Toon posts:

To RAID or not to RAID...

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn allereerste post op Tweakers is meteen een vrij uitgebreide vraag. Ik hoop dat iemand (of meerdere iemanden) mij verder kan helpen.

Ik wil een nieuw systeem aanschaffen en heb daarbij verschillende overwegingen. Aangezien ik veel met video en beeldbewerking bezig ben, vraag ik me onder andere af of het de moeite waard is om met RAID aan de slag te gaan. Ik heb nog helemaal geen ervaring met RAID.
Zou het de performance ten goede komen als ik RAID gebruik bij zaken zoals videobewerking, rendering, bewerken van (grote) fotobestanden? Weegt het op tegen de kosten?
Ik begrijp dat er wel 7 verschillende soorten RAID zijn. Kan iemand mij uitleggen wat iedere soort precies inhoudt? Misschien weet iemand waar een duidelijke uitleg op het web te vinden is?

Alvast bedankt...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:59
Lees de RAID FAQ eens door zou ik zeggen :) En RAID hoeft natuurlijk niet zo duur te zijn, want je zou dan bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van 2x 150GB in plaats van 1x 300GB.

The devil is in the details.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:53
Ik ben gister 500GB data verloren door een gecrasht RAID-0 array ;(

Wat ik hier mee wil zeggen, is dat de kans dat je je data kwijt raakt met RAID-0 een keer zo groot is!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze raidlevels als je zowel zekerheid als snelheid wilt hebben: RAID FAQ

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Danielson schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:24:

Wat ik hier mee wil zeggen, is dat de kans dat je je data kwijt raakt met RAID-0 een keer zo groot is!
Tja daarom heb ik naast 2 maal 250 GB in RAID 0 ook 2 maal 250 GB apart => Backup!

Verder zou ik zeker bij Videobewerking RAID 0 nemen en dan met zoveel mogelijk schijven en eigenlijk bij voorkeur Raptor of SAS 15.000 RPM :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Danielson schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:24:

Dat is inherent aan het RAID-0 principe, wat ook in de eerste regel van de RAID-0 FAQ al wordt gezegd:
In feite mag RAID 0 niet tot RAID worden gerekend, omdat pure striping niet Redundant is.
Inderdaad is de kans op gegevensverlies daarbij (om en nabij) dubbel zo groot.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:21:
Ik wil een nieuw systeem aanschaffen en heb daarbij verschillende overwegingen. Aangezien ik veel met video en beeldbewerking bezig ben, vraag ik me onder andere af of het de moeite waard is om met RAID aan de slag te gaan. Ik heb nog helemaal geen ervaring met RAID.
Zou het de performance ten goede komen als ik RAID gebruik bij zaken zoals videobewerking, rendering, bewerken van (grote) fotobestanden? Weegt het op tegen de kosten?
RAID kan een voordeel zijn en duidelijke preformance winst opleveren. Maar het hangt natuurlijk ook van de rest van de PC af. De andere componenten kunnen net zo goed een bottleneck zijn. Dus, in wat voor systeem komt dit?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 14:29

Ravefiend

Carpe diem!

nero355 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:27:
[...]
Tja daarom heb ik naast 2 maal 250 GB in RAID 0 ook 2 maal 250 GB apart => Backup!
Gebruik je die dan in RAID10? Dat lijkt mij dan nog hetmakkelijkst ... :9

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

In workstationomgeving heb je alleen baat bij raid als je zeer grote files wilt wegschrijven/inladen. Bijvoorbeeld een master vanaf je tijdlijn in je editpakketje exporteren. Dan zijn de schijven de bottleneck. De CPU hoeft vrijwel niks te doen als jij in DV PAl edit en een DV pal export maakt. Voor uncompressed zelfde verhaal. Ga jij van uncomp naar dvpal dan zal de CPU de bottleneck zijn. Bij het importeren en exporteren van bestanden (lezen en schrijven) zul je het merken bij de meeste andere handelingen merk je er vrij weinig van.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Ravefiend schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:53:
[...]

Gebruik je die dan in RAID10? Dat lijkt mij dan nog hetmakkelijkst ... :9
RAID als backup oplossing? Terug naar de FAQ jij.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Mijn oplossing:
2x WD740GD Raptors in raid0 in 4 partities,

Os, progs games, page,

2x T7K250 Hittachi in raid1 voor opslag en back up.

1x IDE T7250 gb die ook nog es als back up dienen en images hebben van WD740GD Raptors in raid0 en T7K250 Hittachi in raid1 gemaakt met Acronis True Image.

[ Voor 23% gewijzigd door Bollebout op 23-08-2006 15:17 ]

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 14:29

Ravefiend

Carpe diem!

IorGie schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:10:
[...]RAID als backup oplossing? Terug naar de FAQ jij.
Level 01 en 10 - Mirroring en striping zonder pariteit
http://gathering.tweakers...t_messages/706460#level01
Vooral RAID 10, maar soms ook RAID 01, worden ook ondersteund door goedkopere controllers, waardoor deze RAID levels ook toegankelijk zijn voor de kleinbehuisde particulier. Deze RAID levels zijn een uitstekende combinatie van de snelle RAID 0 en de veilige RAID 1, wat resulteert op een relatief snel, doch veilig systeem.
RAID10 met 4 schijven zorgt voor 2 maal de snelheid van 1 schijf + automatische mirroring.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:14
In de C'T van deze maand staat een heel uitgebreid artikel over Raid. Kort samengevat, raid werkt sneller maar ook gevaarlijker voor je gegevens (met uitzondering van raid 1).
Crashed 1 schijf uit je Raid 0 array dan ben je je gegevens van alle schijven kwijt.
Het is dus aan jou de keus of je de snelheidswinst wilt hebben of liever je gegevens veiliger hebt staan.

Strava

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, de FAQ van dit subforum is hier duidelijk en uitgebreid over :)
OM FAQ / Beleid
Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
RAID FAQ

FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Neem verder eens de Algemene gedragsregels (Netiquette) door voor een uitleg over de werking van dit mooie forum :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.