 geheugen van 6 zou moeten zorgen (6x400 = 2400), toch heeft ie problemen. Zijn oplossing overklokken naar 12 x 210 MHz leverde het gewenste resultaat op, ...

hmmm mist keert weer terug.

[ Voor 59% gewijzigd door supergrover op 24-08-2006 16:58 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Zojuist een vriend van mij, werkzaam bij de MyCOM, gesproken. Hij zei dat heel veel mensen tegen dit probleem aanlopen, en niet alleen met GeIL geheugen, maar ook met Corsair, OCZ (werkt vaak helemaal niet) en Kingston. Dus, het is een probleem met het platform, niet zozeer met het geheugen.

Hierom heb ik het volgende in backorder geplaatst bij de MyCOM, en ruil ik mijn huidige moederbord en CPU om zodra het onderstaande binnen is bij hen. Tot die tijd maar even met dit systeem door, al bevalt het me totaal niet.

Besteld:
- ASUS P5B Deluxe
- Intel Core 2 Duo E6400

Goed, ik moet €108,- extra bijleggen, maar dat is opzich ook wel te overzien. Daarbij is een Intel Core 2 Duo ook veel sneller dan een AMD X2 CPU (zo wijzen de tests tenminste uit).

Profile

Verwijderd

Is dit probleem ook bij de M2N4-SLI? Ik wilde eerst ook de Deluxe halen, maar als het probleem niet bij de M2N4 zit pak ik die wel.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:39
Ik had het ook met mijn P5B en GEil DDR2-6400.

Een biosupgrade heeft het probleem bij mij verholpen. Als ik hem in 800 Mhz zette en op cas4 en vervolgens rebootte, dan bootte hij niet meer. Na de bios upgrade werkte dit als een zonnetje. Overigens heb ik ook handmatig de spanning op 2.1 volt gezet.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Godjira schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 08:11:
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb bijna exact hetzelfde systeem:

- Asus M2N-Sli Deluxe
- AMD Athlon 64 X2 4200+
- Zalman 400W voeding
- Sapphire x1900xt 512mb
- Sound Blaster X-Fi Platinum

Ik heb mijn bios geupdate naar versie 0307. In de bios heb ik het geheugen ingesteld op DDR2800 (was een selectie menu voor) en onderstaande:

Voltage 2.100V
TCC 4
TRCD 4
TRP 4
TRAS 12

Maar, als ik met een programma als Lavalys Everest naar de specs van mijn geheugen kijk, draait het volgens dat programma nog altijd op 667Mhz op 5-5-5-12 latency. Wanneer ik mijn PC opstart zie ik wel vanuit de bios vermeld:

DDR800 Dual Channel 128-bit

Kijk ik vervolgens in mijn bios, op hetzelfde scherm als waar ik de eerder genoemde settings gemaakt heb, staat daar ook 800Mhz, 4-4-4-12 latency.

Vind het toch wel een beetje vreemd, het geheugen is vrij prijzig, dus je mag er ook wel wat van verwachten lijkt mij.

Iemand nog ideeën?
Denk dat je geheugen op DDR2-800 4-4-4-12 draait. Everest leest namelijk je SPD waarden uit. en deze zijn ingesteld op "safe" waarden..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1